Sunnuntaiaamua, pilvinen sää, mutta valoa kuitenkin, ettei sähköä tarvitse kuluttaa.
Minulla on kyllä niin pieni sähkölasku, että ei hätkäytä, siirtomaksu puolet enemmän.
Ne niitä pakollisia maksuja yhtiövastikkeen kanssa, kun lisätään vielä tietokoneen, telkkarin ja kännykän laskut siinäpä ne vakiot onkin.
Hyvin on tuloni riittäneet, kun vielä itse ruokani teen, punalappusia tuotteita katselen, ruokakaan ei ihmeitä maksa.
Nyt on kaikki matkustamiset jääneet, niitä tehdessä äkkiä tili hupeni.
Iso ei eläkkeeni ole, mutta lääkekulut melkein olemattomat, toisin kuin monella ystävällänikin, rahaa menee lääkkeisiin.
Oma kokemukseni tuon muuton suhteen oli hyvä opetus siitä mitä on asua vuokratalossa, puolet eläkkeestä meni vuokraan, silloin ei suuria ostoksia voinut tehdä, ettei tiukkaa tehnyt.
Vuokralla eläjiä on paljon ja kun kaikki tuetkin poistetaan, uskon tiukkuutta riittävän.
Kuuntelin aamulla Maailmanpolitiikanarjen kerrontaa, USA:ssa on presidentti ylittämässä jo omia valtuuksiaan, irtisanoo tuhansia virkamiehiä, kaiken muun lisänä mitä on jo lopettanut, kuukauden vallassa olo on mielenosoituksien määrän kasvuun saanut.
Mihin tämä kaikki johtaakaan, vaikutukset yltävät Eurooppaan asti. keitos on hämmentämistä vailla.
Vieläkö pitää nähdä kaiken hyvinvointi pyrkimysten tuhoamisen, sen eteen on koko eloni ajan töitä tehty.
Sopii mummon ihmetellä.
Yhdessä nukkumisestakin keskustelua on käyty, kyllä se kumppani koko naimisissa olon vieressä nukkui, hyvinkin kapea oli sänky alkuaikoina, mutta parisänky 160 senttisenä sitten suurimman ajan oli sänkynämme.
Neljäkymmentäkuusi vuotta ja sitten outoa oli, kun toinen puoli tyhjäksi jäi, nyt 90 senttinen sänky hyvin riittää ja untakin aika hyvin .
Kaupassa oli ruokaa kaikkiin tarpeisiini, kananmunat ja banaanit olivat vähentyneet, mutta täyttäjät olivat töissään.
Toivottavasti saavat sopimuksia solmittuja, kaikille niistä päättymättöminä harmia tulee.
Nyt uusi tilaa antava ketju tarjolla, tervetuloa sitä täyttämään.
Uusi Nojatuoliketju.
142
1316
Vastaukset
- Anonyymi
Kiva lukea eläkeläisestä, joka ei valita tukien puutteesta vaan tulee toimeen omillaan ja osaa laittaa suun säkkiä myöten. Kyllä mekin parisängyssä koko yhteiselämä nukuttiin, eihän sitä yhteistä läheistä aikaa työvuosina ja lasten kotona ollessa muuten olisi juuri ollutkaan. Hyvin kunpikin nukkui, yksin jäätyä en niinkään hyvin.
- Anonyymi
Mikäs tästä ketjusta tilan vei?
Tilaa on 500 viestille! hullua joka viikko aloittaa uusi, kun ei viitsi ottaa sivusta kiinni ja vierittää viimeiseen viestiin.
Pääsee alas ja ylös!- Anonyymi
Edellinen nojatuoli-aloitus on tehty 19.1.2025.
- Anonyymi
Hyvähän se on, että tilaa löytyy.
Katselin juuri ohjelman Matti Nykäsestä.
Kyllä se vaan niin on, että voimme olla tyytyväiset, jos perheeseen ei kuulu erityiskykyjä omaavia jäseniä. Ei ole helppoa.
Ohjelma kertoo asiallisesti ja alleviivaamatta erityislahjakkaan miehen rikkinäisestä elämästä kehdosta hautaan.
Oman laulunsa säkeet kuvaavat hyvin: "Ennen mäkikotka, nyt vain häkkilintu".
Mkr. Anonyymi kirjoitti:
Hyvähän se on, että tilaa löytyy.
Katselin juuri ohjelman Matti Nykäsestä.
Kyllä se vaan niin on, että voimme olla tyytyväiset, jos perheeseen ei kuulu erityiskykyjä omaavia jäseniä. Ei ole helppoa.
Ohjelma kertoo asiallisesti ja alleviivaamatta erityislahjakkaan miehen rikkinäisestä elämästä kehdosta hautaan.
Oman laulunsa säkeet kuvaavat hyvin: "Ennen mäkikotka, nyt vain häkkilintu".
Mkr.Minäkin katsoin tuon ohjelman ja myös sen Matti-elokuvan, Jesper Pääkkönen Mattina.
Molemmat olivat tosi hyviä - Matti tosin jäi vähän kesken kun tuli niin myöhään.
Näin on, lahjakkuudessa on puolensa. Joku psykiatri on todennut, että keskinkertaisuus on hyvä suoja vakavia mielenterveyden häiriöitä vastaan..))
Taisi tämä eilinen dokumentti todistaa myös siitä, että huomionhakuisuus on parantumaton
tauti - vai luonteenpiirrekö se on ? Melkein säälittävää oli katsella niitä strippauskeikkoja.
Ja Matti Pulli oli kyllä sankarillinen omassa tehtävässään.
- Anonyymi
Hyvää huomenta!
"Ei ne suuret tulot, vaan ne pienet menot".
Yhä vähemmäksi hupenee rahareijät ja iän myötä ainakin minä harkitsen vieläkin tarkemminkin tarvitsenko jotain.
Eli samoin aatoksin kuin Hil-la ja ano edellä.
Tytär valitsi lankakoristani lankoja mistä toivoi lapasia. Hän käyttää juostessaan lapasia. Ne hengittävät, kädet ei hikoa ja saa mytättyä taskuun. Yksi lanka oli erityisen mieluinen, ohut. Muistelen tilanneeni tuonkin aikoinaan Novitan alennusmyynnistä muiden mukana. En löytänyt vastaavuutta. Minusta jopa 7-veljestä sukkalankakin on muuttunut.
Pieniä ovat ongelmani maailman mittakaavassa ja ongelmissa. Kunpa meno rauhoittuisi ja nuoremmat saisivat elää elämäänsä vailla pelkoa ja huolta suurista uhkista.
Laitoin lakanapyykit koneen pestäväksi ja aion viedä auringon ja tuulen kuivattavaksi.
Sitäkin vähän aprikoin, kun silmäilin teidän uskontokeskustelua. "Muista pyhittää lepopäivä". Auts, tänään tuo aurinko osui pyhäpäivään, ehkä se lieventää synnintuntoa hiukan, konehan se pesee.
Niiden punalappusten käyttö on mielestäni "hyvä teko". Ei tule hävikkiä.
Hyvä keksintö merkitä punaisella, kun se "parasta ennen" päivä lähenee.
Hyvää päivän jatkoa!
/ex-brinkkala - Anonyymi
Tervehdys, hyvät ystävät!
Viime viikko oli hiihtolomaviikko, joka sujahti nopeasti, kun sain lähipiiriäni käymään.
Kyllä se antaa elämäniloa ja toivoa, että nuoret ovat taitavia ja osaavia.
Kauniin täytekakunkin tekivät , en tiedä missä välissä, mutta niin vain kahvipöytää kruunasi upeasti koristeltu kakku!
Lauha sää jatkuu, liukkautta on, onneksi ei ole pakollisia menoja ja onhan minulla vielä nastat sekä kengissä, että auton alla.
Samanlaisia ajatuksia kuin Hillalla ja Brinkkalalla, ja toivon, että maailmantilanne rauhoittuu, ettei tarvi enää uutta sotaa nähdä.
Sota ei sotimalla lopu, neuvotellen rauhaa kohti, siellä missä aiotaan rauha saada.
Katsellaan eteenpäin.
Voidaan hyvin,
Neeasa - Anonyymi
Sumuista ja lauhaa on ympäri maata.
Säästäähän se polttoainekuluja. mutta kyllä se aurinkokin mukavaa olis, huomenna kait jo on aurinkoa, toivotaan niin: Iltapäivää ! Kyllä se vaan taitaa olla niin, että raha, talous, ratkaisee aika pitkälle meidän elämän reunaehdot, vaikka se ei tyytyväisyyttä tai onnellisuutta takaakaan.
Samaan sarjaan lasken itseni kuin edellä kirjoittaneet. Omillani olen tullut toimeen, mutta sehän ei tarkoita sitä, etteikö "yhteiskunta" olisi minuakin jeesannut, viimeksi tuon julkisella puolella tehdyn lonkkaleikkauksen muodossa. Ja tietysti tällä hetkellä myös toistuvien seurantatutkimusten (verikokeet) kohdalla.
Olen kertonutkin, että olen huono kuluttaja, tulen tosi vähällä toimeen, eikä raha ole koskaan ollut minulle se ensisijainen arvo, kun olen hakeutunut eri työtehtäviin.
Olen kertonut senkin, että kun kotiäitinä olin mukana kirkon diakoniatyössä - ja sittemmin myös kierrätyspisteessä, opin sen, että köyhyys liittyy aika usein puutteelliseen elämänhallintaan. Tiedetäänhän se, mutta silti tyydytään puuttumaan seurauksiin, ei juurisyihin.
Ehkä olen väärässä ja olen kovettunut näkemästäni, mutta sellaista köyhyyttä, mitä oma ikäpolveni saattoi lapsuudessaan kokea, en ole enää nähnyt. Vain meidän ikäpolvi osaa tyytyä siihen, että perustarpeet on tyydytetty, leipää on, sirkushuvejakin riittävästi.
Kun näitä köyhyysdokumenttejä esitetään, "köyhien" koti näyttää paremmalta kuin omani, samoin heidän vaatetuksensa..))
En siis ole kateellinen, mutta ihmettelen sitä, että rahaa esitetään ratkaisuksi kaikkiin ongelmiin, nuorison pahoinvoinnista alkaen.
Ystäväni kanssa muisteltiin omaa lapsuuttamme, omia harrastuksiamme, joita ei nykymittareilla punniten ollut. Päivät vietettiin koulussa ja vapaa-aika kaveriporukassa enimmäkseen ulkona ja luonnossa. Kotona autettiin kotitöissä, tehtiin käsitöitä, luettiin ja leikittiin. Koskaan ei valitettu tekemisen puutetta eikä koskaan ollut "tylsää"...))
Tiedän että tuollainen puhe kuulostaa pahalta, aika on nyt toinen, eikä pitäisi verrata - näin meille opetetaan, enkä nyt päin naamaa rupea kenellekään näitä vertailuja esittämäänkään, mutta ei niistä myöskään kannattaisi vaieta, mielestäni - aikana jona meidänkin hyvinvointivaltio on elänyt vuosikausia velkataakkaansa kartuttaen ja lopulta ymmärtänyt, että näin ei voi enää jatkua.
Eli väärää puuta luultavasti haukun kun täällä 80+ -palstalla kirjoittelen. Kuvittelen kai saavani vastakaikua tai ainakin kuulevani muiden käsityksiä tämänpäivän rahankäytöstä, ehkä siitä köyhyydestäkin...
Anteeksi, jos pahat puheeni pahoittavat jonkun mielen...Isossa joukossa se taitaa olla enempi sääntö kuin poikkeus, että jonkun mieli pahoittuu.
Hyvää sunnuntaipäivän iltaa kuitenkin kaikille.
demeter1Kirjoitit, kuin minunkin aatokset on, olkoon totta tai valetta, mutta kun ajattelen omaa lapsuuttani, niin totta se on. Voin tuossa ajatella myös omia lapsiani ja näitä lapsenlapsiani, joiden elämä on todellakin erilaista.
Tekisi mieli vielä täsmentää, mutta ajatukset karkailevat, kun lapseni on viimeisiä muuttoja tekemässä ja kolmas yö tulee uudessa asunnossani.
Eihän minun muuttoni ollut pitkälle, vain kolmen asunnon väli rivitalossa, mutta melkein samat näkymät, en siis talon toiselle puolelle ja asuntokin on pieni yksiö, vain 27 nel. mutta vuokrakin vain 270,00€/kk.
Kuinka olenkaan säästellyt tavara "sota-ajan" lapsena, että kaikkea voi tarvita, mutta ei sentään niitä tyhjiä viilipurkkeja!Kristiina23 kirjoitti:
Kirjoitit, kuin minunkin aatokset on, olkoon totta tai valetta, mutta kun ajattelen omaa lapsuuttani, niin totta se on. Voin tuossa ajatella myös omia lapsiani ja näitä lapsenlapsiani, joiden elämä on todellakin erilaista.
Tekisi mieli vielä täsmentää, mutta ajatukset karkailevat, kun lapseni on viimeisiä muuttoja tekemässä ja kolmas yö tulee uudessa asunnossani.
Eihän minun muuttoni ollut pitkälle, vain kolmen asunnon väli rivitalossa, mutta melkein samat näkymät, en siis talon toiselle puolelle ja asuntokin on pieni yksiö, vain 27 nel. mutta vuokrakin vain 270,00€/kk.
Kuinka olenkaan säästellyt tavara "sota-ajan" lapsena, että kaikkea voi tarvita, mutta ei sentään niitä tyhjiä viilipurkkeja!Kiitos palautteestasi Kristiina, kiva tietää samanmielisyydestä..)) Ja onnea sinne uuteen asuntoon. Vuokra on kuitenkin kohtuullinen ja jos puitteet ovat entiset, niin mikä ettei...
- Anonyymi
Kristiina23 kirjoitti:
Kirjoitit, kuin minunkin aatokset on, olkoon totta tai valetta, mutta kun ajattelen omaa lapsuuttani, niin totta se on. Voin tuossa ajatella myös omia lapsiani ja näitä lapsenlapsiani, joiden elämä on todellakin erilaista.
Kuinka olenkaan säästellyt tavara "sota-ajan" lapsena, että kaikkea voi tarvita, mutta ei sentään niitä tyhjiä viilipurkkeja!Täällä 26,5 neliön vuokra on 740 euroa. Tosin talo on pari vuotta vanha.
- Anonyymi
demeter1 kirjoitti:
Kiitos palautteestasi Kristiina, kiva tietää samanmielisyydestä..)) Ja onnea sinne uuteen asuntoon. Vuokra on kuitenkin kohtuullinen ja jos puitteet ovat entiset, niin mikä ettei...
Nyt on meneillään vakuuttelu samanmielisyydestä. Ja lajittelu sennmukaan. Ei kiva.
Ihan asiaa puhut Deme, elintason noustessa, joka on tapahtunut sodan jälkeen, jota aikaa olemme eläneet, köyhyyden kriteeritkin ovat vaihtuneet.
Perustarpeisiin luetaan asioita, joita meidän lapsuudessa/nuoruudessa ei ollut olemassakaan.
Itsekin tulen, niinkuin sanotaan, omillani toimeen.
Yli 75-vuotiaista noin 75% pärjää kotonaan ilman tukia ja 85 vuotta täyttäneistä noin puolet.
Kuitenkin sanoisinko, epäsuorasti yhteiskunnankin tuottamia asioita käytän.
Esim. kadut ja tiet, kirjasto. Laboratoriossa käynti. Hammashoito, siitä kyllä maksetaankin, mutta ei se kait kata koko kustannusta.
Piti tuossa vähän aikaa sitten ruveta lukemaan. Menin sängylle tyynyjen varaan kököttämään.
Vaan kuinkas sitten kävikään. 5-varpaiset tassut ilmestyi rinnan päälle, siihen sitten möngittiin ja käytiin kyljelleen, pää laitettiin rintani päälle ja sitten ruvettiin kehräämään.Anonyymi kirjoitti:
Nyt on meneillään vakuuttelu samanmielisyydestä. Ja lajittelu sennmukaan. Ei kiva.
Mitähän mahdat tarkoittaa, Ano 17.04 ? Selventäisitkö ?
Tuttavani oli opinto-ohjaajana viime vuosinaan töissä ollessaan. Jän kertoi että ei ole harvinaisia sellaiset kyselyt jossa mahdollinen opiskelemaan hakeva kysyy että mikä olisi sellainen ammatti ammattikoulun tarjonnassa jossa lähtöpalkka olisi 5000 euroa. Muutoin kuulemma ei kannata tulla. Samoin opiskelijoilla on vaatimukset heti saada sama elintaso kuin vanhemmillaan nyt.
