Runebergin päivä

Anonyymi-ap

Runebergin kirjallisuuspalkinto on myönnetty 1907 vuodesta alkaen.

-" Runeberg-palkinnon myöntävät Porvoon kaupunki, sanomalehti Uusimaa, Suomen Kirjailijaliitto, Suomen Arvostelijain Liitto ja Finlands Svenska Författareförening.

Vuosittain vaihtuva valitsijalautakunta valitsee Runeberg-kirjallisuuspalkintoehdokkaat, joiden joukosta palkintolautakunta valitsee voittajan. Voittaja on julkaistu Runebergin päivänä 5. helmikuuta vuodesta 1987.

Palkintosumma on 20 000 euroa. Palkinto voidaan antaa suomeksi tai ruotsiksi kirjoitetulle teokselle."

Tekstikopio alla olevasta linkistä, jossa on luettelo kaikista jo aiemmin palkinnon saaneista teoksista ja kirjoittajista.

https://www.porvoo.fi/kulttuuri-ja-vapaa-aika/kulttuuri/kulttuuripalkinnot/runeberg-kirjallisuuspalkinto/

28

321

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Runebergin sanat;

"Kyllä se kuulee suomen kielen, joka ymmärtää kaikkein mielen"

Aikoinaan kun Viipuriin matkustettiin bussilasteittain, olimme sellaisessa mukana, majoituimme hotellissa ja mieheni, joka harrasti urheilua, oli iltakävely seuraa Viipurin puistoissa.
      Olimme kiinnostuneita muistomerkeistä, kävelimme ja näimme komean muistomerkin.
      Patsaan jalustassa on yllä oleva teksti.
      Sama teksti löytyy rukouskirjasta.

Vieläkö on kunnossa tuo muistomerkki, en ole käynyt ainakaan 2000 luvulla, alkoivat ryhmämatkat aikanaan muistuttaa viinarallia ja me lopetimme.

• Anonyymi

Tuo liittyy Mikael Agricolaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuo liittyy Mikael Agricolaan.

Niin näkyy, mutta muisti tekee joskus tepposia,

• Anonyymi

Tänään kello 13.00 julkaistaan 2025 palkinnon voittaja.

On komea näky ikkunasta,
      Neljä siniristilippua liehuu kovassa tuulessa ihan suorana, kaikki naapuritalot ovat nostaneet liput salkoon.

• Anonyymi

Itse luen lähinnä vain vanhaa kaunokirjallisuutta, suomalaista ja ulkomaista.

"Vanha" = kirjailija / kääntäjä on syntynyt ennen v. 1930 (vanhuudella ei ole takarajaa, luen Raamattuakin) ja kirjoittaa asiallista, miel. monipuolista, elävää ja värikästä suomea, ilman kirosanoja ja henkilöhahmojen riitelyitä.

Veikko Huovisen joistain kirjoista pidän, ihan kaikkiin en ole innostunut. Mm. "Kylän koirat" on kirja, josta pidän.

• Anonyymi

Olen Veikko Huovisen kirjojen ihailija. Havukka-ahon ajattelija. Pohtivaa mielikuvia herättävää ja humorististakin tekstiä. ( Minumieleistä- on mieleistä ei vain mielestä! )
        Yhteen aikaan luin Päätalon II joki sarjaa. Vaikka monet sanovat niitä pitkäveteisiksi, minulle niillä oli enemmänkin sen ajan ja aikakauden ihmistä, perheestä ja työstö kertovia elämänkuvia.

Pirkko Saisio sai tämän vuoden palkinnon. Olen lukenut hänen tuotantoaan, osa mielenkiintoista, nyt tätä uuttaa en ole lukenut, mutta kuulosti haastattelun mukaan kertovan historiiaa, jossa mukana Venäjä. Poliittinen historia on vieras laji, tuskin tarun kirjaan innolla.

• Anonyymi
      • Anonyymi

Hyvä että poliisi on valpas.

Kaikkea ei sentään kirjastoihinkaan tarvitse hyväksyä, ja yksi niistä on juuri mainitsemasi ryhmä. Kieltoja tuli muistaakseni muistakin kirjastoista, Helsingissäkin jotain hässäkkää.

Sinimustilla on huono maine, eivät kuulu tähän kunniallisen kirjailijan elämään ja kunnioitukseen.

