Seuraavaksi Konklaavi

Anonyymi-ap

Maanantainako se alkaa? Uuden paavin valinta.

Olen nähnyt elokuvan "Enkelit ja demonit", jännitystä konklaavin ympärillä.

40

438

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
    • Anonyymi

Katolilaiset vaikuttavat vähän samanlaisilta kuin lestadiolaiset: eivät halua kommunikoida "vääräuskoisten" kanssa.

Ymmärrän kyllä, täällä netissä kun on monenlaisia toisenuskoisia suunsoittajia, suvaitsemattomia itsekin. Typeryksille ja haistattelijoille ei kannattakaan vastata.

Mutta noin yleisestikin ottaen, tuntuu kuin muuri välillämme.

Itse en tunnusta katolilaista oppia kaikkineen, mutta tunnustan ja koen myös monenlaista hengellistä yhteyttäkin. Samoin itse koen myös esim. ortodoksien kohdalla. Tiedä sitten mitä ortodoksit itse minusta ja uskostani ajattelevat.

Nimi "Luther" tuntuu herättävän kuohuntaa molemmissa katolilaisuuksissa. On kuin joku paholainen, oikean opin vihaaja, pahasuinen juoppo! Ja tämä koskien jo pelkästäänkin hänen teologiaansa ("jos sitä nyt voi teologiaksi kutsuakaan!"?)

Minä koen M. Lutherin toisin. Hänen kirjoitustensa kautta itse löysin armollisen Jumalan. Jeesus Herran, Taivasten sotapäällikön ja Vapahtajamme. Totuuden Pyhän Hengen. "Se sana seisoo vahvana..."

Makunsa kullakin.

Minusta ortodoksisuus vaikuttaa kansanomaisemmalta. Katolilaisuus taas vähän niinku kylmemmän "viralliselta". Ehkä se "virallisuus" on opillista pikkutarkkutta. No, hyvä niinkin.

• Anonyymi

Omia oppeja halutaan suojella estämällä ulkopuolinen informaatio.

Katolilaiset vaikuttavat vähän samanlaisilta kuin lestadiolaiset: eivät halua kommunikoida "vääräuskoisten" kanssa.

Lestadiolaiset eivät saaneet edes katsoa televisiota.

• Anonyymi kirjoitti:

Kyllä kristillisyydessämme saa katsoa televisiota. Televisiosta ei vain saa katsoa niitä ohjelmia.📺

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

>>Omia oppeja halutaan suojella estämällä ulkopuolinen informaatio.<<

Tämä on kyllä hyvä ja ymmärrettävä selitys asialle. Ekumenia ei kaikilta osin ole hyväksi.

Kohtelias yhdessäolo, tällainen ekumenia kylläkin, mutta ei sellainen, että toisenuskoiset ottavat joitain tapoja esim. katolilaisilta ja ortodokseilta, mutteivät kuitenkaan asennoidu niihin samoin ja samalla kunnioituksella kuin nämä. Silloin tällainen kulttuurivarkaus voi jopa loukata näitä.

Esim. ikonit eivät ole "kauniita tauluja Neitsyt Mariasta".

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

>>Omia oppeja halutaan suojella estämällä ulkopuolinen informaatio.<<

Tämä on kyllä hyvä ja ymmärrettävä selitys asialle. Ekumenia ei kaikilta osin ole hyväksi.

Kohtelias yhdessäolo, tällainen ekumenia kylläkin, mutta ei sellainen, että toisenuskoiset ottavat joitain tapoja esim. katolilaisilta ja ortodokseilta, mutteivät kuitenkaan asennoidu niihin samoin ja samalla kunnioituksella kuin nämä. Silloin tällainen kulttuurivarkaus voi jopa loukata näitä.

Esim. ikonit eivät ole "kauniita tauluja Neitsyt Mariasta".

Kotonani olen uskoltani "wanhalutherilainen", tietyin herätysliike-vaikuttein.