- Anonyymi
Kirjoitat todella asiaa Demeter1. Olen kaikessa 110% samaa mieltä- hyvä!
Anonyymi kirjoitti:
Kirjoitat todella asiaa Demeter1. Olen kaikessa 110% samaa mieltä- hyvä!
Kiitos Ano 21.40, kiva kuulla..))
- Anonyymi
Kristiina23 kirjoitti:
Kuinka olenkaan säästellyt tavara "sota-ajan" lapsena, että kaikkea voi tarvita, mutta ei sentään niitä tyhjiä viilipurkkeja!Missä päin Suomea saa rivitalosta 270€:lla asuinkelpoisen 27 neliöisen vuokrayksiön?
- Anonyymi
Myös minä pärjään omillani mutta järkevä rahankäyttö on aina kuulunut tapoihini, en ole koskaan laittanut tilipäivänäkään ´rahaa haisemaan´ kuten sanonta kuuluu.
Nyt vatvotaan kasvisleikkeleitä lehdissä. Ne valmistetaan näyttämään makkaralta, sisältävät myös kovaa rasvaa, siis mikä hyöty?? Miten voi olla niin vaikeaa ostaa tarjouksesta tuore lihapala, paistaa se uunissa ja leikata leivän päälle. Maistuu aidolta lihalta eikä korvikkeelta.
Kaupungilla käydessä katselen millaisia vaatteita kaupassa on. En tarvitse mitään, juuri tällä hetkellä on jokaiseen menoon sopiva vaate, juhliin, vierailulle ja lenkille. Ne kolme asua riittävät pitkään.
Oli ihana päivä, piti ottaa aurinkolasit lenkille.
Nyt alan katsomaan Voice of Finlandia, siinä samalla täytän ristikkoa. Ai niin, vielä yksi säästö. Ostin vuosia ristikkolehden, alkoivat tympäistä samankaltaisuudellaan. Nyt lainaan kirjastosta vanhoja seuroja ja Et-lehtiä (on muuten aika vaikeita tehtäviä siinä) joita täyttelen tv-ohjelmaa seuratessa.Ilta-sanomien kanssa voi ostaa, heidän ristikkolehtiään.
Kokeilepa Mantan mainiot ristikot. Ihan helpolla ei pääse niitä ratkoessa.- Anonyymi
Meidän kirjasto toivoo, että lehtien ristikoista otetaan kopiot ja annetaan lehden sivun pysyä puhtaana.
Mkr.
ano 9.07 Kirjoitti...hyvin
"Kyllä mekin parisängyssä koko yhteiselämä nukuttiin, eihän sitä yhteistä läheistä aikaa työvuosina ja lasten kotona ollessa muuten olisi juuri ollutkaan"
Näin se meni, ruuhkavuosina parisängyssä nukuttiin. Se oli laatuaikaa silloin joskus. Myöhemmin siitä tuli tapa.
Olette myös pärjänneet omillanne. Miksi se pitää nostaa tikun nokkaan, sillä on ihmisiä jotka eivät tule toimeen omillaan. Muitten apua tarvitsee moni ikäihminen.
Tällä sairaalareissulla olen tavannut erilaisia ihmisiä sellaisiakin joilla on epäselvä tulevaisuus. Pitkä sairaalakierre on pakottanut luopumaan vuokra asunnosta. Vähäinen omaisuus on siirretty häkkivaraston. Minne sen jälkeen?
Minä en tiedä tulisinko toimeen yksin, tulen hyvin toimeen mieheni kanssa yhdessä. Minulla on paikka minne mennä se on meidän yhteinen kotimme.- Anonyymi
Täällä olet antanut ymmärtää, että se rivariosake on miehesi nimissä.
Asiatonta tuo juoruilu huonekavereistasi. Tuskin sentään asunnottomaksi joutuu, juokseehan se eläke sairaalassa makaavallekin jotta voi vuokran maksaa. Maksukatto tulee avuksi myös, samoin sosiaalipuoli.
Jokaisen tulevaisuus on ”epäselvä”, ei tiedetä itsemme eikä mahdollisen puolisomme elinpävien määrää. - Anonyymi
Kyllä se yhteinen aviovuode voi olla ihanaa aikaa loppuun asti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Täällä olet antanut ymmärtää, että se rivariosake on miehesi nimissä.
Asiatonta tuo juoruilu huonekavereistasi. Tuskin sentään asunnottomaksi joutuu, juokseehan se eläke sairaalassa makaavallekin jotta voi vuokran maksaa. Maksukatto tulee avuksi myös, samoin sosiaalipuoli.
Jokaisen tulevaisuus on ”epäselvä”, ei tiedetä itsemme eikä mahdollisen puolisomme elinpävien määrää.Ihmisellä pitää olla osoite# siis asunto. Sairaala ei voi olla kenenkään kotiosoite joten asuntoa ei saa irtisanoa sairaalassaolon vuoksi. Maksut saadaan aina järjesteltyä.
- Anonyymi
kyllä oman elämänsä hallinnassa olemisen voi nostaa tikunnokkaan, ihan esimerkillistä. vaatimattomasti eikä pröystäillen kerrottu.
tikunnokkaan nostit kaatumalla uusintaleikkaukseen joutumisen. etkä ole kertonut kaatumisen syytä, eikö se kestä päivänvaloa tikunnokassa. - Anonyymi
No menehän siitä, hus, hus!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihmisellä pitää olla osoite# siis asunto. Sairaala ei voi olla kenenkään kotiosoite joten asuntoa ei saa irtisanoa sairaalassaolon vuoksi. Maksut saadaan aina järjesteltyä.
Sairaala voi olla ja onkin kotiosoite, jos siellä on yli 3 kk.
Jos asut yksin, vuokrasopimus irtisanotaan. Sairaalassa on kallista olla ja rahat eivät riitä kahteen paikkaan.
Kun sieltä pääsee, voi olla paikka hoivassa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos asut yksin, vuokrasopimus irtisanotaan. Sairaalassa on kallista olla ja rahat eivät riitä kahteen paikkaan.
Kun sieltä pääsee, voi olla paikka hoivassa.Kyllä se maksukatto tulee vastaan, ja sossu maksaa jyllä vuokrat jos ei itsellä ole varaa. Ketään ei häädetä sairaalassaolon takia. Pahansuopaa puhetta .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
kyllä oman elämänsä hallinnassa olemisen voi nostaa tikunnokkaan, ihan esimerkillistä. vaatimattomasti eikä pröystäillen kerrottu.
tikunnokkaan nostit kaatumalla uusintaleikkaukseen joutumisen. etkä ole kertonut kaatumisen syytä, eikö se kestä päivänvaloa tikunnokassa.Se on taas sitä kateutta.
Tällä kertaa hyvin yksin pärjäämistä kohtaan.
Itse epäilee ettei yksin pärjäisi.
Eikä ihme.
"Mies otti ohjat" sanomansa mukaan jo vuosia sitten.
Niin tullaan kyvyttömäksi tulla itsenäisesti toimeen. Alistumalla? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se on taas sitä kateutta.
Tällä kertaa hyvin yksin pärjäämistä kohtaan.
Itse epäilee ettei yksin pärjäisi.
Eikä ihme.
"Mies otti ohjat" sanomansa mukaan jo vuosia sitten.
Niin tullaan kyvyttömäksi tulla itsenäisesti toimeen. Alistumalla?90- kymppinen mies ei yleensä enää kovin kauan ole sitä turvaa tarjoamassa . Tympeää tuolla tavoin potilaskavereitaan halveerata, eiköhän heistä kaikilla ole ihan oma asunto johon palata.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
90- kymppinen mies ei yleensä enää kovin kauan ole sitä turvaa tarjoamassa . Tympeää tuolla tavoin potilaskavereitaan halveerata, eiköhän heistä kaikilla ole ihan oma asunto johon palata.
Salassapitovelvollisuus pitäisi koskea myös samassa huoneessa olevia eikä vain sairaalan henkilökuntaa.
Tympeää todellakin levitellä huhuja muista potilaista. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
tikunnokkaan nostit kaatumalla uusintaleikkaukseen joutumisen. etkä ole kertonut kaatumisen syytä, eikö se kestä päivänvaloa tikunnokassa.Syyttelyssä on aina hohtonsa. Pitää vihjailla saman tien, että on epäiltävä tapahtunutta. "eikö kestä päivänvaloa"
Tuntee olevansa niin paljon parempi, kun itse ei ole kaatunut. Se kannattaa nostaa tikun nokkaan. Uusintaleikkaus!
Nyt sekin selvisi, että asunto on miehen nimissä. Mahtaa olla erittäin harvinainen asia Suomen maassa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Syyttelyssä on aina hohtonsa. Pitää vihjailla saman tien, että on epäiltävä tapahtunutta. "eikö kestä päivänvaloa"
Tuntee olevansa niin paljon parempi, kun itse ei ole kaatunut. Se kannattaa nostaa tikun nokkaan. Uusintaleikkaus!
Nyt sekin selvisi, että asunto on miehen nimissä. Mahtaa olla erittäin harvinainen asia Suomen maassa.Vanha tieto, itse kertonut tuosta asuntoasiasta monasti. Kuten aikaisemmista kaatumisistaan.
Anonyymi kirjoitti:
Kun sieltä pääsee, voi olla paikka hoivassa.Jos sairaalassa on yli 3kk tehdään pitkä-aikaihoitopäätös jolloin sairaalamaksu on pienempi. Äitini oli sairaalassa 4kk ja kyllä vaan meni maksu palvelutalon vuokrasta ja sairaalamaksut erikseen. Sairaalassaolo ei ole syy irtisanoa omaa asuntoa vaikka jonottaisi hoivapaikkaa. Vai onko eri alueilla eri käytäntöjä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä se maksukatto tulee vastaan, ja sossu maksaa jyllä vuokrat jos ei itsellä ole varaa. Ketään ei häädetä sairaalassaolon takia. Pahansuopaa puhetta .
Sairaalassa pyörii kokoajan vrk maksut. Maksukatto ei niihin kuulu. Sossu ei kuittaa kahteen paikkaan vuokra-asuntoon ja sairaalaan. Sairaalaan siirretään kirjat. Henkilön tulot voivat olla Kelan päiväraha tai jotain muuta. Köyhä yksinäinen rahaton. Eivät kaikki ole vielä eläkkeellä. Tämä on faktaa ei pahansuopuutta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sairaalassa pyörii kokoajan vrk maksut. Maksukatto ei niihin kuulu. Sossu ei kuittaa kahteen paikkaan vuokra-asuntoon ja sairaalaan. Sairaalaan siirretään kirjat. Henkilön tulot voivat olla Kelan päiväraha tai jotain muuta. Köyhä yksinäinen rahaton. Eivät kaikki ole vielä eläkkeellä. Tämä on faktaa ei pahansuopuutta.
Tuo fakta onkin ihan asiallista, mutta juoruilu muitten samassa huoneissa sairastavien potilaitten surullisista tilanteista on pahansuopuutta. Moni uskoutuu vieruskaverille sairaalassa haavoittuvassa tilanteessa , mutta ei varmasti halua että asioita nimettöminäkään levitellään julkisilla palstoilla samalla kehaisten miten itsellä on valtavat tukijoukot.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo fakta onkin ihan asiallista, mutta juoruilu muitten samassa huoneissa sairastavien potilaitten surullisista tilanteista on pahansuopuutta. Moni uskoutuu vieruskaverille sairaalassa haavoittuvassa tilanteessa , mutta ei varmasti halua että asioita nimettöminäkään levitellään julkisilla palstoilla samalla kehaisten miten itsellä on valtavat tukijoukot.
Anonyymi kirjoitti:
Täytyy huomioida, että jos henkilö on avioliitossa tai yksin, käytännöissä on eroa.
Avioliitossa tulot lasketaan yhteen. Jos toinen on kotona, hän osallistuu kaikkiin kuluihin.
Yksinasuva vastaa itse kaikesta. Jos hän asuu vuokralla ja rahat eivät riitä, sosiaali tulee apuun.- Anonyymi
Leskel70 kirjoitti:
Täytyy huomioida, että jos henkilö on avioliitossa tai yksin, käytännöissä on eroa.
Avioliitossa tulot lasketaan yhteen. Jos toinen on kotona, hän osallistuu kaikkiin kuluihin.
Yksinasuva vastaa itse kaikesta. Jos hän asuu vuokralla ja rahat eivät riitä, sosiaali tulee apuun.Kaksi ihmistä tarvitsee isomman asunnon kuin yksi. Molemmilla ruoka, vaate, vakuutus, liikenne, terveys, kännykkä ym henkilökohtaiset menot ja maksut. Pariskuntakin voi olla köyhä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kirjoituksesi ei ole faktaa.
kylmätotuus - Anonyymi
Siili25 kirjoitti:
Jos sairaalassa on yli 3kk tehdään pitkä-aikaihoitopäätös jolloin sairaalamaksu on pienempi. Äitini oli sairaalassa 4kk ja kyllä vaan meni maksu palvelutalon vuokrasta ja sairaalamaksut erikseen. Sairaalassaolo ei ole syy irtisanoa omaa asuntoa vaikka jonottaisi hoivapaikkaa. Vai onko eri alueilla eri käytäntöjä?
Vuokralaki on voimassa koko Suomessa, eikä po. lain mukaan sairaalassaolo ole peruste vuokrasopimuksen irtisanomiselle.
kylmätotuus - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vanha tieto, itse kertonut tuosta asuntoasiasta monasti. Kuten aikaisemmista kaatumisistaan.
Seuraat asioita tiiviisti ja kommentoit, negatiivisin sanankääntein, tietysti.
Työstä tuokin käy, jatkuvaa valppautta.
Huomenta antibioottiletkun päästä; )
Kommenttini toimeentulon ja tulevaisuuden epävarmuudesta on saanut vilkasta keskustelus aikaan, niin oli tarkoituskin. Sairauden yllättäessä elämän muutos voi tulla eteen halusimmepa sitä tai emme.
Leski painotti, mikä on yksin elävien ja parisuhteessa elävien selviytymis-ja maksuvalmius.⁶
Ei kaikki tule toimeen omillaan, mutta apua saa, eikä kenenkään tarvitse joutua asunnottomaksi sìtä pidetään huolta, mutta luopuminen vanhasta turvalliseksi tuntemastaan⅚ asumismuodosta tuottaa tuskaan.
En maininnut kenenkään kohdalla pakosta irtisanoa asuntoaan. Moni tekee sen omasta halustaan säästää rahaa. Jatko on auki ja suunnitelmia tehdään. Ei luopuminen ole kenellekään helppoa olipa se pakon sanelemaa tai vapaaehtoista.
Aihe on mielestäni monille ikäihmisille ajankohtainen. Tapaturmia tapahtuu ja kuntoutus vanhoilla ihmisillä on vaativampaa ja vie aikaa, sekä muuttaa elämää.
Juoruiksi ei pohdiskelujani pidä sisäistää vaan saamastani tiedon määrästä, jota saan istuessani lounas-päivällis-iltapalapöydissä muiden osaston potilaiden kanssa.- Anonyymi
Se tieto on luottamuksellista!!!!!
Täällä palstalla on nimenomaan paljon hyvin yksin pärjääviä, kun on oma omistusasunto ja kohtuullinen eläke ja säästäväinen elämäntapa. Suomessa ei kukaan joudu sairaalamaksujen takia myymään asuntoaan eikä etsiä itselleen elättäjää eikä kulujen jakajaa. - Anonyymi
Vai oli tarkoituksesi herättää keskustelua. taas käännät sanojasi, kun päästit sammakoita suustasi ja sitä kritisoitiin.
Kyllä Demeterin ja Eliaanan keskustelu ja tiedot aiemmin toivat asiantilaa paremmin esille. Eivätkä he osoitelleet ketään yksittäistä ihmistä. - Anonyymi
Vai oli tarkoituksesi herättää keskustelua. taas käännät sanojasi, kun päästit sammakoita suustasi ja sitä kritisoitiin.
Kyllä Demeterin ja Eliaanan keskustelu ja tiedot aiemmin toivat asiantilaa paremmin esille. Eivätkä he osoitelleet ketään yksittäistä ihmistä. Anonyymi kirjoitti:
Täällä palstalla on nimenomaan paljon hyvin yksin pärjääviä, kun on oma omistusasunto ja kohtuullinen eläke ja säästäväinen elämäntapa. Suomessa ei kukaan joudu sairaalamaksujen takia myymään asuntoaan eikä etsiä itselleen elättäjää eikä kulujen jakajaa.Terveyskeskus- ja sairaalamaksuja on rästissä melkoisen paljon sairaanhoitopiireissä.
Ne menevät ulosottoon ilman oikeuden päätöstä.
