Juuri kun luulit jo tietäväsi kaiken Tiiksjärven ilmataistelusta 6.4.1942...

Anonyymi-ap

... tulee tarkentavaa tietoa että suomalaiset Brewster-lentäjät ampuivat alas 6 Hurricane-hävittäjää tuleekin tarkentavaa tietoa että pakkolaskun tehneet kaksi konetta saivat ilmatorjunnasta osuman ja toinen näistä oli pelkästään ilmatorjunnan pudottama. Toinen jää ns jaetuksi voitoksi ilmatorjunnan ja Brewster-hävittäjän välille.

Siis suomalaiset hävittäjälentäjät ampuivat alas 4 1/2 Hurricane-hävittäjää sekä yhden SB-pommikoneen. Väitteitä lentäjillä oli 14. Siis 39% väitteistä piti paikkaansa. Ei 50%.

42

297

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Eli pöhveIi on kopioinut taas väärää tietoa tuhansia kertoja 😂

      • Anonyymi

        JA MISTÄS SE ”TIETO” TULI? Jäi taas kertomatta?


    • Anonyymi

      6.huhtikuuta 1942 pakkolaskun tehneistä koneista havaittiin molemmissa koneen "vastapuolella" it-ammusten osumat eli itseasiassa molemmat olivat ilmatorjunnan pudottamia mutta toiseen ehti joku hävittäjäkone tulittaa myös perään. Lopulta siis ilmatorjunnan kaksi pudotusväitettä olivat paikkansa pitäviä.

      • Anonyymi

        Alapuolella konetta olleet ammusten jäljet vahvistivat koneiden joutuneen ilmatorjunnan pudottamaksi. Selviä lentäjien pudotuksia oli 4 Hurricane-hävittäjää sekä SB-2 pommikone. Hurricane-koneista saatiin kolme lentäjää sotavangeiksi:

        Belousov, Petr Fedorovitsh kersantti 767 IAP, Hurricane
        Beletskij, Nikolaj aliluutnantti 609 IAP, Hurricane
        Vavakin, Ivan Vasiljevitsh aliluutnantti 609 IAP, Hurricane

        Kaksi Hurricane-lentäjää kuoli.


      • Anonyymi

        Jos löytyy sekä it:n että oman hävittäjän osumia niin mistä tietää varmuudella sen KUMPI pudotti?

        ”JOSTAKIN SYYSTÄ” SIVUUTAT TAAS SEN OLENNAISEN?

        SUOMALAISET VÄITTIVÄT PUDOTTANEENSA VENÄLÄISIÄ KONEITA 14 KPL, KUN TODELLISUUDESSA NIITÄ TUHOUTUI VAIN 7 KPL!

        VENÄLÄISET VÄITTIVÄT TUHONNEENSA SUOMALAISIA KONEITA 11 KPL, KUN TODELLISUUDESSA NIITÄ TUHOUTUI 0 KPL!

        KUMPI OSAPUOLI VALEHTELI8 ENEMMÄN?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos löytyy sekä it:n että oman hävittäjän osumia niin mistä tietää varmuudella sen KUMPI pudotti?

        ”JOSTAKIN SYYSTÄ” SIVUUTAT TAAS SEN OLENNAISEN?

        SUOMALAISET VÄITTIVÄT PUDOTTANEENSA VENÄLÄISIÄ KONEITA 14 KPL, KUN TODELLISUUDESSA NIITÄ TUHOUTUI VAIN 7 KPL!

        VENÄLÄISET VÄITTIVÄT TUHONNEENSA SUOMALAISIA KONEITA 11 KPL, KUN TODELLISUUDESSA NIITÄ TUHOUTUI 0 KPL!

        KUMPI OSAPUOLI VALEHTELI8 ENEMMÄN?

        Yksi näistä koneista pudotettiin vain ilmatorjunta tulella. Lentäjät eivät konetta ampuneet alas. Toisessa koneessa havaittiin myös "vatsapuolella" ilmatorjunnan osumat. Mitä ilmeisemmin kone olisi joka tapauksessa pudonnut joten suomalainen lentäjä tavallaan ryösti ilmatorjunnan pudotuksen itselleen.

