Nyt on ajettu uudella plug-in hybridillä jos siis kolme kuukautta ja ihmettelen misksi joku edes haluaa muunlaisen auton. Vaikuttaako taustalla kenties jotkin vanhat ummehtuneet mielipiteet.
Auto on kerrassaan erinomainen, hiljaista ja taloudellista matkantekoa, silti pippuriakin tarvittaessa löytyy, kun polttomoottori herää henkiin. Ajo ominaisuudet ovat paremmat kuin yhdessäkään kokeilemassani täyssähköautossa. Pelkällä sähköllä mennään helpostikkin toistasataa kilometriä ja tarvittaessa akun saa täyteen kahvitauon aikana. Jos välttämättä haluaa paahtaa yhteen menoon Helsingistä Ouluun käy sekin, ei olla latauslaitteen orjia, silti kulutus pysyy kohtuullisempana kuin yhdelläkään kevythybridillä tai täyspolttiksella.
Miksi joku haluaa toisenlaisen auton kuin ladattavan hybridin.
51
412
Vastaukset
- Anonyymi
Valetta. Kun hybridi menee polttomoottorilla, se kuluttaa maantieajossa saman verran, ellei enemmänkin kuin perinteinen polttisauto.
- Anonyymi
Et taida ymmärtää hybridin toimintaperiaatteest höykäsen pöläystä. Hybridi ei toimi maantieajossa joko polttomoottorilla tai sähköllä vaan se toimii siinä tilanteessa aina molemmilla. Jos akussa on sähköä jää kulutus parin litran luokkaan 100km.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Et taida ymmärtää hybridin toimintaperiaatteest höykäsen pöläystä. Hybridi ei toimi maantieajossa joko polttomoottorilla tai sähköllä vaan se toimii siinä tilanteessa aina molemmilla. Jos akussa on sähköä jää kulutus parin litran luokkaan 100km.
Jos ja jos. Auto kuluttaa AINA ylämäessä enemmän energiaa kuin se pystyy alamäessä lataamaan. Niinpä akun varaus hiipuu koko ajan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos ja jos. Auto kuluttaa AINA ylämäessä enemmän energiaa kuin se pystyy alamäessä lataamaan. Niinpä akun varaus hiipuu koko ajan.
Et taida yhä vieläkää ymmärtää. Kevyellä kuormituksella polttomoottorin hyötysuhde on huono, siis polttomoottoria käytetään enemmän silloin kun moottoria kuormitetaan. Akun varaus hiipuu tietenkin koko ajan, mutta sitä voi olla jäljellä vielä parinkin sadan kilometrin ajon jälkeen. Jos vaikka pysähtyy 300km välein ja lataa täyteen pysyy polttoaineen kulutus todella pienenä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Et taida yhä vieläkää ymmärtää. Kevyellä kuormituksella polttomoottorin hyötysuhde on huono, siis polttomoottoria käytetään enemmän silloin kun moottoria kuormitetaan. Akun varaus hiipuu tietenkin koko ajan, mutta sitä voi olla jäljellä vielä parinkin sadan kilometrin ajon jälkeen. Jos vaikka pysähtyy 300km välein ja lataa täyteen pysyy polttoaineen kulutus todella pienenä.
Jos pysähtelee 300km:n välein lataamaan, ei ole mitään järkeä kuljettaa mukana polttomoottoritekniikkaa, vaan kannattaa ostaa sähköauto.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos pysähtelee 300km:n välein lataamaan, ei ole mitään järkeä kuljettaa mukana polttomoottoritekniikkaa, vaan kannattaa ostaa sähköauto.
Samat ajatukset itsellä, jos ajaa lyhyttä/keskipitkää ajoa niin ne pääsee sähköautollakin helposti, eikä tarvitse kuljettaa polttomoottoria mukana ja maksaa siitä aiheutuvia huoltokustannuksia.