- Ortodoksisessa kirkossa yritän osallistua mukana liturgiaan ja siellä todella mielessäni tarkoitan kaikkea mitä sanon ja teen.

Kun lausutaan Nikean uskontunnustus, niin jouduin aikanaan miettimään kohdassa "... Uskon yhteen, pyhään, katoliseen ja apostoliseen kirkkoon..." Siis, sanat: "... Uskon katoliseen kirkkoon...". Ortodoksinen kirkko on myös katolilainen kirkko. 1100-luvulla vanha Katolinen kirkko jakaantui kahtia: sekä Bysantin että Rooman katolisiin kirkkoihin.

Kelasin pikavauhtia... Kyllä! Kyllä minä tämän tunnustan!

- Luterilaisessa kirkossa sanotaan: "... Uskomme yhden, pyhän, yhteisen ja apostolisen kirkon..."

- Katolinen kirkko: "... Ja yhteen, pyhään, katoliseen ja apostoliseen kirkkoon..."

Tunnustan myös nämä, kristinuskon alkuperäiset, katoliset kirkkokunnat. Ilman näitä meillä ei olisi kristinuskoa. Aamen.

• Anonyymi

Näin, tulevan Konklaavin aikaan, pitääkin taas tallenteista katsoa tuo leffa ("Enkelit ja demonit"). Kuinkahan tarkasti se seuraa Katolisen kirkon toimintamalleja noin muuten (poissulkien elokuvan murhat)? Mielestäni symppis kertomus niistä piispa-papparaisista.

Jostain syystä Hollywoodin elokuvatuotanto, esim. kauhuelokuvien kohdalla, antaa protestanteille kyllä hiukan kummallista kuvaa katolilaisten pappien esim. demonien karkoittamisrituaaleista.

Pakko sanoa, etten itse usko pahojen henkien poistuvan aina niillä metodein. Muistuttavat taikatemppuja. Mutta... Jos ne todistetusti ovat toimineet, no hyvä sitten niin.

• Anonyymi

Konklaavi alkaa 7. toukokuuta.

• Anonyymi

Jokohan ovat päivittäneet savumerkin väritelevision aikakauteen..?

• Anonyymi

Se savu tulee niistä äänestyslipuista jotka poltetaan.

Erivärinen savu tulee kun siihen paloastiaan lisätään jotain tiettyä heinää.

• Anonyymi

Uudeksi paaviksi valitaan hyvin todennäköisesti italialainen. Vahvimmat ehdokkaat ovat Matteo Zuppi, Pietro Parolin ja Pierbattista Pizzaballa. Kolme edellistä paavia ovat olleet ei-italialaisia ja edellisestä italialaisesta paavista on jo 46 vuotta, johtuen Johannes Paavali II pitkästä valtakaudesta. Vaikka kirkko onkin kansainvälinen niin Vatikaanin hierarkia on vahvasti italialaispainotteinen ja italialaisia kardinaaleja on huolettanut jo pitkään, että korkea-arvoiset nimitykset valuvat yhä enenevissä määrin ulkomaille. Tästä syystä italialaiset kardinaalit näissä vaaleissa liittoutunevat ja äänestävät “oman kylän miehen” Pyhän Pietarin valtaistuimelle. Tätä ei toki ääneen lausuta mutta näin he tekevät ennen kuin italialaisten hyväveli-verkosto on lopullisesti menetetty.

• Anonyymi

Tuo on ymmärrettävää ja mielestäni jopa oikein, sillä kyse on roomalais-katolilaisesta, eli italialaisesta kirkosta.

Muutama ulkomaalainen aina joskus, mutta käsittääkseni syvin ymmärrys tuohon uskoon on aina sen "omilla". Franciscushan oli myös juuriltaan, eli kulttuuriltaan italialainen.

• Anonyymi

Katsoin eilen loppuun tuon elokuvan "Enkelit ja demonit".

Siinä saa mm. erilaista, pientä tietoutta joistain Katolisen kirkon omista tavoista.

