Vuonna 1972 Suomen tieliikenteessä kuoli 1156 ihmistä, vaikka liikennemäärä oli alle puolet nykyisestä.
Silloin autoilijan todennäköisyys kuolla oli 10-kertainen nykyiseen nähden eli tilanne oli aivan kamala. 🤢🤮!!!! Jopa presidentti puuttui tilanteeseen uuden vuoden puheessaan 1973.
Silti vanhat jäärät aloittivat aivan kaamean itkun ja valituksen, kun päättäjä määräsi nopeusrajoitukset, turvavyön käyttöpakon, promillerajan, talvirengaspakon ja liikennevaloja lisättiin.
Mitä h..iä sitä edes itkemään, kun oli kuitenkin ensin annettu mahdollisuus näyttää, että autoilu olisi turvallista ilman em. pakkojakin?
Miksi 70-luvulla jääräukot vastustivat uudistuksia, vaikka tieliikenne oli 10 X vaarallisempaa??
57
596
Vastaukset
- Anonyymi
Olipa melkoinen rykäisy ja todella tärkeä ja ajankohtainen ongelma.
- Anonyymi
Olisiko liittynyt vapauden rajoittamiseen mikä ei milloinkaan ole mukavaa.
- Anonyymi
Kyllähän nuoriso vieläkin käyttää vapauttaan kuolla liikenteessä.
- Anonyymi
Ketkä vastusti, en minä ainakaan huomannut. Talvirenkaat olleet pakolliset paljon kauemmin, turvavöitä käytetty vapaaehtoisestikin ja promillerajakin olut sama jo aikaisemmin.
Kaikki ei käytä nytkään turvavöitä eikä noudata nopeusrajoiutuksia, suurin osa myös osaisi ajaa turvallista nopeutta ilman rajoituksia, toisille taas ei rajoituksilla ole mitään väliä, varsinkaan jos tarkoituskin ajaa rekan keulaan tai ajaa huumeissa.
Eniten kuolemien vähenemiseen vaikuttaa turvallisemmat korit ja ilmatyynyt, joillakin myös abs ja ajonvakautuksen kehittyminen, nopeusvalvonta on pelkkää rahankeruuta.- Anonyymi
"Talvirenkaat olleet pakolliset paljon kauemmin"
Alun perin talvirengaspakko tuli Suomessa voimaan 1.12.1978
"promillerajakin olut sama jo aikaisemmin."
"kiinteät promillerajat otettiin käyttöön v. 1977" - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Talvirenkaat olleet pakolliset paljon kauemmin"
Alun perin talvirengaspakko tuli Suomessa voimaan 1.12.1978
"promillerajakin olut sama jo aikaisemmin."
"kiinteät promillerajat otettiin käyttöön v. 1977"Enemmänkin vaikuttanut rajoitus milloin niitä saanut käyttää, käytännössä kun kaikki käyttäneet heti kun talvirenkaita ja nastarenkaita ollut saatavana.
"Maailman ensimmäinen talvirengas oli Suomen Gummitehdas Oy:n valmistama Kelirengas, joka kehitettiin vuonna 1934 kuorma-autoille.[2] Myös renkaiden nastoitus on suomalainen keksintö 1930-luvulta, mutta yleisempään käyttöön nastarenkaat tulivat vasta 1960-luvulla."
"Liikenteen ja alkoholinkulutuksen kasvaessa myös rangaistuksia kovennettiin vuosina 1937, 1950 ja 1957. Kun alkoholi- ja kriminaalipolitiikka liberalisoituivat 1960- ja 1970-lukujen vaihteessa rangaistukset lievenivät ja lainsäädäntö muuttui. Rattijuopumusta koskevat säännökset siirrettiin tieliikennelaista rikoslakiin ja kiinteät promillerajat otettiin käyttöön v. 1977 voimaan tulleella lailla (rattijuopumus 0,5 promillea ja törkeä rattijuopumus 1,5 promillea).
Vuoden 1994 lainuudistuksessa törkeän rattijuopumuksen raja pudotettiin 1,2 promilleen."
1957 viimeinen tiukennus näköjään, ei ole ollut kunnollisia promillemittareitakaan ennen 70-luvun loppua.