• Anonyymi

Yksi kerhossa mukana oleva naapurin lapsi kysyi minulta joskus, kyyskytluvun alussa, kun pidin lapsille iltakerhoa; " Miksi se Tooli on kirjotettu?"
      Vänrikki Stoolia tarkoitti. Kirja oli meidän kirjahyllyssämme, siitä lapset niitä nimiä lukivat, kirjojen niskoista, jotkut hyllyssä jopa ylösalaisin, silloin lukivat pää kallellaan ja siyäkös muut nauroivat.
      Sitten kun hän oli varttunut aikuiseksi, oli lasteni kaveri ja tuli meille kotiin käymään, näki kirjahyllyssämme monta kirjaa joiden niskasta luki mitä ovat.

Osui katse Vänrikki Stoolin tarinat kirjan niskaan.

Vetäis kirjan äkkiä ulos ja sanoi; " Kuule ........ , muistako kun kysyin silloin kerhossa miksi se Tooli on kirjotettu. Isoveli aina huomautti minulle, että sanoin sinulle Tooli. On pysynyt mielessä ja tiedätkös, olen aivan haltioissani näistä runoista.
      Olen lukenut tämän kirjan kannesta kanteen moneen kertaan ja osan tekstistä osaan ulkoa."

Hän opiskeli myöhemmin kirjallisuuden historiaa, nyt en tiedä mitä tekee työksensä. Uskon, että tänään hän muistaa taas kirjan ja minut, oli silloin niin innoissaan kirjasta

• Anonyymi

Pahus, kun jäi Ryynekreenin tortut ostamatta kahvin kanssa.

• Älä huoli, huomenna tortut voivat olla tarjouksessa. Sain harrastuspiirissä Fredrikan ohjeesta mukailtuja neliöitä, uunipellillä psistetusta levystä leikattuja, nokare hilloa sokerikuorrutusrinkulassa kussakin palassa. Kuivakkaita olivat, hyvä kahvi auttoi asiaa.

Oma pihalippu laskettiin auringon laskettua, onhan se aina juhlavaa sen hulmua katsella. Runebergin kuvaama Suomalaisen sotilaan, isänmaanrakkauden ja Suomen luonnon ylistys ovat yhä arvokasta kansakunnan ydintä. Fredrika jäi miehensä varjoon, itsekin lahjakas kirjoittaja ja erinomainen perheenäiti ja puutarhuri.
        Kukahan voitti tämänvuotisen pslkinnon, se on kai Porvoossa klo 17 julistettu.

• Anonyymi

Hyvää Runebergin tortun päivää palstan väelle!

• Anonyymi

Uusimaa lehti kertoo;

"Virta vie kohti diktaattorien aikaa – Runeberg-​voittaja Pirkko Saisio etsii vastauksia siihen miksi näin taas tapahtuu"

You tubessa on suora lähetys Saisio haastattelussa, kertoo kirjan
      historiasta.

• Anonyymi

Kuivia torttuja.

En muutenkaan erityisemmin fanita pullaa, mutta usein tulee runebergin tortut ostettua, liki joka vuosi. En oikein tiedä miksi.

En muista valmistajaa, nyt ei ollut häävejä. Kuin kuivakakkua, eikä maku muutenkaan ollut erikoisemman hyvä.

Laskiaspullat yleensä olleet hyviä. Mantelimassalla, tottakai.

Muuten ei päivästä mielipidettä. Kouluajoista jäänyt mieleen, tympeitä värssyjä kummallisella suomenkielellä kirjoitettuna.

Hyvähän se, kotimaisia kirjailijoita tuetaan rahallisesti. Oli tossa listauksessa joitain, mitä olen lukenutkin. En lue nykyisin juurikaan, eikä uus kotimainen kirjallisuus ole aina innostanut. Nykypolitiikalla ja nykyaikana aika hankala kirjailijoittenkaan ansaita elantoaan. Eihän yks palkinto koko alaa oelasta, mutta saapahan edes joku korvausta tekemästään työstä.

=DW=

• Anonyymi

En ole ostanut, en leiponut omaan kahvipöytääni Runebergin torttuja, asiakkailleni niitäkin väsäsin, mutta rommia ei kaikkiin laitettu, valinnanvaraa niissäkin.
        Eikä olleet kuivia.
        Tuskin tulee Saision palkittua kirjaa avattua, aihe liian historiaan liittyvä .
        Palkitut teokset, kaikessa taiteessa, ovat yleensä raatien valintoja. Nyt päättivät näin.
        Onhan Saisio palkintonsa arvoinen kirjailija!