Kirja ja elokuva ovat tietenkin fiktiota ja sisältävät myös mahd. kirjailija D. Brownin omia käsityksiä ja värityksiä asioista.

Toinen, vieläkin hurjempi fiktio on kirja / elokuva "Da Vinci-koodi".

Molemmissa, kuten kaikissa D. Brownin kirjoissa / elokuvissa, kaahataan lujaa vauhtia autoilla ympäri maata ja kaupunkia.

• Anonyymi

Ydin niissä pahuuksissa on että uskotaan merkkeihin ja rituaaleihin kun ei ole oikeaa uskoa Jumalaan.

Jumalallahan on kuitenkin aina kaikki valta mutta ihminen pyrkii yhteyteen pahuuden voimien kanssa rituaaleilla ja merkeillä.
        Kaupunkikaavassa voidaan siis kaupunki pyhittää pahuudelle josta sitten tulee kirous, onnettomuudet, rikokset, mafia .....

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ydin niissä pahuuksissa on että uskotaan merkkeihin ja rituaaleihin kun ei ole oikeaa uskoa Jumalaan.

Jumalallahan on kuitenkin aina kaikki valta mutta ihminen pyrkii yhteyteen pahuuden voimien kanssa rituaaleilla ja merkeillä.
        Kaupunkikaavassa voidaan siis kaupunki pyhittää pahuudelle josta sitten tulee kirous, onnettomuudet, rikokset, mafia .....

Joo, "merkkejä ja rituaaleja".

Elokuva "Omen" (kertoo antikristuksesta) on täynnä erilaisia "katolilaisia" rituaaleja, joilla uskovat ajettavan pahaa pois. Tosin kyseessä on tietenkin kirjailijan sekä eri pappien omat, taikauskoiset puuhastelut, joista seremonioista itse Vatikaani saattaisi olla toista mieltä.

Juutalaisuus, sen sisältämä kabbalismi on samanlaista, mutta omien uskomustensa mukaan. Kun pitää saada demoni talosta tai ihmisestä käpälämäkeen, niin suorittavat jos mitäkin riittejä ja taikuuksia.

Tosielämässä: lähteekö paha todellakin noilla menoilla? Itse protestanttina en oikein usko... Meillä on näissä kohdin toisenlaiset oletukset.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

>>Kaupunkikaavassa voidaan siis kaupunki pyhittää pahuudelle josta sitten tulee kirous, onnettomuudet, rikokset, mafia ..... <<

Rooman valtakunta ja kaupunki on historiassaan ollut monessa mukana, ollut monenlaisen toiminnan keskus.
        - Siellä on vallinnut mm. muinaispakanuus, karmea julmuus.
        - Sieltä, laajemmasta antiikin valtakunnasta, yhdessä Bysantin ja kreikkalaisùuden kanssa, on lähtenyt kristinusko sekä länsimainen sivistys.

Nykyinen EU on muinainen, entisestään laajentunut Rooman valtakunta.
        - Uskonnollisesti katsoen jälleen pakanallinen, ateistinen ja jumalaton.

Ja taas Rooma ja Bysantti ottavat sotilaallisesti yhteen, nyt Ukrainassa.
        - Roomalainen pakanuus vastaan Bysantin ortodoksinen usko.

• Anonyymi

IS - Paavin valinta on alkanut:
        https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011212006.html

Jännittävää on. Etenkin katolilaisille paavi on hengellinen isä. Mutta myös muun kirkkoiset ja uskoiset voivat kunnioittaa häntä hänen hengellisen sekä maallisen työnsä vuoksi.

Täysin maallisille ihmisille hän on lähinnä suuri, poliittinen vaikuttaja.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jännittävää on. Etenkin katolilaisille paavi on hengellinen isä. Mutta myös muun kirkkoiset ja uskoiset voivat kunnioittaa häntä hänen hengellisen sekä maallisen työnsä vuoksi.

