Millaisista pituuksista tai painoista puhutaan?
Mihin vene loppuu ja mistä laiva alkaa?
54
509
Vastaukset
- Anonyymi
Minulla on 38 jalkainen. Itse kutsun sitä veneeksi, mutta sukulaiset yms. tuttavat kutsuvat lainaksi. Oma silmä on tietysti tottunut jo veneen kokoon.
- Anonyymi
Kuittailevat sillä, että olet hankkinut veneesi velkarahalla.
- Anonyymi
Miksi sukellusvene on vene, vaikka olisi suuri?
- Anonyymi
Se on laiva jos sen päälliköltä vaaditaan tutkinto, eli aluksen pituus yli 24 metriä.
- Anonyymi
Laiva se on vasta sitten kun päälliköltä vaaditaan merikapteenin tutkinto. Laivuritutkinnoilla ajettavat ammattiliikenteen alukset eivät siis ole laivoja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Laiva se on vasta sitten kun päälliköltä vaaditaan merikapteenin tutkinto. Laivuritutkinnoilla ajettavat ammattiliikenteen alukset eivät siis ole laivoja.
Pitää olla myös pätevyys, tutkinto ei riitä. Vaaditaan tietty määrä työskentelyä tietynlaisissa laivoissa yliperämiehenä, vasta sitten voi tutkinnon suorittanut saada myös pätevyyskirjan.
- Anonyymi
Vastaus on Buster.
- Anonyymi
Keaton vai ?
- Anonyymi
Vene loppuu e:hen ja laiva alkaa l:stä?
- Anonyymi
Opettajan antoi tällaisen määritelmän millä veneen eroittaa laivasta.
Laiva kallistuu aina käänöksessä vastakkaiseen suuntaan ja vene kallistuu käännettävään suuntaan.
Eli, oikealle käännettäessä ven kallistuu styrpuuriin ja laiva parpuuriin.
Tällainen näkemysys täältä.- Anonyymi
Tuo pitääkin muistaa kun taas pääsee purjehtimaan. Sama juttu meloessa.
- Anonyymi
Tuon määritelmän mukaan purjeveneitä ei juurikaan ole, vaan lähes kaikki olisivat purjelaivoja. Optimistijollalaiva mukaan lukien 😂
- Anonyymi
Peräprutkuveneellä kallistuminen voikin mennä noin mutta kaikilla joilla on muihin mittoihinsa nähden kohtuullisen suuri uppouma ja joiden uppouman painopiste on alhaalla, kallistumista pyrkii tapahtumaan juurikin ulkokaarteen suuntaan. Tuon määritelmän mukaan esim. 12- 20 metriset kalastusalukset olisivat laivoja..!
Yksi ja parempi kriteeri on se, minkä pätevyyden omaava päällikkö aluksessa vaaditaan, veneillä ei vaatimuksia pätevyydestä ainakaan toistaiseksi ole asetettu, ikäraja taitaa olla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Peräprutkuveneellä kallistuminen voikin mennä noin mutta kaikilla joilla on muihin mittoihinsa nähden kohtuullisen suuri uppouma ja joiden uppouman painopiste on alhaalla, kallistumista pyrkii tapahtumaan juurikin ulkokaarteen suuntaan. Tuon määritelmän mukaan esim. 12- 20 metriset kalastusalukset olisivat laivoja..!
Yksi ja parempi kriteeri on se, minkä pätevyyden omaava päällikkö aluksessa vaaditaan, veneillä ei vaatimuksia pätevyydestä ainakaan toistaiseksi ole asetettu, ikäraja taitaa olla.Asia on juuri päinvastoin. Kun painopiste on korkemmalla kuin vesivirtauksen aikaansaama keskihakuvoima alus kallistuu ulkokaarteeseen kuten matkustajalaivat (Viking-, Silja ym).
