Ajatellaanpa, että autossa on 1000 000 hevosvoimaa, rajattoman kestävä moottori, renkaat ja voimansiirto ja alla kuiva asvaltti. Moni kuvittelee äkkiä, että autolla voi ajaa rajattoman kovaa, mutta näinhän asia ei ole.
Jos auton noste ei ole negatiivinen, riittävän kovassa vauhdissa pito ei enää riitä ilmanvastuksen voittamiseen ja auto alkaa sutimaan, kunnes vauhti on pienentynyt niin paljon, että liukukitka riittää vauhdin ylläpitämiseen.
Nelivetoisella tämä tapahtuu suuremmassa nopeudessa kuin kaksivetoisella, jos aerodynamiikka on sama. Sen tiedän, että piikkipyörillä teräsjäällä nelivedolla raja on jossain 330 km/h:n paikkeilla.
Mutta paljonko tuollainen teoreettinen maksiminopeus on tavalliselle perheautolle?
Auton teoreettinen maksiminopeus? Eli missä vaiheessa auto alkaa sutimaan?
Anonyymi-ap
1
73
Vastaukset
- Anonyymi
Harvaa kiinnostaa!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 447246
- 324028
- 553533
- 463052
- 172776
- 372248
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons482226- 162226
- 442214
- 462181