Nyt kun on aika vaihtaa talvirenkaat kesaärenkaisiin, minulle heräsi kysymys, minkäkokoiset kesärenkaat laitan, kun minun on uudet ostettava.
Entiset kesärenkaat vanteilla ovat kuusi vuotta vanhat Kumhot ja kokoa 235/45/17. Kulutuspintaa olisi vielä lain edellyttämä määrä, mutta yhdessä ilmeisen kudosvaurion seurauksena sisäraunassa poikkeuksellista kulumaa. (Kudosta näkyvissä, epätasaista kulumaa)
Pyöräkulmat ovat tarkistetut viime syksynä sen jälkeen kun kesärenkaan vaurion havaitsin. Ja talvirenkaissa tämän talven jäljiltä ei mitään poikkeavaa kyseisen paikan renkaassa (vasen takarengas Volvo V70).
En ole rangasliikeestä vielä kysynyt, sopiiko noille vanteille 225/55/17, joita ajattelin. Mitenköhän se saattaa olla, näyttävät aika leveiltä nuo vanteet tuolle 235 -koollekin?
No jos ne sopisivat, vaikuttaako se kulutukseen mitenkään, kun tuon viimeksi mainitun rengaskoon rengaskehä on edellisen rengaskehää 9,9 cm pidempi? Edellisten renkaiden mittarivirhe (n. 5 km/t) vaihtuisi 100 km /t -nopeudessa lähes nollaan. Ainakin "rengasnuoran" rengaslaskurin mukaan.
Siis ajatuksena on vaihtaa tuo profiili 45 profiiliin 55. Kalliimathan nuo isommat ovat, mutta mitä ajatuksia minua viisaammilla on asiasta?
Rengaskoko, vaikuttaako kulutukseen?
24
292
Vastaukset
- Anonyymi
Mitä leveämpi rengas, sitä suurempi kulutus.
- Anonyymi
Mitä suurempi kitka ja vastus, niin sitä suurempi kulutus.
- Anonyymi
Pieni leveyden muutos ei kulutukseen juurikaan vaikuta, vaan paineet joita käyttää. Laita sellaiset 3 baria tai vähän yli niin kulutus pienenee. Tosin et Volvon kanssa tiliä pääse tekemään rengas kikkailulla.
- Anonyymi
3 baria tekeekin pyörän keskeltä korkeammaksi ja menettää ajo-ominaisuudet samalla jos pitäisi olla 2 paikkeilla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
3 baria tekeekin pyörän keskeltä korkeammaksi ja menettää ajo-ominaisuudet samalla jos pitäisi olla 2 paikkeilla.
Ei kai tainnut kukaan lukija ymmärtää kysymystäni? Siis vaikuttaako pyörinntäkehän pituus kulutukseen?
Leveys tietenkin aiheuttaa lisäkiloja pyöritettävään massaan. Mutta Tesla ei kulje niin hienosti kuin vanha Volvo, ja se on totta. Teslalla ajelu maksaa vaan aika paljon enemmän? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
3 baria tekeekin pyörän keskeltä korkeammaksi ja menettää ajo-ominaisuudet samalla jos pitäisi olla 2 paikkeilla.
Renkaasta taidat ajatella, vaikka pyörästä puhut?
Mutta asiaan, sillä ajo-ominaisuuksien huonontumisella onko ihan aikuisten oikeasti jotakin merkitystä? Kerro jos on! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
3 baria tekeekin pyörän keskeltä korkeammaksi ja menettää ajo-ominaisuudet samalla jos pitäisi olla 2 paikkeilla.
Noin oli 60-luvulla kun autossa käytettiin ns, rättirenkaita eli ristikudosrenkaita joita ei enää ole. Nyt renkaissa on teräsvyö joka ei pullistele samalla tavalla kuin rättirenkaat. Nykyiset leveät teräsvyörenkaat kuluvat keskeltä jos paine on liian pieni ja silloin rengas kuluu keskeltä kun se pullistuu vauhdissa. Reilu paine estää tuon pullistumisen.
Kannattaa lukea rengasliikkeiden sivuja, niistä löytyy asiasta usein faktaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei kai tainnut kukaan lukija ymmärtää kysymystäni? Siis vaikuttaako pyörinntäkehän pituus kulutukseen?