• Anonyymi

Vanhetessaaa Runeberg oli erittäin rasittava potilas.
      Hän oli fyysisesti raihnainen, alakuloinen, synkkä ja ärtyisä. Hän
      ei halunnut vieraita, ei edes omia poikiaan ja suuttui heidän tullessaan,
      jos vaimo, Frederika omistautui heille.
      Päivät pitkät Frederika istui miehensä vieressä lukemassa tälle ääneen.
      Runebergin hermoja ärsytti kaikki. Frederikan piti käydä kääntämässä
      kirjan sivuakin viereisessä huoneessa.

• Anonyymi

Kaikki me tulemme vanhaksi ja raihnaiseksi.
        Yksi reagoi yhdellä, toinen toisella tavalla siihen , mitä ei pidä itsellensä tarpeellisena.
        Minä räjähdin tänään, kun minun tietoja oli jaettu tarpeettomasti.
        Tuskin kukaan pitää sitä niin tärkeänä, että se on tiedotettava kuolemani jälkeenkin.

• Anonyymi

Johan Ludvig tyrannisoi vaimoaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Johan Ludvig tyrannisoi vaimoaan.

ja minä suutuin sellaiselle joka koko ajan puhuu toisen päälle, eli toinen ei saa puheenvuoroa!
        Ei ole aviomies.

• Ärsyttäisi se kai ketä vain miestä, että on tullut kuuluisaksi vaimonsa tortusta.

• Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

Ärsyttäisi se kai ketä vain miestä, että on tullut kuuluisaksi vaimonsa tortusta.

Albodit !

Lähehetä kommenttisi ja koko ketju Pertti Jarlalle. Kundi vääntää suosittua Fingerborg-sarjisstrippiä usisiinkin medioihin suomessa. Se mieluusti ottaa ideoita vastaan
        En tiedä, ehkä maksaakin niistä palkkiota...

Mutta sun kommentti oli, kuin suoraan Ratto-Riitan suusta. Oikein naseva!!

Tokikaan se ei suoraan liittynyt aloitukseen. Mutta kun se otsikon mukaisesti oli tavallaan hieno viite suomalaiseen nykykirjallisuuteen. Siis sarjakuvathan ovat oma kirjallisuuden lajinsa myös.

=DW=

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Albodit !

Lähehetä kommenttisi ja koko ketju Pertti Jarlalle. Kundi vääntää suosittua Fingerborg-sarjisstrippiä usisiinkin medioihin suomessa. Se mieluusti ottaa ideoita vastaan
        En tiedä, ehkä maksaakin niistä palkkiota...

Mutta sun kommentti oli, kuin suoraan Ratto-Riitan suusta. Oikein naseva!!

Tokikaan se ei suoraan liittynyt aloitukseen. Mutta kun se otsikon mukaisesti oli tavallaan hieno viite suomalaiseen nykykirjallisuuteen. Siis sarjakuvathan ovat oma kirjallisuuden lajinsa myös.

=DW=

Kaksiko palstaälykkönä itsensä pitävää, no, luulkoot itse itsestään mitä tykkäävät, ei tämä Runebergin kunniaa loukkaa, heidän kohdallaan ei voi olla varma mistään.

• Anonyymi
      • Anonyymi

Miten onkin mennyt ihan ohi Toukokuun laulu.
        Olen kuullut sen, mutta tuntui ihan uudelta kun kuin sanat.

• Anonyymi
      • Anonyymi

Tyhmyys paistaa läpi tässäkin.
        Mitä sukua Palme on sinulle?
        Jos hän söi sitä mitä sanot, ei voi yhtään erehtyä, kun sanoo syövän sitä samaa, ja vielä innokkaammin ottein.
        Sekoitat jopa Suomen Kansallisrunoilijan omaan ruokalistaasi!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tyhmyys paistaa läpi tässäkin.
        Mitä sukua Palme on sinulle?
        Jos hän söi sitä mitä sanot, ei voi yhtään erehtyä, kun sanoo syövän sitä samaa, ja vielä innokkaammin ottein.
        Sekoitat jopa Suomen Kansallisrunoilijan omaan ruokalistaasi!

..kun sanoo - sinun- syövän sitä samaa-
        sanan - sinun - , oli joku "entteri" pyyhkäissyt pois, mutta siitä oli kyse, tominnastasi!

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      27
      4487
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      459
      1327
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      77
      1070
    4. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      358
      981
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      77
      893
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      53
      891
    7. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      59
      820
    8. Kaikkia ei voi miellyttää

Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      228
      794
    9. Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses
      Haapavesi
      57
      697
    10. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      42
      689
    Aihe