Pyöräilijät saavat tehdä itse käännöksen suuntamerkkiä näyttämättä

Anonyymi-ap

Pyöräilijät saavat tehdä käännöstoimenpiteen, eli itse käännöksen suuntamerkkiä näyttämättä. Suuntamerkki näytetään ennen käännöstä ja se on näytettävä hyvissä ajoin ennen kääntymistoimenpidettä ja se tulee olla näkyvä ja ymmärrettävä.

"Suuntamerkin on oltava näkyvä ja ymmärrettävä. Se on annettava hyvissä ajoin ennen 1 momentissa tarkoitettua toimenpidettä. Suuntavalaisimella annetun suuntamerkin tulee kestää toimenpiteen ajan. (17.12.2020/1040)."

Suuntamerkki pitää näyttää, mutta se tehdään hyvissä ajoin ennen itse kääntymistä. Molemmat kädet saavat olla kiinni ohjaustangossa kääntymisen ajan. Ainoastaan jos on suuntavalaisin (vilkku), niin se pitää vilkkua koko käännöksen ajan. Harvassa polkupyörässä sellaista on.

33

416

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Jos aikoo sen käännöksen risteyksessä tehdä, niin suuntamerkki on aina näytettävä.

• Anonyymi

Hyvähän se on näyttää ettei toinen pyöräilijä rysäytä päälle. Muiden huomioiminen on samalla itsensä huomioimista.

• Anonyymi

Niinhän se pitääkin näyttää, mutta se pitää näyttää hyvissä ajoin ennen kääntymistä. Jos autoilija on jo saapumassa risteykseen, niin ei välttämättä näe mitä vierisellä pyörätiellä ajavat pyöräilijä näyttää viistosti hänen selkänsä takana. Tuo on vain yksi esimerkki aiheeseen liittyen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niinhän se pitääkin näyttää, mutta se pitää näyttää hyvissä ajoin ennen kääntymistä. Jos autoilija on jo saapumassa risteykseen, niin ei välttämättä näe mitä vierisellä pyörätiellä ajavat pyöräilijä näyttää viistosti hänen selkänsä takana. Tuo on vain yksi esimerkki aiheeseen liittyen.

En yleensä pyöräilijänä näytä suuntamerkkiä, jos olen kääntymässä suojatielle, koska olen silloin itse väistämisvelvollinen. Muuten autoilija saattaa luulla, että kurvaamassa suoraan hänen eteensä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

En yleensä pyöräilijänä näytä suuntamerkkiä, jos olen kääntymässä suojatielle, koska olen silloin itse väistämisvelvollinen. Muuten autoilija saattaa luulla, että kurvaamassa suoraan hänen eteensä.

Riippuu täysin tilanteesta. Suuntamerkkiä ei näytetä pelkästään autoilijoille, vaan myös jalankulkijoille ja toisille pyöräilijöille.

Suojatielle kääntyminen ei aina myöskään tarkoita, että pyöräilijä on väistämisvelvollinen. Riippu sekin tilanteesta ja eri osapuolten saapumissuunnasta. Esim. alla olevan kuvan tapauksessa kuvasuunnasta saapuva ja oikealle kääntyvä autoilija väistää kääntyvänä tuon risteävän tien suojatien yli pyöräileviä.

https://maps.app.goo.gl/ZdpjnsSYTHaiNwc68

• Anonyymi

Tuo lainmuutos astui voimaan 11. tammikuuta 2021, eli se on ollut jo jonkin aikaa voimassa.

• Anonyymi

Eikö se muka selvinnyt avauksesta, että piti käydä pätemään päivämäärällä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eikö se muka selvinnyt avauksesta, että piti käydä pätemään päivämäärällä.

Aloittajalle asia oli uusi, mutta kyllä siitä on aiemminkin täällä puhuttu. Joku huomautti siitä minulle pari-kolme vuotta sitten.

Mutta sitä kaikki pyöräilyaktiivit eivät tiedä, että risteystä tulee aina lähestyä erityistä varovaisuutta noudattaen vaikka toisella tienkäyttäjällä olisi väistämisvelvollisuus. Ja pyörätien ja ajoradan risteys on lain tarkoittama risteys, eli kääntyessä suuntamerkkiä on hyvissä ajoin näkyvästi näytettävä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Aloittajalle asia oli uusi, mutta kyllä siitä on aiemminkin täällä puhuttu. Joku huomautti siitä minulle pari-kolme vuotta sitten.

