Onko Sinulla Kansallispuku?
Missä tilanteessa olet käyttänyt sitä, tai missä se on mielestäsi sovelias asu?
Lapin puvussa on esiinnytty Itsenäisyyspäivän juhlissa, miehet ja naiset, mutta harvemmin omia maakuntien pukuja on siinä juhlassa näkynyt.
Olen esiintynyt kansallispuvussa monessa tilaisuudessa. Minusta se on kaunis ja edustava asu arvojuhlissa. Omistan sellaisen ja käytän kansallisina juhlapäivinä.
Joissain kouluissa on ollut tapana juhlia Kalevalanpäivää ja pukeutua kansallispukuihin. Sitä ei varmasti ole kaikilla, mutta onhan olemassa pukuvuokraamot.
Hyvää Kalevalanpäivää!
16
119
Vastaukset
- AnonyymiUUSI
Onko lappalaisilla kansallispukua?joka päivähän nuilla tuntuu olevan juhlapäivä.
- AnonyymiUUSI
Lapin puku on kansanpuku.
Peräpohjolassa eli pohjoisimmassa lapissa on Peräpohjola kansallispuku.
Kansallispukuja on monia malleja. Saamenpuku/ Lapinpuku malleja on useita,
Aloituksessa ei ole Lapin pukua nimetty kansallispuvuksi, se on kansanpuku jota he käyttävät, mutta siinäkin on malleista ollut omat sääntönsä, joihin on ilmennyt uusia tapoja.
Minulla on äitini käsin valmistama Kaukolan puku. Valitsin sen, koska pidin sen tummansinisestä väristä, punainen reunus helmassa, liivi monivärisesti kirjailtu, valkea esiliina ja pusero, valkea lyhyt huntu avioituneilla naisilla. Sukusiteitä ei Karjalaan ole, pidän vaan eniten nästä karjalaisista puvuista. Hame on täyspitkä ja siten juhlava.
Eniten olen kansalluspukuani käyttänyt kuoroesiintymisissä, joskus kesähäissä, juhannusjuhlissa ja ns. tuuletuspäivinä, joita järjestetään vuosittain 5.8.. Olen pukuani lainannutkin, uskon että se kelpaa hyvin perinnöksi myös.
Hyvää Kalevalanpäivää!
🇫🇮🇫🇮🇫🇮Minulla on peräpohjolan kansallispuku. Viimeksi käytin sitä yo-juhlissani.
Ei ole, mutta jonkun kannakselaisen kansallispuvun voisin hankkia, ja jopa pukea päälleni, mutta tilaisuudet alkavat olla vähissä.
- AnonyymiUUSI
Mallia Rihannasta
Rihanna Kannaksen puvussa
https://www.stara.fi/wp-content/uploads/2018/05/rihanna14052018a.jpg
Nokian Renkailla oli Kannaksella tehdas
ennen kuin rysät varastivat sen
Uutta rakennetaan hitaasti Romaniaan, hallitus avustaa siellä
- AnonyymiUUSI
Suomalainen voi kai pitää kalevala-aiheista pukua, vaatetta ilman et saa syytöksiä kulttuurin omimisesta? Nykyään kun uhriudutaan niin kovin helposti lähes kaikesta.
- AnonyymiUUSI
Ei kai ole kielletty, Kalevalan vaikutuksista ja muutoksista oli radiossa tänään haastattelu, en ennättänyt ihan kaikkea kuulemaan, mutta asiaa tutkinut henkilö kertoi, että Kalevala elää muutoksissa ja uutta on aina tulossa. Puhui jopa naisten suuresta vaikutuksesta perinteiden vaalimisessa ja uudistumisessa. Kaikkea muuta kasi muutellaan, mutta sanoi Väinämöisen olevan niin vanha, ettei sitä kukaan muuta!
En ole tietoinen, mutta eiköhän Kansallispuku ;kin ole sallittu valmistaa uusia malleja. Vaikka pitäjän, tai kaupungin nimellä suunnittelemaan. Vuorelmahan niitä valmistaa teollisesti.
- AnonyymiUUSI
Joka päivä kuljen kansallispuku päällä. Minulla on niitä erilaisia eri tarkoituksiin.
S-Market kansallispuku, tori kansallispuku, terveyskeskus-kansallispuku,
pihanharavoimis-kansallispuku, kirpparikäynti kansallispuku,
teatteri kansallispuku, konsertti kansallispuku Dannya ja Erika konserttia varten,
uimaranta kansallispuku, hiihtämis kansallispuku (aika mustikkasopassa rinnuksista),
grillijuhla kansallispuku (aika sinapissa), camping kansallispuku (haisee kossulle).
