Tiukassa on uskomus, että pyöräilijä ei saisi ajaa suojatiellä. Tuo ei pidä paikkansa. Suojatiellä saa pyöräillä, eli ylittää ajorata käyttämällä suojatietä. Väistämissäännöt ovat sitten eri asia. Katsokaa nuo kaksi videota.
Väistämissäännöt autoilijan näkökulmasta
https://youtu.be/3nj4SmyEwII
Väistämissäännöt pyöräilijän näkökulmasta
https://youtu.be/nparGCTzSls
Polkupyörällä saa ajaa suojatiellä, eli ylittää ajorata pyöräilemällä suojatien yli
44
659
Vastaukset
- Anonyymi
Kyllä tuon piätisi olla kaikille selvää. Kaikilla ajoneuvoilla saa ylittää kadun suojatietä pitkin, ei vain polkupyörällä.
- Anonyymi
Ei kuitenkaan näyttäisi olevan kaikille selvä asia.
- Anonyymi
Vai että autollakin, vaikka rekalla saa ylittää kadun suojatietä pitkin, en ole tiennytkään !!!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vai että autollakin, vaikka rekalla saa ylittää kadun suojatietä pitkin, en ole tiennytkään !!!
Eihän kevyenliikenteen väyliä voisi esim. talvella aurata tai hiekoittaa kunnossapidon ajoneuvoilla, ellei se olisi sallittua. Tieliikennelain 18 pykälän 6 momentti määrittää seuraavaa:
"Ajoneuvolla suojatiellä ajorataa ylitettäessä ei saa aiheuttaa vaaraa eikä haittaa jalankulkijalle."
Joissakin tilanteissa myös autojen on pakko tulla ajoradalle suojatietä pitkin. Poikkeustapauksia nuo lähinnä ovat, mutta joka tapauksessa sellaisiakin tilanteita on. Ajoneuvon kuljettamisella ei saa noissa tilanteissa aiheuttaa vaaraa eikä estettä jalankulkijoille. - Anonyymi
^ Lisäys: Autoilija on jalankulkijoiden lisäksi tietenkin myös väistämisvelvollinen sen ajoradan liikennettä kotaan, jolle ajaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eihän kevyenliikenteen väyliä voisi esim. talvella aurata tai hiekoittaa kunnossapidon ajoneuvoilla, ellei se olisi sallittua. Tieliikennelain 18 pykälän 6 momentti määrittää seuraavaa:
"Ajoneuvolla suojatiellä ajorataa ylitettäessä ei saa aiheuttaa vaaraa eikä haittaa jalankulkijalle."
Joissakin tilanteissa myös autojen on pakko tulla ajoradalle suojatietä pitkin. Poikkeustapauksia nuo lähinnä ovat, mutta joka tapauksessa sellaisiakin tilanteita on. Ajoneuvon kuljettamisella ei saa noissa tilanteissa aiheuttaa vaaraa eikä estettä jalankulkijoille.NYT OLET EREHTYNYT JA PAHASTI! Tässä "ajoneuvolla" tarkoitetaan POLKUPYÖRÄÄ, se on siis AJONEUVO.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
NYT OLET EREHTYNYT JA PAHASTI! Tässä "ajoneuvolla" tarkoitetaan POLKUPYÖRÄÄ, se on siis AJONEUVO.
Kyllä ajoneuvolla tarkoitetaan tässäkin ajoneuvolain 82/2021 mukaista ajoneuvoa. Määritelmissä ajoneuvolla tarkoitetaan "...maalla kulkemaan tarkoitettua laitetta, joka ei kulje kiskoilla." Muualla laissa suljetaan tästä pois muutamia, esim. moottorittomia tai apuvälinekäyttöön tehtyjä laitteita. Polkupyörä on ajoneuvo, kuten henkilöauto, moottorikelkka tai moduulirekka.
Esimerkiksi Kuopiossa on korttelien välissä ns. rännikatuja. Niitä pitkin saa ajaa tonteille ja niitä ylläpidetään ihan samalla kalustolla kuin isompiakin katuja. Jos sääntö ei olisi tällainen, rännikadulta olisi tosi vaikea liittyä minkään muun kadun liikenteeseen edes henkilöautolla.
Suojatietä pitkin tien/kadun yli ajamista ei oltu kielletty edellisessäkään tieliikennelaissa. Nyt sääntö on selvyyden vuoksi kirjoitettu tuohon jokaisen ymmärrettävään muotoon. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
NYT OLET EREHTYNYT JA PAHASTI! Tässä "ajoneuvolla" tarkoitetaan POLKUPYÖRÄÄ, se on siis AJONEUVO.
