Onko sillä ketjumerkillä ja hinnalla kuinka paljon merkitystä, jos on avoin monivaihteinen vaihteisto?
Onko ketjuissa merkittävää laatueoa?
81
750
Vastaukset
- Anonyymi
Halvimmissa ketjun komponenttien yhteensovitus, mittatarkkuus sekä teräs saattaa olla epätasalaatuisempaa jotka johtavat odotettua ennenaikaisempaan ketjun kulumiseen ja pahimmassa tapauksessa rattaiden vaurioitumiseen.
Kannattaa kuljettaa mukanaan muutama ketjun pikaliitin sekä ketjunkatkaisin vaikka pyörässä olisi kallein mahdollinen merkkivalmistajan kettinki. - Anonyymi
Lyhyesti: ON
- Anonyymi
Shimano ei myy laadukasta 8-ketjua. Kannattaa ostaa KMC X8.
Harva vamistaja tekee (enään) huippuketjuja tuonne 6/7/8 vaihteisiin pyöriin.
Shimanolla esimerkiksi on tarjolla tuohon ketjuluokkaan "perus" HG40 ketjua ja sitten parempitasoista (olematta mikään "huippuketju") HG71 Ketjua.
Koska nuo 6/7/8 vaihteiset pyörät nykyään niita alemman hintakategorian (taikka selkeän iäkkäitä) pyöriä, niin harva kyseistä ketjua käyttävä on valmis maksamaan ketjuista niitä summia mitä nuo huipputason ketjut maksavat.
Wippermann on ainakin yksi pienempi ketjuvalmistaja joilla on mallistossaan paremman pään ketjua myös tuonne 6/7/8 vaihteisille malleille.- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Harva vamistaja tekee (enään) huippuketjuja tuonne 6/7/8 vaihteisiin pyöriin.
Shimanolla esimerkiksi on tarjolla tuohon ketjuluokkaan "perus" HG40 ketjua ja sitten parempitasoista (olematta mikään "huippuketju") HG71 Ketjua.
Koska nuo 6/7/8 vaihteiset pyörät nykyään niita alemman hintakategorian (taikka selkeän iäkkäitä) pyöriä, niin harva kyseistä ketjua käyttävä on valmis maksamaan ketjuista niitä summia mitä nuo huipputason ketjut maksavat.
Wippermann on ainakin yksi pienempi ketjuvalmistaja joilla on mallistossaan paremman pään ketjua myös tuonne 6/7/8 vaihteisille malleille.Moni valmistaja tekee parempia ketjuja kuin Shimano noihin 6/7/8 vaihteisiin pyöriin. Käyttäjiä löytyy vielä paljon.
Shimano taas haluaa ajaa ihmiset uudempiin osasarjoihinsa ja tarjoaa vain välttävää noihin. Moni vaan tuntuu uskovan aina "Shimano-laatuun". En epäile etteikö se uudemmissa osasarjoissa laadukasta olisikin.
Sanoinpahan vaan että Kmc x8 on laadukkaampi 8-ketju kuin shimanon tarjoama hg71 perus tappiketju. Sen näkee jo tutkimalla kuvista ketjun rakennetta.
Nuo ovat melko samanhintaisia noin 15-20 euroa. Yleensä HG71 on hiukan kalliimpi.
Vastaavaa HG71 ketjua vastaavaa laatua saa KMC:ltä Z8:a noin 12 euron luokkaa. Molemmista irtoaa suurinpiirtein saman verran kilometrejä. KMC X8:stä huomattavasti enemmän kuin Shimanon parhaasta HG71 mallista vaikka se on kalliimpi. Anonyymi kirjoitti:
Moni valmistaja tekee parempia ketjuja kuin Shimano noihin 6/7/8 vaihteisiin pyöriin. Käyttäjiä löytyy vielä paljon.
Shimano taas haluaa ajaa ihmiset uudempiin osasarjoihinsa ja tarjoaa vain välttävää noihin. Moni vaan tuntuu uskovan aina "Shimano-laatuun". En epäile etteikö se uudemmissa osasarjoissa laadukasta olisikin.
Sanoinpahan vaan että Kmc x8 on laadukkaampi 8-ketju kuin shimanon tarjoama hg71 perus tappiketju. Sen näkee jo tutkimalla kuvista ketjun rakennetta.
Nuo ovat melko samanhintaisia noin 15-20 euroa. Yleensä HG71 on hiukan kalliimpi.
Vastaavaa HG71 ketjua vastaavaa laatua saa KMC:ltä Z8:a noin 12 euron luokkaa. Molemmista irtoaa suurinpiirtein saman verran kilometrejä. KMC X8:stä huomattavasti enemmän kuin Shimanon parhaasta HG71 mallista vaikka se on kalliimpi.Itselläni tosiaan ei ole kauheasti kokemusta noista 6/7/8 vaihteisten pyörien ketjuista, kun oma kalusto lähtee tuosta 9s. ketjusta "liikkeelle".
Tuossa 9s. kalustossa itselläni käytössä niin Shimanon HG-93 (eli Shimanon 9s, ketju joka on XT/Ultegra osasarjan ketju) kun niitä saanut tarjouksessa laatuunsa nähden halvalla niin ostanut useammat kappaleet varastoon ja sitten on ollut myös kmc:n "perus" X9 ketju josta ei mitään huonoa sanottavaa siitäkään.
11s. kalustossa sitten paljolti Shimanon HG-701 ketjua jonka katsoisin sellaiseksi paremman keskitason ketjuksi mitä saa välillä tarjouksissa ihan käypään hintaan.