Tottakai jokaisella kansallispuku on, useitakin. - AnonyymiUUSI
Minulla oli lapsena Munsalan kansallispuku. Äitini oli ihastunut siniseen väriin. Juhannuksena kävimme Helsingin Seurasaaren juhlilla.
En kummemmin vietä Kalevalanpäivää, mutta muistan kyllä päivän olemassaolon ja tämä edustaa itselleni aidon, muinaissuomalaisen kulttuurin juhlapäivää. Olen ylpeä suomalaisuudestani ja olen tarkka myös siinä mitä tunnustan suomalaisuudeksi ja mitä en.- AnonyymiUUSI
Katselin netissä kansallis- sekä muinaispukuja. Itseäni kiinnostaisi suoran äitilinjani paikkakuntien puvut, mutta en löytänyt. Kalanninpuku osui ehkä lähimmäksi.
Mahtavat kuitenkin olla kalliita pukuja ja missä niitä käyttäisin, kun en koskaan missään juhlissa käy?
- AnonyymiUUSI
Kevä !
Luonto riisuu kahleitaan
vesi virtana vilisee
lätäköt vettä räiskii
kastuu autot
kastuu kansa
kohat maa mustana möllöttää
lumisulaa solkenaan
ei pilkkimiehet jäälle pääse
rannalla kaihoten katsoo
kiinostaisi kala ruoka
kauppaan marssi mies raukka
lohen tiskiltä ostaaa
korvikkeeksi olutta kaataa
nesteeksi kuivaan kurkkun
iloiten iltaa viettää
saunan lauteille kapuaa,
puhtoisena poika
sänkyynsä yöksi köllahtää
untenmaille uneksimaan
elämän ihanuutta !- AnonyymiUUSI
Kevät !
- AnonyymiUUSI
Hyvin kalevalaista runonlausuntaa. 🫠
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Hyvin kalevalaista runonlausuntaa. 🫠
Hetken sana heilahti
kimmokkeen sai sateesta
mietteet kuulin ystävältä ,
---- jäällä vettä
pilkkimiehiä ei näkyny
sanan muutaman aattelin
kirjoitaa
sanoakseni muutaman sanasen
iltamme iloksi.
kirj. Suomi mummi* - AnonyymiUUSI
Mikä kumma kuljeskeli
tantereilla tallusteli
kostehilla koetteli
poskiani silitteli
kelmi kulki vierelläni
taidatkos sen tavoistaan
tässä kenties tunnistaa
Mikä tämä kummajainen
pakkasella kiusallinen
kelle laadin lausehet
kenen luota pakenet.
Tuntuvi immen iholla
heinän korren heiluttaja
kielon tuoksun kuljettaja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih253634- 2563554
No nyt! Linda Lampenius jakoi sensuellin kuvan itsestä - "Olematon mekko" saa hieraisemaan silmiä...
Linda Lampenius täyttää tänään 55 vuotta. Eipä uskoisi kuvan perusteella. Onnea, onnea, onnea pop-artistille ja huippuvi282034Mites teillä keskustelut soljuu?
Oli tossa mun aloittamassa ketjussa eilen illalla aikamoinen show. Mutta toisaalta ainahan mä oon valitellut kun täällä2701706Shokki! Marko Paanaselle ei riitä 100 000 euron budjetti - Vaatii kesken remontin näin paljon lisää!
Hupsista, noinkos siinä sitten kävi, budjetti ei pitänytkään…! Eikä taida olla ihan eka kerta, näitähän sattuu... Onko151439Pystyt sille toiselle
Kertomaan ne salaisetkin asiat. Olette läheisiä. En tiedä kerrottu minusta. Tuskin kerrot. Puhutko sanaakaan. Toisaalta81399Venäjän rikollisen sodan juurisyyt
Koska edellinen ketju Venäjän rikollisen sodan juurisyistä oli niin suosittu, että se tuli pikaisesti täyteen eikä sitä3891252Annen grillin nousu ja konkka..
Olipa se nopea grilli bisnes..Voi voi sentään mitäs nyt tilalle?501179Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens751025Huominen haastattelu
Huomenna 27.02 Torstaina. OLLI. SAHIMÄKI Järviradiossa haastateltavana kello 12:00 👏👏281007