Olen päihdekuntoutuksessa Kristiinankaupungissa Kreivinkodissa ja olen ollut 24 ja puoli vuotta ilman alkoholia. Olen myös lopettanut amfetamiinin ja bentsodiatsepiinien käytön, vaikka ne ovat erittäin riippuvuutta aiheuttavia.
Käyn kerran viikossa AA-ryhmässä, mutta hoitaja sanoi minulle, etten ole "valmis raittiuteen", koska en ehdottomasti usko siihen, että kannabiksen täyskielto on ainoa oikea vaihtoehto.
Kaikki hoitajat ja AA-ryhmän jäsenet ovat sitä mieltä, että kannabis on vaarallisempaa kuin alkoholi, koska "jos se ei olisi vaarallista, miksi se olisi kiellettyä?" Kuitenkin monet heistä eivät ole koskaan elämässään käyttäneet kannabista. En tiedä, mitä vastaisin, kun he kysyvät, miksi kannabis on kielletty.
Näiden ihmisten mielipiteen voi tiivistää yhteen lauseeseen:
Mikään ei ole niin pysyvää kuin kannabiksen täyskielto. Mitään ei saa muuttaa, eikä edes muutoksesta puhuminen ole sallittua, koska se olisi hyvien tapojen vastaista.
Kerran joimme kannabisteetä, kun hoitaja yllättäen tuli huoneeseeni. Hän kutsui paikalle poliisit, jotka antoivat meille sakot käyttörikoksesta.
AA-ryhmässä on käytäntö, että jokainen kerta, kun joku jää kiinni kannabiksen käytöstä, raittiusjakso alkaa alusta. Vaikka olen ollut 24 ja puoli vuotta ilman alkoholia, sitä ei lasketa raittiudeksi, jos käyttää kannabista. Tämä tuntuu hyvin syrjivältä.
AA:n ainoa vaatimus on halu lopettaa juominen, mutta ryhmän jäsenet ja hoitajat pitävät itseään parempina kuin niitä, jotka käyttävät kannabista. He perustelevat tätä sillä, että he eivät käytä "kiellettyjä aineita", vaan ovat vain käyttäneet alkoholia.
Kun jää kiinni kannabiksen käytöstä, saa varoituksen. Kolmannen varoituksen jälkeen tulee häätö. Minä olen jo saanut kaksi varoitusta.
Kannabiksesta ongelmia päihde kuntoutuksessa.
17
248
Vastaukset
- Anonyymi
Päihdekuntoutus jo sanana kertoo, että kuntoutus ei koske pelkkää alkoholismia.
Kaikki huumaavat aineet ovat päihteitä, alkoholi, kannabis, vahvemmat huumeet.
Päihdekuntoutuksessa ei saa käyttää päihteitä. Kuntoutus on turhaa, jos ei sitoudu siihen.- Anonyymi
Myös kahvi on huume, sillä on psykofyysisiä vaikutuksia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Just näin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Marijuana on paljon vaarallisempaa kuin tupakka
Poltettu marijuana sisältää suunnilleen saman määrän karsinogeenejä kuin vastaava määrä tupakkaa. On muistettava, että ahkera tupakoitsija polttaa paljon enemmän tupakkaa kuin ahkera marijuanankäyttäjä marijuanaa. Tämä johtuu siitä, että poltettu tupakka 90% addiktiopotentiaaleineen on suurin riippuvuuden aiheuttaja kaikista huumeista, marijuanan aiheuttaessa lievemmän riippuvuuden kuin kahvi. Kaksi muuta tekijää ovat tärkeitä. Ensinnäkin, huumeidenkäyttövälineet kieltävä lainsäädäntö (USA:ssa) tekee karsinogeenejä suodattavat vesipiiput laittomiksi ja vaikeuttaa näin turvallisempaa polttamista. Toiseksi, jos kannabis olisi laillista, olisi edullisempaa käyttää bhangin (perinteinen juoma Lähi-Idässä) tai marijuanateen kaltaisia kannabisjuomia, jotka ovat täysin karsinogeenittömiä. Ero on huikea verrattuna savuttomiin tupakkatuotteisiin, kuten nuuskaan, joka aiheuttaa suu- ja kurkkusyöpää. Kun kaikki nämä tosiasiat huomioidaan, voidaan selvästi havaita asian olevan päinvastoin: marijuana on paljon turvallisempaa kuin tupakka.
