TYHMYYDESTÄ SAKOTETAAN

Anonyymi-ap

Joni ei lisännyt jäähdytysnestettä yli 300 000 kilometriä ajettuun Mazdaansa – Kun moottori sitten hajosi, syytti hän auton myyjää
Asiakas riitaantui autoliikkeen kanssa viisi kuukautta kaupanteon jälkeen.
TYHMYYDESTÄ SAKOTETAAN!
Riitaan johtanut vika voidaan kiteyttää yhteen lyhyeen lauseeseen: Jäähdytysnestevuoto vaurioitti auton moottoria.
Asiakkaan mielestä auton myynyt liike oli vastuussa viasta. Liikkeen mukaan taas asiakkaan olisi pitänyt toimia huolellisemmin.
Asiakas, jota tässä jutussa kutsutaan Joniksi, oli ostanut yhdeksän vuotta vanhan Mazda CX-5 -henkilöauton liikkeestä.
Auton matkamittarissa oli peräti 307 000 kilometriä, joten hintakin oli painunut jo selvästi alle kymppitonnin, tarkalleen 8 000 euroon.
Puhuttiin siis melko paljon ajetusta katumaasturista. Ikää autolla oli kuitenkin vähemmän kuin Suomen teillä liikkuvilla autoilla keskimäärin. Autoalan Tiedotuskeskuksen mukaan henkilöautokannan keski-ikä Suomessa oli viime vuonna 13,6 vuotta.
Hurja arvio
Kuluttajansuojalaki pätee myös paljon ajettuihin ja jo hieman ikääntyneisiin autoihin, tuntui Joni tietävän, koska alkoi esittää vaatimuksia autoliikkeelle.
Hän pettyi autoonsa viiden kuukauden käytön jälkeen, jona aikana hän ehti ajaa vielä 11 000 kilometriä.
Mazdan moottori oli käynyt kuumana, jolloin Joni oli pysäyttänyt auton ja hinauttanut sen korjaamolle. Sieltä tulikin sitten hätkähdyttävä arvio: korjauskustannukset olisivat 5 000–10 000 euroa.
Korjaamo raportoi havaitsemistaan ongelmista: jäähdytysjärjestelmässä 4,5 litraa vajetta, koekäytössä vuotoa ahtimen suunnassa, jäähdytysjärjestelmään tulee painetta, moottorivaurio mahdollinen / todennäköinen.
Joni oli huollattanut autoaan pian kaupanteon jälkeen ja uudestaan muutamaa kuukautta myöhemmin paikallisessa auto- ja pienkonehuollossa.
”Hyvin huollettu”
Nyt hän vaati Mazdan myynyttä autoliikettä purkamaan kaupan autossa ilmenneen moottorivaurion takia.
Koska liike ei tähän suostunut, Joni vei asian kuluttajariitalautakunnan ratkaistavaksi.
Hän kertoi vaativansa kaupan purkamista Mazdassa ilmenneen moottorivaurion ja siitä johtuvan korjaustarpeen takia.
Lisäksi autoliikkeen kuuluisi hänen mukaansa maksaa 195,10 euroa korjaamolla tehdystä vikaselvityksestä.
Joni liitti ratkaisupyyntöönsä korjaamon työmääräyksen, jossa viat oli todettu. Lisäksi hän liitti mukaan vielä auton myynti-ilmoituksen, jossa mainitaan ”hyvin huollettu”.
– Auto myytiin hyvin pidettynä ja huollettuna, hän painotti lautakunnalle.
Ikä ja ajomäärä
Myyjäliike viittasi vastauksessaan auton ikään ja ajomäärään ja kiisti Jonin vaatimuksen.
Liike tarjoutui kuitenkin maksamaan jäähdytysnestevuodon korjauksesta 20 prosenttia ja tarjoutui käyttämään kanaviaan, jos Joni hankkisi vaihtomoottorin.
Autoliike toi esiin, että kaupanteon yhteydessä auto oli katsastettu huomautuksitta. Sitten liike nosti esiin täsmälleen saman seikan, jonka Jonikin oli maininnut.
– Asiakkaan ja korjaamon antaman selvityksen mukaan moottori rikkoutui ylikuumenemisen seurauksena, koska jäähdytysnestettä oli 4,5 litraa liian vähän..., liike aloitti, mutta jatkoi heti perään:

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/d86996cb-520e-4d9e-9ca1-ab67749841de?utm_source=iltalehti.fi&utm_medium=email&utm_campaign=email_il_uutiskirje

24

276

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Aivsn oikea päätös. Käytetty on aina käytetty, ja tämä olikin aika paljon käytetty. Näissä voi aina joku paikka pettää, ja niitä pitää vahtia myös huoltojen välillä. Tarkastaa öljyt ja nesteet mielummin liian usein, kuin harvoin. Pienetkin vuodot kannattaa selvittää heti, ettei matka katkea.

