Leipomista Thaimaassa ja Suomessa

Anonyymi-ap

Saman miehen suusta:

En koskaan tee ruokaa kotona, syömme aina ravintolassa. Vaimokaan ei tee ruokaa.

Eipä ole tullut opeteltua ruoanlaittoa, kun Thaimaassa ravintolassa on järkevämpää syödä.

Kuka hullu leipoo kotona? Se on naisten hommaa ja meillä ei leivota mitään.

Miten tuo voitaikina ja sen tekeminen, muut on helppoja... mistä saat sitä thaimaasta, en ainakaan minä sitä missään nähnyt... Mutsi teki tuota joskus, se oli varsin maukasta.

Kiinnostaa tuo lihapiiras resepti.

Makrossa voi taikinaa ei ole, mutta sellaisia pieniä muutaman sentin kanalla täytettyjä piirakoita löytyy, niin kaiketi löytyy, itse en viitsi voitaikinaa ala väsäämään pakasteena saa edukkaasti.
_____________________________________________________________________________________________

Hän eikä vaimo siis tee ruokaa eikä leivo ja vain hullut tekee ja leipoo, mutta äiti teki voi taikinaa ja se oli varsin maukasta. Mutta Thaimaassa ei myydä voi taikinaa eikä nähnyt sellaista missään.

Pieni kysymys. Jos ei tee ruokaa eikä leivo, eikä vaimokaan, niin miksi etsiskelee voi taikinaa (yhdyssana) ylipäätään ja kuinka vaikeaa on laittaa voi ja jauhot sekaisin eläkeläisellä, jolla ei ole mitään muuta kuin aikaa?

Mitä merkitystä on valmispakasteen edukkuudella jos ei leivo ja leivonta on hullua?

Voitaikina ei itsessään ole ruokalaji, eikä se maistu oikeastaan muulta kuin voilta. Tuskin se äiti on pelkkää voitaikinaa leiponut? Voitaikinaa käytetään piirakoiden pohjana. Voitaikina toimii suolaisten tai makeiden leivonnaisten pohjana, tortut yms.

Lehtitaikina poikkeaa voitaikinasta siten että se on tehty margariinista. Lehtitaikina kohoaa hieman paremmin ja on helpompi kaulittava.

18

189

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Olen melko varma että Pasasen äiti laittoi siihen lehtitaikinan päälle jotakin tuomaan makua sille voitaikinalle ja epäilen sitä että Pasasen mutsi olisi tehnyt pojalleen voitaikinaa Thaimaassa.

    • Anonyymi

      Voi hyvänen aika sentään taasen nyt nämä paikkakuntarakastuneet joukoin on kiinnostuneet voi- ja lehtitaikinasta, tättärää, piipaa, tuut tuut ja rahtilaiva peitti auringon.

      Tuleeko seuraavaksi vaikkapa aiheeksi tippaleipien teko Eedenin tapaan?

      • Anonyymi

        Siinäpä hyvä ajatus, tippaleivät, miten teet niitä... se on vaikeaa... enemmänkin lusikkamunkkeja.


      • Anonyymi

        Tiko tiko reamatiko, sentään.


    • Anonyymi

      "Kuka hullu leipoo kotona,
      mutsi teki tuota voitaikinaa joskus, se oli varsin maukasta"

      Vihdoinkin suora tunnustus että Pasasen mutsi oli hullu.
      Hyvät geenit. Isä oli sentään kunnon työmies, varastomiehenä sontalaivan ruumassa Kotkan ja Porvoon välillä. Pasasen kovakuntoinen vartalo on siis rakennettu voitaikinalla.

      • Anonyymi

        Niinkö äitini oli kotona kun olimme lapsia, faija oli ylikonemestari suomen höyrylaiva Oy:llä eli effoa nykyinen Silja koko ikänsä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinkö äitini oli kotona kun olimme lapsia, faija oli ylikonemestari suomen höyrylaiva Oy:llä eli effoa nykyinen Silja koko ikänsä.

