Viimeiset 500 vuotta on ääretön avattu ymmärrettävään muotoon. Itse en tietenkään asiassa ole ollut mukana enkä ymmärrä esim. Einsteinin teorioita.
Onko itse luonto ääretön vaiko ne luonnonlait ainoastaan joita noudattaen luonto toimii. Spinoza mielestäni oletti luonnonlakien olevan äärettömyyden takana. Kun asiaa ajattelee matemaattisesti ja geometrisesti niin koordinaatistossa pisteen yksi ja kaksi välissä on teoreettinen ja matematiikkaan perustuva ääretön joukko lukuja 1.2 / 1.33 / 1. 444 / 1. 5555 / 1.66666666..... jne. Mutta onko pisteen 1 ja 2 väli todellisuudessa ääretön.
Luonnonlait ovat äärettömiä ja äärettömyyden takana. Itse luonto saattaa olla periaatteessa äärellinen.
Miten Spinoza suhtautui Ikuiseen. On ilmeistä että ikuisuutta ei ole ilman sitä että on olemassa tarkka järjestys ja hierarkia asioilla ja ihmisillä. Korkeimmassa asemassa olevalla on Hyvyys , mutta muissa asemissa syntyy yhteenottoja ja hierarkia ikuiseksi tarkoitettu repeilee ja pullistelee.
Myös harhat ja salaisuudet ja peittävät hunnut on tarkoituksella osa ikuista järjestystä.
1470-1960 ääretön käsite avautui monin tavoin
1960-2450 tulee ikuinen käsite luultavasti jälleen ajankohtaiseksi
Nää ajatukset synty kun luin noin viisi sivua Spinozan teosta. Itse en asiaa mitenkään tunne mutta yritän vähän viritellä asiasta keskustelua.
Ääretön ja Ikuinen
4
<50
Vastaukset
- AnonyymiUUSI
joo kun joku jos niin taisi sanoa tietokoneiden ohjelmoinnista niin tqisin sanoakin että nyt aluksi dellsinen hsusks ohjewlmoinrtikieli millä ssas hasusksasri rierokoneer rekwemään omia määräämiäsi juttujqq..
voi aina kehittyä. niin python varmaankin jos tuntuu hauskalle niin vaikka silläkin jorain sirrwen... - AnonyymiUUSI
Onko totta että ikuisuus kaatuu jos järjestys ja hierarkia sortuu. Jumalan pitää yhtenä ainoana olla ensimmäinen ja Korkein. Ja raamattu sekä Koraani painottaa että on vain yksi Korkein ja suurin.
Mutta tuo Korkein ei voi olla Raamatussa ja Koraanissa esiintyvä Jumala vaan se on vain idea kyseistä asiaa koskeva, koska tuo Korkein on pelkästään Hyvä. Mutta raamatun ja koraanin Jumalat tai enkelit ovat kierot sekä pahat.
Päädytäänkö näin ajatellen PANTEISMIIN.
Joka tapauksessa Spinoza näyttäisi olettaneen että Panteismi on vain Mielen eli tunteiden asia. Äly ja Ego eivät välttämättä ole Panteismin takana.
MIELI ON KYLLÄ LIITOSSA KOKO LUONNON KANSSA Hän kirjoitti. Mutta itse pohdin onko Äly ja Ego. Joita käytetään luonnon tutkimiseen kovin kourin luontoa tuhoten.
Mitään TÄYDELLISTÄ ja pysyvää ajatusta joka olisi veden pitävä asiasta tuskin saadaan aikaan.
En tässä esittele Spinozan filosofiaa tarkasti vaan sen synnyttämiä mielikuvia. - AnonyymiUUSI
Eikös hierarkia pyri toteuttamaan sen johtajien näkemyksiä
- AnonyymiUUSI
En tiedä, mutta itselleni kysymys järjestyksestä on historian todellisten tapahtumien valossa vaikea. Kun sosialismi kumosi järjestyksen ja perusti neuvostot niin johtiko se aikakauteen jossa IKUISUUS oli utopiaa ja harhaa.
Hare Krishna liikkeen kirjat painottaa että jopa kuoleman hetkeen saakka pitää ajatella pelkästään Krishnaa. Hän on isvara jonka varassa kaikki on ja johon kaikki liittyy kuin oksat puuhun. Ja tuolla liikkeellä on terve käsitys IKUISISTA TAIVAISTA. Se on pitänyt voimassa JÄRJESTYSTÄ ja hierarkiaa ja saanut aikaan ikuisuuden.
Miksi luonto on tuhoutumispisteessä jos hierarkia ja järjestys olisi länsimaisessa ajattelussa kunnossa. On luovuttu järjestyksestä ja luonto on tuhoutunut. Ja ikuisuus menetettiin materialismin voittaessa alaa.
Vuodesta 1998 alkaen ollaan toki alettu jälleen lähestyä henkistä maailmankuvaa ihmeineen ja merkkeineen. Ja materialismi on alkanut haalistua. Järjestys vain on kamppailua yhä. Islam opettaa KOLME KALIFIN POIKAA TAISTELEE VALLASTA MUTTA KUKAAN HEISTÄ EI VOITA, VAAN TULEE MAHDI. Kuljetaan kohden järjestystä ja ikuisuuden paluuta mutta vielä ollaan kaukana niistä. Tärkeintä on ensin saattaa kansat kuriin turmelemasta luontoa. Se tapahtuu anarkististen kuninkaiden pakkotoimien avulla.
Sori tämän viestin saarnaava asenne.....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih253534- 2543505
No nyt! Linda Lampenius jakoi sensuellin kuvan itsestä - "Olematon mekko" saa hieraisemaan silmiä...
Linda Lampenius täyttää tänään 55 vuotta. Eipä uskoisi kuvan perusteella. Onnea, onnea, onnea pop-artistille ja huippuvi282024Mites teillä keskustelut soljuu?
Oli tossa mun aloittamassa ketjussa eilen illalla aikamoinen show. Mutta toisaalta ainahan mä oon valitellut kun täällä2701706Shokki! Marko Paanaselle ei riitä 100 000 euron budjetti - Vaatii kesken remontin näin paljon lisää!
Hupsista, noinkos siinä sitten kävi, budjetti ei pitänytkään…! Eikä taida olla ihan eka kerta, näitähän sattuu... Onko151419Pystyt sille toiselle
Kertomaan ne salaisetkin asiat. Olette läheisiä. En tiedä kerrottu minusta. Tuskin kerrot. Puhutko sanaakaan. Toisaalta81399Venäjän rikollisen sodan juurisyyt
Koska edellinen ketju Venäjän rikollisen sodan juurisyistä oli niin suosittu, että se tuli pikaisesti täyteen eikä sitä3861241Annen grillin nousu ja konkka..
Olipa se nopea grilli bisnes..Voi voi sentään mitäs nyt tilalle?501169Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens751025Huominen haastattelu
Huomenna 27.02 Torstaina. OLLI. SAHIMÄKI Järviradiossa haastateltavana kello 12:00 👏👏281007