"hengellinen isä"

Mutta Jeesus sanoo näin:

Ja isäksenne älkää kutsuko ketään maan päällä, sillä yksi on teidän Isänne, hän, joka on taivaissa.
        Älkääkä antako kutsua itseänne mestareiksi, sillä yksi on teidän mestarinne, Kristus.
        Matt. 23:9-10

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"hengellinen isä"

Mutta Jeesus sanoo näin:

Ja isäksenne älkää kutsuko ketään maan päällä, sillä yksi on teidän Isänne, hän, joka on taivaissa.
        Älkääkä antako kutsua itseänne mestareiksi, sillä yksi on teidän mestarinne, Kristus.
        Matt. 23:9-10

Noinhan tuo Raamatussa on.

Paavi nyt kuitenkin on Katolisen kirkon pääpiispa. Hänen olemassaololleen me muut emme voi mitään.

Kyllä noita virhetermejä sun muita virheitä on muissakin kristillisissä kirkoissa ja lahko-"seurakunnissa".

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Pari linkkiä, joiden kautta helpompi seurata. Valittaisiinkohan uusi paavi jo tänään...

Vatican News:
        https://www.vaticannews.va/en.html

Pietarin aukio, LIVE:
        https://www.youtube.com/watch?v=J6MqpK91bEA
        *

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Noinhan tuo Raamatussa on.

Paavi nyt kuitenkin on Katolisen kirkon pääpiispa. Hänen olemassaololleen me muut emme voi mitään.

Kyllä noita virhetermejä sun muita virheitä on muissakin kristillisissä kirkoissa ja lahko-"seurakunnissa".

Paavi on enemmän kuin joku "virhetermi". Paavi on katolisuuden mukaan Pietarin seuraaja ja Jumalan Pojan sijainen maan päällä. Toisin sanoen täyseksytystä.

Eräs ex-katolinen, nykyinen uudestisyntynyt uskova ja kristitty pastori, on sanonut, että Jeesus ei alun alkaenkaan Pietarin harteille asettanut mitään seurakuntaa, kuten katoliset virheellisesti opettavat.

Kun Jeesus kysyi: "Kenenkä te sanotte minun olevan?", niin Pietari vastasi hänelle: "Sinä olet Kristus, elävän Jumalan Poika". Tähän Jeesus vastasi, että "....tälle kalliolle minä rakennan seurakuntani".

Jeesus siis viittasi Pietarin sanomiin sanoihin, eikä Pietariin itseensä. "Kristus, elävän Jumalan Poika" on siis se kallio, jolle Jeesus sanoi rakentavansa seurakunnan. Eli Hän itse on se kallio.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Paavi on enemmän kuin joku "virhetermi". Paavi on katolisuuden mukaan Pietarin seuraaja ja Jumalan Pojan sijainen maan päällä. Toisin sanoen täyseksytystä.

Eräs ex-katolinen, nykyinen uudestisyntynyt uskova ja kristitty pastori, on sanonut, että Jeesus ei alun alkaenkaan Pietarin harteille asettanut mitään seurakuntaa, kuten katoliset virheellisesti opettavat.

Kun Jeesus kysyi: "Kenenkä te sanotte minun olevan?", niin Pietari vastasi hänelle: "Sinä olet Kristus, elävän Jumalan Poika". Tähän Jeesus vastasi, että "....tälle kalliolle minä rakennan seurakuntani".

Jeesus siis viittasi Pietarin sanomiin sanoihin, eikä Pietariin itseensä. "Kristus, elävän Jumalan Poika" on siis se kallio, jolle Jeesus sanoi rakentavansa seurakunnan. Eli Hän itse on se kallio.

Joosefin poika kylläkin viittasi siihen Kallioon, joka on Jumalan sanassa, Toorassa. Siihen pyhään vuoreen, joka on Jumalan muovaama, toisin kuin Jerusalemin temppeli, jonka Joosefin poika hylkäsi. Se Jumalan asuinsija, jonka luokse Joosua (kreik. Jeesus) johdatti 12 heimon Israelin, kun Juuda ei ollut vielä eronnut Israelista ja siirtynyt liiton kannalta "kuolleisiin".

