Sähköauton käyttövoimakustannus 100 km matkalla on vain n. 2 euroa kotona ladattaessa....

Anonyymi-ap

.....ja polttomoottoriauton käyttövoimakustannus on samalla matkalla 10.20 euroa.

Kun polttoaine maksaa nyt 1,70 euroa litra, niin 6 litraa sadalla kuluttavan polttomoottoriauton käyttövoimakustannus on 10.20 euroa/100 km.

Hinta on siis viisinkertainen sähköautoon verrattuna. Jos vuodessa ajetaan 15.000 km niin polttomoottoriautolla polttoaineeseen kuluu 1.520 euroa ja sähköautolla sähköä 300 euroa.

111

665

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Missä kerrostalohuoneistossa sähköä kuluu vuodessa vain 300 euron edestä? Yksiössä ehkä. Näin ne lehdet valehtelee.

      • Anonyymi

        Kerrotalohuoneistoissa ei yleensä kulu paljon sähköön, koska huoneiston ja veden lämmitys ei sisälly niissä sähkölaskuun, koska valtaosa kerrostaloista on kaukolämmössä. Toki kaukolämmöstä maksetaan myös, mutta se on osa hoitovastiketta. On ihan normaalia, että kerrostalokaksiossa kuluu noin 300 euroa vuodessa sähköön.


      • Anonyymi

        Ilman siirtoa? Ei tuohon sähköön paljoa mene, vaikka lämmittelen saunaa useasti viikossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerrotalohuoneistoissa ei yleensä kulu paljon sähköön, koska huoneiston ja veden lämmitys ei sisälly niissä sähkölaskuun, koska valtaosa kerrostaloista on kaukolämmössä. Toki kaukolämmöstä maksetaan myös, mutta se on osa hoitovastiketta. On ihan normaalia, että kerrostalokaksiossa kuluu noin 300 euroa vuodessa sähköön.

        Meillä 2 hengen taloudessa kt-kolmiossa sähkölasku viimeisen vuoden ajalta on 680 euroa. Ei säästellä sähköä, on jos jonkinlaista viihde-elektroniikka ja saunakin lämpiää pari kertaa viikossa. Pörssisähköllä mennään. Paljonkohan sitä säästäisi, jos vajaa 4 vuoden ikäisen ja vähän yli 50 tkm ajetun bensa-Mersun vaihtaisi vastaavan tasoiseen sähköautoon?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meillä 2 hengen taloudessa kt-kolmiossa sähkölasku viimeisen vuoden ajalta on 680 euroa. Ei säästellä sähköä, on jos jonkinlaista viihde-elektroniikka ja saunakin lämpiää pari kertaa viikossa. Pörssisähköllä mennään. Paljonkohan sitä säästäisi, jos vajaa 4 vuoden ikäisen ja vähän yli 50 tkm ajetun bensa-Mersun vaihtaisi vastaavan tasoiseen sähköautoon?

        No helposti tonnin pari vuodessa.


    • Anonyymi

      Montako vuotta saat latailla, että se akun lisähinta on kuoletettu?

      • Anonyymi

        Köyhän ininää taas kerran, mutta miksi?


      • Anonyymi

        Mitähän lisähintaa sinä nyt mahdat tarkoittaa?


      • Anonyymi

        Akku sisltyy autoon, ei siitä tarvitse maksaa mitään lisähintaa.


    • Anonyymi

      Autossa on paljon muitakin kustannuksia kuin sähkö tai bensa vaikka mielisairas sähköautofanaatikko höpisee vain niistä. Useimmiten sähköauto on niin kallis, että pelkkä sähköauton hinta vastaa kymmenien vuosien bensan kulutusta. Eli miksi pitäisi silloin pitäisi höpistä kuin idiootti polttoaineen hinnasta?

      • Anonyymi

        Siksi että myös polttikset ovat kalliita ostaa. Sen kalliin ostohinnan päälle tulee vielä kalliit käyttökustannukset.

        Sähköautossa ajaminen on kertaluokkaa halvempaa.


      • Anonyymi

        Kaikki paremmat uudet autot maksaa paljon.
        Sinä köyhäpoika vertaat aina kunnon autoja ja kuluja johonkin 1000€ krematorioon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siksi että myös polttikset ovat kalliita ostaa. Sen kalliin ostohinnan päälle tulee vielä kalliit käyttökustannukset.

        Sähköautossa ajaminen on kertaluokkaa halvempaa.

        Ei pelkkä bensa tai sähkö ole auton käyttökustannus. Tuo on aivottoman typerä tapa ajatella kustannuksia. Kaikki autoiluun liittyvät kustannukset ovat auton käyttökustannuksia.

        "Siksi että myös polttikset ovat kalliita ostaa. Sen kalliin ostohinnan päälle tulee vielä kalliit käyttökustannukset."

        Siksi kukaan järkevä keskituloinen ei osta uutta autoa ylipäätään. Uusia autoja ostavat lähinnä rikkaat, yritykset ja keskituloisista vain typerät idiootit. Uuden auton ostaminen on idiotismia. Ja edelleen auton arvonalenema on osa käyttökustannuksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki paremmat uudet autot maksaa paljon.
        Sinä köyhäpoika vertaat aina kunnon autoja ja kuluja johonkin 1000€ krematorioon.

        Ja sellainen joka rääkyy "käyttökustannuksista" kun ostaa uuden auton on laskukyvytön idiootti. Ei todellisuudessa varakas piittaa "käyttökustannuksista" paskaakaan.

        Lisäksi sinun määritelmäsi käyttökustannuksista on typerä. Käyttökustannukset tarkoittavat kaikkia autoiluun liittyviä kustannuksia vuodessa. Renkaat, pysäköinnit, vakuutukset jne ovat kaikki auton käyttökustannuksia.


      • Anonyymi

        No kun ei se sähköauto ole sen kalliimpi kuin vastaava polttomoottoriautokaan.

        Ilmeisesti vertaat uutta sähköautoa johonkin vanhaan muutaman tonnin autoon? Tuossa tapauksessa tietysti vanhan auton kulut kokonaisuutena ovat pienemmät, mutta vertailuparit muuten ei sovi lainkaan yhteen. Ei tosielämässäkään autoa ostava/vaihtava mieti ostaisinko uuden 50 k€:n auton vai vanhan käytetyn 3 k€:n auton.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No kun ei se sähköauto ole sen kalliimpi kuin vastaava polttomoottoriautokaan.

        Ilmeisesti vertaat uutta sähköautoa johonkin vanhaan muutaman tonnin autoon? Tuossa tapauksessa tietysti vanhan auton kulut kokonaisuutena ovat pienemmät, mutta vertailuparit muuten ei sovi lainkaan yhteen. Ei tosielämässäkään autoa ostava/vaihtava mieti ostaisinko uuden 50 k€:n auton vai vanhan käytetyn 3 k€:n auton.

