2 vai 3 sylinteriä

Anonyymi-ap

Ostamassa elämäni ensimmäistä uutta perämoottoria. Tohatsu 4t 20 2 syl tai 3syl 25hv. Veneessä ollut joskus 40hv 2t ja sen myin pois kauan sitten kun siinä ei ollut kippiä sähköllä vaan käsipelillä ilman avustimia. Vene seissyt pitkään tallissa. Nyt ostan tohatsun. Tuo 3syl ääni miellyttäisi ja isompi kuutiotilavuus mutta tehojen puolesta menee myös 20hv 2syl. Mutta täristääkö nuo 2sylinteriset kuinka? Yhden kerran kokeillut veneessä 10hv 2syl 4tahtia ja se täristi runkoa pikkunopeudella ja ei kiva. Plaanasi kevyesti tuollakin teholla kun ei ole kuormaa ikinä kyydissä paljon. 2t koneita en viitsi katsella öljy läikkien takia jotenkin kuvottavaa. Tehoilla ei nyt ole tarpeen leikkiä. 3syl taitaa käydä pehmeämmin. Ompa keveitä nuo koneet. Edellinen 2t 40hv painoi noin 75kg. Täydellä kaasullahan ei värinät tunnu mutta tyhjäkäynnillä tulee paljon mentyä.

14

558

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vastauksia ei ole tullut. Johtuneeko siitä että olet aika hyvin itse vastannut omaan kysymykseesi?

    • Anonyymi

      Mulla 20 hv sekä 30 4 Tahti, 20 2 syl ja vielä ns tiller malli eli kahva ohjattava,heittokalastus veneessä ja välillä sillä uistellaankin ja en kyllä ole mitään tärinää havainnut ja käy todella nätisti kaikilla kierros alueilla. Toinen on 30 hv 3 syl 4 t kesipulpetti veneessä kaukosäätönä.Molemmat pultattu perälautaan paksuun vaneriin ja ei mitään tärinöitä. Olen kyllä ajanut 9.8 hv 2 syl 4 t ja siinä havaittu pientä tärinää jollain kierrosluvulla oliko vähän alle puoli kaasua. Kaikki koneet Tohatsuja joita myös Mergury/ Mariner merkillä myydään mutta Tohatsu valmistaja. 20 ja 30 vielä alumiini veneissä kiinni.

      • Anonyymi

        Taidan tilata 20hv mallin. Vaihdan sitten 3 pyttyiseen jos ärsytyskynnys ylittyy. Sähkökoneethan kivoja olisi mutta eipä viitsi akkujen kanssa alkaa veivaamaan ja kyttäilemään varaustiloja.


    • Anonyymi

      3 sylinterlä käy tasaisemmin, vääntää paremmin, kuin kaksi sylinterinen.

      Negatiivista huolto hieman kalliinpaa.

      • Anonyymi

        Totta joka sana. Huollot on hiukan hankala juttu ja 7v takuu kun teen ne itse joten kuin honda luotan toimivuuteen ja jos rikki niin hajoaa heti uutena ensi minuuttien aikana niin se riittää. Ei niin tarvetta yli kalleille rahastus huolloille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta joka sana. Huollot on hiukan hankala juttu ja 7v takuu kun teen ne itse joten kuin honda luotan toimivuuteen ja jos rikki niin hajoaa heti uutena ensi minuuttien aikana niin se riittää. Ei niin tarvetta yli kalleille rahastus huolloille.

        "Totta joka sana. Huollot on hiukan hankala juttu ja 7v takuu kun teen ne itse joten kuin honda luotan toimivuuteen ja jos rikki niin hajoaa heti uutena ensi minuuttien aikana niin se riittää. Ei niin tarvetta yli kalleille rahastus huolloille"

        - Keitä Kalleja tarkoitat?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta joka sana. Huollot on hiukan hankala juttu ja 7v takuu kun teen ne itse joten kuin honda luotan toimivuuteen ja jos rikki niin hajoaa heti uutena ensi minuuttien aikana niin se riittää. Ei niin tarvetta yli kalleille rahastus huolloille.

