Tässä järjestyksessä kun menee niin homma toimii eikä tule pettymystä. Moni pettyy sähköautoon kun kotona ei olekkaan 11kw laturia joka on tosielämässä pakollinen. Sähköauto on joka yö laturissa ja aina kun se on pihassa niin johto on kiinni.
Ensin hankitaan 11kw laturi kotiin ja sitten sähköauto. Muista järjestys
63
558
Vastaukset
- Anonyymi
Kun kotiin hankkii laturin niin saman tien voi ostaa 11 kW version. Tässä yksi esimerkki 270 eurolla ja halvemmallakin saa. Tätä samaa voi käyttää kotona ja mökillä niin vain yksi riittää.
https://www.broshop.fi/products/blaupunkt-sahkoauton-voimavirta-latauslaite-saatimella-6m-voimavirta-type-2-11-kw- Anonyymi
Kaikissa ok-taloissa ei ole voimavirtaa.
- Anonyymi
Tuo on aika pätevä laturi. Kotona on kiinteä 11kW laturi, ja tuota samanlaista Blaukkaria 8 metrin johdolla olen käyttänyt mökillä. Siinä on siisti ja kätevä kuljetussalkku, jossa sitä voi kuljettaa mukana aina kun sitä ei tarvitse.
Mökki on 30-luvulta, mutta sähköt siihen uusittiin 15 vuotta sitten. Samalla tuli se punainen rasia sähkökaappiin ja vikavirtasuoja. Enää ei sähkökaapissa rätise. Jos jollain on vielä 50-luvun sähköt mökillä tai talossa, ne kannattaa päivittää nykyaikaiseksi jo turvallisuussyistä. - Anonyymi
Kannattaa ottaa selvää asioista. Tuo ei ole laturi vaan sähköjohto. Laturi on auton sisällä kiinteästi.
- Anonyymi
Eikös se litium akku auton laturi maksa 1ooo e asennuksineen
Ja siihen päälle Omakoti talo Los 5oo oooe- Anonyymi
Miten olisi paluu kouluun oppimaan Suomen kieli ja kirjoitustaito?
- Anonyymi
Ei riitä 1000 euroa. Esim. Rinta-Joupilta saa sähköauton oston yhteydessä 1800 eurolla laturin asennettuna.
- Anonyymi
PKS seudulla maksaa noin 5oo OOO e
- Anonyymi
Meillä on taloyhtiön parkkipaikalla 11kW laturi niillä jotka ovat sellaisen itselleen halunneet kustantaa.
Halpaa kuin saippua nykyään. - Anonyymi
Trollin trollailusta huolimatta kotilataus ei ole välttämätön (sen enempää kuin kotitankkauskaan polttoleluihin...), ja 11 kW tehoja ei kotilataukseen tarvita. Jopa 1,5 kW sukorasiasta on riittävä teho, sillä saa 150 km "rangea" 12 tunnin aikana.
- Anonyymi
1,5 kW ja 12 tuntia, niin sähköä akkuun tulee 18 kWh. Riittää plussakeleillä ~100 km ajeluihin, pikkupakkasilla ei siihenkään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
1,5 kW ja 12 tuntia, niin sähköä akkuun tulee 18 kWh. Riittää plussakeleillä ~100 km ajeluihin, pikkupakkasilla ei siihenkään.
Suomalainen ajaa keskimäärin 50 km päivässä. Joten 100 km lataus riittää paremmin kuin hyvin suurimmalle osalle autoilijoista.
- Anonyymi
Nyt unohdat kokonaan sen, että auto kannattaa ladata silloin, kun pörssisähkö on halpaa tai ilmaista. Näin on usein yön hiljaisina tunteina ja viikonloppuina. Minulle riittää usein se, että lataan auton viikonloppuna 80% saakka, ja seuraavan kerran seuraavana viikonloppuna.
Tuo 11kW on hyvä kompromissi latausnopeuden ja -tehon välillä. Riittävän nopea, mutta ei syö akkua vaikka käyttäisi joka päivä.
- Anonyymi
Mikä on laturin käyttöikä? Onko se käytössä vielä 7 vuoden päästä?
- Anonyymi
13.6.2023 "Teknologia vanhentui sähköautojen latauspisteissä, ja reilut viisi vuotta vanhat laitteet muuttuivat käyttökelvottomiksi."
https://yle.fi/a/74-20034469
Onnea vaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
13.6.2023 "Teknologia vanhentui sähköautojen latauspisteissä, ja reilut viisi vuotta vanhat laitteet muuttuivat käyttökelvottomiksi."
https://yle.fi/a/74-20034469
Onnea vaan.Miten tämä on sähköautoilijan ongelma, että kaupunki joutui vaihtamaan 10 vuotta vanhat latauslaitteet? Isompi ongelma on noiden poistuvien bensa-asemien maatankit yms.
- Anonyymi
Ja sitä 11 kW laitetta ei tarvitse kotilataukseen, siihen riittää tuollainen sukorasiaan kytkettävä keskimäärin n. 250 € euron latausjohto. Kotilataus ei ole välttämätöntä, ja jos sitä harrastaa, niin 1,5-2,2 kW (6-10 A) tehot riittää käytännössä aina.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja sitä 11 kW laitetta ei tarvitse kotilataukseen, siihen riittää tuollainen sukorasiaan kytkettävä keskimäärin n. 250 € euron latausjohto. Kotilataus ei ole välttämätöntä, ja jos sitä harrastaa, niin 1,5-2,2 kW (6-10 A) tehot riittää käytännössä aina.
Lain mukaan se schuko-latusi on väliaikaseen käyttöön. Sillä voi polttaa talon. Nimittäin pistorasioita ei ole suunniteltu jatkuvaan käyttöön ja varsinkin kuluneet (kontaktit) pistorasian on paloriski.
Toisekseen, kun auto haluaa pakkasella lämmittää akkua, se kaikki schukolaurein teho menee lämpövastuksiin eikä lataaminen oikein edisty ja jos edistyykin niin liikkeelle lähdettäessä akku on kylmä.
