mitä Psalmissa 82 oikein tarkoitetaan?

Anonyymi-ap

Näin pääsiäisen aikaan moni on varmasti ihmetellyt, mitä Psalmissa 82 oikein tarkoitetaan:

"Jumala astuu esiin jumalien kokouksessa ja julistaa jumalille tuomionsa"

Mikä vitun jumalien kokous?

Tämä on lähes ainoita jäänteitä Raamatussa juutalaisuudesta, jossa oli mukana vielä useita jumalia. Muut kohdat on tietoisesti poistettu.

Yksijumalalaisuus keksittiin juutalaisuuteen n. 500 ekr. temppelin tuhon yhteydessä

4

204

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Tämähän on Aasafin virsi. Jumalamme tarkkailee myös valitsimiensa kuninkaitten, tuomarien, johtajien, päälliköitten jne....toimia. Sillä kukaan heistä ei ole päässyt asemaansa, ilman Jumalan suostumusta. Aasaf toivoo ja rukoilee, että Jumala nuhtelisi väärin tuomitsevia, Jumalan asettamia tuomareita. Tämä psalmi sopisi näyttää nykyiselle Suomen hallitukselle, sillä se kurittaa kaikkein heikoimpia lähimmäisiämme.

• Anonyymi

Jumalilla(pienellä j:llä) tarkoitettiin hallitsijoita mm.keisaria. Heprean kielessä sana on täysin sama kuin Jumalasta käytetty elohim. Hepreassa ei ole isoja ja pieniä kirjaimia erikseen.

• Anonyymi

Aramea en. DeepL:llä suomeksi käännetty, en korjannut kaikkia kääntäjän lipsahduksia:

1 Jumala seisoo enkelien seurakunnassa, hän tuomitsee enkelien joukossa.
      2 Kuinka kauan te aiotte tuomita vääryyttä ja olla puolueellisia jumalattomille?
      3 Puolustakaa köyhiä ja orpoja, tehkää oikeutta kärsiville ja hädänalaisille.
      4 Pelasta köyhät ja hädänalaiset jumalattomien käsistä.
      5 He eivät tiedä eivätkä ymmärrä, he vaeltavat pimeydessä; kaikki maan perustukset ovat järkkyneet.
      6 Minä olen sanonut: Te olette jumalia, te kaikki olette Korkeimman lapsia.
      7 Sen jälkeen te kuolette kuin ihmiset ja kaadutte kuin yksi ruhtinaista.
      8 Nouse, Jumala, tuomitse maa, sillä sinä perit kaikki kansat.

https://biblehub.com/lamsa/psalms/82.htm

• Anonyymi

On todella harmi, ettet viitsi perehtyä asiaan jota kommentoit, sinulla olisi kyllä kykyjä ymmärtää mitä kohdassa tarkoitetaan jos vaan haluaisit. Ehkä jopa enemmänkin kykyjä ymmärtää jos tuo kohta sinua vaivaa, etkä saa siltä rauhaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      4324
    2. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      19
      3391
    3. Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita

Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy
      Maailman menoa
      402
      2331
    4. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      27
      2011
    5. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      1954
    6. Nainen, sellaista tässä ajattelin

Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      239
      1949
    7. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      35
      1704
    8. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      1578
    9. En ole koskaan kokenut

Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1337
    10. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1301
    Aihe