Kalleintä päätä itselläni sitten nuo KMC:n X12 DLC ketjut jotka ovat KMC:n "top of line" ketjut, eli parasta mitä KMC:ltä valikoimasta löytyy, ovat ostopaikasta ja "hetkestä" riippuen siellä 70-100€:n luokkaa.
https://www.kmcchain.com/en/product/bicycle-chain-dlc12-12-speed- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Moni valmistaja tekee parempia ketjuja kuin Shimano noihin 6/7/8 vaihteisiin pyöriin. Käyttäjiä löytyy vielä paljon.
Shimano taas haluaa ajaa ihmiset uudempiin osasarjoihinsa ja tarjoaa vain välttävää noihin. Moni vaan tuntuu uskovan aina "Shimano-laatuun". En epäile etteikö se uudemmissa osasarjoissa laadukasta olisikin.
Sanoinpahan vaan että Kmc x8 on laadukkaampi 8-ketju kuin shimanon tarjoama hg71 perus tappiketju. Sen näkee jo tutkimalla kuvista ketjun rakennetta.
Nuo ovat melko samanhintaisia noin 15-20 euroa. Yleensä HG71 on hiukan kalliimpi.
Vastaavaa HG71 ketjua vastaavaa laatua saa KMC:ltä Z8:a noin 12 euron luokkaa. Molemmista irtoaa suurinpiirtein saman verran kilometrejä. KMC X8:stä huomattavasti enemmän kuin Shimanon parhaasta HG71 mallista vaikka se on kalliimpi.Tuossa oli mielipide.
Vai kuvista katsomalla. Kiitos. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuossa oli mielipide.
Vai kuvista katsomalla. Kiitos.Katso niitä kuvia. HG71 ja KMC X8.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuossa oli mielipide.
Vai kuvista katsomalla. Kiitos.Tuhansien kilometrien kokemus on. 8 vaihteisilla menty 2015 lähtien.
- Anonyymi
Ei ole mitään sellaista eroa, joka olisi kansan todistettavissa. Kyse on pelkästä tunteesta tai myyntipuheista. Ketjut ovat ketjut, jota sopivat tai ovat sopimatta rattaille.
Jos joku haluaa sanoa, että eroja on, voi vastata: todista se.- Anonyymi
Pyörä testipenkkiin, Arduinosta värkkää vaihteidenvaihto ja poljinrobotin ja 24/7 "ajo" testaus käyntiin. Viimeinen hengissä selvinnyt ketju on voittaja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pyörä testipenkkiin, Arduinosta värkkää vaihteidenvaihto ja poljinrobotin ja 24/7 "ajo" testaus käyntiin. Viimeinen hengissä selvinnyt ketju on voittaja.
Koska muuta ei ole voitu osoittaa, ketjut ovat laadultaan samanlaisia tai lähes samanlaisia. Kaikki muu on mielipidettä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Koska muuta ei ole voitu osoittaa, ketjut ovat laadultaan samanlaisia tai lähes samanlaisia. Kaikki muu on mielipidettä.
On testejä tehty. Tässä on vain yksi esimerkki.
https://zerofrictioncycling.com.au/chaintesting/ - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On testejä tehty. Tässä on vain yksi esimerkki.
https://zerofrictioncycling.com.au/chaintesting/Eli aina kannattaa ostaa halvimmat ketjut.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eli aina kannattaa ostaa halvimmat ketjut.
Kysymys siitä, mikä on merkittävä laatuero.
Jos ketjut maksavat 5€ tai 70€, ei laatu voi olla tasan yksi ja sama. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kysymys siitä, mikä on merkittävä laatuero.
Jos ketjut maksavat 5€ tai 70€, ei laatu voi olla tasan yksi ja sama.Miksi ei? Voin myydä sulle käytettyjä ketjuja niin kalliilla kuin haluat, jos kerran hintaa korottamalka laatu paranee.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi ei? Voin myydä sulle käytettyjä ketjuja niin kalliilla kuin haluat, jos kerran hintaa korottamalka laatu paranee.
"hintaa korottamalka laatu paranee"
Eli aina kannattaa ostaa kalleimmat ketjut. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"hintaa korottamalka laatu paranee"
Eli aina kannattaa ostaa kalleimmat ketjut.Ei välttämättä, koska lähtökohta on oletus.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei välttämättä, koska lähtökohta on oletus.
Pitää siis kuitenkin aina ostaa halvimmat ketjut,
- Anonyymi
Kyllä minulla aika nopeasti näytti 7-lehtisessä takapakassa kulahtavan sellaiset kympin KMC-ketjut. Prosentin venymä jo alta parin tuhannen kilometrin.
- Anonyymi
Tuossa oli aito mielipide.
- Anonyymi
Onko sinulla vahvat reidet?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko sinulla vahvat reidet?
Joo. Olen rutistanut pähkinät rikki niiden välissä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko sinulla vahvat reidet?
Vahvat reidet saa ketjut huonoon kuntoon varsinkin ylämäissä. Sen takia taviksella kaikki ketjut oikein voideltuina kestää poikkeuksetta 5 - 10 vuotta kesäajoa, mutta vahvareisi rikkoo ketjut muutamassa viikossa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo. Olen rutistanut pähkinät rikki niiden välissä.
Reisilihaksilla ei pähkinää voi niiden välissä rutistaa! Se on fakta!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Reisilihaksilla ei pähkinää voi niiden välissä rutistaa! Se on fakta!
Kyllä ne siellä välissä on, ja puristuksissakin usein.
- Anonyymi
Ei ole merkittävää laatueroa mutta hintaeroa on.
Täällä on sanottu, että jos minä saan myytyä sinulle käytetyt ja huonolaatuiset ketjut kalliilla, minä olen se fiksu ja sinä olet tyhmä. Jos sinä saat ostettua minulta uudet ja hyvälaatuiset ketjut halvalla, sinä olet fiksu ja minä olen se tyhmä.