Ajoneuvolla tarkoitetaan ihan kaikkia ajoneuvoksi luokiteltavia ajoneuvoja, kuten tuossa edellinenkin kirjoittaa. Ajoradan saa ylittää millä tahansa ajoneuvolla suojatietä käyttämällä ja siten myös polkupyörällä saa, kun sekin on ajoneuvo. Väistämissäännöt ovat sitten asia erikseen.
Polkupyörällä saa siis ylittää ajorata suojatietä pitkin ajamalla. Ajoradan saa myös ylittää kuorma-autolla suojateitä pitkin ajamalla. - Anonyymi
väärin myös pyörällä saa ylittää mutta useimmissa tapauksissa pyöräilijä on väistämis velvollinen autolla etu ajo oikeus
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
väärin myös pyörällä saa ylittää mutta useimmissa tapauksissa pyöräilijä on väistämis velvollinen autolla etu ajo oikeus
Sitä tuossa varmaan tarkoitettiin, kun lukee "...ei vain polkupyörällä." Olisi kenties ollut parempi lukea "...ei pelkästään polkupyörällä".
- Anonyymi
Tuon osalta laki on aika uusi eli tuli voimaan 1.6.2020!
- Anonyymi
Juu ei.
Edellisessäkään tieliikennelaissa ei ollut mitään, minkä vuoksi tien yli ei olisi saanut ajaa suojatien kohdalla. Tilanne ei tältä osin ole muuttunut muuten kuin että lakiin on tehty asian selvästi kertova kirjaus. Edelleen suojatiellä kadun yli ajeleva väistää kadun liikennettä ja suojatiellä käveleviä. - Anonyymi
Mikään ei tainnut edellisenkään lain osalta kieltänyt pyöräilemästä ajoradan yli mistä kohtaa tahansa, oli kohdassa sitten suojatie tai pelkkä puhdas asfaltti. Vanhaa lakia ei kuitenkaan kannata enää hirveästi muistella.
Nykyisen lain osalta asia on samalla tavalla ja asia on tarkemmin määritelty nykyisessä laissa, kuten edellinenkin kirjoittaja toteaa. Väistämissäännöt ovat sitten oma erillinen asia. Esim. kääntyvä ajoradan ajoneuvo väistää sen risteävän tien ylittäviä pyöräilijöitä, jolle hän kääntyy. Kääntyvä autoilija väistää, vaikka kohdassa on mikä tiemaalaus tahansa, tai ei tiemaalausta laisinkaan pyöräilijöille.
- Anonyymi
Pyörällä, skuutilla, sähköskootterilla liikkuvilla, jotka ylittävät ajoradan suojatietä pitkin, tiedoksi, että suojatiellä olevan jalankulkijan ei tarvitse teitä väistää.
Tieliikennelaki
18 §
Ajoneuvolla suojatiellä ajorataa ylitettäessä ei saa aiheuttaa vaaraa eikä haittaa jalankulkijalle.
Suomeksi:
Eli jos suojatiellä on jalankulkija tai jalankulkijoita, niin jalankulkija saa pitää kulkulinjassa, myös siinä tapauksessa että jalankulkijoita on koko leveydeltä!- Anonyymi
Jalankulkija ei kutenkaan saa tarpeettomasti haitata liikennettä, vaikka muilla onkin väistämisvelvollisuus.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jalankulkija ei kutenkaan saa tarpeettomasti haitata liikennettä, vaikka muilla onkin väistämisvelvollisuus.
Kukaan ei saa tarpeettomasti estää eikä haitata liikennettä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jalankulkija ei kutenkaan saa tarpeettomasti haitata liikennettä, vaikka muilla onkin väistämisvelvollisuus.
Se, että jalankulkija pitää kulkusuuntansa, ei ole liikenteen haittaamista!
Jalankulkijan ei tarvitse väistää sinua, jos ajat pyörällä/skuutilla (rakenteellinen nopeus yli 15 km/h) suojatiellä!
Turha myöskään kirjoittaa ennakointivelvollisuudestasta.
Pyöräilijöiden ja skuuttaajien (rakenteellinen nopeus yli 15 km/h) kannattaa opetella liikennesäännöt.
Polkupyörät ja edellä mainitut skuutit ovat ajoneuvoja ja niitä koskee pääosin samat liikennesäännöt kuin muita ajoneuvoja. Ajoneuvolaista löytyy, että polkupyörä on ajoneuvo.
Tieliikennelaissa on jopa erikseen laitettu pyöräilijöistä, että tulee antaa turvallinen tila kohdatessa jalankulkija. Koskee myös edellä mainittuja skuutteja, koska niihin sovelletaan täällä Suomen pyöräilijän liikennesääntöjä.
