Muistako Juhannustanssit?
On sama tahti nyky juhlien
kuin sen erään tarinan juhlijoiden.
Niitähän juhlittiin ja toisaalta, ihmeteltiin.
Kesä ja Juhannustanssit
27
326
Vastaukset
- Anonyymi
Oli ne juhannustanssit kohokohta silloin nuorena joskus oli kylläkin juhannus ja satoi rakeita .
Mutta kun tanssi säkkijärven polkan niin jo tuli lämmin .
Oli se ihanaa aikaa, nykyään ei nuoret edes osaa tanssia, ennenvanhaan melkein kaikki osasivat mutta ei uskovaiset. Tanssi oli heille syntiä Ja saimme kuulla mitä pakanoita me olimme jotka kävimme tansseissa ja vielä tanssimme vieraan miehen kanssa.
Joten he eivät koskaan saaneet tuntea sitä tunnetta kun musiikin tahdissa sai tanssia ja askeleet sopivat yhteen. Niin se oli mahtavaa. Siksi en käsitä miksi tanssi olisi syntiä , tanssin aina oman miehen kanssa ensimmäisen ja viimeisen kappaleen ja siltä väliltä tanssimme molemmat muiden kanssa . Se joka ei osaa tanssia ei voi ymmärtää liioin aiitä mitään
.Jussin tansseja , onko niitä enää missään ? - Anonyymi
Säkkijärvi onrysien miehittämä ja siellä tanssitaan Kondratjevon polkkaa putintappajan tahtiin
- Anonyymi
Juhannustanssit?
Onko muistoissa jotain merkittävää? - Anonyymi
Oikeusjuttu?
- Anonyymi
On pakko todeta, ettei täällä paljon Suomalaista kirjallisuutta ole paljon seurattu.
Kokeilin muistavatko 80+ ihmiset nimeltä mainitun teoksen?
Monta vihjettä olen jo lisännyt, mutta mitä!
"Kukaan ei lotkauta korvaansa", sanoi opettaja, kun kukaan ei viitannut, eikä kukaan tiennyt vastausta, "Kysyn uudelleen."
Yhden vihjeen lisään.
Asiaa sivuten, vihjeenä nimet Martti Simojoki ja Urho Kekkonen ja 1990
Juhannustanssit 1964 - Anonyymi
Kirjassa fiktiivisen tarinan fiktiivinen hahmo pilkkaa toisessa kirjassa esiintyvää fiktiivistä hahmoa. Kirjailija tuomitaan oikeudessa tästä fiktiivisestä tarinastaan ja saa siitä kuritushuonetuomion.
- Anonyymi
Fiktiivisesi on eksynyt raiteilta!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Fiktiivisesi on eksynyt raiteilta!
Sesisi sekosi sesisi!
- Anonyymi
jos et lukenut, kai edes kuulit juttuja
ja pelkäät ukkosta. - Anonyymi
Ettäkö mitä?
Hannu Salaman Juhannustanssit.
Onhan se kirjahyllyssä, se sensuroimaton versio.
Mutta Joel Lehtosen Punaista Myllyä siellä ei ole. - Anonyymi
En tanssinut juhannuksena, nautin muuten vaan valoisuudesta.
- Anonyymi
Samma här.
Monta juhannusta on mennyt vain valosta nauttien.
Onneksi muisti pelaa ja muistan kuinka Yyterin hiekat, Kalajoen hiekkasärkät ja Aavasaksan Aurinkovuori olivat kansan vaelluksen kohteena Juhannuksina, kun olin nuori ja nätti, nyt olen vain nätti.
Silloin oli tärkeää olla siellä missä muutkin.
Nyt parasta on, kun saa olla juhlijoilta rauhassa ja nauttia elämästä, kesästä ja valosta.
Olitko se sinä joka polkupyörällä kiirehdit Juhannusta viettämään?
- Anonyymi
En ole harrastanut "juhannustansseja". Olen nuoresta asti ollut "uskovaisempaa" lajia.
- Anonyymi
eihän tanssiminen ole syntiä.
sanontakin on, "tanssiessa ei voi tehdä edes aviorikosta" - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
eihän tanssiminen ole syntiä.
sanontakin on, "tanssiessa ei voi tehdä edes aviorikosta"Minä ja luokkakaveri Liisa oltiin 60-luvulla juhannustansseissa kansallispuku päällä.
Tanssin siellä yhden Erkin kanssa. Oli tultu linja-autolla sinne, ja tuli kuulutus, että linja-auto lähtee. Siihen piti Erkki jättää. Seuraavana juhannuksena samalla lavalla oli Erkki taas.
Jatkettiin. Hän oli töissä Helsingissä, mutta ajoi joka viikonloppu 500 km tapaamaan minua.
Onko joku muukin ollut kansallispuvussa juhannustansseissa? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä ja luokkakaveri Liisa oltiin 60-luvulla juhannustansseissa kansallispuku päällä.
Tanssin siellä yhden Erkin kanssa. Oli tultu linja-autolla sinne, ja tuli kuulutus, että linja-auto lähtee. Siihen piti Erkki jättää. Seuraavana juhannuksena samalla lavalla oli Erkki taas.
Jatkettiin. Hän oli töissä Helsingissä, mutta ajoi joka viikonloppu 500 km tapaamaan minua.
Onko joku muukin ollut kansallispuvussa juhannustansseissa?Kyllä, sehän on juhla jossa kansallispuku on omalla paikallaan pukujenm aatelissa.
Kansallispuvussa olen esiintynyt, ollut lippuvartiossa, kantanut lippua ja viettänyt julhlia kauniisssa perinnepuvussa.