Litium akun kapasiteetti putoaa 33% kun akun lämpötila on -20 verrattuna +20 asteeseen - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lain mukaan se schuko-latusi on väliaikaseen käyttöön. Sillä voi polttaa talon. Nimittäin pistorasioita ei ole suunniteltu jatkuvaan käyttöön ja varsinkin kuluneet (kontaktit) pistorasian on paloriski.
Toisekseen, kun auto haluaa pakkasella lämmittää akkua, se kaikki schukolaurein teho menee lämpövastuksiin eikä lataaminen oikein edisty ja jos edistyykin niin liikkeelle lähdettäessä akku on kylmä.
Litium akun kapasiteetti putoaa 33% kun akun lämpötila on -20 verrattuna 20 asteeseenÄlä viitsi valehdella, suko-rasiaa saa kuormittaa jatkuvasti, varsinkin kun se on tuollaisessa lämmitystolpassa ulkona ja hyväkuntoinen. Isompivirtaiset latausasemat, jotka läntätään talon kylkeen kiinni, ovat paljon suurempi paloriski. Lain mukaan suko-rasioihin saa sisätiloissakin laittaa jatkuvaa kuormaa, mm. sisäpistorasiaan kytkettävät 2,2 kW sähkölämmittimet eivät ole kiellettyjä.
Myös toinen väitteesi on puhdasta valhetta, olen jo kolme talvea ladannut sähköautoa ulkona pakkasessa 1,8-2,2 kW tehoilla, ja akku tulee täyteen kovimmillakin pakkasilla, eikä mitään ongelmia ole kapasiteetin suhteen eikä muutenkaan. Alle 20 asteen pakkasilla lataus ehkä hidastuu juuri ja juuri havaittavasti. Tuollainen koko kovan pakkasyön kestävä hidaslataus on juuri se mitä tarvitaan, kun auto tulee pihaan varaustason ollessa vaikka 35 % ja pakkasta -25. Laittaisin tuossa tilanteessa muutenkin mieluummin koko yön kestävään hidaslataukseen, vaikka minulla olisikin käytössä tuollainen turhahko11 kW latausasema. - Anonyymi
Meni jo. Kiinalaisilla on jo latausrobotit, joita ne tilaa älylaitteillaan ja jotka hoitaa lataamisen. Ei siellä juuri hankita vanhentuvia latausasemia yksityisomistukseen.
Sitten niillä on sellaisia automalleja, joihin robotti vaihtaa ajoakun, niin ei tartte odottaa lataamista. Käytännössä se muistuttaa yleensä bensa-asemalla käyntiä. Youtubessa on videoita noista leasing-ajoakuista ja vaihtoasemista. Ja sitten ne lataa akkunsa hitaasti niin että ne kestää pidempään, kun taas suomalainen haluaa ladata supernopeasti oman akkunsa supervanhenevalla laturillaan ja rikkoo akkunsa supernopeasti. Näillä mennään :D - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Älä viitsi valehdella, suko-rasiaa saa kuormittaa jatkuvasti, varsinkin kun se on tuollaisessa lämmitystolpassa ulkona ja hyväkuntoinen. Isompivirtaiset latausasemat, jotka läntätään talon kylkeen kiinni, ovat paljon suurempi paloriski. Lain mukaan suko-rasioihin saa sisätiloissakin laittaa jatkuvaa kuormaa, mm. sisäpistorasiaan kytkettävät 2,2 kW sähkölämmittimet eivät ole kiellettyjä.
Myös toinen väitteesi on puhdasta valhetta, olen jo kolme talvea ladannut sähköautoa ulkona pakkasessa 1,8-2,2 kW tehoilla, ja akku tulee täyteen kovimmillakin pakkasilla, eikä mitään ongelmia ole kapasiteetin suhteen eikä muutenkaan. Alle 20 asteen pakkasilla lataus ehkä hidastuu juuri ja juuri havaittavasti. Tuollainen koko kovan pakkasyön kestävä hidaslataus on juuri se mitä tarvitaan, kun auto tulee pihaan varaustason ollessa vaikka 35 % ja pakkasta -25. Laittaisin tuossa tilanteessa muutenkin mieluummin koko yön kestävään hidaslataukseen, vaikka minulla olisikin käytössä tuollainen turhahko11 kW latausasema.Jos sitten kuitenkin käy niin, että tuo suko-rasio syttyy tuleen ja polttaa koko talon ja auton niin et saa euroakaan vakuutuksesta. Joten siinäpähän sitten itket kun sadat tonnit haihtuvat.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos sitten kuitenkin käy niin, että tuo suko-rasio syttyy tuleen ja polttaa koko talon ja auton niin et saa euroakaan vakuutuksesta. Joten siinäpähän sitten itket kun sadat tonnit haihtuvat.
Nimittäin koska kaikissa ohjeissa on sanottu, että suko-rasiaa ei saa käyttää sähköauton jatkuvaan lataamiseen, joten vakuutusyhtiöillä ei ole mitään velvoitetta maksaa mitään korvausta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nimittäin koska kaikissa ohjeissa on sanottu, että suko-rasiaa ei saa käyttää sähköauton jatkuvaan lataamiseen, joten vakuutusyhtiöillä ei ole mitään velvoitetta maksaa mitään korvausta.
Kannattaa selvittää mitä vakuutusyhtiö ohjeistaa lataamisesta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nimittäin koska kaikissa ohjeissa on sanottu, että suko-rasiaa ei saa käyttää sähköauton jatkuvaan lataamiseen, joten vakuutusyhtiöillä ei ole mitään velvoitetta maksaa mitään korvausta.
Missä ohjeessa? En ole törmännyt sellaiseen omakotitalon ohjekirjaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kannattaa selvittää mitä vakuutusyhtiö ohjeistaa lataamisesta.
Ja voisit itse selvittää asiaa. Sukorasioita ei ole tarkoitettu sähköautojen jatkuvaan lataamiseen joten vakuutusyhtiö ei tule maksamaan mitään korvausta. Norjassahan sukorasioiden käyttö sähköautojen lataamiseen on jopa laitonta, ehkä niistä alkaneiden tulipalojen takia. Suomessakin sukorasioista alkaa useita tulipaloja joka vuosi, se on yksi yleisimmistä tulipalojen syistä.