        Tuo on idioottimaista valetta. Sähköautot ovat keskimäärin paljon kalliimpia, ero on 15-20 tonnin luokkaa. Ne "halvat" sähköautot ovat miniakulla varustettuja käyttökelvottomia mopoautoja. Jos sähköauto kulkee alle 300 km talvella niin se on mopoauto, josta ei yli kymppitonnia kannata maksaa edes uutena.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on idioottimaista valetta. Sähköautot ovat keskimäärin paljon kalliimpia, ero on 15-20 tonnin luokkaa. Ne "halvat" sähköautot ovat miniakulla varustettuja käyttökelvottomia mopoautoja. Jos sähköauto kulkee alle 300 km talvella niin se on mopoauto, josta ei yli kymppitonnia kannata maksaa edes uutena.

        Noin 50 k€:lla saa tilavan, tehokkaan ja hyvinvarustellun nelivetoisen sähköauton. Ei vastaava polttomoottoriauto ole yhtään sen halvempi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on idioottimaista valetta. Sähköautot ovat keskimäärin paljon kalliimpia, ero on 15-20 tonnin luokkaa. Ne "halvat" sähköautot ovat miniakulla varustettuja käyttökelvottomia mopoautoja. Jos sähköauto kulkee alle 300 km talvella niin se on mopoauto, josta ei yli kymppitonnia kannata maksaa edes uutena.

        Käytetyn sähköauton ostaminen on järkevin auto-ostos.
        Kaikki autoon laitettu raha on sellaista rahaa mitä ei koskaan saa takaisin mutta olisi hölmöä maksaa auton käytöstä valtavia polttoaineveroja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noin 50 k€:lla saa tilavan, tehokkaan ja hyvinvarustellun nelivetoisen sähköauton. Ei vastaava polttomoottoriauto ole yhtään sen halvempi.

        Ja on taatusti halvempi. Ja useimmat eivät piittaa paskaakaan auton tehosta, sillä ei ole Suomessa mitään merkitystä. Toimintamatka ja latauksen/tankkauksen nopeus ovat paljon tärkeämpiä tietoja kuin auton teho. Jos autossa on pieni akku ja lyhyt toimintamatka niin sen hintaa pitää leikata todella paljon. Teholla ei sen sijaan ole paskankaan väliä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja on taatusti halvempi. Ja useimmat eivät piittaa paskaakaan auton tehosta, sillä ei ole Suomessa mitään merkitystä. Toimintamatka ja latauksen/tankkauksen nopeus ovat paljon tärkeämpiä tietoja kuin auton teho. Jos autossa on pieni akku ja lyhyt toimintamatka niin sen hintaa pitää leikata todella paljon. Teholla ei sen sijaan ole paskankaan väliä.

        Ja useimmat eivät tarvitse nelivetoakaan joten siihenkään ei kannata rahoja haaskata.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käytetyn sähköauton ostaminen on järkevin auto-ostos.
        Kaikki autoon laitettu raha on sellaista rahaa mitä ei koskaan saa takaisin mutta olisi hölmöä maksaa auton käytöstä valtavia polttoaineveroja.

        Nykyisin "kohtuuhintaiset" käytetyt sähköautot ovat lähinnä käyttökelvottomia romuja. Noin 10 tonnilla pitäisi saada käytetyn perheauton 500 km toimintamatkalla keskellä talvea alle 10 minuutin pikalatausajalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja on taatusti halvempi. Ja useimmat eivät piittaa paskaakaan auton tehosta, sillä ei ole Suomessa mitään merkitystä. Toimintamatka ja latauksen/tankkauksen nopeus ovat paljon tärkeämpiä tietoja kuin auton teho. Jos autossa on pieni akku ja lyhyt toimintamatka niin sen hintaa pitää leikata todella paljon. Teholla ei sen sijaan ole paskankaan väliä.

        No sitten vaan esimerkkiä halvemmista polttomoottoriversioista? Ja speksit (teho, varustelu jne. pitää olla riittävän lähellä toisiaan). Kysyn siksi että itse en sellaisia ole löytänyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No sitten vaan esimerkkiä halvemmista polttomoottoriversioista? Ja speksit (teho, varustelu jne. pitää olla riittävän lähellä toisiaan). Kysyn siksi että itse en sellaisia ole löytänyt.

        En rupea etsimään niitä nyt, mutta tämä on tutkittu asia. Ja teho voidaan heivata vertailusta pellolle, koska se on täysin arvoton paskatieto. Toimintamatka ja latauksen nopeus on sen sijaan 100 kertaa tärkeämpi tieto. Lyhyen toimintamatkan sähköautot ovat käyttökelvottomia romuja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En rupea etsimään niitä nyt, mutta tämä on tutkittu asia. Ja teho voidaan heivata vertailusta pellolle, koska se on täysin arvoton paskatieto. Toimintamatka ja latauksen nopeus on sen sijaan 100 kertaa tärkeämpi tieto. Lyhyen toimintamatkan sähköautot ovat käyttökelvottomia romuja.

        Esimerkiksi kaikki sähköautot joiden toimintamatka keskellä talvea on alle 300 km voidaan heivata vertailusta pellolle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noin 50 k€:lla saa tilavan, tehokkaan ja hyvinvarustellun nelivetoisen sähköauton. Ei vastaava polttomoottoriauto ole yhtään sen halvempi.

        Ja vain aivoton idiootti maksaa mistään autosta 50 k€. Tuo on liian paljon uudesta nelivetoisesta perheautosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Esimerkiksi kaikki sähköautot joiden toimintamatka keskellä talvea on alle 300 km voidaan heivata vertailusta pellolle.

        Tuollainen 300km päivämatka sattuu kohdalle ehkä noin kerran vuodessa. Silloin voi reissulla ladata auton samalla kun käy kahvilla.

        En näe mitään arvoa tuota pidemmälle rangelle. Täysin turha ominaisuus autossa.

        Paljon isompi on ajaa halpoja kilometrejä tässä arjessa. Polttiksen kulut on noiin törkeän kalliit ja niitä maksaisi täysin turhaan kun ei juuri koskaan ajaisi pakosta pitkää matkaa päästä päähän ilman taukoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En rupea etsimään niitä nyt, mutta tämä on tutkittu asia. Ja teho voidaan heivata vertailusta pellolle, koska se on täysin arvoton paskatieto. Toimintamatka ja latauksen nopeus on sen sijaan 100 kertaa tärkeämpi tieto. Lyhyen toimintamatkan sähköautot ovat käyttökelvottomia romuja.

        Keskustelun perusperiaatteisiin kuuluu että jos väittää jotain niin esittää myös faktat/perustelut sille. Eli ei niitä halvempia polttiksia sitten tainnutkaan löytyä.

        Ei mulla muuta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuollainen 300km päivämatka sattuu kohdalle ehkä noin kerran vuodessa. Silloin voi reissulla ladata auton samalla kun käy kahvilla.

        En näe mitään arvoa tuota pidemmälle rangelle. Täysin turha ominaisuus autossa.