        Lentäjät Tiiksjärven taistelussa 6.4.42 siis ampuivat alas 4 Hurricane-konetta ja yhden pommikoneen. Ilmatorjunta pudotti yhden ja yksi Hurricane-hävittäjä on katsottava jaetuksi ilmavoitoksi jossa ratkaiseva osa oli ilmatorjunnan saamalla osumalla.

        Myös saksalaiset hävittäjälentäjät saivat ison osan ilmavoitoista jotka koskivat amerikkalaisia tai brittiläisiänelimoottorisia pommikoneita sillä tavoin että ilmatorjunta ensin vakavasti vaurioitti konetta joka jäi sitten muodostelmasta erilleen ja helpoksi saaliiksi "metsästäville susille".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos löytyy sekä it:n että oman hävittäjän osumia niin mistä tietää varmuudella sen KUMPI pudotti?

        ”JOSTAKIN SYYSTÄ” SIVUUTAT TAAS SEN OLENNAISEN?

        SUOMALAISET VÄITTIVÄT PUDOTTANEENSA VENÄLÄISIÄ KONEITA 14 KPL, KUN TODELLISUUDESSA NIITÄ TUHOUTUI VAIN 7 KPL!

        VENÄLÄISET VÄITTIVÄT TUHONNEENSA SUOMALAISIA KONEITA 11 KPL, KUN TODELLISUUDESSA NIITÄ TUHOUTUI 0 KPL!

        KUMPI OSAPUOLI VALEHTELI8 ENEMMÄN?

        Jos kyseessä mukana venäläisiä, niin erittäin tyhmä kysymys venäläinen valehtelee aina!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos kyseessä mukana venäläisiä, niin erittäin tyhmä kysymys venäläinen valehtelee aina!

        Jos kyseessä mukana suomalaisia, niin joudut laskemaan mukaan itsesi, koska sinun mukaasi suomalainen valehtelee aina!


    • Anonyymi

      Tiiksjärven ilmataisteluun tukeutumalla ei siis voida väittää että keväällä 1942 suomalaisten lentäjien ilmavoittoväitteistä olisi puolet olleet todellisia ilmavoittoja vaan jos Tiiksjärveä käytetään eräänlaisena indikaattorina niin osuus olisikin ollut pikemminkin 35% kuin 50%.

      *****Penna Tervo*****

      • Anonyymi

        Tiiksjärven ilmataisteluun tukeutumalla ei toki voida väittää että keväällä 1942 KAIKKI venäläisten lentäjien ilmavoittoväitteistä olisi ollut valheellisia ilmavoittoja vaan jos Tiiksjärveä käytetään eräänlaisena indikaattorina niin osuus olisikin ollut pikemminkin yli 10 % kuin 0%!


    • Anonyymi

      Tässä tulee Carl Fredrik Geustin selvitys Tiiksjärven ilmataistelun ilmatorjunnan osuudesta. In English:

      "The task of the Soviet aircraft 6 April 1942 was to destroy the FAF base (including aircraft). However, the attack was detected by Finnish (radio) intelligence, and the base was alerted (in the very moment...).

      The observed overclaim (and misidentification) is typical of big air fights. However the fighting took place very close to the FAF base, why the A-A batteries also could actively participate in firing on the Soviet aircraft (whose task was to attack the base, as mentioned!).

      Thus 82 Light A-A battery (82.Kev.It.Ptri) claimed two Hurricanes shot down, one of which was BM959. This was confirmed by later inspection of the wreck, the underside of which which had a lot of small holes (typical of A-A shell splinters) and also missing typical aircraft cannon damages.

      See the article by Pertti Manninen in Suomen Ilmahistoriallinen Lehti no 1/1994 which is based on the respective war diaries (including 82.KevIt.Ptri), and wreck recovery reports of KLeV 3. Such reports - written immediately for official purposes are naturally much more reliable than "veteran´s tales" retold decades later."

      Geust tuo esille myös sen että ensikäden tutkimustulokset ovat paljon luotettavampia kuin jotkut veteraanimuistelot.

      • Anonyymi

        Tapaus BM959 oli siis se Hurricane-hävittäjä jonka pudotti pelkästään 82.KevIt.Ptri.

        Tapaus Z3577 taas oli se alasammuttu Hurricane jossa oli sekä ilmatorjunnan että Brewster-hävittäjän osumia.