"Suomessa promillerajat tulivat käyttöön 1977. Ennen sitä ajokunnon määritys oli vaivalloista ja kiusallistakin. Kun poliisi totesi putken sisällön muuttuneen vihreäksi ja viivamerkinnän ylittyneen, oli edessä lääkärireissu.
Verikokeen lisäksi lääkäri teki kliinisiä kokeita. Rattijuopoksi epäilty joutui esimerkiksi poimimaan tulitikkuja lattialta yhdellä kädellä tai tökkimään itseään sormella nenään. Lopuksi lääkäri antoi kliinisen lausunnon." - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Enemmänkin vaikuttanut rajoitus milloin niitä saanut käyttää, käytännössä kun kaikki käyttäneet heti kun talvirenkaita ja nastarenkaita ollut saatavana.
"Maailman ensimmäinen talvirengas oli Suomen Gummitehdas Oy:n valmistama Kelirengas, joka kehitettiin vuonna 1934 kuorma-autoille.[2] Myös renkaiden nastoitus on suomalainen keksintö 1930-luvulta, mutta yleisempään käyttöön nastarenkaat tulivat vasta 1960-luvulla."
"Liikenteen ja alkoholinkulutuksen kasvaessa myös rangaistuksia kovennettiin vuosina 1937, 1950 ja 1957. Kun alkoholi- ja kriminaalipolitiikka liberalisoituivat 1960- ja 1970-lukujen vaihteessa rangaistukset lievenivät ja lainsäädäntö muuttui. Rattijuopumusta koskevat säännökset siirrettiin tieliikennelaista rikoslakiin ja kiinteät promillerajat otettiin käyttöön v. 1977 voimaan tulleella lailla (rattijuopumus 0,5 promillea ja törkeä rattijuopumus 1,5 promillea).
Vuoden 1994 lainuudistuksessa törkeän rattijuopumuksen raja pudotettiin 1,2 promilleen."
1957 viimeinen tiukennus näköjään, ei ole ollut kunnollisia promillemittareitakaan ennen 70-luvun loppua.
"Suomessa promillerajat tulivat käyttöön 1977. Ennen sitä ajokunnon määritys oli vaivalloista ja kiusallistakin. Kun poliisi totesi putken sisällön muuttuneen vihreäksi ja viivamerkinnän ylittyneen, oli edessä lääkärireissu.
Verikokeen lisäksi lääkäri teki kliinisiä kokeita. Rattijuopoksi epäilty joutui esimerkiksi poimimaan tulitikkuja lattialta yhdellä kädellä tai tökkimään itseään sormella nenään. Lopuksi lääkäri antoi kliinisen lausunnon."Poliisin epäillessä rattijuopumuksesta ennen promillemittareita, kuljettaa käskettiin kävelemään ajoradan reunaviivaa pitkin suoraan. Jos horjahteli, epäilty vietiin verikokeisiin.
- Anonyymi
Juu, tuo aloittaja unohti tai ei edes tiedä, että harvoissa autoissa oli ne turvavyöt, mutta tuhkakuppi oli joka kaarassa.
En kyllä ymmärrä, miten joku ääliö keksikin jonkun n 60v vanhan asian?
- Anonyymi
Enemmänkin pitäisi ihmetellä miksi vanhemmat ihmiset pitää nykynuoria holtittomina kuskeina ja kauhistelevat jokaista onnettomuutta, vaikka ennen tosiaan tapahtunut moninkertaisesti.
Sillä että edelleen lasketaan nopeusrajoituksia ei saavuteta mitään, lähes kaikki johtuu itsemurhista tai päihtyneenä ajosta ja silloinkin kuolee vain pari sivullista vuodessa, suurin osa ajanut yksintieltä ulos tai muut lähteneet kyytiin vaikka tietäneet kuskin olevan kännissä/huumeissa.
Suomessa myös sääolot vaikuttaa onnettomuuksiin kuten Uimaharjun tapauksessa. Ylinopeutta saattanut tosin olla hiukan siinäkin, oli saanut sakot ajamalla 117km/h 60-alueella. Normaalistihan lähtisi kortti. Voi tosin olla että maasturin leveät renkaat ei mahtuneet ajouriin ja mutkassa sohjon päällä ei pito riittänyt.