Mutta totuudella ei ole mitään merkitystä paavin valinnassa, joten jatkakaa rauhassa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jokainen uskova on samassa mielessä kuin paavikin Jumalan Pojan eräänlainen sijainen, eli edustaja maan päällä. Paavin tehtävä on täysin raamatullinen. Minäkin, uskossa Jeesukseen, olen Jumalan Pojan edustaja maan päällä! Paavaliko se kirjoitti, että olemme "Jeesuksen kirjeitä maailmalle".

Sinä selvästikään et ole, etkä halua olla. Etkä mitenkään sallisi muidenkaan olla.

Pappeus kuuluu jokaiselle Jeesusessa elävälle kristitylle. Jeesus kuitenkin asetti myös seurakunta-järjestyksen ja juutalaisen perimän mukaan Jumalalla on myös erityisesti valittu papisto, joka johtaa seurakuntaa. Paavalikin kirjoitti tästä, seurakunnan johtajista ja seurakunnan nimissä työskentelevistä. Paavi on pappi, (Katolisen) kirkon papiston korkein piispa.

Minua ei paavi millään tavoin ahdista. Itse suhtaudun häneen ehkä lievemmällä varmuudella ja ihailulla kuin katolilaiset, mutta kykenen kunnioittamaan myös heidän näkemystään.

Vanha, jakautumaton Katolinen kirkko aikoinaan antoi meille kristinuskon. Siinä alkuperäisessä kirkossa ei tosin tainnut olla "paavin" virkaa? Paavius alkoi Kirkon jakautumisesta 1100-luvulla? Rooman piispa korotti itsensä muita piispoja korkeammaksi ja myös siksi Kirkko jakautui. Syitä oli ilmeisesti joitain muitakin, en tarkemmin tunne asiaa. (Näin on minulle asiasta kertonut suomalainen ortodoksi. Ortodoksit eivät tunnusta paavia sellaisenaan kuin Rooman kirkko hänet opettaa.)

Venäjän Kaksoiskotka muuten kuvaa Yhtä, jakamatonta Katolista kirkkoa. Toiset linnun kasvot katsovat kohti Bysanttia (itää), toiset kohti Roomaa, (länttä). Matkaoppaamme Pietarin Pietari-Paavalin linnoituksella kertoi mm. tämän.

Jos et itse usko katolilaisittain, miksi et salli heidän uskoa? Luther aikoinaan kirjoitti tästä parikin asiaa.

Anabaptistien noustua Syvyydestä hyökkäämään Kirkon uudistunuttakin uskoa vastaan, koskien mm. vauvojen kastamista, hän toisti Jeesuksen sanat:

Matteus 28: 19, 20
        19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
        20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."

Joka päivä. Ennen anabaptisteja ei n. 1500 (n. 1200?) vuoteen ollut muita kristittyjä kuin katolilaisia, joten Lutherin mukaan maailmassa oli siis kuitenkin "joka päivä" täytynyt olla vähintään kolme oikeaa Jeesuksen seuraajaa, opetuslasta. Muutoin Hän olisi sanonut "... minä olen sinun kanssasi..." tai "...teidän molempien kanssa..." Koska Jeesus sanoi "... teidän kanssanne..." oikeita kristittyjä, kuitenkin lapsena kastettuja ja "silti" uskovia, täytyi siis joka päivä olla vähintään kolme tai enemmän, Jeesuksen sanoista aina maailman loppuun asti.

Lapsikaste ei siis ainakaan ollut voinut poistaa tai estää heissä tätä Jumalan lapseutta, Jeesuksen läsnäoloa heidän luonaan.