        -----Stieglitz-----


    • Anonyymi

      Stenman-Keskinen puolestaan tuo esille toisen koneen tapauksen jossa näkyi sekä ilmatorjunnan että hävittäjäkoneen osumat:

      "This particular fighter (Z3577, JT) displays damage caused by both flak and Brewster"

      Ts. Suomalaiset hävittäjälentäjät voivat laskea puhtaasti omiksi ilmavoitoikseen vain 4 Hurricane-hävittäjää ja yhden pommikoneen.

    • Anonyymi

      Suomalaiset ottivat käyttöön ilmatorjunnan pudottaman Hurricanen. Myös toisessa pudonneessa Hurricanessa havaittiin ilmatorjunnan osumia.

      Suomalaiset saivat todellakin 3 lentäjää sotavangiksi mikä täällä on jo mainittu. He olisivat saaneet neljännenkin mutta koneen lentäjä kapteeni W. P Gorjun ampui itsensä Hurricane koneen vieressä. Hän oli laivueen komentaja. Viides lentäjä aliluutnantto Kurkin kuoli.

    • Anonyymi

      Puolalaisessa ilmailualan lehdessä oli vuonna 2010 artikkeli nimeltään "Neuvostoliittolaiset Hurricanet suomalaisten hallussa". Aero 2(25)/2010 sivut. 28-37. Siinä on tutkimuksiin perustuneet tiedot jossa juuri ilmatorjunnan pudottaman koneen suomalaiset pystyivät kunnostamaan ja ottamaan omaan käyttöön. Myös toisessa pudotetussa koneessa oli ilmatorjunnan osumia koneen vatsapuolella mutta myös Brewsterin konekiväärien reikiä.

      Oikea tulkinta on silloin se että vain 4 Hurricane-hävittäjää oli selkeästi Brewster-lentäjien alasampumia ja SB-pommikone.

      -----Stiglitz-----

      • Anonyymi

        Ja sitäkin oikeampi tulos on se, että NEUKKULENTÄJIEN VÄITTEET 11:TA TUHOTUSTA SUOMALAISKONEESTA OLI TÄYTTÄ HUUHAATA!


    • Anonyymi

      Mitä enemmän tiedetään jatkosodan ilmasodasta ja yksittäisistä ilmataistelusta sitä vähemmäksi kutistuvat suomalaisten lentäjien todelliset ilmavoitot.

      • Anonyymi

        Mitä enemmän tiedetään jatkosodan ilmasodasta ja yksittäisistä ilmataistelusta sitä vähemmäksi kutistuvat venäläisten lentäjien todelliset ilmavoitot.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä enemmän tiedetään jatkosodan ilmasodasta ja yksittäisistä ilmataistelusta sitä vähemmäksi kutistuvat venäläisten lentäjien todelliset ilmavoitot.

        Hyvä että myönnät että suomalaisetkin liioittelivat ilmavoittoväitteillään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä että myönnät että suomalaisetkin liioittelivat ilmavoittoväitteillään.

        Minä olen kaiken aikaa väittänyt YHTÄ JA SAMAA! KAIKKIENB MAIDEN KAIKISSA ILMAVOITTOVÄITTEISSÄ ON ENITENB JUURI ”ILMAA”!


    • Anonyymi

      Pöhveli on joutunut ahtaalle levitettyään väärää tietoa tuhansilla copypastauksilla.

      • Anonyymi

        Aika outo väite! Jos pudonneestta koneesta löytyy sekä hävittäjän että it:n osumia niin on mahdotonta tietää kumpi sai juuri ne fataalit osumat! Kerroin vain sen, mitä olin itse lukenut tapahtumasta, joka sattui kauan ennen syntymääni!


      • Anonyymi

        Ei se sitä enää huomenna muista 😂


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika outo väite! Jos pudonneestta koneesta löytyy sekä hävittäjän että it:n osumia niin on mahdotonta tietää kumpi sai juuri ne fataalit osumat! Kerroin vain sen, mitä olin itse lukenut tapahtumasta, joka sattui kauan ennen syntymääni!

        Yleensä se oli niin että ensin it sai osuman ja sitten hävittäjä tulitti vaurioitunutta konetta.


    • Anonyymi

      Tiiksjärven kentällä toimineen 82.Kevyen Ilmatorjupatterin esittämille väitteille kahdesta pudotetusta Hurricane-hävittäjästä löytyi hyvät perusteet.