        ”Ei niin tarvetta yli kalleille rahastus huolloille.”
        Suomen kieli on monivivahteinen ja äveriäs.
        Mutta itse kommenttiin. Voisihan tuon lauseen muotoilla toisinkin mutta olisikohankohanko mahdollisuuksien rajoissa kirjoittaa yh teen tuon ylikalleille parempi ilmaisu? Minusta tuo sana kuitenkin kuvaa asiaa antaen ajatuksen yleisestä tiedosta että huollot on usein pahimman luokan asiakkaan rahastusta. Se ketuttaa. Mutta esim honda on hyvässä maineessa ja eipä tarvetta 4v takuuaikana tehdä mitään kuin tiuhaa öljyn vaihtoa vaan. Oma 10hv perämoottori on ties kuinka vanha ja nyt ajattelin huvikseen vaihtaa jakopään remmin. Remmi kun näkyy ja se näyttää edelleen tuoreelta ja koneen ikä lienee 40v. Laatu koneet kestää itse huoltamalla kymmeniä vuosia. Öljynvaihto tiuhaan on hyvin halpaa ja helppoa joka koneeseen. LL ohjelmat on todella törkeää välinpitämättömyyttä. Toyota on vastuullinen ja luotettava valmistaja ja öljynvaihdot on malliesimerkki esim vag tehtaalle.


    • Anonyymi

      Juu 4 tahti perämoottoreiden huolto kyllä täysin ylimitoitettu ja huolto firmat rahastaa rankasti. Varsinkin pienempien 4 t koneiden 8-60 hv jakohihnojen vaihtovälit huollon mukaan liian tiheään ei niissä mitään ns apulaitteita samalla hihnalla ja hyvinkin ajelee ainakin 10 vuotta samalla hihnalla,kevällä ottaa suojakopan irti ja katsoo onko kulumaa murtumaa ja jos ei niin ajoa vaan. Isommissa koneissa voi olla useampi nokka akseli kiristinrullaa ym ja niiden vaihto väli vähän perustelumpaa. Eikä vähänkään kätevämmälle miehelle ole vaikeaa vaihtaa jakohihnaa itse työkalut ja hyvä vauhtipyörän ulosvetäjä ja tietoa/taitoa niin helppo homma. Itse huoltanut omat ja kavereidenkin 4 t koneet ja niin teen jatkossakin.

      • Anonyymi

        Juuri näin! Mulla -06 uutena ostettu 40 HP nelari EFI Mercury. Aina huoltanut itse. 10 vuoden kohdalla vaihdoin nokkahihnan ja vesipumpun impellerin. Nyt keväällä meinasin vaihtaa nuo pari juttua jälleen. Normi huolto on tietysti tehty syksyllä.


    • Anonyymi

      Aloittaja söi sanansa käänsi takkinsa jne ja ostin 1v vanhan 50hv hondan 3500€. 3kertaa ollut käynnissä. Aika uusi.

      • Jos olet aloittaja, niin vähän mietityttää veneesi koko. Onko myös 50:nen sopiva veneeseen joka plaanasi jo 10-tehoisella.


      • Anonyymi
        torrelaine kirjoitti:

        Jos olet aloittaja, niin vähän mietityttää veneesi koko. Onko myös 50:nen sopiva veneeseen joka plaanasi jo 10-tehoisella.

        Nelareissa täytynee ylimyoittaa moottoria, toisin kuin ETEC-moottoreissa joissa teho-painosuhde on loistava


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nelareissa täytynee ylimyoittaa moottoria, toisin kuin ETEC-moottoreissa joissa teho-painosuhde on loistava

        Huomasitko että aloittaja oli ostamassa UUTTA konetta? Ai et, no ymmärrän kyllä.


    • Anonyymi

      Täristäminen riippuu myös koneen merkistä, meillä oli Terhi 430T:ssä 2-syl. Yamaha 28 HP ja vene ei tärissyt yhtään, kone kyllä heilui aika paljon esim. tyhjäkäynnillä, vaihdettiin siihen sitten 2-syl. 35 HP Evinrude ja vene tärisi aika paljon tuolla koneella eli huonompi tärinänvaimennus.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      42
      7145
    2. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3988
    3. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      52
      3463
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      41
      2988
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2756
    6. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2248
    7. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2216
    8. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2183
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      47
      2177
    10. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      44
      2133
    Aihe