Oleellista on että ketju sopii rattaalle ja pysyy siinä hyvin ja äänettömästi.Tuo Zero Friction Cyclist sivusto joka on varmastikkin se "luotetuin" sivusto polkupyöräketjujen ja isoimmin etenkin ketjuissa käytettävien öljyjen/vahojen testauksessa maailmanlaajuisesti ja jonka testituloksia käytetään yleisesti sinä "raamattuna" pyöräpiireissä ja joita tuskin tälää palstalla on ketään jotka voivat heidän testituloksiaan oikeastaa millään faktatiedolla kumota, koska kyseisellä taholla on vuosien käytönnön testikokemukset takana ketjujen mittaamisesta.
Sivustolta poimittua: (ja voi ajaa googlen kääntäjään jos Englanti ei taivu itsellä tarpeeksi).
Q1 – What is the difference between budget chains and premium chains?
A1 – Budget chains you can expect will be made of lower grade steel, and will likely have no surface hardening or low friction treatments or coatings applied (or limited parts receive treatment – i.e inner plates are treated but not pins or rollers.) Premium chains you can expect will be made of higher grade of steel, manufactured to tighter tolerances, and may have numerous treatments such as chromium carbide hardened pins and/or rollers, nickel plating or titanium nitride plating on inner/ outer plates, and again a variety of low friction coatings applied to some or all working parts of the chain.
Q2 – Is it worth spending the extra on a premium chain or just buy cheap chains and replace more frequently? (especially for non racers)
A2 – For racers definitely premium chains. For weekend warriors / commuters – buying cheap chains can often be a false economy. Cheap chains can have such a fast wear rate that they will often rip past 0.5% wear in a blink and result in needing to buy new cassette, even new chain rings – when replace chain. Many cyclists are not on top of chain wear tracking. However – if you are and replace chains prior to them causing damage to cassette, this testing will assist in what is the most economical choice.
Q3 – Does a chain that demonstrates exceptional longevity = a lower friction chain?
A3 – Maybe, but this requires further investigation. A premium chain may be very fast for a little while, but once low friction coating is worn off it may offer no real friction benefit vs other more budget options. However if a premium chain has surface hardening / plating’s and is made of a higher quality steel – I believe it is more likely to be lower friction. As lubricants become abrasive from contamination – think of it like running a piece of sandpaper on a block of wood vs a steel plate – it is likely it would take more effort to slide the sandpaper across the wood as it will be abrading away material. So very hard surfaces are likely to have a sliding surface friction advantage vs softer metal surfaces, however I will be investigating this further in time.- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Tuo Zero Friction Cyclist sivusto joka on varmastikkin se "luotetuin" sivusto polkupyöräketjujen ja isoimmin etenkin ketjuissa käytettävien öljyjen/vahojen testauksessa maailmanlaajuisesti ja jonka testituloksia käytetään yleisesti sinä "raamattuna" pyöräpiireissä ja joita tuskin tälää palstalla on ketään jotka voivat heidän testituloksiaan oikeastaa millään faktatiedolla kumota, koska kyseisellä taholla on vuosien käytönnön testikokemukset takana ketjujen mittaamisesta.
Sivustolta poimittua: (ja voi ajaa googlen kääntäjään jos Englanti ei taivu itsellä tarpeeksi).
Q1 – What is the difference between budget chains and premium chains?
A1 – Budget chains you can expect will be made of lower grade steel, and will likely have no surface hardening or low friction treatments or coatings applied (or limited parts receive treatment – i.e inner plates are treated but not pins or rollers.) Premium chains you can expect will be made of higher grade of steel, manufactured to tighter tolerances, and may have numerous treatments such as chromium carbide hardened pins and/or rollers, nickel plating or titanium nitride plating on inner/ outer plates, and again a variety of low friction coatings applied to some or all working parts of the chain.
Q2 – Is it worth spending the extra on a premium chain or just buy cheap chains and replace more frequently? (especially for non racers)
A2 – For racers definitely premium chains. For weekend warriors / commuters – buying cheap chains can often be a false economy. Cheap chains can have such a fast wear rate that they will often rip past 0.5% wear in a blink and result in needing to buy new cassette, even new chain rings – when replace chain. Many cyclists are not on top of chain wear tracking. However – if you are and replace chains prior to them causing damage to cassette, this testing will assist in what is the most economical choice.
Q3 – Does a chain that demonstrates exceptional longevity = a lower friction chain?
A3 – Maybe, but this requires further investigation. A premium chain may be very fast for a little while, but once low friction coating is worn off it may offer no real friction benefit vs other more budget options. However if a premium chain has surface hardening / plating’s and is made of a higher quality steel – I believe it is more likely to be lower friction. As lubricants become abrasive from contamination – think of it like running a piece of sandpaper on a block of wood vs a steel plate – it is likely it would take more effort to slide the sandpaper across the wood as it will be abrading away material. So very hard surfaces are likely to have a sliding surface friction advantage vs softer metal surfaces, however I will be investigating this further in time.Suomensin tuosta vapaasti itse eli pitää sopia hyvin rattaalle, ettei ratas kulu, ja kun voitelee hyvin, kaikki ketjut kestää. Sen myös käytäntö on osoittanut tavis-pyörissä. Taviksen 50 - 100 watin tehontuotto ei venytä ja kuluta halpojakaan ketjuja.
Kilpailijoille ja vahvoille sähköpyörille menee aina premium tai muutoin vahva ketju. Anonyymi kirjoitti:
Suomensin tuosta vapaasti itse eli pitää sopia hyvin rattaalle, ettei ratas kulu, ja kun voitelee hyvin, kaikki ketjut kestää. Sen myös käytäntö on osoittanut tavis-pyörissä. Taviksen 50 - 100 watin tehontuotto ei venytä ja kuluta halpojakaan ketjuja.
