On tehty valtuustoaloite, jotta kävelykadut mm. Asematie saataisiin rauhoitettua jalankulkijoille ja pyöräilijöille!
Sitähän tässä on odotettu jo 1,5 vuotta!
https://www.vantaansanomat.fi/paakirjoitus-mielipide/8309435
Jo vuosia on ollut ainakin täällä Itä-Vantaalla, että ei meistä jalankulkijoista niin väliä, kunhan pyöräilijät, sähkösillä liikkumisvälineillä tai autoilla ajavilla olisi vain oikeuksia!
Liikenteessä liikkujilla on pääasiassa velvollisuuksia!
Kun katsoo Tikkurilassa ja sen ympäristössä jalkakäytäviä, niin ketkä siellä ajavat?
Pyöräilijät, sähköpotkulautailijat (rakenteellinen nopeus yli 15km/h), sähköskootteristit (eli ruokalähetit), eikä poliisi puutu asiaan!
Asematien kävelykatu, ketkä siellä ajavat ja pysäköivät?
Pääasiassa Asematien liikkeenharjoittajien (ravintolat, parturit jne) asiakkaat ja kaverit, sillä täytyyhän sitä päästä autolla ovelle!
Itse olen jalankulkija ja pyöräilijä, joka kävelee tai ajaa pyörällä kävelykadulla siellä missä haluaa eli keskellä, oikealla tai vasemmalla.
Kävelykadulla ei ole jalankulkijoille, pyöräilijöille tai skuuttaajille määrätty kulkemaan oikealla vaan koko kävelykatu on edellä mainittujen valtakuntaa!
Kävelykadulla ajoneuvon, siis myös pyöräilijän ja sähköisillä liikkumisvälineillä liikkuvilla, on annettava jalankulkijalle esteetön kulku!
Se tarkoittaa sitä, että jalankulkijan ei tarvitse väistää heitä!
Kävelykadut
5
84
Vastaukset
- Anonyymi
Tämä näyttää olevan joillekin kestoaihe Tikkurilassa. Itse kävelen päivittäin asematiellä enkä ole kokenut minkäänlaista haittaa autoista siellä. Harvakseen niitä joskus näkee enkä tiedä mihin ja miksi niitä liikkuu. En ole kiinnittänyt niihin sen kummempaa huomiota.
Ja hyvä huomata sekin, että asematien varrella on Aimo Parkin ylläpitämä julkinen maksullinen parkkialue, johon päästäkseen on kaiketi ajettava asematietä pitkin, muuta reittiä tietääkseni sinne ei ole.- Anonyymi
Asematien kävelykadulla autoilla ajaminen (en tarkoita huoltoajoa tai tontille ajoa) ja pysäköiminen on todella ongelma.
Lisäksi siellä ajetaan ylinopeutta, sillä kävelykadulla on rajoitus; max 20 km/h!
Käveletkö keskellä kävelykatua vai "seiniä" pitkin? Väistätkö aina ajoneuvoja?
Ajoneuvojen tulee antaa jalankulkijoille esteetön kulku eli tarkoittaa sitä, että jalankulkija kävelee missä kävelee ja Te ajoneuvojen kuljettajat (koskee myös pyöräilijöitä ja skuuttaajia) väistätte jalankulkijoita.
Asematien kävelykadulla Kirkon ja kaupungintalon välillä oleva asfaltoitu osuus on myös kävelykatua eli siinä saa kävellä ja pyöräillä. Eli "seinästä seinään" on kävelykatu.
Tikkurin edessä entinen ajoradan osuus on myös kävelykatua eli siinä saa kävellä ja pyöräillä. Eli "seinästä seinään" on kävelykatu.
Erittäin monet autoilijat ovat sitä mieltä, että Tikkurin edessä oleva entinen ajorata ei ole kävelykatua! Liikennemerkkien mukaan se on!
Ehkä pari kertaa kuukaudessa on tilanne, kun siellä kävelee tai pyöräilee (kuljen lähes päivittäin), että siellä ei aja autoja (jotka eivät ole huoltoajoa tai tontille ajoa) eikä kukaan pysäköi.
Iltaisin klo 19-22 ajanjaksolla on useampi auto pysäköity Tikkurin eteen. Kävelykadulla on pysäköiminen kielletty!
Läpiajoa Kielotieltä Ratatielle on myös melko usein.
Ratatien suunnasta on kielletyn ajosuunnan liikennemerkki lisäkilvellä EI koske pyöräilijöitä. Sieltä ajavat niin Pizzerian autot kuin monet muut autoilijat.
Tässä tietoa kävelykadusta:
https://www.vantaa.fi/fi/ajankohtaista/uutinen/asematie-kaupungintalon-edustalta-ratatielle-nyt-kavelykatu - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Asematien kävelykadulla autoilla ajaminen (en tarkoita huoltoajoa tai tontille ajoa) ja pysäköiminen on todella ongelma.
