Toimiiko sähköauto kunnolla talvella jos pakkasta

Anonyymi-ap

Pitääkö ladata jatkuvasti ja onko edes lämmin

Epäilen kertokaa joku joka tietää esim taksi kuski

19

194

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jos on pakkasta siis ei mikään nollakeli. Ei toimi.

    • Anonyymi

      Siis mulla on tosi tarinaa sähkö autosta
      Ainakin tullaan Suomeen etelästä talvella ollaan tultu menevän kyydissä kun se ekana monissa ja ne on olleet teslaa. Joko Mosel s, surkein, Mosel y tai mod 3 kuin pieni sammakko.

      Yhteistä niissä on kaikissa se kun ne on ihan kylmiä , ja ikkunat huurussa siis lämpöön ei oo varaa laitaa kun range ei riitä ja mamu ei kerkeä lataamaan kun pitää olla tolpalla.
      Lisäksi kyyti on jopa vaarallista kun näkyvyys on niin rajoittunut.
      Kyllä harmittaa kun ei pääse lämpimään taksiin kesä vaatteissa mutta kyyti kyllä pitää maksaa
      Tarina on tosi, siis ei ole ainut matka vaan jo kaksi talveen ja 8 matkaa on tehty kylmässä teslassa


      Äänestä

    • Anonyymi

      Tarinoita sähköautoista riittää.

      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Mosel on viiniä, väärä palsta.


    • Anonyymi

      Tosi faktaa kuitenkaan harvalla on
      Myyjät puhuu vaan kaikkee jotta saavat myytyä.
      Takuu loppuu kun ostat ja kiinnostus lopuu
      🚇🚈🚝🚝👛🚛🚐🚑🚒🏎️🛵🚇🛺🚌🚈🚈🚝🚜🚛🚐
      Paljonko sähköauto saastuttaa?
      Tutkimus todisti: Sähköautolla ajavat kuormittavat ilmastoa 8 % enemmän kuin polttomoottorilla kulkevat. Sähköauto tuottaa vähemmän päästöjä kuin polttomoottoriauto, mutta sähköauton omistajista monet ovat tehokkuudesta kiinnostuneita varakkaita kansalaisia, jotka kuluttavat paljonVielä 3 vuotta sitten tieteellisten julkaisujen perusteella akkujen valmistuksen arveltiin aiheuttavan noin 115 hiilidioksidikiloekvivalentin päästön jokaista valmistettua akun kilowattituntia kohti, kun sen nyt arvellaan olevan keskimäärin noin 70 kg CO2-ekv./kWh


      Äänestä SDP

      • Anonyymi

        Tuo ei mitannut sähköautojen kulutusta vaan henkilön kokonaiskulutusta. Sähköauton omistavat ovat hyvätuloisempia ja kuluttavat enemmän, joten he saastuttavat enemmän muutenkin. Jos luit artikkelin niin siinä todettiin, että jos samat henkilöt olisi ajanut polttiksilla niin he olisivat saastuttaneet 50% enemmän eli sähköauto VÄHENSI heidän saastuttamistaan. Mutta ethän sinä vaivaudu lukemaan koko juttua.


    • Anonyymi

      Mutta ethän sinä teidän kuinka paljon sähköautojen suuret akkujen kaivostoiminta saastutta vesistöjä ja luontoa

      Ja bie terveyden lapsilta


      Esim hybriidiy auton pienemmät akut ei saastuta ja hybriidiy onkin vähiten saastuttavat

      Mutta ethän sinä sitä usko

    • Anonyymi

      Mitä järkeä on kolme tonnia painavassa sähköautossa? Hyötysuhde on huono, jos vain kaksi prosenttia energiasta menee kuorman liikutteluun
      Heikon hyötysuhteen lisäksi painavista sähköautoista aiheutuu myös kustannuksia – muillekin kuin pelkästään auton omistajalle. Tiet kuluvat aiempaa enemmän – ja se jos joku on asia, mihin Suomessa ei olisi enää varaa, kirjoittaa Vesa Eskola.

