Kelan mielivalta

Anonyymi-ap

Mitä sanotte tällaisesta tilanteesta:
Olen muuttanut 1.4. vähän edullisempaan asuntoon, jonka vuokrasin jo pari viikkoa aiemmin, koska kuskasin enimmän osan tavaroistani ihan jalkaisin, kärryillä ja yleisillä kulkuneuvoilla. Olen siis köyhä eläkeläinen.
Olen saanut eläkeläisten asumistukea, joka on maksettu 4. pv.
Nyt Kela ilmoitti minulle 3.4., että asumistukeni on peruttu, koska heille on tullut tieto muutostani. Muuttoilmoituksen olin tehnyt 1.4. alkaen.
Olin laittanut laskuja maksuun 4. pv., onneksi sain ne siirrettyä.
Onko tällaisessa toiminnassa mitään järkeä?
Myös uusi asuntoni on vuokra-asunto, johon ainakin oletan saavani saman verran asumistukea. Nyt Kelan tietojen mukaan hakemuksen käsittely kestää 66 + jotain vuorokautta, eli yli 2 kuukautta. Olen pienituloinen henkilö, tämä asumistuki menee minulla ihan elämiseen, ei se ole mitään ylimääräistä rahaa.
Mielestäni tällainen Kelan viranomaisen toiminta on ihan kiusantekoa, eikä ainakaan säästä yhteiskunnan kuluja.
Olisin joten kuten pärjännyt ilman lisätukia, vaikka muutosta on aina ylimääräisiä kuluja. Nyt joudun ainakin tekemään toimeentulotuki hakemuksen, vaikka luultavasti minulle ei sitä myönnetä.
Jos olisi annettu vaikka kuukausi aikaa ennen tuen lakkauttamista, siinä olisi ollut jo jotain kohtuutta, sittenkin olisi maksatus saattanut keskeytyä. Minusta on aivan hulluutta ilmoittaa edellisenä päivänä, että rahoja ei makseta.
Ei kai näin voi laillisesti viranomainen toimia?
Voiko ja kannattaako tällaisesta mihinkään valittaa?

16

295

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Demareita. Jos ihmiset hitaasti edes jäättäisi niitä äänestämättä. De saa palkkaa mutta ei käytä järkeä. Äänestäkää PS!! Se on käsky! Jos siis haluatte joskus asioiden muuttuvan.

• Anonyymi

Suurin osa PS on ääliöitä, jotka eivät ymmärrä yhteiskunnan toiminnasta höykäsen pöläystä. Saisivat vain samanlaisen kaaoksen aikaan kuin Trumppi jenkeissä.

• Anonyymi

Ymmärränkö tämän kommentoijan viestin oikein:
        Äänestä persuja jos haluat että köyhä kansanosa saakin nääntyä nälkään?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ymmärränkö tämän kommentoijan viestin oikein:
        Äänestä persuja jos haluat että köyhä kansanosa saakin nääntyä nälkään?

Korjaan vielä tähän, että yllä oleva viesti on vastaus ensimmäiseen kommenttiin, ja tämä tuli nyt väärään kohtaan. Oliko tämä sitten pelkkä vahinko, vai olisiko jollain halua vesittää kommenttini? Eli ehkä kaikki eivät halua nähdä persujen politiikkaa kielteisessä valossa, vaikka köyhän kannalta se sitä totisesti on.

• Anonyymi

Voisitko lopettaa keskustelujen ujuttamisen vaaliteemoihin ja puoluepolitiikkaan.

Keskustelemme kelan toiminnasta.

• Anonyymi

Tälläinen on valitettavaa virkamiestoimintaa ja perustuu lakiin. Kaikissa toimissa kannattaa ENSIN kysyä virkamiehiltä miten pitää toimia. Muuten on odotettavissa kyseisenkaltainen laikiin perustuva vääryys.

• Anonyymi

Todennäköisesti aikaisemman asumistuekipäätöksen asumistukierä on vain peruttu, ja tulet saamaan samalta kuukaudelta uuden päätöksen mukaisen asumistuen. Kela joutuu toimimaan niin. Päätös kestää aika kauan. Omassa muutossani ei syntynyt tyhjiä kuukausia, koska ilmoitin Kelalle muutostani hyvin aikaisin. Päätös tuli aika heti.

Olisi hyvää saada säästöön parin vuokran suuruinen summa. Se rauhoittaa mieltä. Toimeentulotukipäätös kestää sekin, mutta siinäkin Kela huomioi tulevat asumistuet.