Mutta sitä kaikki pyöräilyaktiivit eivät tiedä, että risteystä tulee aina lähestyä erityistä varovaisuutta noudattaen vaikka toisella tienkäyttäjällä olisi väistämisvelvollisuus. Ja pyörätien ja ajoradan risteys on lain tarkoittama risteys, eli kääntyessä suuntamerkkiä on hyvissä ajoin näkyvästi näytettävä.

17.12.2020.

Siinä aloittajan kertoma päivämäärä, josta sinä lähdit pätemään paremmaksi. Oletko Tekopykäläpoika?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

17.12.2020.

Siinä aloittajan kertoma päivämäärä, josta sinä lähdit pätemään paremmaksi. Oletko Tekopykäläpoika?

Homo.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Homo.

Se on sinulle ihan sallittua, vuosi on 2025. Miten poikaystäväsi voi?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

17.12.2020.

Ei vaan oikea päivämäärä on se, minkä sanoin: 11. tammikuuta 2021.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Joka päivä syntyy tähän maailmaan uusia ihmisiä. Joillekin jokin asia on uusi, vaikka toinen olisi tiennyt siitä vaikkapa kymmeniä vuosia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Joka päivä syntyy tähän maailmaan uusia ihmisiä. Joillekin jokin asia on uusi, vaikka toinen olisi tiennyt siitä vaikkapa kymmeniä vuosia.

Joo olet oikeassa, pahoittelen. Monelle se oli varmasti uusi asia, eikä voi velvoittaa ihmisiä lukemaan tätä palstaa vuosien ajan päivittäin.

• Anonyymi

sähköpolkupyörä on mopo sama asia on. moottorikulkuneuvo on.

hiekoitussepelit muuten voivat rikkoa renkaita jos huonot.. alkoi ärsyttämään itseäni kun aina kumi rikki niistä, sitten otin Continentalin kestävät piikinkestävätkin E25-kumit ei helposti rikkoudu ja hyvä rolling speed.

• Anonyymi

Sähköavusteinen polkupyörä on moottoriton ajoneuvo, eli kuuluu ajoneuvolain 28 §
        mukaan "Muut moottorittomat ajoneuvot" ryhmään/luokkaan.

"Polkupyörällä tarkoitetaan yhden tai useamman henkilön tai tavaran kuljettamiseen valmistettua polkimin tai käsikammin varustettua ja täysin tai pääosin lihasvoimalla käytettävää vähintään kaksipyöräistä ajoneuvoa. Polkupyörä voi myös olla varustettu sellaisilla yhteenlasketulta jatkuvalta nimellisteholtaan enintään 250 watin tehoisilla sähkömoottoreilla, jotka toimivat vain poljettaessa ja kytkeytyvät toiminnasta viimeistään nopeuden saavuttaessa 25 kilometriä tunnissa ( sähköavusteinen polkupyörä ). Sähkömoottorit voivat kuitenkin toimia polkematta, jos nopeus on enintään kuusi kilometriä tunnissa.

Mitä tässä laissa säädetään polkupyörästä, sovelletaan myös sellaiseen potkupyörään ja muuhun vastaavaan moottorittomaan ajoneuvoon, jolta koon tai käyttötarkoituksen vuoksi on tarpeellista edellyttää heijastin- ja valaisinvaatimusten sekä muiden polkupyörää koskevien keskeisten turvallisuusvaatimusten täyttymistä.

Moottorittomaksi ajoneuvoksi katsotaan myös tieliikenteeseen tarkoitettu ja varustettu eläimen vetämä vaunu ja reki, jolta koon ja käyttötarkoituksen vuoksi on tarpeellista edellyttää heijastin- ja valaisinvaatimusten ja muiden ajoneuvoa koskevien keskeisten turvallisuusvaatimusten täyttymistä."

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sähköavusteinen polkupyörä on moottoriton ajoneuvo, eli kuuluu ajoneuvolain 28 §
        mukaan "Muut moottorittomat ajoneuvot" ryhmään/luokkaan.

"Polkupyörällä tarkoitetaan yhden tai useamman henkilön tai tavaran kuljettamiseen valmistettua polkimin tai käsikammin varustettua ja täysin tai pääosin lihasvoimalla käytettävää vähintään kaksipyöräistä ajoneuvoa. Polkupyörä voi myös olla varustettu sellaisilla yhteenlasketulta jatkuvalta nimellisteholtaan enintään 250 watin tehoisilla sähkömoottoreilla, jotka toimivat vain poljettaessa ja kytkeytyvät toiminnasta viimeistään nopeuden saavuttaessa 25 kilometriä tunnissa ( sähköavusteinen polkupyörä ). Sähkömoottorit voivat kuitenkin toimia polkematta, jos nopeus on enintään kuusi kilometriä tunnissa.