      Teksti Vesa Eskola
      28.1.2025 Tuulilasi

      7

      4
      3 500 kiloa, se on tunnetusti suurin sallittu ajoneuvon tai ajoneuvoyhdistelmän paino, mitä B-kortilla saa ajaa. Ja moni on sillä pärjännyt ihan hyvin, mutta sähköautojen – ja etenkin isojen sähköisten katumaastureiden – myötä tuo pitkään hyväksi koettu raja on alkanut paukkua. Monessa maassa rajaa on hinattu jo ylöspäin, ja nyt myös Suomessa auto- ja liikennetoimittajat ovat mukana keskustelussa, jossa käydään läpi muutostarvetta Suomessa.

      Keskustelu on aina hyvästä, sillä eihän se voi niinkään olla, ettei B-kortilla saisi enää ajaa kaikkia henkilöautoja. Kaikki eivät välttämättä edes tiedä tai ainakaan tiedosta oman autonsa painoa.

      Mutta samalla on pakko todeta, että kyllä autojen valmistuksessa on menty jossain pieleen, jos henkilöautoksi luokiteltava menopeli painaa jo yli kolme tonnia. Sellaisiakin on. Uusi Volvo EX90:kin jää vain karvan alle.

      ”Riittävä toimintamatka sähköautossa on tietysti tärkeä asia, ja akuthan painavat – mutta mikä on kohtuullista?”
      Fysiikan lait ovat kuitenkin samat, kulkeepa auto sitten sähköllä tai bensalla. Isompi massa tarkoittaa kalliimpia jousitusrakenteita ja jarruja, eikä painava auto tunnetusti pysähdy talviliukkailla ihan tuosta vaan. Lisäksi kolaritilanteessa painava auto tekee isompaa vahinkoa kuin kevyempi.

      Ja voihan asiaa lähestyä myös sellaisen fysiikan lain kuin energiatehokkuuden kulmasta – ja ei, emme puhu nyt moottorin hyötysuhteesta tai auton kuluttaman energian vihreydestä. Puhutaan hyötykuormasta. Ja hyötykuormasta nimenomaan siinä mielessä, miten iso osa auton kuluttamasta energiasta menee oikeasti hyötykäyttöön, eli sen matkustajien ja kyydissä olevien tavaroiden kuljettamiseen.

      Otetaan nyt esimerkiksi vaikka tasan kolme tonnia painava iso sähköinen katumaasturi. Sitä ajaa hento ja pieni espoolainen kotiäiti, joka painaa 55 kiloa. Auton kuluttamasta energiasta siis 1,83 prosenttia menee tuon kotiäidin liikuttamiseen – tai jos mukana on vähän ostoksia ja jumppakassi, noin kaksi prosenttia. Loput menee pelkän auton massan liikutteluun. Tätä voi pohtia aina kun autoa jarruttaa ja taas kiihdyttää. Harva tosin pohtii.

      Heikon hyötysuhteen lisäksi painavista sähköautoista aiheutuu myös kustannuksia – muillekin kuin pelkästään auton omistajalle. Tiet kuluvat aiempaa enemmän – ja se jos joku on asia, mihin Suomessa ei olisi enää varaa. Muun muassa tätä asiaa voi pohtia, kun marssii seuraavan kerran autokaupoille. Riittävä toimintamatka sähköautossa on tietysti tärkeä asia, ja akuthan painavat – mutta mikä on kohtuullista?

      • Anonyymi

        Oletko aivan oikeasti noin tyhmä?


      • Anonyymi

        Nastarenkaat tuhoavat tiet.
        T: Jo 25 v kitkoilla ilman ongemia. Nastoja ei enää ikinä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko aivan oikeasti noin tyhmä?

        Vastaus on kyllä.
        Tuon V.Eskolan alun alkaen APU lehteen kirjoittama juttu näköjään kiehtoo polttisvajakkeja edelleen. Kaltaistensa mielipiteet synnyttää kiinnostusta,


    • Anonyymi

      Niissä on sähkölämmitys, joka toimii samoilla pattereilla kuin sähkömoottorit, niin kuin kampaajan fööni eli hiustenkuivaaja.