Pienissä perämoottoriveneissä potkuri työntää alhaalta ulkokaarteeseen, ja runko vesirajassa tuottaa ylempänä keskihakuvoiman. Tuo voimapari kallistaa sisäkaarteeseen, vaikka painopiste on molempia ylempänä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Peräprutkuveneellä kallistuminen voikin mennä noin mutta kaikilla joilla on muihin mittoihinsa nähden kohtuullisen suuri uppouma ja joiden uppouman painopiste on alhaalla, kallistumista pyrkii tapahtumaan juurikin ulkokaarteen suuntaan. Tuon määritelmän mukaan esim. 12- 20 metriset kalastusalukset olisivat laivoja..!
Yksi ja parempi kriteeri on se, minkä pätevyyden omaava päällikkö aluksessa vaaditaan, veneillä ei vaatimuksia pätevyydestä ainakaan toistaiseksi ole asetettu, ikäraja taitaa olla.Kansainvälisellähupipaatti pahvilla saa ajaa alle 500t alusta
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Asia on juuri päinvastoin. Kun painopiste on korkemmalla kuin vesivirtauksen aikaansaama keskihakuvoima alus kallistuu ulkokaarteeseen kuten matkustajalaivat (Viking-, Silja ym).
Pienissä perämoottoriveneissä potkuri työntää alhaalta ulkokaarteeseen, ja runko vesirajassa tuottaa ylempänä keskihakuvoiman. Tuo voimapari kallistaa sisäkaarteeseen, vaikka painopiste on molempia ylempänä.Olet kehittänyt ihan oman keskihakuvoima- käsitteenkin...
Aluksissa tunnetaan kaksi merkittävää painopistettä, koko aluksen painon painopiste ja aluksen uppouman painopiste. Niiden keskinäinen suhde on ratkaiseva siinä, pysyykö alus pystyssä ja missä tilanteissa ja milloin se kaatuu jne. Uppouman painopisteen on aina oltava aluksen koko painon (sis. myös lastin yms.) painopistettä alempana jolloin aluksen kallistuessa syntyy oikaiseva momentti joka estää aluksen kaatumisen.
Vesirajalla ei ole tässä muuta merkitystä kuin että se sattuu olemaan se vesiraja...
Kun alus mistä tahansa voimasta kallistuu, se kallistuu aina uppouman painopisteen suhteen ja se sijaitsee esim. mainitsemillasi laivoilla hyvin alhaalla, lastissa olevassa laivassa 3,5- 4 metriä vesirajan alapuolella.
Uppoumarunkoinen alus, pieni tai suuri, pyrkii aina kaarteessa kallistumaan ulkokaarteen suuntaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Asia on juuri päinvastoin. Kun painopiste on korkemmalla kuin vesivirtauksen aikaansaama keskihakuvoima alus kallistuu ulkokaarteeseen kuten matkustajalaivat (Viking-, Silja ym).
Pienissä perämoottoriveneissä potkuri työntää alhaalta ulkokaarteeseen, ja runko vesirajassa tuottaa ylempänä keskihakuvoiman. Tuo voimapari kallistaa sisäkaarteeseen, vaikka painopiste on molempia ylempänä.Itsellä mootorivene 42' painoa 12000kg ja kallistuu kuten "laivat" oli aluksi metkan tuntuista, kun oli tottunut veneisiin, jotka kallistuvat kuten mootoripyörät.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olet kehittänyt ihan oman keskihakuvoima- käsitteenkin...
Aluksissa tunnetaan kaksi merkittävää painopistettä, koko aluksen painon painopiste ja aluksen uppouman painopiste. Niiden keskinäinen suhde on ratkaiseva siinä, pysyykö alus pystyssä ja missä tilanteissa ja milloin se kaatuu jne. Uppouman painopisteen on aina oltava aluksen koko painon (sis. myös lastin yms.) painopistettä alempana jolloin aluksen kallistuessa syntyy oikaiseva momentti joka estää aluksen kaatumisen.
Vesirajalla ei ole tässä muuta merkitystä kuin että se sattuu olemaan se vesiraja...