        Paljon isompi on ajaa halpoja kilometrejä tässä arjessa. Polttiksen kulut on noiin törkeän kalliit ja niitä maksaisi täysin turhaan kun ei juuri koskaan ajaisi pakosta pitkää matkaa päästä päähän ilman taukoja.

        "En näe mitään arvoa tuota pidemmälle rangelle. Täysin turha ominaisuus autossa."

        Useimmille suomalaisille tuolla on kuitenkin paljon enemmän arvoa kuin jollain saatanan teholla. Teho on täysin turha ominaisuus autossa.

        Jos autossa on noin 300 km toimintamatka talvella niin siitä voi maksaa uutena maksimissaan 20 tonnia. Jopa nelivetoisen perheauton kohdalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Keskustelun perusperiaatteisiin kuuluu että jos väittää jotain niin esittää myös faktat/perustelut sille. Eli ei niitä halvempia polttiksia sitten tainnutkaan löytyä.

        Ei mulla muuta.

        No, esitäpä sitten 50 k€ sähköauto jossa on 1000 km toimintamatka ja 5 minuutin pikalataus. Toki 50 k€ on kiskurihinta autosta ja vain idiootti käyttää noin paljon rahaa auton ostoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "En näe mitään arvoa tuota pidemmälle rangelle. Täysin turha ominaisuus autossa."

        Useimmille suomalaisille tuolla on kuitenkin paljon enemmän arvoa kuin jollain saatanan teholla. Teho on täysin turha ominaisuus autossa.

        Jos autossa on noin 300 km toimintamatka talvella niin siitä voi maksaa uutena maksimissaan 20 tonnia. Jopa nelivetoisen perheauton kohdalla.

        On sulla omituinen logiikka. Kaikkia omituisia tekosyitä ja mielettömyyksiä poika joutuu vääntämään kokoajan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Keskustelun perusperiaatteisiin kuuluu että jos väittää jotain niin esittää myös faktat/perustelut sille. Eli ei niitä halvempia polttiksia sitten tainnutkaan löytyä.

        Ei mulla muuta.

        Esimerkiksi tässä on uusi farmari polttisversiona 25 k€

        https://www.kia.com/fi/mallisto/ceed-sportswagon/tutustu/

        Tuossa on paljon tilaa ja ihan hyvät ominaisuudet. Eihän perusversiossa paljon tehoa ole, mutta kukaan ei Suomessa tarvitse suuria tehoja eikä normaali perhe siitä piittaa. Ja neliveto on useimmille tarpeeton.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Esimerkiksi tässä on uusi farmari polttisversiona 25 k€

        https://www.kia.com/fi/mallisto/ceed-sportswagon/tutustu/

        Tuossa on paljon tilaa ja ihan hyvät ominaisuudet. Eihän perusversiossa paljon tehoa ole, mutta kukaan ei Suomessa tarvitse suuria tehoja eikä normaali perhe siitä piittaa. Ja neliveto on useimmille tarpeeton.

        Ja tuo 25 k€ on siis polttisversion hinta, ladattavana hybridinä tuo maksaa 36 k€.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "En näe mitään arvoa tuota pidemmälle rangelle. Täysin turha ominaisuus autossa."

        Useimmille suomalaisille tuolla on kuitenkin paljon enemmän arvoa kuin jollain saatanan teholla. Teho on täysin turha ominaisuus autossa.

        Jos autossa on noin 300 km toimintamatka talvella niin siitä voi maksaa uutena maksimissaan 20 tonnia. Jopa nelivetoisen perheauton kohdalla.

        "Useimmille suomalaisille tuolla on kuitenkin paljon enemmän arvoa kuin jollain saatanan teholla. Teho on täysin turha ominaisuus autossa."

        Samaa mieltä. Ylivertainen ominaisuus ylitse kummankin on se että kaikki kilometrit jotka ajaa maksavat vain alle kaksi euroa per sata kilsaa.

        Tehot ja ranget on täysin turhia juttuja kun kustannustehokkuus on tärkein ja pitkiä matkoja ei juurikaan tule.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Useimmille suomalaisille tuolla on kuitenkin paljon enemmän arvoa kuin jollain saatanan teholla. Teho on täysin turha ominaisuus autossa."

        Samaa mieltä. Ylivertainen ominaisuus ylitse kummankin on se että kaikki kilometrit jotka ajaa maksavat vain alle kaksi euroa per sata kilsaa.

        Tehot ja ranget on täysin turhia juttuja kun kustannustehokkuus on tärkein ja pitkiä matkoja ei juurikaan tule.

        Laske edelleenkin kaikki kustannukset äläkä idioottina laske vain pikkuruista osaa kuluista. Tuo on vain murto-osa autoilun kuluista.

        "Tehot ja ranget on täysin turhia juttuja kun kustannustehokkuus on tärkein ja pitkiä matkoja ei juurikaan tule."

        Rangella on paljonkin merkitystä useimmille ja senhän takia kaikki pieniakkuiset sähköautomallit ovat flopanneet markkinoilla. Siitä, että sinulle ei rangella ole merkitystä ei muut ihmiset piittaa yhtään. Muille sillä on merkitystä. Ja kustannustehokkuuskaan ei monille ole tärkeä asia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laske edelleenkin kaikki kustannukset äläkä idioottina laske vain pikkuruista osaa kuluista. Tuo on vain murto-osa autoilun kuluista.

        "Tehot ja ranget on täysin turhia juttuja kun kustannustehokkuus on tärkein ja pitkiä matkoja ei juurikaan tule."

        Rangella on paljonkin merkitystä useimmille ja senhän takia kaikki pieniakkuiset sähköautomallit ovat flopanneet markkinoilla. Siitä, että sinulle ei rangella ole merkitystä ei muut ihmiset piittaa yhtään. Muille sillä on merkitystä. Ja kustannustehokkuuskaan ei monille ole tärkeä asia.

        Rangella on merkitystä, se on totta. Jos nyt WLTP-rangen luvuilla miettii niin 250-300 km on monelle liian lyhyt (tai ainakin se koetaan liian lyhyeksi). Sen sijaan 400-500 km on jo monelle aivan riittävästi. Mikä on ihan luonnollista koska pidemmässä matkassa tuolla rangella taukoa alkaa kaivata ennemmin kuski kuin auto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Esimerkiksi tässä on uusi farmari polttisversiona 25 k€

        https://www.kia.com/fi/mallisto/ceed-sportswagon/tutustu/

        Tuossa on paljon tilaa ja ihan hyvät ominaisuudet. Eihän perusversiossa paljon tehoa ole, mutta kukaan ei Suomessa tarvitse suuria tehoja eikä normaali perhe siitä piittaa. Ja neliveto on useimmille tarpeeton.

        En usko että tuo Kia on sitä nelivetoista sähköautoa vastaava auto kovinkaan monen mielestä. Ja tuohon 25 k€:n hintaluokkaankin oli tarjolla käytännössä täysin Ceediä vastaava MG:n sähköfarkku, tosin nuo MG:t taitaa nyt olla jo myyty loppuun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "En näe mitään arvoa tuota pidemmälle rangelle. Täysin turha ominaisuus autossa."

