Virossa on sama tavoite kuin Suomella on viime aikoihin saakka ollut, parisataa sutta. Se tarkoittaa, että Virossa on seitsemän kertaa suurempi susitiheys kuin meillä. Hiukan Suomea pienemmässä Puolassa on 3000 sutta. Vaikka me kymmenkertaistettaisiin viranomaisten "puolueellinen" arvio susiemme määrästä, jäädään aika kauas. Missä siis vika? Muualla ensinnäkin ymmärretään laumanvartijoiden merkitys karjan suojelussa. Täällä viitataan kintaalla mokomallekin ajatukselle. Ja mikä tärkeintä, muualla ei ajatella, että luonnon pitäisi olla jokin turvallinen koirapuisto, mihin voi huoletta laskea piskinsä gps-panta kaulassa juoksentelemaan. Itseasiassa tuollainen ajatus nimenomaan kuulostaa joltain Kallion lattekahvilan höpinöiltä.
Pikkuhiljaa petopolitiikassa ollaan menty oikeaan suuntaan. Vanhat jäärät eivät tietenkään kykene asennettaan enää korjaamaan, mutta onneksi ne porukat ikääntyy kovaa vauhtia. Joka tapauksessa muutos on jo alkanut, kuten viime vuosien päätöksistä tiedämme. Ja jos tuosta salametsästysvyyhdistä jotain hyötyä on, niin aiempaa valveutuneempi kansa varmasti ilmoittaa entistä herkemmin epäilyksensä viranomaisille. Jos jokainen älvänä valitsisi itse mitä lakeja jättää noudattamatta, niin köpelöstihän siinä kävisi. Lopuksi vielä totean itsestäänselvyyden: valtaisa enemmistö meistä maalaisista arvostaa, eikä suinkaan vihaa luontoa.
Susikannan koko
2
82
Vastaukset
- Anonyymi
Taitaa olla kolmisensataa sutta tällä hetkellä. Mutta kuitenkin, hyviä huomioita. Huvittaa kulttuuri, jossa osa suomalaisista kasvaa pennusta pitäen susipelkoon/-vihaan aivan kuin uskovaiset konsanaan. Osa heistä toki alkaa aikuistuttuaan itse ajattelemaan, mutta kaikki ei siihen kykene. Maalla itsekin kasvaneena tiedän, että ne on pieniä kuppikuntia, jotka sitä petovihaa lietsoo. Kävihän meidänkin talon edustalla hukkia pariin otteeseen vuosikymmeniä sitten. Ei siitä sen kummempia tuumattu, koulumatkalla lähinnä jännitti pääsisikö niitä vihdoin näkemään.
- Anonyymi
Ja mitähän jälleen tällainen avaus tekee metsästys palstalla joka ei tänne kuulu? Itkekää ne kamalat suden metsästys itkunne vastustajissa. Kannanhoidollinen metsästys tulee halusitte sitä tai ette aivan kuten ruotsissa ja virossakin. Suomeen pitää tulla ruotsin malli eli 300 sutta maks ja kaikki ylimenevä osa metsästetään pois.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih374955Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j5051587Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens771090Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä359998- 77933
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä53901- 59850
- 228804
Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.49776Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses58728