Leveys tietenkin aiheuttaa lisäkiloja pyöritettävään massaan. Mutta Tesla ei kulje niin hienosti kuin vanha Volvo, ja se on totta. Teslalla ajelu maksaa vaan aika paljon enemmän?Leveys vaikuttaa vierintävastukseen ja pienempi rengas lisää teoriassa kulutusta koska koska pienempi välitys, riippuu mitä vauhtia ajaa.
Suurin sallittu ja kapein rengas taloudellisin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Noin oli 60-luvulla kun autossa käytettiin ns, rättirenkaita eli ristikudosrenkaita joita ei enää ole. Nyt renkaissa on teräsvyö joka ei pullistele samalla tavalla kuin rättirenkaat. Nykyiset leveät teräsvyörenkaat kuluvat keskeltä jos paine on liian pieni ja silloin rengas kuluu keskeltä kun se pullistuu vauhdissa. Reilu paine estää tuon pullistumisen.
Kannattaa lukea rengasliikkeiden sivuja, niistä löytyy asiasta usein faktaa.Mikset noudattaisi neuvoasi?
"Liian alhainen rengaspaine. Alipaineisen renkaan keskiosalla ei ole riittävää tukea, vaan kuormitus keskittyy renkaan ulkoreunoille. Tästä johtuen kuorma on epätasainen ja rengas alkaa kulumaan molemmista reunoista. "
https://www.nokianrenkaat.fi/rengasvinkit/renkaiden-hoito-ja-huolto/renkaiden-kuluminen/
Ja kyllä ne vyörenkaatkin pullistuu keskeltä kun liikaa painetta, voit tetata ihan itse. Näin vanhemmalla naisella tankkaamassa keskeltä lähes sileät renkaat ja oli aivan liikaa painetta, ihme ettei olleet räjähtäneet jo.
Hiukan enemmän voi laittaa painetta kuin ohjeessa, omassa autossa 2.4 sopiva, 2.6 jo aivan liikaa, mutta saa laskea reilusti ennen kuin huomaa ajo-ominaisuuksissa normaaliajossa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikset noudattaisi neuvoasi?
"Liian alhainen rengaspaine. Alipaineisen renkaan keskiosalla ei ole riittävää tukea, vaan kuormitus keskittyy renkaan ulkoreunoille. Tästä johtuen kuorma on epätasainen ja rengas alkaa kulumaan molemmista reunoista. "
https://www.nokianrenkaat.fi/rengasvinkit/renkaiden-hoito-ja-huolto/renkaiden-kuluminen/
Ja kyllä ne vyörenkaatkin pullistuu keskeltä kun liikaa painetta, voit tetata ihan itse. Näin vanhemmalla naisella tankkaamassa keskeltä lähes sileät renkaat ja oli aivan liikaa painetta, ihme ettei olleet räjähtäneet jo.
Hiukan enemmän voi laittaa painetta kuin ohjeessa, omassa autossa 2.4 sopiva, 2.6 jo aivan liikaa, mutta saa laskea reilusti ennen kuin huomaa ajo-ominaisuuksissa normaaliajossa.Pitää laittaa todella älyttömästi liikaa painetta jos nykyiset renkaat kuluvat keskeltä, totuus on edelleen se, että jos on liian alhaiset paineet niin taatusti renkaat kuluvat keskeltä kupille.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikset noudattaisi neuvoasi?
"Liian alhainen rengaspaine. Alipaineisen renkaan keskiosalla ei ole riittävää tukea, vaan kuormitus keskittyy renkaan ulkoreunoille. Tästä johtuen kuorma on epätasainen ja rengas alkaa kulumaan molemmista reunoista. "
https://www.nokianrenkaat.fi/rengasvinkit/renkaiden-hoito-ja-huolto/renkaiden-kuluminen/
Ja kyllä ne vyörenkaatkin pullistuu keskeltä kun liikaa painetta, voit tetata ihan itse. Näin vanhemmalla naisella tankkaamassa keskeltä lähes sileät renkaat ja oli aivan liikaa painetta, ihme ettei olleet räjähtäneet jo.
