Roiskeläpät ja niiden haitat?

Anonyymi-ap

Onko mallikohtaiset kovamuoviset etu- ja takaläpät sellaisia että lisäävät kovasti ilmanvastusta? Mikä lie bensakulutuksen lisä, ja heikkeneekö kiihtyvyys tai huippunopeus selkeästi?

Pitääkö takaläpät pystyperäisen auton takalasin paremmin puhtaana märällä tiellä, vai onko parempi ilman?

33

422

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Provopojalla yksinäistä?

      • Anonyymi

        WOKEttaja on sellainen joka kehittää ongelmia sellaisesta jok ei ole ongelma.


    • Anonyymi

      mene pösilö oikeasti töihin
      Kaikki ystäväsi katoavat
      perheidensä mukana.
      Yht' äkkiä sinulla on vain
      pari luottotuttua jotka
      hekin katoavat koska
      olet yksin.

    • Anonyymi

      Täytyy vastauksienne perusteella tehdä johtopäätös: maassamme on runsaasti mielenterveyspotilaita, mielenvikaisia.

    • Anonyymi

      Roiskeläpät lisäävät vesisumua auton takana, eli oman auton takaosa likaistuu vielä pahemmin ja takana ajavan etuosa ja tuulilasi.
      Takana ajava hyötyi aikoinaan pakollisista roiskeläpistä vain kiveniskemien suhteen, mutta tuulilasi oli vielä pahemmin edessä ajavan kurastama.
      Muistan kuinka vuosia sitten kun läpät olivat Suomessa pakollisia ja ruotsissa niitä ei käytetty, kuinka tuntui aivan erilaiselta ajaa ruotsissa rapakelillä kuin suomessa. Ruotsissa tuulilasi pysyi paljon paremmin puhtaana kuin suomessa.

      • Anonyymi

        Onko noin? Entä kyljet, suojaako läpät asfalttitiellä märällä kelillä kylkiä kuraantumasta vai ei?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko noin? Entä kyljet, suojaako läpät asfalttitiellä märällä kelillä kylkiä kuraantumasta vai ei?

        Ei suojaa, niiden aiheuttama turbulenssi varmistaa kurasumun viipylevän pidempään auton kyljen ja takaluukun ympäristössä. Ainoa todellinen ilo niistä on takana autoilijalle.
        Näkyvyys huononee, mutta kiveniskemät vähenee. Eturoiskeläpät auttavat jonkun verran oman auton kohdallakin kiven iskemiin, mutta yleensä sen homman hoitaa pohjan ja helmojen tehdasmassaus, riittävällä tehokkuudella. Tai sitten ne heti eturenkaan taakse sijoitetut kumikolmiot jotka periaatteessa ovat pienikokoiset eturoiskeläpät ilman läpsytystä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei suojaa, niiden aiheuttama turbulenssi varmistaa kurasumun viipylevän pidempään auton kyljen ja takaluukun ympäristössä. Ainoa todellinen ilo niistä on takana autoilijalle.
        Näkyvyys huononee, mutta kiveniskemät vähenee. Eturoiskeläpät auttavat jonkun verran oman auton kohdallakin kiven iskemiin, mutta yleensä sen homman hoitaa pohjan ja helmojen tehdasmassaus, riittävällä tehokkuudella. Tai sitten ne heti eturenkaan taakse sijoitetut kumikolmiot jotka periaatteessa ovat pienikokoiset eturoiskeläpät ilman läpsytystä.

        Suurentaako sellaiset "muotovaletut" alkuperäis-lisävarusteiset läpät miten paljon ilmanvastusta? Näkyykö esim. kiihtyvyydessä moottoritienopeuksissa tai Saksan autobaanalla alentuvana huippunopeutena?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suurentaako sellaiset "muotovaletut" alkuperäis-lisävarusteiset läpät miten paljon ilmanvastusta? Näkyykö esim. kiihtyvyydessä moottoritienopeuksissa tai Saksan autobaanalla alentuvana huippunopeutena?

        Ei, mutta saattavat hinkata kuraveden kanssa maalit pois läpän alta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suurentaako sellaiset "muotovaletut" alkuperäis-lisävarusteiset läpät miten paljon ilmanvastusta? Näkyykö esim. kiihtyvyydessä moottoritienopeuksissa tai Saksan autobaanalla alentuvana huippunopeutena?

        Toki ne heikentää aerodynamiikkaa autossa, vaikuttaa varmaan 1-2 dl/100 kulutukseen ja muutama kilsa pois huippunopeudesta.


      • Anonyymi

        Nyt ne kiveniskemät tulee myös omaan autoon, kun ei ole niitä roikeläppiä. Peseminen on myös melko turhauttavaa, jos autossa ei ole roiskeläppiä. Toki, jos on mahdollista ajaa vain Aurinkoisilla keleillä niin onhan se komeaa.


    • Anonyymi

      Ei kai ne pahemmin lisää kulutusta elleivät ole jotain hehtaarin kokoista "rallimallia".
      Itellä on vain edessä ja suojaavat kyllä helmoja kiveniskuilta kun ajelen kesäsin paljon sorateillä mökille.