Eläkkeestä mitataan hoitomaksuja korkojen kera.
Voidaan myydä myös omaisuutta.Huomenta viikonalkuun, pilvipoutaa, lunta jo kaipaillaan hiihtokisojen toimivuuden avuksi, peruttuja kisoja jo monta ja jonossa lisää.
Luonto elää omaa elämäänsä, ei kyseli miten pitäisi, ihmisen vaan tyydyttävä.
Ihmiskohtaloissa sama juttu, tyydyttävä on kaikkeen mahdolliseen harmiin, mitä eteen tulee.
Ihmiskohtaloita riittää ja vanheneminen niitä useinkin vaikeuttaa, jos elämä on köyhää koko iän ja sitten sairastuu, kyllä se vaikeuksia aiheuttaa.
Minun kokemuksien ja tietojen puutteessa en uskalla mitään kantaa ottaa noinkin vaikeaan asiaan, kuin kodista luopumiseen.
Yksi ikävän tuntuinen asia on jäänyt mieleen, kun nuori nainen meni rakastuneena naimisiin ja kirjoitti nimensä ilmeisesti johonkin avioehto paperiin ja miehen kuoltua jäi ilman mitään, vaikka koko avioliiton ajan oli tienestinsä yhteiseen kotiin tuonut.
Rakkauskaan ei aina tunne yhteisten varojen olevan yhteisiä, ymmärtämättömyys ja usko siihen, että kaikki on yhteistä olikin tuomio.
Lapset peri kaiken, en tiedä miten äitiään sitten kohtelivat.
Nuo perimis ja omistus suhteetkin pitäisi selväksi ottaa, mutta kuka sitä rakastuneena niitä muistaisi.
Hyvä että asioista kokeneet kertoilevat, sillä paljon on nykyisinkin asioita joiden kuvitellaan olevan selkeitä ja selviä, mutta luulo ei ole tiedon väärti.
Nykyisen elämän muodot ovat aivan toista mitä ennen oli ja tunne siitäkin, ettei sosiaalipuolikaan kaikkeen ymmärrystä tunne ja varsinkin vanhojen olot ja elämä huolettaa.
Miten selviää omaisten ja ymmärryksen puuttumisesta vanha yksinäinen ihminen, unohtuuko johonkin koloonsa.?
Brinkkala saat synninpäästön tuosta pyykin pyhänä pesemisestä, niin teen usein minäkin, saunan jäljiltä saan kaiken päältänikin koneeseen, siksi usein pyykkipäivä on sunnuntai.
Parvekkeella kuivatan talvet, kesät kuivaustelineellä, nyt jo ihan kuiviksi viikossa tulivat.
Demeter, asiaa puhut kuin minun suulla ja kyllä on hyvin terveellistä muistuttaa, ettei "tylsää" koskaan ollut.
Ihmisluonto on vaativammaksi tullut, ehkä paremman elämän myötä ja tyytyminen olevaan ei ole muotia.
Silti toivon ettei se "entinen" elämä sodan voimalla tule enää oppiaineeksi elämän kestämisessä.
Rikkaita muistoja kaikesta huolimatta, elämä oli niin todellista, kaikki oli luottamuksen ja toisen kunnioittamisen täyttämää, rehellistä, vaatimatonta elämää puutteen keskellä.
Olen vähän kateellinen kissa ystävästä Eliaan, olet Väinölle varmaan todella rakas ja sen osoittaminen on juuri tuota viiden varpaan hierontaa sinulle antaa.
Kissakin osaa näyttää kiintymyksensä.
On mukava huomata monen kirjoitusten hyvää elämää kuvaavaan ja se että jaksaa tyytyväisenä asiansa itse hoitaa.
Minunkin kaupassa käynti on useinkin sitä, että käteen jo vaatteen otan ja laitan takaisin, kun ajatus siitä muistuu, että en todella tätä tarvitse.
Jaksamista kaikille elämän sykkeessä mitä kullakin on ja hyvää mieltä kaikesta hyvästä mitä on elämäänsä saanut.
Toipumista ja iloa sitä tarvitseville,.Huomenta viikonalkuun, pilvipoutaa, lunta jo kaipaillaan hiihtokisojen toimivuuden avuksi, peruttuja kisoja jo monta ja jonossa lisää.
Ihmiskohtaloissa sama juttu, tyydyttävä on kaikkeen mahdolliseen harmiin, mitä eteen tulee.
Ihmiskohtaloita riittää ja vanheneminen niitä useinkin vaikeuttaa, jos elämä on köyhää koko iän ja sitten sairastuu, kyllä se vaikeuksia aiheuttaa.
Minun kokemuksien ja tietojen puutteessa en uskalla mitään kantaa ottaa noinkin vaikeaan asiaan, kuin kodista luopumiseen.
Yksi ikävän tuntuinen asia on jäänyt mieleen, kun nuori nainen meni rakastuneena naimisiin ja kirjoitti nimensä ilmeisesti johonkin avioehto paperiin ja miehen kuoltua jäi ilman mitään, vaikka koko avioliiton ajan oli tienestinsä yhteiseen kotiin tuonut.
Rakkauskaan ei aina tunne yhteisten varojen olevan yhteisiä, ymmärtämättömyys ja usko siihen, että kaikki on yhteistä olikin tuomio.
Nuo perimis ja omistus suhteetkin pitäisi selväksi ottaa, mutta kuka sitä rakastuneena niitä muistaisi.
Hyvä että asioista kokeneet kertoilevat, sillä paljon on nykyisinkin asioita joiden kuvitellaan olevan selkeitä ja selviä, mutta luulo ei ole tiedon väärti.
Nykyisen elämän muodot ovat aivan toista mitä ennen oli ja tunne siitäkin, ettei sosiaalipuolikaan kaikkeen ymmärrystä tunne ja varsinkin vanhojen olot ja elämä huolettaa.
Miten selviää omaisten ja ymmärryksen puuttumisesta vanha yksinäinen ihminen, unohtuuko johonkin koloonsa.?
Brinkkala saat synninpäästön tuosta pyykin pyhänä pesemisestä, niin teen usein minäkin, saunan jäljiltä saan kaiken päältänikin koneeseen, siksi usein pyykkipäivä on sunnuntai.
Parvekkeella kuivatan talvet, kesät kuivaustelineellä, nyt jo ihan kuiviksi viikossa tulivat.
Demeter, asiaa puhut kuin minun suulla ja kyllä on hyvin terveellistä muistuttaa, ettei "tylsää" koskaan ollut.
Ihmisluonto on vaativammaksi tullut, ehkä paremman elämän myötä ja tyytyminen olevaan ei ole muotia.
Silti toivon ettei se "entinen" elämä sodan voimalla tule enää oppiaineeksi elämän kestämisessä.
Rikkaita muistoja kaikesta huolimatta, elämä oli niin todellista, kaikki oli luottamuksen ja toisen kunnioittamisen täyttämää, rehellistä, vaatimatonta elämää puutteen keskellä.
Olen vähän kateellinen kissa ystävästä Eliaan, olet Väinölle varmaan todella rakas ja sen osoittaminen on juuri tuota viiden varpaan hierontaa sinulle antaa.
On mukava huomata monen kirjoitusten hyvää elämää kuvaavaan ja se että jaksaa tyytyväisenä asiansa itse hoitaa.
Minunkin kaupassa käynti on useinkin sitä, että käteen jo vaatteen otan ja laitan takaisin, kun ajatus siitä muistuu, että en todella tätä tarvitse.
Jaksamista kaikille elämän sykkeessä mitä kullakin on ja hyvää mieltä kaikesta hyvästä mitä on elämäänsä saanut.
Toipumista ja iloa sitä tarvitseville,.- Anonyymi
Huomenta viikonalkuun, pilvipoutaa, lunta jo kaipaillaan hiihtokisojen toimivuuden avuksi, peruttuja kisoja jo monta ja jonossa lisää.
Toipumista ja iloa sitä tarvitseville,.toivoo hil-la - Anonyymi
Huomenta viikonalkuun, pilvipoutaa, lunta jo kaipaillaan hiihtokisojen toimivuuden avuksi, peruttuja kisoja jo monta ja jonossa lisää.
Toipumista ja iloa sitä tarvitseville,.toivoo hil-la - Anonyymi
Toipumista ja iloa sitä tarvitseville,.toivoo hil-la "elämä oli niin todellista, kaikki oli luottamuksen ja toisen kunnioittamisen täyttämää, rehellistä, vaatimatonta elämää puutteen keskellä" kirjoitti Hil-la. Noin minäkin lapsuudenaikaani kuvaisin. Ja ainakin meillä sodan jälkeen syntyneillä oli vahvana tulevaisuuden toivo. Nyt sekin taitaa olla aika heikoissa kantimissa ?
demeter1demeter1 kirjoitti:
"elämä oli niin todellista, kaikki oli luottamuksen ja toisen kunnioittamisen täyttämää, rehellistä, vaatimatonta elämää puutteen keskellä" kirjoitti Hil-la. Noin minäkin lapsuudenaikaani kuvaisin. Ja ainakin meillä sodan jälkeen syntyneillä oli vahvana tulevaisuuden toivo. Nyt sekin taitaa olla aika heikoissa kantimissa ?
demeter1P.s. Vaikuttaa siltä, että pystyy estämään nämä tupla/trinpa-viestit kun painaa päivitysnäppäintä oman viestinsä jälkeen...
Siis saa oman viestinsä lähtemään eikä tule ruudulle monistettuna.Anonyymi kirjoitti:
Täällä palstalla on nimenomaan paljon hyvin yksin pärjääviä, kun on oma omistusasunto ja kohtuullinen eläke ja säästäväinen elämäntapa. Suomessa ei kukaan joudu sairaalamaksujen takia myymään asuntoaan eikä etsiä itselleen elättäjää eikä kulujen jakajaa.Meillä on yksinäisiä vanhuksia, joiden puoliso on kuollut ja lapset kaukana.
Eräänkin lesken tarina. Kotiin ei ole palaamista, kerrostalo, ei hissiä. pyörätuoli lopun elämän kumppani. Yksi lapsi, joka komentaa maksamaan vuokrat, miksi, enhän pääse asuntooni. Lapsikaan ei ymmärrä tulla apuun. Vaikka tyhjentämään asuntoa.
Tyhjennys onnistuu vieraiden avulla, mutta vieraillakin on vaatimukset, määrätyt arvotavarat kiinnostaa.
Voi hyvä luoja, ei me ns. hyvin toimeentulevat ymmärretä monien vanhusten luopumisen tuskaa. Onneksi tämä tarinan vanhus on huuorintajuinen ja osaa nauraa itselleen.
Yksi ihana piirre kaiken kaaoksen keskellä on monella vanhuksella taito nauraa itselle, se jos mikä helpottaa kohdata karu todellisuus.- Anonyymi
demeter1 kirjoitti:
P.s. Vaikuttaa siltä, että pystyy estämään nämä tupla/trinpa-viestit kun painaa päivitysnäppäintä oman viestinsä jälkeen...
Siis saa oman viestinsä lähtemään eikä tule ruudulle monistettuna.Jotain häikkää palstalla on ollut, koska minun kommenttini eivät tule ketjuun mukaan.
Saa nähdä, miten tämän käy. Ajattelen, että kokeilen tämän kerran vielä.
Olen jo miettinyt, että minut on jostain syystä bannattu pois.
Tutkiskelin aivoituksiani ja mietin, että en ole kirjoituksillani haavoittanut kenenkään itsetuntoa viime aikoina.
Totta kai joku ärtynyt kommentti saattaa vuosien takaa löytyä, etsivä löytää, mutta en ole osallistunut yhteenkään kiivailuun viime kuukausien aikana.
Mutta kyllä se bannaus minulle sopii. Kai se kunnioitettava komitea on sen parhaaksi katsonut.
Mkr. - Anonyymi
korpikirjailija kirjoitti:
Meillä on yksinäisiä vanhuksia, joiden puoliso on kuollut ja lapset kaukana.
Eräänkin lesken tarina. Kotiin ei ole palaamista, kerrostalo, ei hissiä. pyörätuoli lopun elämän kumppani. Yksi lapsi, joka komentaa maksamaan vuokrat, miksi, enhän pääse asuntooni. Lapsikaan ei ymmärrä tulla apuun. Vaikka tyhjentämään asuntoa.
Tyhjennys onnistuu vieraiden avulla, mutta vieraillakin on vaatimukset, määrätyt arvotavarat kiinnostaa.
Voi hyvä luoja, ei me ns. hyvin toimeentulevat ymmärretä monien vanhusten luopumisen tuskaa. Onneksi tämä tarinan vanhus on huuorintajuinen ja osaa nauraa itselleen.
Yksi ihana piirre kaiken kaaoksen keskellä on monella vanhuksella taito nauraa itselle, se jos mikä helpottaa kohdata karu todellisuus.En näe mitään huumoria vanhusten vaikeuksissa , sairaudet ei naurata itsellä eikä toisilla. Kaaos ei naurata myöskään, mutta etkö tajua että nuo vanhukset kertovat vain oman totuutensa ulkopuolisille. Esimerkiksi lasten totuus on toinen, vanhus ei esimerkiksi ota apua vastaan tai vaatii mahdottomis. Ei varmaan edes muista kaikkea, esim omaisten vierailuja.
Anonyymi kirjoitti:
Jotain häikkää palstalla on ollut, koska minun kommenttini eivät tule ketjuun mukaan.
Saa nähdä, miten tämän käy. Ajattelen, että kokeilen tämän kerran vielä.
Olen jo miettinyt, että minut on jostain syystä bannattu pois.
Tutkiskelin aivoituksiani ja mietin, että en ole kirjoituksillani haavoittanut kenenkään itsetuntoa viime aikoina.
Totta kai joku ärtynyt kommentti saattaa vuosien takaa löytyä, etsivä löytää, mutta en ole osallistunut yhteenkään kiivailuun viime kuukausien aikana.
Mutta kyllä se bannaus minulle sopii. Kai se kunnioitettava komitea on sen parhaaksi katsonut.
Mkr.Viesti lähtee vaikka tulee ilmoitus, että jotain meni pieleen. Älkää painako montaa kertaa lähetä. Kerta riittää.
Yksi ihana piirre kaiken kaaoksen keskellä on monella vanhuksella taito nauraa itselle, se jos mikä helpottaa kohdata karu todellisuus.Lueskelin tuossa aamupäivällä Tampereen yliopistossa tarkastettua väitöskirja.
Lainaus: Lähes kaikki uudistukset vanhustyön kentällä lähtevät nykyään siitä, että ihmisellä, joka ei kykene enää hoitamaan asioitaan itse, on läheinen, joka hoitaa ne hänen puolestaan.
Vanhuspolitiikan suunnittelijat ovat hukanneet hyvinvointivaltion perusajatuksen.
Lasten elatusvelvollisuus loppui virallisesti 1970, mutta 1990-luvun alusta on lähdetty toiseen suuntaan.
Hän on erityisesti tutkinut vanhuksia, joilla ei ole omaisia. Julkisen hoivan palveluissa on vain kulueriä.
Hyvään hoivaan kuuluva vuorovaikus ja välittäminen loistaa kehitysteksteistä poissaolollaan.
Teknologiaa tarjotaan tilalle, mutta kuka opettaa vanhukset sitä käyttämään (ei kukaan, jos ei niitä omaisia ole), eikä kaikki enää opikaan, eikä ole kalliisiin välineisiin varaakaan.
Hienoista juhlapuheista huolimatta, kyllä sellaisen käsityksen tästäkin saa, että takapakkia mennään.
Saivatko ne Korppis Sinusta sen superbakteerin häädettyä.
Vaikka tuohon tulee, että lähetys epäonnistui, yritä uudelleen, se tulee silti.
Kun yritin 3 kertaa, ei lähtenyt. Sitten kun tulin uudelleen sivulle, kaikki kolme olikin tullut.Anonyymi kirjoitti:
En näe mitään huumoria vanhusten vaikeuksissa , sairaudet ei naurata itsellä eikä toisilla. Kaaos ei naurata myöskään, mutta etkö tajua että nuo vanhukset kertovat vain oman totuutensa ulkopuolisille. Esimerkiksi lasten totuus on toinen, vanhus ei esimerkiksi ota apua vastaan tai vaatii mahdottomis. Ei varmaan edes muista kaikkea, esim omaisten vierailuja.
Meillä korvessa taitaa olla erilaiset selviytymiskeinot. Henkilökuntakin on mukana hauskanpidossa. Ei elämä ole ole joustavaa
tiukalla pipolla.korpikirjailija kirjoitti:
Yksi ihana piirre kaiken kaaoksen keskellä on monella vanhuksella taito nauraa itselle, se jos mikä helpottaa kohdata karu todellisuus.Huumorintaju kun on tallella, niin kaikkea ei silloin ole vielä menetetty (Paloman aforismikirjasta).