• Anonyymi

Ap tässä vielä. Ehdin jo muutaman tunnin nukkua, mutta asia pyörii mielessäni.
      Kerron tilanteesta vielä tarkemmin:
      Molemmat asuntoni ovat Ara-kohteita, eli Kelalla on niistä tiedot entuudestaan. Tein jo asumistukihakemuksen, ja siinä oli esitäytettynä uusi osoite ja asunnon perustiedot, eli huoneluku ja pinta-ala. Entinen asuntoni oli keskustassa ja jonkun neliön suurempi, mutta periaatteessa muutin vastaavaan asuntoon. Uusi asuntoni on vähän edullisempi ja syrjemmässä, mutta silti vielä yli Kelan normin. Sikäli olettaisin että asumistuki pysyisi samana, kun tietääkseni eläkeläisen asumistukeen ei ole tullut muutoksia.
      Tämän tiedon nojalla olisin ajatellut, että olisi ollut ihan sama maksaa minulle tuki edellisen asunnon perusteella. Tietääkseni asumistuki hakemukseen pitää liittää kuitti vuokranmaksusta, ja ensimmäisen koko kuukauden vuokran maksoin vasta nyt 3.4. Toki maksoin vuokraa jo maaliskuun puolella, ehkä olisi riittänyt esittää se kuitti.
      Kelan toiminta tässä ihmetyttää minua, kun en näe mitään järjellistä syytä tuen katkaisuun. Käsittääkseni viranomaisen pitää toimissaan osoittaa hyvää harkintaa, ja tässä sitä ei ainakaan ole nähtävissä. Toki tässä viranomaisia työllistetään vähän lisää, jos teen vielä valituksen ja haen toimeentulotukea. Mutta ymmärtääkseni Kelan virkailijat ovat nyt jo kiireisiä ja käsittelyajat pitkiä.
      Eli mitään muuta syytä en keksi kuin kiusanteon ja asiakkaan kyykytyksen.

• Anonyymi

Siis Kela on saanut ilmoituksen muutostasi. Tuki katkaistaan kun ei ole tietoa minne muutat. Tuen katkaisu siis mahdollisten liikamaksujen estämiseksi.

Sinuna hakisin nyt toimeentulotukea. Hakemuksen liitteeksi tiliotteet. Ja onko sinulla muita huomioitavia kustannuksia kuin vuokra, kuten esim. lääkärissäkäynnit, lääkkeet, sähkö, vesi...
      Ainakin ennen asumistukipäätös kiirehdittiin, jos asiakkaalla oli myös toimeentulotukihakemus jätetty. Joka tapauksessa toimeentulotukiasia käsitellään noin 7 päivän kuluessa.

• Anonyymi

Tietysti asumistuki katkaistaan, jos muutat pois asunnosta, johon asumistuki on myönnetty.

• Anonyymi

Ap tässä vielä. Sen verran sanon kommenttisi, että eipä ollut kiire Kelalla katkaista as.tukea pari vuotta sitten, kun asumistuki maksettiin suoraan vuokranantajalle. Eli muutin kesäkuussa ja tein tukihakemuksen kuun alussa, ja vielä heinäkuun asumistuki maksettiin edelliselle vuokranantajalle.
        Siinä oli minulla korvattavaa remonttia, mutta arvelen että siinä tilanteessa vuokranantaja veloitti kaiken mitä oli saatavilla. Minulle vuokrattiin aika nuhjuinen asunto, ja sitten kun muutin pois, asunto remontoitiin minun kustannuksellani, mielestäni tässä oli hyväksikäyttöä ja vielä Kelan tuella.
        Kaksi kuukautta sain tuolloin sinnitellä ilman asumistukea ja vuokranantaja piti vielä vuokravakuuden, kun sitä jälkikäteen kyselin. Eli ensin sain yhden laskun remontista ilman mitään erittelyä, ja sitten kun huomautin vuokravakuudesta, sain vastaukseksi laskun eri summalla, ja siis suuremmalla.
        Että näin köyhää kusetetaan, ja Kelan suosiollisella avustuksella.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ap tässä vielä. Sen verran sanon kommenttisi, että eipä ollut kiire Kelalla katkaista as.tukea pari vuotta sitten, kun asumistuki maksettiin suoraan vuokranantajalle. Eli muutin kesäkuussa ja tein tukihakemuksen kuun alussa, ja vielä heinäkuun asumistuki maksettiin edelliselle vuokranantajalle.
        Siinä oli minulla korvattavaa remonttia, mutta arvelen että siinä tilanteessa vuokranantaja veloitti kaiken mitä oli saatavilla. Minulle vuokrattiin aika nuhjuinen asunto, ja sitten kun muutin pois, asunto remontoitiin minun kustannuksellani, mielestäni tässä oli hyväksikäyttöä ja vielä Kelan tuella.
        Kaksi kuukautta sain tuolloin sinnitellä ilman asumistukea ja vuokranantaja piti vielä vuokravakuuden, kun sitä jälkikäteen kyselin. Eli ensin sain yhden laskun remontista ilman mitään erittelyä, ja sitten kun huomautin vuokravakuudesta, sain vastaukseksi laskun eri summalla, ja siis suuremmalla.
        Että näin köyhää kusetetaan, ja Kelan suosiollisella avustuksella.

