Kutsutteko itsenne kylään tuttavien luokse.

Anonyymi-ap

Mitä mieltä olette ikäihmisistä jotka änkeävät kutsumatta kylään ,jopa yövieraiksi, vaikka ei ole vartavasten kutsuttu.
En ymmärrä lainkaan sellaisia ihmisiä

Jos kaipaan seuraa, niin todella selkeästi kutsun ja myös pidän vieraavaraisesti.

Oma perhekunta on eri asia, he ovat aina tervetulleita.

55

374

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Olen katkaissut tai löysentänyt pikemminkin suhteita perässävedettäviin,

jotka eivät neuvottaessakaan tule perässä lammikkoon. Eivät nauti ymmärryksen lammikosta. Pelkäävät vettä

Niillä lätty lätisee päivittelynä ilman, että lätinä perustuisi ymmärryksen lammikkoon

• Anonyymi

Olen sitä mieltä, että, tavalla tai toisella, tuollaisille kylään tuppautuville loisille pitää sanoa selvä "ei".

Voit aloittaa sillä, että lopetat oman yhteydenpitosi häneen.

Jotkut "ystävät" kannattaa jättää. Sellaiset, joiden ystävyys tai sukulaisuus on muuttunut rasitteeksi, eikä muutosta näy.

Itse elän yksin. Täällä netissä on juttukaverini.

Otin erääseen pariskuntaan etäisyyttä jo kauan sitten. Eräs toinen "ystäväni", tajusin lopulta hänet narsistiksi, häiriköi minua kymmeniä vuosia, eri tavoin käytti hyväksi. Kunnes tein siitä lopun. Rukoilin Jeesusta johdattamaan tilanteen sellaiseksi, että saisin ikäänkuin "pakomahdollisuuden" ja tällainen sitten syntyikin. Laitoin sitten puhelimeeni numeroeston.

Minulla on nyt täysi rauha. Naapureita moikkailen rapussa ja pihamaalla, mutt'eivät ole mitään läheisiä tuttavia. Kohtelias etäisyys kannattaa pitää.

• Anonyymi

Juuri näin.

• Anonyymi

lisään myös: aivan oikea suunta

• Anonyymi

Olen vaan sanonut että se ei nyt käy. En selittele mitään. Sanon vaan että etukäteen pitäisi sopia semmoisista. Suuttuvat mutta itselleen. Minua ei haittaa koska elän omaa elämääni. He omaansa.

• Anonyymi

Itsevarmuutesi on ihailtavaa. Noin pitäisikin olla. Me, jotkut muut, olemme ehkä jo lapsuudesta asti kasvatettu muiden tottelemiseen, ihan kuin se olisi velvollisuutemme!

"Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi YLI KAIKEN ja lähimmäistäsi, kuten ITSEÄSI (-kin!)."

Meillä on oikeus rakastaa myös itseämme. Pitää puolemme, jos meitä kaltoinkohdellaan.

Jotkut, esim. (uskoviaan hyväksikäyttävät) uskonlahkot opettavat toisin, mutta kannattaa katsoa mitä Raamattu (jos tähän uskoo) = lähinnä UT, itse tästä asiasta sanoo.

Kuten edellä kerroin, itseäni auttoi rukous sekä tilanteen tullen syntynyt (ihmeteltävä) suoraselkäisyys ja rohkeus = Voima toimia "kuin autolla kaasua painaen poistua ulos portista". Erikoinen, mieleentullut vertaus. Voima oli autossa (Jeesus) mutta minä "painoin kaasua". Heh. 🙃

"Ulos portista". Ulos, mistä? Jonkinlaisen väärän ystävyyden kartanon portista, joka osottautui vankilaksi.