- Anonyymi
Kannabis on kielletty osittain siksi, että poliisi voi matalalla kynnyksellä tehdä kotietsintöjä epäiltyjen käyttörikosten perusteella. Näiden etsintöjen yhteydessä voi paljastua myös muita rikoksia.
Jos kannabis laillistettaisiin, rikosten selvitysprosentti voisi laskea jopa 90 prosenttia saman työmäärän puitteissa."- Anonyymi
Avaus ei koskenutkaan rikoksia tms. , vaan päihdekuntoutusta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Avaus ei koskenutkaan rikoksia tms. , vaan päihdekuntoutusta.
Koski sittä miksi kannabis kiellettiin ja miksi sitä ei haluta laillista.
- Anonyymi
Jouduin joskus about vajaa 30 vuotta sitten niihin päihdeseuloihin ja joku kevyt rauhoittava pilleri joita olin nauttinut 1-2 kk. Ennen seulaa niin näkyi joku mikroskooppinen määrä,ihan täyttä paskaa pitäkööt tunkkinsa. Kukkahattutäti systeemi ei toimi
- Anonyymi
Minä olen ollut kauemmin juomatta kun kukan tuos AA ryhmässä sen takia koko ryhmä on myös minulle katellinen sen takia ne on keksinnyt että raittius jakso alka alusta jos on käyttänyt kannabista.
- Anonyymi
Kyllä minä olen sittä mielttä että kun on kyse päihde kuntotus niin henkilökunta pitäisi olla entisiä huumeiden käyttäjiä muten koko hommasta ei tule yhtän mitän jos henkilökunta on sellaisia mitä ei ikinä ole mitän huumeitta käyttänyt muukamassa luulevat tietävänsä kaikki huumeista kun ei ole ainuttakan kannabis kokeilua sittä hän tienitkin teke eli teineillä on enemään huume kokemusta kun noi heniilökunta mitä ei koska ole mitäm muuta käyttänyt kun alkoholia.
- Anonyymi
Mielestäni päihdekuntoutuksessa henkilökuntaa tulisi olla entisistä huumeiden käyttäjistä, koska ilman heidän kokemustaan koko hommasta ei tule mitään. Jos henkilökunta koostuu pelkästään sellaisista, jotka eivät ole koskaan käyttäneet huumeita, he eivät oikeasti ymmärrä asiaa, vaikka kuinka luulisivat tietävänsä kaiken. Jos kokemusta ei ole edes yhdestä kannabiskokeilusta, heidän tietonsa jäävät teoreettiselle tasolle. Näin ollen monilla kuntoutukseen tulevilla on enemmän käytännön kokemusta huumeista kuin työntekijöillä, jotka ovat käyttäneet korkeintaan alkoholia.
- Anonyymi
Ne käyttä portti teoria kannabiksessa mutta esim tupakka voi kans toimia porttina vahvempin huumeisin esim ensin tupakka sitten alkoholi sitten kevyet huumet sen jälken vahvat huumet mutta ei hän se ole tuppakan vika ja myös esim alkoholi voi toimia porttina vahvempin huumeisin esim ensin alkoholi sitten kevyet huumet sitten vahvat huumet mutta ei hän se ole alkoholin vika.
Mutta sitten ne myös perustella sen sillä että ei kaikki jotka polttavat tupakka eikä kaikki mitkä käyttävät alkoholia rupea käyttämän vahvoja huumeitta ja sama perustelu käy myös kannabilsessa eli kaikki jotka käyttävät kannbista eivät rupea käyttämään vahvoja huumeitta.