- Anonyymi
Mitä väliä. kun 11 kW laturi maksaa halvimmillaan kolmisen sataa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Missä ohjeessa? En ole törmännyt sellaiseen omakotitalon ohjekirjaan.
Oletkin hauska poika.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja voisit itse selvittää asiaa. Sukorasioita ei ole tarkoitettu sähköautojen jatkuvaan lataamiseen joten vakuutusyhtiö ei tule maksamaan mitään korvausta. Norjassahan sukorasioiden käyttö sähköautojen lataamiseen on jopa laitonta, ehkä niistä alkaneiden tulipalojen takia. Suomessakin sukorasioista alkaa useita tulipaloja joka vuosi, se on yksi yleisimmistä tulipalojen syistä.
Ja höpön pöppö. Mikään ce-hyväksytty laturi ei riko vakuutusehtoja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Älä viitsi valehdella, suko-rasiaa saa kuormittaa jatkuvasti, varsinkin kun se on tuollaisessa lämmitystolpassa ulkona ja hyväkuntoinen. Isompivirtaiset latausasemat, jotka läntätään talon kylkeen kiinni, ovat paljon suurempi paloriski. Lain mukaan suko-rasioihin saa sisätiloissakin laittaa jatkuvaa kuormaa, mm. sisäpistorasiaan kytkettävät 2,2 kW sähkölämmittimet eivät ole kiellettyjä.
Myös toinen väitteesi on puhdasta valhetta, olen jo kolme talvea ladannut sähköautoa ulkona pakkasessa 1,8-2,2 kW tehoilla, ja akku tulee täyteen kovimmillakin pakkasilla, eikä mitään ongelmia ole kapasiteetin suhteen eikä muutenkaan. Alle 20 asteen pakkasilla lataus ehkä hidastuu juuri ja juuri havaittavasti. Tuollainen koko kovan pakkasyön kestävä hidaslataus on juuri se mitä tarvitaan, kun auto tulee pihaan varaustason ollessa vaikka 35 % ja pakkasta -25. Laittaisin tuossa tilanteessa muutenkin mieluummin koko yön kestävään hidaslataukseen, vaikka minulla olisikin käytössä tuollainen turhahko11 kW latausasema.Sulla ei ole akun lämmitystä .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nimittäin koska kaikissa ohjeissa on sanottu, että suko-rasiaa ei saa käyttää sähköauton jatkuvaan lataamiseen, joten vakuutusyhtiöillä ei ole mitään velvoitetta maksaa mitään korvausta.
Jatkuvaan lataukseen? No vaikka 10 h kestävä lataus ei ole jatkuvaa latausta.
Meillä on muuten käyttövesivaraajassa ihan vakiona schuko-tulppa ja se on tarkoitettu pistorasiaan kytkettäväksi koko käyttöiäkseen. Teho 2 kW.
Samoin on schukolla kytketty erillisuuni, tehoa 3500 W ja 16 A sulake. Kuten myös 3 kW rakennuspuhallin, jota käytetään mökin lämmitykseen. Ei siinä(kään) ole mitään aikarajoitusta.
Myös campingeilla on usein 16 A schuko-rasiat, tosin CEE-rasiat alkavat yleistyä. Useissa autoissa / vaunuissa on 3 kW tehoinen sähkölämmitys. Lämmöt päällä viikkoja, jopa koko talven. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
13.6.2023 "Teknologia vanhentui sähköautojen latauspisteissä, ja reilut viisi vuotta vanhat laitteet muuttuivat käyttökelvottomiksi."
https://yle.fi/a/74-20034469
Onnea vaan.Julkiset laturit ovat aivan eri tekniikkaa kuin kotilaturit. Niillä rampataan jatkuvasti, ja kohdellaan kuten toisen omaa konsanaan. Kotilaturilla ei ole yleensä mitään maksujärjestelmää, vaan lasku ulee normaalin sähkölaskun osana. Laturia käyttää vain omistaja, ja muilla ei ylensä ole siihen pääsyä. Joko se on lukossa, tai RFID tagilla avattava.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Älä viitsi valehdella, suko-rasiaa saa kuormittaa jatkuvasti, varsinkin kun se on tuollaisessa lämmitystolpassa ulkona ja hyväkuntoinen. Isompivirtaiset latausasemat, jotka läntätään talon kylkeen kiinni, ovat paljon suurempi paloriski. Lain mukaan suko-rasioihin saa sisätiloissakin laittaa jatkuvaa kuormaa, mm. sisäpistorasiaan kytkettävät 2,2 kW sähkölämmittimet eivät ole kiellettyjä.
Myös toinen väitteesi on puhdasta valhetta, olen jo kolme talvea ladannut sähköautoa ulkona pakkasessa 1,8-2,2 kW tehoilla, ja akku tulee täyteen kovimmillakin pakkasilla, eikä mitään ongelmia ole kapasiteetin suhteen eikä muutenkaan. Alle 20 asteen pakkasilla lataus ehkä hidastuu juuri ja juuri havaittavasti. Tuollainen koko kovan pakkasyön kestävä hidaslataus on juuri se mitä tarvitaan, kun auto tulee pihaan varaustason ollessa vaikka 35 % ja pakkasta -25. Laittaisin tuossa tilanteessa muutenkin mieluummin koko yön kestävään hidaslataukseen, vaikka minulla olisikin käytössä tuollainen turhahko11 kW latausasema.Minäkin latasin plugaria viisi vuotta matkalaturilla, kunnes hankin 11kW laturin seinälle. Onhan se paljon kätevämpi ja nopeami. Nyt olen vaihtanut auton sähköautoon, ja laturi toimii entistä paremmin, nyt 3-vaiheisena laturina.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä väliä. kun 11 kW laturi maksaa halvimmillaan kolmisen sataa?