• Anonyymi

Panee ajattelemaan missä on vika, siinä vieraassako vai ihmisessä jolla ei ole aikaa ystäville.
        Maailma on muuttunut vuosien aikana. Muistan 70 luvulla kun asuimme pienessä kylässä ja aina joku tuli tervehtimään ja juomaan kupposen kahvia kanssani , mutta kaikilla on oma luonteensa. Joillekin on tilattava aika, toiset ottavat vastaan avosylin vaikka yöllä menisi. Joten tyylinsä kullakin.
        Itse pidän ihmisistä ja uusiakin tuttuja on tullut vanhoilla päivillä Jotenkin sen vaantietää kenestä saa ystävän kun näkee ihmisen ensimmäisen kerran . Mutta se ei tarkoita että se ihminen ehkä minusta edes pitäisi ollenkaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Itsevarmuutesi on ihailtavaa. Noin pitäisikin olla. Me, jotkut muut, olemme ehkä jo lapsuudesta asti kasvatettu muiden tottelemiseen, ihan kuin se olisi velvollisuutemme!

"Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi YLI KAIKEN ja lähimmäistäsi, kuten ITSEÄSI (-kin!)."

Meillä on oikeus rakastaa myös itseämme. Pitää puolemme, jos meitä kaltoinkohdellaan.

Jotkut, esim. (uskoviaan hyväksikäyttävät) uskonlahkot opettavat toisin, mutta kannattaa katsoa mitä Raamattu (jos tähän uskoo) = lähinnä UT, itse tästä asiasta sanoo.

Kuten edellä kerroin, itseäni auttoi rukous sekä tilanteen tullen syntynyt (ihmeteltävä) suoraselkäisyys ja rohkeus = Voima toimia "kuin autolla kaasua painaen poistua ulos portista". Erikoinen, mieleentullut vertaus. Voima oli autossa (Jeesus) mutta minä "painoin kaasua". Heh. 🙃

"Ulos portista". Ulos, mistä? Jonkinlaisen väärän ystävyyden kartanon portista, joka osottautui vankilaksi.

No empä tiedä onko se itsevarmuus niin kovin ihailtavaa . Ihan normaalia käytöstä, kun sanoo ettei juuri nyt sovi. Moni joka lukee näitä juttuja sanoo ettei koskaan enää uskalla mennä tervehtimään ketään. Kun ei tiedä millä lailla he ovat muuttuneet vuosien aikana.
        Enne niin mukava ystävä ei olekkaan enää se sama ihminen mitä oli ennen ja kirjoittelee nettiin että joku ” änkeää” hänen luokseen kylään. Joten kaikille paras kun pysytään kotona eikä mennä mihinkään, eikä liioin kirjoitella nettiin vanhusten yksinäisyydestä koska si itse ole valmis edes antamaan aikaansa jollekkin yksinäiselle ystävälleen .
        Itse jos olen lähdössä jonnekkin kun ystävä tulee niin otan hänet mukaan kaupungille ja sen jälkeen kahvilaan juomaan kahvit. Enkä mitenkään tunne että hän on liikaa jotenkin kun änkeää luokseni. Voiolla sttä joskus ehkä tarvitsen hänen seuraansa jos elämä kaltoin kohatelee ,.
        Vanhuuden merkit ovat monella sellaiset että ei haluta edes olla enää ystävien kanssa .
        Muistan aikoinaan mieheni tädin joka soitti ja sanoi että tulee viikoksi meille kyläilemään . Ämieheni vuoksi olin kohtelias vaikka joskus meinasi hermo mennä kun alkoi huonekalujenkin paikkoja siirtelemään kuten hän nyt sen halusi. Muta tänään olen tyytyväinen etten näyttänyt mitenkään hänelle vastenmielisyyttäni. Kun hän kuoli niin oli yksin , ei edes ainut lapsensa ollut läsnä ja sain kuulla että yksin hän oli ollut omassa kaupungissaan vuosikaupalla . Surullista sinänsä asutussa maailmassa että kuollakin pitää yksin . En pitänyt hänestä mutta olisin varmaan istunut kuolinvuoteen äärellä jos oltais asuttu samassa kaupungissa. Hän oli oman luontaisessa ja sellaisena sai olla loppuun asti, niin se on meillä jokaisella jos saamme elää ilman muisti sairautta joka tekee ihmisestä ensi vaiheessa kiukkuisen egoistin ja seuraavassa vaiheessa kiltimmän kundi enää kaikkia muista .