Mitä tässä laissa säädetään polkupyörästä, sovelletaan myös sellaiseen potkupyörään ja muuhun vastaavaan moottorittomaan ajoneuvoon, jolta koon tai käyttötarkoituksen vuoksi on tarpeellista edellyttää heijastin- ja valaisinvaatimusten sekä muiden polkupyörää koskevien keskeisten turvallisuusvaatimusten täyttymistä.

Moottorittomaksi ajoneuvoksi katsotaan myös tieliikenteeseen tarkoitettu ja varustettu eläimen vetämä vaunu ja reki, jolta koon ja käyttötarkoituksen vuoksi on tarpeellista edellyttää heijastin- ja valaisinvaatimusten ja muiden ajoneuvoa koskevien keskeisten turvallisuusvaatimusten täyttymistä."

Selvä mopo.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Selvä mopo.

Ehkä, mutta laissa ei niin sanota.

Lihasheikkousmiehen mukaan kaikki 1950-luvun jälkeen valmistetut alle 20-kiloiset pyörät on tehty heikoille. Oikeassa miesten pyörässä ei ole vaihteita, runko on pataraudasta ja satula on nahasta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ehkä, mutta laissa ei niin sanota.

Lihasheikkousmiehen mukaan kaikki 1950-luvun jälkeen valmistetut alle 20-kiloiset pyörät on tehty heikoille. Oikeassa miesten pyörässä ei ole vaihteita, runko on pataraudasta ja satula on nahasta.

Ei kuule - riittää, ettei ole lihasheikkousmoottoria.

• Anonyymi

Minulla on käsimerkkifobia. Pelkään että käsivarteni sekä kämmeneni ojentautuu samoin kuin Aatulla sekä Muskilla ja muut ihmiset alkavat hyljeksimään minua.

• Anonyymi

Minulla taas tarttuu kaikenlaista matkaan, mm. hattuja, silmälaseja ja kerran jopa liikennemerkki.

• Anonyymi

Hyvä ja hyödyllinen avaus, joka on saanut lukijoiltaan todella typerän vastaanoton.

• Anonyymi

Aika turhaa se kaikki oma huitominen on tähän mennessä ollut kun ei sitä kukaan koskaan huomaa.

• Anonyymi

Ohvi on parempi.

• Anonyymi

Aloittaja, selvitä ensin, miksi autoilijat koukkaavat takaapäin kevyen liikenteen tietä ajavan pyöräilijän eteen. Pyöräillessä pystyy sivuille vilkuilemaan, mutta miten näen selän takana sikailevat autoilijat?
      Vastaus aloitukseen, toisen käden irottominen ohjauksesta ja samaan aikaan kääntyminen ovat vaarallinen yhdistelmä, typerä kysymys! Mopopoikien olen nähnyt antavan suuntamerkin jalalla.

• Anonyymi

Eihän aloittaja kysynyt mitään vaan halusi valistaa tietämättömiä pyöräilijöitä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eihän aloittaja kysynyt mitään vaan halusi valistaa tietämättömiä pyöräilijöitä.

Totta. Aloituksessa ei ole ainuttakaan kysymystä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Samalla valistetaan myös tietämättömiä autoilijoita.

• Anonyymi

Aloittaja on autolla kaahava kusipää!

• Anonyymi

Siksikö, että puhuu siitä, että pyöräilijä voi tehdä käännöksen molemmat kädet tangosta kiinni pitäen? Mahtava logiikka.

• Anonyymi

"Hyvä ja hyödyllinen avaus, joka on saanut lukijoiltaan todella typerän vastaanoton."

Liikenne on meille kaikille.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Hyvä ja hyödyllinen avaus, joka on saanut lukijoiltaan todella typerän vastaanoton."

Liikenne on meille kaikille.

Liikenteessä liikkuessa on syytä noudattaa liikennesääntöjä.

• Anonyymi

Itse asiassa aloituksen sääntö oli voimassa jo edellisen tieliikennelain aikana (vuodesta 1982). Uuteen tieliikennelakiin tuli vähäksi aikaa lisäys, että suuntamerkin näyttämisen tuli kestää koko käännöksen ajan. Lisäys havaittiin pian pyöräilijöiden kohdalla epäonnistuneeksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      5344
    2. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      25
      4518
    3. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      28
      2631
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2294
    5. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2048
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      1978
    7. En ole koskaan kokenut

Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1627
    8. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1561
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1317
    10. Kerranki asiat oikein

Ilkka ja muut pienpuolueeet...teitte hyvän työn kun valitsitte pätevän henkilön virkaan eikä kepulle passelia!! Jatkakaa
      Haapavesi
      10
      1224
    Aihe