Lisäksi siellä ajetaan ylinopeutta, sillä kävelykadulla on rajoitus; max 20 km/h!
Käveletkö keskellä kävelykatua vai "seiniä" pitkin? Väistätkö aina ajoneuvoja?
Ajoneuvojen tulee antaa jalankulkijoille esteetön kulku eli tarkoittaa sitä, että jalankulkija kävelee missä kävelee ja Te ajoneuvojen kuljettajat (koskee myös pyöräilijöitä ja skuuttaajia) väistätte jalankulkijoita.
Asematien kävelykadulla Kirkon ja kaupungintalon välillä oleva asfaltoitu osuus on myös kävelykatua eli siinä saa kävellä ja pyöräillä. Eli "seinästä seinään" on kävelykatu.
Tikkurin edessä entinen ajoradan osuus on myös kävelykatua eli siinä saa kävellä ja pyöräillä. Eli "seinästä seinään" on kävelykatu.
Erittäin monet autoilijat ovat sitä mieltä, että Tikkurin edessä oleva entinen ajorata ei ole kävelykatua! Liikennemerkkien mukaan se on!
Ehkä pari kertaa kuukaudessa on tilanne, kun siellä kävelee tai pyöräilee (kuljen lähes päivittäin), että siellä ei aja autoja (jotka eivät ole huoltoajoa tai tontille ajoa) eikä kukaan pysäköi.
Iltaisin klo 19-22 ajanjaksolla on useampi auto pysäköity Tikkurin eteen. Kävelykadulla on pysäköiminen kielletty!
Läpiajoa Kielotieltä Ratatielle on myös melko usein.
Ratatien suunnasta on kielletyn ajosuunnan liikennemerkki lisäkilvellä EI koske pyöräilijöitä. Sieltä ajavat niin Pizzerian autot kuin monet muut autoilijat.
Tässä tietoa kävelykadusta:
https://www.vantaa.fi/fi/ajankohtaista/uutinen/asematie-kaupungintalon-edustalta-ratatielle-nyt-kavelykatuEn pyri kieltämään sinun kokemuksiasi, kerroin vain oman kokemukseni. Kuljen päivittäin kielotieltä asemallepäin ja päinvastoin. Iltaisin harvemmin, joten iltakäytöstä en osaa sanoa. Niinä kertoina kun olen siinä liikkunut, en ole huomioinut mitenkään erityisesti.
Kuljen sillä kohtaa mikä kulloinkin on tarkoituksenmukaista, en muilla motiiveilla. Tieten tahtoen en siirry keskelle kävelykatua vain siksi, että se on mahdollista, saati häiritäkseni mahdollista autoa, jos sellainen sattuisi tulemaan. Yksikään niistä vähistä autoista, joita on joskus näkynyt, ei ole minua vielä häirinnyt.
Tuolle yleiselle parkkipaikalle kai sentään on kaikilla lupa ajaa, vaikkei kyseessä ole huoltoajo. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En pyri kieltämään sinun kokemuksiasi, kerroin vain oman kokemukseni. Kuljen päivittäin kielotieltä asemallepäin ja päinvastoin. Iltaisin harvemmin, joten iltakäytöstä en osaa sanoa. Niinä kertoina kun olen siinä liikkunut, en ole huomioinut mitenkään erityisesti.
Kuljen sillä kohtaa mikä kulloinkin on tarkoituksenmukaista, en muilla motiiveilla. Tieten tahtoen en siirry keskelle kävelykatua vain siksi, että se on mahdollista, saati häiritäkseni mahdollista autoa, jos sellainen sattuisi tulemaan. Yksikään niistä vähistä autoista, joita on joskus näkynyt, ei ole minua vielä häirinnyt.
Tuolle yleiselle parkkipaikalle kai sentään on kaikilla lupa ajaa, vaikkei kyseessä ole huoltoajo.Sen ajan mitä Asematie on ollut kävelykatu niin olen jutellut kymmenien ja kymmenien siellä liikkuvien ihmisten kanssa ja olen myös nähnyt miten monet ihmiset ovat joutuneet vaaraan.
Autoilijat, nuo itsekkäät, ovat ajaneet lähes päälle rollaattorin kanssa liikkuvaa, kyynärsauvojen kanssa liikkuvaa, ja muutenkin ovat ajaneet läheltä jne jne.
Olen myös itse joutunut vaaraan niiden itsekkäiden autoilijoiden takia, jotka ovat pääasiassa, kauniisti sanottuna, maahanmuuttajia.
" Tieten tahtoen en siirry keskelle kävelykatua vain siksi, että se on mahdollista, saati häiritäkseni mahdollista autoa, jos sellainen sattuisi tulemaan."