• Anonyymi

En tykkää yhtään tuppautujista. Sanon sen suoraan henkilölle. Yllätys vieraat ovat peestä kun minulla on usein jokin projekti menossa tai olen lähdössä jonnekin tai tulossa jostakin nälkäisenä. Muuten kutsuttuna vieraat ovat välillä ihan tervetulleita. Ei käy muutenkaan paljon vieraita, tykkään tavata turuilla ja toreilla.

• Eipä ole tullut ajankohtaiseksi tällainen ongelma.
      Olisihan se aika rasittavaa jos väkeä tuppaisi vaikkapa yökylään ilman että olisi kutsuttu, mutta ystävät ja perhe on aina tervetulleita, mieluimmin kyllä saisi soittaa vähän ennen niin laitan padan porisemaan, kahvin tippumaan ja sijaan vuoteen "mediahuoneessa" joka palvelee myös vierashuoneena. Tulentakkaan, saunan lämpiämään, miten milloinkin.

Täällä yksineläjät tapailevat mieluummin ulkotiloissa, kahviloissa, harrastuksissa. Markettien yhteydessä tai ostareissa näkyy eläkeläisiä päiväkahveilla ja "parlamentissa", sama jengi joka päivä.

Mutta joo, jos tulisi tällainen tapaus, joka tuppautuu käskemättä kylään liian usein niin alkaisin kyllä miettiä olisikohan parasta joko sanoa suoraa, että kunn yrt olisi muutakin menoa tai kahvipitko on vielä kaupassa. (En pidä vierasvaraa, kun vieraita ei käy . Kahvit tarjoan kyllä keittiössä sähköasentajalle tai kenelle tahansa joka soittaa ovikelloa aamupäivästä ja jpllla on asiaa.

Naapureiden kanssa vaihdetaan kuulumisia, moikataan, kaunis päivä tänään.

• Otsikon kysymykseen: ei tulisi mieleenikään.
        Viimeiksi kun menin väkisin kylään jonkun luo oli kun olin eka luokalla koulussa ja lähdin opettajan mukana heille, kutsumatta. Ope ei hennonut kieltää .
        Monille on vaikeaa sanoa ei, varsinkin lapselle tai vanhukselle.

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

Otsikon kysymykseen: ei tulisi mieleenikään.
        Viimeiksi kun menin väkisin kylään jonkun luo oli kun olin eka luokalla koulussa ja lähdin opettajan mukana heille, kutsumatta. Ope ei hennonut kieltää .

Tuppat kuiteski ittes joka paikkaan, ja joskus tulee äkkilähtö!
        Sinulle ei kannata kai sanoa ei, et usko kuitenkaan, vai kuin?

• Anonyymi

Se asentaja laskuttaa ajasta, sinä maksat. Milset sinne ruokasalin puolelle pyydä, keitä varten se on?

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

Otsikon kysymykseen: ei tulisi mieleenikään.

Mistä tiedät vaikka ope tykkäsi. Voi olla että olit ihan mieluinen vieras. En usko etteikö olisi sanonut että on muuta menoa, jos ei olisi sinua sinne halunnut.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ala-arvoinen kommentti taas, kuten jo jokainen tiesikin että tömä tähti tulee pilaamaan ilkeyksillään jälleen kerran . Että kehtaat

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mikä hlvt sinun ongelmasi nimi on? Yöäk.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Se asentaja laskuttaa ajasta, sinä maksat. Milset sinne ruokasalin puolelle pyydä, keitä varten se on?

No se ei ehkä ole sinun ongelmasi kuka maksaa . Samoin kun missä kahvi tarjotaan .

• Anonyymi kirjoitti:

Mistä tiedät vaikka ope tykkäsi. Voi olla että olit ihan mieluinen vieras. En usko etteikö olisi sanonut että on muuta menoa, jos ei olisi sinua sinne halunnut.