Toinen aforismi on jonkun toisen keksimä: "Jokainen kertoo markkinoista sen mukaan miten heänellä itsellään siellä meni".
Mistä me tiedetään että monet täällä ovat ns. hyväosaisia, elämässä menestyneitä, omistusasunnot ajat sitten maksettuja, joiden lapset ja lapsetkin ovat vähintäin vuori-insinöörejä, teollisuuspamppuja, toimitusjohtajia kansainvälisissä suuryrityksissä tai eliittiurheilijoiden vanhempia?
Kirjoituksista päätelleen koko elämän kirjoa täältä löytyy, joillakin hyvin, joillakin vieläkin paremmin ja sitten ne jotka eivät vahingossakaan avaudu eikä kerro mitään, mutta ovat todennäköisesti seurapiirin huippua, creme de la creme-yhteiskunnallisessa asteikossa, mutta ei siitä voi kertoa, koska johan te tavalliset pulliaiset tukehtuisitte kateuteen :)))
Oikein hyvä, korppis, että saatat asioita aina välillä oikeaan perspektiiviin.- Anonyymi
Paloma.se01 kirjoitti:
Huumorintaju kun on tallella, niin kaikkea ei silloin ole vielä menetetty (Paloman aforismikirjasta).
Toinen aforismi on jonkun toisen keksimä: "Jokainen kertoo markkinoista sen mukaan miten heänellä itsellään siellä meni".
Mistä me tiedetään että monet täällä ovat ns. hyväosaisia, elämässä menestyneitä, omistusasunnot ajat sitten maksettuja, joiden lapset ja lapsetkin ovat vähintäin vuori-insinöörejä, teollisuuspamppuja, toimitusjohtajia kansainvälisissä suuryrityksissä tai eliittiurheilijoiden vanhempia?
Kirjoituksista päätelleen koko elämän kirjoa täältä löytyy, joillakin hyvin, joillakin vieläkin paremmin ja sitten ne jotka eivät vahingossakaan avaudu eikä kerro mitään, mutta ovat todennäköisesti seurapiirin huippua, creme de la creme-yhteiskunnallisessa asteikossa, mutta ei siitä voi kertoa, koska johan te tavalliset pulliaiset tukehtuisitte kateuteen :)))
Oikein hyvä, korppis, että saatat asioita aina välillä oikeaan perspektiiviin.Jokaisella on oma oikea perspektiivi, ei elämä ole vain sairaalan nyyhkytarinoita.
Kukahan täällä on poikiaan eniten hehkuttanut, vaikka ei taida edes vuori tai muitakaan insinöörejä olla. - Anonyymi
Paloma.se01 kirjoitti:
Huumorintaju kun on tallella, niin kaikkea ei silloin ole vielä menetetty (Paloman aforismikirjasta).
Oikein hyvä, korppis, että saatat asioita aina välillä oikeaan perspektiiviin."sitten ne jotka eivät vahingossakaan avaudu eikä kerro mitään"
ja sitten on niitä, joiden avautuminen muuttuu hetken päästä toiseksi. Sitä kutsutaan satuiluksi.
En oikein ymmärrä, miksi täällä pitäisi jokainen napanöyhtä kertoa itsestään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"sitten ne jotka eivät vahingossakaan avaudu eikä kerro mitään"
ja sitten on niitä, joiden avautuminen muuttuu hetken päästä toiseksi. Sitä kutsutaan satuiluksi.
En oikein ymmärrä, miksi täällä pitäisi jokainen napanöyhtä kertoa itsestään.Jonkun kirjoittajan läheinen saattaa olla julkisuudesta tuttu eikä siksikään halua levitellä asioitaan. Näkeehän sen tässäkin ketjussa miten tiedot jopa sairaalasta levitellään palstalle.
- Anonyymi
Meillä korvessa taitaa olla erilaiset selviytymiskeinot. Henkilökuntakin on mukana hauskanpidossa. Ei elämä ole ole joustavaa
tiukalla pipolla.Joillakin näyttää sairaalassa olevan paremmat olot ja kivempaa seuraa kuin kotona. Hoitajatkin joutaa hirnumaan sairauksille ja kurjuudelle. Ilmanko sairaslabakteerit jyllää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En oikein ymmärrä, miksi täällä pitäisi jokainen napanöyhtä kertoa itsestään.Joillekin on tärkeää kertoa väärään osoitteeseen menneen paketin sisältökin aivan kuin sillä olisi meille jotain äärettömän tärkeää merkitystä :)))
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joillekin on tärkeää kertoa väärään osoitteeseen menneen paketin sisältökin aivan kuin sillä olisi meille jotain äärettömän tärkeää merkitystä :)))
Puhumattakaan niistä suolaisista rasvaisista lihaleikkeleistä joita lutunen vetää naamariinsa joka päivä.
Eliaana kirjoitti:
Lueskelin tuossa aamupäivällä Tampereen yliopistossa tarkastettua väitöskirja.
Lainaus: Lähes kaikki uudistukset vanhustyön kentällä lähtevät nykyään siitä, että ihmisellä, joka ei kykene enää hoitamaan asioitaan itse, on läheinen, joka hoitaa ne hänen puolestaan.
Vanhuspolitiikan suunnittelijat ovat hukanneet hyvinvointivaltion perusajatuksen.
Lasten elatusvelvollisuus loppui virallisesti 1970, mutta 1990-luvun alusta on lähdetty toiseen suuntaan.
Hän on erityisesti tutkinut vanhuksia, joilla ei ole omaisia. Julkisen hoivan palveluissa on vain kulueriä.
Hyvään hoivaan kuuluva vuorovaikus ja välittäminen loistaa kehitysteksteistä poissaolollaan.
Teknologiaa tarjotaan tilalle, mutta kuka opettaa vanhukset sitä käyttämään (ei kukaan, jos ei niitä omaisia ole), eikä kaikki enää opikaan, eikä ole kalliisiin välineisiin varaakaan.
Hienoista juhlapuheista huolimatta, kyllä sellaisen käsityksen tästäkin saa, että takapakkia mennään.
Kun yritin 3 kertaa, ei lähtenyt. Sitten kun tulin uudelleen sivulle, kaikki kolme olikin tullut.Sain tänään tietää uudet toiminta ohjeet. Antibiootin vaihdos. Suoraan suoneen 6 × vuorokaudessa sekä huonenna aloitetaan myös suun kautta lääkitys.
Voisihan tämän hoitaa kotihoitonakin, mutta miksipä lähtisin tressaamaan itseäni kotiin. Täällä saan hyvää hoitoa.
Kirjoitit asiasta, josta olen saanut omakohtaista kokemusta kuuntelemalla muita potilaita. Kun epäselvyys tulevasta vaivaa ja parantuakin pitäisi.
Olen nyt ollut yli kuukauden tässä sairaalan noidakehässä. Mistäpä muusta kirjoittaisin kuin tapahtumista ympärilläni.
Muuten naurua riitti kun mieheni lähetti kuvan uudesta passistaan. Voimassa 10-vuotta. Matkailu jatkukoon ; )).- Anonyymi
Viesti lähtee vaikka tulee ilmoitus, että jotain meni pieleen. Älkää painako montaa kertaa lähetä. Kerta riittää.
En paina. Uskon kerrasta, jos sellainen tiedotus tulee.
Niitä kadonneita kommentteja vain ihmettelen. Niiden kohdalla ei ole pieleenmenosta mitään ilmoitusta näkynyt.
Mkr. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En oikein ymmärrä, miksi täällä pitäisi jokainen napanöyhtä kertoa itsestään.Eikös ne facet, instat, blogit ja tiktokit ole alustoja joille postataan nöyhdät ja glitterit.
Tämä suomi24 vain karvalakkikansan keskustelupalstaksi tarkoitettu. - Anonyymi
Paloma.se01 kirjoitti:
Oikein hyvä, korppis, että saatat asioita aina välillä oikeaan perspektiiviin.Kukaan muu ei lastensa, puolison sa eikä omaa ammattia ole laverrelut kuin sinä paloma ja korppis. Kirjoitustyylistäkin päätellen korkeakoulutustaustaa löytyy monelta, eivät vaan tee siitä numeroa.
Kun ole n ollut sairaalassa, ei siellä ole sosiaalisia taustoja toisille potilaille kerrottu eikä kyselty. Siellä voi kuulla vahingossa yksityisiä tietoja, törkeää niitä levittää, varsinkin kun sairaala tiedetään. Tämäkö sitä paloman kehumaa perspektiviä? - Anonyymi
Paloma.se01 kirjoitti:
Oikein hyvä, korppis, että saatat asioita aina välillä oikeaan perspektiiviin.Suomessa ollaan demokraattisia, mitään seurapiirejä ei jaotella kermoihin ja kurrimaitoon.
Anonyymi kirjoitti:
Kukaan muu ei lastensa, puolison sa eikä omaa ammattia ole laverrelut kuin sinä paloma ja korppis. Kirjoitustyylistäkin päätellen korkeakoulutustaustaa löytyy monelta, eivät vaan tee siitä numeroa.
Kun ole n ollut sairaalassa, ei siellä ole sosiaalisia taustoja toisille potilaille kerrottu eikä kyselty. Siellä voi kuulla vahingossa yksityisiä tietoja, törkeää niitä levittää, varsinkin kun sairaala tiedetään. Tämäkö sitä paloman kehumaa perspektiviä?Kyllä sairaalassa kuulee kaikenlaisia tarinoita .
Viimeiksi kun olin sairaalassa, taitaa olla hyvinkin parikymmentä vuotta sitten jaoin huoneen Ruotsin prinssin salarakkaan kanssa. Italialainen syntyjään, hän kertoi koko rakkaustarinansa prinssin kanssa, flirttaili mieslääkärien kanssa ja otti vähän itseensä, kun lääkäri kehoitti vanhaa rouvaa nyt rauhoittumaan ja lepäämään vuoteellaan. Että kyllä se ikä tekee tehtävänsä...
Me kaksi muuta siinä huoneessa emme kyselleet mitään. Kuuntelimme vain kun ei ollut muutakaan ohjelmaa.
Minä en menisi tekemään mitään johtopäätöksiä keskustelupalstan kommenttien perusteella kenenkään koulutustasosta. Eikä sillä ole mitään merkitystäkään. kenenkään ei tarvitse vaieta ammatistaan tai koulutuksestaan, kaikki olemme täällä samanarvoisia, ei ole luokkajakoja, ei koulutuksen eikä varallisuuden perusteellakaan.Paloma.se01 kirjoitti:
Kyllä sairaalassa kuulee kaikenlaisia tarinoita .
Viimeiksi kun olin sairaalassa, taitaa olla hyvinkin parikymmentä vuotta sitten jaoin huoneen Ruotsin prinssin salarakkaan kanssa. Italialainen syntyjään, hän kertoi koko rakkaustarinansa prinssin kanssa, flirttaili mieslääkärien kanssa ja otti vähän itseensä, kun lääkäri kehoitti vanhaa rouvaa nyt rauhoittumaan ja lepäämään vuoteellaan. Että kyllä se ikä tekee tehtävänsä...
Me kaksi muuta siinä huoneessa emme kyselleet mitään. Kuuntelimme vain kun ei ollut muutakaan ohjelmaa.
Minä en menisi tekemään mitään johtopäätöksiä keskustelupalstan kommenttien perusteella kenenkään koulutustasosta. Eikä sillä ole mitään merkitystäkään. kenenkään ei tarvitse vaieta ammatistaan tai koulutuksestaan, kaikki olemme täällä samanarvoisia, ei ole luokkajakoja, ei koulutuksen eikä varallisuuden perusteellakaan.Uskon kyllä että tämä rakkaustarina saattoi olla vanhan daamin yliaktiivisen mielikuvituksen tuotetta, mutta eihän sitä koskaan varmasti tiedä :)
Anonyymi kirjoitti:
Kukaan muu ei lastensa, puolison sa eikä omaa ammattia ole laverrelut kuin sinä paloma ja korppis. Kirjoitustyylistäkin päätellen korkeakoulutustaustaa löytyy monelta, eivät vaan tee siitä numeroa.
Kun ole n ollut sairaalassa, ei siellä ole sosiaalisia taustoja toisille potilaille kerrottu eikä kyselty. Siellä voi kuulla vahingossa yksityisiä tietoja, törkeää niitä levittää, varsinkin kun sairaala tiedetään. Tämäkö sitä paloman kehumaa perspektiviä?Nyt hölötät omiasi. Kaikkien vakiokirjoittajien taustat tiedetään eikä niitä esille tuoda.
Minusta ja Palomasta tiedetään yhtä paljon kuin vakikirjoittajista.
Älä hölötä omiasi, sairaalassa ystävystytään ja keskustellaan ihan kuin muissakin sosiaalisissa tiloissa. Jos et ystävysty jos et puhu niin silloin on vika sinussa.
Lopeta hölötys, samaa jonninjoutavaa mitään sanomatonta jorinaa.- Anonyymi
Nyt hölötät omiasi. Kaikkien vakiokirjoittajien taustat tiedetään eikä niitä esille tuoda.
Minusta ja Palomasta tiedetään yhtä paljon kuin vakikirjoittajista.
Älä hölötä omiasi, sairaalassa ystävystytään ja keskustellaan ihan kuin muissakin sosiaalisissa tiloissa. Jos et ystävysty jos et puhu niin silloin on vika sinussa.
Lopeta hölötys, samaa jonninjoutavaa mitään sanomatonta jorinaa.Hölötystä ja jorinaa vaatia pitämään turpansa kiinni toisten asioista.
- Anonyymi
demeter1 kirjoitti:
"elämä oli niin todellista, kaikki oli luottamuksen ja toisen kunnioittamisen täyttämää, rehellistä, vaatimatonta elämää puutteen keskellä" kirjoitti Hil-la. Noin minäkin lapsuudenaikaani kuvaisin. Ja ainakin meillä sodan jälkeen syntyneillä oli vahvana tulevaisuuden toivo. Nyt sekin taitaa olla aika heikoissa kantimissa ?
demeter1Aika kultaa muistot.
kylmätotuus - Anonyymi
Eliaana kirjoitti:
Lueskelin tuossa aamupäivällä Tampereen yliopistossa tarkastettua väitöskirja.
Kun yritin 3 kertaa, ei lähtenyt. Sitten kun tulin uudelleen sivulle, kaikki kolme olikin tullut.Huomenna A-studiossa puhutaan vanhusten tilanteesta Suomessa.
Kannattaa katsoa.
kylmätotuus - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jonkun kirjoittajan läheinen saattaa olla julkisuudesta tuttu eikä siksikään halua levitellä asioitaan. Näkeehän sen tässäkin ketjussa miten tiedot jopa sairaalasta levitellään palstalle.
Nyt varmasti jokainen palstalainen tietää nimiä ja sotuja myöten ne potilaat, joista tässä aloituksessa on kirjoitettu.
Voi kauheeta!
kylmätotuus - Anonyymi
Liika ei kukaan tiedä. Olen iloinen ,kun kerrot 👍😄
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joillakin näyttää sairaalassa olevan paremmat olot ja kivempaa seuraa kuin kotona. Hoitajatkin joutaa hirnumaan sairauksille ja kurjuudelle. Ilmanko sairaslabakteerit jyllää.
Ikävä on elämä, jos pidetään selviönä että ilonpito on hirmuista muiden sairauksille ja kurjuudelle.
Muut ajat turpa rullalla ja kädet nyrkissä?
Sivu takkuillut koko aamun, kun lähetät viestiä niin herjaa että palveluvirhe, yritä uudelleen. Demeter jo kertoi yuossa ylempänä miten saa viestin lähtemään. Minä vielä kopioin oman tekstini välimuistiin, varmuuden vuoksi, koska joskus jää harmittamaan kun on kirjoittanut pitkän, asiallisen viestin joka sitten katoaa bittitaivaisiin. Siis, kopioi ensin viestisi talteen ja päivitä sivu niin viestisi on näkyvissä. Sinua mkr tuskin bannattu, palsta "kuha" temppuilee taas.