Kilpailijoille ja vahvoille sähköpyörille menee aina premium tai muutoin vahva ketju.Tuossa google kääntäjän kautta ajatteuna tuo ensimmäinen kysymys/vastaus ja se paljolti vastuksena ketjun aloitus kysymykseen "onko ketjuissa merkittäviä laatueroja".
Q1 – Mitä eroa on budjettiketjuilla ja premium-ketjuilla?
A1 – Budjettiketjut, joita voit odottaa, valmistetaan heikompilaatuisesta teräksestä, ja niissä ei todennäköisesti ole pintakarkaisua tai vähäkitkaisia käsittelyjä tai pinnoitteita (tai rajoitettuja osia käsitellään – eli sisälevyt on käsitelty, mutta ei tappeja tai rullia.) Premium-ketjut, joita voit odottaa, valmistetaan korkeammasta teräksestä, valmistetaan tiukemmilla toleransseilla, ja niissä voi olla lukuisia nasta- ja/tai kromikäsittelyjä nikkelipinnoitus tai titaaninitridipinnoitus sisä-/ulkolevyillä ja jälleen useita vähäkitkaisia pinnoitteita, jotka on levitetty joihinkin tai kaikkiin ketjun työosiin.- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Tuossa google kääntäjän kautta ajatteuna tuo ensimmäinen kysymys/vastaus ja se paljolti vastuksena ketjun aloitus kysymykseen "onko ketjuissa merkittäviä laatueroja".
Q1 – Mitä eroa on budjettiketjuilla ja premium-ketjuilla?
A1 – Budjettiketjut, joita voit odottaa, valmistetaan heikompilaatuisesta teräksestä, ja niissä ei todennäköisesti ole pintakarkaisua tai vähäkitkaisia käsittelyjä tai pinnoitteita (tai rajoitettuja osia käsitellään – eli sisälevyt on käsitelty, mutta ei tappeja tai rullia.) Premium-ketjut, joita voit odottaa, valmistetaan korkeammasta teräksestä, valmistetaan tiukemmilla toleransseilla, ja niissä voi olla lukuisia nasta- ja/tai kromikäsittelyjä nikkelipinnoitus tai titaaninitridipinnoitus sisä-/ulkolevyillä ja jälleen useita vähäkitkaisia pinnoitteita, jotka on levitetty joihinkin tai kaikkiin ketjun työosiin.Pitää muistaa tursottaa aimo annos vaseliinia, niin kestää isältä pojalle.
Anonyymi kirjoitti:
Pitää muistaa tursottaa aimo annos vaseliinia, niin kestää isältä pojalle.
Tuolta ZFC:n sivuilta voi vaseliinemieskin käydä lukemassa todellisuutta ketjujen voitelua koskien
https://zerofrictioncycling.com.au/lubetesting/- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Tuossa google kääntäjän kautta ajatteuna tuo ensimmäinen kysymys/vastaus ja se paljolti vastuksena ketjun aloitus kysymykseen "onko ketjuissa merkittäviä laatueroja".
Q1 – Mitä eroa on budjettiketjuilla ja premium-ketjuilla?
A1 – Budjettiketjut, joita voit odottaa, valmistetaan heikompilaatuisesta teräksestä, ja niissä ei todennäköisesti ole pintakarkaisua tai vähäkitkaisia käsittelyjä tai pinnoitteita (tai rajoitettuja osia käsitellään – eli sisälevyt on käsitelty, mutta ei tappeja tai rullia.) Premium-ketjut, joita voit odottaa, valmistetaan korkeammasta teräksestä, valmistetaan tiukemmilla toleransseilla, ja niissä voi olla lukuisia nasta- ja/tai kromikäsittelyjä nikkelipinnoitus tai titaaninitridipinnoitus sisä-/ulkolevyillä ja jälleen useita vähäkitkaisia pinnoitteita, jotka on levitetty joihinkin tai kaikkiin ketjun työosiin.Halvatkin ketjut saa kestämään kuumavahalla.
Anonyymi kirjoitti:
Halvatkin ketjut saa kestämään kuumavahalla.
Ja hyvälaatuiset (kalliimmat?) ketjut kestävät kuumavahattuna vieläkin pidempään.
Ketjujen huonous/hyvyys ei poista tarvetta niiden säännöllisestä huoltamisesta.- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Ja hyvälaatuiset (kalliimmat?) ketjut kestävät kuumavahattuna vieläkin pidempään.
Ketjujen huonous/hyvyys ei poista tarvetta niiden säännöllisestä huoltamisesta.Huonosti hoidetut kalleimmat ketjut tulevat kalleimmiksi ajan myötä.
Mikä tahansa kostea öljy, vaha tai rasva kerää likaa. Kovimmilla on maastopyörien ketjut, joihin wetlube ei sovi.
Itse ostan pinnaltaan vahvistetut halvat ketjut. Anonyymi kirjoitti:
Huonosti hoidetut kalleimmat ketjut tulevat kalleimmiksi ajan myötä.
Mikä tahansa kostea öljy, vaha tai rasva kerää likaa. Kovimmilla on maastopyörien ketjut, joihin wetlube ei sovi.
Itse ostan pinnaltaan vahvistetut halvat ketjut.Niin, siinä samaa mieltä että ketjujen huono hoitaminen "kostautuu" kyllä.
Pinnaltaan vahvistetut halvat ketjut. Eli siis mitkä?
Ovat kuitenkin todennäköisesti kalliimmat kuin sellaiset ketjut joissa ei mitään pintakäsittelyä ole tehty.- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Niin, siinä samaa mieltä että ketjujen huono hoitaminen "kostautuu" kyllä.
Pinnaltaan vahvistetut halvat ketjut. Eli siis mitkä?
Ovat kuitenkin todennäköisesti kalliimmat kuin sellaiset ketjut joissa ei mitään pintakäsittelyä ole tehty.Esim. EcoProteQ-teknologia suojaa ketjua ruostetta vastaan.