Erittäin monet pyöräilijät ja skuuttaajat, haittaavat tarpeettomasti liikennettä niin muita ajoneuvoja kohtaan kuin jalankulkijoita kohtaan!
Tiedoksi, että teillä on liikenteessä paljon velvollisuuksia, mutta hyvin vähän oikeuksia.
Lopuksi, että päälleajo-oikeutta ei ole! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se, että jalankulkija pitää kulkusuuntansa, ei ole liikenteen haittaamista!
Jalankulkijan ei tarvitse väistää sinua, jos ajat pyörällä/skuutilla (rakenteellinen nopeus yli 15 km/h) suojatiellä!
Turha myöskään kirjoittaa ennakointivelvollisuudestasta.
Pyöräilijöiden ja skuuttaajien (rakenteellinen nopeus yli 15 km/h) kannattaa opetella liikennesäännöt.
Polkupyörät ja edellä mainitut skuutit ovat ajoneuvoja ja niitä koskee pääosin samat liikennesäännöt kuin muita ajoneuvoja. Ajoneuvolaista löytyy, että polkupyörä on ajoneuvo.
Tieliikennelaissa on jopa erikseen laitettu pyöräilijöistä, että tulee antaa turvallinen tila kohdatessa jalankulkija. Koskee myös edellä mainittuja skuutteja, koska niihin sovelletaan täällä Suomen pyöräilijän liikennesääntöjä.
Erittäin monet pyöräilijät ja skuuttaajat, haittaavat tarpeettomasti liikennettä niin muita ajoneuvoja kohtaan kuin jalankulkijoita kohtaan!
Tiedoksi, että teillä on liikenteessä paljon velvollisuuksia, mutta hyvin vähän oikeuksia.
Lopuksi, että päälleajo-oikeutta ei ole!Ei ole mikään turha asia kirjoittaa ennakointivelvollisuudesta. Se koskee ihan kaikkia tienkäyttäjiä, eli myös jalankulkijoita.
Mistä tiedät jonkun tarpeen milloinkin? Liikennettä ei saa tarpeettomasti estää eikä haitata, mutta jos on jokin tarve, niin tilanne on toinen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se, että jalankulkija pitää kulkusuuntansa, ei ole liikenteen haittaamista!
Jalankulkijan ei tarvitse väistää sinua, jos ajat pyörällä/skuutilla (rakenteellinen nopeus yli 15 km/h) suojatiellä!
Turha myöskään kirjoittaa ennakointivelvollisuudestasta.
Pyöräilijöiden ja skuuttaajien (rakenteellinen nopeus yli 15 km/h) kannattaa opetella liikennesäännöt.
Polkupyörät ja edellä mainitut skuutit ovat ajoneuvoja ja niitä koskee pääosin samat liikennesäännöt kuin muita ajoneuvoja. Ajoneuvolaista löytyy, että polkupyörä on ajoneuvo.
Tieliikennelaissa on jopa erikseen laitettu pyöräilijöistä, että tulee antaa turvallinen tila kohdatessa jalankulkija. Koskee myös edellä mainittuja skuutteja, koska niihin sovelletaan täällä Suomen pyöräilijän liikennesääntöjä.
Erittäin monet pyöräilijät ja skuuttaajat, haittaavat tarpeettomasti liikennettä niin muita ajoneuvoja kohtaan kuin jalankulkijoita kohtaan!
Tiedoksi, että teillä on liikenteessä paljon velvollisuuksia, mutta hyvin vähän oikeuksia.
Lopuksi, että päälleajo-oikeutta ei ole!Kirjoitit >> "Se, että jalankulkija pitää kulkusuuntansa, ei ole liikenteen haittaamista!"
Et varmaan myöskään väistä väylän huoltoajoa, vaan pidät itsepintaisesti kiinni oikeuksista kulkea kulkusuuntaasi, vai mitä? Hiekan poisto saa keskeytyä ja väistyä, että voit kulkea, vai miten se nyt oikeasti on? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole mikään turha asia kirjoittaa ennakointivelvollisuudesta. Se koskee ihan kaikkia tienkäyttäjiä, eli myös jalankulkijoita.
Mistä tiedät jonkun tarpeen milloinkin? Liikennettä ei saa tarpeettomasti estää eikä haitata, mutta jos on jokin tarve, niin tilanne on toinen.Tiedätkö pyöräilijänä, että sinun tulee noudattaa liikennesääntöjä?
Suurin osa pyöräilijöistä ja skuuttaajista rikkoo tahallaan liikennesääntöjä sekä odottavat, että kaikki muut noudattavat ennakointivelvollisuutta eli väistävät Teitä pyöräilijöitä ja skuuttaajia.
