vai pitääkö kuulua ortodoksiseen seurakuntaan?
Saako Jumalanpalvelukseen piipahtaa vierailemaan ulkopuolisena
4
232
Vastaukset
- Anonyymi
Totta kai saa!
- Anonyymi
Saa tietenkin. Eukaristiaan eli ehtoolliseen ei voi toki osallistua jos ei ole kirkon jäsen. Ortodoksina olen osallistunut usein luterilaisen kirkon messuihin ja muutaman kerran roomalaiskatoliseen messuun (en tietenkään käynyt ehtoollisella). Olen myös osallistunut muslimien rukoushetkeen. Jumalallehan siellä kannetaan rukousta kaikkialla, vaikka tavat ja teologiset arvostelmat poikkeavatkin toisistaan.
Ei myöskään tarvitse tietää ja tehdä kaikkea samoin kuin kirkon varsinaiset jäsenet. Minäkään en luterilaisessa messussa lausu Apostolista uskontunnustusta, teen ristinmerkit ortodoksiseen tapaan (oikealta vasemmalle) ja Isä meidän -rukouksen lausun ortodoksiseen tapaan ("anna meille anteeksi velkamme...") mutta ei minua kukaan ole ulos heittänyt. Rukoilemassa siellä kuitenkin olen kuten muutkin ja käyttäydyn kunnioittavasti.- Anonyymi
Eikö ehtoollismaljan pitäisi olla pääsiäisaterian 4. malja, joka siunataan ja juodaan Jeesuksen muistoksi? Juutalaiset siunaavat ja nauttivat pääsiäisaterian yhteydessä vain 3 maljaa, mutta kristittyjen pitäisi niiden lisäksi siunata myös neljäs malja joka on pyhä ehtoollismalja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikö ehtoollismaljan pitäisi olla pääsiäisaterian 4. malja, joka siunataan ja juodaan Jeesuksen muistoksi? Juutalaiset siunaavat ja nauttivat pääsiäisaterian yhteydessä vain 3 maljaa, mutta kristittyjen pitäisi niiden lisäksi siunata myös neljäs malja joka on pyhä ehtoollismalja.
Siis miten tää nyt liittyi aloittajan selvään kysymykseen?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod224504- 203635
Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita
Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy4052397- 272101
- 341994
Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost2391959- 351784
- 151668
En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191487- 121351