Miten niiden "paremmuusjärestys" meni?
Esim Altus ja Acera, kumpi "parempi" ?
Tuli mieleen, kun erään pyörän esittelyssä mainitaan vaihteistoksi Acera, mutta esittelykuvissa on Altus takavaihtajan kyljessä mallina.
Shimanon takavaihteistot?
48
500
Vastaukset
Jos jätetään vielä tuo uusi CUES osasarja pois laskuista (joka olisi siis suunnitelmissa korvata nuo Shimanon alemmanpään osasarjat), niin järjestys on seuraava huonoimmasta parhaimpaan:
-Tourney (Tourneystä löytyy vielä sisäisesti TZ ja TX versioit)
-Altus
-Acera
-Alivio
-Deore
-SLX
-XT
-XTR- Anonyymi
Mistä vuosimalleista tässä puhutaan?
Anonyymi kirjoitti:
Mistä vuosimalleista tässä puhutaan?
Nykyisestä mallisarjoista (poislukien CUES)
Mutta sanotaan että viimeisten noin 20v. ajalta.
Nuo mallisarjathan ovat julkaistu huomattavan eri aikoihin ensimmäistä kertaa.
Esimerkiksi ensimmäinen Tourney mallinimeä kantanut vaihtaja on julkaistu jo 1970 luvun alussa kun SLX sarja ei ole vielä edes 20v, vanha.
Mutta kaikista on luonnollisesti julkaistu uusia malleja tasaisin väliajoin, mutta niiden keskinäinen paremmussjärjestys Shimanon itsensä mukaan on tuo tällähetkellä.santtu_1975X kirjoitti:
Nykyisestä mallisarjoista (poislukien CUES)
Mutta sanotaan että viimeisten noin 20v. ajalta.
Nuo mallisarjathan ovat julkaistu huomattavan eri aikoihin ensimmäistä kertaa.
Esimerkiksi ensimmäinen Tourney mallinimeä kantanut vaihtaja on julkaistu jo 1970 luvun alussa kun SLX sarja ei ole vielä edes 20v, vanha.
Mutta kaikista on luonnollisesti julkaistu uusia malleja tasaisin väliajoin, mutta niiden keskinäinen paremmussjärjestys Shimanon itsensä mukaan on tuo tällähetkellä.Eli nyt kun menet kauppaan uutta pyörää ostamaan niin mallisarjojen keskinäinen paremmuusjärjetys on tuo.
- Anonyymi
Deore ja siitä ylöspäin (SLX suuntaan) ovat ihan käyttökelpoisia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Deore ja siitä ylöspäin (SLX suuntaan) ovat ihan käyttökelpoisia.
Myös Acera ja Alivio
Anonyymi kirjoitti:
Deore ja siitä ylöspäin (SLX suuntaan) ovat ihan käyttökelpoisia.
SLX:ssä on käytännössä samat ominaisuudet kuin "yläpuolella" olevissa XT:ssä ja XTR:ssä hieman vain edullisimmin toteutettuina.
Tuo SLX:n osasarja on ehkä se paras "Swwet spot" Shimanon osasarjoissa hinnan ja ominaisuuksien suhteen. Tarpeeksi hyvä vaikka harrastelijan kisakäyttöön mutta silti selvästi edullisemmassa hintaluokassa kuin XT/XTR osasarjat.- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Nykyisestä mallisarjoista (poislukien CUES)
Mutta sanotaan että viimeisten noin 20v. ajalta.
Nuo mallisarjathan ovat julkaistu huomattavan eri aikoihin ensimmäistä kertaa.
Esimerkiksi ensimmäinen Tourney mallinimeä kantanut vaihtaja on julkaistu jo 1970 luvun alussa kun SLX sarja ei ole vielä edes 20v, vanha.
Mutta kaikista on luonnollisesti julkaistu uusia malleja tasaisin väliajoin, mutta niiden keskinäinen paremmussjärjestys Shimanon itsensä mukaan on tuo tällähetkellä.Miten tuo paremmuus mitataan?