Te pyöräilijät ja skuuttaajat yritätte ja myös teette, että vahvemman oikeudella vaarannatte jatkuvasti jalankulkijoita jalkakäytävillä ja suojateillä.
Tiedättekö, että Te pyöräilijät ja skuuttaajat olette ajoneuvoja ja Te väistätte jalankulkijoita. Lakiin jopa lisättiin 1.6.2020, että pyöräilijän tulee antaa jalankulkijoille turvallinen tila kohdatessa. Ennen oli vain, että ajoneuvojen tulee antaa turvallinen tila.
Eikö se kerro hyvin Teidän käyttäytymisestä liikenteessä?
Te pyöräilijät ja skuuttaajat, Teidän tulee aina varautua myös siihen, että väistätte jalankulkijoita suojatiellä.
Olen itse myös pyöräilijä eikä minulla ole ollut vaikea noudattaa sitä, että pyöräilijänä suojatiellä väistän jalankulkijoita. Tarvittaessa on noussut pyörän päältä pois tai olen ylittänyt ajoradan suojatien ulkopuolelta!
Pyöräilijänä noudatan myös muuten liikennesääntöjä! Enhän autoilijanakaan aja jalkakäytävillä, punaisia päin, yksisuuntaista väärään suuntaan jne jne.
Helppoa! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tiedätkö pyöräilijänä, että sinun tulee noudattaa liikennesääntöjä?
Suurin osa pyöräilijöistä ja skuuttaajista rikkoo tahallaan liikennesääntöjä sekä odottavat, että kaikki muut noudattavat ennakointivelvollisuutta eli väistävät Teitä pyöräilijöitä ja skuuttaajia.
Te pyöräilijät ja skuuttaajat yritätte ja myös teette, että vahvemman oikeudella vaarannatte jatkuvasti jalankulkijoita jalkakäytävillä ja suojateillä.
Tiedättekö, että Te pyöräilijät ja skuuttaajat olette ajoneuvoja ja Te väistätte jalankulkijoita. Lakiin jopa lisättiin 1.6.2020, että pyöräilijän tulee antaa jalankulkijoille turvallinen tila kohdatessa. Ennen oli vain, että ajoneuvojen tulee antaa turvallinen tila.
Eikö se kerro hyvin Teidän käyttäytymisestä liikenteessä?
Te pyöräilijät ja skuuttaajat, Teidän tulee aina varautua myös siihen, että väistätte jalankulkijoita suojatiellä.
Olen itse myös pyöräilijä eikä minulla ole ollut vaikea noudattaa sitä, että pyöräilijänä suojatiellä väistän jalankulkijoita. Tarvittaessa on noussut pyörän päältä pois tai olen ylittänyt ajoradan suojatien ulkopuolelta!
Pyöräilijänä noudatan myös muuten liikennesääntöjä! Enhän autoilijanakaan aja jalkakäytävillä, punaisia päin, yksisuuntaista väärään suuntaan jne jne.
Helppoa!Kirjoitit: >> "Tiedätkö pyöräilijänä, että sinun tulee noudattaa liikennesääntöjä?"
Tiedän ja noudatan.
- Anonyymi
Pitäisi olla niin, että ei saa ajaa polkupyörällä suojatiellä. Näin sääntö on kaikille selkeä koska taluttaa on jalankulkija.
- Anonyymi
Pitäisi olla niin, että autoilija väistää ihan kaikkia suojatiellä, oli ylittäjä jalankulkija, pyöräilijä, skuuttaaja, vihreä pikkuelefantti tai mikä tahansa muu autoja heikommassa asemassa oleva.
Noin ei kuitenkaan ole, vaan pitää noudattaa lakia ja sääntöjä, kuten ne ovat nyt tällä hetkellä kirjattu. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pitäisi olla niin, että autoilija väistää ihan kaikkia suojatiellä, oli ylittäjä jalankulkija, pyöräilijä, skuuttaaja, vihreä pikkuelefantti tai mikä tahansa muu autoja heikommassa asemassa oleva.
Noin ei kuitenkaan ole, vaan pitää noudattaa lakia ja sääntöjä, kuten ne ovat nyt tällä hetkellä kirjattu.Periaatteessa autoilijan pitää väistää kaikkia noita, koska ei autoilijalla ole päälleajo-oikeutta. Toki pyöräilijä ja skuuttaaja rikkoisi lakia, mutta se ei anna autoilijalle oikeutta ajaa päälle, joten autoilija joutuu silti väistämään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Periaatteessa autoilijan pitää väistää kaikkia noita, koska ei autoilijalla ole päälleajo-oikeutta. Toki pyöräilijä ja skuuttaaja rikkoisi lakia, mutta se ei anna autoilijalle oikeutta ajaa päälle, joten autoilija joutuu silti väistämään.