Kun alus mistä tahansa voimasta kallistuu, se kallistuu aina uppouman painopisteen suhteen ja se sijaitsee esim. mainitsemillasi laivoilla hyvin alhaalla, lastissa olevassa laivassa 3,5- 4 metriä vesirajan alapuolella.
Uppoumarunkoinen alus, pieni tai suuri, pyrkii aina kaarteessa kallistumaan ulkokaarteen suuntaan.Käy peruskoulu uudestaan, siellä sinun olisi pitänyt oppia mitä keskihakuvoima tarkoittaa.
Uppouman keskipiste voi olla painopisteen alapuolella, mutta näin ei todellakaan tarvitse olla että alus olisi vakaa. Päinvastoin, mitä alempana painopiste on, sitä vakaampi alus. Ja ylivakaita ei haluta, koska liikkeet ovat silloin äkkinäisiä aallokossa.
Olet siis pihalla myös aluksen vakauteen liittyvistä asioista, taikka trollaat tahallasi misinformaatiolla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Käy peruskoulu uudestaan, siellä sinun olisi pitänyt oppia mitä keskihakuvoima tarkoittaa.
Uppouman keskipiste voi olla painopisteen alapuolella, mutta näin ei todellakaan tarvitse olla että alus olisi vakaa. Päinvastoin, mitä alempana painopiste on, sitä vakaampi alus. Ja ylivakaita ei haluta, koska liikkeet ovat silloin äkkinäisiä aallokossa.
Olet siis pihalla myös aluksen vakauteen liittyvistä asioista, taikka trollaat tahallasi misinformaatiolla.Hi hi hi, myötähäpeää aiheuttaa kirjoituksesi sisältö.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hi hi hi, myötähäpeää aiheuttaa kirjoituksesi sisältö.
Eli tunnustat olevasi Trolli. Asia selvä.
- Anonyymi
Vene loppuu perään ja laiva alkaa keulasta.
- Anonyymi
Paatti on yleisnimi molemmille.
- Anonyymi
Minun veneen nimi on selipaatti.
- Anonyymi
Tästä saatiin uusi ja mielenkiintoinen keskustelu.
Muistan kun mummolan rannassa Saimaan vesistön varrella kesällä rantakalliolla istuskellessa ihailin niitä valkokylkisiä sisävesialuksia, jota paikalliset kutsuivat ”laevoiksi”.
Myöhemmin kun opin enemmän suomea, niin ymmärsin, että ”laeva” on sama kuin Suomen kielen sana laiva.
Nyt olen asunut täällä Helsingissä jo yli 50 vuotta ja huomannut, että täälläkin näitä lähes saman kokoisia valkokylkisiä aluksia kutsutaan laivoiksi.
Nyt olisi jo korkea aika saada selvyys minkä kokoisia aluksia voi kutsua laivoiksi.- Anonyymi
Ei se ole koosta kiinni.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei se ole koosta kiinni.
Jaa, mistä se sitten on kiinni?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei se ole koosta kiinni.
Miksi et kerro mistä se on kiinni?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi et kerro mistä se on kiinni?
Kerroin jo, käydessäni koulua opettaja määritteli sen kallistukseen liittyväksi ja löydät sen aikaisemmasta kirjoituksestani.
Samassa koulussa ope kertoi meri koneen ja moottorin eron.
Koneen eroittaa moottorista hammaspyörillä rakennettu nokkaakseli vs muut ketjut ja remmit.
Logiikka, kone on varmempi merellä - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kerroin jo, käydessäni koulua opettaja määritteli sen kallistukseen liittyväksi ja löydät sen aikaisemmasta kirjoituksestani.
Samassa koulussa ope kertoi meri koneen ja moottorin eron.
Koneen eroittaa moottorista hammaspyörillä rakennettu nokkaakseli vs muut ketjut ja remmit.