- Anonyymi
Varmaan tiedät että sinun sairaalan prinsessatarinan jatko-osa
on ollut Kelloskoksen asukas
https://like.fi/kirjat/kellokosken-prinsessa/ Anonyymi kirjoitti:
Varmaan tiedät että sinun sairaalan prinsessatarinan jatko-osa
on ollut Kelloskoksen asukas
https://like.fi/kirjat/kellokosken-prinsessa/Joo paitsi tää sairaala jossa makoilin ei ollut Kellokosken sairaala ja prinssin rakastajatarkin oli siellä ihan samasta syystä kuin me muutkin sydäntautiosastolla :)
Tosin hän pääsi seuraavana aamuna kotiin, kun hänen kipunsa ei ehkä ollutkaan angina pectorista vaan ilmavaivoja....- Anonyymi
Paloma.se01 kirjoitti:
Joo paitsi tää sairaala jossa makoilin ei ollut Kellokosken sairaala ja prinssin rakastajatarkin oli siellä ihan samasta syystä kuin me muutkin sydäntautiosastolla :)
Tosin hän pääsi seuraavana aamuna kotiin, kun hänen kipunsa ei ehkä ollutkaan angina pectorista vaan ilmavaivoja....Sydänfilmi varmasti otetaan ennenkuin joutuu / pääsee osastohoitoon. Pierun pidätystä ei ainakaan Suomessa hoideta sairaalassa. Juttusi haiskahtaa taas lööperiltä.
Anonyymi kirjoitti:
Sydänfilmi varmasti otetaan ennenkuin joutuu / pääsee osastohoitoon. Pierun pidätystä ei ainakaan Suomessa hoideta sairaalassa. Juttusi haiskahtaa taas lööperiltä.
Harvinaisen aikaista huomenta, ulkona ei vielä pimeys ole kadonnut, kun olen nukkunut nykyisin pidempään, tuntuu oudolta olla näin ajoissa.
Alkuun on päästy tänäkin aamuna ja siitä se ilta eteen tulee.
Näitä sotkujani yritän katsella, ilmoitin ylläpidolle monista ketjuistani, ei ole poistettu tässä todiste, että eivät kovin usein postejaan lue.
Demeter ja Paloma kiitos opastuksesta, mutta en löytänyt mitään päivitysnappulaa ja niin sormisuussa yritän taas viestiä lähettää.
Minulla on päivitys automaattinen, tulee omia aikojaan ja pyytä päivitysluvan.
Olen aiemmin jo todennut, että tämä kone on minulle joka asian kohdalla arvoitus, hyvä että yleensä suostuu yhteistyöhön kanssani.
Täyttyypä ketju nopeaan, kun minä monia samoja viestejä laitan;)
Eliaana noin on kuten kerroit, lapsille näitä vanhusten hoitoja pyritään siirtämään, surkea lopputulos, kaikilla ei lapset niinkään valmiina näitä rasitteita ole ottamaan.
Vaikeita yhtälöitä on tiedossa, kun asiat aikansa eteenpäin menee näiden kaavailujen kanssa.
Korpikirjailijan sairaana ja sairaala oloista on taas kehittynyt mittava keskustelu, nimettöminä näitä kohtaloita voi mielestäni sivuta, puuttumatta yksityisyyteen.
paljonhan on viestejä tuttavien elämästäkin kertovia, ne on mielestäni esimerkkeinä asian todellisuudesta.
Epäkohdista puhuminen on aivan oikeutettua jonkun kokemuksen kautta ja näitä kokemuksia kertoillaan useinkin, kun sairauksista puhutaan.
Jonkunlaista lohtua antaa kun kuulee toisillakin näitä harmeja olevan, joiden kanssa joutuu painiskelemaan..
Selkeästi anonyymeinä näitä pitää kertoa, sen jokainen varmaan tietääkin., kenenkään henkilötietoja ei voi julki tuoda.
Asiasta kertominen vaatii harkintaa ja millä mielin kerronta tapahtuu, juoruten vai osaa ottaen.
Maailmassa ei riitä tavallisen kansalaisen elämässä ainakaan kovin rikasta ulos tuloa, aiheet pyörivät omien yhteyksien kautta ja monasti juuri sairaudet meillä vanhemmilla jutun aiheina on.
Toivoisi vaan, että ketään ei puheilla haavoiteta, vaan myötäeläen lohtua tuoden.
Vielä tuosta monen viestin tulemisesta, taitoni on vähäiset, neuvot mitkä saan eivät kauan päässä pysy, harmittelen osaamattomuuttani, mutta samalla olen tyytyväinen vähään osaamiseenikin, kaikilla ei rohkeutta edes yrittää koneen ääreen istumista.
Jospa nyt viesti lähtisi, jos käskevät uusimaan lähetystä, en usko.
Iloa päiväänne harmeista ja huolista huolimatta.- Anonyymi
Hil-la kirjoitti:
Harvinaisen aikaista huomenta, ulkona ei vielä pimeys ole kadonnut, kun olen nukkunut nykyisin pidempään, tuntuu oudolta olla näin ajoissa.
Alkuun on päästy tänäkin aamuna ja siitä se ilta eteen tulee.
Näitä sotkujani yritän katsella, ilmoitin ylläpidolle monista ketjuistani, ei ole poistettu tässä todiste, että eivät kovin usein postejaan lue.
Demeter ja Paloma kiitos opastuksesta, mutta en löytänyt mitään päivitysnappulaa ja niin sormisuussa yritän taas viestiä lähettää.
Minulla on päivitys automaattinen, tulee omia aikojaan ja pyytä päivitysluvan.
Olen aiemmin jo todennut, että tämä kone on minulle joka asian kohdalla arvoitus, hyvä että yleensä suostuu yhteistyöhön kanssani.
Täyttyypä ketju nopeaan, kun minä monia samoja viestejä laitan;)
Eliaana noin on kuten kerroit, lapsille näitä vanhusten hoitoja pyritään siirtämään, surkea lopputulos, kaikilla ei lapset niinkään valmiina näitä rasitteita ole ottamaan.
Vaikeita yhtälöitä on tiedossa, kun asiat aikansa eteenpäin menee näiden kaavailujen kanssa.
Korpikirjailijan sairaana ja sairaala oloista on taas kehittynyt mittava keskustelu, nimettöminä näitä kohtaloita voi mielestäni sivuta, puuttumatta yksityisyyteen.
paljonhan on viestejä tuttavien elämästäkin kertovia, ne on mielestäni esimerkkeinä asian todellisuudesta.
Epäkohdista puhuminen on aivan oikeutettua jonkun kokemuksen kautta ja näitä kokemuksia kertoillaan useinkin, kun sairauksista puhutaan.
Jonkunlaista lohtua antaa kun kuulee toisillakin näitä harmeja olevan, joiden kanssa joutuu painiskelemaan..
Selkeästi anonyymeinä näitä pitää kertoa, sen jokainen varmaan tietääkin., kenenkään henkilötietoja ei voi julki tuoda.
Asiasta kertominen vaatii harkintaa ja millä mielin kerronta tapahtuu, juoruten vai osaa ottaen.
Maailmassa ei riitä tavallisen kansalaisen elämässä ainakaan kovin rikasta ulos tuloa, aiheet pyörivät omien yhteyksien kautta ja monasti juuri sairaudet meillä vanhemmilla jutun aiheina on.
Toivoisi vaan, että ketään ei puheilla haavoiteta, vaan myötäeläen lohtua tuoden.
Vielä tuosta monen viestin tulemisesta, taitoni on vähäiset, neuvot mitkä saan eivät kauan päässä pysy, harmittelen osaamattomuuttani, mutta samalla olen tyytyväinen vähään osaamiseenikin, kaikilla ei rohkeutta edes yrittää koneen ääreen istumista.
Jospa nyt viesti lähtisi, jos käskevät uusimaan lähetystä, en usko.
Iloa päiväänne harmeista ja huolista huolimatta.Tietokone on yhä monille kanssakulkijalle vaikeuksia aiheuttava aparaatti. Niin myös minulle.
"Päivitysnappula" on minullekin vieras. Kamppailen ja ihmettelen, miksi eivät kommenttini tule ketjuun.
Joskus on tapahtunut, että teksti ilmaantuu päivän-parin päästä mukaan. Olen oppinut, että viestiä ei kannata kirjoittaa toiseen kertaan, sillä ne saattavat sitten tulla peräkkäin yllätyksenä palstalle.
Uutisissa on kerrottu, että viralliset kansalaisille lähetettävät viestit siirtyvät digitaalisiksi tulevaisuudessa. Voi taas tavallinen rahvas todeta, että on joutunut lakaistuksi maton alle. Kaikilla ei ole tietokoneita, ei taitoja, ei kykyä opetella. Viranomaiset ovat aikaansa edellä. Uudistus olisi ajankohtainen parinkymmenen vuoden kuluttua. On varmasti vielä pilvin pimein niitä eläkeläisiä, joilla ei ole ollut mitään kosketusta tietokoneisiin.
Nyt pitäisi vain osata.
Nivelrikot ja näkökyky, muistin heikentyminen ja muut vanhuuden vaivat eivät saa tulla esteeksi. Huoh.
En oikein jaksa osallistua jutusteluun tässä eläkeläispöydän kahvihetkessä.
Toivottelen hyvää päivänjatkoa ja vireää mieltä.
Mkr. - Anonyymi
Paloma.se01 kirjoitti:
Joo paitsi tää sairaala jossa makoilin ei ollut Kellokosken sairaala ja prinssin rakastajatarkin oli siellä ihan samasta syystä kuin me muutkin sydäntautiosastolla :)
Tosin hän pääsi seuraavana aamuna kotiin, kun hänen kipunsa ei ehkä ollutkaan angina pectorista vaan ilmavaivoja....Lääkitys saattaa aiheuttaa ajatuskatkoksia ja hämärtää todellisuutta. Olen ollut vuodepotilaana sairaalassa, jossa vuoteet oli eristetty toisistaan verhoin. Viereinen potilas kurkki verhon takaa huolissaan ja vaikeroi, ettei hänen pyyntöään kuunnella. Hän oli pyytänyt sohvan vierailleen, jotka tulevat häntä tapaamaan ja tarjoiluastioissakin oli puutteita. Hän myös kertoi vieraittensa elämäkerrat ja samalla omansakin. Hyvin samaan tapaan kuin prinsessatarina tuossa ylempänä. Lääkitykseen tehtiin sitten jotain muutoksia, ja päivää-paria myöhemmin sairaalakumppani oli virkeä ja pahoillaan aiheuttamastaan vaivasta.
Ei aina tarvitse ottaa kovin vakavasti kuulemaansa, monilla tarinoilla on erilainen lähtökohta kuin luulisi.
Mkr. Anonyymi kirjoitti:
Sydänfilmi varmasti otetaan ennenkuin joutuu / pääsee osastohoitoon. Pierun pidätystä ei ainakaan Suomessa hoideta sairaalassa. Juttusi haiskahtaa taas lööperiltä.
Tyypillistä naisten sydäninfarktioireilulle on ollut se että niitä ei oteta vakavasti, vaan oletetaan, jos nainen ei ole kovin vanha, että kivut johtuvat jostain muusta kuten esim ruuansulatushäitiöistä.
Nyt ko. daami oli kuitenkin jo yli seitsemänkymppinen, eli hänet sijoitettiin vuodeosastolle tarkkailuun ja siksi aikaa kun kaikkien kokeiden tulokset tulivat. Kysymyksessä oli nyt kuitenkin "vain" ruuansulatushäiriö, hänen omien sanojensa mukaan.
Kertomukseni on täysin tosi. Sitä en kuitenkaan tiedä oliko italiattaren rakkaustarina tosi vai keksitty.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lääkitys saattaa aiheuttaa ajatuskatkoksia ja hämärtää todellisuutta. Olen ollut vuodepotilaana sairaalassa, jossa vuoteet oli eristetty toisistaan verhoin. Viereinen potilas kurkki verhon takaa huolissaan ja vaikeroi, ettei hänen pyyntöään kuunnella. Hän oli pyytänyt sohvan vierailleen, jotka tulevat häntä tapaamaan ja tarjoiluastioissakin oli puutteita. Hän myös kertoi vieraittensa elämäkerrat ja samalla omansakin. Hyvin samaan tapaan kuin prinsessatarina tuossa ylempänä. Lääkitykseen tehtiin sitten jotain muutoksia, ja päivää-paria myöhemmin sairaalakumppani oli virkeä ja pahoillaan aiheuttamastaan vaivasta.
Ei aina tarvitse ottaa kovin vakavasti kuulemaansa, monilla tarinoilla on erilainen lähtökohta kuin luulisi.
Mkr.Tästä ketjusta on tullut ikävä sairaalasarja.Eikö kellään ole muuta kerrottavaa .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tästä ketjusta on tullut ikävä sairaalasarja.Eikö kellään ole muuta kerrottavaa .
Aivan mukavaa on lueskella tätä ketjua on kyse sitten sairaalassa olosta tai kotona olosta. Valittaja voisi itse tuoda meille jotain muuta kerrottavaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tästä ketjusta on tullut ikävä sairaalasarja.Eikö kellään ole muuta kerrottavaa .
Jos kerromme tarinan palstalla, on ihan kohteliasta uskoa. Palstan kirjoituksista ei joudu oikeuteen, jollei nimeltä mainiten kerro perättömiä ja loukkaa kunniaa.
Jos emme usko kertomusta, voimme sen kommentoimatta sivuuttaa.
Tarinaahan täällä isketään.
Mkr.
Dalajoen alajuoksulta terveisiä; talo taas kerran täynnä miesväkeä. Tyttärenpoika, 18 v. hiihtolomalla kaverinsa kanssa, nukkuvat kuitenkin piharakennuksessa, jonne laitettiin äkkiä lämpö päälle. "Media"huone olisi lämpimämpi vaihtoehto, mutta koska se on läpikulkuhuone niin ei niin kauhean suosittu yöpymispaikka.
Hiihtämisestä ei kannata edes unta nähdä, ne vähätkin lumet ovat sulaneet ja ulkona näyttää ihan huhtikuun lopulta. Jääkiekkokaukalossa jää on sohjoa ja jäälle joelle ei uskalla enää mennä. Railot auki keskivirrassa ja joutsenia odotellaan.
Kevät on tulossa.- Anonyymi
Johan nuo on aikuisia miehiä ja eikös ne ole aina viihtyneet kännykän kimpussa sisätiloissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Johan nuo on aikuisia miehiä ja eikös ne ole aina viihtyneet kännykän kimpussa sisätiloissa.
Hapannaama oot.
- Anonyymi
Kyllä meidän on vain kiistatta todettava vanhenevamme: ARVOKKAASTI.
Tätä sanomaa on jo iät ja ajat eduskunnassa puhuneet kaikki puolueet laidasta laitaan -sitä ovat puhuneet sekä oppositiossa että hallituksissa toimineet kansanedustajat.- Anonyymi
Niin nytkin, kun katselin televiosta välikysymyksen käsittelyä eduskunnassa.
- Anonyymi
Helppo on puhua kauniita sanoja”arvokkaasti”, mutta todellisuus on aivan toinen ,kun muistisairas on hädissään 23 tuntia yksin kotona.
Osaksi tämä tilanne on kyllä meidän ikäihmisten oma vika. Kautta maailman ja vielä nyt vuonna 2025 me kitistään, kuinka hyvä on kotona olla ja että me halutaan olla kotona.
Vain kyllin terveet voi hokea tuota.
Sitten ,kun tulee se muistisairaus , eikä tiedetä maasta ei kuusta , me emme osaa/ymmärrä enää vaatia ,että meidän on PÄÄSTÄVÄ YMPÄRIVUOROKAUTISEEN PALVELUTALOON. Ei toinen sairas vanhus jaksa hoitaa muistisairasta. Ei 50-60 vuotiaat lapset voi jättää työtänsä ja alkaa hoitamaan vanhuksiaan. Monet asuvat satojen kilometrien päässä tai ulkomailla, minne on ollut pakko lähteä nuorena ensin opiskelun ja sitten työn perässä.
Onko totta?? - Anonyymi
Arvokkaasti vaan!
Arvokkaasti se paska lentää traktorinrenkaistakin, kun maajussi vie väkeä äänestyspaikalle.- Anonyymi
Oudossa paikassa teidän äänestyspaikkanne sijaitsee.
Anonyymi kirjoitti:
Oudossa paikassa teidän äänestyspaikkanne sijaitsee.
Huomenta nyt jo keskiviikko aamuun, Nestorin päivään, aika outo nimi onkin, en tunne ketään Nestoria, onnittelut kuitenkin.
Kälyni pistäytyi eilen kylässä ja pari tuntinen meni mukavasti, muisteltiin asioita mihin hänkin muistoissaan ylsi.
Pirteän oloinen oli ja sanoi hyvin yksin päivänsä kuluvan, vaikka ei mitään teekään.
Ruoka mitä hänelle päivittäin tuodaan sanoi maistuvan, siivous toimii ja myös lääkkeiden annot.
Erittäin onnellinen oli kerran viikossa palvelutalolla käynnistä, ohjaajia kehui, mukavia oli myös toiset siellä kävijät, tyytyväinen oli olotilaansa.
