Kauan, kauan sitten myytiin alipainemittareita taloudellisuusasteikolla.
Punainen, keltainen ja vihreä sektori.
Suurempi alipaine = taloudellisempi.
Noh, minulla on asennettuna alipainemittari inHg asteikolla.
Jos ajan suurimmalla vaihteella ylämäkeen, alipaine putoaa.
Ehkä 5-10 inHg:iin.
Jos vaihdan pykälän pienemmälle, alipaine nousee.
Ehkä 15-18 inHg:hen.
Mutta onko se taloudellisempaa nostaa kierroksia?
Kunhan kyselen...
Taloudellisuusmittari
13
133
Vastaukset
- Anonyymi
Polttomoottoria jos haluaa käyttää mahdollisimman taloudellisesti, sitä kannattaa käyttää niin, että ollaan parhaan hyötysuhteen alueella.
Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että kaasu tulisi olla 75 prosenttia auki ja kierrokset alle 3000.
Jos tuohon alipaineeseen on joku yhteys, niin ajo on sen mukaan taloudellisinta silloin kuin alipaine on pienimmillään, eli silloin kun mittari on punaisella. Eli mittarin tulkinta on juuri päinvastainen kuin todellisuus.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pienellä alipaineella fuel economy bad ja isolla good tuon mukaan?
https://aijaa.com/8a1S3vBSFC - kuvaajien mukaan asia on juuri päinvastoin. Mitä vähemmän alipainetta imusarjassa on, sitä vähemmän on kaasuläpän aiheuttamia virtaushäviöitä.
https://en.wikipedia.org/wiki/Brake-specific_fuel_consumption#/media/File:Brake_specific_fuel_consumption.svg
Itse uskon enemmän näihin kuvaajiin kuin "kiinalaiseen" mittariin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
BSFC - kuvaajien mukaan asia on juuri päinvastoin. Mitä vähemmän alipainetta imusarjassa on, sitä vähemmän on kaasuläpän aiheuttamia virtaushäviöitä.
https://en.wikipedia.org/wiki/Brake-specific_fuel_consumption#/media/File:Brake_specific_fuel_consumption.svg
Itse uskon enemmän näihin kuvaajiin kuin "kiinalaiseen" mittariin.Ottamatta kantaa tuotteen "kiinalaisuuteen" niitä myytiin nimenomaan
polttoainekulutuksen minimoimiseen.
Alkuperäinen ihmettely oli: Pienentääkö pienempi vaihde kulutusta
tässä ylämäkitapauksessa? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ottamatta kantaa tuotteen "kiinalaisuuteen" niitä myytiin nimenomaan
polttoainekulutuksen minimoimiseen.
Alkuperäinen ihmettely oli: Pienentääkö pienempi vaihde kulutusta
tässä ylämäkitapauksessa?Jostakin syystä noita mittareita ei näy pisaralle pisimmälle kisoissa vaan ajetaan noiden BSFC kuvaajien mukaan...
Kuten BSFC kuvaajasta voidaan nähdä, pienempi vaihde huonontaa moottorin hyötysuhdetta ylämäessä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ottamatta kantaa tuotteen "kiinalaisuuteen" niitä myytiin nimenomaan
polttoainekulutuksen minimoimiseen.
Alkuperäinen ihmettely oli: Pienentääkö pienempi vaihde kulutusta
tässä ylämäkitapauksessa?Riippuu kuinka paljon joutuu painamaan kaasupoljinta ja se on taas kiinni auton ominaisuuksista, välityksistä ja voimavaroista. Periaatteessa mitä vähemmän painaa kaasua, niin sitä vähemmän kuluu bensaa.
Toisaalta mitähän iloa ja järkeä moista on edes pohtia? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Riippuu kuinka paljon joutuu painamaan kaasupoljinta ja se on taas kiinni auton ominaisuuksista, välityksistä ja voimavaroista. Periaatteessa mitä vähemmän painaa kaasua, niin sitä vähemmän kuluu bensaa.