        Useimmille suomalaisille tuolla on kuitenkin paljon enemmän arvoa kuin jollain saatanan teholla. Teho on täysin turha ominaisuus autossa.

        Jos autossa on noin 300 km toimintamatka talvella niin siitä voi maksaa uutena maksimissaan 20 tonnia. Jopa nelivetoisen perheauton kohdalla.

        No miksei vaan voi vittu ostaa auto sellaisella rangella kuin itselle sopii? En minä ainakaan tarvitse mitään tuhansien kilometrien rangea vaan riittäisi jopa sata km.


      • Anonyymi

        Iso osa sähköautoista on jo halvempia kuin polttomoottoriautot. Seuraa aikaasi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Iso osa sähköautoista on jo halvempia kuin polttomoottoriautot. Seuraa aikaasi.

        Nuo "halvat" sähköautot ovat markkinoiden paskimpia autoja. Lähinnä "halvoissa" sähköautoissa on surkeita kertakäyttöisiä Kiinasta tulevia romuautoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En usko että tuo Kia on sitä nelivetoista sähköautoa vastaava auto kovinkaan monen mielestä. Ja tuohon 25 k€:n hintaluokkaankin oli tarjolla käytännössä täysin Ceediä vastaava MG:n sähköfarkku, tosin nuo MG:t taitaa nyt olla jo myyty loppuun.

        Ai, tuo Kiinasta tule romuautoko on muka Ceediä vastaava? MG:t ovat lähinnä surkeaa sontaa, jotka todennäköisesti hajoavat muutamassa vuodessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No miksei vaan voi vittu ostaa auto sellaisella rangella kuin itselle sopii? En minä ainakaan tarvitse mitään tuhansien kilometrien rangea vaan riittäisi jopa sata km.

        Juu, voihan sitä olla niinkin idiootti, että maksaa 100 k€ vanhasta sähköfillarista. Jos autossa on vain 100 km range niin ei siitä muutamaa tonnia enempää kannata maksaa edes uutena, vaikka tuo range riittäisikin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai, tuo Kiinasta tule romuautoko on muka Ceediä vastaava? MG:t ovat lähinnä surkeaa sontaa, jotka todennäköisesti hajoavat muutamassa vuodessa.

        Lisäksi tuo MG:n sähköfarkkukin maksoi paljon enemmän kuin Ceed. Varsinkin jos halusi sen edes siedettävän kokoisella akulla ja kohtuullisella latausnopeudella. MG:n sähköfarkkua sai 30 k€ hinnalla, mutta siinä oli surkea miniakku ja vaivainen 70 kW pikalatausnopeus. Eli sillä olisi pitänyt pysähtyä usein lataamaan ja vielä kauan aikaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki paremmat uudet autot maksaa paljon.
        Sinä köyhäpoika vertaat aina kunnon autoja ja kuluja johonkin 1000€ krematorioon.

        "Krematorio"?? Tuollaista vertausta en olekkaan vielä kuullut. Kiitos, kun olet saanut idean uudesta sanasta. Saitko sähköiskun? Aivotoimintasi piristyi laakista 1000%!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No kun ei se sähköauto ole sen kalliimpi kuin vastaava polttomoottoriautokaan.

        Ilmeisesti vertaat uutta sähköautoa johonkin vanhaan muutaman tonnin autoon? Tuossa tapauksessa tietysti vanhan auton kulut kokonaisuutena ovat pienemmät, mutta vertailuparit muuten ei sovi lainkaan yhteen. Ei tosielämässäkään autoa ostava/vaihtava mieti ostaisinko uuden 50 k€:n auton vai vanhan käytetyn 3 k€:n auton.

        Kyllä minä vaan olen miettinyt. Enkä eläessäni ole päätynyt uuteen autoon. Enhän mä nyt niin tyhmä ole, että rahani pistäisin autoon. Olen aina ostnut käytetyn, kalkein käytetty maksoi 20k, sillä ajelin 15v ja edelleen on perseen alla taas kerran muutaman tonnin biili. Tyhmintä, mitä tiedän, on laittaa rahansa uuteen autoon, autoon, jonka arvo alkaa laskemaan heti, kun takavalot lakkaa näkymästä liikkeen ikkunasta.
        Toki jokainen ostaa mitä haluaa, mutta ne, keillä on lyödä setelinippu tiskiin, ei todellakaan kirjoittele tänne vaan ne on velkapellejä, jotka ostaa velaksi vaikka mitä, ja sillä yrittävät parantaa huonoa egoaan. Sori vaan tästä, mutta noin se menee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuollainen 300km päivämatka sattuu kohdalle ehkä noin kerran vuodessa. Silloin voi reissulla ladata auton samalla kun käy kahvilla.

        En näe mitään arvoa tuota pidemmälle rangelle. Täysin turha ominaisuus autossa.

        Paljon isompi on ajaa halpoja kilometrejä tässä arjessa. Polttiksen kulut on noiin törkeän kalliit ja niitä maksaisi täysin turhaan kun ei juuri koskaan ajaisi pakosta pitkää matkaa päästä päähän ilman taukoja.

        Sinulle ehkä sattuu, mutta tuohan on monelle pelkkää työmatkaa per pv. Laput dilmillä lienee mukava olla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On sulla omituinen logiikka. Kaikkia omituisia tekosyitä ja mielettömyyksiä poika joutuu vääntämään kokoajan.

        Siis ymmärsinkö oikein, että sinulle auton tärkein ominaisuus on "teho"??


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinulle ehkä sattuu, mutta tuohan on monelle pelkkää työmatkaa per pv. Laput dilmillä lienee mukava olla?

        Kyllä elämänvalinnoissa joku on mennyt pieleen jos pitää työmatkaa ajaa 300 km per päivä. Tarkoittaa kuitenkin työpäivän päälle luokkaa 4 tunnin istumista autossa joka päivä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai, tuo Kiinasta tule romuautoko on muka Ceediä vastaava? MG:t ovat lähinnä surkeaa sontaa, jotka todennäköisesti hajoavat muutamassa vuodessa.

        Tuo nyt on vaan sinun näkemys, MG:llä kuitenkin on 7 vuoden takuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo nyt on vaan sinun näkemys, MG:llä kuitenkin on 7 vuoden takuu.

        Takuu ei kata kaikkea koskaan. Usein näissä isoja porsaanreikiä ja autovalmistajan ei tarvitse maksaa mitään, jos autovalmistaja saa näyttämään, että vika on käyttäjän syytä. Ja voin sanoa, että autovalmistajat syyttävät käyttäjiä todella usein myös ihan heidän tekemistään valmistusvioista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Takuu ei kata kaikkea koskaan. Usein näissä isoja porsaanreikiä ja autovalmistajan ei tarvitse maksaa mitään, jos autovalmistaja saa näyttämään, että vika on käyttäjän syytä. Ja voin sanoa, että autovalmistajat syyttävät käyttäjiä todella usein myös ihan heidän tekemistään valmistusvioista.