En (enää) kuulu mihinkään kirkkoon tai seurakuntaan, mutta tunnustan pääosin alkuperäistä, lutherilaista vanhurskauttamisoppia. Odotan jännityksellä kenestä tulee uusi paavi. 😏

• Anonyymi

Jälleen jännätään, ohjaako Herra paavin istuimelle miehen, joka vihdoin viimein ohjaisi katolisia oikeaan uskoon. Vai salliiko Hän sen, että pallille nousee entistäkin eksyneempi paavi.

Pierbattista Pizzaballa on kardinaali ja paaviehdokas, joka on tullut tunnetuksi protestanteillekin Jerusalemin Palmusunnuntain kulkueesta. Hän on tässä mukana vuosia ollut.

• Anonyymi

Pizzaballa on myös italialainen ja sopisi kansalaisuutensakin puolesta vanhaan profetiaan, jonka mukaan viimeinen paavi, ennen Jeesuksen paluuta, on "Peter The Roman", Roomalainen Pietari. NImitys saattaa yksinkertaisesti viitata siihen, että viimeinen paavi tulee oman maan kansasta.

Tosin paaviehdokkaina on muitakin italialaisia kardinaaleja, mm. Parolin, joka on toinen vahva ennakkosuosikki paaviksi, Pizzaballan lisäksi.

• Anonyymi

Pierbattista Pizzaballa vaikuttaa aika nuorekkaalta herralta, kuvista päätellen suorastaan hulivililtä.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Pierbattista_Pizzaballa

Taidankin kannattaa häntä.

Toinen italiaano, Parolin on (kuvista päätellen) "arvokkaampi" herra.

Pizzaballa kyllä pistäisi Katoliseen kirkkoon kenties sellaista vauhtia, josta hurskaammat eivät välttämättä pitäisi, luulen. Mutta olihan Franciscuskin huumorintajuinen henkilö.

On kuitenkin ajateltava a) uskon b) kirkon parasta.

• Anonyymi

Joitain protestantteja hänen arabi-keskeisyytensä saattaa ärsyttää, suorastaan demonisoida hänet. Mutta Pyhässä Maassa perinteiset kristityt ovat vähintäänkin vuosisatoja olleet lähinnä arabeja.

Melkeinpä veikkaan, että Pierbattistasta tulee paavi.

• Anonyymi

Katolisuus on pitkälti harhaoppia pyhimysoppeineen ja Marian palvomisineen ym. väärine asioineen.

Mutta tykkään ihan tolkuttomasti katolisesta (gregoriaanisesta) "Pyhimyslitaniasta" (The Litany of the Saints), jota on paavin kuoleman yhteydessä ja konklaavin aikaisissa Jumalanpalveluksissa laulettu. 😂 Komeaa laulantaa ja komeita Raamatun hahmoja mainitaan tuossa litaniassa. Tosin myös katolisten omia pyhimyksiä.

• Anonyymi

Asiahan ei minulle kuulu, mutta nymmää petyin.

Jenkki paaviksi! Leo XlV.

Herttaisesti tuo kyllä hymyilee ja vaikuttaa hyvin "paavilliseltakin".

Siunausta katolilaisille. ✨️

• Anonyymi

Ystävällinen oli hymy. Mutta lukemani mukaan hän on pedopappeja puolustanut vähän turhankin paljon.

Mielenkiintoista on sekin, että hän on amerikkalainen. Mitähän twistejä sekin sitten tuo tullessaan.

Ja sekin on mielenkiintoista, että hän on myös augustinolainen. Martti Lutherkin oli augustinolainen. Tämä varmasti vie luterilaista kirkkoa entistä lähemmäs katolista kirkkoa, kuten katoliset toivovatkin. Ja siitä se lopun ajan ekumeeninen maailmankirkko sitten alkaa muotoutua.

• Anonyymi

Juuri tuo: amerikkalaisten protestanttien kosiskelu tässä haiskahtaa. Ja tietenkin Trump.

Ja tästä päästäänkin protestanttisten lopunaikojen ennustelijoiden henkilöhahmo-tulkintoihin...