      • Anonyymi

        Jos pudonneessa koneessa on kahdenlaisia osumia niin mitkä on ne ”hyvät perusteet”?


      • Anonyymi

        Ja sitäkin oikeampi tulos on se, että NEUKKULENTÄJIEN VÄITTEET 11:TA TUHOTUSTA SUOMALAISKONEESTA OLI TÄYTTÄ HUUHAATA!


    • Anonyymi

      Melko samanlainen tulos 18.elokuuta 1942 Suomenlahden ulkosaaristossa käydyssä ilmataistelussa. Suomalaiset väittivät ampuneensa alas 16 konetta, ampuivat todellisuudessa alas 6. Tiiksjärvellä 14 ilmavoittoväitettä - todellisia ilmavoittoja 5 1/2.

      Yhteenlaskettuna 30 ilmavoittoväitettä ja niistä ilmavoittoja 11 1/2 eli 38% ilmavoittoväitteistä todellisia ilmavoittoja.

      • Anonyymi

        Mikä viittaa hieman yli 100 ilmavoittoon vuonna 1942 minkä suomalaiset hävittäjälentäjät saivat vuonna 1942. Jotain tällaista 110-130 välille on esitetty tutkimustulosten perustella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä viittaa hieman yli 100 ilmavoittoon vuonna 1942 minkä suomalaiset hävittäjälentäjät saivat vuonna 1942. Jotain tällaista 110-130 välille on esitetty tutkimustulosten perustella.

        Siinä Venäjän Tiltu itse tutkii venäjänkielistä nettiä vanhan verkonpaikkaajan ohjeella: ”etsii, etsii…mutta ei soisi löytävänsä!”🤡🤣😳😂🤪👍


    • Anonyymi

      Huvittavaa on aina se valtava pettymys uusisänmaallisten hörhöjen leirissä kun ässien luullut ilmavoitot valuvat ilmatorjuntajunteille. 😂

      • Anonyymi

        Oletko vakavissasi? Juttusi ovat väliin niin lapsellisia ja ääliömäisiä, ettei oikein usko aikuisen sanomiksi!


      • Anonyymi

        Hävittäjä-ässäkultti = sotapropagandaa + henkilöpalvontaa.


    • Anonyymi

      Kirjassaan "Luftwaffen pohjoinen sivusta" Hannu Valtonen nosto esille tapauksen jossa saksalainen Bf-110 hävittäjän lentäjä väitti oman koneensa tulleen alasammutuksi ilmatorjuntatulessa. Kone löytyi myöhemmin ja siinä löytyneet ammusten aiheuttamat reiät osoittivat koneen tulleen alasammutuksi ilmataistelussa vihollishävittäjää vastaan. Lentäjien ego ei usein kestänyt myöntää että vihollislentäjä pudotti koneen.

      • Anonyymi

        Suomalaisten hävittäjälentokoneiden menetyksen syitä selattaessa on epäilyttävän paljon koneita menetetty ilmatorjuntatulessa esim kesällä 1944. Ja kuitenkin ylivoimaisesti suurin riski tulla alasammutuksi johtui vihollislentokoneista. Hävittäjäkoneet jotka määrättiin hyökkäämään maamaaleja kohtaan olivat luku sinänsä. Luulisi Laatokan Karjalassa hävittäjäkoneilla olleen muutakin tekemistä kuin hyökätä pelkillä konekivääreille maamaaleja vastaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomalaisten hävittäjälentokoneiden menetyksen syitä selattaessa on epäilyttävän paljon koneita menetetty ilmatorjuntatulessa esim kesällä 1944. Ja kuitenkin ylivoimaisesti suurin riski tulla alasammutuksi johtui vihollislentokoneista. Hävittäjäkoneet jotka määrättiin hyökkäämään maamaaleja kohtaan olivat luku sinänsä. Luulisi Laatokan Karjalassa hävittäjäkoneilla olleen muutakin tekemistä kuin hyökätä pelkillä konekivääreille maamaaleja vastaan.