      • Anonyymi

        Joo eli kyllä. Kun ostaa uuden (käytetyn) auton, niin varsinkin ihan alkutaipaleilla on syytä seurata varsinkin öljyn ja jäähdytysnesteen määrää. Toki myös muita mahdollisia vuotokohtia. Typeryyttä on jättää seuraamatta autoa jota ei edes vielä tunne


    • Anonyymi

      Jokainen älykäs autoilija katsoo nestetasot edes kerran kuussa, mielellään viikoittain. Ei ole iso vaiva. Noin toimiessaan Joni olisi todennäköisesti havainnut nestevajeen ennen kuin oli liian myöhäistä. Ei sieltä noin paljon yhtäkkiä häviä jos ei sitten iso letku repeä. Pelkän vuodon liike olisikin voinut suostua korjamaan. Ei helevetti kuka ostaa yli 300tkm kilometriä ajetun auton ja painaa vaan menemään. Joni näköjään. Joni on tyhmä.

      • Anonyymi

        juurikin näin...esim osassa autoissa on pieni öljymäärä ,pienikin öljyn vaje aiheuttaa ennenaikaisen kulumisen...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        juurikin näin...esim osassa autoissa on pieni öljymäärä ,pienikin öljyn vaje aiheuttaa ennenaikaisen kulumisen...

        Ei se noin ole!
        Sinäkin vain olet yhtä tyhmä kuin Joni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        juurikin näin...esim osassa autoissa on pieni öljymäärä ,pienikin öljyn vaje aiheuttaa ennenaikaisen kulumisen...

        Vai niin!
        Tietenkin jos autossa on 4l:n öljytila mutta sinne kaataa öljyä vain 2,5 l jolloin
        öljytikku kenties nippa nappa kastuu, niin sen vähäisen öljyn voitelukyky öljyn-
        vaihtovälillä on tietenkin huonompi, kuin sen joka täyttää öljyä ylämerkkiin
        saakka.
        Erot ehkä kuitenkin pieniä, mutta teoriassa.


      • Anonyymi

        Ja kuka maksaa jostain 300 tonnia ajetusta Mazdasta 8000 euroa?
        Oikea arvo ehkä jossain kolmessa tonnissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja kuka maksaa jostain 300 tonnia ajetusta Mazdasta 8000 euroa?
        Oikea arvo ehkä jossain kolmessa tonnissa.

        kyllähän tuossa kilometrimäärässä alkaa ilmenee vikoja...vaihdelaatikot,kytkimet,öljy ja nestevuodot..nykyautoissa on muovia vesiletkujen liitokset ja lähdöt,,,ne haprastuu ajan kuluessa..joissain auto merkeissä jopa kaasupoljin on muovia ja sekin räpsähtää poikki..


    • Anonyymi

      Normi järkiautoilija.

      Järkiautoilija säästää järkeä. Siksi hänellä on aivot narikassa.

      Toinenkin järkiautoilija pääsi otsikoihin. Pyörä lähti irti. Ai mikä pulttien jälkikiristys? Koskaan kuullutkaan.

      Paljon on muutkin, mistä järkiautoilijat eivät ole tietoisin. Esim. liikennesäännöt ja nopeusrajoitukset. Riittää, ettei tule sakkoja ja sen varmistamiseksi jarrutetaan peltipoliisien kohdalla.

      70 km/n neljänkympin alueella on OK. 70 km/h satasen rajoitusalueella on OK kunhan kukaan ei mene ohi. Jos joku yrittää ohittaa, pitää puida nyrkkiä kaaharille sekä kiihdyttää tarpeettoman ohituksen ehkäisemiseksi.

    • Anonyymi

      no ... 300.000 ajettu on arvoton auto.. miksi edes ostaa:?

      • Anonyymi

        Dieselille se on hyvä sisäänajo.


    • Anonyymi

      Auton voi kiusakseen ostaa vasta silloin, kun ostohinnan lisäksi pystyy
      selviämään myös sen päivittäisen ylläpidon kaikkinaisista kustannuk-
      sista.
      Siihen saakka ollaan ilman autoa, sillä edes 300.000 km ajettu hyväko-
      rinen W212 - mersu, ei miltään osin enää vastaa uutta, sillä varaosat,
      jotka myydään vain varaosakokonaisuuksina, ovat kalliita.
      Mikäli sen sijaan luotettavalta pohjalta on tiedossa, että autoa sitä en-
      nen aukottomasti on 12v. vuosittain huollettu, (25.000 km/v) voi yllä-
      pidosta selvitä satumaisella onnella.
      Muussa tapauksessa tämän ikäisessä autossa menettää sananmukai-
      sesti kaikki pienet rahansa, eikä auton arvo yhtään nouse.