Kalliita ovat, siksi kai niitä ei niin usein näe.
- Anonyymi
Minä rakastan tätä kevättä, joka tällä leveyspiirillä on vielä talvisaappaissa ja piikki lenkkareissa, mutta jo lupaa sulalla asfalltilla jossa rapa roiskuu.
Kevään äänet, lintujen laulut ja viserrykset. Minusta kesä alkaa siitä kun kottarainen ja mustarastas etsivät ruokaa nurmikolta ja omilla lauluillaan kohottavat kiitoksensa korkeuksiin .
Minun kesäni alkaa siitä ja Juhannuksena luonto on jo kukkeutensa huipulla, mikään ei enää ole kevään vihreää, ja kesä on tavallaan ohi.
Kesän loppumista minulle Juhannustanssit ja juhlat merkkaavat, siitä alkaa syksy, kaikki valmistautuukukkimaan viimeisllä vomillaan, että siemenkodat kehittyisivät ja sitä kautta siemeniä maahan odottamaaan uutta kevättä.
Elämän kiertokulkua.
Kesän lapset rakastavat kevättä, minä ja äiti. - Anonyymi
Ei ihan juhannus ole nyt ajatuksissa,
Pääsiäinen ja mämmi.
Makeat mämmit, diabeetikkojen kiusauksia ja oireiden antajia, miksi niihin lisätään makeutta, siirappi ei ole mämmin tekoon tarpellista.- Anonyymi
Pikku trullit on nykyään harvinaisia, ei enää kiertele virpomassa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pikku trullit on nykyään harvinaisia, ei enää kiertele virpomassa.
Kyllä minun lapsenlapsenlapset noidiksi pukeutuvat ja höyhenoksia liimailevat.
Eivät taida edes ajatella trulleja, nuoet puhuvat vain noidista.
Vanhan ajan trullit leikkelivät lehmiltä hännät tai hevosen harjakarvat, tiedä häntä oliko totta mikään.
Mämmiä olen tehnyt anopivainajan kansssa, hänelle se oli ensimmäinen kerta, minä olin oppini saanut jo äidiltä, koska pentuna oli oltava kaikssa mukana, mämmin imeltämiosessä lisäilemässä jauhoja ja sekoittamassa imeltyvää mämmiä hellan päällä.
Siitä tuohi tuokkosiin ja uuniin. Sokeria ei lisätty koskaan.
Muistako kuulleesi trulinen pahoista teoista lampoloissa tai navetoissa?
- Anonyymi
Oi , muistan ne juhannustanssit. Kyllä pidin huolen ,että se poika tuli hakemaan, jota valtavasti toivon. Siitä on jo 59 vuotta ja naimisissa olemme olleet 53 vuotta.
Ollaan kyllä monella tapaa ihan vastakohtia, todella eri luonteisia, mutta suurissa linjoissa samanlaisia.
Se rakastumisen tunne oli aivan sanoinkuvaamaton.- Anonyymi
Ensirakkaus on niin unohtumaton asia,
että päivän jona sen tunteen koki
muistaa aina.
Tapasin rakkaani juhannuksena,
menin naimisiin hänen kanssaan
olimme yhdessä 46 vuotta
jäin leskeksi ja olen aina yksin. - Anonyymi
Vieläkö käytte yhdessä tansimassa?
Tanssi on hyvää liikuntaa, minulta jäi korona ajan maskipakossa menemättä ja nyt ei jotenkin huvita lähteä, vaikka niin kaipaan tanssin huumaa.
Muistan juhannustanssit tanssilavalla.
Tapasin tulevan mieheni. Istuttiin penkillä järven rannalla ja kokko paloi jonkin matkan päässä. Olin ihastunut hänen komeaan ulkonäköönsä. Olin 15v. hän oli vanhempi.
Tyyntä ja myrskyä oli, nyt olen leski 12-vuotta kestäneen omaishoidon jälkeen.- Anonyymi
Näin se elämä menee, ajattelen että kirjoitit tämän nuoruuden muistelusi positiivisella mielellä. Kaikkea hyvää sinulle 👍
- Anonyymi
Tanssitaan nyt Pääsiäiskokkojen ympärillä Trullitansseja, ei monta päivää ole siihen tanssiin.
Nyt on hyvä lentää luudalla, kun on voimakkaat tuulet.
Pidä pannustasi kiinni ja kissa sylissä!
Jotain iloa tästäkin. - Anonyymi
Onko Pääsiäisen juhla pelkkää noituutta ja loruja?
Lapsuudessa hiljennyttiin sentään kuuntelemaan radiosta pääsiäisen sanomaa kirkollisessa merkityksessä ja olina monien kirkkojen alttaritaulussa ristiin naulittu Kristus piikkiseppele päässään, vera vuotavin naulan haavoin.
Olen mieltänyt sen kuvan mieleeni aluksi omalle Jeesukseen uskomiselleni. Pyhäkoulusta se alkoi, eikä ole horjunut.
Jeesus kuvattuna puhäkouluvihkon kanteen pyhimuyksen seppele päänsä yläpuolella, paimentamassa lampaita kedolla.
Unohtumattomia kuvia ja ajatuksia niiden kautta.
On tallella niitä pyhäkouluvihkoja ja yksi laulukirja jossa on lauluja pyhäkouluja varten.
Lapsille uskonnosta, joka nyt on osittain kiellettyä, kun ollaan niin moniuskovaisia, että järjen äänikin on hukassa.
Pääsiäinen ja ristiinnaulitun kuva!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 427105
- 323978
- 503428
- 412978
- 172756
- 372248
- 162206
- 412173
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons472157- 432112