Kärsitkö unettomuudesta?

Anonyymi-ap

Montako tuntia nukut yöllä keskimäärin? Käytätkö unilääkkeitä tms.? Itseäni on alkanut vaivaamaan heräämiset aamuyöstä muutaman tunnin unien jälkeen.

27

184

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Ei kivalta kuulosta,olisko jokin masennus tulossa . Mutta joskus voi saada noita kausia ihan vaan muutenkin ettei saa nukutuksi. Minulla oli vaikea nukahtaa iltaisin ja sain sellaisen tabletin mikä auttaa juuri siihen nukahtamiseen ei siis nukkumisen laatuun. Sen kanssa pääsin taas tahtiin nukkumisen kanssa.
      On ajateltava aina kun tulee uni häiriöitä että mikähän olisi syy siihen , niin jos löytää syyn niin on helpompi käsitellä asiaa.

• Anonyymi

Kyllä joka kuukausi viikon ennen täysikuuta, en kuitenkaan sillä stressaa kun tiedän mistä johtuu ja näillä olen mennyt koko elämäni niin kauan kuin muistan. Aikoinaan työssä ollessani olisin työterveydestä saanut nukahtamislääkkeisiin reseptin mutta en ottanut kun en muutenkaan ole koskaan niitä pillereitä tarvinnut, saati ihan unilääkkeitäkään.
      Herään myös joka yö vessaan ainakin kerran aamuyöllä, mutta sekään ei ole elämääni haitannut. Aiemmin saatoin vessaan herätä useamminkin, mutta vähentämällä iltajuomista ja tyytymällä vain yhteen mukilliseen kahvia päivässä ja sekin ennen klo 12 väheni myös ne yölliset vessakäynnit.

• Anonyymi

Lisään vielä että en koskaan nuku aamulla pitempään kuin 7.30 koska sitten siirtyy yöunien saanti myöhäisempään. Ainoastaan sairaana nukun aamulla myöhempään. Yleensä nukahdan illalla klo 23- 24, mutta ennen täysikuuta saatan valvoa jopa aamuviiteen ennen nukahtamista. Pysyn kuitenkin sängyssä ja luen unta ootellessa.

Anonyymi
        2025-02-26 10:37:31

• Nukun noin 7.5 tuntia yössä. Tosin saatan herätä pari kertaa wc-reissuille mutta saan unen päästä normisti uudelleen kiinni. Unilääkkeitä en ole käyttänyt/tarvinnut koskaan.

Miten päivisin väsyttääkö? Varmaan oletkin jo tutustunut unihygienisan ja unettomuuden omahoitoon, ohjeita löytyy netistä. Jos ei niistä apua kipaise juttelemassa asiasta lääkärin pakeilla. Jos vaikka saisit duljettua elimelluset syyt esimerkiksi uniapnean pois.

• Anonyymi

Monella näyttää olevan vaivana että on käytävä yöllä vessassa. Aika tavallinen vaiva. Itse en ainakaan vielä ole joutunut tähän tilanteeseen . Minulla olisi varmasti vaikeuksia nukahtaa vessassa käynnin jälkeen.
        Olisko munuaisten alitoiminta syynä yöjuoksuihin .

• Anonyymi kirjoitti:

Monella näyttää olevan vaivana että on käytävä yöllä vessassa. Aika tavallinen vaiva. Itse en ainakaan vielä ole joutunut tähän tilanteeseen . Minulla olisi varmasti vaikeuksia nukahtaa vessassa käynnin jälkeen.

Ehkä ikäänkuuluva asia myös. Miehillä eturauhanen ja naisilla muutokset alakerran lihaksissa , ehkä.

• Jostain ihmeen syystä uniapneakin aiheuttaa tuhentynyttä virtsaamistarvetta öisin. Hengityskatkokset häiritsevät normaalia virtsanerityksen yöllistä säätelyä ja virtsaneritys lisääntyy

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minulle terveydenhoitaja väitti että vessassajuoksut johtuu kuivuudesta. En kuitenkaan nykyistä enempää pysty juomaan ilman että se ei lisäisi vessakäyntejä niin päivällä kuin yölläkin.

• Anonyymi kirjoitti:

Minulle terveydenhoitaja väitti että vessassajuoksut johtuu kuivuudesta. En kuitenkaan nykyistä enempää pysty juomaan ilman että se ei lisäisi vessakäyntejä niin päivällä kuin yölläkin.

Oho? Jos on kuiva eikö paremmikki pissaa tule vähemmän?

• Anonyymi
        UUSI
        Siili25 kirjoitti:

Oho? Jos on kuiva eikö paremmikki pissaa tule vähemmän?

Niin minunkin mielestäni. Kun esim pitkällä bussimatkalla ei tule juotua edes sitä vettä paljoa niin menee monta tuntia ettei tarvitse käydä vessassa, kotona sain käydä jopa puolen tunnin välein kun enemmän join ja yöllä 2-4 kertaa. Nyt kun juon enää vajaan litran vettä + aamukahvi 3dl ja iltatee 3dl niin harvemmin täytyy käydä ja yöllä enää kerran.

