Näyttö välkkyi

Anonyymi-ap

Käyttöjärjestelmä on ubuntu mate, asennettu vähän aikaa sitten. Ennen kirjautumista taisi näkyä jokin "codec problem" teksti. Jo silloin kun kokeilin ja en ollut vielä asentanut taisi olla graafinen viesti jossa luki "codec problem".

Kun olin kirjautunut järjestelmään, näyttö välkkyi niin että meni mustaksi ja takaisin monta kertaa. Ei tehnyt näin eilen. Mikä voisi olla vikana?

7

157

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Aloittaja täällä. Voisko johtua siitä kun kannettavassa taitaa olla nvidia?

• Anonyymi

Tuskin. Luultavasti näyttösi on rikkoutunut tai olet asettanut sen sellaiseen tilaan, mitä ei pystytä näyttämään.
        Ja muuten: Tuo mainitsemasi ei ole välkkymistä vaan vilkkumista. Välkkyminen on sitä, kun virkistystaajuus on liian pieni ja sen näkee.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuskin. Luultavasti näyttösi on rikkoutunut tai olet asettanut sen sellaiseen tilaan, mitä ei pystytä näyttämään.
        Ja muuten: Tuo mainitsemasi ei ole välkkymistä vaan vilkkumista. Välkkyminen on sitä, kun virkistystaajuus on liian pieni ja sen näkee.

Windowsissa ei koskaan välkkynyt noin. Yhdessä yössä mennyt rikki? En usko. Olen huomannut tuollaisen asenteen joissakin linux käyttäjissä ettei linuxissa ole koskaan mitään vikaa ja se vika on aina käyttäjän koneessa.

Vilkkua on sen synonyymi.

https://www.suomisanakirja.fi/välkkyä

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Windowsissa ei koskaan välkkynyt noin. Yhdessä yössä mennyt rikki? En usko. Olen huomannut tuollaisen asenteen joissakin linux käyttäjissä ettei linuxissa ole koskaan mitään vikaa ja se vika on aina käyttäjän koneessa.

Vilkkua on sen synonyymi.

https://www.suomisanakirja.fi/välkkyä

No kokeilepa asentaa windows ja kerro sitten, kun saat saman tuloksen siellä, onko näytönohjaimesi hajalla? Juuri noin ne hajoaa - se, että syyttää nvidiaa asiasta ei auta. Sehän on vähän sama kuin kunnianloukkaus.
        Eli joko olet itse jotain kämmännyt tai sitten se on rikki!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No kokeilepa asentaa windows ja kerro sitten, kun saat saman tuloksen siellä, onko näytönohjaimesi hajalla? Juuri noin ne hajoaa - se, että syyttää nvidiaa asiasta ei auta. Sehän on vähän sama kuin kunnianloukkaus.
        Eli joko olet itse jotain kämmännyt tai sitten se on rikki!

Mitä juuri noin ne hajoaa? Järjetön vastaus.

• Anonyymi

Tarkistin kernel/src-ajureista lähdekoodista ja "codec problem" tekstiä sieltä ei löytynyt. Nyt pitäisi sitten katsoa kernelin lokista, mikä on oikea virheilmoitus?
      $ dmesg
      -voi auttaa
      tai
      $ cat /var/log/syslog
      -tuohon voi lisätä .0, .1, .2 jne. jos haluaa aikaisempia bootteja
      tai vielä vanhempia:
      $ cat /var/log/syslog.6.gz | gunzip
      Bootti-vaiheen virheilmoitukset löytyvät taas:
      $ cat /var/log/boot.log.1
      Jos taas X11 ei käynnisty:
      $ cat /var/log/Xorg.0.log

Voi kannattaa myös vilkaista kern.log tiedostoon samassa paikassa.
      Ai niin - jos kyseessä on nvidia-ajuri, niin oikea paikka kysyä apua on nvidialta, koska lähdekoodia ei ole saatavilla. Vaihtoehto on käyttää nouveau-ajuria.

• Anonyymi

No sana codec siinä oli. Se hävisi ennen kuin ehdin kirjoittaa tai ottaa kuvan.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      5434
    2. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      27
      4705
    3. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      28
      2691
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2334
    5. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2058
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2008
    7. En ole koskaan kokenut

Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1637
    8. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1581
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      24
      1390
    10. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      18
      1386
    Aihe