Oli mukava nähdä tyytyväinen vanhus, vaikka vaivoja kyllä löytyy, toivottavasti elämä hänen kohdallaan näin mukavissa merkeissä jatkuu.
Tuo arvokkaana olo on kyllä vähän liika pyydetty vanhukselta joka kaikkien vastusten kanssa painii, soisi kyllä arvokkuutta myös kanssaihmisiltä huomioimaan vanhan ihmisen elinehtoja.
Elämän iltaa viettävien, työrupeaman yhteiseksi hyväksi tehneenä, voisi todella jotain arvostusta saavansa.
Tällä hiihtoloma jaksoilla ei paljon hiihdellä, mutta kai rinteet ovat kunnossa, että laskettelemaan pystyy.
Ajatus pelkoja herättää, tuleeko talvi sitten kevätkuukausien kohdalle.
Ehkä emme tarvitse noita digiajatteluja kovinkaan miettiä mkr, eiköhän selvitä näillä taidoilla, pakkohan se on, kun ei ajatus kulje näiden uusien tapojen mukaisesti.
Minuakin nuoret käydessään aina ohjailevat, mutta en pysty tallentamaan päähäni ja luetut ohjeetkaan ei aina selkene, kun ymmärrys puuttuu.
Itseäni tyydyttävät toiminnat kutakuinkin osaan ja se riittänee, nytkin kampaajan tilaukseen pitäisi yrittää, viimeksi kampaajani piti ihmeenä, kun osasin ajan koneelta tilata, no sepä tuntui minustakin hyvältä, pientä kehua kuitenkin, vaikka tumpelo olenkin.
Uuden oppiminen on vaikeaa, ehdin jo hermostuakin, tuherran ja tuherran, hyppään sinne tänne ja aina vaan eteen joku kommervinkki tulee.
Vähän nololta tuntuu, kun sotken, mutta siitäkin huolimatta mukana aion olla.
Maailman tila on sitä, että aina vaan sodasta, sen uhasta puhutaan, varusteluja ja harjoituksia pidetään.
Varmaan aiheellista, kun noita maiden johtajien puheita kuuntelee, uhkailua, syyttelyä ja kilpaa siitä kuka paremmin saa sekasotkua aikaan saamaan.
Suoranaista valehtelua korkeimmilta tahoilta. monen nuoren miehen ja naisenkin, puhumatta siviili ihmisitä jotka henkensä menettävät sekopäisten johtajien toimista.
Tänään Skippo-peli ja siellä voin hävitäkin, mutta ei haittaa, kortti antaa, kortti ottaa, eikös se ennen ollut sanonta kun rahalla pelasivat.
Kiva tuttu porukka, ehdimme mielipiteitäkin vaihtaa ja usein ihan ajankohtaiset asiat puhuttavat.
Rattoisaa päivää jokaiselle oman tahtisesti, kivaa tekemistäkin varmaan löytyy.- Anonyymi
Hil-la kirjoitti:
Huomenta nyt jo keskiviikko aamuun, Nestorin päivään, aika outo nimi onkin, en tunne ketään Nestoria, onnittelut kuitenkin.
Kälyni pistäytyi eilen kylässä ja pari tuntinen meni mukavasti, muisteltiin asioita mihin hänkin muistoissaan ylsi.
Pirteän oloinen oli ja sanoi hyvin yksin päivänsä kuluvan, vaikka ei mitään teekään.
Ruoka mitä hänelle päivittäin tuodaan sanoi maistuvan, siivous toimii ja myös lääkkeiden annot.
Erittäin onnellinen oli kerran viikossa palvelutalolla käynnistä, ohjaajia kehui, mukavia oli myös toiset siellä kävijät, tyytyväinen oli olotilaansa.
Oli mukava nähdä tyytyväinen vanhus, vaikka vaivoja kyllä löytyy, toivottavasti elämä hänen kohdallaan näin mukavissa merkeissä jatkuu.
Tuo arvokkaana olo on kyllä vähän liika pyydetty vanhukselta joka kaikkien vastusten kanssa painii, soisi kyllä arvokkuutta myös kanssaihmisiltä huomioimaan vanhan ihmisen elinehtoja.
Elämän iltaa viettävien, työrupeaman yhteiseksi hyväksi tehneenä, voisi todella jotain arvostusta saavansa.
Tällä hiihtoloma jaksoilla ei paljon hiihdellä, mutta kai rinteet ovat kunnossa, että laskettelemaan pystyy.
Ajatus pelkoja herättää, tuleeko talvi sitten kevätkuukausien kohdalle.
Ehkä emme tarvitse noita digiajatteluja kovinkaan miettiä mkr, eiköhän selvitä näillä taidoilla, pakkohan se on, kun ei ajatus kulje näiden uusien tapojen mukaisesti.
Minuakin nuoret käydessään aina ohjailevat, mutta en pysty tallentamaan päähäni ja luetut ohjeetkaan ei aina selkene, kun ymmärrys puuttuu.
Itseäni tyydyttävät toiminnat kutakuinkin osaan ja se riittänee, nytkin kampaajan tilaukseen pitäisi yrittää, viimeksi kampaajani piti ihmeenä, kun osasin ajan koneelta tilata, no sepä tuntui minustakin hyvältä, pientä kehua kuitenkin, vaikka tumpelo olenkin.
Uuden oppiminen on vaikeaa, ehdin jo hermostuakin, tuherran ja tuherran, hyppään sinne tänne ja aina vaan eteen joku kommervinkki tulee.
Vähän nololta tuntuu, kun sotken, mutta siitäkin huolimatta mukana aion olla.
Maailman tila on sitä, että aina vaan sodasta, sen uhasta puhutaan, varusteluja ja harjoituksia pidetään.
Varmaan aiheellista, kun noita maiden johtajien puheita kuuntelee, uhkailua, syyttelyä ja kilpaa siitä kuka paremmin saa sekasotkua aikaan saamaan.
Suoranaista valehtelua korkeimmilta tahoilta. monen nuoren miehen ja naisenkin, puhumatta siviili ihmisitä jotka henkensä menettävät sekopäisten johtajien toimista.
Tänään Skippo-peli ja siellä voin hävitäkin, mutta ei haittaa, kortti antaa, kortti ottaa, eikös se ennen ollut sanonta kun rahalla pelasivat.
Kiva tuttu porukka, ehdimme mielipiteitäkin vaihtaa ja usein ihan ajankohtaiset asiat puhuttavat.
Rattoisaa päivää jokaiselle oman tahtisesti, kivaa tekemistäkin varmaan löytyy.Kälysikö ei tee mitään? Pitäskö vanhuksen aina touhottaa ja metsästää pölyhiukkasia ja ravata harrastuksissa jotta olisi tekevä ja osallistuva? Ei kaikki vaan jaksa eikä tarvitse enää jaksaa. Minäkin katson paljon telkkua ja valmiina saan ruuan ja siivouksen. Muistelen elämäni vaiheita, lapset pitää yhteyttä. Se on ihannoikeeta TEKEMISTÄ.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kälysikö ei tee mitään? Pitäskö vanhuksen aina touhottaa ja metsästää pölyhiukkasia ja ravata harrastuksissa jotta olisi tekevä ja osallistuva? Ei kaikki vaan jaksa eikä tarvitse enää jaksaa. Minäkin katson paljon telkkua ja valmiina saan ruuan ja siivouksen. Muistelen elämäni vaiheita, lapset pitää yhteyttä. Se on ihannoikeeta TEKEMISTÄ.
Jospa lukisit tarkemmin, niin ei tarvitsi silloin räksyttää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kälysikö ei tee mitään? Pitäskö vanhuksen aina touhottaa ja metsästää pölyhiukkasia ja ravata harrastuksissa jotta olisi tekevä ja osallistuva? Ei kaikki vaan jaksa eikä tarvitse enää jaksaa. Minäkin katson paljon telkkua ja valmiina saan ruuan ja siivouksen. Muistelen elämäni vaiheita, lapset pitää yhteyttä. Se on ihannoikeeta TEKEMISTÄ.
Sinun totuutesi on sinun totuutesi älä perää samaa muilta. Kiistaa haet Nojatuolista, onko niin tylsää tekemättömällä?
- Anonyymi
Vanhukset ovat monille vain vastuksena ja huolena.
- Anonyymi
Huomenta.
Minä olen silmät pyöreinä seurannut maailman menoa viime päivät. Eipä kukaan olisi arva nut, kuinka hurjasti Trump myllertää maailma järjestyksen ja saa muutkin mukaansa, kuten Macronin. Uutiskuvien mukaan he riekkuivat kuin lastentarhalaiset, kun Trump oli onnistunut kiristämään sotaa käyvästä maasta luonnonrikkaukset omaan käyttöönsä. Hän on jo vaatinut Nobelin rauhanpalkintoa saavutuksistaan. Iloksemme olemme saaneet todisteet hänen yhteistyökumppaninsa Ranskan lisäksi. YK:n äänestyksessä USAn kumppaneiksi osoittautui mm. Venäjä, ValkoVenäjä, Pohjois-Korea, Unkari ja Israel.
Elämme mullistusten maailmassa. Kohta päästään kevätkylvöihin, lumet sulaa.
Mkr. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Huomenta.
Minä olen silmät pyöreinä seurannut maailman menoa viime päivät. Eipä kukaan olisi arva nut, kuinka hurjasti Trump myllertää maailma järjestyksen ja saa muutkin mukaansa, kuten Macronin. Uutiskuvien mukaan he riekkuivat kuin lastentarhalaiset, kun Trump oli onnistunut kiristämään sotaa käyvästä maasta luonnonrikkaukset omaan käyttöönsä. Hän on jo vaatinut Nobelin rauhanpalkintoa saavutuksistaan. Iloksemme olemme saaneet todisteet hänen yhteistyökumppaninsa Ranskan lisäksi. YK:n äänestyksessä USAn kumppaneiksi osoittautui mm. Venäjä, ValkoVenäjä, Pohjois-Korea, Unkari ja Israel.
Elämme mullistusten maailmassa. Kohta päästään kevätkylvöihin, lumet sulaa.
Mkr.Kyllä vain, Euroopan on nyt toteutettava oma, uskottava puolustus Venäjää vastaan. Venäjällä kytee pitkäkestoinen imperialismi. Ensin tavoiteena entinen valta-asema ja sitten vielä sen laajentaminen.
Saksa, kun saa uuden liittokanslerin aloittanee Britanian kanssa Euroopan puolustuksen luomisen. Ranska on välimerenmaiden kanssa niin villiä väkeä, ettei sieltä puolustuksen johtajuutta synny.
Aseteollisuus on nyt saatava Euroopassa pyörimään niin, että niillä tuotteille saadaan vientitulojakin. Saksa on kehityksen kärjessä. Puolustus on saatava Venäjää vahvemmaksi. Nyt siihen on saumaakin, kun Venäjä on jo sotinut itsenä heikoksi. Euroopassa on väkeäkin moninkertainen määrä Venäjään verrattuna.
Tuskin Kiina ja Yhdysvallat menevät Venäjän tueksi. Toivottavasti trumppilaisuus on ohimenevä ilmiö. Ihmismäisyyden toivotaan voittavan maailman markkinat, mutta varauduttava on. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä vain, Euroopan on nyt toteutettava oma, uskottava puolustus Venäjää vastaan. Venäjällä kytee pitkäkestoinen imperialismi. Ensin tavoiteena entinen valta-asema ja sitten vielä sen laajentaminen.
Saksa, kun saa uuden liittokanslerin aloittanee Britanian kanssa Euroopan puolustuksen luomisen. Ranska on välimerenmaiden kanssa niin villiä väkeä, ettei sieltä puolustuksen johtajuutta synny.
Aseteollisuus on nyt saatava Euroopassa pyörimään niin, että niillä tuotteille saadaan vientitulojakin. Saksa on kehityksen kärjessä. Puolustus on saatava Venäjää vahvemmaksi. Nyt siihen on saumaakin, kun Venäjä on jo sotinut itsenä heikoksi. Euroopassa on väkeäkin moninkertainen määrä Venäjään verrattuna.
Tuskin Kiina ja Yhdysvallat menevät Venäjän tueksi. Toivottavasti trumppilaisuus on ohimenevä ilmiö. Ihmismäisyyden toivotaan voittavan maailman markkinat, mutta varauduttava on.Viime päivät ovat tehneet tyhjäksi ajatuksen, että Kiina ja Yhdysvallat eivät menisi Venäjän tueksi. Jo vanhastaan on Kiinan sympatiat tiedetty, ja nyt Trump on selvästi ilmoittanut olevansa Venäjän puolella.
Trumppilaisuuden aika kestää vähintään 4 v. Eikä putinismikaan lyhyemmässä ajassa haihdu.
Eurooppa on liikaa uskonut USAn apuun ja laiminlyönyt varautumisensa. Siinä Trump on ollut oikeassa ja uhannut jopa erota Natosta.
On turhaa toiveajattelua luottaa siihen, että trumppilaisuus olisi ohimenevä ilmiö. Se vain vahvistuu. Muu maailma sallii sen paisuvan.
Mkr.
Arvokkuudesta mitään tiedä, kunhan vain pysyisi ihmisenä loppuun saakka: itselleen uskollisena ja muita huomioon ottavana.
- Anonyymi
Mitä se itselleen uskollisuus tarkoittaa?
Anonyymi kirjoitti:
Mitä se itselleen uskollisuus tarkoittaa?
“Kuu ei taistele. Se ei hyökkää ketään vastaan. Se ei murehdi. Se ei yritä murskata toisia. Se pysyy omalla kurssillaan, rehellisenä omalle luonteelleen ja
vaikuttaa voimallaan lempeästi ympäristöönsä. Mikä muu voisi liikuttaa valtameriä? Kuu on uskollinen itselleen eikä sen voima koskaan heikkene.”
― Ming-Dao Deng- Anonyymi
Paloma.se01 kirjoitti:
“Kuu ei taistele. Se ei hyökkää ketään vastaan. Se ei murehdi. Se ei yritä murskata toisia. Se pysyy omalla kurssillaan, rehellisenä omalle luonteelleen ja
vaikuttaa voimallaan lempeästi ympäristöönsä. Mikä muu voisi liikuttaa valtameriä? Kuu on uskollinen itselleen eikä sen voima koskaan heikkene.”
― Ming-Dao DengNojoo, mutta ihminen ei ole eloton kylmä taivaankappale joka kulkee määrättyä rataa ikuisesti. Samastut siis kuuhun?
Anonyymi kirjoitti:
Nojoo, mutta ihminen ei ole eloton kylmä taivaankappale joka kulkee määrättyä rataa ikuisesti. Samastut siis kuuhun?
En. Se nyt oli vaon sellainen aforismi itselleen uskollisuudesta. Ei kaikkea pidä ottaa niin kirjaimellisesti.
Joka muuten on yksi humanistisen psykologian peruspilareista. Luota itseesi, arvosta itseäsi, ole uskollinen itsellesi.- Anonyymi
Paloma.se01 kirjoitti:
En. Se nyt oli vaon sellainen aforismi itselleen uskollisuudesta. Ei kaikkea pidä ottaa niin kirjaimellisesti.
Joka muuten on yksi humanistisen psykologian peruspilareista. Luota itseesi, arvosta itseäsi, ole uskollinen itsellesi.Joo tiedetään että sinun jutut on metafooria ja aforismia ja ne muuttuu koko ajan , ei niitä voi ottaa tosissaan
Anonyymi kirjoitti:
Joo tiedetään että sinun jutut on metafooria ja aforismia ja ne muuttuu koko ajan , ei niitä voi ottaa tosissaan
Kannattaa hypätä yli sellainen teksti mitä ei osaa hahmottaa. Vähemmän epäselvyyksiä ja kireyttä palstalla. Ei millään pahalla.
- Anonyymi
Tervehdys! Ensin aseet oitää laskea, sitten vasta rauhasta voi puhua ja sen ehdoista.
Makriina on oikeassa, ei arvokkaita mineraalejakaan voi yks kaks antaa vaikka kuinka huonoilla ehdoilla.
Kyllä Ukrainakin tulee niitä tarvitsemaan. Toivotaan, että Ukraina saa hyvän sopimuksen neuvotelluksi.
Lumet on melkein kaikki häipyneet, vettä vain on sadellut.
Ainakin se on hyvä asia, ettei ole lumen kanssa ottelemista.
Voidaan hyvin,
Neeasa- Anonyymi
Ihan oikeasti alkaa olla syytä huoleen. Trump on nyt julkaissut videon uudesta Gazasta, Palestiinan Rivierasta, jossa on pilvenpiirtäjiä ja mm. Trumpin kullattu patsas torilla.