Liian alhaiset rajoitukset hyvällä kelillä aiheuttaa turhia takaa-ajoja, eikä pakenevaa nuorta voi syyttää kun kytätkään "ammattilaiisna" eivät kykene hillitsemään saalistusviettiään vaan riskeeravat sivullistenkin hengen ja vaikka ajaisivat kortittomia alaikäisiä takaa.- Anonyymi
Olihan väkivaltaakin ennen paljon enemmän. Ne jotka oli nuoria 1990 luvulla kauhistelee nyt nykymenoa ja nuorisoa vaikka silloin sai todennäköisemmin pataan kuin tänään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olihan väkivaltaakin ennen paljon enemmän. Ne jotka oli nuoria 1990 luvulla kauhistelee nyt nykymenoa ja nuorisoa vaikka silloin sai todennäköisemmin pataan kuin tänään.
Sotien jälkeen lähinnä kun miehistä tuli hermoraunioita ja käyttivät sodassa huumetta mistä tulivat riippuvaiseksi. Nyt ovat sitten nuoret paljon väkivaltaisempia kuin ennen ja jälleen huumeet syynä, lisäksi matut vääräuskoisia kohtaan. Vapaa kasvatus tehnyt myös tytöistä väkivaltaisia, taas yksi puukottanut miestä ja yh-ämmät aiheuttaa pojille paljon ongelmia.
- Anonyymi
"Yhtiön tiedote kertoo, että siitä löytyy kahden litran TSI-moottori, joka puskee autoa eteenpäin 265 hevosvoimalla. Nollasta sataan se sinkoaa noin 6,5 sekunnissa.
Tehon lisäksi autosta löytyy lukuisia turvaominaisuuksia.
Siinä on muun muassa automaattijarrutus, kuolleen kulman tunnistus ja avustin, joka jarruttaa automaattisesti, mikäli auto havaitsee, että se on ajautumassa kohti vastaantulevaa liikennettä. Mukana paketissa on niin ikään toinenkin avustin, joka valvoo kuljettajan vireyttä muun muassa ratin liikkeitä ja kaistavahdin toimintaa seuraten."
https://www.is.fi/autot/art-2000011093165.html
Toivottavsti noita turvalaitteita ei saa pois päältä kyttäautoista, nehän ajelee nykyään täysin päättömästi väärää puolta tietä, liikenteenjakajien väärältä puolelta, kevyenliikenteenväylillä, ohittelevat kieltoalueilla, ylämäissä ja minkä rotiskot kulkee kenestäkään piittaamatta suojatielläkin jalankulkijoiden yli. Mahtavaa kun automaatti laittaa jarrut pohjaan ja estää ylittämästä kaistoja tai menemästä kevyenliineteenväylille. Vielä kun sammuttaisi moottorin kokonaan kun ajo tarpeeksi holtitonta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sotien jälkeen lähinnä kun miehistä tuli hermoraunioita ja käyttivät sodassa huumetta mistä tulivat riippuvaiseksi. Nyt ovat sitten nuoret paljon väkivaltaisempia kuin ennen ja jälleen huumeet syynä, lisäksi matut vääräuskoisia kohtaan. Vapaa kasvatus tehnyt myös tytöistä väkivaltaisia, taas yksi puukottanut miestä ja yh-ämmät aiheuttaa pojille paljon ongelmia.
Nojooo mut Suomen nuorisosta ei ole koskaan ollut mihinkään!
- Anonyymi
70-luvulla jääräukot vastusti vastustuksenkin vastustusta, nyrkkiä pöytään niin että kahvikupit kilisi!
- Anonyymi
Jääräukot vastustaa nyt sähköautoja koska RIISSELI
- Anonyymi
No perkele jos sähköautoistakin nyljetään dieselvero niin sama sitten ajella riisselillä!
- Anonyymi
Ei ne ole silloin 1972 tienneet että liikenne on vuonna 2025 10 kertaa turvallisempaa.