1800 e asennettuna
- Anonyymi
11 kW latauspiste kotona on periaatteessa erikoispistorasia. Elinikä päivittäiskäytössä mekaanisesti kymmeniä vuosia. Sitten, jos otetaan käyttöön tehonohjausominaisuuksia, esimerkiksi sähköliittymän rajoitusten takia, elinikä jää varmasti lyhyemmäksi. Riippuu sitten valmistajasta, josko elektroniikkaan saa päivitysvaraosia.
- Anonyymi
Onhan se noloa jos on varaa ostaa sähköauto muttei omakotitaloa ja kunnon laturia.
- Anonyymi
Omakotitalon saa itäsuomesta 30 000 : lla.
- Anonyymi
Itse asiassa naapurissa olisi myynnissä talo 15.000 eskolla.
Vanha paska, mutta isolla tontilla ja järvinäköalalla. Näin mm. Savonlinnassa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itse asiassa naapurissa olisi myynnissä talo 15.000 eskolla.
Vanha paska, mutta isolla tontilla ja järvinäköalalla. Näin mm. Savonlinnassa.Entä sitten, kiinteistökauppaako täällä tehdään?
- Anonyymi
Kun tilaa uuden sähköauton, niin siinä on sitten aikaa hankkia latauslaite, asui sitä omakotitalossa tai taloyhtiössä. Toki kannattaa ottaa etukäteen selvää kuinka pian taloyhtiöllä on mahdollisuus sellainen asennus hyväksyä.
- Anonyymi
Todellakin kannattaa selvittää. Meillä - onneksi kakkosasunnon taloyhtiössä hommaan ei tule selkoa. Itse ei saa asennuttaa mitään, eikä yhtiön hallitus saa aikaan minkäänmoista päätöstä asiaan. ***tu tätä jahkailua on jatkunut jo vuosia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Todellakin kannattaa selvittää. Meillä - onneksi kakkosasunnon taloyhtiössä hommaan ei tule selkoa. Itse ei saa asennuttaa mitään, eikä yhtiön hallitus saa aikaan minkäänmoista päätöstä asiaan. ***tu tätä jahkailua on jatkunut jo vuosia.
Miksi yhtiön hallitus pitäisi piitata paskaakaan jonkun yksittäisen sähköautofanaatikon itkemisestä? Lisäksi päätös pitäisi pikemminkin tehdä yhtiökokouksessa äänestyksen jälkeen.
Sähköautoilija voi aina mennä lataamaan julkisille latureille. Ei jonkun sähköautoilijan latausongelmat ole yhtiön ongelma. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi yhtiön hallitus pitäisi piitata paskaakaan jonkun yksittäisen sähköautofanaatikon itkemisestä? Lisäksi päätös pitäisi pikemminkin tehdä yhtiökokouksessa äänestyksen jälkeen.
Sähköautoilija voi aina mennä lataamaan julkisille latureille. Ei jonkun sähköautoilijan latausongelmat ole yhtiön ongelma.Alkaa olla niin, että asunnon myynti voi vaikeutua, jos latausmahdollisuutta ei ole.
Jos minulla ei olisi mahdollisuutta ladata autoa pihassa, niin sähköauto olisi mahdoton ajatuksenakin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Alkaa olla niin, että asunnon myynti voi vaikeutua, jos latausmahdollisuutta ei ole.
Jos minulla ei olisi mahdollisuutta ladata autoa pihassa, niin sähköauto olisi mahdoton ajatuksenakin.Aja talliin ja lataa siellä. Ei kai kukaan säilytä autoa pihalla
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aja talliin ja lataa siellä. Ei kai kukaan säilytä autoa pihalla
Talliin ei mahdu jaolisi muutenkin liian hankalaa. Harva pitää autoaan tallissa, enempi ne ovat harrastus ja säilytystiloja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi yhtiön hallitus pitäisi piitata paskaakaan jonkun yksittäisen sähköautofanaatikon itkemisestä? Lisäksi päätös pitäisi pikemminkin tehdä yhtiökokouksessa äänestyksen jälkeen.
Sähköautoilija voi aina mennä lataamaan julkisille latureille. Ei jonkun sähköautoilijan latausongelmat ole yhtiön ongelma.https://kotilataajat.fi/opas-isannoitsijoille-ja-taloyhtioille/#elementor-toc__heading-anchor-3
4. Onko taloyhtiön pakko rakentaa sähköautojen latauspiste?
Energiatehokkuusdirektiivi edellyttää, että mikäli taloyhtiössä on vähintään viisi autopaikkaa, seuraavan laajemman korjaushankkeen yhteydessä tulee autopaikoille toteuttaa latausvalmius eli käytännössä kaapelointi sähkökeskukselta halutuille latauspaikoille joko maan alta tai vaihtoehtoisesti katetun pysäköintialueen katon reunaan. Sähköauton latauksen mahdollistaminen on myös asunnon ja asunto-osakeyhtiön arvoa nostava investointi siinä missä lasten leikkipaikka tai taloyhtiön laajakaista.
Talonyhtiö voi valita. Joko se toteuttaa latausvalmiuden oma-aloitteisesti tai sitten lopulta pakon edessä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
https://kotilataajat.fi/opas-isannoitsijoille-ja-taloyhtioille/#elementor-toc__heading-anchor-3
4. Onko taloyhtiön pakko rakentaa sähköautojen latauspiste?
Energiatehokkuusdirektiivi edellyttää, että mikäli taloyhtiössä on vähintään viisi autopaikkaa, seuraavan laajemman korjaushankkeen yhteydessä tulee autopaikoille toteuttaa latausvalmius eli käytännössä kaapelointi sähkökeskukselta halutuille latauspaikoille joko maan alta tai vaihtoehtoisesti katetun pysäköintialueen katon reunaan. Sähköauton latauksen mahdollistaminen on myös asunnon ja asunto-osakeyhtiön arvoa nostava investointi siinä missä lasten leikkipaikka tai taloyhtiön laajakaista.