        Hienoja titteleitä on kaikenlaisia. Aina se titteli ei kerro koko totuutta varsinaisesta toimenkuvasta.

        Muistan vuonna 1991 kun meidän savolainen pomo jakeli arvonimiä nakittaessaan miehiä milloin mihinkin hommaan.

        Valkkasi miehistä kaikkein kilteimmän, joka ei osannut sanoa ei ja kertoi tälle että hän on nyt sitten tästä päivästä eteenpäin yhtiön epoksipuolen päällikkö.

        Kuulosti hienolta johtotehtävältä, mutta todellisuudessa se tarkoitti sitä että hän laskeutui maan alla oleviin kaupungin varavesisäiliöihin / puhdistamoihin, joissa oli hyvin vähän happea ja mädäntyneen tuoksu.

        Kun epoksipuolen päällikkö sitten meinasi sinne pyörtyä, osti pomo vanhan kompressorin, jolla säiliöön pumpattiin ilmaa. Vanhoissa kompuroissa oli se huono puoli tuohon tehtävään että se pukkasi myös öljynkatkua siinä ohessa ja varsin reippasti.

        Siellä sitten epoksipuolen päällikkö oli vesisäiliössä jossa oli heikosti happea, öljynkatkua ja karmea lemu, ja tehtävänään oli vetää kaksikomponenttimyrkyt kaikille pinnoille rissalla.

        Kun pomo ei sitten raaskinut hankkia kunnon suojavarusteita, niin ne hommat loppui siltä firmalta työsuojeluviranomaisten puolesta. Pelättiin että epoksipuolen päällikkö kuolee sinne säiliöön.

        Näin meni sitten samalla vastaavan päällikön virka häneltä.

        2010


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hienoja titteleitä on kaikenlaisia. Aina se titteli ei kerro koko totuutta varsinaisesta toimenkuvasta.

        Muistan vuonna 1991 kun meidän savolainen pomo jakeli arvonimiä nakittaessaan miehiä milloin mihinkin hommaan.

        Valkkasi miehistä kaikkein kilteimmän, joka ei osannut sanoa ei ja kertoi tälle että hän on nyt sitten tästä päivästä eteenpäin yhtiön epoksipuolen päällikkö.

        Kuulosti hienolta johtotehtävältä, mutta todellisuudessa se tarkoitti sitä että hän laskeutui maan alla oleviin kaupungin varavesisäiliöihin / puhdistamoihin, joissa oli hyvin vähän happea ja mädäntyneen tuoksu.

        Kun epoksipuolen päällikkö sitten meinasi sinne pyörtyä, osti pomo vanhan kompressorin, jolla säiliöön pumpattiin ilmaa. Vanhoissa kompuroissa oli se huono puoli tuohon tehtävään että se pukkasi myös öljynkatkua siinä ohessa ja varsin reippasti.

        Siellä sitten epoksipuolen päällikkö oli vesisäiliössä jossa oli heikosti happea, öljynkatkua ja karmea lemu, ja tehtävänään oli vetää kaksikomponenttimyrkyt kaikille pinnoille rissalla.

        Kun pomo ei sitten raaskinut hankkia kunnon suojavarusteita, niin ne hommat loppui siltä firmalta työsuojeluviranomaisten puolesta. Pelättiin että epoksipuolen päällikkö kuolee sinne säiliöön.

        Näin meni sitten samalla vastaavan päällikön virka häneltä.

        2010

        Ilmeisesti sinulla on kokemusta vain noista ns. hanttihommista, ja et ole ollenkaan perillä miten menee laivojen hierarkia työelämässä, siispä kerron sinulle

        Laivalla on kaksi pomoa, toinen on kippari hän määrää minne mennään, toinen on konepäällikkö joka kertoo miten sinne mennään, kumpikin on korkeakoulutasoisia hommia.