Joissakin ketjuissa on nikkeliä tai kromia.
Jokainen lisäaine tai käsittely lisää hintaa. - Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Tuolta ZFC:n sivuilta voi vaseliinemieskin käydä lukemassa todellisuutta ketjujen voitelua koskien
https://zerofrictioncycling.com.au/lubetesting/joo ei oo vaseliinin voittanutta, se on todidtettu
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Halvatkin ketjut saa kestämään kuumavahalla.
Mutta ketjutappien reikien kulumaa ei vahauskaan ehkäise. Tappi jyystää aikansa ja reikä antaa periksi vaikka kuinka voitelisi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Halvatkin ketjut saa kestämään kuumavahalla.
Kuumavaha vaan on monta kertaa kalliimpaa kuin ketjut.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuumavaha vaan on monta kertaa kalliimpaa kuin ketjut.
Paljonko ketjut maksaa? Onko ne sillä hinnalla hyvät vai huonot?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta ketjutappien reikien kulumaa ei vahauskaan ehkäise. Tappi jyystää aikansa ja reikä antaa periksi vaikka kuinka voitelisi.
Paljonko hyvät tapit maksaa ja millaisissa ketjuissa ne kuuluu kauppaan mukaan?
- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Ja hyvälaatuiset (kalliimmat?) ketjut kestävät kuumavahattuna vieläkin pidempään.
Ketjujen huonous/hyvyys ei poista tarvetta niiden säännöllisestä huoltamisesta.Ketju on käyttökampe. Kilometrit tulee täyteen kun ajaa. Sen hoitamiseen käytetty aika ja keittelyyn kalliissa liemissä kannattaa suhteutta ajettuihin kilometreihin ja ketjun hintaan paitsi jos se ketjun kanssa puljaaminen ole kiinnostavampi harrastus kuin pyörällä ajaminen.
Ketjuöljyn käyttäminen on ihan ok. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paljonko hyvät tapit maksaa ja millaisissa ketjuissa ne kuuluu kauppaan mukaan?
Isoksi venynyt kolo vaatii isompaa tappia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Isoksi venynyt kolo vaatii isompaa tappia.
Miksi et vastannut kysymykseen vai oletko Vaseliinimies, jonka huumori on loppuunajettu?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ketju on käyttökampe. Kilometrit tulee täyteen kun ajaa. Sen hoitamiseen käytetty aika ja keittelyyn kalliissa liemissä kannattaa suhteutta ajettuihin kilometreihin ja ketjun hintaan paitsi jos se ketjun kanssa puljaaminen ole kiinnostavampi harrastus kuin pyörällä ajaminen.
Ketjuöljyn käyttäminen on ihan ok.> Ketjuöljyn käyttäminen on ihan ok.
1. Kerääkö ketjuöljy likaa?
2. Mitä ketjuöljyä käytät, miten usein lisäät tai peset ketjua?
3) Paljonko aikaa kuluu ketjujen huoltoon ja tykkäätkö siitä?
4) Miten tuote (ketjuöljy) on pärjännyt testeissä?
5) Onko sama öljy sateella ja talvisin?
6) Paljonko ketjusi maksavat? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
> Ketjuöljyn käyttäminen on ihan ok.
1. Kerääkö ketjuöljy likaa?
2. Mitä ketjuöljyä käytät, miten usein lisäät tai peset ketjua?
3) Paljonko aikaa kuluu ketjujen huoltoon ja tykkäätkö siitä?
4) Miten tuote (ketjuöljy) on pärjännyt testeissä?
5) Onko sama öljy sateella ja talvisin?
6) Paljonko ketjusi maksavat?1. Kerääkö ketjuöljy likaa?
Se putsataan 3-4 kertaa viikossa. Vahat töhkääntyy rissapyöriin ja kasetteihin.
2. Mitä ketjuöljyä käytät, miten usein lisäät tai peset ketjua?
Merkillä ei ole merkitystä, toimivia ovat. Ei spreiattavia.
3) Paljonko aikaa kuluu ketjujen huoltoon ja tykkäätkö siitä?
10-15 min viikko, lenkin jälkeen muutama minuutti siihen menee.
4) Miten tuote (ketjuöljy) on pärjännyt testeissä?
Normaalisti on kestänyt omissa testeissä.
5) Onko sama öljy sateella ja talvisin?
Ei
6) Paljonko ketjusi maksavat?
15-20 euroa. Anonyymi kirjoitti:
Ketju on käyttökampe. Kilometrit tulee täyteen kun ajaa. Sen hoitamiseen käytetty aika ja keittelyyn kalliissa liemissä kannattaa suhteutta ajettuihin kilometreihin ja ketjun hintaan paitsi jos se ketjun kanssa puljaaminen ole kiinnostavampi harrastus kuin pyörällä ajaminen.
Ketjuöljyn käyttäminen on ihan ok.Ketju on kyllä mitä suurimmassa määrin "käyttökampe", mutta sen käyttöikään sekä käyttö-ominaisuuksiin (tehohäviö, melutaso sekä vaihtamistarkkuus) pystyy vaikuttamaan paljon niin ketjuvalinnalla kuin etenkin ketjun huollolla.
- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Ketju on kyllä mitä suurimmassa määrin "käyttökampe", mutta sen käyttöikään sekä käyttö-ominaisuuksiin (tehohäviö, melutaso sekä vaihtamistarkkuus) pystyy vaikuttamaan paljon niin ketjuvalinnalla kuin etenkin ketjun huollolla.
Ja vaseliinin säännöllisellä lisäämisellä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja vaseliinin säännöllisellä lisäämisellä.
"10-15 min viikko, lenkin jälkeen muutama minuutti siihen menee."