Logiikka, kone on varmempi merelläYritä unohtaa opesi satuilut, hän ei ollut ainakaan merialan asiantuntija. Heikko kirjoitustaitosi paljastaa ettet ole paljoa opiskellut, pienet seikat kertovat usein niin paljon...
Minulle muistiin on jäänyt merenkulkuopintojen laivatekniikan oppituntien ensimmäisen tentin ensimmäinen lyhyt mutta ytimekäs kysymys: Miksi laiva ei kaadu? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yritä unohtaa opesi satuilut, hän ei ollut ainakaan merialan asiantuntija. Heikko kirjoitustaitosi paljastaa ettet ole paljoa opiskellut, pienet seikat kertovat usein niin paljon...
Minulle muistiin on jäänyt merenkulkuopintojen laivatekniikan oppituntien ensimmäisen tentin ensimmäinen lyhyt mutta ytimekäs kysymys: Miksi laiva ei kaadu?Minä olen sivusta seuraaja, mutta en voinut olla vastaamasta sinulle.
Miksi sinun täytyy mennä henkilöön kohdistuvaan vähättelyyn.
Et voi toisen postauksista päätellä riittävällä tarkkuudella hänen koulutustaan.
Kerro asiallisesti mielipiteesi aiheesta ja jätä nuo vihjailut pois, niin saamme harmonisen keskusteluympäristön.
Provon tarkastaja - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kerroin jo, käydessäni koulua opettaja määritteli sen kallistukseen liittyväksi ja löydät sen aikaisemmasta kirjoituksestani.
Samassa koulussa ope kertoi meri koneen ja moottorin eron.
Koneen eroittaa moottorista hammaspyörillä rakennettu nokkaakseli vs muut ketjut ja remmit.
Logiikka, kone on varmempi merelläMoottori (motor) toimii sähköllä, kone (internal combustion engine) taas polttoaineella.
Sinulla oli todella osaamaton ope, joka olisi ansainnut potkut. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Moottori (motor) toimii sähköllä, kone (internal combustion engine) taas polttoaineella.
Sinulla oli todella osaamaton ope, joka olisi ansainnut potkut.No, kylläpä olit näppärä ja auktoriteettinen.
Kuitenkin ajatuksesi ontuu, kun tutustut Wikibedian tai mihin tahansa sivustoon.
Motor & boat = motorboat ja se ei määrittele sähkön pyörittävän propulsiota.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Motorboat - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yritä unohtaa opesi satuilut, hän ei ollut ainakaan merialan asiantuntija. Heikko kirjoitustaitosi paljastaa ettet ole paljoa opiskellut, pienet seikat kertovat usein niin paljon...
Minulle muistiin on jäänyt merenkulkuopintojen laivatekniikan oppituntien ensimmäisen tentin ensimmäinen lyhyt mutta ytimekäs kysymys: Miksi laiva ei kaadu?Kaikki laivat voivat kaatua ja vain harva kääntyy takaisin kellumaan pohjalleen. Kaatumista voi kyllä välttää, jos on ymmärrystä ja käytännön osaamista pääliköstä muuhun miehistöön, kuten yleensä on, toki havereita silti voi sattua.
Vaikka osaisit kirjoittaa, sen osaaminen ei ole ymmärryksen tae ja tämän huomaa kirjoituksesi sisällöstä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Moottori (motor) toimii sähköllä, kone (internal combustion engine) taas polttoaineella.
Sinulla oli todella osaamaton ope, joka olisi ansainnut potkut.Höpö höpö. Miksi sotket tähän englannin kieltä? Suomen kielessä auton voimanlähdettä kutsutaan moottoriksi, käy se sitten polttoaineella tai sähköllä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä olen sivusta seuraaja, mutta en voinut olla vastaamasta sinulle.
Miksi sinun täytyy mennä henkilöön kohdistuvaan vähättelyyn.
Et voi toisen postauksista päätellä riittävällä tarkkuudella hänen koulutustaan.
Kerro asiallisesti mielipiteesi aiheesta ja jätä nuo vihjailut pois, niin saamme harmonisen keskusteluympäristön.