        Siihen oli syynsä. Juuri Laatokan Karjalassa oli erityisen paljon Suomen vanhinta lentokalustoa kuten Brewster, Hawk ja Morane. Ne olivat jotenkin vielä menestyneet vuosina 1941-1942, mutta vuonna 1944 ne olivat jo auttamattomasti vanhentuneita eivätkä saaneet neukkukoneita enää edes kiinni! Suomen paras mersu-kalusto oli Kannaksella!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siihen oli syynsä. Juuri Laatokan Karjalassa oli erityisen paljon Suomen vanhinta lentokalustoa kuten Brewster, Hawk ja Morane. Ne olivat jotenkin vielä menestyneet vuosina 1941-1942, mutta vuonna 1944 ne olivat jo auttamattomasti vanhentuneita eivätkä saaneet neukkukoneita enää edes kiinni! Suomen paras mersu-kalusto oli Kannaksella!

        "Suomen paras mersu-kalusto oli Kannaksella!"

        Bf-109 G olisi ollut parempi jossain 4000-6000 metrin korkeudella käydyssä ilmasodassa. Sen sijaan Kannaksella ilmataistelut käytiin useinmiten rintaman päällä 1000-1500 metrin korkeudessa eikä siinä mersu ollut parhaimmillaan.

        Keväällä ja kesäkuun alussa 1944 käydyissä ilmataisteluissa mersutappiot olivat lähes yhtä suuret kuin mitä pystyivät ampumaan venäläisten hävittäjiä alas.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Suomen paras mersu-kalusto oli Kannaksella!"

        Bf-109 G olisi ollut parempi jossain 4000-6000 metrin korkeudella käydyssä ilmasodassa. Sen sijaan Kannaksella ilmataistelut käytiin useinmiten rintaman päällä 1000-1500 metrin korkeudessa eikä siinä mersu ollut parhaimmillaan.

        Keväällä ja kesäkuun alussa 1944 käydyissä ilmataisteluissa mersutappiot olivat lähes yhtä suuret kuin mitä pystyivät ampumaan venäläisten hävittäjiä alas.

        Juu, eikös Fw190 ollut puolestaan erinomainen juuri matalilla korkeuksilla? Se olisi ominaisuuksiensa vuoksi sopinut Suomelle Mersua paremmin.

        Mahtoiko Suomi missään vaiheessa havitella niitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu, eikös Fw190 ollut puolestaan erinomainen juuri matalilla korkeuksilla? Se olisi ominaisuuksiensa vuoksi sopinut Suomelle Mersua paremmin.

        Mahtoiko Suomi missään vaiheessa havitella niitä.

        Saksassa Luftwaffe jo 1943 halusi siirtyä täysin Fw-190 koneisiin koska Bf-109 G osoittautui heikohkoksi juuri matalilla lentokorkeuksilla. Fw-190 oli myös huomattavasti tulivoimaisempi. Olihan siinä 4 kpl 20 mm tykkejä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saksassa Luftwaffe jo 1943 halusi siirtyä täysin Fw-190 koneisiin koska Bf-109 G osoittautui heikohkoksi juuri matalilla lentokorkeuksilla. Fw-190 oli myös huomattavasti tulivoimaisempi. Olihan siinä 4 kpl 20 mm tykkejä.

        Toisaalta Fw-190:n toimintakyky heikkeni pahoin yli 5 km:n korkeudessa ja USA:n pommikoneet lensivät juuri siellä! Eri tehtaat valmistivat eri konetyyppejä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu, eikös Fw190 ollut puolestaan erinomainen juuri matalilla korkeuksilla? Se olisi ominaisuuksiensa vuoksi sopinut Suomelle Mersua paremmin.

        Mahtoiko Suomi missään vaiheessa havitella niitä.

        Suomessa taistelut käytiin matallilla korkeuksilla, jossa Fw olisi ollut parempi. Samoin sen tukevampi laskeutumisteline olisi ollut omiaan Suomen hyvin vaatimattomilla kentillä. Mersun kiikkerä telinehän aiheutti paljon turhia onnettomuuksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomessa taistelut käytiin matallilla korkeuksilla, jossa Fw olisi ollut parempi. Samoin sen tukevampi laskeutumisteline olisi ollut omiaan Suomen hyvin vaatimattomilla kentillä. Mersun kiikkerä telinehän aiheutti paljon turhia onnettomuuksia.

        Varmasti niin, mutta niitä ei Saksa meille toimittanut!


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      47
      7715
    2. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      33
      4273
    3. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      57
      3745
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      50
      3210
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2906
    6. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      68
      2632
    7. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      64
      2508
    8. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      57
      2444
    9. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      40
      2349
    10. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2296
    Aihe