Mitä sähköauton lataus oikeasti maksaa?

Anonyymi-ap

23

260

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Sähköauton lataukseen riittää normaali lämmitystolppa 16A sulakkeella, tai vastaava suko-pistorasia. Siitä sitten ladataan sellaisella älykkäällä latauskaapelilla 8-12A virralla. Pari yli yön latausta viikossa riittää, jos ajomäärät melko normaaleja (n. 15.000 km vuodessa).

      • Anonyymi

        Ja minulle se tällä hetkellä maksaa 17 senttiä per kWh. Sadan kilometrin ajolle tulee näillä säillä hintaa n. 2 euroa ja 30 senttiä. Kaapeli maksoi reilut pari sataa euroa.


    • Anonyymi

      Minä laitatin 11kW latausaseman parkkipaikalleni ja säätimen sähkökaappiin, jotta 3x25A liittymän tehoja ei ylitetä vahingossa. Maksoi 1300€, ja asunnon arvo nousi samalla. Yhtiössä tehtiin päätös latureista jo vuosia ennen ensimmäisen asennusta. Kukin maksaa omansa, kuin myös sähkön. Latailen autoa silloin, kun sähkö on melkein ilmaista, eli maksan käytännössä vain sähkön siirrosta ja verot. Riittää, kun kerran viikossa ajastaa lataamaan. Mökillä on 3-vaihe matkalaturi ja pörssisähkö. Halpaa ja huoletonta. Autossa on muutama rfid lätkä kaiken varalla. En ole vielä tarvinnut kertaakaan.

      • Anonyymi

        Voimavirtapistorasiaan kytkettävä säädettävä laturi maksoi n. 500 €, siitä saa max 11 kW lataustehon. Tyhjäkin akku latautuu 11 kW:llä 7 tunnissa, mutta eipä akku vielä koskaan ole ollut täysin tyhjä. Kun useimmiten ei ole kiire, niin latailen autoa vain n. 4 kW tehoilla.
        Puoli vuotta sähköautoiltu,eikä ole vielä kertaakaan tarvinnut latailla muualla kuin kotona ja mökillä. Sillain kätevä tuo töpselilaturi, että se on helppo ottaa mukaan.
        En ihan ymmärrä mikä kiinteän kotilatausaseman etu olisi...?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voimavirtapistorasiaan kytkettävä säädettävä laturi maksoi n. 500 €, siitä saa max 11 kW lataustehon. Tyhjäkin akku latautuu 11 kW:llä 7 tunnissa, mutta eipä akku vielä koskaan ole ollut täysin tyhjä. Kun useimmiten ei ole kiire, niin latailen autoa vain n. 4 kW tehoilla.
        Puoli vuotta sähköautoiltu,eikä ole vielä kertaakaan tarvinnut latailla muualla kuin kotona ja mökillä. Sillain kätevä tuo töpselilaturi, että se on helppo ottaa mukaan.
        En ihan ymmärrä mikä kiinteän kotilatausaseman etu olisi...?

        Piti kirjoittaa: En ihan ymmärrä mikä kiinteän kotilatausaseman etu olisi omakotiasukkaalle...? Taloyhtiöissä toki ymmärrän latausaseman ja kulutuksen seurannan tarpeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voimavirtapistorasiaan kytkettävä säädettävä laturi maksoi n. 500 €, siitä saa max 11 kW lataustehon. Tyhjäkin akku latautuu 11 kW:llä 7 tunnissa, mutta eipä akku vielä koskaan ole ollut täysin tyhjä. Kun useimmiten ei ole kiire, niin latailen autoa vain n. 4 kW tehoilla.
        Puoli vuotta sähköautoiltu,eikä ole vielä kertaakaan tarvinnut latailla muualla kuin kotona ja mökillä. Sillain kätevä tuo töpselilaturi, että se on helppo ottaa mukaan.
        En ihan ymmärrä mikä kiinteän kotilatausaseman etu olisi...?

