Monellako teistä köyhistä on auto käytössä? Itse olen pähkäillyt autoilun kustannuksia ja nippa nappa voi olla järkevää auton hommaaminen. Laskeskelin että 80€/kk menee autoilun kuluihin ja bensat päälle.
Säästöjä on, joten voi unohtaa sen ostohinnan.
Minkälaisilla ajoneuvoilla te kuljette?
Mb_76
Auto unelmia
14
238
Vastaukset
- Anonyymi
Mulla on vanha auto pihassa. Mutta ei ole varaa trafi maksuhin.
Niin en laillisesti sitä voi käyttää. - Anonyymi
Mulla on aika uusi auto, vm 2019, uutena ostettu. Kertaakaan ei ole ollut rikkikään ja aina katsastuksesa menny läpi. Sitten on mökki ja iso omakotitalo.
En oleköyhä vaan rahaa on liikaa, et on johonkin aina laitettava, onneks nyt saa jo pankissa oleville rahoille korkoakin, vähän aikaan ei saanu. Sijoituksille tuli taas osinkoa 25 000 e, se menee pilkottavaksi jatkamaan koronkasvua.
En iteidä mitä on olla köyhä, oon aina ollut rikas. Minulle köyhyys on sitä että jos tilillä ei ole paljon rahaa, niin sitten oon köyhä. - Anonyymi
Autoilu on jo luksustuote. Harvalla on varaa tähän. Onneksi julkinen liikenne toimii ja polkupyörällä pääsee myös, jos kaupunki alueella asuu.
Jos varat antavat myöden, niin ei muuta kuin autokaupoille!- Anonyymi
Itse olen kerännyt retkeilykamoja. Grillit on ja teltat ja makuupussit. Auto vielä puuttuu, kun annoin ajoneuvoni nuorimmalle pojalleni. Pääsee näin ajamaan pillurallia kylille.
Rahat antaa myöden noin 6000€ auton oston. Sillä hinnalla saa tuorehkon noin 4v Toyotan.
Mb_76 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itse olen kerännyt retkeilykamoja. Grillit on ja teltat ja makuupussit. Auto vielä puuttuu, kun annoin ajoneuvoni nuorimmalle pojalleni. Pääsee näin ajamaan pillurallia kylille.
Rahat antaa myöden noin 6000€ auton oston. Sillä hinnalla saa tuorehkon noin 4v Toyotan.
Mb_76toyotalla ei saa pllua.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
toyotalla ei saa pllua.
En ole pillua hakenut enää vuosiin, Nuorempana oli kovat halut naisten suhteen. Nykyään ei voi vähempää kiinnostaa. Kunhan saa sinkkuna elää, niin kaikki on hyvin. Naista en halua riesoikseni.
Toyotalla on varsin hyviä malleja ja luotettavia nämä on. Pieneen retkeilyyn, ja kauppareissuille ajattelin hommata tämän.
Jos lopetan oluen ryystämisen, niin käyttökustannukset on kasassa!
Mb_76 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mb_76Varmaankin jonkun Aygon?
- Anonyymi
Itselläni on 23v vanha Nissan Almera ja ihan hyvin on pelannut nämä 4 vuotta, kun olen sillä ajellut. On vielä siinä mielessä harvinainen yksilö, että on täysin ruosteeton. Edellinen omistaja on pitänyt sitä hyvin ja olen jatkanut siitä.
Toki korjatakin on täytynyt välillä, mutta ei nyt mitään älyttömän kalliita remppoja kuitenkaan.
Ajoneuvovero on 222€/v, vakuutus on reilu 500€/v täysillä bonuksilla sisältäen vähän muutakin kuin sen pakollisen vakuutuksen.
Yllättävän bensapihi noin vanhaksi autoksi, maantiellä pääsee 5,7l/100km lukemiin eikä kaupungissakaan kulutus nouse kovin pahaksi. Seka-ajossa keskikulutus on ollut siinä 6,5l/100km, eli hieman alle valmistajan ilmoittaman. Talvella toki kulutus nousee.
Ainoa huono puoli on, että osia alkaa vähän olla hankala löytää joiltain osin, jos mitä tarvitsee. Tai no, toki niitä vielä löytyy, mutta täytyy nähdä vähän vaivaakin.
Eli kaikkea ei enää löydy edes Motonetista.