- Anonyymi
Miten ne olisikaan voineet tietää, kun liikenne ei ole 10 kertaa turvallisempaa vuonna 2025.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten ne olisikaan voineet tietää, kun liikenne ei ole 10 kertaa turvallisempaa vuonna 2025.
Suhteessa autojen määrään varmaankin enemmän kuin 10x turvallisempaa.
"Tieliikenneonnettomuuksissa kuolleiden ihmisten määrä oli viime vuonna pienin 88 vuoteen. Asiasta kertoo Tilastokeskus tieliikenneonnettomuustilaston ennakkotietojen pohjalta.
Tieliikenteessä sattuneissa onnettomuuksissa kuoli viime vuonna 173 ihmistä, ja määrä laski edellisvuodesta 23:lla. Edellisen kerran tieliikenneonnettomuudet vaativat ihmishenkiä yhtä vähän vuonna 1935, toteaa Tilastokeskus tiedotteessaan.
Loukkaantuneita oli 3 606.
Kuolemaan johtaneita onnettomuuksia tapahtui eniten Uudellamaalla. Ahvenanmaalla ja Keski-Pohjanmaalla kuolemantapauksia ei kirjattu tapahtuneen liikenteessä ollenkaan.
Kuolemantapaukset ovat tilaston perusteella olleet laskusuunnassa 2010-luvun puolestavälistä lähtien.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010140956.html
Tun jälkeen kuolemat laskeneet lisää, jalankulkijoitakin kuolee 10x enemmän kaatuessaan ja itsemurhia tehdään 700 vuodessa, hyvin suuri osa autolla kuolleistakin rekankeulaan tahallaan ajoja.
- Anonyymi
Silloin naiset ja nuoret ajoivat vähemmän.
- Anonyymi
jääräukot ajoi tuvan ja ulkohuussin välinkin autolla.
- Anonyymi
Naiset ajaa nytkin enemmän kolareita suhteessa ajomäärään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
jääräukot ajoi tuvan ja ulkohuussin välinkin autolla.
S-tanan #KOVAT# automiähet ajoi paljon KOLAREITA
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
S-tanan #KOVAT# automiähet ajoi paljon KOLAREITA
Naisten ei kannata edes yrittää ajaa kovaa, taas kuoli kaksi ja yksi loukkaantui vakavasti kun yksi yritti.
- Anonyymi
Mikäähän vanne kiristää aloittajan päää?
- Anonyymi
Sodankäynyt sukupolvi oli hengissä ja liikenteessä kymmeniä vuosia sitten. Riskinarviointi- ja sietokyky oli eri tasolla nykyiseen verrattuna.
Nykyisellään, elämästä on riskit karsittu. Seurauksena, ihmiset eivät enää tunne elävänsä, ja turhautuvat asiaan. - Anonyymi
Sähköautojakin vastustettiin yli 10 vuotta sitten, kun niitä alkoi tulemaan.
- Anonyymi
Milloin se vastustus loppui, vain pienellä osalla sähköauto ja yhä enemmän tyytymättömiä kun patteriautot vanhenee ja ongelmat lisääntyy.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Milloin se vastustus loppui, vain pienellä osalla sähköauto ja yhä enemmän tyytymättömiä kun patteriautot vanhenee ja ongelmat lisääntyy.
Mitkä ongelmat?
Nyt kun Toyotallakin on face lift sähköautosta niin alkaa olla autoja joiden jälleenmyyntiarvo tulee pysymään hyvänä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitkä ongelmat?
Nyt kun Toyotallakin on face lift sähköautosta niin alkaa olla autoja joiden jälleenmyyntiarvo tulee pysymään hyvänä.Ota se pää pensaasta ja lue vaikka nämä ketjut linkkeineen niin tiedät miksi akkulavetit joutaa paaliin kun akkutakuu loppuu ja onha n esim tesloissa valtavsti muitakin ongelmia.
- Anonyymi
Ainahan kaikesta uudesta itketään. Edelleen jotkut itkee siitä, että autoissa on viimeiset 20 vuotta ollut päiväajovalot. Samoin kaistavahdit ja muut tuntuu olevan kovin herkkä aihe joillekkin.