Talonyhtiö voi valita. Joko se toteuttaa latausvalmiuden oma-aloitteisesti tai sitten lopulta pakon edessä.Minä asun rivarissa, ja meillä on jo puolella asunnoista itse kustannettu laturi. Niistä päätteiin yhtiökokouksessa jo vuosia sitten, kun asia ei ollut vielä kenelläkään ajankohtainen. Nyt sellaisen asennus ei ole, kuin tilausta vaille, liitäntä omaan sähköliittymään. Yhtiökokouksen päätös on valmiina.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
https://kotilataajat.fi/opas-isannoitsijoille-ja-taloyhtioille/#elementor-toc__heading-anchor-3
4. Onko taloyhtiön pakko rakentaa sähköautojen latauspiste?
Energiatehokkuusdirektiivi edellyttää, että mikäli taloyhtiössä on vähintään viisi autopaikkaa, seuraavan laajemman korjaushankkeen yhteydessä tulee autopaikoille toteuttaa latausvalmius eli käytännössä kaapelointi sähkökeskukselta halutuille latauspaikoille joko maan alta tai vaihtoehtoisesti katetun pysäköintialueen katon reunaan. Sähköauton latauksen mahdollistaminen on myös asunnon ja asunto-osakeyhtiön arvoa nostava investointi siinä missä lasten leikkipaikka tai taloyhtiön laajakaista.
Talonyhtiö voi valita. Joko se toteuttaa latausvalmiuden oma-aloitteisesti tai sitten lopulta pakon edessä.Sitten vain viivytetään remontteja mahdollisimman pitkään. Jos ei ole suurta remonttia asuntoyhtiössä niin latauspaikkoja ei tarvitse tehdä. Latauspaikkoja ei kannata asentaa, jos isoa remonttia ei ole.
Ja tämäkin paskalaki osoittaa poliitikkojen olevan pelkkiä lahjottuja fasistisia paskiaisia. Tämäkin laki on tullut, koska yritykset ovat sopivasti laittaneet rahaa poliitikoille. EU:kin on fasistinen ja korruptoitunut organisaatio, josta pitäisi päästä eroon. EU:n pitäisi olla pelkkä kauppayhteistyö ja kaikki muu voitaisiin leikata EU:sta (esimerkiksi EU-parlamentti voitaisiin lakkauttaa turhana). Ei yhteisiä lakeja eikä yhteisiä sääntöjä vaan jokainen maa tehköön mitä huvittaa.
Itse ainakin haistattaisi pitkät koko säännöllä enkä tekisi latauspaikkoja edes remontin yhteydessä. Tällaisia aivottoman typeriä lakeja ei tarvitse noudattaa. Aivan kuten suuri osa ei ikinä noudattanut aikoinaan ns. paskalakia ja mitään seuraamuksia ei tullut vaikka monet haistatti lailla pitkät. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sitten vain viivytetään remontteja mahdollisimman pitkään. Jos ei ole suurta remonttia asuntoyhtiössä niin latauspaikkoja ei tarvitse tehdä. Latauspaikkoja ei kannata asentaa, jos isoa remonttia ei ole.
Ja tämäkin paskalaki osoittaa poliitikkojen olevan pelkkiä lahjottuja fasistisia paskiaisia. Tämäkin laki on tullut, koska yritykset ovat sopivasti laittaneet rahaa poliitikoille. EU:kin on fasistinen ja korruptoitunut organisaatio, josta pitäisi päästä eroon. EU:n pitäisi olla pelkkä kauppayhteistyö ja kaikki muu voitaisiin leikata EU:sta (esimerkiksi EU-parlamentti voitaisiin lakkauttaa turhana). Ei yhteisiä lakeja eikä yhteisiä sääntöjä vaan jokainen maa tehköön mitä huvittaa.
Itse ainakin haistattaisi pitkät koko säännöllä enkä tekisi latauspaikkoja edes remontin yhteydessä. Tällaisia aivottoman typeriä lakeja ei tarvitse noudattaa. Aivan kuten suuri osa ei ikinä noudattanut aikoinaan ns. paskalakia ja mitään seuraamuksia ei tullut vaikka monet haistatti lailla pitkät.Ja jos latauspisteet tehdään niin vain sähköautoilijat maksavat kaikesta. Muut eivät maksa euroakaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja jos latauspisteet tehdään niin vain sähköautoilijat maksavat kaikesta. Muut eivät maksa euroakaan.
Lisään... Toki taloyhtiö määrittelee myös latauspisteen hinnan, mitään velvoitetta ei ole antaa sähköä pörssisähkön hinnalla. Vaikka sellainen 1 euro / kWh on sopiva hinta sähkölle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
https://kotilataajat.fi/opas-isannoitsijoille-ja-taloyhtioille/#elementor-toc__heading-anchor-3
4. Onko taloyhtiön pakko rakentaa sähköautojen latauspiste?
Energiatehokkuusdirektiivi edellyttää, että mikäli taloyhtiössä on vähintään viisi autopaikkaa, seuraavan laajemman korjaushankkeen yhteydessä tulee autopaikoille toteuttaa latausvalmius eli käytännössä kaapelointi sähkökeskukselta halutuille latauspaikoille joko maan alta tai vaihtoehtoisesti katetun pysäköintialueen katon reunaan. Sähköauton latauksen mahdollistaminen on myös asunnon ja asunto-osakeyhtiön arvoa nostava investointi siinä missä lasten leikkipaikka tai taloyhtiön laajakaista.
Talonyhtiö voi valita. Joko se toteuttaa latausvalmiuden oma-aloitteisesti tai sitten lopulta pakon edessä.Muuten, tuo on virheellisesti kirjoitettu. Todellisuudessa tuo velvoite latauspisteiden tekoon on vain autopaikkoja tai niiden sähköjärjestelmää koskevan remontin yhteydessä. Asuntoyhtiön sisällä voidaan tehdä vaikka putkiremontteja tai muita isoja remontteja eikä ne velvoita latauspisteiden tekoon.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja jos latauspisteet tehdään niin vain sähköautoilijat maksavat kaikesta. Muut eivät maksa euroakaan.
Omakotitalossa pääsee onneksi helpolla. Voi asentaa sellaisen latausaseman kuin haluaa eikä tarvitse pahimmillaan kiistellä vastahankaisten naapureiden kanssa yhtiökokouksessa.