Tällaisia unelmia ruokkiva ihminenkö saa olla maailman mahtavimman valtion johdossa tulevat vuodet?
Mkr. Anonyymi kirjoitti:
Ihan oikeasti alkaa olla syytä huoleen. Trump on nyt julkaissut videon uudesta Gazasta, Palestiinan Rivierasta, jossa on pilvenpiirtäjiä ja mm. Trumpin kullattu patsas torilla.
Tällaisia unelmia ruokkiva ihminenkö saa olla maailman mahtavimman valtion johdossa tulevat vuodet?
Mkr.Eikös se Trump ole jo pannut itseään ehdolle Nobelin rauhanpalkintoon? Saas nähdä mitä norjalaiset siitä tykkää.
Trump laittaa myys myyntiin oleskeluluvat USA:ssa nyt niitä voi sitten ostaa 5 miljoonaa dollaria per nenä.
Olemme tulleet kauas pois Emma Lazaruksen sanoista jotka ovat kaiverrettu Vapauden patsaan jalustaan:
“Give me your tired, your poor, Your huddled masses yearning to breathe free.”
"Antakaa minulle väsyneitä, köyhiä, ahtautuneita joukkojanne, jotka kaipaavat hengittää vapaasti."
(Google translation)- Anonyymi
Paloma.se01 kirjoitti:
Eikös se Trump ole jo pannut itseään ehdolle Nobelin rauhanpalkintoon? Saas nähdä mitä norjalaiset siitä tykkää.
Trump laittaa myys myyntiin oleskeluluvat USA:ssa nyt niitä voi sitten ostaa 5 miljoonaa dollaria per nenä.
Olemme tulleet kauas pois Emma Lazaruksen sanoista jotka ovat kaiverrettu Vapauden patsaan jalustaan:
“Give me your tired, your poor, Your huddled masses yearning to breathe free.”
"Antakaa minulle väsyneitä, köyhiä, ahtautuneita joukkojanne, jotka kaipaavat hengittää vapaasti."
(Google translation)Amerikkalaiset valitsivat presidenttinsä demokraattisesti, sitä saivat mitä tilasivat.
- Anonyymi
Pouta sanoi juuri äsken, että ensi vìikolla saattaa lämpötila olla +10 hujakoilla. Ja talvea eletään, maaliskuuta aloitellaan!
Jotenkin tämä vuodenaika on eletty odotuksen vallassa. Ei ole talvi tullut, ja nyt odotellaan jo kevättä.
Mkr. Anonyymi kirjoitti:
Amerikkalaiset valitsivat presidenttinsä demokraattisesti, sitä saivat mitä tilasivat.
Amerikkalaiset muistavat ehkä tällä hetkellä vanhaa sanalaskua "Be careful for what you pray for ; your prayers may be granted" (elikkä ole varovainen sen kanssa mitä rukoilet, koska rukouksiisi mahdollisesti vastataan",
- Anonyymi
Kyllä nyt olisi Jumalan aika lähettää poikansa maan pinnalle toisen kerran.
- Anonyymi
Se päivä on lähellä Raamatun ennustusten mukaan.
- Anonyymi
Kellä paljon on, sille enemmän annetaan.
Anonyymi kirjoitti:
Kellä paljon on, sille enemmän annetaan.
Huomenta harmaasta säästä ja liukkaudesta.
Hiekotus on tehokasta, mutta yöllä pakkasella jäädyttää hiekat jään alle., luulen että päivystys on täynnä jollakin tapaa loukkaantuneita kulkijoita.
Pelitilaisuudessa oli kivaa, munkkikahvit joimme ja maailmaakin paranneltiin pelin lomassa, yhden pelin voitin.
Kyllä tuo virke, ano 13,31 pitää paikkansa, köyhiä vain kuritetaan.
Kamalalta tuntuu sekin, että muutama vanha mies saa kansat sotatilaan, miten ei kansalaiset toimi tavalla mikä tämän estäisi.
Onko maailmassa tultu taas siihen tilaan, että on unohdettu sodan kauhut ja niitä nyt kaivataan vallan pönkittäjäksi.
Pienten valtakuntien päällikötkin uhovat suuria, vaikka vaikutukset jäävät pieniksi, kun isojen maiden vallan halua seuraa.
Nyt kaivataan viisautta ja hyvää tahtoa sovitellen asiat tolalleen.
Ano 9,02 selvitän taas kerran
sanontaani, vaikka en siitä tykkääkään, mutta aina vaan jonkun ymmärrys poikkeaa omastani.
En sanonut, että kälyni pitäisi tehdä jotakin, omia sanojaan kertasin, hän itse mainitsi elävänsä tekemättä mitään ja hyvin viihtyi.
Ihmettelyni ja surunikin asian johdosta saa ihmettelyn aikaan, aiemmin niin tekevä ihminen nyt aivan mitään saamaton.
Kertoi onnittelukorttia enolleen tehneensä kaksi viikkoa, siis ajatus ei vaan mukana kulje.
Onni kuitenkin, ettei hän pidä mitenkään vaikeana olla vaan, ei ihmettele ei kauhistele, hyväksyy muistamattomuutensa.
Emmehän kukaan kättä eteen laita asioille mille emme mitään voi, hän on iloinen kaikesta siitä mitä elämäänsä kuuluu.
Emme voi päättä kukaan, missä tilassa elämämme päättyy.
Pojan vanhin tytär tulee perheensä kanssa käymään, ovat hiihtolomalla.
Hiihtäminen ei onnistu, mutta lapset sai jäällä kiitää moottorikelkan vetämänä, isä oli ratissa.
Poikani asuu Saimaan yläreunoilla ja jäätä riittää ajella ja vahvaakin kuulemma on, minä aina kauhulla noita jäällä liikkuvia pohdin, tytärkin saareen mökilleen aina menossa, autolla kertoi viimeksi menneen, kun moottorikelkka ei toiminut.
Nyt pitää hieman korjata noita särkyviä korkeammalle, kun pieni puolitoistavuotias varmaan kiinnostuu ja haluaa kosketella.
Rattoisaa torstaipäivää ja hyvää olemista kaikille.- Anonyymi
Hil-la kirjoitti:
Huomenta harmaasta säästä ja liukkaudesta.
Hiekotus on tehokasta, mutta yöllä pakkasella jäädyttää hiekat jään alle., luulen että päivystys on täynnä jollakin tapaa loukkaantuneita kulkijoita.
Pelitilaisuudessa oli kivaa, munkkikahvit joimme ja maailmaakin paranneltiin pelin lomassa, yhden pelin voitin.
Kyllä tuo virke, ano 13,31 pitää paikkansa, köyhiä vain kuritetaan.
Kamalalta tuntuu sekin, että muutama vanha mies saa kansat sotatilaan, miten ei kansalaiset toimi tavalla mikä tämän estäisi.
Onko maailmassa tultu taas siihen tilaan, että on unohdettu sodan kauhut ja niitä nyt kaivataan vallan pönkittäjäksi.
Pienten valtakuntien päällikötkin uhovat suuria, vaikka vaikutukset jäävät pieniksi, kun isojen maiden vallan halua seuraa.
Nyt kaivataan viisautta ja hyvää tahtoa sovitellen asiat tolalleen.
Ano 9,02 selvitän taas kerran
sanontaani, vaikka en siitä tykkääkään, mutta aina vaan jonkun ymmärrys poikkeaa omastani.
En sanonut, että kälyni pitäisi tehdä jotakin, omia sanojaan kertasin, hän itse mainitsi elävänsä tekemättä mitään ja hyvin viihtyi.
Ihmettelyni ja surunikin asian johdosta saa ihmettelyn aikaan, aiemmin niin tekevä ihminen nyt aivan mitään saamaton.
Kertoi onnittelukorttia enolleen tehneensä kaksi viikkoa, siis ajatus ei vaan mukana kulje.
Onni kuitenkin, ettei hän pidä mitenkään vaikeana olla vaan, ei ihmettele ei kauhistele, hyväksyy muistamattomuutensa.
Emmehän kukaan kättä eteen laita asioille mille emme mitään voi, hän on iloinen kaikesta siitä mitä elämäänsä kuuluu.
Emme voi päättä kukaan, missä tilassa elämämme päättyy.
Pojan vanhin tytär tulee perheensä kanssa käymään, ovat hiihtolomalla.
Hiihtäminen ei onnistu, mutta lapset sai jäällä kiitää moottorikelkan vetämänä, isä oli ratissa.
Poikani asuu Saimaan yläreunoilla ja jäätä riittää ajella ja vahvaakin kuulemma on, minä aina kauhulla noita jäällä liikkuvia pohdin, tytärkin saareen mökilleen aina menossa, autolla kertoi viimeksi menneen, kun moottorikelkka ei toiminut.
Nyt pitää hieman korjata noita särkyviä korkeammalle, kun pieni puolitoistavuotias varmaan kiinnostuu ja haluaa kosketella.
Rattoisaa torstaipäivää ja hyvää olemista kaikille.Eilen olin itseeni harmistunut kun Nojatuoliin raahasin Trumpin mukanani.
Mutta olin niin suivaantunut, että piti sydäntä purkaa.
Yritän motkottaa toisilla väylillä vastaisuudessa.
Minun korttisakkini takavuosilta lopetti luonnollisista syistä. Ikä tuli esteeksi. Juuri sain tiedon että yksi joukostamme on nukkunut pois 91 v. ikäisenä. Hän oli hoivakodissa vuosia.
Olen herpaantunut entisestäni. Kampaajalle pitäisi mennä, kun jatkuvasti oheneva kuontaloni alkaa harottaa joka suuntaan.
Pitäisi ja pitäisi . . .
Mkr.
Vaikka etelärannikolla onkin totuttu vähälumisiin leutoihin talviin, on yleensä sentään tammi-helmikuulla saatu talven tunnusta edes ajoittain nauttia. Muutamaa päivää lukuunottamatta tämä talvi on ollut kuin yhtä pitkää marraskuuta, pilvisinä päivinä ei valon lisääntyminenkään juuri auta tähän harmaaseensumuiseen ilmeeseen.
Uutiset maailmalta ovat sysimustia, iloitsimmeko liian aikaisin Natoon pääsemisestä, saako Ukraina oikeudenmukaisen rauhan, mikä on Euroopan kohtalo. Nuortemmekin kanssa on tästä keskusteltu, onneksi heillä tuntuu olevan tulevaisuudenuskoa ja maanpuolustustahtoa. Kolme poikaa meidän lastenlapsista on jo armeijan käynyt, neljäs kutsuntaikäinen, tyttöjäkin on neljä. Vaikka nämä sotaisat yksinvaltiaat kansanjohtajat ovatkin sokaistuneita omasta vallastaan, jotenkin toivo elää, sillä tavalliset kansalaiset niissäkin maissa haluavat rauhaa ja oikeudenmukaisuutta.
Väestön luonnollinen vanheneminen tuntuu olevan päättäjille kuin isokin yllätys ja lunnonkatasrofi, työttämyyslukujakin sillä puolusteltiin. Tilastoja luetaan miten sattuu, laitospaikkojen alasajo johtuukin kuulemma vanhusten halusta pärjätä kotonaan, kunhan joku pikipäin kipaisee välillä lääkkeet antamassa. Tottakai jokainen haluaa kotonaan pärjätä niin pitkälle kuin voi, mutta osa tarvitsee hoivaa välttämättä, muistisairaudet on suuri syy. Ymmärrän hyvin Hillan huolen, kun hän näkee muutokset kälyssään, milloin tahansa me vielä kynnelle kykenevät voimme olla samassa tilanteessa. Pariskunnalla on turvaa toisistaan, mutta ei hoitajan roolikaan helppo ole, siinä on pian molemmat hoidettavia, jos yli voimien menee. Meillä tämä omakotitalo on alunperin suunniteltu niin, että pääsee liikkumaan esteettä vaikka pyörätuolilla, muutoksia on mahdollista tehdä mutta muistiahan kaikkeen itsenäiseen asumiseen tarvitaan .Pitäisiköhän jotain haastavaa pelaamista alkaa harrastaa aivovirkeyden turvaamiseksi, varmaan tuo skippo olisi hyväksi kivassa ryhmässä.
Ajokortin uusimisiin on enää pari-kolme vuotta, sekin miettyttää vaikka ei toistaiseksi mitään esteitä ole. Kevätmatkaa retkiautolla Eurooppaan suunnitellaan taas, hiukan arveluttaa Itämeren ylitys autolaivalla, kun siellä kaikenmaailman varjolaivat risteilee. Ruotsin tai Baltian kautta tulee taas paljon lisää ajamista. Passit on meilläkin voimassa, seikkailuhenkeäkin jäljellä.
Viihtyisiä hetkiä teille, jotka talvilomalaisia saatte vieraaksi. Kuukausi vaihtuu pian, laskiainenkin on maaliskuun puolella. Lupasin laskiaispullia kahdella täytteellä kyläilijöille, itsekin tykätään niistä kovasti.
Hyvää vointia!Huomenta Kalevalanpäivään ja viimeiseen helmikuun päivään, näin katosi jo toinen kuukausi tätä vuotta.
Huomenna alkaa kevät kuukausien jakso ja kummasti kukat alkavat kiinnostaa.
Viimekesänä ostetut Kannat nostin valoon ja alkoivat heti työntää uutta kasvua, jospa saan niistä komeat kukat parvekkeelle.
Tilauksen laitoin riippupelargoneista puutarhalle ja jotain muutakin tilasin, viime kesänä sain hyvin onnistumaan nämä taimista kasvatetut.
Älä harmittele mkr, kyllä tämä herra kaikkien tiedossa pysyy älykkäine lausunnoillaan, ei monta viikkoa ole kun Ukrainan presidenttiä diktaattoriksi kutsui, tänä aamuna luin, että ei muista niin sanoneensa, muistisairautta silläkin taholla.
Näinkö heikoissa kantimissa suurten maiden päämiehet ovat..
Sama tauti, kampaaja pitäisi tilata, mutta miten ei jaksa innostua siitäkään, että saisi paremman kuvan itsestään, ainakin peiliin vilkaistua olisi parempi mieli.
Oli mukavaa tapaaminen pojan tyttären perheen kanssa, avomiehensäkin on ymmärtää suomenkielen puhetta hyvin, vastailu vaan ei niin hyvin onnistu.
Nauratti kun tytär kohta kuusi vuotta täyttävä katseli telkkarista lasten ohjelmaa, kysyin, että ehditkö tekstiä lukea, on oppinut juuri lukemaan, äitinsä nauroi, että eihän hänen tarvitse lukea, kun ymmärtää puheen, siis osaa englantia.
Mihin maailma meneekään, kun kaikki jo lapsena osataan.
Pieni poika vierasti, mutta jo pois lähtiessä hymy kasvoille ilmestyi.
Sain kutsun kesälle tulla käymään, ostivat talon Lahdesta ja kertoivat tilaa nyt olevan, no sinne on monen miehen ikä.
Kuuntelin eilen kyselytunnin pitkästä aikaa ja olipa samasta asiasta vain toistoja, kyselijöillä kuin vastaajillakin.
Mitään selkeää kuvaa ei synny moisesta sekamelskasta. terveyspalvelut oli tapetilla, vanhusten ja nuorten ja vammaisten asia ei selvinnyt, hyvinvointikeskusten päätöksiin nojasivat, mutta rahakirstun vartioina ovat, miten sitä mammonaa mihinkin laitetaan.
Tuo kotona asuminen on monen vanhuksen kohdalla kova koitos, jos ei pärjääkään ilman apua ja apu on kivien takana.
Samoin ajattelen kuin Ramoonakin, uskon useamman vanhuksen toiveena olevan se kotona asuminen, vaikka jos hoitoon pääsy onnistuu, voi silläkin viihtyvyytensä löytää.
Hoitoon pääsy ei sitten niin helppoa olekaan, hyvin huonoon kuntoon ehtii vanhus mennä, ennen kuin hoitokodin ovet aukeaa.
Surullista kertomaa ja kun vielä päättäjien suusta tätä kuuntelee, ei tulevaisuus naurata.
Elämä jatkuu joillakin hyvin ja toisilla vastoinkäymisten kanssa.
Suomenlippu liehuu räntäsateessa, harmaa taivas ja harmaa päivä tästä on tulossa, hyvin joutaa vaikka pientä siivousta tekemään.
Osan kotia kuntoon taas laitan ja huomenissa loput, näin ei uupumus tavoita.
Pojantytär toi julki hyvän mielensä jaksamisestani, kun vähättelin taitojani, hän niin monia asioita oppinut, kuten käsitöiden teon, vaikka on vasenkätinen.