Provon tarkastajaHyvä provon tarkastaja. Koulutustaso ei myöskään kerro aina sitä kuinka fiksu ja tietävä ihminen on. Kansakoulun käynyt voi totta kai tietää laivan voimanlähteistä paljon enemmän kuin sukupuolentutkimuksen tohtori.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyvä provon tarkastaja. Koulutustaso ei myöskään kerro aina sitä kuinka fiksu ja tietävä ihminen on. Kansakoulun käynyt voi totta kai tietää laivan voimanlähteistä paljon enemmän kuin sukupuolentutkimuksen tohtori.
Tuo eka lause oli siis kehu, eli hyvä kun Provon tarkastaja on taas välillä aktiivinen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyvä provon tarkastaja. Koulutustaso ei myöskään kerro aina sitä kuinka fiksu ja tietävä ihminen on. Kansakoulun käynyt voi totta kai tietää laivan voimanlähteistä paljon enemmän kuin sukupuolentutkimuksen tohtori.
Tuossa olet oikeassa. Korkeakoulutuksen käyneistäkin löytyy myös usein henkiseltä tasolta mitattuna melko ohutta ainesta.
Tuossa puuttumisessani en maininnut mitkä tekijät voivat aiheuttaa sen, että kirjallinen esitys näyttää ulkopuolisesta kypsymättömältä.
Esimerkiksi neurobiologinen häiriö dyslexia eli lukihäiriö. Tuosta kärsivän henkilön kirjoitus voi joskus näyttää hyvinkin omalaatuiselta.
Nuo ihmiset ovat aivan yhtä älykkäitä ja lahjakkaita kuten muukin väestö.
Tuo on yksi syy miksi olen vuosien saatossa puuttunut täällä usein esiintyvien wanna be äidinkielen ”opettajien” joskus melko epäkohteliaasti annettuihin palautteisiin.
Mielestäni meidän tehtävänämme ei ole antaa täällä toisillemme pyytämätöntä äidinkielen opetusta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Höpö höpö. Miksi sotket tähän englannin kieltä? Suomen kielessä auton voimanlähdettä kutsutaan moottoriksi, käy se sitten polttoaineella tai sähköllä.
Suomenkielessä on murteita, ja eräässä niistä on käytössä ilmaisu moottorin kone.
Siinä kone on se joka pyörittää akselia polttoaineen palamisenergialla, ja moottori tarkoittaa venettä jossa kone sijaitsee. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suomenkielessä on murteita, ja eräässä niistä on käytössä ilmaisu moottorin kone.
Siinä kone on se joka pyörittää akselia polttoaineen palamisenergialla, ja moottori tarkoittaa venettä jossa kone sijaitsee.Voisitko ihan rohkeasti kertoa missä murteessa aivopierusi ilmaisu esiintyy?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voisitko ihan rohkeasti kertoa missä murteessa aivopierusi ilmaisu esiintyy?
Kymen murteessa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuossa olet oikeassa. Korkeakoulutuksen käyneistäkin löytyy myös usein henkiseltä tasolta mitattuna melko ohutta ainesta.
Tuossa puuttumisessani en maininnut mitkä tekijät voivat aiheuttaa sen, että kirjallinen esitys näyttää ulkopuolisesta kypsymättömältä.
Esimerkiksi neurobiologinen häiriö dyslexia eli lukihäiriö. Tuosta kärsivän henkilön kirjoitus voi joskus näyttää hyvinkin omalaatuiselta.
Nuo ihmiset ovat aivan yhtä älykkäitä ja lahjakkaita kuten muukin väestö.
Tuo on yksi syy miksi olen vuosien saatossa puuttunut täällä usein esiintyvien wanna be äidinkielen ”opettajien” joskus melko epäkohteliaasti annettuihin palautteisiin.