Toisaalta sitten pitkässä ajossa hybridin hyöty suhteessa polttomoottoriin jää aika vähäiseksi. Eli hybridin dilemma vähän on se että se yrittää sopia jokaiseen käyttötarkoitukseen, mutta vastaavasti se ei sitten ole erityisen hyvä missään, varsinkin jos huomioi monimutkaisen tekniikan vaikutuksen huolto/korjauskuluihin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Et taida yhä vieläkää ymmärtää. Kevyellä kuormituksella polttomoottorin hyötysuhde on huono, siis polttomoottoria käytetään enemmän silloin kun moottoria kuormitetaan. Akun varaus hiipuu tietenkin koko ajan, mutta sitä voi olla jäljellä vielä parinkin sadan kilometrin ajon jälkeen. Jos vaikka pysähtyy 300km välein ja lataa täyteen pysyy polttoaineen kulutus todella pienenä.
Ei se ihan noin mene, sinulla ei taida oikeasti olla ladattavaa hybridiä... Passat Gte ja kulutus pitemmässä maantieajossa oli 5,5 - 6 l luokkaa. Ainoastaan 2 x 60 km mökkireissulla pääsin parhaassa tapauksessa 2 l / 100 km lukemille. Liikkeelle täydellä akulla ja lataus täyteen myös mökillä.
Eikä noissa ole useinkaan pikalatausmahdollisuutta, tosin uudemmmista en tiedä... Passatti latasi vain 1-vaiheisella 16 A:lla, eli n. 3,6 kW:llä. Tyhjästä täyteen = kolmisen tuntia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei se ihan noin mene, sinulla ei taida oikeasti olla ladattavaa hybridiä... Passat Gte ja kulutus pitemmässä maantieajossa oli 5,5 - 6 l luokkaa. Ainoastaan 2 x 60 km mökkireissulla pääsin parhaassa tapauksessa 2 l / 100 km lukemille. Liikkeelle täydellä akulla ja lataus täyteen myös mökillä.
Eikä noissa ole useinkaan pikalatausmahdollisuutta, tosin uudemmmista en tiedä... Passatti latasi vain 1-vaiheisella 16 A:lla, eli n. 3,6 kW:llä. Tyhjästä täyteen = kolmisen tuntia.Vasta joissakin uusissa hybrideissä on myös pikalatausmahdollisuus. Vanhemmissa hybrideissä se hyöty tosiaan jää aika pieneksi, jos ajat 300 km ja siitä ehkä 30-40 km pääset sähköllä ja välilatauksista ei tuon peruslatausnopeuden vuoksi ole etua.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vasta joissakin uusissa hybrideissä on myös pikalatausmahdollisuus. Vanhemmissa hybrideissä se hyöty tosiaan jää aika pieneksi, jos ajat 300 km ja siitä ehkä 30-40 km pääset sähköllä ja välilatauksista ei tuon peruslatausnopeuden vuoksi ole etua.
Ja DC-sähkö huoltsikoilla maksaa 35-55 senttiä/kWh. Sillä hinnalla on sama ajaa bensalla. Diesel menee jo selvästi vähemmällä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja DC-sähkö huoltsikoilla maksaa 35-55 senttiä/kWh. Sillä hinnalla on sama ajaa bensalla. Diesel menee jo selvästi vähemmällä.
DC-sähkö huoltsikoilla maksaa 29-39 snt/kWh. Sillä hinnalla ei kulje yksikään pakoputkiauto, ei bensa, eikä diesel.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos pysähtelee 300km:n välein lataamaan, ei ole mitään järkeä kuljettaa mukana polttomoottoritekniikkaa, vaan kannattaa ostaa sähköauto.
Plugarilla ei ole pakko pysähtyä, latauksen voi tehdä silloin kuin itselle sopii.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Plugarilla ei ole pakko pysähtyä, latauksen voi tehdä silloin kuin itselle sopii.
Et sitten ymmärtänyt kommenttia johon vastasit.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Et sitten ymmärtänyt kommenttia johon vastasit.
No jos set pysähdy niin siitä sähköautost loppuu sähkö, ajattelitkos sitä.