Anonyymi
        2025-02-27 11:39:18

• UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Niin minunkin mielestäni. Kun esim pitkällä bussimatkalla ei tule juotua edes sitä vettä paljoa niin menee monta tuntia ettei tarvitse käydä vessassa, kotona sain käydä jopa puolen tunnin välein kun enemmän join ja yöllä 2-4 kertaa. Nyt kun juon enää vajaan litran vettä aamukahvi 3dl ja iltatee 3dl niin harvemmin täytyy käydä ja yöllä enää kerran.

Anonyymi

Kyllä. Ja ruokajuomien ja joidenkin ruokien mukana tulee nestettä.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Niin minunkin mielestäni. Kun esim pitkällä bussimatkalla ei tule juotua edes sitä vettä paljoa niin menee monta tuntia ettei tarvitse käydä vessassa, kotona sain käydä jopa puolen tunnin välein kun enemmän join ja yöllä 2-4 kertaa. Nyt kun juon enää vajaan litran vettä aamukahvi 3dl ja iltatee 3dl niin harvemmin täytyy käydä ja yöllä enää kerran.

Anonyymi

Kyllä vettä tarttee juoda enemmän, noin 1,5 - 2 litraa / päivä.

• Anonyymi

Kaipa se unen laatu vanhemmiten heikkenee kaikilla.

Tosin puolisoni 69 v. nukahtaa heti kun päänsä tyynyyn laittaa ja nukkuu sikeästi aamu 7:ään. Hän tekee fyysistä työtä ja liikkuu työnsä lisaksi parikolme kertaa viikossa ihan kunnolla; kaipa tuo takaa hyvät yöunet.

Itse kyllä ulkoilen paljonkin mutta aamuyön heräilyä on tullut minullekin.

• Anonyymi

Sepäs se, kun päivät vain lekottelee, ei tee mitään fyysisesti rasittavaa , niin unta riittää 6-8 tuntia max. Fyysinen vamma esteenä on, ni mitäpä steppaat. Ei rasitu , ei nukuta.
      Mieluummin valvon iltayöstä kuin herään marras-helmikuussa pimeällä aamulla ennen valoa.
      Se tarkoittaa , että nukahdan yöllä kahden jälkeen ja nukun siitä etiäpäin 7,5 tuntia.

• Anonyymi

Monilla naisilla, jotka vaihdevuosissa eivät jostain syystä voi/halua käyttää estrogeeni-hormonikorvaushoitoa, alapään limakalvot kuivuu (myös virtsateissä) ja se aiheuttaa vessassa ravaamista yöllä. Miehillä taas eturauhasen liikakasvu juoksuttaa vessassa.
      Unen tarve vähenee ikääntyessä, mutta myös vaihdevuodet huonontaa unta; ei nukahda tai heräilee aamuyöstä. Toki tähän ongelmaan myös estrogeeni-lisä auttaa tai sitten ne nukahtamislääkkeet.

• Anonyymi

Ilmeisesti minulla sitten unentarve vähentynyt kun nukun lyhyesti. Kai sitten syvää unta ja se riittää koska en väsynyt ole. Aamuisin on mukava nousta ja koko päivän olen pirteänä. No ruoan jälkeen päivällä saatan muutaman minuutin torkahtaa sohvalla mutta sitten taas reippaasti ulos kävelemään tai jotain sisähommaa. En tarvitse mitään säännöllisiä yöunia. Palaan asiaa murehtimaan ja kenties muuttamaan jos koen väsymystä tai muuta ongelmaa unen puutteesta.

• Anonyymi

Kärsin, aina silloin tällöin. Olen just nukahtamassa ja havahdun kun kuulen vieressä makaavan vaimon sanat: Nukutko jo, mulle ei uni tuu. Prkl, niin tuttu juttu, että kun unen alkuvaiheessa herää, niin sitten sitä unta saa odottaa.

• 😁 voisko vaimolle ystävällisesti huomauttaa asiasta. Ei hän varmaan ilkeyttään....

• Olen "kärsinyt" jo alta kouluiästä saakka unettomuudesta. Lapsena sain Barbilettaa, sitten vanhemmilta ja työkavereilta mm. Mogaronia ym. Nyt yli 30 v Imovanea..
      Minulla ongelma johtuu kahdesta asiasta. Unirytmini olisi talviaikaan 19-04. Ei niin voi nykyään nukkua. Toiseksi mietin kaikkia,myös hyviä asioita heti sänkyyn menossa.

Olen syönyt monia kokeiluja, joka ovat nukuttavia masennuslääkkeitä. Jostain on tullut aivan muutamassa tuli todella vahva itsemurha mieli jo kahdessa yössä.
      Melatonilla näen hieman pahoja unia, niitä olen käyttäny lisäapuna.
      Imovane on ainoa vaki lääke, nään sillä erinomaisen hyviä unia. Se vaan ei nukuta kuin 2 tuntia, usein otan toisen puolikkaan yöllä.