Mielestäni meidän tehtävänämme ei ole antaa täällä toisillemme pyytämätöntä äidinkielen opetusta.Olet oikeassa, minulla on lukihäiriö, älykkyys osamäärän perusteella yli keskiverron. Kirjoitus ongelmista huolimatta löytänyt paikkani lauivanrakennuksen parista johtotehtävistä, eipä ole haitannut kielioppi tai oikein kirjoitus.
Terveisin
Lukihäiriöinen
- Anonyymi
Maailman pisin purjevene on tällä hetkellä kolmimastoinen 92,92-metrinen Eos,
- Anonyymi
Se on purjevene vain tiedotusvälineiden uutisoinneissa, ei missään muualla, laiva on laiva laivalle kohdistuvine miehitys- ym. määräyksineen.
Eräs hauska määritys Wikipedian mukaan on se, että laiva voi kantaa veneen, mutta vene ei voi kantaa laivaa.
Lähes kaikilla (hyvin) suurilla veneillä kuitenkin on mukanaan jonkinlainen laivavene, ei venevenettä. 😉
(Ehkä näin suuria veneitä pitäisikin suosiolla kaikkia alkaa kutsumaan vaikka jahdeiksi.)- Anonyymi
Eräs hauska määritelmä on myös tavarayksikkö kolli, paljonko se painaa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eräs hauska määritelmä on myös tavarayksikkö kolli, paljonko se painaa?
77,5 kg.
- Anonyymi
Kyllä isoista purjeveneistä käytetään myös nimitystä purjelaiva.
Mutta mikä on veneilyä vastaava termi laivoille? Jos ison laivan kapteeni käy vähän kokeilemassa miten laiva pelaa, käykö hän laivailemassa?- Anonyymi
Kuinka isoja purjeveneitä kutsutaan purjelaivoiksi?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuinka isoja purjeveneitä kutsutaan purjelaivoiksi?
Sanomalla pur-je-lai-va.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sanomalla pur-je-lai-va.
Pur- je- lai- va on kuitenkin pitempi, paljonko suurempi on sen uppouma?
- AnonyymiUUSI
Oikea termi on "kulussa" ja veneet, laivat yms. Ovat aluksia.
Eli kävin aluksella kulussa.
- Anonyymi
Vene loppuu ahteriin ja laiva alkaa keulasta...
- AnonyymiUUSI
Laivassa tulee olla ketka ja korsteeni.
- AnonyymiUUSI
Ydinkäyttöisissä laivoissa ei ole korsteenia. Eikä useimmissa purjelaivoissakaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2533482
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih253474No nyt! Linda Lampenius jakoi sensuellin kuvan itsestä - "Olematon mekko" saa hieraisemaan silmiä...
Linda Lampenius täyttää tänään 55 vuotta. Eipä uskoisi kuvan perusteella. Onnea, onnea, onnea pop-artistille ja huippuvi282014Mites teillä keskustelut soljuu?
Oli tossa mun aloittamassa ketjussa eilen illalla aikamoinen show. Mutta toisaalta ainahan mä oon valitellut kun täällä2701696Shokki! Marko Paanaselle ei riitä 100 000 euron budjetti - Vaatii kesken remontin näin paljon lisää!
Hupsista, noinkos siinä sitten kävi, budjetti ei pitänytkään…! Eikä taida olla ihan eka kerta, näitähän sattuu... Onko151409Pystyt sille toiselle
Kertomaan ne salaisetkin asiat. Olette läheisiä. En tiedä kerrottu minusta. Tuskin kerrot. Puhutko sanaakaan. Toisaalta81399Venäjän rikollisen sodan juurisyyt
Koska edellinen ketju Venäjän rikollisen sodan juurisyistä oli niin suosittu, että se tuli pikaisesti täyteen eikä sitä3861231Annen grillin nousu ja konkka..
Olipa se nopea grilli bisnes..Voi voi sentään mitäs nyt tilalle?501159Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens751025Huominen haastattelu
Huomenna 27.02 Torstaina. OLLI. SAHIMÄKI Järviradiossa haastateltavana kello 12:00 👏👏281007