Hyvää Kalevalanpäivää!

Anonyymi-ap

Onko Sinulla Kansallispuku?
Missä tilanteessa olet käyttänyt sitä, tai missä se on mielestäsi sovelias asu?
Lapin puvussa on esiinnytty Itsenäisyyspäivän juhlissa, miehet ja naiset, mutta harvemmin omia maakuntien pukuja on siinä juhlassa näkynyt.
Olen esiintynyt kansallispuvussa monessa tilaisuudessa. Minusta se on kaunis ja edustava asu arvojuhlissa. Omistan sellaisen ja käytän kansallisina juhlapäivinä.

Joissain kouluissa on ollut tapana juhlia Kalevalanpäivää ja pukeutua kansallispukuihin. Sitä ei varmasti ole kaikilla, mutta onhan olemassa pukuvuokraamot.

16

119

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
      UUSI

Onko lappalaisilla kansallispukua?joka päivähän nuilla tuntuu olevan juhlapäivä.

• Anonyymi
        UUSI

Lapin puku on kansanpuku.
        Peräpohjolassa eli pohjoisimmassa lapissa on Peräpohjola kansallispuku.
        Kansallispukuja on monia malleja. Saamenpuku/ Lapinpuku malleja on useita,
        Aloituksessa ei ole Lapin pukua nimetty kansallispuvuksi, se on kansanpuku jota he käyttävät, mutta siinäkin on malleista ollut omat sääntönsä, joihin on ilmennyt uusia tapoja.

• UUSI

Minulla on äitini käsin valmistama Kaukolan puku. Valitsin sen, koska pidin sen tummansinisestä väristä, punainen reunus helmassa, liivi monivärisesti kirjailtu, valkea esiliina ja pusero, valkea lyhyt huntu avioituneilla naisilla. Sukusiteitä ei Karjalaan ole, pidän vaan eniten nästä karjalaisista puvuista. Hame on täyspitkä ja siten juhlava.

Eniten olen kansalluspukuani käyttänyt kuoroesiintymisissä, joskus kesähäissä, juhannusjuhlissa ja ns. tuuletuspäivinä, joita järjestetään vuosittain 5.8.. Olen pukuani lainannutkin, uskon että se kelpaa hyvin perinnöksi myös.

Hyvää Kalevalanpäivää!

🇫🇮🇫🇮🇫🇮

• UUSI

Minulla on peräpohjolan kansallispuku. Viimeksi käytin sitä yo-juhlissani.

• UUSI

Ei ole, mutta jonkun kannakselaisen kansallispuvun voisin hankkia, ja jopa pukea päälleni, mutta tilaisuudet alkavat olla vähissä.

• Anonyymi
      UUSI

Suomalainen voi kai pitää kalevala-aiheista pukua, vaatetta ilman et saa syytöksiä kulttuurin omimisesta? Nykyään kun uhriudutaan niin kovin helposti lähes kaikesta.

• Anonyymi
        UUSI

Ei kai ole kielletty, Kalevalan vaikutuksista ja muutoksista oli radiossa tänään haastattelu, en ennättänyt ihan kaikkea kuulemaan, mutta asiaa tutkinut henkilö kertoi, että Kalevala elää muutoksissa ja uutta on aina tulossa. Puhui jopa naisten suuresta vaikutuksesta perinteiden vaalimisessa ja uudistumisessa. Kaikkea muuta kasi muutellaan, mutta sanoi Väinämöisen olevan niin vanha, ettei sitä kukaan muuta!
        En ole tietoinen, mutta eiköhän Kansallispuku ;kin ole sallittu valmistaa uusia malleja. Vaikka pitäjän, tai kaupungin nimellä suunnittelemaan. Vuorelmahan niitä valmistaa teollisesti.

• Anonyymi
      UUSI

Joka päivä kuljen kansallispuku päällä. Minulla on niitä erilaisia eri tarkoituksiin.
      S-Market kansallispuku, tori kansallispuku, terveyskeskus-kansallispuku,
      pihanharavoimis-kansallispuku, kirpparikäynti kansallispuku,
      teatteri kansallispuku, konsertti kansallispuku Dannya ja Erika konserttia varten,
      uimaranta kansallispuku, hiihtämis kansallispuku (aika mustikkasopassa rinnuksista),
      grillijuhla kansallispuku (aika sinapissa), camping kansallispuku (haisee kossulle).
      Tottakai jokaisella kansallispuku on, useitakin.

• Anonyymi
      UUSI

Minulla oli lapsena Munsalan kansallispuku. Äitini oli ihastunut siniseen väriin. Juhannuksena kävimme Helsingin Seurasaaren juhlilla.

