Puretechit hajoaa

Anonyymi-ap

"Testeissä ylistettyä bensiinimoottoria vaivaavat nyt kalliit viat ja totaalituhot – takuuta muutettu hiljaisuudessa

Ongelmamoottori voitti Vuoden parhaan moottorin tittelin peräti neljä kertaa vuosina 2015–2018, ennen kuin sen suunnitteluvirheet tulivat ilmi.

Vuoden moottoriksi useaan otteeseen valitussa Puretech-bensiinimoottorissa on suunnitteluvirheitä, joiden vuoksi osa kyseisellä kauppanimellä markkinoiduista moottoreista hajoaa ennenaikaisesti, kertoo muun muassa arvostettu saksalainen autolehti Auto, Motor und Sport.

Kyseessä on esimerkiksi Citroenin, Peugeotin ja Opelin lukuisissa malleissaan käyttämä kolmisylinterinen 1,2 litran iskutilavuudella varustettu bensiinimoottori, jossa jakohihna on niin sanotussa öljykylvyssä.

Puretechia on yleisesti kutsuttu myös nimellä ihmemoottori. Nyt yksinomaan ranskankielisessä PSA 1.2 Puretech Problemes -nimisessä Facebook-moottoriongelmaryhmässä on jo yli 50 000 jäsentä. Ryhmän kuvauksen mukaan ongelmia on mm. malleissa Peugeot 208, 308, 2008, 3008, 5008, Rifter, Partner, Citroën C3, C3 Aircross, C4, C4 Space tourer, C3 ja C4 Picasso, Berlingo, DS3, DS4, DS3 Crossback, Opel Crossland X, Grandland X, Mokka ja Corsa."
https://www.is.fi/autot/art-2000010983811.html

Monissa autoissa noitakin, tulee korjaukset kalliiksi valmistajalle.

15

251

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      En tiennytkään!
      Arvelin, että on vain Fordeja, joissa käytettävät litran moottorit uivat öljyssä.
      Tuli siis taas lisää moottoreita / automalleja, jotka mahdollisissa ostosuunni-
      telmissa on jätettävä pois laskuista.
      Tietoni eivät riitä arvioimaan asiaa, mutta ongelmia syntyy auton ensimmäinen omistaja luopuu autosta.
      Auton asianmukainen ja oikea huollettavuus seuraavilla omistajilla alkaa helposti "säästäväisyyssyistä" kärsiä.
      Arvaan, en siis tiedä, mutta kysymys lienee tässäkin uivalle hihnalle sopivasta elintärkeästä öljylaadusta, joka on helppo sivuuttaa.

      • Anonyymi

        Öljyvoideltun jakohihnan vahvuus nimenomaan on pitkäikäisyys (toki äänettömyys, keveys ja pieni kitka myös). Väärän öljyn käyttäminen tunnetusti voi vaurioittaa hihnaa ja siksi ei ole mitään järkeä lähteä keksimään mitään omia öljyjuttuja, kun valmistaja on ohjeistanut sen oikean mikä on kehitetty yhteistyössä öljyvalmistajan kanssa.

        Hyvän kestävyyden takia öljykylpyisen jakohihnan vaihtovälit ovat pitkiä, esim. 240 000 kilometriä.

        Mutta yksikin huolto-ohjelman rikkominen rikkoo moottorin. Siis yksikin huoltoväli väärällä öljyllä ja sen jälkeen hihnaa ei pelasta oikeakaan öljy. Ihan sama juttu kuin Volkkari kieltää erään lisäaineen moottoreissaan, mutta Mercedes taas vaatii sen.

        Sillä ei ole merkitystä laittaako sen väärän öljyn merkkihuolto ja Pena kotipihassa. Sama juttu oikeankin öljyn kanssa. Onhan Fordin öljyt kalliimpia kuin Tokmannin tarjousöljy, mutta eroa on muussakin kuin hinnassa. Sitä paitsi tuota märkähihnainen Ecoboostin öljyä löytyy monelta eri valmistajalta eli ei voi olla saatavuudesta kiinni.

        Harmi, että ranskalaiset eivät saa öljykylpyisestä hihnan pitkästä iästä hyötyä, kun moottori hajoaa tyyppivian takia. Fordin märkähihnaisilla ecoboosteilla on ajettu jo 300 000 - 400 000 km ongelmitta. Tuo ranskalaisten öljynkulutus kuulostaa ihan Volkkarilta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Öljyvoideltun jakohihnan vahvuus nimenomaan on pitkäikäisyys (toki äänettömyys, keveys ja pieni kitka myös). Väärän öljyn käyttäminen tunnetusti voi vaurioittaa hihnaa ja siksi ei ole mitään järkeä lähteä keksimään mitään omia öljyjuttuja, kun valmistaja on ohjeistanut sen oikean mikä on kehitetty yhteistyössä öljyvalmistajan kanssa.