Ope oli samalla suuren talon emäntä ja kahden pojankoltiaisen äiti. Luulen että vanhempiani hävetti kun olin tunkenut itseni sinne kylään open vastuksiksi. Kotona moitittiin ja en enää mennyt.

• Anonyymi

Täällä yksineläjät tapailevat mieluummin ulkotiloissa, kahviloissa, harrastuksissa

aivan. Latinomaissa tavataan aina kuppilassa
      koska oma koti on pieni sekava läpi Napolissa jossa kakaralauma huutaa ja kiljuu
      ja väsynyt äiti tekee mezzemaniche cremose ricotta con broccoli hikisenä hosuen

• Anonyymi

En koskaan mene toisten nurkkiin pyörimään vaikka kutsuttais!vaikka ei ne kutsu kyllä kun itsensä aina meille kylään,oikee lokkiparvi!

• Anonyymi

Aloittajan tuttavapiirissä ilmeisesti on jotain juntteja.
      En ole kuullutkaan moisesta ennen.

• Anonyymi

Ikäihmiset valittelevat yksinäisyyttään, ja toisella suupielellä haukkuvat kylään tulijat. Otappa teistä selvää....

• Anonyymi

Ihan sitä minäkin ajattelin, ei tartte valittaa yksinäisyyttä jos samalla ei halua edes tuttavaani kylään. Hyvähän se tietysti on jos joku soittaa ensin että tietää jos on kotona tai tekee jotain törkeää työtä , mutta minä sanon aina että jos ulko ovi ei ole lukossa niin ei muuta kun astua sisälle
        Kyllä mielestäni ystävien käynnit piristää aina, ja saa jotain muuta ajateltavaa se kun ne tavanomaiset ympyrät .
        Mutta me ihmiset olemme joko sosiaalisia tai yksin viihtyviä . Jokaisella omat tapansa miten tulee käsitellä vanhuutta .

• Anonyymi

Muistan nuoruudesta ajanjakson, jolloin olin hyvin yksinäinen ja menin kylään kutsumatta, toisaalta olen kiitollinen heille, jotka eivät tuntuneet torjuvilta. Kun yhden lapsuusaikaisen tuttavan ovea ei parina kertaa avattu, niin ymmärsin lopettaa.

• Anonyymi

Minä olin aina sydän perheen luona Ajattelivat varmaan että eikö tuo nyt joskus voisi olla muuallakin , mutta olivat aina ystävällisiä . Aikansa kutakin .
        Toinen juttu oli eräs ystävä joka sairauden jälkeen tuli ihmeelliseksi , en mennyt enää kylään kun hänestä oli tullut ilkeä jotenkin . Piikitteli asioista kuten jokin vaatekappale ei saisi olla vaan minulle sopisi kuulemma jokin toinen malli, koska en ollut kysynyt häneltä neuvoja niin en ymmärrä miksi hän yleensä alkoi neuvomaan . Lopetin heillä käynnin, nyt soittelee että miksi et tule, sanon aina saman asian , että on paljon tekemistä. Tavallisesti pidän ihmisistä mutta ilkeitä kaihdan koska ovat ilkeitä toisille omien ongelmiensa vuoksi, mutta se ei ole missään oikein

• Eipä tuttaviksi luokiteltuja ole kylään tarjoutunut päiväkahvillekaan saati yöksi, tavataan yleensä harrastusten parissa ja ehkä kahvilassa jutellaan, kukin itse tilaa.

Läheiset ystävät ja lasten perheet tietävät olevansa tervetulleita koska vain, mutta onhan asiallista tarkistaa , ollaanko kotona ja sopiiko. Yökylään tulee lähinnä lastenlapsia, pieninä olivat viikonloppuja hoidossakin, että vanhemmat pääsivät vapaalle. Lasten perheet ovat aina asuneet niin lähellä, etteivät ole perhekunnittain yöksi jääneet, tilaa on kyllä yläkerrallinen.