En kummemmin vietä Kalevalanpäivää, mutta muistan kyllä päivän olemassaolon ja tämä edustaa itselleni aidon, muinaissuomalaisen kulttuurin juhlapäivää. Olen ylpeä suomalaisuudestani ja olen tarkka myös siinä mitä tunnustan suomalaisuudeksi ja mitä en.

• Anonyymi
        UUSI

Katselin netissä kansallis- sekä muinaispukuja. Itseäni kiinnostaisi suoran äitilinjani paikkakuntien puvut, mutta en löytänyt. Kalanninpuku osui ehkä lähimmäksi.

Mahtavat kuitenkin olla kalliita pukuja ja missä niitä käyttäisin, kun en koskaan missään juhlissa käy?

• Anonyymi
      UUSI

Kevä !

Luonto riisuu kahleitaan
      vesi virtana vilisee
      lätäköt vettä räiskii
      kastuu autot
      kastuu kansa
      kohat maa mustana möllöttää
      lumisulaa solkenaan
      ei pilkkimiehet jäälle pääse
      rannalla kaihoten katsoo
      kiinostaisi kala ruoka
      kauppaan marssi mies raukka
      lohen tiskiltä ostaaa
      korvikkeeksi olutta kaataa
      nesteeksi kuivaan kurkkun
      iloiten iltaa viettää
      saunan lauteille kapuaa,
      puhtoisena poika
      sänkyynsä yöksi köllahtää
      untenmaille uneksimaan
      elämän ihanuutta !

• Anonyymi
        UUSI

Kevät !

• Anonyymi
        UUSI

Hyvin kalevalaista runonlausuntaa. 🫠

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Hyvin kalevalaista runonlausuntaa. 🫠

Hetken sana heilahti
        kimmokkeen sai sateesta

mietteet kuulin ystävältä ,
        ---- jäällä vettä
        pilkkimiehiä ei näkyny

sanan muutaman aattelin
        kirjoitaa
        sanoakseni muutaman sanasen
        iltamme iloksi.

kirj. Suomi mummi*

• Anonyymi
        UUSI

Mikä kumma kuljeskeli
        tantereilla tallusteli
        kostehilla koetteli
        poskiani silitteli
        kelmi kulki vierelläni
        taidatkos sen tavoistaan
        tässä kenties tunnistaa
        Mikä tämä kummajainen
        pakkasella kiusallinen
        kelle laadin lausehet
        kenen luota pakenet.
        Tuntuvi immen iholla
        heinän korren heiluttaja
        kielon tuoksun kuljettaja.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      25
      3634
    2. Oot nainen liian paksu minulle

Joten en yhtään syty tästä suhteesta.
      Ikävä
      256
      3554
    3. No nyt! Linda Lampenius jakoi sensuellin kuvan itsestä - "Olematon mekko" saa hieraisemaan silmiä...

Linda Lampenius täyttää tänään 55 vuotta. Eipä uskoisi kuvan perusteella. Onnea, onnea, onnea pop-artistille ja huippuvi
      Suomalaiset julkkikset
      28
      2034
    4. Mites teillä keskustelut soljuu?

Oli tossa mun aloittamassa ketjussa eilen illalla aikamoinen show. Mutta toisaalta ainahan mä oon valitellut kun täällä
      Sinkut
      270
      1706
    5. Shokki! Marko Paanaselle ei riitä 100 000 euron budjetti - Vaatii kesken remontin näin paljon lisää!

Hupsista, noinkos siinä sitten kävi, budjetti ei pitänytkään…! Eikä taida olla ihan eka kerta, näitähän sattuu... Onko
      15
      1439
    6. Pystyt sille toiselle

Kertomaan ne salaisetkin asiat. Olette läheisiä. En tiedä kerrottu minusta. Tuskin kerrot. Puhutko sanaakaan. Toisaalta
      Ikävä
      8
      1399
    7. Venäjän rikollisen sodan juurisyyt

Koska edellinen ketju Venäjän rikollisen sodan juurisyistä oli niin suosittu, että se tuli pikaisesti täyteen eikä sitä
      NATO
      389
      1252
    8. Annen grillin nousu ja konkka..

Olipa se nopea grilli bisnes..Voi voi sentään mitäs nyt tilalle?
      Sotkamo
      50
      1179
    9. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      75
      1025
    10. Huominen haastattelu

Huomenna 27.02 Torstaina. OLLI. SAHIMÄKI Järviradiossa haastateltavana kello 12:00 👏👏
      Ähtäri
      28
      1007
    Aihe