      "Pitääkö ladata jatkuvasti ja onko edes lämmin"

      Miksi kysyt, jos tiedät? Siksi, että nautit vastauksista. No valitse niistä tai niiden väliltä. Pukeudu lämpimästi autossa tai pukeudu lämpimästi latauspisteelle.

    • Anonyymi

      Monista kommenteista näkyy läpi että ei ole mitään kokemusta sähköautoista ja silti mielipiteitä ja kaikenlaisia väitteitä riittää. Väitteitä ei usein viitsitä edes perustella tai ne eivät edes perustu tosiasioihin. Osasta paistaa läpi kateus kun toisilla on varaa sähköautoon. Osa on pelkkiä provoja.

      Tavalliselle sähköautoilijalle palsta on hyödytön ja monet kommentit lähinnä huvittavat. On joukossa asiallisiakin kommentteja mutta ne ovat hyvin harvassa.

      • Anonyymi

        Kommentoidaan täydellisen tietämättömyyden suomalla varmuudella asiaa kuin asiaa.


    • Anonyymi

      Kovilla pakkasilla pitää tuplasti latailla eli n 200 km välein ja lämmityslaite (jos toimii) vie huimasti energiaa sitä pidetään minimissä eli kylmä on jollei kunnon toppavaatteita päällä

    • Anonyymi

      Kulutus lisääntyy paljon, kunnon pakkasilla jopa 50%.
      Puoli vuotta sähköautoa, eikä olla vielä ladattu kuin kotipihassa. Siis ei pienintäkään ongelmaa...

    • Anonyymi

      “– Odotin, että autolla pystyy heittämään 200 kilometrin välejä, mutta käytännössä 120–130 kilometrin välit olivat semmoisia, joita turvallisin mielin uskalsi ajaa.”


      “Akkujen heikentynyt kantama ei ollut ainoa haaste, johon perhe Suominen törmäsi reissullaan. Varsinkin ABC-asemilla oli huomattavaa ruuhkaa ja jonottaminen latauspisteille kesti asemasta riippuen 10–30 minuuttia.”

      “Suominen on ajanut aiemmin saman 460 kilometrin matkan polttomoottoriautolla yhtä soittoa kuuteen tuntiin.”

      “Nyt matka otti sähköautolla noin yhdeksän ja puoli tuntia”

      “– Todennäköisesti muutaman kymmenen vuoden päästä ei edes muisteta tätä aikaa, kuinka vaikeaa se oli.”

      “Autoliitto: Tuttu tarina
      Autoliiton hinausyhtiön toimitusjohtaja Ilkka Lehtisen korvaan Suomisten koettelemukset kuulostavat siltä, että sähköautolla on vielä teknisesti kirittävää polttomoottoriautoon.”


      “– Ainakin vielä toistaiseksi, kunnes toivon mukaan jossain vaiheessa tekniikka kehittyy sellaiseksi, että se palvelee täällä meidän olosuhteissa.”

    • Anonyymi

      Siis mulla on tosi tarinaa sähkö autosta
      Ainakin tullaan Suomeen etelästä talvella ollaan tultu menevän kyydissä kun se ekana monissa ja ne on olleet teslaa. Joko Mosel s, surkein, Mosel y tai mod 3 kuin pieni sammakko.

      Yhteistä niissä on kaikissa se kun ne on ihan kylmiä , ja ikkunat huurussa siis lämpöön ei oo varaa laitaa kun range ei riitä ja mamu ei kerkeä lataamaan kun pitää olla tolpalla.
      Lisäksi kyyti on jopa vaarallista kun näkyvyys on niin rajoittunut.
      Kyllä harmittaa kun ei pääse lämpimään taksiin kesä vaatteissa mutta kyyti kyllä pitää maksaa
      Tarina on tosi, siis ei ole ainut matka vaan jo kaksi talveen ja 8 matkaa on tehty kylmässä teslassa

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      41
      7054
    2. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3958
    3. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      47
      3391
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      40
      2959
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2736
    6. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2238
    7. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2206
    8. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2173
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      47
      2127
    10. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      40
      2078
    Aihe