Toisaalta mitähän iloa ja järkeä moista on edes pohtia?"Kunhan kyselen..."
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Riippuu kuinka paljon joutuu painamaan kaasupoljinta ja se on taas kiinni auton ominaisuuksista, välityksistä ja voimavaroista. Periaatteessa mitä vähemmän painaa kaasua, niin sitä vähemmän kuluu bensaa.
Toisaalta mitähän iloa ja järkeä moista on edes pohtia?" Periaatteessa mitä vähemmän painaa kaasua, niin sitä vähemmän kuluu bensaa."
Niin tuota moni luulee, mutta ei se noin vaan mene.
Kaasupoljin ei määrää ruiskutettavan bensan määrää, vaan ruiskutettava polttoaineenmäärä riippuu moottoriin menevästä ilmamäärästä.
Tuota ilmamäärää annostellaan sillä kaasupolkimella, lisäksi moottoriin menevä ilmamäärä on myös riippuvainen moottorin kierrosluvusta. Kaasuläppä toimii kuristimena jolla on moottorin hyötysuhdetta alentava vaikutus.
Joten. ajamalla pienillä kierroksilla, kaasuläppä lähes auki, saadaan paras moottorin hyötysuhde, ja samalla pienin kulutus.
Tasakaasuajamiseen tuo on vaikea toteuttaa, mutta taajama-ajossa ns pulse and glide ajotapaan, todella hyvä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
" Periaatteessa mitä vähemmän painaa kaasua, niin sitä vähemmän kuluu bensaa."
Niin tuota moni luulee, mutta ei se noin vaan mene.
Kaasupoljin ei määrää ruiskutettavan bensan määrää, vaan ruiskutettava polttoaineenmäärä riippuu moottoriin menevästä ilmamäärästä.
Tuota ilmamäärää annostellaan sillä kaasupolkimella, lisäksi moottoriin menevä ilmamäärä on myös riippuvainen moottorin kierrosluvusta. Kaasuläppä toimii kuristimena jolla on moottorin hyötysuhdetta alentava vaikutus.
Joten. ajamalla pienillä kierroksilla, kaasuläppä lähes auki, saadaan paras moottorin hyötysuhde, ja samalla pienin kulutus.
Tasakaasuajamiseen tuo on vaikea toteuttaa, mutta taajama-ajossa ns pulse and glide ajotapaan, todella hyvä."Joten. ajamalla pienillä kierroksilla, kaasuläppä lähes auki, saadaan paras moottorin hyötysuhde, ja samalla pienin kulutus. "
Aloittaja:
Minulla on kaasutinmoottori joka vetää kyllä hyvin isollakin vaihteella.
Kaasua saa luonnollisesti painaa ylämäen tullessa jos haluaa nopeuden pitää.
Silloin putoaa alipaine, mikä ennenvanhaan tulkittiin epätaloudelliseksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Joten. ajamalla pienillä kierroksilla, kaasuläppä lähes auki, saadaan paras moottorin hyötysuhde, ja samalla pienin kulutus. "
Aloittaja:
Minulla on kaasutinmoottori joka vetää kyllä hyvin isollakin vaihteella.
Kaasua saa luonnollisesti painaa ylämäen tullessa jos haluaa nopeuden pitää.
Silloin putoaa alipaine, mikä ennenvanhaan tulkittiin epätaloudelliseksi.Ennenvanhaan maapallokin oli litteä....
- Anonyymi
Näinköhän suorasuihkutusmoottoreissa mikään alipainemittari toimii?
- Anonyymi
Jaa-a? Vaiheavustaja myös vaatii tuossa tilanteessa pienempää vaihdetta.
- Anonyymi
Mikä on vaiheavustaja?
Jos tarkoitat vaihdeavustajaa, mikä se on, ja miksi?
Sanoohan se nyt korva ja ajotuntumakin milloin vaatii pienempää.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod225404- 264677
- 282681
- 342324
- 372058
- 152008
En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191637- 121581
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons241380- 171364