Kuukaudessa ketjuöljyä käyttämällä aikaa ketjujen huoltoon kuluu siis noin yksi tunti, siis eräällä henkilöllä.
Paljonko aikaa kuluu säännöllisellä vaseliinin lisäämisellä? Pitääkö puhdistaa, vai lisätäänkö vaseliini aina likaiseen ketjuun, kunnes ylimäärä tippuu ympäristöön? - Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Ketju on kyllä mitä suurimmassa määrin "käyttökampe", mutta sen käyttöikään sekä käyttö-ominaisuuksiin (tehohäviö, melutaso sekä vaihtamistarkkuus) pystyy vaikuttamaan paljon niin ketjuvalinnalla kuin etenkin ketjun huollolla.
Kaikkien testien mukaan kuumavaha on paras.
Kokemukseni mukaan kuumavahalla käsitelty ketju alkaa kuitenkin "ääntää" jo 200 - 300 kilometrin kohdalla. Valmistajan mukaan voitelu kuitenkin jatkuu hyvänä edelleen.
Ketjua ei tarvitse koskaan erikseen pestä kuin lämpimällä vedelle, harjaa tai kemikaaleja ei tarvita. Vaha ei kerää mitään likaa maantieltä tai tavallisilta poluilta, eri asia on märkä muta, josta ei ole kokemusta. Vaha ei sotke lainkaan rattaita, kampia, vanteita tai runkoa, sillä vaha pysyy ketjussa kuin tauti.
Yksi vahaus alusta loppuun kestää noin 20 minuuttia, josta suurin osa kuluu odottamiseen sekä ketjun irrottamiseen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"10-15 min viikko, lenkin jälkeen muutama minuutti siihen menee."
Kuukaudessa ketjuöljyä käyttämällä aikaa ketjujen huoltoon kuluu siis noin yksi tunti, siis eräällä henkilöllä.
Paljonko aikaa kuluu säännöllisellä vaseliinin lisäämisellä? Pitääkö puhdistaa, vai lisätäänkö vaseliini aina likaiseen ketjuun, kunnes ylimäärä tippuu ympäristöön?Kilometrejä tulee viikossa noin 300-500km. Jos 5 ajoa viikossa ja 2 minuuttia menee kerta niin 10min tulee viikossa. Mielestäni kohtuullinen ajettuihin kilometreihin nähden.
Kuumavahaamista en ole edes ajatellut, liian aikaavievää. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kilometrejä tulee viikossa noin 300-500km. Jos 5 ajoa viikossa ja 2 minuuttia menee kerta niin 10min tulee viikossa. Mielestäni kohtuullinen ajettuihin kilometreihin nähden.
Kuumavahaamista en ole edes ajatellut, liian aikaavievää."en ole edes ajatellut"
Niinpä, äläkä ajattele tästä eteenpäinkään. Tee niin kuten olet aina tehnyt - turha ehjää on korjata.
Ajat niin lyhyitä matkoja, että sinulle hukatut watit eivät merkitse mitään. Watteja ajattelevat vain ne, jotka ajavat paljon tai kovaa. Tavikselle ihan turhaa hukkaa ajatuksille.
Suosittelen paljon ajaville tai kovaa ajaville. Ehkä myös niille, jotka vihaavat likaisten ketjujen huoltoja. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"en ole edes ajatellut"
Niinpä, äläkä ajattele tästä eteenpäinkään. Tee niin kuten olet aina tehnyt - turha ehjää on korjata.
Ajat niin lyhyitä matkoja, että sinulle hukatut watit eivät merkitse mitään. Watteja ajattelevat vain ne, jotka ajavat paljon tai kovaa. Tavikselle ihan turhaa hukkaa ajatuksille.
Suosittelen paljon ajaville tai kovaa ajaville. Ehkä myös niille, jotka vihaavat likaisten ketjujen huoltoja.Voi kuullostaa hämmästyttävälle mutta ketjun voi voidella siihen tarkoitetulla ketjuöljyllä. Tämä tuntuu monelta nykyään unohtuvan.
Keittelisitkö itse 20 euron ketjua tuntikausia kuukaudessa kalliissa liemissä ja irrottelisit kejua viikottain? Olisi mielenkiintoista kuulla perusteluja tällä toiminnalle.
Watit eivät toisiaan merkitse itselleni mitään. Anonyymi kirjoitti:
Voi kuullostaa hämmästyttävälle mutta ketjun voi voidella siihen tarkoitetulla ketjuöljyllä. Tämä tuntuu monelta nykyään unohtuvan.
Keittelisitkö itse 20 euron ketjua tuntikausia kuukaudessa kalliissa liemissä ja irrottelisit kejua viikottain? Olisi mielenkiintoista kuulla perusteluja tällä toiminnalle.
Watit eivät toisiaan merkitse itselleni mitään.Ei kai siinä mitään hämmästyttävää ole, isoin osa kuitenkin yhä käyttää näitä erilaisia öljyjä polkupyörän ketjujen kanssa.
Nopea laittaa mutta hidas puhdistaa (ketjua kun pitäisi pitää myös puhtaana, eikä vain lisätä siihen uutta öljyä likaiseen ketjuun).
Noiden välissä on vielä se kolmas vaihtoehto (mitä itse käytän), eli nestemäiset vahapohjaiset aineet mitä levitetään ketjuun perinteisten öljyjen tapaan, mutta ne toimivat ketjussa kuumavahojen tapaan mutta eivät tietysti aivan niin hyvin/pitkään kuin nuo kuumavahat.
Itselleni ketjujen toiminta sekä äänettömyys merkitsevät paljon, ei niinkään hinta taikka asiaan käytettävä aika (eli lopputulos on tärkein) ja tuolla REX:n Domestiquella olen tällähetkellä omasta mielestäni päässyt parhaimpaan lopputulokseen eri aspektit huomioon ottaen.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voi kuullostaa hämmästyttävälle mutta ketjun voi voidella siihen tarkoitetulla ketjuöljyllä. Tämä tuntuu monelta nykyään unohtuvan.