Kymmenen vuoden päästä tilanne voi olla toinen kun aika monella alkaa olla sähköauto. Pahimmillaan talonyhtiöstä voi olla vaikea myydä asuntoa kun yhä useampi ostaja kysyy onko auton lataaminen mahdollista. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Omakotitalossa pääsee onneksi helpolla. Voi asentaa sellaisen latausaseman kuin haluaa eikä tarvitse pahimmillaan kiistellä vastahankaisten naapureiden kanssa yhtiökokouksessa.
Kymmenen vuoden päästä tilanne voi olla toinen kun aika monella alkaa olla sähköauto. Pahimmillaan talonyhtiöstä voi olla vaikea myydä asuntoa kun yhä useampi ostaja kysyy onko auton lataaminen mahdollista.Miksi noita julkisia latureita rakennetaan, jos ne eivät kerran kelpaa narsistisille sähköautofanaatikoille? Ei noille laiskoille loisille tarvitse rakentaa latureita tai edes tehdä latausvalmiutta. Asunnot menevät kymmenen vuoden päästäkin kaupaksi vaikka latureita ei olisi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi noita julkisia latureita rakennetaan, jos ne eivät kerran kelpaa narsistisille sähköautofanaatikoille? Ei noille laiskoille loisille tarvitse rakentaa latureita tai edes tehdä latausvalmiutta. Asunnot menevät kymmenen vuoden päästäkin kaupaksi vaikka latureita ei olisi.
Käytän julkisia latureita vain kun on pakko. Ei todellakaan kiinnosta viettää aikaa "ostoksilla tai pakkokahveilla" eli odotella auton latautumista.
Pakko niitä julkisia on kuitenkin olla ja tehdä julmetusti lisää. Läheskään kaikilla kun ei ole edes autopaikkaa, latausmahdollisuudesta puhumattakaan.
Jos kotona ei voisi ladata, niin sähköauto ei todellakaan olisi meidän juttu, - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi noita julkisia latureita rakennetaan, jos ne eivät kerran kelpaa narsistisille sähköautofanaatikoille? Ei noille laiskoille loisille tarvitse rakentaa latureita tai edes tehdä latausvalmiutta. Asunnot menevät kymmenen vuoden päästäkin kaupaksi vaikka latureita ei olisi.
Siksi että lataaminen tapahtuu lähes poikkeuksetta kotona varsinkin jos on latausmahdollisuus. Se on vaivatonta ja vielä helpompaa kuin se että pitää käydä erikseen tankkaamassa auto huoltoasemalla. Ajat vain kotiin ja latausaseman liitin sähköautoon kiinni. Ajastat latauksen halvoille tai lähes ilmaisille yön tunneille jos on mahdollisuus pörssisähköön. Aamulla auto on täysin ladattu ja valmis ajoon. Talvella se lämpeää sähköverkosta tulevalla virralla, ikkunat ovat yleensä sulat ja akku täynnä liikkeelle lähdettäessä. Kotilataus on selkeästi halvin tapa ladata auto. Pidemmillä matkoilla käytetään kalliimpia pikalatureita tai muita julkisia latureita.
Kun mietit yllä olevia hyötyjä on jopa todennäköistä että et saa myytyä asuntoa sähköautoilijalle jos kotilatausmahdollisuutta ei ole. Hän etsii toisen asunnon jossa latausmahdollisuus on. Mitä enemmän sähköautoilijoita on sitä pienemmäksi käy asunnon mahdollinen ostajakunta talosta jossa latausmahdollisuutta ei ole. Siksi se voi laskea asunnosta saatavaa hintaa. Sellaiset talonyhtiöt jotka eivät ole järjestäneet latausmahdollisuutta ovat häviäjiä tulevaisuuden asuntomarkkinoilla kun sähköautoilijoiden määrä kasvaa merkittävästi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Käytän julkisia latureita vain kun on pakko. Ei todellakaan kiinnosta viettää aikaa "ostoksilla tai pakkokahveilla" eli odotella auton latautumista.
Pakko niitä julkisia on kuitenkin olla ja tehdä julmetusti lisää. Läheskään kaikilla kun ei ole edes autopaikkaa, latausmahdollisuudesta puhumattakaan.
Jos kotona ei voisi ladata, niin sähköauto ei todellakaan olisi meidän juttu,Kyllä se näin on. Kotilataus on ylivoimaisesti kätevin tapa ladata auto varsinkin jos on omakotitalosta kyse. Ei ole paluuta siihen että joutuu käydä jossain huoltoasemalla tankkaamassa. Tähän päälle se tosiasia että pörssisähköllä ajaminen on monta kertaa halvempaa kuin bensalla ajaminen. Pörssisähköllä ajaminen tulee 5 - 10 kertaa halvemmaksi kuin bensalla ajaminen. Pikalatausta tarvitaan aika harvoin.
Kun katsoo monien suurempien markettien latauspisteitä nekin ovat yllättävän varattuja etenkin ruuhkaisimpina aikoina eli kyllä niillekin kysyntää on. Voi olla että se saattaa ratkaista jollakin sen mihin kauppaan ostoksille ajetaan. Markettilatauskin on paljon halvempaa kuin bensalla ajaminen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siksi että lataaminen tapahtuu lähes poikkeuksetta kotona varsinkin jos on latausmahdollisuus. Se on vaivatonta ja vielä helpompaa kuin se että pitää käydä erikseen tankkaamassa auto huoltoasemalla. Ajat vain kotiin ja latausaseman liitin sähköautoon kiinni. Ajastat latauksen halvoille tai lähes ilmaisille yön tunneille jos on mahdollisuus pörssisähköön. Aamulla auto on täysin ladattu ja valmis ajoon. Talvella se lämpeää sähköverkosta tulevalla virralla, ikkunat ovat yleensä sulat ja akku täynnä liikkeelle lähdettäessä. Kotilataus on selkeästi halvin tapa ladata auto. Pidemmillä matkoilla käytetään kalliimpia pikalatureita tai muita julkisia latureita.