- Anonyymi
Enemmän kuluttaa painon takia ja itse en ottaisi kahden tekniikan autoa koska tuplasti korjattavaa vielä pitää odotella täyssähköauton ja lataus infran kehittymistä joten ajan pienikulutuksisilla polttomoottorisilla
- Anonyymi
Varmaan siksi koska moni haluaa autonsa kestävän pitkään
- Anonyymi
Varmasti hyvä jos ei pidä autoa takuuaikaa pidempään tai ainakaan paljon sen yli.
Ladattava hybridi on kuitenkin vaihtoehdoista teknisessä mielessä selvästi monimutkaisin, ja siten vanhempana mahdollisia vikakohteita on enemmän. Lisäksi hybridin huollot maksavat saman, tai jopa enemmän kuin pelkän polttiksen. - Anonyymi
Varmaankin siksi, kun etenkin tojotan hybridit on järkyttävän huonoja.
Työssäni joudun välillä ajamaan Rav4 hybridillä ja kovasti säälin ihmisiä, jotka sellaisella romulla joutuu ajamaan. - Anonyymi
Aloittajalle: se selviää sinulle kyllä tulevaisuudessa. Kannattaa säästää rahaa valmiiksi.
Torre- reissun verran ainakin.
Sis. tax- free viinat
ehkä koko suvulle
porsche - Anonyymi
Meillä oli 4 vuotta Pssat GTE. Kiva auto, mutta range sähköllä olis saanut olla pitempi. Myös "kylkmänarka", ei edes yrittänyt lähteä sähköllä liikkeelle yli -10 pakkasilla. Muuten ei pahaa sanottavaa, hiton hyvä ajaa ja potkuakin ihan riittävästi.
Miinusta oikeastaan vain takakontin pienuudesta...
Oli harkinnassa uusi hybridi, niiden>100 km sähkörange olisi riittänyt hyvin meidän päivittäiseen tarpeeseen. Päädyttiin kuitenkin vuoden vanhaan ID neloseen. Neliveto 250 kW GTX, hankinta ei ainakaan toistaiseksi ole kaduttanut.- Anonyymi
Aika usein se hybridi on vain välivaihe täyssähköön.
- Anonyymi
Sorry kirjoitusvirhe, piti kirjoittaa kylmänarka
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aika usein se hybridi on vain välivaihe täyssähköön.
Meillä osuutensa valintaan saneli aurinkopanelit. Niillä saadaan puolen vuoden sähköt autoon pääomakustannuksella. Niin saatiin Passattiinkin, mutta jäi ylimääräistä sähköä, jonka myynti ei ole kannattavaa.
Yleensä on aikaa latailla aamupäivät ja jos ei ole, niin viikon sähköt perusajeluihin saadaan aurinkoisena viikonloppuna. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aika usein se hybridi on vain välivaihe täyssähköön.
Sitä se oli minullekin. Dieselistä vaihdoin plugariin, jolla ajoin 5 vuotta. Plugari vaihtui sähköautoon, ja sillä ajelen tyytyväisenä nykyisin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aika usein se hybridi on vain välivaihe täyssähköön.
Jaa minä taas siirryin täyssähköstä plugariin kun plugareissa on nykyään paremmat range lukemat kuin ennen ja tulee paljon matka-ajoa.
- Anonyymi
Mikä se auto on?
#"Ajo ominaisuudet ovat paremmat kuin yhdessäkään kokeilemassani täyssähköautossa"
Mihin sähköautoihin vertaat? Samanhintaisiin vai halvempiin? - Anonyymi
Ladattavan hybridin käyttäjän pitää tietää, että jatkuva lataaminen ja sähköllä mahdollisimman paljon ajaminen tappaa akun ja tekee moottorille pahaa.
- Anonyymi
Jos ajaa kohtuu paljon myös maantiellä, niin ladattava hybridi on ihan ok. valinta. Jos pelkkää taajama-ajoa sähköllä, niin on totaalisen väärä valinta.
