Taloudellisuusmittari

Anonyymi-ap

Kauan, kauan sitten myytiin alipainemittareita taloudellisuusasteikolla.
Punainen, keltainen ja vihreä sektori.
Suurempi alipaine = taloudellisempi.
Noh, minulla on asennettuna alipainemittari inHg asteikolla.
Jos ajan suurimmalla vaihteella ylämäkeen, alipaine putoaa.
Ehkä 5-10 inHg:iin.
Jos vaihdan pykälän pienemmälle, alipaine nousee.
Ehkä 15-18 inHg:hen.
Mutta onko se taloudellisempaa nostaa kierroksia?

Kunhan kyselen...

13

133

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Polttomoottoria jos haluaa käyttää mahdollisimman taloudellisesti, sitä kannattaa käyttää niin, että ollaan parhaan hyötysuhteen alueella.

      Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että kaasu tulisi olla 75 prosenttia auki ja kierrokset alle 3000.

      Jos tuohon alipaineeseen on joku yhteys, niin ajo on sen mukaan taloudellisinta silloin kuin alipaine on pienimmillään, eli silloin kun mittari on punaisella. Eli mittarin tulkinta on juuri päinvastainen kuin todellisuus.

      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        BSFC - kuvaajien mukaan asia on juuri päinvastoin. Mitä vähemmän alipainetta imusarjassa on, sitä vähemmän on kaasuläpän aiheuttamia virtaushäviöitä.

        https://en.wikipedia.org/wiki/Brake-specific_fuel_consumption#/media/File:Brake_specific_fuel_consumption.svg

        Itse uskon enemmän näihin kuvaajiin kuin "kiinalaiseen" mittariin.

        Ottamatta kantaa tuotteen "kiinalaisuuteen" niitä myytiin nimenomaan
        polttoainekulutuksen minimoimiseen.
        Alkuperäinen ihmettely oli: Pienentääkö pienempi vaihde kulutusta
        tässä ylämäkitapauksessa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ottamatta kantaa tuotteen "kiinalaisuuteen" niitä myytiin nimenomaan
        polttoainekulutuksen minimoimiseen.
        Alkuperäinen ihmettely oli: Pienentääkö pienempi vaihde kulutusta
        tässä ylämäkitapauksessa?

        Jostakin syystä noita mittareita ei näy pisaralle pisimmälle kisoissa vaan ajetaan noiden BSFC kuvaajien mukaan...

        Kuten BSFC kuvaajasta voidaan nähdä, pienempi vaihde huonontaa moottorin hyötysuhdetta ylämäessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ottamatta kantaa tuotteen "kiinalaisuuteen" niitä myytiin nimenomaan
        polttoainekulutuksen minimoimiseen.
        Alkuperäinen ihmettely oli: Pienentääkö pienempi vaihde kulutusta
        tässä ylämäkitapauksessa?

        Riippuu kuinka paljon joutuu painamaan kaasupoljinta ja se on taas kiinni auton ominaisuuksista, välityksistä ja voimavaroista. Periaatteessa mitä vähemmän painaa kaasua, niin sitä vähemmän kuluu bensaa.
        Toisaalta mitähän iloa ja järkeä moista on edes pohtia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riippuu kuinka paljon joutuu painamaan kaasupoljinta ja se on taas kiinni auton ominaisuuksista, välityksistä ja voimavaroista. Periaatteessa mitä vähemmän painaa kaasua, niin sitä vähemmän kuluu bensaa.
        Toisaalta mitähän iloa ja järkeä moista on edes pohtia?

        "Kunhan kyselen..."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riippuu kuinka paljon joutuu painamaan kaasupoljinta ja se on taas kiinni auton ominaisuuksista, välityksistä ja voimavaroista. Periaatteessa mitä vähemmän painaa kaasua, niin sitä vähemmän kuluu bensaa.
        Toisaalta mitähän iloa ja järkeä moista on edes pohtia?

        " Periaatteessa mitä vähemmän painaa kaasua, niin sitä vähemmän kuluu bensaa."

        Niin tuota moni luulee, mutta ei se noin vaan mene.

        Kaasupoljin ei määrää ruiskutettavan bensan määrää, vaan ruiskutettava polttoaineenmäärä riippuu moottoriin menevästä ilmamäärästä.

        Tuota ilmamäärää annostellaan sillä kaasupolkimella, lisäksi moottoriin menevä ilmamäärä on myös riippuvainen moottorin kierrosluvusta. Kaasuläppä toimii kuristimena jolla on moottorin hyötysuhdetta alentava vaikutus.

        Joten. ajamalla pienillä kierroksilla, kaasuläppä lähes auki, saadaan paras moottorin hyötysuhde, ja samalla pienin kulutus.

        Tasakaasuajamiseen tuo on vaikea toteuttaa, mutta taajama-ajossa ns pulse and glide ajotapaan, todella hyvä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " Periaatteessa mitä vähemmän painaa kaasua, niin sitä vähemmän kuluu bensaa."

        Niin tuota moni luulee, mutta ei se noin vaan mene.

        Kaasupoljin ei määrää ruiskutettavan bensan määrää, vaan ruiskutettava polttoaineenmäärä riippuu moottoriin menevästä ilmamäärästä.

        Tuota ilmamäärää annostellaan sillä kaasupolkimella, lisäksi moottoriin menevä ilmamäärä on myös riippuvainen moottorin kierrosluvusta. Kaasuläppä toimii kuristimena jolla on moottorin hyötysuhdetta alentava vaikutus.

        Joten. ajamalla pienillä kierroksilla, kaasuläppä lähes auki, saadaan paras moottorin hyötysuhde, ja samalla pienin kulutus.

        Tasakaasuajamiseen tuo on vaikea toteuttaa, mutta taajama-ajossa ns pulse and glide ajotapaan, todella hyvä.

        "Joten. ajamalla pienillä kierroksilla, kaasuläppä lähes auki, saadaan paras moottorin hyötysuhde, ja samalla pienin kulutus. "

        Aloittaja:
        Minulla on kaasutinmoottori joka vetää kyllä hyvin isollakin vaihteella.
        Kaasua saa luonnollisesti painaa ylämäen tullessa jos haluaa nopeuden pitää.
        Silloin putoaa alipaine, mikä ennenvanhaan tulkittiin epätaloudelliseksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Joten. ajamalla pienillä kierroksilla, kaasuläppä lähes auki, saadaan paras moottorin hyötysuhde, ja samalla pienin kulutus. "

        Aloittaja:
        Minulla on kaasutinmoottori joka vetää kyllä hyvin isollakin vaihteella.
        Kaasua saa luonnollisesti painaa ylämäen tullessa jos haluaa nopeuden pitää.
        Silloin putoaa alipaine, mikä ennenvanhaan tulkittiin epätaloudelliseksi.

        Ennenvanhaan maapallokin oli litteä....


    • Anonyymi

      Näinköhän suorasuihkutusmoottoreissa mikään alipainemittari toimii?

    • Anonyymi

      Jaa-a? Vaiheavustaja myös vaatii tuossa tilanteessa pienempää vaihdetta.

      • Anonyymi

        Mikä on vaiheavustaja?
        Jos tarkoitat vaihdeavustajaa, mikä se on, ja miksi?
        Sanoohan se nyt korva ja ajotuntumakin milloin vaatii pienempää.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      5404
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      26
      4677
    3. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      28
      2681
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2324
    5. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2058
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2008
    7. En ole koskaan kokenut

      Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1637
    8. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1581
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      24
      1380
    10. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      17
      1364
    Aihe