      • Anonyymi

        Vastaavasti ne heittivät renkaiden nostamat irtokivet helposi vastaantulijoiden puolelle. Siinä oli lasit vaarassa, kun kivet saivat kunnolla vauhtia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vastaavasti ne heittivät renkaiden nostamat irtokivet helposi vastaantulijoiden puolelle. Siinä oli lasit vaarassa, kun kivet saivat kunnolla vauhtia.

        Eivät kivet roiskeläpästä mitään vauhtia saa vaan vain lentosuunnan muutoksen ja romahtavan nopeuden. Mutta oman autosi vauhti riittää rikkomaan lasin jos törmäät vastaantulijan sivulle suuntaamaanja ilmaan "pysähtyneeseen" kiveen.


    • Anonyymi

      Roiskeläppä vähentää ilmankulutusta.

      • Anonyymi

        entäs kaljankulutusta?


    • Anonyymi

      Se että roikeläpät ei ole nyt muotia on vain yksi esimerkki ihmiskunnan alamäestä.
      Elämme idiocracy aikaa.

      • Anonyymi

        Ai muodistako onkin kysymys, hihii!


    • Anonyymi

      Roiskeläpän ja lokarin pellin väliin kertyy kurasuolapaskaa ja se hinkkaa nopeasti maalin puhki, eli ei ne läpät ole siinä mielessä ilo.

      • Anonyymi

        Jos taas ei ole läppiä, hiekka ja kura lentää koko ajan alahelmaan ja kylkiin syöden maalipintaa ja alustasuojausta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos taas ei ole läppiä, hiekka ja kura lentää koko ajan alahelmaan ja kylkiin syöden maalipintaa ja alustasuojausta.

        Se on hyvin pientä, ellei jatkuvasti aja soralla. Valita on onneksi jokaisen oman maun mukaan.
        Minä en ole nähnyt yhtään kovamuovista roiskeläppää, kyllä ne taitavat olla ennemminkin pehmeää tavaraa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on hyvin pientä, ellei jatkuvasti aja soralla. Valita on onneksi jokaisen oman maun mukaan.
        Minä en ole nähnyt yhtään kovamuovista roiskeläppää, kyllä ne taitavat olla ennemminkin pehmeää tavaraa.

        Olet sitten kulkenut silmät kiinni onhan noita kovamuovisia ollut jo vuosikymmeniä.


    • Anonyymi

      Laita penkinpäälliset, niin Tenan valskaus ei mene läpi.

    • Anonyymi

      Noiden alkuperäinen tarkoitus oli ehkäistä sorateillä kiveniskemiä takaa tuleviin autoihin ei mitään tekoa minkään kuraneston kanssa

    • Anonyymi

      Kovamuoviset läpät on minulla edessä. Niissä on sellainen huono puoli että ne on jotenkin huonosti sijoitetut tai ulottuu liian alas. Osuvat helposti esim. sellaiseen metalliseen hidastekorokkeeseen tuolla parkkihallin portilla, tai jyrkkään kadunreunakiveen ja hakkautuvat irti kiinnikkeistään ja hakkaavat samalla myös kiinnityskohtaa lokasuojan ja helman puolelta hajalle.

    • Anonyymi

      Pakolliseksi läpät !! Joku aivopiereskelijä poisti niiden pakollisuuden ja hänet pitäisi sitoa pyöränkaareen läpän paikalle paskakeleillä .

      • Anonyymi

        Olen elänyt tuon läppäpakon aikana, enkä todellakaan niitä kaipaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen elänyt tuon läppäpakon aikana, enkä todellakaan niitä kaipaa.

        Nuo oli silloin kun Suomessa oli sorateitä yleisesti 50-60 -luvuilla ja pieniä kiviä lenteli takaatulevien tuulilaseihin


    • Anonyymi

      Nyt lentää hiekotussepelit ym kivet renkaista vauhdissa perässä ajajan tuulilasiin. Rengaskuvion urat on leveämpiä kuin ennen .
      Aina kun kivi lentää lasiin niin ajan ohi ja ovilokerosta kourallinen hiekotussepeliä ja viskaan ikkunasta.

    • Anonyymi

      Asentanut eteen jopa tietyistä kohdista suuremmat ja toisesta kohtaa sai pienetää kuraläpät. Auto pysyy puhtaampana silmälle ilo ja nyt ei mitä lie tiestä suihku pääse puhaltamaan pellin nurkkia missään. Asensin myös niin että puhdistuu ja ei hinkkaa maalipintaa kuten originaalit autotehtaan muotoilulliset teki. Mustasta sitkeästä muovista IKH hallista hain levyn ja samasta aineesta tein viimasuojat joita ei tahdo edes huomata kun rauhassa kaiken teki. Joo on vw diesel ja hyöty lämenemiseen nopeuteen oli merkittävä. Asiasta ivailijat on vaan sekleästi tyhmiä kokemattomia autoilijoita tai no tuskin on edes autoa teinipojilla.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      4324
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      19
      3391
    3. Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita

      Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy
      Maailman menoa
      402
      2331
    4. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      27
      2011
    5. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      1954
    6. Nainen, sellaista tässä ajattelin

      Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      239
      1949
    7. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      35
      1704
    8. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      1578
    9. En ole koskaan kokenut

      Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1337
    10. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1301
    Aihe