Nuorina harrastettiin molempien meidän kauempana asuvien sisarusten kanssa perheittäin yökyläilyä, lapset nukkuivat lattialla siskonpedeissä, mökeillä oli telttojakin. Hauskaa oli, nukkumismukavuus ei ollut ykkösprioriteetti,

• Anonyymi

Jos joku yksinäinen kylään tulisi, p y y t ä i s i n häntä jäämään yöksi
      ja vaikka niin pitkäksi aikaa kuin hän haluaa. Minäkin olen yksinäinen
      ja olisin iloinen, jos luonani viihtyisi joku pitempäänkin.

• Anonyymi

Minun luonani oli viimekesänä yksi ystävä joka asuu hyvin kaukana meidän kaupungista , oli muutaman päivän meillä ja illalla aina innostuttiin puhumaa vanhoja muistoja . Oli ne päivät tapahtumarikkaita. Ja tuli hiljaisista kun hän matkusti eteenpäin sukulaisiinsa . Joten kyllä se kivaa vaan on kun joku käy .

• Anonyymi

Vanhan leskimiehen luona 93 v tuppaan käymään pari kolme kertaa kuukaudessa että on kunnossa .- Kaffeet keittää ja jutellaan .-

Gubbe 75

• Anonyymi

Jos joku on siinä luulossa että olet hänen hyvä,stävänsä ja siksi jää yökylään m niin sano toki hänelle ettet välitä hänestä tuon taivaallista. Minä kyllä ilomielin ottaisin vastaan jos ystävät tulisi yökylään .
      Niin sinä et ymmärrä sellaista ihmistä, joten tee selväksi hänelle ettei hän saa ängetä luoksesi. Sen jälkeen takaan ettei tule sinua häiritsemään . Täällä puhutaan yksinäisistä vanhuksista , joten minulla ei ainakaan ole mitään sitä vastaan jos ihmiset tulevat ilman ilmoittamista moikkaamaan . Ei tarvitse tilata aikaa meille. Jos ovi on auki niin olen kotona .
      Mutta sitten on niinkin etä saa varautua etä voi olla pullat loppu pakasteessa , muta kahvia saa vaikka miten paljon.
      Nytkin ollut koko päivä hiljaista minun talossani niin etä olisipa se mahtavaa kun joku tulisi piristämään vierailulla , ihan vaan yllättäen . Mutta ne parhaat ystävät asuivat niin kaukana , etteivät aina pääse yllättämään meikäläistä

• Anonyymi

En minä ainakaan viitsi lähteä kokeilemaan kauemmas, sattuuko tuttu olemaan kotona, vaan soitan ensin. Eri asia jos ihan naapuriin piipahtaa. Harvalla on ovi auki nykyisin päivälläkään, ei ainakaan kaupungissa eikä ovea uskalla aukaista ennen kuin tietää kuka on tulossa. Vanhuksia varotetaan avaamasta ovea jos ei tunne, on roistoja ja huijareita liikkeellä,

• Anonyymi

Tulla "moikkaamaan" ja / tai käyväistä tervehtimässä ovat aivan eri asiat kuin tulla ja jäädä yöksi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tulla "moikkaamaan" ja / tai käyväistä tervehtimässä ovat aivan eri asiat kuin tulla ja jäädä yöksi.

Niin kai se on eri asia, mutta ilmeisesti ihminen on turvallinen seurassasi ja kuvittelee että olet ihan toista mitä olet, joskus sitä vaan luulee että ystävän luo voisi jäädä yöksi , jos pitää sinusta, tai sellaisesta sinusta minkä luulee sinun olevan. Voi ressukkaa , kun tuntisin niin sanoisin ettei änkeä luoksesi .

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin kai se on eri asia, mutta ilmeisesti ihminen on turvallinen seurassasi ja kuvittelee että olet ihan toista mitä olet, joskus sitä vaan luulee että ystävän luo voisi jäädä yöksi , jos pitää sinusta, tai sellaisesta sinusta minkä luulee sinun olevan. Voi ressukkaa , kun tuntisin niin sanoisin ettei änkeä luoksesi .

