Aikuisopiskelun rahoitus ennen eläkkeelle jäämistä

Anonyymi-ap

Olen tehnyt pitkän työuran (diplomi)insinöörinä. Asuntolainat, kesämökit ja auto on maksettu ja jäljelle on jäänyt myös mukava pesämuna varallisuutta. Eläkekertymääkin on jo sen verran, että pärjään sillä ihan mukavasti, kun varsinainen eläke alkaa. Eläkeikään on kuitenkin vielä toistakymmentä vuotta jäljellä, mutta itsensä kehittäminen kiinnostaisi. Olenkin pohtinut ajatusta, että lopettaisin aktiivisen työurani ja palaisin vielä opiskelemaan tutkinnon tai pari ennen eläköitymistäni.

Tämän osalta minulla on herännyt muutamia kysymyksiä: Miten kannattaa optimoida tuet? Onko mahdollista opiskella ansiosidonnaisella vai meneekö aikuisopiskelijatkin opintotuen piiriin? Kannattaako välillä tehdä lyhyttä työkeikkaa, jotta ansiosidonnainen säilyy? Miten työvoimaviranomainen näkee humanistiset yliopistotutkinnot "ammatillisia valmiuksia edistävinä koulutuksina" jne.

Laskin, että olen joka tapauksessa nettoveronmaksaja koko elinkaareni ajalta (79,2 vuoden elinajanodotteella), vaikka nyt lähtisinkin opiskelemaan ja käyttäisin hieman julkista rahaa koulutuspalveluiden ja (ansiosidonnaisten) tukiaisten muodossa.

11

273

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Opiskelupaikan saamiselle ei ikärajoja ole, mutta opintotuen saamiselle on ainakin joskus ollut. Ansiosidonnaisella ei kai voi opiskella kokopäiväisesti, ja opiskelu yliopistossa tutkintoa varten katsotaan aina kokoaikaiseksi.

Suosittelen avointa yliopistoa työn ohessa. Kun opistoja kertyy ajan mittaan paljon, siitä on lyhyt matka tutkintoon varsinaisena opiskelijana.

Jos opiskelu on harrastus ja tavoitteena ei ole tutkinto, kansalais- ja työväenopistot tarjoavat hyvän valikoiman itsen kehittämiseen tähtääviä opintoja hyvin huokealla pääosin iltaisin.

• Anonyymi

ongelma avoimessa on se että yliopiston vakioppilaaksi ei pääse oikopolkua jos on itsellä on jo olemassa toinen yliopistotasoinen tutkinto. On aina mentävä yliopiston pääsykokeen kautta. Toki avoimen suoritukset luetaan hyväksi jos on saanut vakiopiskelijan statuksen. Itsensä kehittäminen on useinkin iloa tuottavaa.

• Anonyymi

Orpon hallitus lopetti aikuiskoulutustuen, joten esim. täydennyskoulutukset on kustannettava kokonaan itse, jos niitä haluaa suorittaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

ongelma avoimessa on se että yliopiston vakioppilaaksi ei pääse oikopolkua jos on itsellä on jo olemassa toinen yliopistotasoinen tutkinto. On aina mentävä yliopiston pääsykokeen kautta. Toki avoimen suoritukset luetaan hyväksi jos on saanut vakiopiskelijan statuksen. Itsensä kehittäminen on useinkin iloa tuottavaa.

Jos aikoo opiskella kokonaisen tutkinnon, pääsykoe on siinä ihan pikkujuttu.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos aikoo opiskella kokonaisen tutkinnon, pääsykoe on siinä ihan pikkujuttu.

onko kuitenkaan noin, Paketti on kasassa mutta ovea ei saa auki. Yllättävän monelle niin käynyt,

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

onko kuitenkaan noin, Paketti on kasassa mutta ovea ei saa auki. Yllättävän monelle niin käynyt,

Jos sitä ovea ei saa auki, missähän voisi olla syy? Joku nimittäin sen oven kuitenkin saa auki, joten vika ei ole ovessa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Orpon hallitus lopetti aikuiskoulutustuen, joten esim. täydennyskoulutukset on kustannettava kokonaan itse, jos niitä haluaa suorittaa.

Jos on töissä, yleensä työnantaja maksaa työn kannalta tarpeelliset täydennyskoulutukset. Omaehtoiset opiskelut maksetaan tietysti itse, jos opiskelu on maksullista.

• Anonyymi

Veronmaksajana olen kyllä sitä mieltä, etten mielelläni rahoittaisi kohta eläkkeelle jäävälle lisätutkintoja omaksi huviksi. Voit saada aika pitkiä katseita sieltä ja täältä. Opetuksella on aina hintansa, vaikka humanistinen koulutus onkin halvimmasta päästä. Suomi rypee veloissa, kaikkia etuja karsitaan ja leikataan. Onko meillä varaa maksaa ylimääräisiä maisterin tutkintoja sellaisille, jotka ovat jo jäämässä työelämästä?

Omaksi huvikseen ja mielenvirkeydekseen voi opiskella vapaan sivistyön piirissä. Suosittelen! Voit hyvinkin löytää itsesi muiden maistereiden, jopa tohtoreiden ja professoreidenkin joukosta saman harrastuksen parissa.

• Anonyymi

No voi että, me kaikki olemme veronmaksajia ja luultavasti maksamme sinunkin tekemisiäsi ja vaikkapa sitä, että ajelet yhteiskunnan varoin ylläpitämillä teillä tai että olet käynyt julkisessa terveydenhuollossa vaikkapa jossain toimenpiteessä, joten ÄLÄ VIITSI elvistellä.

Osaamisen kehittäminen on aina kannattavaa, ja ikä ei todellakaan ole tässä mikään määre.

Suomi rypee veloissa muttei varmasti sen takia, että ihmiset haluavat opiskella. Velka on kertynyt lähinnä ylisuurista eli miljardiluokan yritystuista,, jotka kertaantuvat osakkeenomistajille sekä esim. korkeakulttuurin tukemisesta , jolloin myös puhutaan kymmenistä miljoonista.

• Anonyymi

Keskustele sun työkkärin oman kanssa. Omaehtoinen saa olla esim. 6kk? Ja sen aikana on haettava töitä. Muulta osin, oltava kai koko tutkinto ja katsottava tarpelliseksi. Matkoihin ei kai enää saa mitään ja niihin oli omat sääntönsä, ja yhden lukuvuoden oltava se aika.

• Anonyymi

Jos opiskelet ansiosidonnaisella eli työttömyysetuudella, sinun pitää luonnollisesti olla työttömänä työnhakijana mutta ei niin, että itse irtisanoudut töistäsi, silloin tulee karenssi ja asiaa käsitellään eri tavalla.

Itse opiskelin työnteon ohella avoimessa yliopistossa niin pitkälle, että pääsin ns. avoimen väylän kautta tutkinto-opiskelijaksia. (avoimen kautta tulee hankkia tietty määtä opintopisteitä sekä kahden, pääaine ja sivuaine, suorittaa aineopinnot vähintään hyvin tiedoin, jolloin saa hakukelpoisuuden). Suoritin sellaisen maisterin tutkinnon, että voin toimia opettajana sekä asiantuntijatöissä.

Aikuisopiskelun tuki nykyhallituksen aikana on heikentunut todella paljon ja luultavimmin myös tuo työttömyysetuudella opiskelu loppuu; valitettavasti hallitus ei tule osaamisen kehittämistä, ainakaan taloudellisesti

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      42
      7135
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3988
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      50
      3448
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      41
      2988
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2756
    6. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2248
    7. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2216
    8. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2183
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      47
      2167
    10. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      44
      2133
    Aihe