        Hyvän kestävyyden takia öljykylpyisen jakohihnan vaihtovälit ovat pitkiä, esim. 240 000 kilometriä.

        Mutta yksikin huolto-ohjelman rikkominen rikkoo moottorin. Siis yksikin huoltoväli väärällä öljyllä ja sen jälkeen hihnaa ei pelasta oikeakaan öljy. Ihan sama juttu kuin Volkkari kieltää erään lisäaineen moottoreissaan, mutta Mercedes taas vaatii sen.

        Sillä ei ole merkitystä laittaako sen väärän öljyn merkkihuolto ja Pena kotipihassa. Sama juttu oikeankin öljyn kanssa. Onhan Fordin öljyt kalliimpia kuin Tokmannin tarjousöljy, mutta eroa on muussakin kuin hinnassa. Sitä paitsi tuota märkähihnainen Ecoboostin öljyä löytyy monelta eri valmistajalta eli ei voi olla saatavuudesta kiinni.

        Harmi, että ranskalaiset eivät saa öljykylpyisestä hihnan pitkästä iästä hyötyä, kun moottori hajoaa tyyppivian takia. Fordin märkähihnaisilla ecoboosteilla on ajettu jo 300 000 - 400 000 km ongelmitta. Tuo ranskalaisten öljynkulutus kuulostaa ihan Volkkarilta.

        satujako kirjoittelet...


    • Anonyymi

      Deep sittiä, bonjour.

    • Anonyymi

      Itse välittäisin kaikkia autoja missä on öljykylpevä jakohihna. Ideana jo ihan hölmö, koska hihnasta aina irtoaa murusia ja minne ne päätyy? Vaikuttaa aivan tahalliselta moottorin suunnitellulta, että se hajoaa ennen 200 000km rajaa. Näin myydään enemmän uusia autoja.

    • Anonyymi

      Öljyssä rypevä hammashihna, kyllä pitää olla typeriä aivopieruja vielä tänäkin päivänä moottoritekniikassa.

    • Anonyymi

      kyllä kansa tietää.. kun gooklettaa..

    • Anonyymi

      Ennen nuo hihnat oli suosittuja kun oli helppo vaihtaa, sitten ne tehtiin hankalsksi vaihtaa ja lopulta tuhoamaan koko kone.

    • Anonyymi

      Ranskalaista paskaa! En huolis ilmankaan. Mahtaa opelia kaduttaa kun pilas itsensä tuolla perseenreikäkonsernilla. Ennen gm aikaan ennen 2017 oli gm ja kettinki jakopäät ei mitään ongelmaa ajaa vaikka 500tkm. Nyt sitte antoivat raiskata ja pilata brändinsä nyt niitä eiosta edes opel fanit koska se on pilattu ranskalaisella sysipaskalla tekniikalla.

      • Anonyymi

        Opeleissa ollut huonoja jakopäitä ketjullakin, kiristin pettänyt ja ketju hypännyt yli, moottori sökönä. Samoin öljynkulutus vaihdellut valtavasti kun tehty huonosti, osa hyviä ja toiset kuluttaneet jopa yli 2l/100km. Suurin osa työntekijöistä matuja, eivät välitä mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Opeleissa ollut huonoja jakopäitä ketjullakin, kiristin pettänyt ja ketju hypännyt yli, moottori sökönä. Samoin öljynkulutus vaihdellut valtavasti kun tehty huonosti, osa hyviä ja toiset kuluttaneet jopa yli 2l/100km. Suurin osa työntekijöistä matuja, eivät välitä mitään.

        2l/1000km piti olla, sallittu lukema ettei tarvitse ottaa vastuuta.


    • Anonyymi

      Ei nykyään osata tehdä hyvää jakopäätä. Paskaa on niin ketju kuin hihnakoneetkin.

    • Anonyymi

      Jakohihnan turpoamisen näkee öljyntäyttöaukosta. Tarkastusta varten on olemassa halpa ja helppokäyttöinen mittalaitekin.

    • Anonyymi

      Tojotatrolli taas....ne tojotan koneet on paskoi ei psa...

      • Anonyymi

        Lapsellista kinastella merkeistä, kaikilla merkeillä on omat ongelmansa. Minulla ei ole ollut yhtään Toyotaa, kaksi Opelia on ollut ja monta muuta merkkiä, niin japseja kuin eurooppalaisia. Opel ainoa mistä moottori hajonnut, ei kylläkään jakohihna kun oli ketjulla vaan männänrengas.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      5614
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      32
      4960
    3. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      29
      2864
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2384
    5. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2088
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2038
    7. En ole koskaan kokenut

      Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1657
    8. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      26
      1622
    9. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1621
    10. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      30
      1539
    Aihe