Keittelisitkö itse 20 euron ketjua tuntikausia kuukaudessa kalliissa liemissä ja irrottelisit kejua viikottain? Olisi mielenkiintoista kuulla perusteluja tällä toiminnalle.
Watit eivät toisiaan merkitse itselleni mitään."Watit eivät toisiaan merkitse itselleni mitään."
Kyllä, se oli heti nähtävissä.
Suosittelen paljon ajaville tai kovaa ajaville. Ehkä myös niille, jotka vihaavat likaisten ketjujen huoltoja. Anonyymi kirjoitti:
Kuumavaha vaan on monta kertaa kalliimpaa kuin ketjut.
Kuumavaha-paketti kyllä itsessään on kalliimpi kuin useimmat ketjut, mutta sillä ydellä paketillisella taasen tekee useita kymmeniä käsittelykertoja.
Eli yhdelle kuumavaha-käsittelylle sitten ei juuri hintaa tule, etenkin jos suhteuttaa sen siihen että yhdellä käsittelyllä ajaa monia satoja kilometrejä.
- Anonyymi
Itselläni on Helkama Kulkuri, 3 vaihteinen navassa, vuodelta 1973, alkuperäisin polkimin, rattain ja ketju. Eikä näy kulumaa. Ajettu yli 70.000 km. Eikä ikinä ollut huollossa. Ajettu Ilomantsin pogostoilla. Käyty vapaan Venäjän aikana jopa Petrosavotskissa ja Helsingissäkin.
- Anonyymi
Tuo pyörä ilman muuta täysi romu. Eihän sillä ole edes eksoottista nimeäkään. Sitä paitsi, veikkaan, että siinä ei ole yhtään hilikuituisia osia. Sitä paitsi, vaihteitakin on vain kolme, tai ei se haittaa jos on moottori, mutta kun tuollaiata viritystä pitäisi varmaan ihan itse POLKEA! Siinähän voi tulla vaikka hiki ja väsymys tai muuta yhtä kamalaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo pyörä ilman muuta täysi romu. Eihän sillä ole edes eksoottista nimeäkään. Sitä paitsi, veikkaan, että siinä ei ole yhtään hilikuituisia osia. Sitä paitsi, vaihteitakin on vain kolme, tai ei se haittaa jos on moottori, mutta kun tuollaiata viritystä pitäisi varmaan ihan itse POLKEA! Siinähän voi tulla vaikka hiki ja väsymys tai muuta yhtä kamalaa.
Näin on. Kuka tahansa oikea pyöräilijä, esim. Santtu osaa määritellä oikean pyörän, sekä oikean tavan pyöräillä oikealla pyörällä.
- Anonyymi
Napavaihteisen ketjussa paksummat levyt ja linja aina suora eli ei tule avovaihteisessa tapahtuvaa sivuttaisliikehdintää kun rattahalta toiselle ketju hypähtelee aina kuskin oikkujen mukaisesti.
Olet itse huoltanut pyöräsi eikä sillä ole ajettu kuin 17 000 km.
- Anonyymi
Paljonko kannattaa maksaa niistä ja paljonko on liikaa?
- Anonyymi
Kaikki mitä et halua tai pysty maksamaan, on liikaa.
- Anonyymi
Ehkä tuollainen ikipyörä on toisille romu, itselle se on liikkumaväline. Samanlaisilla mennään ainakin täällä Hankasalmella. Moni on myös huomannut, että akkupyörä on aina vialla jostain. 2000-luvun mankelit ovat siis romuja.
PS. katso Velogin "oletko aina mitannut ketjun väärin"Eihän siinä mitään jos vanha pyörä täyttää käyttäjänsä terpeet, niin mikäs siinä.
Jokainenhan tekee valintansa omien lähtökohtiensa mukaisesti.- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Eihän siinä mitään jos vanha pyörä täyttää käyttäjänsä terpeet, niin mikäs siinä.
Jokainenhan tekee valintansa omien lähtökohtiensa mukaisesti.Vanha pyörä toimii, kun muistaa laittaa vaseliinia.
- Anonyymi
Hankkimalla 50kpl niitä voi vaihtaa joka kesä.
- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Hankkimalla 50kpl mitä?
Pyöriä. Niitä kun kierrättää, niin kestää aika pitkään samoilla ketuilla ajaminen.
- Anonyymi
Hankasalmisen kannattais käyvä kylällä. Kunta on ostanut niile vanhuksille, jokka puotettiin kotihoiosta sähköpyörät. Niillä käyvät amusella kaupoissa. Ei net pysty ajamaan nuoruutensa Monarkeilla.
- Anonyymi
Kyllä jos opettelisi d-kirjaimen, voisi olla elämä onnellisempaa, Tuosta sössötyksestä ei ihminen selvää saa!
MInä (en siis "ite" kuten tyhmät saovat ja kirjoittavat, pesen ja voitelen ketkut jokaisen käyttökerran jälkeen. Niin ne kestävät paremmin ja eivät kuluta rattaita. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä jos opettelisi d-kirjaimen, voisi olla elämä onnellisempaa, Tuosta sössötyksestä ei ihminen selvää saa!
MInä (en siis "ite" kuten tyhmät saovat ja kirjoittavat, pesen ja voitelen ketkut jokaisen käyttökerran jälkeen. Niin ne kestävät paremmin ja eivät kuluta rattaita.Muista laittaa aimo annos vaseliinia
- Anonyymi
Niin mie kattelin että 80 vuotiaat poloki kolmipyöräisiä akkutuettuja. Non hyviä kotihoijon korvaajia, etenki muistisairaile ja sokioille. Varokaa Orpolan asukkeja, joita ollaan likvidoimassa.