Ja autoilijahan väistää, jos ehtii. Aina ei ehdi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Periaatteessa autoilijan pitää väistää kaikkia noita, koska ei autoilijalla ole päälleajo-oikeutta. Toki pyöräilijä ja skuuttaaja rikkoisi lakia, mutta se ei anna autoilijalle oikeutta ajaa päälle, joten autoilija joutuu silti väistämään.
Periaatteessa jokainen pitää varoa kaikkia (ja tarpeen vaatiessa väistää) muita liikenteessä, koska kaikilla on ennakointivelvollisuus, eli pitää ottaa jopa muiden mahdolliset virheet huomioon.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja autoilijahan väistää, jos ehtii. Aina ei ehdi.
Liikenteessä ei saa ajaa sillä tavalla, että ei ehdi noudattaa itseään koskevia liikennesääntöjä.
- Anonyymi
"Jos pyöräilijä aikoo ylittää suojatien pyörän selässä, hän on väistämisvelvollinen. Jos taas pyöräilijä aikoo ylittää suojatien pyörää taluttamalla, tällöin auto on väistämisvelvollinen"
Tämä tieto on tiedotusvälineistä. Joten jos liikennettä ei ole pyörällä saa ajaa tien yli saman tien. Muussa tapauksessa on väistettävä.- Anonyymi
Ainoastaan tieliikennelaki on se, joka vaikuttaa sääntöjen suhteen. Sieltä laista liikennesäännöt löytyvät. Polkupyörällä saa ajaa jokaisen suojatien yli. Väistämissäännöt ovat sitten eri asia ja ne tulee osata eri tilanteissa.
Tuo tiedotusvälineiden tieto pitää vain osittain paikkansa. Ajoradalla ajava ja kääntyvä autoilija pitää väistää sen risteävän tien pyöräilijöitä, jolle hän kääntyy. Hänen pitää väistää riippumatta minkälainen ylityskohta pyöräilijällä on. Kääntyvä autoilija pitää väistää risteävää tietä ylittävää pyöräilijää, vaikka pyöräilijä ylittää ajoradan suojatietä ajaen. Suoraan ajavaa autoilijaa pyöräilijä taas väistää, kuten tiedotusvälineet ovat kertoneet. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ainoastaan tieliikennelaki on se, joka vaikuttaa sääntöjen suhteen. Sieltä laista liikennesäännöt löytyvät. Polkupyörällä saa ajaa jokaisen suojatien yli. Väistämissäännöt ovat sitten eri asia ja ne tulee osata eri tilanteissa.
Tuo tiedotusvälineiden tieto pitää vain osittain paikkansa. Ajoradalla ajava ja kääntyvä autoilija pitää väistää sen risteävän tien pyöräilijöitä, jolle hän kääntyy. Hänen pitää väistää riippumatta minkälainen ylityskohta pyöräilijällä on. Kääntyvä autoilija pitää väistää risteävää tietä ylittävää pyöräilijää, vaikka pyöräilijä ylittää ajoradan suojatietä ajaen. Suoraan ajavaa autoilijaa pyöräilijä taas väistää, kuten tiedotusvälineet ovat kertoneet.Yksi väistämissääntö suojatiellä ajaville on:
"Tieliikennelaki
18 §
Ajoneuvolla suojatiellä ajorataa ylitettäessä ei saa aiheuttaa vaaraa eikä haittaa jalankulkijalle."
Monissa tämän ketjun viesteissä on se, että pyöräilijät tekevät mitä haluavat ja muut väistäköön!
Minulle on jopa muutama pyöräiljiä väittänyt, että kun keskikoroke on samalla tasolla kuin ajorata niin siinä on pyörätien jatke, vaikka on suojatien maalaukset!
Näin ei todellakaan ole!
Siinä on suojatie, on sitten keskikoroke korotettu tai ei, jos katumaalaukset on suojatien!
Pyöräilijät voisivat jo opetella, että te ette ole aina ensijaisia liikenteessä muihin nähden!
Olen jalankulkija, mutta myös pyöräilijä, ja kerrottakoon että osaan liikennesäännöt.