        Eikä takuu muutenkaan tarkoita hyvää laatua. Paskoissa laitteissakin voi olla pitkä takuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Takuu ei kata kaikkea koskaan. Usein näissä isoja porsaanreikiä ja autovalmistajan ei tarvitse maksaa mitään, jos autovalmistaja saa näyttämään, että vika on käyttäjän syytä. Ja voin sanoa, että autovalmistajat syyttävät käyttäjiä todella usein myös ihan heidän tekemistään valmistusvioista.

        Tässä VAG on ollut erityisen tehokas.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykyisin "kohtuuhintaiset" käytetyt sähköautot ovat lähinnä käyttökelvottomia romuja. Noin 10 tonnilla pitäisi saada käytetyn perheauton 500 km toimintamatkalla keskellä talvea alle 10 minuutin pikalatausajalla.

        "500 km toimintamatkalla keskellä talvea alle 10 minuutin pikalatausajalla"

        Kuka kertoisi totuuden, mikä onkaan latauksen hinta tuolloin (pikalatauksella)? Ei taida olla eroa tuohon aloituksen bensa-auton 10,20€/100km?
        Todella todella harvalla on kotonaan mahdollisuus lataamiseen ja vielä harvemmalla yli 10kW tehoiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laske edelleenkin kaikki kustannukset äläkä idioottina laske vain pikkuruista osaa kuluista. Tuo on vain murto-osa autoilun kuluista.

        "Tehot ja ranget on täysin turhia juttuja kun kustannustehokkuus on tärkein ja pitkiä matkoja ei juurikaan tule."

        Rangella on paljonkin merkitystä useimmille ja senhän takia kaikki pieniakkuiset sähköautomallit ovat flopanneet markkinoilla. Siitä, että sinulle ei rangella ole merkitystä ei muut ihmiset piittaa yhtään. Muille sillä on merkitystä. Ja kustannustehokkuuskaan ei monille ole tärkeä asia.

        Kun auto on kerran hankittu ei siitä tarvitse maksaa mitään pääomakuluja, ainakaan minulle ei kukaan lähetä moisia laskuja. Eri asia on tietenkin jos hankkii autonsa velkarahalla.

        Kun lähdet ajamaan niin kyllä se ainoa kulu on silloin se energiakulu.


    • Anonyymi

      Sielläpäää latailkoot patteriauttooansa.
      Mulla on neliveto ja suuri vaunu perässä. Dieselii mnöö n. 12-15litraa satkulle mutta asuntoon perässä ja työpaikka vueressä.
      Patteri auto kuskit pyörii kaupunkien lähialueills.hahahaaahehehehaaa.

      • Anonyymi

        Kunnon rasvaniska duunari on ylpeä dieselistään ja vaunustaan jota joutuu vetämään perässään kun joutuu siirtymään työn perässä jatkuvasti. Aika köyhää.


    • Anonyymi

      "Siksi kukaan järkevä keskituloinen ei osta uutta autoa ylipäätään."

      Ostin käytetyn sähköauton. Nyt on ajaminen halpaa.

    • Anonyymi

      Entä jos tulee sähkövika

      • Anonyymi

        Ainoa sähkövika joka mulla on tullut autoon pysäytti polttiksen tienvarteen. Polttiksien sähköjärjestelmät ovat paljon monimutkaisempia kuin sähköautojen. Johtuu päästörajoituksista ja kaikesta niihin liittyvistä härpäkkeistä.


    • Anonyymi

      Mun polttis kuluttaa keskimäärin 12-13 litraa 100km/kohden ei 6 litraa,mutta eipä muutenkaan kiinnosta tuommoiset pikkuseikat.

    • Anonyymi

      "Jos nyt WLTP-rangen luvuilla miettii niin 250-300 km on monelle liian lyhyt (tai ainakin se koetaan liian lyhyeksi). Sen sijaan 400-500 km on jo monelle aivan riittävästi."

      Eipä täällä ruuhkasuomessa asuvalla ole kovin usein tarvetta lähteä ryntäämään puolen Suomen halki. Kun täällä etelässä on kaikki mitä ihminen tarvitsee.

      Ja kun se harvinainen sukulaisvierailu on pakko tehdä niin joutaa siinä kahvit juomaan matkalla latauksen yhteydessä.

      Tuollainen pitkän matkan jolkottaminen ilman taukoja on täysin hyödytön ominaisuus autoss täällä ruuhkasuomessa.

      • Anonyymi

        Tuon voi kiteyttää hyvin helposti näin:
        Polttisautolla 20.000km vuodessa maksaa 2.000 euroa mutta ei tarvitse koskaan pysähtyä lataamaan matkalla

        Sähköautolla 20.000km vuodessa maksaa 400 euroa ja sillä joutuu pysähtymään kaksi kertaa vuodessa kesken matkan puoleksi tunniksi lataamaan.

        Ei ollut itselle kovin vaikea valinta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuon voi kiteyttää hyvin helposti näin:
        Polttisautolla 20.000km vuodessa maksaa 2.000 euroa mutta ei tarvitse koskaan pysähtyä lataamaan matkalla

        Sähköautolla 20.000km vuodessa maksaa 400 euroa ja sillä joutuu pysähtymään kaksi kertaa vuodessa kesken matkan puoleksi tunniksi lataamaan.

        Ei ollut itselle kovin vaikea valinta.

        Et koskaan vaivaudu kertomaan kaikkia kuluja, koska olet laskukyvytön idiootti. Useimmille sähköauto on tuosta huolimatta useimmille kokonaiskuluiltaan reilusti kalliimpi kuin polttis. Tuo bensakulu kun on vain murto-osa autoilun kuluista muutenkin.

        Ja realistisempaa on sanoa, että pysähtyy 20 kertaa vuodessa kesken matkan lataamaan pariksi tunniksi. Ei ne pikalaturit yleensä noin nopeasti usein toimi. Joskus laturista saa alle 50 kW virtaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et koskaan vaivaudu kertomaan kaikkia kuluja, koska olet laskukyvytön idiootti. Useimmille sähköauto on tuosta huolimatta useimmille kokonaiskuluiltaan reilusti kalliimpi kuin polttis. Tuo bensakulu kun on vain murto-osa autoilun kuluista muutenkin.

        Ja realistisempaa on sanoa, että pysähtyy 20 kertaa vuodessa kesken matkan lataamaan pariksi tunniksi. Ei ne pikalaturit yleensä noin nopeasti usein toimi. Joskus laturista saa alle 50 kW virtaa.

        Tuo kaksi puolen tunnin pysähdystä per vuosi perustuu aivan omiin kokemuksiin.

        Mulla on 30 vuoden kokemus polttiksen kuluista ja tiedän että pääoma kulut, vakuutukset, ja renkaat ovat kulujen osalta samalla tasolla. Huoltokulut polttiksessa moninkertaiset.
        Mainittavia korjauskustannuksia ei ole ollut missään autoistani.