        Mutta koska isäni oli syntynyt 1928, hän lähti 15 vuotiaan merille kun sai merimiespassin käteensä, ja oli pääosin etelä amerikassa koko sodan ajan, hän aloitti lämmittäjänä, ja yleni siitä ylikonemestariksi, mutta seilasi viimeiset vuotensa ms. siriuksen kakkosmiehistön konepäällikkönä.. kunnes pääsi sairaseläkkeelle samasta syystä kuin minäkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ilmeisesti sinulla on kokemusta vain noista ns. hanttihommista, ja et ole ollenkaan perillä miten menee laivojen hierarkia työelämässä, siispä kerron sinulle

        Laivalla on kaksi pomoa, toinen on kippari hän määrää minne mennään, toinen on konepäällikkö joka kertoo miten sinne mennään, kumpikin on korkeakoulutasoisia hommia.

        Mutta koska isäni oli syntynyt 1928, hän lähti 15 vuotiaan merille kun sai merimiespassin käteensä, ja oli pääosin etelä amerikassa koko sodan ajan, hän aloitti lämmittäjänä, ja yleni siitä ylikonemestariksi, mutta seilasi viimeiset vuotensa ms. siriuksen kakkosmiehistön konepäällikkönä.. kunnes pääsi sairaseläkkeelle samasta syystä kuin minäkin.

        Samat mielenterveysongelmat isällä ja pojalla, ja työkyvyttömyyseläke!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ilmeisesti sinulla on kokemusta vain noista ns. hanttihommista, ja et ole ollenkaan perillä miten menee laivojen hierarkia työelämässä, siispä kerron sinulle

        Laivalla on kaksi pomoa, toinen on kippari hän määrää minne mennään, toinen on konepäällikkö joka kertoo miten sinne mennään, kumpikin on korkeakoulutasoisia hommia.

        Mutta koska isäni oli syntynyt 1928, hän lähti 15 vuotiaan merille kun sai merimiespassin käteensä, ja oli pääosin etelä amerikassa koko sodan ajan, hän aloitti lämmittäjänä, ja yleni siitä ylikonemestariksi, mutta seilasi viimeiset vuotensa ms. siriuksen kakkosmiehistön konepäällikkönä.. kunnes pääsi sairaseläkkeelle samasta syystä kuin minäkin.

        Kyllähän se kakkosmies laivassa on perämies.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllähän se kakkosmies laivassa on perämies.

        Ei ole kuin konepäällikkö chief engineer... konemestari on engineer, konepäällikön ja kipparin tutkinto on ajaltaan samanmoinen, kippari vastaa kannesta, ja konepäällikkö konehuoneesta, kummallakin on neljä nauhaa konepuolella vielä potkuri... ylhäällä ennen nauhoja. Oikeastaan kippari ja konepäällikkö vastaavat kummatkin omasta alastaan, eivät ymmärrä mitään toistensa työstä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole kuin konepäällikkö chief engineer... konemestari on engineer, konepäällikön ja kipparin tutkinto on ajaltaan samanmoinen, kippari vastaa kannesta, ja konepäällikkö konehuoneesta, kummallakin on neljä nauhaa konepuolella vielä potkuri... ylhäällä ennen nauhoja. Oikeastaan kippari ja konepäällikkö vastaavat kummatkin omasta alastaan, eivät ymmärrä mitään toistensa työstä.

        Perämiehellä on yksi kaksi tai kolme nauhaa... virkapuvussa, se vastaa konemestareita joilla on samat mutta konepuolella on potkuri.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Perämiehellä on yksi kaksi tai kolme nauhaa... virkapuvussa, se vastaa konemestareita joilla on samat mutta konepuolella on potkuri.

        Kapteeni on laivan päällikkö, aivan kuten lennosta vastaava kapteeni on lennon kapteeni.
        Kapteenista seuraava on perämies sekä laivoilla että lennoilla. Se voi olla yliperämieskin.
        Perämies on kapteenin tuuraaja, silloin kun kapteeni ei ole vuorossa. Isossa laivassa voi olla useita perämiehiä.