- Anonyymi
>>> Nopea laittaa mutta hidas puhdistaa (ketjua kun pitäisi pitää myös puhtaana, eikä vain lisätä siihen uutta öljyä likaiseen ketjuun).
Hyvin sanottu öljyistä (ja vaseliineista). Jos kunnolla haluaa pestä, tarvitaan aikaa, harjausta ja liuottimia. Sen lisäksi pitää pestä rattaat ja takavanne sekä varsinkin takatukivarsi. Liika öljy ja vaseliini kun lämpenee, se roiskuu nopeuden kasvaessa aina ympäristöönsä ja tarttuu kiinni jopa vaatteisiin. Ketjujen likaisuuden - tai kuluneisuuden - näkee kun ne liottaa kirkkaassa liuottimessa.
Jos tai kun on mielestään löytänyt sopivan öljyn (tai vaseliinin), öljy pitää kohdistaa tipoittain nivelille, ei rullille tai lenkille. Se on ainoa tai ainakin paras tapa voidella eniten kuluvat kohdat eli tappi ja ulomman lenkin holkki, ja samalla estää kaikkien paikkojen töhriintyminen. Vaseliinin tunkeutuvuus nivelelle on huono.
Onpa ketjut hyvät tai huonot tahi kalliit tai halvat, niiden rakenne on sama ja voitelun periaate on sama. Pyörän ketjuissa ei käytetä kestovoitelua, joka on tapana eräissä muissa ketjuissa. Kovemmassa käytössä olevaa ketjukalustoa on jo pitkään lisäksi voideltu vahoilla.- Anonyymi
Nestemäiset vahat kerääntyy rissapyöriin ja kasetin rattaiden väliin josta niitä saa raaputella. Öljy on helppo huuhdella ja liottaa pos sieltä minne se ei kuulu.
Öljyä ei tule käyttää ylenmäärin ja ketju pyyhkäistään lopuksi rätin läpi ylimääräisistä öljyistä kuten nestevahojen kanssa suositellaan tekemään. Tippa per nivel on hyvä metodi.
Ketjun voi laittaa vinoon (isolta rattaalta isolle) niin öljy menee paremmin nivelille.
Öljyn etu on se että se ei tarvi etukäteissuunnittelua vaan ketjun voi huoltaa muutamassa minuutissa ennnen lenkille lähtöä. Netevahoilla on kuivumisaika. Kuumavahausta ei kannata edes harkita jos ilmaantuu yllättäen mahdollisuus lähteä parin runnin lenkille.
Lisäksi ketjuöljyjä löytää lähes kaupasta kuin kaupasta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nestemäiset vahat kerääntyy rissapyöriin ja kasetin rattaiden väliin josta niitä saa raaputella. Öljy on helppo huuhdella ja liottaa pos sieltä minne se ei kuulu.
Öljyä ei tule käyttää ylenmäärin ja ketju pyyhkäistään lopuksi rätin läpi ylimääräisistä öljyistä kuten nestevahojen kanssa suositellaan tekemään. Tippa per nivel on hyvä metodi.
Ketjun voi laittaa vinoon (isolta rattaalta isolle) niin öljy menee paremmin nivelille.
Öljyn etu on se että se ei tarvi etukäteissuunnittelua vaan ketjun voi huoltaa muutamassa minuutissa ennnen lenkille lähtöä. Netevahoilla on kuivumisaika. Kuumavahausta ei kannata edes harkita jos ilmaantuu yllättäen mahdollisuus lähteä parin runnin lenkille.
Lisäksi ketjuöljyjä löytää lähes kaupasta kuin kaupasta.Kerro lisää rattaiden, kasetin ja rissapyörien puhdistuksesta. Miten se tehdään parhaiten, onko se puhdasta hommaa ja mitä tarvikkeita tarvitaan?
Kun on napavanne, asia on helppoa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kerro lisää rattaiden, kasetin ja rissapyörien puhdistuksesta. Miten se tehdään parhaiten, onko se puhdasta hommaa ja mitä tarvikkeita tarvitaan?
Kun on napavanne, asia on helppoa.Ensin syödään jäätelö ja siitä saadulla tikulla voi raapia rissapyörät. Tarvittaessa pieni ruuvimeissselikin käy.
- Anonyymi
Sedis sport ketjut on parhaat
- Anonyymi
Muuten hyvä mutta valmistus loppui jo 80-luvulla.
- Anonyymi
Likaisen kasetin (ja ketjun) huolto.
Pidetään nesteenpitävät hanskat kädessä koko ajan.
Pannaan työvaatteet päälle ja huolehditaan ilmanvaihdosta, yleensä ulkona.
Irrotetaan takavanne ja ketjut.
Tarvitaan kasettiavain ja otetaan kasetti irti.
Valitaan iso astia, kaadetaan sinne tärpätti, pannaan kasetti likoamaan tärpättiastiaan, samalla ketjut voivat liota.
Harjataan kasetti ja ketjut puhtaaksi harjalla, varotaan roiskimasta mönjää kaikkialle.
Kuivataan kasetti ja ketjut.
Voidellaan ketjut ja kuivataan ketjut.
Kootaan pyörä.
Hankkiudutaan eroon likaisista räteistä.
Mietitään mitä tehdään likaiselle tärpätille, mutta ei kaadeta maahan, vesistöön tai viemäriin.
Tunnin tai kahden tunnin kuluttua kaikki on taas kunnossa ja valmiina polkumatkalle.- Anonyymi
Sitä ennen syödään tikkujäätelö, ja jäätelötikulla sitten sorkitaan niitä kaikkia välejä.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 396925
- 323908
- 453280
- 342844
- 162662
- 372228
- 162176
- 372092
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons482047- 391980