    • Anonyymi

      Jos on onnistunut hommaamaan itselleen ajokortin, niin varmasti osaa tarkistaa nesteet vaikka kerran kuukaudessa.
      Katso edes jääkö auton alle lätäkkö kun lähdet Alkoon.
      Camoon.

      • Anonyymi

        Ei kaikki osaa tai huomaa eikä kaikkia kiinnosta. Siksi meillä on huoltamoita noinkin pieniin hommiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kaikki osaa tai huomaa eikä kaikkia kiinnosta. Siksi meillä on huoltamoita noinkin pieniin hommiin.

        Tämä että huoltopaikkoja pikkutöihin olisi olemassa, pitää paikkansa
        vain Saksassa, jossa jokaisella polttoaineasemalla on palkattua
        henkilökuntaa autojen pikkuvikojen korjauksiin mm. polttimon
        vaihtoon ns. odottaessa.
        Suomessa en ole törmännyt kuin kylmäasemiin ja tahti kiihtyy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kaikki osaa tai huomaa eikä kaikkia kiinnosta. Siksi meillä on huoltamoita noinkin pieniin hommiin.

        Huollot on aika harvakseen ja niiden välissä saattaa tapahtua paljon, varsinkin noin paljon ajetussa autossa ja siksi omistajan pitää välillä avata konepelti ja kurkata nestetasot ja öljyn määrä jne...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä että huoltopaikkoja pikkutöihin olisi olemassa, pitää paikkansa
        vain Saksassa, jossa jokaisella polttoaineasemalla on palkattua
        henkilökuntaa autojen pikkuvikojen korjauksiin mm. polttimon
        vaihtoon ns. odottaessa.
        Suomessa en ole törmännyt kuin kylmäasemiin ja tahti kiihtyy.

        Onhan noita Teboileja ja muita samanlaisia huoltiksia vielä Suomi piukassa jotka tekee noita.

        Tässäkin rupukylässä ainakin kolme ja naapurikylässä kaksi. Yhdessä paikassa on jopa tankkaaja. Se on hieno palvelu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kaikki osaa tai huomaa eikä kaikkia kiinnosta. Siksi meillä on huoltamoita noinkin pieniin hommiin.

        Luulis harmittavan jos huolimattomuuden takia pitää hinauttaa auto jostain korvesta pajalle kun edes ei ole vakuutusta joka korvaisi hinauksen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luulis harmittavan jos huolimattomuuden takia pitää hinauttaa auto jostain korvesta pajalle kun edes ei ole vakuutusta joka korvaisi hinauksen

        Se ei paljoa maksa se hinaus. Ja ihmisellä on aikaa vaikka kuinka odotella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se ei paljoa maksa se hinaus. Ja ihmisellä on aikaa vaikka kuinka odotella.

        Maksaa se hinaus sen verran, että samalla hinnalla autolle voi vuodeksi ottaa
        joitain vapaaehtoisia vakuutuksia - jos niitä hinauksia tulee enemmän!


    • Anonyymi

      eikö ole muka nestevuodon ilmaisinta.....itse ajelin kerran työmaalla vanhalla lava mazdalla diesel vm 1990 ...siinä jos kahvikupillinen oli vajetta syylärissa niin summeri soi hytissä.. ihmettelen kovasti jos tuossa uudemmassa mazdassa ei ole ollut jäähdytin nesteen vajeen ilmaisinta..-?

      • Anonyymi

        Ei ainakaan omassa ole eikä ole edes vielä keski-ikäinen auto.
        Huollossa olivat jättäneet yhdestä letkusta klemmarin pois kun olivat tehneet suuremman huollon.
        Katson säännöllisesti nesteet ja renkaat ja katsoin silloin huollon jälkeenkin, mutta aika pian alkoi haisemaan jäähdytysneste ja huomasin että paisarissa ei tippaakaan vettä. Olisin sen tarkistanut taas viikon päästä mutta olisi varmasti ollut jo myöhäistä.


      • Anonyymi

        Jo Peugeot 205:ssa vm 1989 oli jäähdyttimen ylävesitilasta pintakykimellä toimiva hälytys.


    • Anonyymi

      Voi Jeesus mikä tumpelo pissis ja vanha mätzä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      4504
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      20
      3635
    3. Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita

      Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy
      Maailman menoa
      405
      2397
    4. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      27
      2101
    5. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      1994
    6. Nainen, sellaista tässä ajattelin

      Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      239
      1959
    7. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      35
      1784
    8. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      1668
    9. En ole koskaan kokenut

      Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1487
    10. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1351
    Aihe