Vaikkei niin huonosti olisikaan, niin anabaptisti-profeetat tästä silti riehaantuvat.

Katselin Liveä Vatikaanista parin tunnin ajan, odottelin savumerkkiä. Viestiketjussa oli monenlaista väkeä (pari suomalaistakin). Oli uskovaisia katolilaisia. Sitten seks.vähemmistöjä ja muslimeja rienaamassa. Joku katolilainen nainen varoitteli siitä filippiiniläisestä ehdokkaasta, oli ilm. liian maallinen.

Katsotaan nyt mitä Leo XlV itse itsestään osoittaa. Hänen ensisijainen tehtävänsä kait on levittää Kristuksen rakkautta maailmaan ja kutsua Hänen luokseen.

• Anonyymi

Augustinolainen? No, uskoltani lutherilaisena meillä, eli ainakin minulla uuden paavin kanssa on sitten paljonkin yhteistä!

Tässä Timo Soinin mietteitä uudesta paavista, Soini pitää hänestä:

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011221105.html :

>>Uudeksi paaviksi on valittu yhdysvaltalainen Robert Francis Prevost, 69 vuotta, joka paaviksi tullessaan otti nimen Leo XIV.

Timo Soini on asiasta mielissään.

Entinen perussuomalaisten puheenjohtaja ja ulkoministeri on myös roomalaiskatolinen.

– Kyllä minullakin aikataulu pysähtyi siihen paikkaan, kun huomasin että se sauhu tuli ja kellot soi, Soini kertoo.<< ...
        *

• Anonyymi

Itse noin muuten koen suurta kunnioitusta italialaisia kohtaan ihmisinä ja kansana. Vanhoja roomalaisia ja roomalaisissa oli luonnetta! Olen käynyt Italiassa parikin kertaa, aikoinaan myös Vatikaanissa. Viimeksi toissa kesänä Calabriassa. Jäi ikävä niitä ystävällisiä ihmisiä.

Espanjalaisia kohtaan en tunne lainkaan samaa, ovat mielestäni roistokansaa.

Nämä juhlallisuudet Vatikaanissa olivat kaunista katseltavaa, ei kuitenkaan pröystäilevää. Sveitsiläiskaarti, kuin vanhat roomalaiset! Päällään mahd. Leonardo da Vincin suunnittelema asu!

Soittokunnassa löi pientä rumpua joku jo ihan iäkäskin papparainen, liikuttavaa. Hän oli saanut jäädä soittokuntaan vaikka ikä jo selvästi painoi. Osoitti kunnioitusta vanhusta kohtaan, joka vielä halusi olla mukana!

Kiitokset Vatikaanille ja sen Radiolle. 🙂

• Anonyymi

Paavin isoveli asuu vaatimattomassa, keskiluokkaisessa omakotitalolähiössä ja on kovasti liikuttunut pikkuveljen valinnasta. Hän on kertonut haastattelussa, että pikkuveli leikki jo lapsena pappia, ja että naapurin täti oli vasta 6-vuotiaalle pikkuveljelle tokaissut profeetaalisesti, että "sinusta tulee ensimmäinen amerikkalainen paavi". Hmmm.... Paavi Leo lähtikin sitten heti koulusta päästyään mukaan augustinolaisuuteen eli uskonto on näytellyt isoa roolia hänen elämässään jo lapsesta ja nuoresta lähtien.

Isoveli arvioi, että maahanmuuttjat ja sorretut tulevat olemaan paavin sydäntä lähellä. Hän on sydämeltään lähetystyöntekijä. Ja että hän luultavasti pitäytyy kirkon perinteisessä avioliittokäsityksessä.

MItä taas tulee Malachyn muinaiseen profetiaan paavi Fransiscuksesta viimeisenä paavina, niin se profetia voitaneen nyt leimata rehellisesti vääräksi profetiaksi.