        Turha mainita kustannuksia jotka ovat yhtä suuret, erot ratkaisevat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo kaksi puolen tunnin pysähdystä per vuosi perustuu aivan omiin kokemuksiin.

        Mulla on 30 vuoden kokemus polttiksen kuluista ja tiedän että pääoma kulut, vakuutukset, ja renkaat ovat kulujen osalta samalla tasolla. Huoltokulut polttiksessa moninkertaiset.
        Mainittavia korjauskustannuksia ei ole ollut missään autoistani.

        Turha mainita kustannuksia jotka ovat yhtä suuret, erot ratkaisevat.

        Sinun kokemuksesi ovat arvottomia, koska sinä olet vain yksi ihminen. Muut eivät piittaa paskaakaan sinun kokemuksistasi, koska jokaisen tilanne on eri.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo kaksi puolen tunnin pysähdystä per vuosi perustuu aivan omiin kokemuksiin.

        Mulla on 30 vuoden kokemus polttiksen kuluista ja tiedän että pääoma kulut, vakuutukset, ja renkaat ovat kulujen osalta samalla tasolla. Huoltokulut polttiksessa moninkertaiset.
        Mainittavia korjauskustannuksia ei ole ollut missään autoistani.

        Turha mainita kustannuksia jotka ovat yhtä suuret, erot ratkaisevat.

        "Turha mainita kustannuksia jotka ovat yhtä suuret, erot ratkaisevat."

        Kaikki kulut täytyy aina mainita. Muutoinhan voisi sanoa, että autoilu Helsingissä on äärettömästi kalliimpaa kuin muualla Suomessa. Nimittäin silloinkin erona on ainoastaan pysäköintimaksu. Koska muualla Suomessa pysäköinti on ilmaista ja Helsingissä siitä joutuu maksamaan niin Helsingissä autoilu on äärettömästi kalliimpaa.

        "Mulla on 30 vuoden kokemus polttiksen kuluista ja tiedän että pääoma kulut, vakuutukset, ja renkaat ovat kulujen osalta samalla tasolla. "

        Todista tämä sitten. Jos et kerro tarkkoja lukuja niin sitten jauhat pelkkää paskaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et koskaan vaivaudu kertomaan kaikkia kuluja, koska olet laskukyvytön idiootti. Useimmille sähköauto on tuosta huolimatta useimmille kokonaiskuluiltaan reilusti kalliimpi kuin polttis. Tuo bensakulu kun on vain murto-osa autoilun kuluista muutenkin.

        Ja realistisempaa on sanoa, että pysähtyy 20 kertaa vuodessa kesken matkan lataamaan pariksi tunniksi. Ei ne pikalaturit yleensä noin nopeasti usein toimi. Joskus laturista saa alle 50 kW virtaa.

        Luuseri ei kykene keskustelemaan ilman henkilön haukkumista.

        Oletko sinä ?


    • Anonyymi

      Onpa se tuo ketjun aloituksen teksti itkettänyt kovasti vanhanaikaisten autojen omistajia noista ylempänä olevista teksteistä päätellen.

    • Anonyymi

      Köyhät taas keskustelleet rikkaampien ajoneuvoista.

    • Anonyymi

      So what?? Ole nyt onnellinen, kun ajat ilmaiseksi vai oletko sittenkään, kun ulvot yhtä ja samaa koko ajan?

      Mää maksan mielelläni bentsiinistä, kun tietää, että pääsee kulkemaan tietyn kilsamäärän, eikä tarvi kytätä koko ajan, paljonko on kulunut rangee.
      Ai niin, mulla on vanhanaikaset halogeenitkin, ne on muuten talvella helkutin hyvät, kun jää ja lumi sulaa. Tarvii mun tehdä remppaakin, kun jarrut tuppaa kulumaan, iskarit paukkuu joskus, öljyt ja suodatin pitää vaihtaa. Onhan siinä niin kova työ, et saa tunnin pari kallista aikaansa kulumaan, no öljyn- ja suodattimen vaihti max 30 min, mut sun ei tarvi tehdä mitään, kun kestää, kestää...ei ikinä vikaa. Ole onnellinen. Yx tykkää äidistä, toinen tyttärestä

    • Anonyymi

      Olen aina ostanut hinnaltaakin järkevät autot, siksi käytettynä ja nauttinut markkinoista.

      Viimeisen 5 vuoden 2kk kaikki kulut ja liikkuminen lähes 7 päivänä viikossa +10 000km Tärkeät työajot, muut ajot.

      Auton maksaminen 100% omaksi, kaikki bensat, ajoneuvoverot, auton/liikennevakuutukset, huollot, korjaukset. Summa on yhteensä 7900€ ja käyttö jatkuu autolla vuosia.


      Joka on ostanut esim uuden auton ja pitänyt 5 täyttä vuotta on maksanut esim 40000€ rahojaan autosta, saattanut maksaa viideltä vuodelta 5000€ vakuutuksiin ehkä enemmän koska ei uskalla ilman kaskoa tai jos rahoitus niin pakko. Jos ajoneuvovero on 100€ niin 500€ sinne, polttoaineisiin tai sähköön paljon lisää, huoltoihin useita satoja tai helposti yli 1000€ jos käyttänyt ulkopuolisilla.

    • Anonyymi

      Jästipäät...no sehän riippuu auton hinnasta...moni on ajanut käytetyllä bensa autolla 2000 euron arvoisella 10 vuoden aikana 100.000 km ilman remppaa..siitäpä laskee...

    • Anonyymi

      Nämä auto-asiat on hyvin eri tarpeista lähteviä kokemuksia-

      1 Minulla on vanha bensa-auto, ajelen n 7000 km vuodessa, kauppaan , mökille ja pilkille, Maksoin autosta 5000€ ja korjauksiin on mennyt 2000, viiden vuoden aikana.

      2 Minulla on sähkö-auton verran sijoituksia saan osinkoja auton hinnalla 3000€ vuosittain. Autoiluni on siis ilmaista.

      3 Kun auto hajoaa, osta taas 5000€ auton ja pidemmät matkat lentokentälle menen nytkin julkisilla. On halpaa ja ei tarvitse jättää autoa lentoparkkiin.

    • Anonyymi

      Leasinghinnoista näkee miten asiaa ammatikseen laskevat ajattelevat polttiksiin ja sähköautojen pääomakuluista.

      Vastaanvainlaiset sopimukset

      Pösö 308 sähkö 399 euroa kuussa
      Tojo C-HR bensa 570 euroa kuussa

      Sähköautot ovat siirtyneet piikki paikalle myös pääoma kustannusten osalta. Nyt uutena ostetut polttikset ovat ongelmajätettä viiden vuoden päästä kun tulee vaihdon aika.