Mitä hlvt:ä hourailet? Vastasin 7.2. klo 16:59 kommenttiin. Opettele lukemaan ketjua, ettei tartte luulotella niiin withulaisen paljon.

• Anonyymi

maukka kutsui itsensä tellervon luokse tämän talon edessä jossa vahingossa tapasivat 5.12. 1950
      en ollut näkemässä enkä olemassa
      mutta tiedän satavarmasti

tellervo yritti pakoon alas mäkeä pääsi sillalle asti ja maukka juoksi kiinni
      ja keskusteli totuuden olemuksen erilaisuudesta ja tärkeydestä
      ja lähtivät Pansioon ja tellervo ihmetteli tuollaista
      ja sitten vähän ajan kuluttua ne meni naimisiin ja ilman tätä tapausta tuskin maukka
      olisi noussut persitentiksi vähän myöhemmin

https://www.ts.fi/static/content/pic_5_5315438_k6380094_1200.jpg

• Anonyymi

En ikinä enkä missään tapauksessa.

• Anonyymi

Meidän tuttava piirissä on yksi nainen joka kutsuu itsensä kylää joka paikkaan ei osaa olla yhtään yksin , ja jotenkin se vielä kävisi päinsäkkin vaan kun ei älyä lähteä kuulemma kotiinsa vaan istuu puoleen yöhön . Ja nämä joita hän käyttää kohteinaan ovat liian kohteliaita sanoakseen hänelle että he tapaavat mennä siinä yhdeksän jälkeen nukkumaan .
      Joten meitä on moneksi .

• Anonyymi

Oisko oma moka. Kyllä nätisti voi vieraalle viestittää, että nyt tässä huushollissa alkaa olla levolle menon aika.

• Anonyymi

Minä kysyisin haluaisitko jäädä yöksi ? Petaanko sinulle ?
        Meitä väsyttää, kun olemme tottuneet menemään tähän aikaan nukkumaan.

• Anonyymi

Minä muistan erään rouvan, joka leskeksi jäätyään lähti sukulaisiin suoraan hautajaisista eikä koskaan enää asunut kotonaan. Talo lopulta myytiin ja
        hän asui yksiössä erään lapsensa seinän takana, mutta sitä ennen oli kiertänyt muut sukulaiset ja lähtenyt kaikkialta ovet paukkuen muutaman kuukauden
        kuluttua.
        Ihminen on laumaeläin, mutta hänellä on reviirinsä, joka on hänen omansa. Sitä hän puolustaa nìin yksilönä kuin heimonakin. Toisen reviirilleen astumisessa on omat sääntönsä, jotka on elämän varrella opittava.
        Mkr.

• Anonyymi

Nuorena oli itsestään selvää käydä kavereitten luona kylässä, mutta elämä pikkuhiljaa muuttui ei enään ehtiny eikä varsinkaan nyt vanha haluakkaan lähteä minnekään
      nykyisin riittää puhelin yhteydet läheisimpiin omaisiin ja tuttavaiin.
      vierilut on menneisyyttä,

• Anonyymi

Joillekin ne voi olla menneisyyttä, kun ei pääse enää liikkeelle ja suku tutut on
        hajaantuneet kuka minnekin.

• Anonyymi

Ennen oli ihan normaalia puolin ja toisin mennä kutsumatta kylään.
      Nykyään täytyy varata aika kaksi viikkoa aikaisemmin.
      Milloin suomalaisista tuli tällaisia ihmiskammoisia erakoita ?

• Anonyymi

Ennen oli ennen, ihmiset olivat enemmän kotona tavattavissa. Nyt on nyt, ollaan töissä ja harrastuksissa ja ties missä eikä aina kotona vastaanottamassa vieraita. Aikataulut, you know.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ennen oli ennen, ihmiset olivat enemmän kotona tavattavissa. Nyt on nyt, ollaan töissä ja harrastuksissa ja ties missä eikä aina kotona vastaanottamassa vieraita. Aikataulut, you know.