        Latailin plugaria matkalaturilla vuosia ennen kiinteän hankintaa, joten jomma on tuttua. Kiinteä laturi on kotona kätevämpi, siitä saa sen 11 kW silloin, kun liittymässä ei ole paljoa kuormaa, vähemmän, jos on paljon kuormaa. Täysin automaattisesti, ja latausjohto on aina valmiina odottamassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Latailin plugaria matkalaturilla vuosia ennen kiinteän hankintaa, joten jomma on tuttua. Kiinteä laturi on kotona kätevämpi, siitä saa sen 11 kW silloin, kun liittymässä ei ole paljoa kuormaa, vähemmän, jos on paljon kuormaa. Täysin automaattisesti, ja latausjohto on aina valmiina odottamassa.

        Kuormanhallinta on varmasti asiaa ainakin sähkölämmitteiesessä talossa. Meillä homma on vaan vähän monimutkaisempi... Kuormanhallinta olisi pakkasilla tarpeen, mutta puolisen vuotta saadaan paneeleista sähköä aika kivasti. Pystyn yleensä lataamaan autoa aamusta iltapäivän tunneille, jolloin tuotto on parhaimmillaan.
        Olisko yksinkertaisin ratkaisu laittaa 3-vaihe kellokytkin ja säätää se aloittamaan lataus aamulla, vai milainen ratkaisu olisi hyvä? Kovin isoja summia en haluaa utomatiikkaan sijoittaa.


      • Anonyymi

        Minulle on toistaiseksi riittänyt 2,2 kW (10A) latausteho, toimii talvella ja kesällä. Auto latautumaan aina kun pihaan tullessa on alle 40% latausta akussa jäljellä, seuraavana aamuna lähtiessä on n. 80-85%. Välillä voi käydä latailemassa kaupallisista AC latureista (esim. kaupan pihassa) kun autossa on nopsakka 22kW AC laturi. DC pikalatausta on tarvinnut hyvin vähän harrastaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulle on toistaiseksi riittänyt 2,2 kW (10A) latausteho, toimii talvella ja kesällä. Auto latautumaan aina kun pihaan tullessa on alle 40% latausta akussa jäljellä, seuraavana aamuna lähtiessä on n. 80-85%. Välillä voi käydä latailemassa kaupallisista AC latureista (esim. kaupan pihassa) kun autossa on nopsakka 22kW AC laturi. DC pikalatausta on tarvinnut hyvin vähän harrastaa.

        Just näin. Miksi tehdä asiasta tuon vaikeampaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Just näin. Miksi tehdä asiasta tuon vaikeampaa.

        Yhdelle riittää, toiselle ei. 10 A virralla saa akkuun 10 tunnissa vain parikymmentä kWh sähköä, joka on aika mitätön määrä vallankin talviolosuhteissa.
        Itse en kaupan pihassa viitsisi latailla, en ainakaan 22 kW tehoilla. Ei harrasteta jättimarketteja, joten meillä menee kauppareissuilla max 20 min.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yhdelle riittää, toiselle ei. 10 A virralla saa akkuun 10 tunnissa vain parikymmentä kWh sähköä, joka on aika mitätön määrä vallankin talviolosuhteissa.
        Itse en kaupan pihassa viitsisi latailla, en ainakaan 22 kW tehoilla. Ei harrasteta jättimarketteja, joten meillä menee kauppareissuilla max 20 min.

        Tuo vastaa noin 100 km toimintamatkaa, joka on enemmän kuin useimpien päivittäinen ajomatka.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo vastaa noin 100 km toimintamatkaa, joka on enemmän kuin useimpien päivittäinen ajomatka.

        Unohdit vaan, että ~20 kilowattitunnilla pääsee nollakeleillä maantiellä sen 100 km, mutta kovemmilla pakkasilla huomattavasti vähemmän. Ja jos pakkasen päälle hidasta kaupunkiajelua, niin range pienenee tuostakin. Myös motarinopeudet nostavat kulutusta huomattavasti.
        Sähköauto on ihan hyvä ja kiva peli, mutta ominaisuuksia ei pitäisi liioitella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Unohdit vaan, että ~20 kilowattitunnilla pääsee nollakeleillä maantiellä sen 100 km, mutta kovemmilla pakkasilla huomattavasti vähemmän. Ja jos pakkasen päälle hidasta kaupunkiajelua, niin range pienenee tuostakin. Myös motarinopeudet nostavat kulutusta huomattavasti.
        Sähköauto on ihan hyvä ja kiva peli, mutta ominaisuuksia ei pitäisi liioitella.