Huoltokulut samat kuin bensa-autossakin, jopa hieman suuremmat, johtuen vähintään 1 x vuosi öljynvaihtohuollosta. Siihen pieneen öljynvaihtohuoltoonkin tuppaa kaikennäköistä muutakin pientä. Sitte vielä jakopäänremmit yms. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos ajaa kohtuu paljon myös maantiellä, niin ladattava hybridi on ihan ok. valinta. Jos pelkkää taajama-ajoa sähköllä, niin on totaalisen väärä valinta.
Huoltokulut samat kuin bensa-autossakin, jopa hieman suuremmat, johtuen vähintään 1 x vuosi öljynvaihtohuollosta. Siihen pieneen öljynvaihtohuoltoonkin tuppaa kaikennäköistä muutakin pientä. Sitte vielä jakopäänremmit yms.Minun joulukuussa käyttöönotettu bemarin plugari näyttää ensimmäistä huoltoa joulukuulle 2026.
- Anonyymi
Mun pikkudiisel menee maantieajossa 3,8 l/100km . Tarvittaessa 1200km ilman pysähdystä . Mites sun pluggari tuolle pärjää ?
- Anonyymi
Pikkudiesel on ilmeisesti aika pieni myös kooltaan? Meille tärkein valintakriteeri on omiin tarpeisiin riittävät sisätilat. Tavaran kuljetuskapasiteetti tärkein + isohkon peräkärryn vetomahdollisuus.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pikkudiesel on ilmeisesti aika pieni myös kooltaan? Meille tärkein valintakriteeri on omiin tarpeisiin riittävät sisätilat. Tavaran kuljetuskapasiteetti tärkein isohkon peräkärryn vetomahdollisuus.
No ei tuo meidän Mondeokaan vie kuin 4.5-5 litraa satasella ja alkaa olla jo täysikokoinen auto. Muijan 330e Bemari (töpselihybridi) vie bensaa 6,5 litraa sataselle samassa ajossa jos akku on tyhjä.
- Anonyymi
Pitää sinun vaihtaa kiessi ennenkuin akku menee sököksi
Hybridi on autotekniikan harha-askel - Anonyymi
Minä ajoin ladattavalla hybridillä 5 vuotta. Se vaihtui sähköautoon. Enää ei tarvitse käydä tankilla. Tarpeeksi isolla akulla ajot sujuvat yhtä hyvin kuin plugarilla, mutta paljon halvemmalla.
- Anonyymi
Liian hankala käytännössä. En jaksa käydä tankkaamassa.
Sähköauto on vaivaton. En mitenkään ymmärrä miksi täällä väitetään toisin. Menee 5-10s tökätä latauskaapeli kiinni. Kännykän lataukseen laittoon kuluu paljon enemmän aikaa!- Anonyymi
Väitetään varmaan siksi, että sähköauto on vaivaton vain niille, joilla on kotilatausmahdollisuus. Melkein lisäisin, että on oltava 11 kW laturi, se toki riippuu käyttötarpeesta.
Ilman mahdollisuutta ladata autoa kotona 11 kW:llä en olisi hankkinut sähköautoa. 1-vaiheinen 3,6 kW laturi on minulle (usein) liian hidas. Ja kun vielä suositellaan, että schukosta ladattaisiin vain 8-10 A:lla, niin se menisi ihan mahdottomaksi.
ID4 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Väitetään varmaan siksi, että sähköauto on vaivaton vain niille, joilla on kotilatausmahdollisuus. Melkein lisäisin, että on oltava 11 kW laturi, se toki riippuu käyttötarpeesta.
Ilman mahdollisuutta ladata autoa kotona 11 kW:llä en olisi hankkinut sähköautoa. 1-vaiheinen 3,6 kW laturi on minulle (usein) liian hidas. Ja kun vielä suositellaan, että schukosta ladattaisiin vain 8-10 A:lla, niin se menisi ihan mahdottomaksi.
