Viikonloppuna Pohjois-Karjalan hyvinvointialueen päivystyksettömissä kuntoutussairaaloissa kuollut henkilö joutuu odottamaan säilytystiloissa seuraavaan arkipäivään asti, ennen kuin lääkäri toteaa hänet kuolleeksi. Esimerkiksi perjantaina illalla kuolleen henkilön kohdalla toteaminen tapahtuu vasta maanantaina.
Siun sote toimii täten eri tavalla kuin esimerkiksi Pohjois-Savon hyvinvointialue, jonka käytäntö kuljettaa vainajia Rautavaaralta kuolleeksi todettavaksi Iisalmeen nousi valtakunnallisen keskustelun aiheeksi marraskuussa.
Siun soten toimintatapa on vastoin sosiaali- ja terveydenhuollon asianmukaisuutta valvovan Valviran antamaa ohjausta, jonka mukaan vainaja voidaan siirtää vainajien säilytystiloihin vasta sen jälkeen, kun lääkäri on todennut hänet kuolleeksi.
Siun soten toimintatapa on vastoin sosiaali- ja terveydenhuollon ohjeistusta
4
119
Vastaukset
- Anonyymi
Eipä tämä systeemi enää muutenkaan mitään inhimillistä hoitoa ja hoivaa kykene tarjoamaan. Pitää olla "osaava" johto kun asiat on saatu tähän jamaan.
- Anonyymi
Mitäs inhimillistä vaille sinä jäit vai puhutko vain mielikuvistasi?
Minä olen monella tavalla sairas, hyvin monella. Yli kymmentä eri lääkettä päivittäin ja siihen vielä hoitoja sairaalassa.
Hyvin on homma pelannu, tosi hyvin. Lääkärit ovat osaavia ja pääasiassa empaattisia, samoin hoitajat.
Heille suurkiitos.
No joskus aikaa kuluu, mutta eipä sairaalla muutama tunti sinne tai tänne paljon haittaa, kun on saanu apua siihen suurimpaan hätäänsä. Vähän suututtaahan se, jos joutuu makoilemaan päivystyksessä, mutta semmoista se elämä joskus on. Mieluummin hengissä vaikka sitten päivystyksen huoneessa, kuin "helevetinkuusessa" puolikuolleena ja peloissaan.
Jos on hätä, niin siihen tartutaan heti, mutta joskus se apu on ihan itse soitettava paikalle. Onnettomuudet ja vakavat sairauskohtaukset saavat siniset valot välkkymään ja sirran soimaan. Usein se terveysasema ohitetaan ja suunta on suoraan sairaalaan.
Ambulansseissa on tosi hyvä varustus, ensihoitajat osaavia ja päivystyksen lääkäri puhelimen päässä. Minä olen ollut enemmän tai vähemmän hädässä ainakin kymmenen kertaa, ja ihan aina olen apua saanut.
Jonakin päivänä minä sitten kuolen. Jos se tapahtuu perjantai-iltana, niin minulle on ihan ykslysti, jos se virallinen kuolleeksi toteaminen tapahtuu vasta maanantaina.
Joillakin voi omaiset nostaa äläkän, kun ei virallistettu sitä kuolemaa heti. Virallistamisen puuttumisesta huolimatta perikunta voi alkaa surutyön ja riitelemään perinnöstä, hyvinkin paljon ennen papan tai mummun kuolemaa. Siihen astihan mummu tai pappa oli saanut makailla hoitolaitoksessa pääasiassa ihan ilman muistamisia.
Minun läheiseni ymmärtävät, joten he eivät nosta äläkkää, vaikka se kuoleman virallistaminen vähän viivästyisi. Perinnöstäkään ei tarvitse riidellä, koska kaikki on jaettu jo. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitäs inhimillistä vaille sinä jäit vai puhutko vain mielikuvistasi?
Minä olen monella tavalla sairas, hyvin monella. Yli kymmentä eri lääkettä päivittäin ja siihen vielä hoitoja sairaalassa.