Pyöräilijänä annan jopa jalankulkijalle esteettömän kulun suojatiellä tai sinne mennessä. Suojatiellä ajaessani tarvittaessa talutan pyörääni, mikäli siellä on jalankulkijijoita koko suojatien leveydeltä tai ajan suojatien ulkopuolella. Osaan myös väistämissäännöt suojatiellä ajaessani, ajoradalla ajaviin nähden. En koskaan aja pyörällä jalkakäytävällä. Punaisen valon merkityksen tiedän ja noudatan. Jne Jne. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yksi väistämissääntö suojatiellä ajaville on:
"Tieliikennelaki
18 §
Ajoneuvolla suojatiellä ajorataa ylitettäessä ei saa aiheuttaa vaaraa eikä haittaa jalankulkijalle."
Monissa tämän ketjun viesteissä on se, että pyöräilijät tekevät mitä haluavat ja muut väistäköön!
Minulle on jopa muutama pyöräiljiä väittänyt, että kun keskikoroke on samalla tasolla kuin ajorata niin siinä on pyörätien jatke, vaikka on suojatien maalaukset!
Näin ei todellakaan ole!
Siinä on suojatie, on sitten keskikoroke korotettu tai ei, jos katumaalaukset on suojatien!
Pyöräilijät voisivat jo opetella, että te ette ole aina ensijaisia liikenteessä muihin nähden!
Olen jalankulkija, mutta myös pyöräilijä, ja kerrottakoon että osaan liikennesäännöt.
Pyöräilijänä annan jopa jalankulkijalle esteettömän kulun suojatiellä tai sinne mennessä. Suojatiellä ajaessani tarvittaessa talutan pyörääni, mikäli siellä on jalankulkijijoita koko suojatien leveydeltä tai ajan suojatien ulkopuolella. Osaan myös väistämissäännöt suojatiellä ajaessani, ajoradalla ajaviin nähden. En koskaan aja pyörällä jalkakäytävällä. Punaisen valon merkityksen tiedän ja noudatan. Jne Jne.Ajoneuvolla suojatiellä ajorataa ylitettäessä ei saa aiheuttaa vaaraa eikä haittaa jalankulkijalle. Pitää siis ajaa jalankulkijat huomioiden. Tuo ei kuitenkaan ole mikään suoranainen "väistämissääntö". Polkupyörällä saa silti ylittää ajorata jokaisen suojatien kohdalla, joka on aloituksen aihe.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ajoneuvolla suojatiellä ajorataa ylitettäessä ei saa aiheuttaa vaaraa eikä haittaa jalankulkijalle. Pitää siis ajaa jalankulkijat huomioiden. Tuo ei kuitenkaan ole mikään suoranainen "väistämissääntö". Polkupyörällä saa silti ylittää ajorata jokaisen suojatien kohdalla, joka on aloituksen aihe.
Pyörällä ei saa ajaa jalkakäytävällä, mutta suojatiellä saa nousta pyörän selkään.
Jos ylittää suojatien ajamalla, niin pitää väistää ajoradan ajoneuvoja.
Poikkeuksena risteyksessä kääntyvät ajoneuvot ja väistämismerkit, kuten stop tai kolmio.
Polkupyöräilijöiden rikkomuksiin suhtaudutaan kevyesti.
Muilla on kuitenkin syytä olettaa, että liikutaan normaalisti. Siksi pitää olla erityisen varovainen lakia rikkoessaan, koska se lisää onnettomuusriskiä.
Rangaistus menee kyllä muille, mutta ettei ihmisille kävisi mitään.
Ennakointivelvoite, eli pyöräilijöitä pitää varoa erityisesti, mutta pyöräilijällä on sama velvoite.
Erityistä tarkkaavaisuutta, jos toimii vastoin lakia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pyörällä ei saa ajaa jalkakäytävällä, mutta suojatiellä saa nousta pyörän selkään.
Jos ylittää suojatien ajamalla, niin pitää väistää ajoradan ajoneuvoja.
Poikkeuksena risteyksessä kääntyvät ajoneuvot ja väistämismerkit, kuten stop tai kolmio.
Polkupyöräilijöiden rikkomuksiin suhtaudutaan kevyesti.
Muilla on kuitenkin syytä olettaa, että liikutaan normaalisti. Siksi pitää olla erityisen varovainen lakia rikkoessaan, koska se lisää onnettomuusriskiä.
Rangaistus menee kyllä muille, mutta ettei ihmisille kävisi mitään.
Ennakointivelvoite, eli pyöräilijöitä pitää varoa erityisesti, mutta pyöräilijällä on sama velvoite.
Erityistä tarkkaavaisuutta, jos toimii vastoin lakia.Käytännössä monesti noustaan tuollaisessa tilanteessa pyörän selkään suojatietä ennen, eli jalkakäytävän reunan kohdalla ja siitä lähdetään etenemään suojatien yli. Onko sitten täysin laillista ajaa tuo puolentoista metrin matka jalkakäytävällä edeten, niin kenties on, kenties ei.