ID4Minä latasin plugaria nelisen vuotta tilapäislaturilla 8A virralla. Hyvin toimi sekin, mutta asennutin kuitenkin 11kW laturin dynaamisella virranhallinnalla omaan 3x25A liittymään. Laturi latasi hyvin 1-vaiheisenakin plugaria, ja nyt on ladannut id4:sta. Latausteho on vaihdellut 7-11kW välillä, riippuen talon muusta sähkön kulutuksesta. Säätö toimii loistavasti. Kaupallisia latureita en juuri käytä.
- Anonyymi
Bydseal ja pidot paranee.
- Anonyymi
Kenen tai minkä firman nimi on omistajan paikalla. Vain 30 % BYDeistä menee yksityisille.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kenen tai minkä firman nimi on omistajan paikalla. Vain 30 % BYDeistä menee yksityisille.
Ei kai kukaan omilla rahoilla BYD:tä osta? Työsuhdeautona vois kokeilla, tosin toi i4 M50 on ihan kiva sekin.
- Anonyymi
autot tulojen mukaan ,ei hauskuuden...jos on varaa huoltaa ja on rahaa säästössä mahdollisiin tuleviin korjaus laskuhin, niin siinä kun ajelee hybridillä..ei tarvitse enää ihmetellä..?
- Anonyymi
Riippuu millaista matkaa ajelee. Jos arkiajo tapahtuu taajamassa ja pitkiä yli sadan kilometrin ajoja on verrattain harvoin jossain vaiheessa käy mielessä miksi sitä lähes aina pimeänä olevaa polttomoottoria pitää kuljettaa mukana siellä konepellin alla. Silloin tajuat että olet todellisuudessa sähköautoilija ja siirtyminen täyssähköautoon on lopulta hyvin pieni askel.
- Anonyymi
Yli 50% on matka-ajoa. Edellinen auto oli täyssähkö, mutta kyllästyin siiihen etä taukoa piti aina pitää auton ehdoilla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yli 50% on matka-ajoa. Edellinen auto oli täyssähkö, mutta kyllästyin siiihen etä taukoa piti aina pitää auton ehdoilla.
Sinulla ei ole koskaan ollut sähköautoa.
- Anonyymi
Miksi ihmeessä joku ostaa ladattavan hybridin, jolla ei pääse kuin 40 km sähköllä, talvella ei sitäkään.
- Anonyymi
Hyvin menee yli 100km. Päivitä tietosi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyvin menee yli 100km. Päivitä tietosi.
Millä ladattavalla hybridillä menee yli 100 km talvella 100 km/h nopeudella pelkällä sähköllä yli 10 C pakkasella?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyvin menee yli 100km. Päivitä tietosi.
40 km sähköllä on ollut ihan realistinen sähkörange näihin päiviin asti. Uusilla range jo yli 100 km, mutta sekään ei päde -10 tai kylmemmällä. Silloin mennään bensalla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Millä ladattavalla hybridillä menee yli 100 km talvella 100 km/h nopeudella pelkällä sähköllä yli 10 C pakkasella?
Superb menee 80 kilsaa talvella. Kesällä pitäis mennä 120km mutta en ole tuolla vielä kesällä ajanut.
- Anonyymi
tOTTAKAI IHMINEN HALUAA HYVÄN AUTON,eikä laluja kalliita ? Bensaa sen olla pitää ,ilman sähköjohtoja , näin homma toimii ,keli kuin keli.. nuo AKKUVERMEET on hyviä pora ym työkaluissa,,, niissä ok.
- Anonyymi
Siksi koska ajan kasilla.
- Anonyymi
Nämä älyn jättiläiset ostaa sähkö/Hybridiautoja että säästää juu ottavat velkaa että saa alkaa säästämään heheheheheheheeeee hinnat vielä tippuu kokoajan koska tekniikka vanhenee käsiin joka kuukausi tulee uusi ja parempi akkutekniikka
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 406973
- 323938
- 453320
- 402929
- 172706
- 372238
- 162196
- 412143
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons482067- 392020