Tällöin edelliseltä vuokranantajalta, ei mennyt tieto heti Kelaan, että olet katkaissut vuokrasuhteesi. Kela katkaisee asumisuen heti kun sinulta tai vuokranantajalta tulee tieto vuokrasuhteen purusta. Uuteen asuntoon pitää laittaa uusi asumistukihakemus. Minulla myös katkaistiin asumistuki muuttojen välisenä kuukautena. Tulet asumistuen saamaan kyllä myöhemmin, mikäli se sinulle kuuluu.

• Anonyymi

Viranomaiset toimivat virkavastuulla ja oikaisevat virheensä tarvittaessa. Nykyhallitus on rajannut heidän toimensa ja vastuunsa.

OP:n vähittäispankkitoiminnan johto näyttää oikovat asioita yksinkertaisiksi, kertoessaan, miten huonosti nuorilla menee, kun heidän pankkitilinsä kuihtuvat. Onkohan tässä ajattelussa jotain vikaa ja liittyyköhän tähän keskusteluun jotain tähän liittyvää?

Säästöt eivät kerro ainoastaan tulojen kehityksestä, vaan myös säästäjän mielentilasta ja käyttäytymisestä. Nuoret eivät ole oppineet varautumaan pahanpäivän varalta, vaan häsläävät luottaen vanhempien tukeen kuten taloustilanteet eivät vaikuttaisi elämään. Kuitenkin varautuminen kaikkeen on elämässä yksi tärkeimpiä seikkoja. Kuitenkin huonolla tuurilla, vaikka pyrkisi tiedon pohjalta elämään terveellisesti, voi sairastua ja joutua taloudellisesti vaikeuksiin.

Näin ei ole yleensä yli 65-vuotiailla, joihin kuuluu jopa sodan kokeneita. Niissä olosuhteissa on oppinut, mitä oikeasti vaikeat ajat tarkoittavat. Hyvin suuressa osassa maailmaa ne olosuhteet ovat edelleen totta ja siellä kasvaa nuoria, jotka eivät käyttäydy kuten suomalaiset nuoret keskimäärin. Suomalaisnuoret käyttäytyvät kuin mainonnan lumoamat kuluttaja (tämä pätee harvemmin yli 50-vuotiaisiinkaan) ja tältäkään osin en ole ylpeä suomalaisuudesta.

Missä vika on? Tietenkin kasvatuksessa, jossa halutaan tehdä nuorten elämä kyllästyttävän helpoksi, eikä tueta heidän haasteiden ratkaisukykyään sälyttämällä heille mielenkiintoisia juttuja ratkottavaksi, jolloin heitä voidaan myös tukea sopivasti. Tämä on tietenkin haaste myös kasvattajille, joiden koulutusta alettiin vähätellä erityisesti sen hallituksen taholta, jossa pääministeri vähätteli asiantuntijoita 10 vuotta sitten nimittäen heitä Kaiken maailman dosenteiksi. Mitähän tämän hallituksen toimien jälkeen on elää epäoikeudenmukaisessa, poliisien valvomassa Suomessa, joka muistuttaa yhä selvemmin USA:ta, jossa katuportilla on usein kyltti - armed response.

• Anonyymi

lakien mukaan kun mennään niin ok

• Anonyymi

Näitä vastaavia juttuja nyt näkyy. Nuorempana henkilönä alkanut jo varautumaan tulevaan.

Järjestelmän pettäessä puuttuva raha hankitaan tarvittaessa kylmästi harmaan talouden keinoin. Annan saman neuvon kaikille. Kohtele isänmaatasi kuten se kohtelee sinua.

Vielä töissä, mutta ajatus eläkeiän lähestymisestä kammottaa.

• Anonyymi

Miten olet alkanut varautua tulevaan? Laitatko säästöön sijoittamalla. Vähänlaisesti kyllä jää säästöön kun verottaja vie suuren osan. Kyllä meille töissä käyville pitäisi jättää enemmän itse hankituista rahoista.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      30
      5740
    2. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      34
      5150
    3. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      29
      2944
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2424
    5. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2098
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2048
    7. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      30
      1768
    8. En ole koskaan kokenut

Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1667
    9. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1661
    10. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1593
    Aihe