Hiukan enemmän voi laittaa painetta kuin ohjeessa, omassa autossa 2.4 sopiva, 2.6 jo aivan liikaa, mutta saa laskea reilusti ennen kuin huomaa ajo-ominaisuuksissa normaaliajossa.Mulla on suositeltu 2,6 ja käytön 3,0 ja renkaat kuluu tasaisesti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pitää laittaa todella älyttömästi liikaa painetta jos nykyiset renkaat kuluvat keskeltä, totuus on edelleen se, että jos on liian alhaiset paineet niin taatusti renkaat kuluvat keskeltä kupille.
Sinulla onkin trollirenkaat, normaalit renkaat kuluu reunoilta jos liian vähän painetta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mulla on suositeltu 2,6 ja käytön 3,0 ja renkaat kuluu tasaisesti.
Ihan normaalia polkupyörissä, saisi olla jopa enemmän painetta.
"Maastopyörä Yli 90 kg 35–50 PSI / 2.4–3.4 Bar"
https://www.parolanpyorahuolto.fi/polkupyoran-rengaspaine/ - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihan normaalia polkupyörissä, saisi olla jopa enemmän painetta.
"Maastopyörä Yli 90 kg 35–50 PSI / 2.4–3.4 Bar"
https://www.parolanpyorahuolto.fi/polkupyoran-rengaspaine/Polkupyörän renkaissa on usein merkitty maksimi ja minimi rengaspaineen osalta. Oikea polkupyörän rengaspaine riippuu pyörän tyypistä, ajajan painosta ja käyttötarkoituksesta, mutta ennen kaikkea siitä renkaasta itsestään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mulla on suositeltu 2,6 ja käytön 3,0 ja renkaat kuluu tasaisesti.
Olen käyttänyt aina 0,2-0,3 bar enemmän paineita renkaissa ja on rullannut hyvin.
Mitään ongelmia ei ole tästä aiheutunut. mutta...mutta jos sinulla on profiili
35 tai 40 niin sitten on oltava tarkempi eli lähellä ohjearvoja. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
3 baria tekeekin pyörän keskeltä korkeammaksi ja menettää ajo-ominaisuudet samalla jos pitäisi olla 2 paikkeilla.
Tuo päti yleisesti paikkansa ajalla ennen vyörenkaita.
- Anonyymi
Suurempi profiili on mukavampi ja se matkaa yhdellä pyöräytyksellä enemmän kuin pienempi joten laske siitä.
- Anonyymi
Paitsi, että kehän muutos muuttaa välitys suhdetta ja se taas voi vaikuttaa kulutukseen ja sitä ei pirukaan lasken kun mukaan tulee koko voimalinja.
- Anonyymi
Korkeampi profiili saattaa pilata ajo-ominaisuudet tai parantaa mukavuutta tai sitten ei, riippuu tietenkin täysin autosta.
- Anonyymi
Korkeampi profiili saattaa pilata ajo-ominaisuudet tai parantaa mukavuutta tai sitten ei, riippuu tietenkin täysin autosta.
- Anonyymi
Saamasi hyöty on niin pieni että en paljon päätä vaivaisi asialla.
- Anonyymi
Minulla on 205/55 R 16 renkaat melko sileitä jo ja laitatan seuraavat pian.
Ne tulevat olemaan 205/60 R 16 vaikka ne ovat hieman kalliimmat.
Koetan saada renkaisiin vähän enemmän joustoa, sillä nykyiset kumisevat
suorastaan häiritsevästi ja kuopat iskevät melko kovaa alustaan.- Anonyymi
isompi vaikutus on rengasvalmistajalla kuin tuolla pienellä korekuden muutoksella.
Mukavuuden suhteen erot merkkien ja mallien välillä on suuret. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
isompi vaikutus on rengasvalmistajalla kuin tuolla pienellä korekuden muutoksella.
Mukavuuden suhteen erot merkkien ja mallien välillä on suuret.Tuokin korkeusero vaikuttaa paljon ja samassa suhteessa kaikilla valmistajilla.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod225164- 254348
- 272461
- 342254
- 371998
- 151918
En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191597- 121521
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons211247Kerranki asiat oikein
Ilkka ja muut pienpuolueeet...teitte hyvän työn kun valitsitte pätevän henkilön virkaan eikä kepulle passelia!! Jatkakaa101174