• Anonyymi

Olen käsittänyt, että kirjassa "Petrus Romanus" kerrottaisiin, että Malakia ennusti, että Benedictuksen jälkeen tuleva paavi on tuo "Petrus Romanus", paavi, joka aloittaisi suuren luopumuksen, jota sitten seuraa vaivanaika.

Ainakin paavi Fransiscusta pidettiin varsin yleisesti harhaoppisena. Eräs entinen katolilainen sanoi, ettei Fransiscus ollut ainoastaan Raamatun sanaa, vaan myös katolista oppia vastaan, ja että paavi Fransiscuksen oikea usko oli universalismi, minkä takia hänen julkilausumiaan piti jatkuvasti korjailla.

Joten en sitten tiedä, oliko tuo Malakia oikeassa vai ei noissa profetioissaan.

• Anonyymi

Itselläni ei ole tietoa tuosta Malakian profetiasta. Ja Malakialla ei tarkoiteta Raamatun VT:n profeetta Malakiaa vaan Katolisen kirkon arkkipiispa Malakiaa joka eli 1100-luvulla:

https://en.wikipedia.org/wiki/Prophecy_of_the_Popes

Wikipedian kirjoittaja väittää sitä huijaukseksi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Itselläni ei ole tietoa tuosta Malakian profetiasta. Ja Malakialla ei tarkoiteta Raamatun VT:n profeetta Malakiaa vaan Katolisen kirkon arkkipiispa Malakiaa joka eli 1100-luvulla:

https://en.wikipedia.org/wiki/Prophecy_of_the_Popes

Wikipedian kirjoittaja väittää sitä huijaukseksi.

Hakusanalla "Petrus Romanus" löytyy tuo kirja, ainakin englanninkielisenä sekä monenlaista, katoliliasta keskustelua aiheesta, esim. youtubella.

• Anonyymi

Mitä mieltä itse olen asiasta? En ole katolilainen.

En tiedä miksi jonkun henkilön pitäisi olla "viimeinen paavi". Joillain ääriprotestanteilla (lähinnä anabaptistit, jos heitä nyt voi edes kristittyinä pitää) on opetuksia tulevasta antikristuksesta, jonka monet heistä väittävät olevan katolilainen paavi. Heillä on kyllä muitakin teorioita, jotka aina sopivasti vaihtelevat. Eivät osaa olla teoretisoimatta. Hiljaisuus on jenkkiuskontoisille mahdottomuus.

Luther 1500-luvulla uskoi antikristuksen olevan paavi. Tässä kohdin en ole varma Lutherin kannattaja. Lutherkin saattoi, tuon aikakauden tietojen perusteella vain olettaa väärin. Osoittaa tässä uskonpuhdistuksen päävastustajaa paavia ja kiukkunsa oli niin suuri, että vilpittömästi uskoi tämän varmasti olevan, jos ei itte pääpiru, niin vähintäänkin antikristus.

Itselläni on oletus että tuleva antikristus on, jos ei juutalainen, niin toisaalta tai samalla myös juutalaisuuden ulkopuolinen, "se laiton" (juutalaisuus on laki-uskoa). Goj, ellei peräti ateisti tai satanisti. Juutalainen satanisti?

Tuskin kukaan paavi nimeäisi itseään "Petrus Romanus". Tämä nimitys käsittääkseni viittaa paaviin yleensä, roomalaiskatolilainen kirkkohan ei kai vielä tuon Malakian aikaan 1100-luvulla ollut syntynytkään? Eli Malakia viittaa henkilöön, joka Roomassa tulee nousemaan "Pietarin seuraajaksi" = joku paavi yleensäkin.

• Anonyymi

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      4324
    2. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      19
      3391
    3. Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita

Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy
      Maailman menoa
      402
      2331
    4. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      27
      2011
    5. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      1954
    6. Nainen, sellaista tässä ajattelin

Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      239
      1949
    7. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      35
      1704
    8. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      1578
    9. En ole koskaan kokenut

Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1337
    10. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1301
    Aihe