Olen diagnosoinut itselläni maksakirroosiin miten jatko?

Anonyymi-ap

Olen 33 vuotias mies. Alkoholin käyttöni on ollut viikottain runsasta, kun tulin täysi-ikäiseksi.
Vuodet 2020 syksy- vuoteen 2024 erittäin runsasta.
2020 syksyn join päivittäin 6-10 annosta. Keväällä pientä vähennystä ja taukoa.
Kuitenkin alkoholin käyttö jatkui aika runsaana vuoden 2021.
3-4 kertaa vähintään viikossa. Annoksia kerralla 6-10.
Sama touhu jatkui 2022 syksyyn jolloin ryöstäytyi taas käsistä enemmän. Muuttui päivittäiseksi. Join seuraavan vuoden eli koko 2023 lähes joka päivä.
5-10 annosta ja viikonloppusin vielä runsaammin.
2024 vaihteessa koin kunnostumisen.
Aloin todella vähentää.
Tässä vaiheessa kävin verikokeissa ja arvot melkoisen hyvät:
Alat n. 30
Asat vähän alempi.
Afos hieman korkeahko 102.
Bil kunnossa.
Vuosi 2024 meni aina pari viikkoa - kuukausi täysi raoittiutta, mutta viikko päivittäistä rajua juomista. Sitten taas pari viikkoa taukoa. Tätä jatkui syksyyn asti eli käytännössä juominen jatkui, mutta tapahtui viikon putkena jolloin se oli entistä rajumpaa. Sitten pari viikkoa lepoa. Tämähän on hyvä asia, mutta koko vuosi meni noin.
Siltikin syksyllä maksa-arvot hyvät.
Alat hieman noussut:
33-38
Muut myös kunnossa. Ruokavalio päin honkia, lihoin, joka varmasti vaikutti arvoon myös.
Vuoden 2024 lopussa onnistuin toistaiseksi lopettamaan kokonaan. Ei juomista ollenkaa enää.
Nyt 3 kuukautta täysi raittiina.
Mulla oli lääkekuuri päällä jonka jälkeen menin verikokeisiin. Tällä kertaa maksa-arvot alat ja asat sadoissa. Olin pettynyt, koska juominen oli loppunnu ja ihmeissäni.
Maksani ultrattiin ja kaikki kunnossa. Myös muut maksa-arvot ok.

Lääkekuuri oli jo ohi ja parin viikon päästä maksa-arvot taas aivan normaalit.
Syyksi pääteltiin lääkitys. Enempää ei suostutu tutkimaan. Minulla lääkärien mukaan kaikki hyvin.
Olen itse kuitenkin varma, että maksani on sairastunut juomisesta ja siksi reagoi lääkekuuriin noin.
Oireitakin oli:
Nilkkoja kiristi ja turvotti, mustelma taipumusta. Molemmat oireet ovat kadonneet, kun olen laihduttannu ja jättänyt lääkkeen ja alkoholin.
Tiedän, että ennuste on melko hyvä jos juominen ja lääkkeet jää, mutta itseni hiertää ajatus. Jos mulla on joku sairaus jo maksassa.
Mitä mieltä olette?

4

120

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Tietysti tilanteeni on erinomainen, kun arvot ovat normalisoituneet, mutta olen lukenut, että joillakin on ollut heittoja. Pelkään itsekin, että arvoni taas nousee itsekseen. Onko se todennäköistä?
      Ap

• Anonyymi

Mikä ihmeen ennuste? :D. Ei sulta ole löydetty sairautta. Maksa-arvojen nousu ei aina tarkoita sairautta. Hyvä, että ovat normalisoituneet. Jos et juo enää uskon, että säilytät kyllä terveyden ja arvot pysyvät ok jatkossakin. Luultavasti, vaikka joisitkin kohtuudella. Mieluiten kannattaa tietysti pidättyä kokonaan. Vaikutat hypokondriselta.

• Anonyymi

Maksasairauden itse diagnosoiminen olisi aika hankalaa.
      Maksa-arvot voivat heitellä muistakin syistä kuin alkoholi. Lääkkeet voivat vaikuttaa, samoin sappivaivat, arvojen nousuun.
      Jos alkaisi iho tai silmänvalkuaiset mennä keltaiseksi, se voisi olla aihe huolestumiseen.

• Anonyymi

Miten jatko? Hyvin yksinkertaista ja maalaisjärjellä arvattavissa:

Jos jatkat alkoholin käyttöä sairastut ja kuolet ennenaikaisesti. Sitä ennen kidut ja kärsit kaiken maailman alkoholin aiheuttamista haitoista. Kärsit fyysisesti, psyykkisesti ja sosiaalisesti hirvittävistä tuskista jotka olisi helposti omilla valinnoilla vältettävissä.

Jos lopetat alkoholin käytön ja otat terveelliset elämäntavat rutiiniksi, kehosi parantaa itse itsensä.

Ihan ensimmäisenä kannattaa korjata kielenkäyttö.

Alkoholin käyttösi ei ole ollut runsasta.

Sinä olet käyttänyt alkoholia runsaasti.

Alkoholin juominen ei ole itsesi ulkopuolelta elämääsi tullut ilmiö. Se on toimintaa jota itse vapaaehtoisesti teet.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oot nainen liian paksu minulle

Joten en yhtään syty tästä suhteesta.
      Ikävä
      253
      3462
    2. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      25
      3434
    3. No nyt! Linda Lampenius jakoi sensuellin kuvan itsestä - "Olematon mekko" saa hieraisemaan silmiä...

Linda Lampenius täyttää tänään 55 vuotta. Eipä uskoisi kuvan perusteella. Onnea, onnea, onnea pop-artistille ja huippuvi
      Suomalaiset julkkikset
      28
      2014
    4. Mites teillä keskustelut soljuu?

Oli tossa mun aloittamassa ketjussa eilen illalla aikamoinen show. Mutta toisaalta ainahan mä oon valitellut kun täällä
      Sinkut
      270
      1696
    5. Shokki! Marko Paanaselle ei riitä 100 000 euron budjetti - Vaatii kesken remontin näin paljon lisää!

Hupsista, noinkos siinä sitten kävi, budjetti ei pitänytkään…! Eikä taida olla ihan eka kerta, näitähän sattuu... Onko
      14
      1406
    6. Pystyt sille toiselle

Kertomaan ne salaisetkin asiat. Olette läheisiä. En tiedä kerrottu minusta. Tuskin kerrot. Puhutko sanaakaan. Toisaalta
      Ikävä
      8
      1399
    7. Venäjän rikollisen sodan juurisyyt

Koska edellinen ketju Venäjän rikollisen sodan juurisyistä oli niin suosittu, että se tuli pikaisesti täyteen eikä sitä
      NATO
      386
      1231
    8. Annen grillin nousu ja konkka..

Olipa se nopea grilli bisnes..Voi voi sentään mitäs nyt tilalle?
      Sotkamo
      50
      1149
    9. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      75
      1015
    10. Huominen haastattelu

Huomenna 27.02 Torstaina. OLLI. SAHIMÄKI Järviradiossa haastateltavana kello 12:00 👏👏
      Ähtäri
      28
      1007
    Aihe