Siinä yhdessä pohdimme mallia, mitä oli pojalleen aloittanut, minun piti sanoa, että en osaa neuvoa vasenkätistä, näytti se niin oudolta se tekeminen.
Löysin vanhan ylioppilaaksi pääsyyn liittyvän kirjoittelun, minkä olin hänelle kirjoittanut, kyyneliin sain hänet, on niin herkkä, tullut mummoonsa.
Kirjoitus oli säilynyt laatikossa jo parikymmentä vuotta ja itsekin hämmästyin sisältöä, miten olinkaan joskus noin hyvin osannut ajatukseni sanoiksi pukea.
Jospa tämä tältä aamulta riittäisi, keksikää jotain kivaa mielen liikeisiin, jos sää meinaa masentaa.Hil-la kirjoitti:
Huomenta Kalevalanpäivään ja viimeiseen helmikuun päivään, näin katosi jo toinen kuukausi tätä vuotta.
Huomenna alkaa kevät kuukausien jakso ja kummasti kukat alkavat kiinnostaa.
Viimekesänä ostetut Kannat nostin valoon ja alkoivat heti työntää uutta kasvua, jospa saan niistä komeat kukat parvekkeelle.
Tilauksen laitoin riippupelargoneista puutarhalle ja jotain muutakin tilasin, viime kesänä sain hyvin onnistumaan nämä taimista kasvatetut.
Älä harmittele mkr, kyllä tämä herra kaikkien tiedossa pysyy älykkäine lausunnoillaan, ei monta viikkoa ole kun Ukrainan presidenttiä diktaattoriksi kutsui, tänä aamuna luin, että ei muista niin sanoneensa, muistisairautta silläkin taholla.
Näinkö heikoissa kantimissa suurten maiden päämiehet ovat..
Sama tauti, kampaaja pitäisi tilata, mutta miten ei jaksa innostua siitäkään, että saisi paremman kuvan itsestään, ainakin peiliin vilkaistua olisi parempi mieli.
Oli mukavaa tapaaminen pojan tyttären perheen kanssa, avomiehensäkin on ymmärtää suomenkielen puhetta hyvin, vastailu vaan ei niin hyvin onnistu.
Nauratti kun tytär kohta kuusi vuotta täyttävä katseli telkkarista lasten ohjelmaa, kysyin, että ehditkö tekstiä lukea, on oppinut juuri lukemaan, äitinsä nauroi, että eihän hänen tarvitse lukea, kun ymmärtää puheen, siis osaa englantia.
Mihin maailma meneekään, kun kaikki jo lapsena osataan.
Pieni poika vierasti, mutta jo pois lähtiessä hymy kasvoille ilmestyi.
Sain kutsun kesälle tulla käymään, ostivat talon Lahdesta ja kertoivat tilaa nyt olevan, no sinne on monen miehen ikä.
Kuuntelin eilen kyselytunnin pitkästä aikaa ja olipa samasta asiasta vain toistoja, kyselijöillä kuin vastaajillakin.
Mitään selkeää kuvaa ei synny moisesta sekamelskasta. terveyspalvelut oli tapetilla, vanhusten ja nuorten ja vammaisten asia ei selvinnyt, hyvinvointikeskusten päätöksiin nojasivat, mutta rahakirstun vartioina ovat, miten sitä mammonaa mihinkin laitetaan.
Tuo kotona asuminen on monen vanhuksen kohdalla kova koitos, jos ei pärjääkään ilman apua ja apu on kivien takana.
Samoin ajattelen kuin Ramoonakin, uskon useamman vanhuksen toiveena olevan se kotona asuminen, vaikka jos hoitoon pääsy onnistuu, voi silläkin viihtyvyytensä löytää.
Hoitoon pääsy ei sitten niin helppoa olekaan, hyvin huonoon kuntoon ehtii vanhus mennä, ennen kuin hoitokodin ovet aukeaa.
Surullista kertomaa ja kun vielä päättäjien suusta tätä kuuntelee, ei tulevaisuus naurata.
Elämä jatkuu joillakin hyvin ja toisilla vastoinkäymisten kanssa.
Suomenlippu liehuu räntäsateessa, harmaa taivas ja harmaa päivä tästä on tulossa, hyvin joutaa vaikka pientä siivousta tekemään.
Osan kotia kuntoon taas laitan ja huomenissa loput, näin ei uupumus tavoita.
Pojantytär toi julki hyvän mielensä jaksamisestani, kun vähättelin taitojani, hän niin monia asioita oppinut, kuten käsitöiden teon, vaikka on vasenkätinen.
Siinä yhdessä pohdimme mallia, mitä oli pojalleen aloittanut, minun piti sanoa, että en osaa neuvoa vasenkätistä, näytti se niin oudolta se tekeminen.
Löysin vanhan ylioppilaaksi pääsyyn liittyvän kirjoittelun, minkä olin hänelle kirjoittanut, kyyneliin sain hänet, on niin herkkä, tullut mummoonsa.
Kirjoitus oli säilynyt laatikossa jo parikymmentä vuotta ja itsekin hämmästyin sisältöä, miten olinkaan joskus noin hyvin osannut ajatukseni sanoiksi pukea.
Jospa tämä tältä aamulta riittäisi, keksikää jotain kivaa mielen liikeisiin, jos sää meinaa masentaa.Huomenta pilvisestä Korvesta@
Havahduin ajatukseen, Taidan olla laitostumassa, siis jäämässä ulkopuolelle tavan elämästä.
Täällä sairaalassa olen turvassa, apu on hälytyskellon päässä. Säännöllinen päivärytmi aamupesut, aamiainen, antibioottitippa lounas, hoitoja, antiboottitippa, fysioterapeutti jne.
Laitostumiseni jatkuu. Tulehdusta hoidetaan antibiooteilla. Tikit poistetiin eilen leikkauarvesta, helpotti. Tulehduskin on antamassa periksi, mutta ei vielä voitettu. Kipuja ei ole lepotilassa, kävellessä jonkin verran. Mieliala vaihtelee, päivät ovat ylä-ja alamäkeä.
Yhteys ulkomaailmaan on kännykän kautta.
Mitenkähän sitä pärjää kun nyt on tullut riippuvaiseksi muista ihmisistä. Minäkin... minä minä.. ihminen. No helppoa tämä on fyysisesti, tosin ei kovin rikasta psyykkisesti.- AnonyymiUUSI
korppis kirjoitti:
Huomenta pilvisestä Korvesta@
Havahduin ajatukseen, Taidan olla laitostumassa, siis jäämässä ulkopuolelle tavan elämästä.
Täällä sairaalassa olen turvassa, apu on hälytyskellon päässä. Säännöllinen päivärytmi aamupesut, aamiainen, antibioottitippa lounas, hoitoja, antiboottitippa, fysioterapeutti jne.
Laitostumiseni jatkuu. Tulehdusta hoidetaan antibiooteilla. Tikit poistetiin eilen leikkauarvesta, helpotti. Tulehduskin on antamassa periksi, mutta ei vielä voitettu. Kipuja ei ole lepotilassa, kävellessä jonkin verran. Mieliala vaihtelee, päivät ovat ylä-ja alamäkeä.
Yhteys ulkomaailmaan on kännykän kautta.
Mitenkähän sitä pärjää kun nyt on tullut riippuvaiseksi muista ihmisistä. Minäkin... minä minä.. ihminen. No helppoa tämä on fyysisesti, tosin ei kovin rikasta psyykkisesti.Tämä voi näköjään osua ns. terveellekin ihmiselle, kun apua tarvitsee ja se on saatavilla.
Lähiomainen on perussairauksiensa vaivaama. Joutui sairaalahoitoon joksikin aikaa, ja nyt on siviilissä taantunut autettavaksi ja avuttomaksi. Onneksi asuu seniorikodissa, mutta sielläkin pitäisi itse
huolehtia olemisestaan. Nyt on kaikessa vaikeuksia.
Toivon, että tila ei jää pysyväksi, ettei ole tarpeen muuttaa ympärivuorokautiseen
hoivaan.
Tsemppiä sulle, älä anna periksi.
Mkr. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Tämä voi näköjään osua ns. terveellekin ihmiselle, kun apua tarvitsee ja se on saatavilla.
Lähiomainen on perussairauksiensa vaivaama. Joutui sairaalahoitoon joksikin aikaa, ja nyt on siviilissä taantunut autettavaksi ja avuttomaksi. Onneksi asuu seniorikodissa, mutta sielläkin pitäisi itse
huolehtia olemisestaan. Nyt on kaikessa vaikeuksia.
Toivon, että tila ei jää pysyväksi, ettei ole tarpeen muuttaa ympärivuorokautiseen
hoivaan.
Tsemppiä sulle, älä anna periksi.
Mkr.Sairaalassa viimeistään sairastuu , lihakset surkastuu kun petissä vain makaa. Ruoka on laitosmaista mautonta halpaa muonaa. Bakteerit jyllää ja niihin ei tepsi kohta mitkään antibiootit. Pitäisi saada kotiin tuo antibiootin tiputus muutaman kerran päivässä ettei sen takia makuuteta sairaalassa lisäpöpöjä haalimassa..
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Sairaalassa viimeistään sairastuu , lihakset surkastuu kun petissä vain makaa. Ruoka on laitosmaista mautonta halpaa muonaa. Bakteerit jyllää ja niihin ei tepsi kohta mitkään antibiootit. Pitäisi saada kotiin tuo antibiootin tiputus muutaman kerran päivässä ettei sen takia makuuteta sairaalassa lisäpöpöjä haalimassa..
Onhan kotisairaala olemassa. Kotona myös hoidetaan.
Kotiväelle melko rankkaa. Anonyymi kirjoitti:
Sairaalassa viimeistään sairastuu , lihakset surkastuu kun petissä vain makaa. Ruoka on laitosmaista mautonta halpaa muonaa. Bakteerit jyllää ja niihin ei tepsi kohta mitkään antibiootit. Pitäisi saada kotiin tuo antibiootin tiputus muutaman kerran päivässä ettei sen takia makuuteta sairaalassa lisäpöpöjä haalimassa..
Fysioterapia on liikkumisen kuntoutusta. Ruoka on monipuolista. Tänään oli päivällisellä perinteistä perunapuuroa voisilmällä ja mansikkakastiketta jälkiruuaksi. Tosi hyvää.
Kotisairaanhoito lie mahdollista, mutta koska olen tarkkailun alainen ja muutokset voivat olla äkillisiä apu on heti saatavilla. Sairaalabakteeri infektiot ovat hoidettavissa, mutta ne vievät aikaa.- AnonyymiUUSI
korppis kirjoitti:
Fysioterapia on liikkumisen kuntoutusta. Ruoka on monipuolista. Tänään oli päivällisellä perinteistä perunapuuroa voisilmällä ja mansikkakastiketta jälkiruuaksi. Tosi hyvää.
Kotisairaanhoito lie mahdollista, mutta koska olen tarkkailun alainen ja muutokset voivat olla äkillisiä apu on heti saatavilla. Sairaalabakteeri infektiot ovat hoidettavissa, mutta ne vievät aikaa.Jos suoneen annetaan antibioottia kuusi kertaa vuorokaudessa jo se on syy olla sairaalassa. Ei mikään kotihoito ehdi kuutta kertaa käymään.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Jos suoneen annetaan antibioottia kuusi kertaa vuorokaudessa jo se on syy olla sairaalassa. Ei mikään kotihoito ehdi kuutta kertaa käymään.
Miten ne bakteerit voi olla noin sitkeitä?
- AnonyymiUUSI
korppis kirjoitti:
Kotisairaanhoito lie mahdollista, mutta koska olen tarkkailun alainen ja muutokset voivat olla äkillisiä apu on heti saatavilla. Sairaalabakteeri infektiot ovat hoidettavissa, mutta ne vievät aikaa.Mikä se sinun bakteerisi nimi taas olikaan?
Anonyymi kirjoitti:
Mikä se sinun bakteerisi nimi taas olikaan?
Staphylococcus aureus on tämä yleinen ihmisen iholla viihtyvä bakteeri. Tietoa löytyy runsaasti wikistä.
Jalka ei kipuile, vain hieman kävellessä. Pystyn seisomaan ja lonkka tuntuu vahvalta. Kävellessä tarvitsen tukea kainalosauvoista ja ns. Fordista kävelypöydästä. Haava on ongelma, siellä bakteeri jyllää. Leikkuhaava on 30 cm josta noin puolet oireilee.
Kiusallinen kaveri, josta haluaisin päästä pian eroon.Anonyymi kirjoitti:
Miten ne bakteerit voi olla noin sitkeitä?
Nämä ns. superbakteerit ovat, koska ovat kehittäneet vastustuskyvyn useimmille antibiooteille.
Ne aiheuttavat tulehduksia, kun ihmisen vastustuskyky heikkenee.
Tulehduksen iskiessä, sen on voinut saada ulkopuolelta tai olla tietämättään sen kantaja.
Ennen hoidon ajaksi potilaat eristettiin ja oli nimetyt hoitajat, jotka heitä hoitivat.
Näin yritettiin leviämistä estää.
Käväsin kirjastossa ja ruokakaupassa. Pari astetta lämmintä, lumet sulaa.
Eilen sain aikaiseksi tilata silmälääkärin. Ihan vaan rutiinitarkastuksen, kun edellisestä kerrasta on yli 8 vuotta, kun olen käynyt. Viikon päästä aika.
Täällä käy Instrun tiloissa kerran viikossa silmälääkäri pitämässä vastaanottoa.
Kyllä huomaa, että vaaleja on tulossa, kun vanhuksilla taas ´´ratsastetaan´´, ihan välikysymyksen kera.
Hyvinvointialueiden hallituksista eronnut joukolla kansanedustajia ja ministereitäkin 7kpl.
Mielestäni heidän pitäisi pysyä valtion tontilla ja hoitaa asiat siellä, eikä hamuta kaikkea. Siis ei ehdokkaaksikaan pitäisi asettua.
Onhan siellä hyvinvointialueilla tosin hyvät kokouspalkkiotkin.
Eilen kun kävin kävellen Tokmannilla, oli loskaa niin paljon, että kengätkin vähän kastui ja kun housunpuntit on pitkät, oli nilkasta polveen asti sisäpuoleta housut märät.
Nii sitten ostin saappaat, istuin aulan tuolille ja laitoin ne jalkaani kengät muovikassiin ja taas mentiin reppu selässä.
Kevättä kohti mennään, laskiaispulliakin jo näytti kaupassa olevan, en ostanut.- AnonyymiUUSI
Kävin kampaajalla leikkauttamassa tukkani. Näytän taas ihan ihmiseltä. Vaelsin kaupassa ja koska bussikyyti oli juuri lähdössä, ostin erilaisia pakastevihanneksia, kun sain ne vauhdilla kotiin. Flunssa uhkaa, poika on jo kuumeessa ja pärskii. Ostin ruokaa muutamaksi päiväksi,ettei tarvitse nälkäisenä potea. Satsasin Ilta-Sanomiinkin, kun Trumpista on kerrottavaa. Enpä jaksanut lukea, vaan nukahdin nojatuoliin.
Nyt pirteänä voin ryhtyä pohdiskelemaan maailman menoa.
Hyvää viikonloppua.
Mkr.
Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih253534- 2543505
No nyt! Linda Lampenius jakoi sensuellin kuvan itsestä - "Olematon mekko" saa hieraisemaan silmiä...
Linda Lampenius täyttää tänään 55 vuotta. Eipä uskoisi kuvan perusteella. Onnea, onnea, onnea pop-artistille ja huippuvi282024Mites teillä keskustelut soljuu?
Oli tossa mun aloittamassa ketjussa eilen illalla aikamoinen show. Mutta toisaalta ainahan mä oon valitellut kun täällä2701706Shokki! Marko Paanaselle ei riitä 100 000 euron budjetti - Vaatii kesken remontin näin paljon lisää!
Hupsista, noinkos siinä sitten kävi, budjetti ei pitänytkään…! Eikä taida olla ihan eka kerta, näitähän sattuu... Onko151419Pystyt sille toiselle
Kertomaan ne salaisetkin asiat. Olette läheisiä. En tiedä kerrottu minusta. Tuskin kerrot. Puhutko sanaakaan. Toisaalta81399Venäjän rikollisen sodan juurisyyt
Koska edellinen ketju Venäjän rikollisen sodan juurisyistä oli niin suosittu, että se tuli pikaisesti täyteen eikä sitä3861241Annen grillin nousu ja konkka..
Olipa se nopea grilli bisnes..Voi voi sentään mitäs nyt tilalle?501169Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens751025Huominen haastattelu
Huomenna 27.02 Torstaina. OLLI. SAHIMÄKI Järviradiossa haastateltavana kello 12:00 👏👏281007