Kun mietit yllä olevia hyötyjä on jopa todennäköistä että et saa myytyä asuntoa sähköautoilijalle jos kotilatausmahdollisuutta ei ole. Hän etsii toisen asunnon jossa latausmahdollisuus on. Mitä enemmän sähköautoilijoita on sitä pienemmäksi käy asunnon mahdollinen ostajakunta talosta jossa latausmahdollisuutta ei ole. Siksi se voi laskea asunnosta saatavaa hintaa. Sellaiset talonyhtiöt jotka eivät ole järjestäneet latausmahdollisuutta ovat häviäjiä tulevaisuuden asuntomarkkinoilla kun sähköautoilijoiden määrä kasvaa merkittävästi.Eli todistit vain sen, että sähköautoilijat ovat narsistisia laiskoja loisia. Kaikessa tuossa tekstissäsi höpisit narsistisesti omista asioista.
Eikä taloyhtiön tarvitse antaa sähköä pörssihintaan. Ja koska latauspaikan rakentaminen on maksanut niin se peritään sähköauton omistajilta korotettuna kuukausimaksuna. Normaali paikka maksaa vaikka 30 euroa kuussa ja latauspaikka 60 euroa kuussa (+sähköt). Näin se suuressa osa asuntoyhtiöitä menee, jos haluaa ladata niin kuukausimaksu on korkeampi.
Edelleen en näe mitään syytä tehdä latauspaikkoja asuntoyhtiöön. Menköön sähköautoilijat lataamaan julkisille latureille. Asuntoyhtiöt eivät jaa bensaakaan joten niiden ei pidä antaa sähköä sähköautoilijoille. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eli todistit vain sen, että sähköautoilijat ovat narsistisia laiskoja loisia. Kaikessa tuossa tekstissäsi höpisit narsistisesti omista asioista.
Eikä taloyhtiön tarvitse antaa sähköä pörssihintaan. Ja koska latauspaikan rakentaminen on maksanut niin se peritään sähköauton omistajilta korotettuna kuukausimaksuna. Normaali paikka maksaa vaikka 30 euroa kuussa ja latauspaikka 60 euroa kuussa ( sähköt). Näin se suuressa osa asuntoyhtiöitä menee, jos haluaa ladata niin kuukausimaksu on korkeampi.
Edelleen en näe mitään syytä tehdä latauspaikkoja asuntoyhtiöön. Menköön sähköautoilijat lataamaan julkisille latureille. Asuntoyhtiöt eivät jaa bensaakaan joten niiden ei pidä antaa sähköä sähköautoilijoille.Talonyhtiöt voivat päättää asiasta niin kuin haluat kunhan toimivat määräysten ja direktiivien rajoissa. Esimerkiksi energiatehokkuusdirektiivi täytyy ottaa huomioon.
Tosiasia on että sähköautoilijoiden määrä lisääntyy vuosi vuodelta Suomessa. Moni sähköautoilija varmasti kiertää kaukaa talonyhtön joka suhtautuu välinpitämättömästi tai jopa vihamielisesti kotilataukseen. Miksi ostaa asunto talonyhtiöstä josta on odotettavissa vain riesaa.
Talonyhtiön kannattaa muistaa että jossain vaiheessa se näkyy asuntojen haluttavuudessa kun sähköautolijoita on riittävän paljon mahdollisista ostajista. Sähköautoilijat ovat mahdollisia asunnon ostajia siinä missä muutkin. Asuntokauppaan pätee tarjonnan ja kysynnän periaate siinä missä muuhunkin kaupankäyntiin. Jos kysyntä pienenee niin todennäköisesti hinnassa joudutaan joustamaan. Se vaikuttaa myös muiden asukkaiden asunnoistaan saamaan hintaan laskevasti. Ei varmaan ole kiva huomata että asunnon hinta on myytäessä laskenut vaikka viisinumeroisen summan euroja.
Juuri tämän takia omakotitalo on paras ratkaisu. Ei tarvitse kiistellä tai riidellä muiden asukkaiden kanssa tästä tai muista asioita. Voi asentaa juuri sellaisen latauspisteen kuin huvittaa ja ylläpitää taloa niin kuin haluaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Talonyhtiöt voivat päättää asiasta niin kuin haluat kunhan toimivat määräysten ja direktiivien rajoissa. Esimerkiksi energiatehokkuusdirektiivi täytyy ottaa huomioon.
Tosiasia on että sähköautoilijoiden määrä lisääntyy vuosi vuodelta Suomessa. Moni sähköautoilija varmasti kiertää kaukaa talonyhtön joka suhtautuu välinpitämättömästi tai jopa vihamielisesti kotilataukseen. Miksi ostaa asunto talonyhtiöstä josta on odotettavissa vain riesaa.
Talonyhtiön kannattaa muistaa että jossain vaiheessa se näkyy asuntojen haluttavuudessa kun sähköautolijoita on riittävän paljon mahdollisista ostajista. Sähköautoilijat ovat mahdollisia asunnon ostajia siinä missä muutkin. Asuntokauppaan pätee tarjonnan ja kysynnän periaate siinä missä muuhunkin kaupankäyntiin. Jos kysyntä pienenee niin todennäköisesti hinnassa joudutaan joustamaan. Se vaikuttaa myös muiden asukkaiden asunnoistaan saamaan hintaan laskevasti. Ei varmaan ole kiva huomata että asunnon hinta on myytäessä laskenut vaikka viisinumeroisen summan euroja.
Juuri tämän takia omakotitalo on paras ratkaisu. Ei tarvitse kiistellä tai riidellä muiden asukkaiden kanssa tästä tai muista asioita. Voi asentaa juuri sellaisen latauspisteen kuin huvittaa ja ylläpitää taloa niin kuin haluaa.Miksi sen pitäisi laskea hintaa? Sähköautoilijat pääsevät kyllä lataamaan julkisilla latureilla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi sen pitäisi laskea hintaa? Sähköautoilijat pääsevät kyllä lataamaan julkisilla latureilla.