      • Anonyymi

        Tuo kertoo myös kysynnän puutteesta. Jos sähköautot olisivat kysyttyjä niin niillä olisi kovempi hinta. Nyt sähköauto on "halpa", koska ihmiset eivät huolisi sitä leasing-autona muuten. Tuolla Toyotalla on suurempi hinta, koska sillä on suurempi kysyntä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo kertoo myös kysynnän puutteesta. Jos sähköautot olisivat kysyttyjä niin niillä olisi kovempi hinta. Nyt sähköauto on "halpa", koska ihmiset eivät huolisi sitä leasing-autona muuten. Tuolla Toyotalla on suurempi hinta, koska sillä on suurempi kysyntä.

        Sähköauto "halpa" nyt valoja päälle,alle 50 000€ et saa oikein kunnollista uutta sähköautoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköauto "halpa" nyt valoja päälle,alle 50 000€ et saa oikein kunnollista uutta sähköautoa.

        Kirjoitin tuosta mainitusta leasing-hinnasta, en normaalista ostohinnasta.


      • Anonyymi

        Kun Pösöä ei kukaan osta, niin leasingillä yritetään saada edes jotakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kirjoitin tuosta mainitusta leasing-hinnasta, en normaalista ostohinnasta.

        Tyhmähän sinä olet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun Pösöä ei kukaan osta, niin leasingillä yritetään saada edes jotakin.

        Noista kahdesta tuohon hintaan valinta on selvä.
        Pösö.

        Kertoo myös isompaa kuvaa pääoma kuluista.


    • Anonyymi

      Minulla on se 5000k farkku, korjaukset 2000k huollot 500€ polttoaine E85/E95
      12,5€/ 100 km = 875€ x 5 v
      Auton ostohinta + korjaukset +huollot+polttoaine 5 vuoden aikana 8375€ / 5 v
      Vuosikulu 1675€ / 12 = n 140€ /kk tulee vielä vakuutusta ,veroa ja katsastusta

      Mutta aika kaukana Pösön 400/4800€ ja tuleeko tuohon vielä jotain `huoltokuluja`
      Tosiaan minulla on vähäistä ajoa ja kuitenkin tarvitsen tilavan auton ja vetokykyäkin pitää muutama 100kiloa olla. Hyvin henkilökohtainen on jokaisen autotarve

    • Anonyymi

      Patteriauton arvosta lähtee 1000€ joka kuukausi ja polttomoottoriauton kohdalla korkeintaan puolet tästä joten millään matematiikalla kokonaiskustannuksia ei saa patteriautolle edullisemmaksi

      • Anonyymi

        No sittenhän se 3 vuotta vanha patteriauto on järkevin valinta, halpa hinta ja edulliset käyttökulut.

        Tosin ei taida nuo arvonalenemat mennä ihan niin kuin kuvittelet.


      • Anonyymi

        Meinaatko että polttomoottoriauton arvo ei putoa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No sittenhän se 3 vuotta vanha patteriauto on järkevin valinta, halpa hinta ja edulliset käyttökulut.

        Tosin ei taida nuo arvonalenemat mennä ihan niin kuin kuvittelet.

        Jos sun ajot rajoittuu viikottaiseen 5 kilometrin matkaan maitokauppaan ja pystyt patteriautoa kotona lataamaan niin sitten 3 vuotta vanha patteriauto on fiksu valinta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meinaatko että polttomoottoriauton arvo ei putoa?

        Tottakai putoaa mutta ei niin paljoa kuin patteriauton. Polttomoottoriauton pudotus voi olla hyvinkin 500 euroa kuukaudessa mutta millään matikalla patteriautoa ei saa edullisemmaksi vaihtoehdoksi kun huomioidaan menetetty pääoma.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos sun ajot rajoittuu viikottaiseen 5 kilometrin matkaan maitokauppaan ja pystyt patteriautoa kotona lataamaan niin sitten 3 vuotta vanha patteriauto on fiksu valinta

        Eli tyypillisen Toyota-kuskin kannattaisi vaihtaa sähköautoon ja viedä se riisipussi vaikka romuttamoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos sun ajot rajoittuu viikottaiseen 5 kilometrin matkaan maitokauppaan ja pystyt patteriautoa kotona lataamaan niin sitten 3 vuotta vanha patteriauto on fiksu valinta

        Noilla ajoilla taksi on fiksu valinta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meinaatko että polttomoottoriauton arvo ei putoa?

        Tarpeeksi vanha niin sen arvo nousee. Kun ostaa enintään 4000€ auton ja vertaa km hintaa 40000€ autoon esim 5 vuoden aikana. Tuolla 36000€ erolla saa paljon km jotka on tavallaan ilmaisia samassa kokonais hinnassa. Ja vaikka hinta per 100km olisi 20€, saa niitä samaan hintaan 18000 km oikeammin kuitenkin yli 20000km. Minulle kuitenkin tärkeintä on että autossa tarkenee pakkasella ja tuulilasi pysyy auki. Tästä lämpöjutusta ei tarvi väitellä, vaan menkää ja kokeilkaa, niin jutellaan sitten lisää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos sun ajot rajoittuu viikottaiseen 5 kilometrin matkaan maitokauppaan ja pystyt patteriautoa kotona lataamaan niin sitten 3 vuotta vanha patteriauto on fiksu valinta

        Jossittelut pois ja vain asiaa. Kukaan ei toisen puolesta pysty määrittämään hänen ajotarvettaan. Lapsellista lätinää. Kasvakaa jo aikuisiksi.


    • Anonyymi

      Kerokaahan, jos ei voi sietää sähköautoja niin miksi kirjoittaa mitään töpseliautopalstalle?

      Onko tarkoitus
      a) purkaa omaa pahaa oloa
      b) saarnaamalla koittaa käännyttää töpseliauton ostaneita omaa uskontoon
      c) joku muu, perustele, ole hyvä

      • Anonyymi

        Miksi sinulla on noin paljon kirjoitusvirheitä?


      • Anonyymi

        Vaihtoehto a), ja siihen osittain liittyen vaihtoehto c) kateus.

        Joitakin ihmisiä nyt vaan harmittaa kaikki mitä toisella on mutta itsellä ei. Tuo sitten purkautuu pahana olona, mm. tässäkin keskustelussa joku kirjoittaja nimittää uuden auton ostamista idiotismiksi jne.


    • Anonyymi

      Ja hankintahinta vie kaksinkertaisesti kertyneen säästön.

    • Anonyymi

      Voi kun tuo olisikin ainut kustannus per kilometri. Köyhyydessä pitää odotella kunnes saa edullisia käytettyjä sähköautoja. Ai niin, eihän niitä kannata ottaa edes ilman. Sehän on lähes loppuun ajettu akku joka on ongelmajätettä. Nykyakuilla, no thanks.
      Näin se vain on.

      • Anonyymi

        Elämä on valintoja.
        Voi myös ajatella niin että 10 vuotta vanhasta sähköautosta saa luotettavan mittausraportin sen akkujen kunnosta. Siitä näkee pitkälle tulevaisuuteen mitä rahoillaan saa koska akkujen vanheneminen on helposti ennustettavissa oleva hidas prosessi. Parempi varmuus tulevasta kuin mikään käytetyn auton muutaman kuukauden takuu.