- Anonyymi
Itse en käytä erillisiä päivävaloja vaan laitan edelleen valot päälle normaalisti päivälläkin. Nykyään näkee paljon autoja takavalot pimeinä, koska ihmiset luottavat valojen toimivan automaattisesti. Tämä vain todistaa, että nykyisten autojen valoautomatiikka on perseestä.
Ja kaistavahdista valitetaan koska se on täysin käyttökelvoton piipittävä paska. Senhän takia useimmat kytkevät kaistavahdin pois päältä. Useimmat ajoavustimet ovat turhakkeita. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itse en käytä erillisiä päivävaloja vaan laitan edelleen valot päälle normaalisti päivälläkin. Nykyään näkee paljon autoja takavalot pimeinä, koska ihmiset luottavat valojen toimivan automaattisesti. Tämä vain todistaa, että nykyisten autojen valoautomatiikka on perseestä.
Ja kaistavahdista valitetaan koska se on täysin käyttökelvoton piipittävä paska. Senhän takia useimmat kytkevät kaistavahdin pois päältä. Useimmat ajoavustimet ovat turhakkeita.>>Tämä vain todistaa, että nykyisten autojen valoautomatiikka on perseestä<<
Noup!
Se todistaa ainoastaan sen, että kuljettaja on valinnut väärän vaihtoehdon valoautomatiikasta.
Ei mitään muuta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
>>Tämä vain todistaa, että nykyisten autojen valoautomatiikka on perseestä<<
Noup!
Se todistaa ainoastaan sen, että kuljettaja on valinnut väärän vaihtoehdon valoautomatiikasta.
Ei mitään muuta.Ei ole olemassakaan kunnolla toimivaa valoautomatiikkaa.
- Anonyymi
"Eniten kuolemien vähenemiseen vaikuttaa turvallisemmat korit ja ilmatyynyt"
Unohtamatta myös sitä, että tiestön rakenteelliset parannukset ovat hävittäneet pois todelliset kuolemanristeykset.
Asenteet!
1. Lapsuudenkotiin ostettiin tuliterä kupla-WV 1966 ja siis ennen turvavyöpakkoa. Ekana päivänä faija pulttasi irti kuplan -piste turvavyöt. Ja kolmessa sodassa lentävissä ilmavoimissa palvellut faija ihan varmasti kuitenkin tiesi ja ymmärsi turvavöiden merkityksen.
2. Molemmat vanhemmat broidini suorittivat ajokortin teekkarien autokoulussa. Käsittääkseni sieltä oli peräisin aivan mieletön tarve ajaa kovaa ja ohittaa, vaikka yhtään mihinkään ei ole kiire. Kerran mentiin veljesporukalla Lappiin rauturetkelle ja neljännen kaverin oli määrä tulla junalla Rovaniemelle. Oltiin suunnilleen neljä tuntia etuajassa nopeusrajoitusten mukaan saapumisaikaa Rovaniemelle arvioituna. Se ei estänyt reipasta ylinopeutta ja agressiivisia ohituksia kyseenalaisissa paikoissa.
- Itse koitin jarrutella menoa takapenkiltää, ilman vaikutusta. Sanoin lopuksi, että suorastaa pelottaa ajatella millaista kyyti olisi, jos olisi oikeasti kiire johonkin...
Aikanaan veljesten vaimot samoin aivan turhaan yrittivät hillitä kaasujalkoja. Teini-ikäiset tyttäret olivat useita kertoja räjähtäneet tarpeettomasta kaahailusta broideille.
Kuten arvata saattaa, ulosajoja ja kolareita oli varsinkin vanhemmalla broidilla lukuisia. Ainoastaan uskomaton tuuri pelasti murhenäytelmiltä. Mm autojonon ohitus ja eka auto alkoikin kääntymään vasemmalle.... Noin 60 metriä lukkojarrutusjälkeä ennen osumista kääntyvän auton takaluukkuun. Sisällä oli 5-henkinen perhe; kylkiosuma olisi tietänyt lukuisia hautajaisia.
Edes tuo tapahtuma ei muuttanut menoa. Oli kuin olisi ollut häpeä ajaa autojonossa rauhallisesti?- Anonyymi
Hyvä että ymmärrät ettet kykene ajamaan kovempaa vauhtia, ne ajaa ketkä kykenee. Onneksi Euroopassa on otettu käyttöön muuttuvat nopeusrajoitukset, jopa 150km/h, toivottavasti pian Suomessakin.