Lapsena käytiin naapurikaverin luona leikkimässä. Muistan, kuinka häpesin, kun äiti tuli sanomaan, että vieraan pitää lähteä, meillä ruvetaan syömään. Sen hän sanoi teini- ikäiselle luokkatoverillenikin. Olisin voinut vajota maan alle! Ystävyytemme viileni sillä hetkellä.
        Luokkatoveri ei koskaan pyytänyt minua kotiinsa.

• Anonyymi

Millä sitä ennen olisi pystynyt sen ajan varaamaan?

• Anonyymi kirjoitti:

Lapsena käytiin naapurikaverin luona leikkimässä. Muistan, kuinka häpesin, kun äiti tuli sanomaan, että vieraan pitää lähteä, meillä ruvetaan syömään. Sen hän sanoi teini- ikäiselle luokkatoverillenikin. Olisin voinut vajota maan alle! Ystävyytemme viileni sillä hetkellä.
        Luokkatoveri ei koskaan pyytänyt minua kotiinsa.

Ennen juostiin kilpaa naapureissa paljaat jalat vain vilistivät. Kuin Melukylän lapset. Kaikki peräkkäin, jonkun äiti tarjosi mehua ja pullaa, jossain saatiin jätskiä, jossain komennettiin samantien ulos kun äiti oli juuri kuurannut lattiat.

Nyt vanhemmat kuskaavat lapsensa ennakolta sovittuihin "playdeitteihin" autolla . Kaikki spontaani lasten välinen seurustelu ja leikki on joko kotipihalla tai koulun välitunnilla.

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

Ennen juostiin kilpaa naapureissa paljaat jalat vain vilistivät. Kuin Melukylän lapset. Kaikki peräkkäin, jonkun äiti tarjosi mehua ja pullaa, jossain saatiin jätskiä, jossain komennettiin samantien ulos kun äiti oli juuri kuurannut lattiat.

Nyt vanhemmat kuskaavat lapsensa ennakolta sovittuihin "playdeitteihin" autolla . Kaikki spontaani lasten välinen seurustelu ja leikki on joko kotipihalla tai koulun välitunnilla.

Täällä päin muksut on paljon yökylässä kavereiden
        luona.

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

Ei sitä jätskiä meidän aikaan lapsena saanut kenenkään kotona, kun ei ollut pakastimia. Tuskin sinunkaan lapsuuskodissa. Ei naapureissa käyty herkkupalpjen toivossa, mutta tarjottiin samalla kun omat lapset söi välipalaa. Ruualle mentiin kyllä omiin koteihin.
        Kyllä minun lastenlastenlapset vielä yökylässä käy, osaavat kävellä muutaman kilsan ja ajaa pyörällä.

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

Kuinka monilta vanhemmilta on tuo otanta noista playdeiteistä?

• Näin se menee tyttären ystäväpiirissä.
      Tai siis meni, koska nyt pojat ovat jo teini-ikäisiä ja niillä onomat menot ja omat menopelit.

• Anonyymi

Pääsevät niihin playdeitteihin sitten omilla menopeleillä?

• Anonyymi

Eikös ne pojat aina pelanneet ja olleet kännyköillään? Niin olet kertonut. Eikö sitä voinut tehdä kotona, piti kuskata jonnekkin sitä tekemään?

• Anonyymi

No just niin, kun kerta tyttären ystäväpiirissä, niin tietysti sitten kaikilla.
        Ohhoijaa taas.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No just niin, kun kerta tyttären ystäväpiirissä, niin tietysti sitten kaikilla.
        Ohhoijaa taas.

20:23:23
        Saman olisin sanonut.
        On se ihmeellistä elämää tämän aloitteen tekijä elänyt ja nyt lastenlapsetkin!
        Taitaa ruotsinmaalla olla oma elämänlaatunsa .

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      39
      5150
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      518
      1730
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      77
      1100
    4. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      359
      1008
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      77
      943
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      53
      921
    7. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      59
      870
    8. Kaikkia ei voi miellyttää

Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      228
      814
    9. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      50
      803
    10. Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses
      Haapavesi
      58
      738
    Aihe