        Konepäällikkö vastaa aluksen koneiston toiminnasta, ja kommunikoi vain koneisiin liittyvistä asioista kapteenin kanssa, mutta päätökset tehdään kapteenin toimesta siellä komentosillalla, eikä konehuoneessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kapteeni on laivan päällikkö, aivan kuten lennosta vastaava kapteeni on lennon kapteeni.
        Kapteenista seuraava on perämies sekä laivoilla että lennoilla. Se voi olla yliperämieskin.
        Perämies on kapteenin tuuraaja, silloin kun kapteeni ei ole vuorossa. Isossa laivassa voi olla useita perämiehiä.

        Konepäällikkö vastaa aluksen koneiston toiminnasta, ja kommunikoi vain koneisiin liittyvistä asioista kapteenin kanssa, mutta päätökset tehdään kapteenin toimesta siellä komentosillalla, eikä konehuoneessa.

        Tämän aloituksen otsikkoon viitaten kuka leipoo laivalla, voisiko siitä väitellä tällä PATTAYAN MATKAILUPALSTALLA?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole kuin konepäällikkö chief engineer... konemestari on engineer, konepäällikön ja kipparin tutkinto on ajaltaan samanmoinen, kippari vastaa kannesta, ja konepäällikkö konehuoneesta, kummallakin on neljä nauhaa konepuolella vielä potkuri... ylhäällä ennen nauhoja. Oikeastaan kippari ja konepäällikkö vastaavat kummatkin omasta alastaan, eivät ymmärrä mitään toistensa työstä.

        Ei jumankekka mikä puupää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kapteeni on laivan päällikkö, aivan kuten lennosta vastaava kapteeni on lennon kapteeni.
        Kapteenista seuraava on perämies sekä laivoilla että lennoilla. Se voi olla yliperämieskin.
        Perämies on kapteenin tuuraaja, silloin kun kapteeni ei ole vuorossa. Isossa laivassa voi olla useita perämiehiä.

        Konepäällikkö vastaa aluksen koneiston toiminnasta, ja kommunikoi vain koneisiin liittyvistä asioista kapteenin kanssa, mutta päätökset tehdään kapteenin toimesta siellä komentosillalla, eikä konehuoneessa.

        Tottakai on useita perämiehiä jos ajavat kolmessa vuorossa, ihan samoin kolme konemestaria, joista kaksi nukkuvat, ne on kolmivuoro hommia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tottakai on useita perämiehiä jos ajavat kolmessa vuorossa, ihan samoin kolme konemestaria, joista kaksi nukkuvat, ne on kolmivuoro hommia.

        Ne muuten ajaa kahdessa vuorossa, kuusi töitä ja kuusi vapaata!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ilmeisesti sinulla on kokemusta vain noista ns. hanttihommista, ja et ole ollenkaan perillä miten menee laivojen hierarkia työelämässä, siispä kerron sinulle

        Laivalla on kaksi pomoa, toinen on kippari hän määrää minne mennään, toinen on konepäällikkö joka kertoo miten sinne mennään, kumpikin on korkeakoulutasoisia hommia.

        Mutta koska isäni oli syntynyt 1928, hän lähti 15 vuotiaan merille kun sai merimiespassin käteensä, ja oli pääosin etelä amerikassa koko sodan ajan, hän aloitti lämmittäjänä, ja yleni siitä ylikonemestariksi, mutta seilasi viimeiset vuotensa ms. siriuksen kakkosmiehistön konepäällikkönä.. kunnes pääsi sairaseläkkeelle samasta syystä kuin minäkin.

        "kunnes pääsi sairaseläkkeelle samasta syystä kuin minäkin."

        eli sekosi päästään... on sulla pallomahalla hyvät geenit, on.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      4644
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      20
      3785
    3. Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita

      Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy
      Maailman menoa
      408
      2474
    4. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      27
      2201
    5. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2054
    6. Nainen, sellaista tässä ajattelin

      Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      239
      1969
    7. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      1858
    8. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      1738
    9. En ole koskaan kokenut

      Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1517
    10. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1391
    Aihe