Jalankulkijan kävellessa keskellä kävelykatua, ei jalankulkija häiritse mahdollista ajoneuvoa, sillä ajoneuvo on se, joka aina väistää jalankulkijaa eli tulee antaa esteetön kulku. Se löytyy Suomen laista!
Käveletkö esim. Helsingissä Keskuskadun kävelykadulla "seiniä" pitkin? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sen ajan mitä Asematie on ollut kävelykatu niin olen jutellut kymmenien ja kymmenien siellä liikkuvien ihmisten kanssa ja olen myös nähnyt miten monet ihmiset ovat joutuneet vaaraan.
Autoilijat, nuo itsekkäät, ovat ajaneet lähes päälle rollaattorin kanssa liikkuvaa, kyynärsauvojen kanssa liikkuvaa, ja muutenkin ovat ajaneet läheltä jne jne.
Olen myös itse joutunut vaaraan niiden itsekkäiden autoilijoiden takia, jotka ovat pääasiassa, kauniisti sanottuna, maahanmuuttajia.
" Tieten tahtoen en siirry keskelle kävelykatua vain siksi, että se on mahdollista, saati häiritäkseni mahdollista autoa, jos sellainen sattuisi tulemaan."
Jalankulkijan kävellessa keskellä kävelykatua, ei jalankulkija häiritse mahdollista ajoneuvoa, sillä ajoneuvo on se, joka aina väistää jalankulkijaa eli tulee antaa esteetön kulku. Se löytyy Suomen laista!
Käveletkö esim. Helsingissä Keskuskadun kävelykadulla "seiniä" pitkin?Motiivini kävellä kävelykaduilla littyy vain ja ainoastaan tarkoituksenmukaisuuteen. En valitse kävelypaikkaani sen paremmin ’seiniä’ pitkin kuin keskellä katuakaan.
Itse asiassa en edes tietoisesti valitse kohtaa, jossa kävelen, vaan kohta tulee ’automaattisesti’ sen mukaan mihin olen menossa ja mistä tulen.
Autollakaan ajaessani tavallisilla teillä ei asenteeni ole ’minä-minä’ -asenne, joka pitää härkäpäisesti oikeuksista kiinni, vaan sujuvuus on se ensisijainen motiivi.
Ja luultavasti tämä asenteeni auttaa siihen, ettei maailmani kaadu, jos joku vähän töpeksii tai jopa näyttäisi rikkovan tahattomasti tai tavallisestikin liikennesääntöjä. Tämä ei tietenkään tarkoita, että hyväksyisin liikennesääntöjen rikkomisen, mutta minun tehtäväni ei ole rangaista kiusanteolla tai muutenkaan sääntöjen rikkojia.
Ja mitenkään ei asenteisiin vaikuta se, näyttääkö sääntöjen rikkoja ulkomaalaistaustaiselta vai ei. Muuten ulkonäkö ei enää osoita välttämättä onko henkilö maahanmuuttaja vai ei, joten jos jonkun asenteeseen vaikuttaa se, onko kyseessä maahanmuuttaja vai ei, niin ulkonäön perusteella ei sitä varmuudella voi päätellä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2533402
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih253344No nyt! Linda Lampenius jakoi sensuellin kuvan itsestä - "Olematon mekko" saa hieraisemaan silmiä...
Linda Lampenius täyttää tänään 55 vuotta. Eipä uskoisi kuvan perusteella. Onnea, onnea, onnea pop-artistille ja huippuvi281984Mites teillä keskustelut soljuu?
Oli tossa mun aloittamassa ketjussa eilen illalla aikamoinen show. Mutta toisaalta ainahan mä oon valitellut kun täällä2701686Pystyt sille toiselle
Kertomaan ne salaisetkin asiat. Olette läheisiä. En tiedä kerrottu minusta. Tuskin kerrot. Puhutko sanaakaan. Toisaalta81389Shokki! Marko Paanaselle ei riitä 100 000 euron budjetti - Vaatii kesken remontin näin paljon lisää!
Hupsista, noinkos siinä sitten kävi, budjetti ei pitänytkään…! Eikä taida olla ihan eka kerta, näitähän sattuu... Onko141386Venäjän rikollisen sodan juurisyyt
Koska edellinen ketju Venäjän rikollisen sodan juurisyistä oli niin suosittu, että se tuli pikaisesti täyteen eikä sitä3861231Annen grillin nousu ja konkka..
Olipa se nopea grilli bisnes..Voi voi sentään mitäs nyt tilalle?501139Huominen haastattelu
Huomenna 27.02 Torstaina. OLLI. SAHIMÄKI Järviradiossa haastateltavana kello 12:00 👏👏281007Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens73995