Ne keillä ei ole sähköautoa eivät tunnu ymmärtävän kotilalauksen merkitystä. Se helpottaa sähköautoilua todella merkittävästi. Tulet kotiin ja pistät auton lataukseen sen sijaan että olet julkisten latureiden varassa. Suurimmalla osalla sähköautoilijoista on hyvin suuri osa latauksesta on nimenomaan kotilatausta. Kuinka moni ostaa nykyään asunnon mihin ei saa asennetettua esimerkiksi astianpesukonetta tai josta puuttuu mahdollisuus nopeaan internetliittymään? Kyse on vastaavanlaisesta perustarpeesta sähköautolijan näkökulmasta.
Jos sinulla on kaksi mahdollista asuntoa jotka vastaavat tarpeitasi mutta toisessa on kotilataus ja toisessa ei ole niin kumman sähköautoilijana valitset. Kun ymmärtää kotilatauksen merkityksen niin on hyvin todennäköistä että se missä ei ole kotilatausmahdollisuutta jää ostamatta. Voit kysyä tätä sähköautoilijoilta ja luultavasti saat useimmiten saman vastauksen.
Vielä tällä hetkellä sähköautoilijoita on sen verran vähän että asialla ei ole suurta vaikutusta asuntojen hintaan. Mutta kun sähköautoilijoita alkaa olla vaikka kolmasosa tai puolet mahdollisista ostajista niin tilanne on eri. Tässä tilanteessa ne talonyhtiöt jotka eivät tarjoa kotilatausmahdollisuutta tulevat hyvin todennäköisesti kärsimään ja se näkyy niiden asuntojen hinnassa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ne keillä ei ole sähköautoa eivät tunnu ymmärtävän kotilalauksen merkitystä. Se helpottaa sähköautoilua todella merkittävästi. Tulet kotiin ja pistät auton lataukseen sen sijaan että olet julkisten latureiden varassa. Suurimmalla osalla sähköautoilijoista on hyvin suuri osa latauksesta on nimenomaan kotilatausta. Kuinka moni ostaa nykyään asunnon mihin ei saa asennetettua esimerkiksi astianpesukonetta tai josta puuttuu mahdollisuus nopeaan internetliittymään? Kyse on vastaavanlaisesta perustarpeesta sähköautolijan näkökulmasta.
Jos sinulla on kaksi mahdollista asuntoa jotka vastaavat tarpeitasi mutta toisessa on kotilataus ja toisessa ei ole niin kumman sähköautoilijana valitset. Kun ymmärtää kotilatauksen merkityksen niin on hyvin todennäköistä että se missä ei ole kotilatausmahdollisuutta jää ostamatta. Voit kysyä tätä sähköautoilijoilta ja luultavasti saat useimmiten saman vastauksen.
Vielä tällä hetkellä sähköautoilijoita on sen verran vähän että asialla ei ole suurta vaikutusta asuntojen hintaan. Mutta kun sähköautoilijoita alkaa olla vaikka kolmasosa tai puolet mahdollisista ostajista niin tilanne on eri. Tässä tilanteessa ne talonyhtiöt jotka eivät tarjoa kotilatausmahdollisuutta tulevat hyvin todennäköisesti kärsimään ja se näkyy niiden asuntojen hinnassa.Hyvin kirjoitettu, minulla täysin samat ajatukset.
Ei ajankohtaista, mutta jos ja kun tästä talosta pitää joskus lähteä, niin latauspaikka täytyy edelleen löytyä omasta pihasta. En todellakaan edes harkitsisi asuntoa taloyhtiöstä, jossa ei ole latausmahdollisuutta.
Aurinko paistaa ja paneelit antavat tällä hetkellä 3600 W tehon, joka menee 100% auton lataukseen 🌞 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ne keillä ei ole sähköautoa eivät tunnu ymmärtävän kotilalauksen merkitystä. Se helpottaa sähköautoilua todella merkittävästi. Tulet kotiin ja pistät auton lataukseen sen sijaan että olet julkisten latureiden varassa. Suurimmalla osalla sähköautoilijoista on hyvin suuri osa latauksesta on nimenomaan kotilatausta. Kuinka moni ostaa nykyään asunnon mihin ei saa asennetettua esimerkiksi astianpesukonetta tai josta puuttuu mahdollisuus nopeaan internetliittymään? Kyse on vastaavanlaisesta perustarpeesta sähköautolijan näkökulmasta.
Jos sinulla on kaksi mahdollista asuntoa jotka vastaavat tarpeitasi mutta toisessa on kotilataus ja toisessa ei ole niin kumman sähköautoilijana valitset. Kun ymmärtää kotilatauksen merkityksen niin on hyvin todennäköistä että se missä ei ole kotilatausmahdollisuutta jää ostamatta. Voit kysyä tätä sähköautoilijoilta ja luultavasti saat useimmiten saman vastauksen.
Vielä tällä hetkellä sähköautoilijoita on sen verran vähän että asialla ei ole suurta vaikutusta asuntojen hintaan. Mutta kun sähköautoilijoita alkaa olla vaikka kolmasosa tai puolet mahdollisista ostajista niin tilanne on eri. Tässä tilanteessa ne talonyhtiöt jotka eivät tarjoa kotilatausmahdollisuutta tulevat hyvin todennäköisesti kärsimään ja se näkyy niiden asuntojen hinnassa.Jos latauspaikka on niin siitä pitää maksaa ylimääräistä kuukausimaksuakin. Sellainen muutama kymppi kuukaudessa lisää tulee latauspaikasta ja sen päälle sähköt (eikä kyseessä ole pörssisähkö).
Näin se on lähes jokaisessa asuntoyhtiössä. Paikoista joissa on latauspiste maksetaan ylimääräistä kuukausimaksua.
- Anonyymi
Latausasema asennuksineen kannattaa pyytää auton kylkiäisenä. Näin mekin teimme. Sähköfima kävi aeentamassa.
- Anonyymi
Ajoin eilen Hervannan betonibukkerien keskellä ja kiersin paria eri reittiä ja tein merkittävän havainnon noin sähköautoilun kannalta, eli parkkialueilla oli todella paljon rakennettu sähköautojen latauspisteitä, eli kyllä ne lähiötkin sähköistyvät hurjaa vauhtia.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 467575
- 334183
- 573685
- 503170
- 172856
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons572481- 542388
- 402329
- 452322
- 162266