- Anonyymi
>>Miksi 70-luvulla jääräukot vastustivat uudistuksia<<
Todella hyvä kysymys, mistä kaikki kumpuaa?
Äkkiseltään muistamiani tulisia kiistanaiheita eri aihepiireistä:
- automaattiryyppy
- lukkiutumattomat jarrut
- turvavyöt autossa
- järjestelmäkamerassa automaattitarkennus
- järjestelmäkamerassa automaattivalotus
- ilmastointi autossa
- väritelevisio (60-luvun loppu)
- kypärän käyttö fillaroidessa
- pelastusliivivaatimus veneillessä
- viehekortti ja lähes vapaa heittokalastus melk missä vaan
Tästä olisi helppo jatkaa...- Anonyymi
Älä ole jäärä, käytä kypärää myös kävellessä, se on vaarallisinta, 1200 kuolee joka vuosi liukastuessaan.
- Anonyymi
Minkä takia väritelevisiota on vastustettu? 😆
- Anonyymi
Ja näiden 70-lukulaisyten jäärien perilliset vannovat Toyotan nimeen ja sama tyhmyys periytyy.....
- Anonyymi
Anonyymi
2025-04-09 11:47:10
Mikäs sinua Toyotassa hiertää? Se on luotettavin auto mitä olen omistanut. Kärjessä tasatuloksella on vielä 100.000 km ajettu Vitara mitä tulee vähävikaisuuteen 0/0. Toistaiseksi ainoa vika mikä on ollut, niin oikean puolen rekisterikilven valo näyttää palaneen.
https://www.youtube.com/watch?v=gSQlL1v3YWU&t=54s
Prkl, ei voi nykyään luottaa enää mihinkään!! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Anonyymi
2025-04-09 11:47:10
Mikäs sinua Toyotassa hiertää? Se on luotettavin auto mitä olen omistanut. Kärjessä tasatuloksella on vielä 100.000 km ajettu Vitara mitä tulee vähävikaisuuteen 0/0. Toistaiseksi ainoa vika mikä on ollut, niin oikean puolen rekisterikilven valo näyttää palaneen.
https://www.youtube.com/watch?v=gSQlL1v3YWU&t=54s
Prkl, ei voi nykyään luottaa enää mihinkään!!Saksan tilastossa Toyotat olivat epäluotettavimpia, vika tosin vain 12V akuissa, mutta matka keskeytynyt kunnes vaihdettu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Saksan tilastossa Toyotat olivat epäluotettavimpia, vika tosin vain 12V akuissa, mutta matka keskeytynyt kunnes vaihdettu.
Se akun vaihto ei ole kuin hetken ilo kun vika on auton suunnittelussa joka ei mahdollista akun oikeanlaista ja järkevää lataamista ajossa. Bensan kulutus on ollut liian iso painoarvo ja siksi tuossa asiassa tuli tehtyä iso virhe ja korjaaminen jälkikäteen tulisi liian kalliiksi Toyotalle ja siksi sitä ei tehdä takaisinkutsuina tehtaan piikkiin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se akun vaihto ei ole kuin hetken ilo kun vika on auton suunnittelussa joka ei mahdollista akun oikeanlaista ja järkevää lataamista ajossa. Bensan kulutus on ollut liian iso painoarvo ja siksi tuossa asiassa tuli tehtyä iso virhe ja korjaaminen jälkikäteen tulisi liian kalliiksi Toyotalle ja siksi sitä ei tehdä takaisinkutsuina tehtaan piikkiin.
On se vika lehden mukaan korjaantunut ja vika juuri akuissa.
- Anonyymi
Hehhehheer... sinähän sen tiedät, kun roikuit vielä muutaman vuosikymmenen isäs pusseissa vai ookkona niin dementoitunut, että elät 70-lukua?Kerro sää, kun vanhoja kaivelet. Hanki pöljäke elämä.