Mutta nyt tapahtui ihmeitä.
      Minulla on oikein hyvä 100 leveä sänky, jossa on ihana nukkua. MUUTIN sen toiseen huoneeseen noin 9 m etelään. Oli hyvin outoa kun nyt menen sänkyyn vasen jalka edellä. Pelkäsin yöheräämisiä jos vaikka kompuroin ja putoan. Ole kunnolla yli 75v.

Mutta tässä uudessa paikassa olen nukkunut heräämättä useampia öitä. Kerran olen herännyt, silloin sain aivan liikaa illalla.

Tässä tuli leikillisesti mieleen , nukkuisiko vielä paremmin jos olisi yläsänky katonrajassa.
      VAI olisiko vanha "vesisuonien" tarinassa jotain perää.

• Imovanesta puhutaan. Mutta kokemuksesta voin sanoa, äitini söi kauan, kai yli 40 v ja sai kuolinpesiä ostavalta huutokaupan pitäjältä lisää imovanea. Söi varmaan 2x7,5 lähes joka yö, puolikkaina, nukkui vain 1-2 tuntia kerrallaan, Eli täysin terveen elämän , tiesi viikkoa ennen kuolemaansa kuolemansa, haki kaikki rahat kotiin, 87v.
        Samoin naapurin mies, aloitti Imovanen 53v, nyt on jotain +-90 v. Oli vaimonsa omaishoitaja 88 vuotiaaseen, nyt juuri molemmat hoitokodissa

• Anonyymi

Vuosia takaperin käytin nukahtamislääkkeitä, lääkäri sai uskomaan että pärjäät ilmankin.
      Nukun parin tunnin pätkissä tarvittavan määrän vuorokaudessa, poikkeuksia suuntaansa, vuorokausi rytmi heittelee.
      Tuli mieleen kaveri joka valitti lääkärille ettei nuku kuin pari tuntia vuorokaudessa, lääkäri jos se ei pahemmin haittaa elämääsi ei hänellä ole mitään ihme konstia tilanteesi korjaamiseen.

• No haittasiko? Menikö sen asian takia lääkärille?

• Anonyymi
        UUSI
        Siili25 kirjoitti:

No haittasiko? Menikö sen asian takia lääkärille?

No joo kävi sen takia lääkärissä, ihan pirteältä vaikutti eikä tainu vaikuttaa työelämään, mitä lie saanu yöt kulumaan.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

No joo kävi sen takia lääkärissä, ihan pirteältä vaikutti eikä tainu vaikuttaa työelämään, mitä lie saanu yöt kulumaan.

Pikkasen vaikea uskoa että joku pärjäisi parin tunnin yöunilla ainakaan pidempään. Uni ja unen vaiheet on aivoterveydelle tärkeitä ja liian vähäinen uni riski.

• UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Pikkasen vaikea uskoa että joku pärjäisi parin tunnin yöunilla ainakaan pidempään. Uni ja unen vaiheet on aivoterveydelle tärkeitä ja liian vähäinen uni riski.

Siis tuo kommentti minun.

• Anonyymi

Noin viisi, kuusi tuntia

• Viitisen kuusi tuntia

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oot nainen liian paksu minulle

Joten en yhtään syty tästä suhteesta.
      Ikävä
      253
      3482
    2. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      25
      3474
    3. No nyt! Linda Lampenius jakoi sensuellin kuvan itsestä - "Olematon mekko" saa hieraisemaan silmiä...

Linda Lampenius täyttää tänään 55 vuotta. Eipä uskoisi kuvan perusteella. Onnea, onnea, onnea pop-artistille ja huippuvi
      Suomalaiset julkkikset
      28
      2014
    4. Mites teillä keskustelut soljuu?

Oli tossa mun aloittamassa ketjussa eilen illalla aikamoinen show. Mutta toisaalta ainahan mä oon valitellut kun täällä
      Sinkut
      270
      1696
    5. Shokki! Marko Paanaselle ei riitä 100 000 euron budjetti - Vaatii kesken remontin näin paljon lisää!

Hupsista, noinkos siinä sitten kävi, budjetti ei pitänytkään…! Eikä taida olla ihan eka kerta, näitähän sattuu... Onko
      15
      1409
    6. Pystyt sille toiselle

Kertomaan ne salaisetkin asiat. Olette läheisiä. En tiedä kerrottu minusta. Tuskin kerrot. Puhutko sanaakaan. Toisaalta
      Ikävä
      8
      1399
    7. Venäjän rikollisen sodan juurisyyt

Koska edellinen ketju Venäjän rikollisen sodan juurisyistä oli niin suosittu, että se tuli pikaisesti täyteen eikä sitä
      NATO
      386
      1231
    8. Annen grillin nousu ja konkka..

Olipa se nopea grilli bisnes..Voi voi sentään mitäs nyt tilalle?
      Sotkamo
      50
      1159
    9. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      75
      1025
    10. Huominen haastattelu

Huomenna 27.02 Torstaina. OLLI. SAHIMÄKI Järviradiossa haastateltavana kello 12:00 👏👏
      Ähtäri
      28
      1007
    Aihe