"Ajoneuvolla saa tilapäisesti ajaa muullakin kuin sille tarkoitetulla tien osalla, jos erityiset olosuhteet sitä vaativat ja siitä ei aiheudu vaaraa eikä huomattavaa haittaa." - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Käytännössä monesti noustaan tuollaisessa tilanteessa pyörän selkään suojatietä ennen, eli jalkakäytävän reunan kohdalla ja siitä lähdetään etenemään suojatien yli. Onko sitten täysin laillista ajaa tuo puolentoista metrin matka jalkakäytävällä edeten, niin kenties on, kenties ei.
"Ajoneuvolla saa tilapäisesti ajaa muullakin kuin sille tarkoitetulla tien osalla, jos erityiset olosuhteet sitä vaativat ja siitä ei aiheudu vaaraa eikä huomattavaa haittaa."Ei niillä käytännössä mitään sääntöjä noudateta, mutta kunhan huomioi sitten muut erittäin tarkkaan.
Ketterä ja joustava liikkumisväline ja tarkkoja sääntöjä on jouduttu säätämään vain sen holtittoman hölmöilyn vuoksi.
Ei sillä oikeasti olisi väliä vaikka jalkakäytävillä ajettaisiin. Tilannenopeudet ja ajotyyli menee vaan helposti pieleen. Ja pitäisi joskus ymmärtää taluttaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei niillä käytännössä mitään sääntöjä noudateta, mutta kunhan huomioi sitten muut erittäin tarkkaan.
Ketterä ja joustava liikkumisväline ja tarkkoja sääntöjä on jouduttu säätämään vain sen holtittoman hölmöilyn vuoksi.
Ei sillä oikeasti olisi väliä vaikka jalkakäytävillä ajettaisiin. Tilannenopeudet ja ajotyyli menee vaan helposti pieleen. Ja pitäisi joskus ymmärtää taluttaa.Jos joskus ottaa vapauden olla noudattamatta jotakin liikennesääntöä, niin pitää varmistua siitä, ettei se vaaranna eikä haittaa ketään muuta.
Esimerkkinä voi mainita punaisia päin kävelemisen keskellä yötä, kun ketään muuta ei näy missään, jolle voisi aiheuttaa haittaa tai vaaraa.
- Anonyymi
Tuntuu ja näyttääkin siltä että pyöräilijät luulee ,että heillä on etuajooikeus joka paikassa. Kova hinku päästä ainakin hengestään.
- Anonyymi
Missä noin sinusta tuntuu tai näyttää? Itselläni ei ainakaan tunnu eikä näytä siltä.
- Anonyymi
Monesti on epäilty, että pyöräliitto ei tosissaan ole kiinnostunut liikenneturvallisuudesta ja turvallisuuden parantamisesta, vaan sen pyrkimykset ovat muualla. Pyöräliitto periaatteessa on sitä mieltä, että lait eivät koske pyöräilijöitä. Pyöräliiton mielestä pyöräilijöillä on vain oikeuksia, ei mitään velvollisuuksia. Lisää oikeuksia vingutaan jatkuvasti, mutta kaikkeen turvallisuutta lisäävään suhtaudutaan vihamielisesti. Hieno asenne!
Pyöräliitto on yleisellä tasolla Suomen naurettavin etujärjestö, ja sen on todistettu olevan terroristijärjestö. Miltään muulta etujärjestöltä ei ole tullut niin paljon päättömiä ehdotuksia kuin pyöräliitolta on vuosien varrelta ilmoille leijaillut. Todellisia aivopieruja suuri osa niistä. Vaikka tuolle terroristijärjestölle ei järki ihmiset mitään painoarvoa anna, niin silti moni nuori saattaa oikean tiedon puuttuessa, tuon mainitun liiton propagandan julistamisen seurauksena jopa henkensä menettää. Pyöräliitto myös pakottaa jäseniään aiheuttamaan onnettomuuksia että pyöräilijät saisivat entistä enemmän erivapauksia.
Pyöräilijät ovat täysin omalla typerällä käytöksellään ja asenteellaan tehneet itsensä yleisen halveksunnan ja vihan kohteiksi. Jos pyöräilijät haluaisivat jonkinlaista kunnioitusta, pitäisi aloittaa voimakas liikennetapojen ja -asenteiden muutos.