Uudemman auton jos haluaa, niin Hyundai on ainakin perusvarma ja aika edullinen automerkki. Kia on myös hyvä, mutta on aika kallis huoltokuluiltaan. - Anonyymi
Kaasukäyttöinen pikkuauto 1,0-litraisella turbokoneella. Ilman turboa näitä ei saanutkaan. On autoistani sekä vääntävin ja tehokkain että taloudellisin koskaan. Ympärivuotinen kulutus noin 3 kg/100 km, kun joka kuukausi on kymmenien kilometrien yhtäjaksoinen matka kahdesti.
Tällä hetkellä biokaasu on kalliimpaa kuin koskaan ennen (2,2 euroa/kg), mutta se on silti halvempaa kuin bensasta saatava energia. Kaasukäytöstä joutuu kyllä maksamaan veroa vajaat 300 e vuodessa (sis. perusveron), joten ihan pieneen käyttöön ei ole halvin.
Pitkäaikatyötön - Anonyymi
Kyllästyin dieselin rangaistusveroihin ja hommasin bensa-auton eli
eläkeläisen kukkaro riittää siihen 5000 - 6000 €:n autoon.
Sillä nyt pärjäilee muutaman vuoden minkä jälkeen voi vaihtaa
likimain saman hintaiseen kulkuneuvoon jos korttia riittää. - Anonyymi
2019 Clio. Pieni kone, joten ei paljon kuluta ja halvat verot ja vakuutukset.
- Anonyymi
Hintatietoisen unelma-auto on Volkswagen Polo 1,2 vm. 2010. Siinä on viidennen sukupolven mallina pitempi akseliväli kuin edellisessä, mikä tekee siitä vakaan myös suurinta sallittua ajettaessa. Samoin moottorin ääni on kunnolla eristetty matkustamosta, ja penkit sopivat hyvin eurooppalaiselle vartalolle. Ajoasennosta saa aina kiitettävän, koska ohjauspyörässä on hyvä etäisyyssäätö. Ohjauskin toimii loogisesti ja auto kulkee itsekseen suoraan, joten tällä on mukava taittaa matkaa eli saa Golfin edut halvemmalla ja kapeammassa korissa.
Perusmallin kolmisylinterinen kone on pirteä ilman turboakin, se vastaa hyvin kaasuun, vaikka ajaisi taloudellisesti pienillä kierroksilla. Silloin kulutus on noin 5 l/100 km. Long life -öljyillä saa huoltovälin 30.000 km/2 vuotta, mikä oli minulle paljon ajavana oikein hyödyllinen ominaisuus.
14 tuuman teräsvanteilla korkeaprofiiliset 175/70:n renkaat tekevät jousituksesta mukavan, jos ajaa ns. mukavuuspaineilla. Normaalipaineilla taasen niiden kapeudella voi korostaa taloudellisuutta.
Valoilla näkee kunnolla, ja luksuksena on ajovalopesurit. Turvavyön yläkiinnikkeessä on korkeussäätö, joten vyökään ei hinkkaa kaulaa tai paina olkapäätä.
Olen siitä jo luopunut. Ajan 20-luvun autolla, ja seuraavan uuden auton pääoma on jo rahastossa sijoitettuna. En siis ole köyhä, mutta heitän vinkiksi nämä myönteiset kokemukseni käytettyä hakevalle.- Anonyymi
Ja vielä varoituksena tuon Polon uudempaa facelift-mallia harkitsevalle: Sen perusmallissa on turboton 1,0-litrainen kone, joka on selvästi heikompi ja tuntuu laiskalta. On tosin sitten vielä taloudellisempi.
Penkit ovat istuinosaltaan pehmeämmät eli huonommat pitkässä ajossa. Valoilla ei näe kunnolla. Takapenkin selkänojan taustaa ei ole verhoiltu, eikä sitä voi jakaa 40:60, kuten vanhemmassa. Kaiken kaikkiaan säästömalli hyvässä ja pahassa.
Facelift-mallin tunnistaa helposti takaa: alakulmissa on heijastimet, ja rekisterikilven syvennys on leveä. Edessä on erilliset päiväajovalot alhaalla.
- Anonyymi
Unelma olisi pieni auto, mutta sen pitäisi myös olla sen verran korkea,
että eläkeläinen jaksaa kammeta sinne ja myös pois.
Ehkä esim. Kia Venga vastaa noita toiveita. Matalaa autoa en enää osta eikä
ole mitään tarvetta hankkia nelivetoista tai 2wd cittaria.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod225304- 254498
- 282621
- 342284
- 372028
- 151968
En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191627- 121551
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons211297Kerranki asiat oikein
Ilkka ja muut pienpuolueeet...teitte hyvän työn kun valitsitte pätevän henkilön virkaan eikä kepulle passelia!! Jatkakaa101214