Hyvin on homma pelannu, tosi hyvin. Lääkärit ovat osaavia ja pääasiassa empaattisia, samoin hoitajat.
Heille suurkiitos.
No joskus aikaa kuluu, mutta eipä sairaalla muutama tunti sinne tai tänne paljon haittaa, kun on saanu apua siihen suurimpaan hätäänsä. Vähän suututtaahan se, jos joutuu makoilemaan päivystyksessä, mutta semmoista se elämä joskus on. Mieluummin hengissä vaikka sitten päivystyksen huoneessa, kuin "helevetinkuusessa" puolikuolleena ja peloissaan.
Jos on hätä, niin siihen tartutaan heti, mutta joskus se apu on ihan itse soitettava paikalle. Onnettomuudet ja vakavat sairauskohtaukset saavat siniset valot välkkymään ja sirran soimaan. Usein se terveysasema ohitetaan ja suunta on suoraan sairaalaan.
Ambulansseissa on tosi hyvä varustus, ensihoitajat osaavia ja päivystyksen lääkäri puhelimen päässä. Minä olen ollut enemmän tai vähemmän hädässä ainakin kymmenen kertaa, ja ihan aina olen apua saanut.
Jonakin päivänä minä sitten kuolen. Jos se tapahtuu perjantai-iltana, niin minulle on ihan ykslysti, jos se virallinen kuolleeksi toteaminen tapahtuu vasta maanantaina.
Joillakin voi omaiset nostaa äläkän, kun ei virallistettu sitä kuolemaa heti. Virallistamisen puuttumisesta huolimatta perikunta voi alkaa surutyön ja riitelemään perinnöstä, hyvinkin paljon ennen papan tai mummun kuolemaa. Siihen astihan mummu tai pappa oli saanut makailla hoitolaitoksessa pääasiassa ihan ilman muistamisia.
Minun läheiseni ymmärtävät, joten he eivät nosta äläkkää, vaikka se kuoleman virallistaminen vähän viivästyisi. Perinnöstäkään ei tarvitse riidellä, koska kaikki on jaettu jo.Olet ollut hoitohihnalla jo ennen näitä hienoja uudistuksia, ei tuo muuten selity.
Jos vanhastaan on jalka oven välissä, niin pääseehän sitä sisälle.
Jos nyt menisit uutena tulokkaana valittamaan vaivojasi, niin saisit vaivojasi vaikertaa ja olla vaivojesi vanki.
- AnonyymiUUSI
Siun soten toimintatapa on vastoin sosiaali- ja terveydenhuollon ohjeistusta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih253584- 2553532
No nyt! Linda Lampenius jakoi sensuellin kuvan itsestä - "Olematon mekko" saa hieraisemaan silmiä...
Linda Lampenius täyttää tänään 55 vuotta. Eipä uskoisi kuvan perusteella. Onnea, onnea, onnea pop-artistille ja huippuvi282024Mites teillä keskustelut soljuu?
Oli tossa mun aloittamassa ketjussa eilen illalla aikamoinen show. Mutta toisaalta ainahan mä oon valitellut kun täällä2701706Shokki! Marko Paanaselle ei riitä 100 000 euron budjetti - Vaatii kesken remontin näin paljon lisää!
Hupsista, noinkos siinä sitten kävi, budjetti ei pitänytkään…! Eikä taida olla ihan eka kerta, näitähän sattuu... Onko151419Pystyt sille toiselle
Kertomaan ne salaisetkin asiat. Olette läheisiä. En tiedä kerrottu minusta. Tuskin kerrot. Puhutko sanaakaan. Toisaalta81399Venäjän rikollisen sodan juurisyyt
Koska edellinen ketju Venäjän rikollisen sodan juurisyistä oli niin suosittu, että se tuli pikaisesti täyteen eikä sitä3881247Annen grillin nousu ja konkka..
Olipa se nopea grilli bisnes..Voi voi sentään mitäs nyt tilalle?501169Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens751025Huominen haastattelu
Huomenna 27.02 Torstaina. OLLI. SAHIMÄKI Järviradiossa haastateltavana kello 12:00 👏👏281007