- Anonyymi
Laivanupotuspelin termistöllä: Osui (suoraan hillosilmään) ja upposi! 🤣 😅 😁 😎
jopas kävi tunteisiisi 🤣 😅 😁 😎
- Anonyymi
Wanhat kaiken vastustajat on aina perceectä.
- Anonyymi
Kyllä niitä "vastustan periaatteesta kaikkea muutosta" tyyppejä löytyy kaiken ikäisistä.
- Anonyymi
Naisten vika onkin etteivät osaa kyseenalaistaa mitään vaan menevät suinpäin mukaan mihin tahansa ja jopa kiihkoilevat ideologioidensa mukaan. Älyvapaata yrittää pakottaa ihmiset sähköautoiluun vaikka tekniikka kehittymätöntä, ei ole infraa eikä sähkökään riitä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä niitä "vastustan periaatteesta kaikkea muutosta" tyyppejä löytyy kaiken ikäisistä.
70-luvulla kannatti ajaa juovuksissa koska rattijuoppo selvisi aina kolareista
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
70-luvulla kannatti ajaa juovuksissa koska rattijuoppo selvisi aina kolareista
Vanhat autot tunnelmallisia, mukavia ne sarjat missä reissasivat vanhoilla autoilla. 70-luku oli muutenkin parasta aikaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Naisten vika onkin etteivät osaa kyseenalaistaa mitään vaan menevät suinpäin mukaan mihin tahansa ja jopa kiihkoilevat ideologioidensa mukaan. Älyvapaata yrittää pakottaa ihmiset sähköautoiluun vaikka tekniikka kehittymätöntä, ei ole infraa eikä sähkökään riitä.
Kyllä useimmin ne on just nuoret miehet jotka ei pysty ajattelemaan omilla aivoillaan vaan mennään vain sopulina brändien markkinaviestien mukana.
Kuvitellaan että ollaan parempia ja menestyneempiä jos alla on tietyn merkkinen auto.
Siinä ei voisi syvemmällä harkakuplassa olla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Naisten vika onkin etteivät osaa kyseenalaistaa mitään vaan menevät suinpäin mukaan mihin tahansa ja jopa kiihkoilevat ideologioidensa mukaan. Älyvapaata yrittää pakottaa ihmiset sähköautoiluun vaikka tekniikka kehittymätöntä, ei ole infraa eikä sähkökään riitä.
Tuossa sähköautoon siirtymisessä taisi olla jokin iso asia syynä ja perusteena, olenko oikeassa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä useimmin ne on just nuoret miehet jotka ei pysty ajattelemaan omilla aivoillaan vaan mennään vain sopulina brändien markkinaviestien mukana.
Kuvitellaan että ollaan parempia ja menestyneempiä jos alla on tietyn merkkinen auto.
Siinä ei voisi syvemmällä harkakuplassa olla.Autoissa hinta, merkki ja ominaisuudet ovat yleensä suhteessa toisiinsa, lukuunottamatta kalleimpia mihin vain harvoilla varaa. Naiset sen sijaan ostaa muodin mukaan mitä tahansa roinaa edes tietämättä ominaisuuksista mitään ja jos mies maksaa tai saaneet perintöä niin vain kallein kelpaa. Naiset nimenomaan ostaa kalleimpia merkkivaatteita, laukkuja, meikkejä jne jos vaan on rahaa tai joku kustantaa tai ottavat pikavippejä ja sitten itkevät TV:ssä ja lehdissä rahapulaa.
Toki jotkut suosii esim bemareita, mutta sekin usein naisten takia mitkä haluaa juuri niiden autojen kyytiin, suurin osa ostaa kuitenkin minkä itse haluaa kunhan ominaisuudet kelpaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuossa sähköautoon siirtymisessä taisi olla jokin iso asia syynä ja perusteena, olenko oikeassa?
Ideologia, viheraate ja suvakkius sekoittavat naisten pienet aivot.
- Anonyymi
Kun isä huusi "poliisi!" lapset tiesi kiinnittää turvavyöt.
- Anonyymi
Vastustan vastustuksen vastustamista ihan vaan periaatteesta!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod305760- 345243
- 292974
- 342424
- 372108
- 152068
- 351882
- 121681
En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191677Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons351594