Jotkut tietenkin niin teke mutta myös jotkut jotka aloittavat tupakalla tai alkoholilla teke niin se ei ole tupakkan eikä alkoholin vika eikä myöskän kannabiksen vika.
Tarkoitus ei ole laillista esim heroini tai amfetamini eli ainoastan kannabis mutta niin ne ei voi tehdä koska se on jollekin portti vahvempin huumeisin mutta kuinka sitten tupakka ja alkoholin voi olla lailista kun nekin on jollekin portti vahvempin huumeisin?- Anonyymi
Tupakka kun ei ole portti mihinkään ( paitsi keuhkosairauksiin ).
Tupakalla ja päihdyttävillä aineilla on se ero, että tupakka ei päihdytä, se ei saa aikaan euforiaa, keventynyttä oloa, tms. minkä alkoholi ja huumeet tekevät.
Tupakalla ei saa ns. päätään sekaisin.
- Anonyymi
Käytetään usein niin sanottua porttiteoriaa perusteluna kannabiksen kieltämiselle. Sen mukaan kannabis voi toimia porttina vahvempiin huumeisiin. Kuitenkin esimerkiksi tupakka voi aivan samalla tavalla toimia porttina: ensin tupakka, sitten alkoholi, kevyet huumeet ja lopulta vahvat huumeet. Silti kukaan ei väitä, että tämä olisi tupakan syytä. Sama koskee alkoholia – alkoholikin voi olla portti vahvempiin huumeisiin, mutta kukaan ei syytä siitä alkoholia itsessään.
Porttiteoriaan perustuvat väitteet eivät kuitenkaan ole johdonmukaisia, sillä kaikki tupakkaa polttavat tai alkoholia käyttävät eivät päädy käyttämään vahvoja huumeita. Sama pätee kannabikseen: kaikki kannabiksen käyttäjät eivät siirry vahvempiin huumeisiin. Joillekin näin toki tapahtuu, mutta tämä pätee yhtä lailla myös tupakan ja alkoholin kohdalla. Se ei kuitenkaan ole tupakan, alkoholin eikä kannabiksen vika.
Tarkoituksena ei ole esittää, että esimerkiksi heroiinin tai amfetamiinin tulisi olla laillista. Keskustelun ytimessä on kannabis, mutta kannabiksen laillistamista vastustetaan usein porttiteorian varjolla. Miksi kuitenkin tupakka ja alkoholi ovat laillisia, vaikka nekin voivat toimia porttina vahvempiin huumeisiin? Tämä ristiriita kaipaa selitystä. - Anonyymi
Tuntuu, ettei tästä päihdekuntoutuksesta tule mitään, kun hoitajilla ei ole edes omakohtaista kokemusta huumeista – ei edes yhden kannabiskokeilun verran. Mielestäni päihdekuntoutuksessa hoitajilla pitäisi olla aiempaa kokemusta päihteiden käytöstä, jotta he ymmärtäisivät paremmin, mistä puhuvat.
Monet hoitajien väitteet huumeista eivät pidä paikkaansa. He sanovat esimerkiksi, että jokainen, joka käyttää kannabista, alkaa pian käyttää heroiinia ja kuolee. Toisinaan he väittävät myös, että kannabiksen joukkoon lisätään vaarallisia aineita, jotka tappavat käyttäjän.
Itse aloitin kannabiksen käytön vuonna 1993 eli 32 vuotta sitten. En ole koskaan käyttänyt heroiinia, enkä ole kuollut, eikä kertaakaan ole käynyt niin, että kannabiksen joukkoon olisi lisätty jotain vaarallista. Tämä on oma kokemukseni, mutta silti hoitajat vaativat minua esittämään heidän kanssaan samoja virheellisiä väitteitä.
Jos yritän oikaista näitä väärinkäsityksiä, minua syytetään siitä, että puhun myönteisesti huumeista ja etten muka ole sitoutunut raittiuteen. Tämä tarkoittaa, että minun odotetaan toistavan virheellisiä väitteitä, kuten että jokainen kannabiksen käyttäjä siirtyy heroiiniin tai että kannabiksen joukkoon lisätään tappavia aineita – vaikka tiedän itse, ettei näin ole.