        Sähköautoissa energiankulutus on todellisuudessa pienempää kaupungissa kuin maantiellä, koska sähköautoissa on jarrutusenergian talteenotto jota ei polttiksissa ei ole.

        Lisäksi useimpien arkiajo on pikemminkin alle 50 km.

        Ja edelleen, akku voi koko ajan ladata vaikka välillä 40-80% joten siellä on aina varausta pidemmäksi matkaksi tarvittaessa. Laittaahan useimmat kännykänkin lataukseen kauan ennen kuin lataus on nollassa.


    • Anonyymi

      Verorahoilla ja helvetin paljolla sellaisella tuettua " halpaa sähköä ".
      Vasupöljät ei tajua mitään.
      UUsia ydinvoimaloita ei sitten rakenneta !!!!!!!!!!

      • Anonyymi

        Sinä et vissiin käytä lainkaan sähköä turbouuno?


    • Anonyymi

      Latauksen hinnasta on kätevää puhua, kun sähköauton suurimmat kuluerät on rahoituksen hinta ja arvonalennus. Kerratkaa vielä kuinka halpaa ajamista, niin saadaan nauraa yhdessä.

      • Anonyymi

        Kyllä se hinnanalennus suurin menoerä kaikissa uusissa autoissa vähänkin kalliimmissa hintaluokissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se hinnanalennus suurin menoerä kaikissa uusissa autoissa vähänkin kalliimmissa hintaluokissa.

        Jos ajaa yhden auton loppuun saakka niin arvonalenemaa per vuosi ei tarvitse miettiä, ainoastaan hankintahintaa kun on pakko ostaa auto. Tämä pätee kaikkiin normaaleihin autoihin.

        Ja rahoituksen hintaa ei tarvitse miettiä jos ostaa auton käteisellä. Jopa osa sähköautoista ostetaan käteisellä, varsinkin käytetyt sähköautot.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos ajaa yhden auton loppuun saakka niin arvonalenemaa per vuosi ei tarvitse miettiä, ainoastaan hankintahintaa kun on pakko ostaa auto. Tämä pätee kaikkiin normaaleihin autoihin.

        Ja rahoituksen hintaa ei tarvitse miettiä jos ostaa auton käteisellä. Jopa osa sähköautoista ostetaan käteisellä, varsinkin käytetyt sähköautot.

        Minäkin ostin viime kuussa parivuotiaan sähköauton, käteisellä. Osan hinnasta kuittasi vanha vaihtoauto, osan pankkikortti.


      • Anonyymi

        Kyllä se viiden kympin auto maksaa sen saman, kulki se sitten millä tahansa. Jos joku haluaa ajaa tonnin pommilla, niin siitä vain, oma valinta. Minä haluan ajaa paremmalla, vaikka se vähän maksaisikin. Rahoituskustannus höylätään pankkikortilta, enkä lainaa ala kyselemään.


    • Anonyymi

      Meillä sähkön siirtomaksu on kiinteä ja määräytyy käytettyjen kilowattien perusteella, kun näitä lukee lasketaan vain sähkön hinta, minä lasken siirron myös sähkökustannukseen koska se liittyy asiaan erottamattomasti ainakin täällä carunan alueella.

      • Anonyymi

        Toki siirto ja verot on aina maksettava, vaikka sähkön saisikin ilmaiseksi. Ne eivät kuitenkaan ole mitään verrattuna bensan tai dieselin hintaan. Pieniä hiluja, pieni korotus talon sähkölaskuun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toki siirto ja verot on aina maksettava, vaikka sähkön saisikin ilmaiseksi. Ne eivät kuitenkaan ole mitään verrattuna bensan tai dieselin hintaan. Pieniä hiluja, pieni korotus talon sähkölaskuun.

        Ei ihan aina. Paneeleista saatavasta sähköstä ei mene siirtomaksua.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      5224
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      25
      4388
    3. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      28
      2531
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2264
    5. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2008
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      1928
    7. En ole koskaan kokenut

      Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1617
    8. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1541
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1277
    10. Kerranki asiat oikein

      Ilkka ja muut pienpuolueeet...teitte hyvän työn kun valitsitte pätevän henkilön virkaan eikä kepulle passelia!! Jatkakaa
      Haapavesi
      10
      1184
    Aihe