        Kymmenen vuotta vanha polttis on taas täysin arpapeliä koska monimutkaiseen voimalinjaan voi tulla milloin tahansa erittäin kallis remontti.
        Käytetyt dieselit ovat sillatavalla varma valinta että niissä tietää varmasti tulevan kalliita suutin + päästöhärpäke-remontteja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Elämä on valintoja.
        Voi myös ajatella niin että 10 vuotta vanhasta sähköautosta saa luotettavan mittausraportin sen akkujen kunnosta. Siitä näkee pitkälle tulevaisuuteen mitä rahoillaan saa koska akkujen vanheneminen on helposti ennustettavissa oleva hidas prosessi. Parempi varmuus tulevasta kuin mikään käytetyn auton muutaman kuukauden takuu.

        Kymmenen vuotta vanha polttis on taas täysin arpapeliä koska monimutkaiseen voimalinjaan voi tulla milloin tahansa erittäin kallis remontti.
        Käytetyt dieselit ovat sillatavalla varma valinta että niissä tietää varmasti tulevan kalliita suutin päästöhärpäke-remontteja.

        "Siitä näkee pitkälle tulevaisuuteen mitä rahoillaan saa koska akkujen vanheneminen on helposti ennustettavissa oleva hidas prosessi."

        Tuo on pelkkä myytti. Ensinnäkään akun vanheneminen ei ole lineaarista vaan se voi yhtäkkiä kiihtyä. Toiseksi toisinaan akku vain lopettaa toimintansa vaikka siinä olisi vain 80% kapasiteetista jäljellä. Itse asiassa akku ei tule koskaan menemään alle 60% kapasiteetista kun se vain lopettaa toimintansa. Näin on myös muissa kuin sähköautojen akuissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Siitä näkee pitkälle tulevaisuuteen mitä rahoillaan saa koska akkujen vanheneminen on helposti ennustettavissa oleva hidas prosessi."

        Tuo on pelkkä myytti. Ensinnäkään akun vanheneminen ei ole lineaarista vaan se voi yhtäkkiä kiihtyä. Toiseksi toisinaan akku vain lopettaa toimintansa vaikka siinä olisi vain 80% kapasiteetista jäljellä. Itse asiassa akku ei tule koskaan menemään alle 60% kapasiteetista kun se vain lopettaa toimintansa. Näin on myös muissa kuin sähköautojen akuissa.

        Ihan puutaheinää valehetelet taas.


    • Anonyymi

      Juu. 100 km jälkeen onkin talvella aika kääntyä takaisin kotiin lataamaan.

      • Anonyymi

        Tekee kyllä tiukkaa, jos akun varausalueena käytetään suositeltua 20-80 %.


    • Anonyymi

      "Tuo on pelkkä myytti. Ensinnäkään akun vanheneminen ei ole lineaarista vaan se voi yhtäkkiä kiihtyä."

      Nyt essonbaarin vanhukset puuttuvat asioihin josta eivät mitään ymmärrä.

      Kannattaisi mennä takaisin keskustelemaan muiden homekorvien kanssa 90-luvun tojotista. Niistä te ymmärräte edes jotain.

      • Anonyymi

        Paljonko sinä maksaisit 12 vuotiaasta 300 tkm ajetusta sähköautosta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paljonko sinä maksaisit 12 vuotiaasta 300 tkm ajetusta sähköautosta?

        Minä en osta 12 vuotta vanhaa autoa oli voimalinja mitä tahansa mutta hinta asettuu kysynnän mukaan oikeaksi.

        Valmistajien välillä on eroja siinä mitä uskaltaa ostaa.
        Jos nyt vaikka katselee Vagen videoita Audin e-Tron sähköautosta niin en maksaisi juuri mitään edes 4 vuotta vanhasta. Sitävastoin Toyotasta tai Kiasta voisin maksaa jos auto muuten sopisi omaan käyttöön.


    • Anonyymi

      Sähköauto sopii nurkkapyöritykseen. Autoilevalle ihmiselle sähköauto on rasite, sillä ei kait kukaan mieti tosissaan, milloin pitää ladata ja missä tämän voi tehdä. Sellaista miestä ei ole, joka diesel auton tankin ajaa kerralla tyhjäksi.

      • Anonyymi

        Suomalainen ajaa keskimäärin 15-18tkm vuodessa ja on pääasiassa juuri sitä nurkka pyöritystä.

        Sähköauto siis sopii suurimmalle osalla vallan mainiosti jo nyt. Jos se ei käy kaikille niin onko se joku ongelma sinulle?

        Ei kaikki autot sovi minullekaan enkä silti tee niistä mitään isoa numeroa. En voisi kuvitella ostavani uhreiluautoa enkä pakettiautoa mutta ensi silti ole suuna ja päänä valittamassa että "surkeita ovat kun eivät käy minulle=kaikille".
        Ymmärtänet varmaan mistä on kyse. Minä etkä sinä emme edustaa kaikkia.


    • Anonyymi

      "Sähköautoon vaihtaminen tuntuu lompakossa rengasostoksilla. Rengasvalmistaja Michelin selvitti, mitä ihmiset ajattelevat isommista kustannuksista."

      Saavutetaan kustannussäästöjä, kun kustannukset jätetään laskematta. Toisin sanoen sähköauto on urapoliitikon auto. Tesla homma, mutta tulihan tehtyä :/

    • Anonyymi

      Mahdollista päästä jopa alle 2 euron.

      • Anonyymi

        Totta on. Minun hinnoilla pääsee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta on. Minun hinnoilla pääsee.

        Mulla on koko vuoden keskikulutus n. 16 kWh sadalle, kun en vedä talvella perävaunua 140 km/h loputtomaan ylämäkeen. Koko vuoden keskihinta sadalle kilsalle on sitten vähän päälle 3 euroa.


    • Anonyymi

      sähköautossa on kalliimmat renkaat, renkaita kuluu enempi, moottori pitää laakeroida, suomessa on myös teslan moottoreita korjaavia yrityksiä,. akusto on kuin pelko perseen alla ,saa pelätä milloin hajoaa. ensimmäiset 100.000 voi olla halvempaa jos sitäkään mutta sitten ne korjauskustannukset nousee pilviin jos jotain hajoaa..varmaan varaosatkin on tilauksien takana...

    • Anonyymi

      Kallista on polttoaine eikä sitä pian ole edes saatavissa.

      • Anonyymi

        Juu, lopetin tupakoinninkin ajat sitten, enkä ole tarpeeksi hölmö jatkamaan polttoautoiluakaan.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      40
      6933
    2. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3908
    3. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      45
      3290
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2854
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      16
      2672
    6. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2228
    7. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2176
    8. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2113
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      48
      2057
    10. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      39
      1980
    Aihe