Olen ollut 24 ja puoli vuotta ilman alkoholia, ja lopettanut myös vahvat huumeet. Kannabista en käytä, koska se on kielletty tässä hoitokodissa. Mutta hoitajien tapa puhua huumeista epärealistisesti ja valheellisesti ei lisää motivaatiota lopettaa. Päinvastoin, se vie uskottavuutta koko kuntoutukselta. Tämä ongelma johtuu mielestäni siitä, ettei hoitajilla ole minkäänlaista omaa kokemusta huumeista.
Minulle on AA-ryhmässä kerrottu, että minut voidaan erottaa ryhmästä, jos puhun "myönteisesti" huumeista. Siitä huolimatta aion oikaista väärät väitteet, vaikka minut sen vuoksi erotettaisiin.
Uskallan väittää, että ihmiset, jotka ovat käyttäneet kannabista, retkahtavat harvemmin uudelleen juomaan kuin ne, jotka eivät ole koskaan koskeneet siihen. Tämä on oma kokemukseni, ja minusta se ansaitsee tulla kuulluksi. - Anonyymi
Miksi asut hoitokodissa jos sulla ei ole mitään ongelmia ? kuka sut pakotti muuttamaan hoitokotiin jos pystyt asumaan yksin ? Etkö saa muuttaa hoitokodista pois kun kerta sun elämänhallinta on kunnossa ja pärjäät yksin?
- Anonyymi
Kannabis on kasvi, ja marihuana on sen vihreät, tunnusomaisen tuoksuiset lehdet ja kukinnot. Sen tuoksun tunnistaa helposti, jos on kerran haistanut sen. Kannabiksen hajua on vaikea peittää.
Huumeiden myyjät eivät yleensä halua tappaa asiakkaitaan, koska he saavat heiltä rahaa. Olen nähnyt televisiossa, että esimerkiksi fentanyyliä myyvät laimentavat sitä, koska muuten asiakkaat kuolisivat, mikä ei ole myyjien etu. Lisäksi ei olisi järkevää sekoittaa heroiinia kannabikseen, koska heroiini on paljon kalliimpaa kuin marihuana.
Monet huumeiden käyttäjät tekevät itsemurhan, mikä on yksi syy yliannostuskuolemiin.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2533462
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih253434No nyt! Linda Lampenius jakoi sensuellin kuvan itsestä - "Olematon mekko" saa hieraisemaan silmiä...
Linda Lampenius täyttää tänään 55 vuotta. Eipä uskoisi kuvan perusteella. Onnea, onnea, onnea pop-artistille ja huippuvi282014Mites teillä keskustelut soljuu?
Oli tossa mun aloittamassa ketjussa eilen illalla aikamoinen show. Mutta toisaalta ainahan mä oon valitellut kun täällä2701696Shokki! Marko Paanaselle ei riitä 100 000 euron budjetti - Vaatii kesken remontin näin paljon lisää!
Hupsista, noinkos siinä sitten kävi, budjetti ei pitänytkään…! Eikä taida olla ihan eka kerta, näitähän sattuu... Onko141406Pystyt sille toiselle
Kertomaan ne salaisetkin asiat. Olette läheisiä. En tiedä kerrottu minusta. Tuskin kerrot. Puhutko sanaakaan. Toisaalta81399Venäjän rikollisen sodan juurisyyt
Koska edellinen ketju Venäjän rikollisen sodan juurisyistä oli niin suosittu, että se tuli pikaisesti täyteen eikä sitä3861231Annen grillin nousu ja konkka..
Olipa se nopea grilli bisnes..Voi voi sentään mitäs nyt tilalle?501149Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens751015Huominen haastattelu
Huomenna 27.02 Torstaina. OLLI. SAHIMÄKI Järviradiossa haastateltavana kello 12:00 👏👏281007