Ja tässä annetaan vain siloiteltu kuva pyöräliiton ja pyöräilijöiden toiminnasta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Monesti on epäilty, että pyöräliitto ei tosissaan ole kiinnostunut liikenneturvallisuudesta ja turvallisuuden parantamisesta, vaan sen pyrkimykset ovat muualla. Pyöräliitto periaatteessa on sitä mieltä, että lait eivät koske pyöräilijöitä. Pyöräliiton mielestä pyöräilijöillä on vain oikeuksia, ei mitään velvollisuuksia. Lisää oikeuksia vingutaan jatkuvasti, mutta kaikkeen turvallisuutta lisäävään suhtaudutaan vihamielisesti. Hieno asenne!
Pyöräliitto on yleisellä tasolla Suomen naurettavin etujärjestö, ja sen on todistettu olevan terroristijärjestö. Miltään muulta etujärjestöltä ei ole tullut niin paljon päättömiä ehdotuksia kuin pyöräliitolta on vuosien varrelta ilmoille leijaillut. Todellisia aivopieruja suuri osa niistä. Vaikka tuolle terroristijärjestölle ei järki ihmiset mitään painoarvoa anna, niin silti moni nuori saattaa oikean tiedon puuttuessa, tuon mainitun liiton propagandan julistamisen seurauksena jopa henkensä menettää. Pyöräliitto myös pakottaa jäseniään aiheuttamaan onnettomuuksia että pyöräilijät saisivat entistä enemmän erivapauksia.
Pyöräilijät ovat täysin omalla typerällä käytöksellään ja asenteellaan tehneet itsensä yleisen halveksunnan ja vihan kohteiksi. Jos pyöräilijät haluaisivat jonkinlaista kunnioitusta, pitäisi aloittaa voimakas liikennetapojen ja -asenteiden muutos.
Ja tässä annetaan vain siloiteltu kuva pyöräliiton ja pyöräilijöiden toiminnasta.Moniakaan ei kiinnosta mikään pyöräliitto. Valtaosa pyöräilevät ilman minkäänlaista tietoa minkään pyöräliiton olemassaolosta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Moniakaan ei kiinnosta mikään pyöräliitto. Valtaosa pyöräilevät ilman minkäänlaista tietoa minkään pyöräliiton olemassaolosta.
Toiveesi on kuultu, pyöräliitto on herännyt talviunestaan ja ehdottelee aina vaan järjettömämpiä juttuja.
https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/62b6a349-ce89-47f1-9346-9949aff58d36
Pyöräliitto näköjään ajattelee kuin poliitikko, eli kaikki julkisuus on hyödyksi, olkoon ehdotukset sitten miten järjettömiä tahansa. Perustelutkin ovat hyvin pyöräliittomaisia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toiveesi on kuultu, pyöräliitto on herännyt talviunestaan ja ehdottelee aina vaan järjettömämpiä juttuja.
https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/62b6a349-ce89-47f1-9346-9949aff58d36
Pyöräliitto näköjään ajattelee kuin poliitikko, eli kaikki julkisuus on hyödyksi, olkoon ehdotukset sitten miten järjettömiä tahansa. Perustelutkin ovat hyvin pyöräliittomaisia.Luetun ymmärtäminen ei taida olla vahvinta osaamisaluettasi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toiveesi on kuultu, pyöräliitto on herännyt talviunestaan ja ehdottelee aina vaan järjettömämpiä juttuja.
https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/62b6a349-ce89-47f1-9346-9949aff58d36
Pyöräliitto näköjään ajattelee kuin poliitikko, eli kaikki julkisuus on hyödyksi, olkoon ehdotukset sitten miten järjettömiä tahansa. Perustelutkin ovat hyvin pyöräliittomaisia.Jokaisen pyörällä liikkuvan asialla.
https://pyoraliitto.fi/
"Pyöräliitto on pyöräliikenteen valtakunnallinen edunvalvoja. Haluamme tehdä pyörällä liikkumisesta houkuttelevan vaihtoehdon mahdollisimman monelle suomalaiselle."
- Anonyymi
Siinä kyllä taas esimerkkiä... suojatiellä kävelee koko leveydeltä jengiä vastaan, no mites kun toisesta suunnasta myös kävellään 😂 jäättekö siihen keskelle tietä arpomaan kuka väistää? Pieni tappelukin vielä, ihme junttei 😂
Kumma kun Tokiossa homma toimii vaikka pikkasen enemmän populaa.- Anonyymi
En osaa sanoa Japanin liikennesäännöistä, mutta täällä Suomessa saa pyörällä ylittää ajorata käyttämällä suojatietä, kuten saa kaikilla muillakin ajoneuvoilla. Väistämissäännöt ovat sitten asia erikseen ja ne on syytä osata.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 406933
- 323918
- 453290
- 362862
- 162672
- 372228
- 162176
- 412113
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons482057- 391980