Anonyymi kirjoitti:
Miten tuo paremmuus mitataan?
Kun vaihteistoista puhutaan, niin tietenkin vahtaja perimmäisellä toiminnalla, eli:
-Vaihtamistarkkuudella
-Vaihtamisnopeudella
Sekä seuraavilla asiolla:
-Vaihtajan "pysymisessä säädöissään".
-Vaihtajan aiheuttamalla tehohäviöllä
-Vaihtajan painolla.
-Vaihtajan kulutuskestävyydellä sekä kestävyydellä ulkopuolisia iskuja vastaan.
-Vaihtajan muilla ominaisuuksilla, elsim. kitkakytkimen olemassaololla ja sen mahdollisilla ominaisuuksilla.
-Vaihtajan huollettavuudella.
Pitää myös huiomioida että osa omanaisuuksista kytkeytyy vahvasti myös vaihteenvalitsimen ja vaijerin ominaisuuksiin.- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Kun vaihteistoista puhutaan, niin tietenkin vahtaja perimmäisellä toiminnalla, eli:
-Vaihtamistarkkuudella
-Vaihtamisnopeudella
Sekä seuraavilla asiolla:
-Vaihtajan "pysymisessä säädöissään".
-Vaihtajan aiheuttamalla tehohäviöllä
-Vaihtajan painolla.
-Vaihtajan kulutuskestävyydellä sekä kestävyydellä ulkopuolisia iskuja vastaan.
-Vaihtajan muilla ominaisuuksilla, elsim. kitkakytkimen olemassaololla ja sen mahdollisilla ominaisuuksilla.
-Vaihtajan huollettavuudella.
Pitää myös huiomioida että osa omanaisuuksista kytkeytyy vahvasti myös vaihteenvalitsimen ja vaijerin ominaisuuksiin.On noilla eroa monelleko vaihteelle ne on tarkoitettu. Ihmisellä on myös taipumus ajatella että enemmän on enemmän.
Anonyymi kirjoitti:
On noilla eroa monelleko vaihteelle ne on tarkoitettu. Ihmisellä on myös taipumus ajatella että enemmän on enemmän.
Totta tuokin, eli eri vaihtajat pystyvät toimimaan vain tietyillä vaihdemäärillä ja tietyn kokoisten rattaiden kanssa joten siinä mielessä kaikki eivät ole vertailukelpoisia keskenään, koska eivät edes toimisi samoissa tilanteissa.
Yleensä vertailut käydäänkin saman vaihdemäärän osasarjojen välillä ja tietyistä osasarjoista ei edes löydö vaihtoehtoja tietyille vaihdemäärille.- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Totta tuokin, eli eri vaihtajat pystyvät toimimaan vain tietyillä vaihdemäärillä ja tietyn kokoisten rattaiden kanssa joten siinä mielessä kaikki eivät ole vertailukelpoisia keskenään, koska eivät edes toimisi samoissa tilanteissa.
Yleensä vertailut käydäänkin saman vaihdemäärän osasarjojen välillä ja tietyistä osasarjoista ei edes löydö vaihtoehtoja tietyille vaihdemäärille.Eikös aika monet vaihtajat pysty hallitsemaan niille suunniteltua takapakan leveyttä laajemmankin alueen?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikös aika monet vaihtajat pysty hallitsemaan niille suunniteltua takapakan leveyttä laajemmankin alueen?
8:sta 10:iin asti takavaihtajia voidaan käyttää maantiepuolelta jos vaihdekahvat eivät ole 4600-sarjaa uudenpaa. Näiden kanssa toimii myös 8 ja 9 vaihteiset maastovaihtajat. Eli esim 10-vaihteisten kahvojen kanssa voi käyttää 8-vaihteista Clarisia 10-pakan kanssa tai 9-vaihteista maastopuolen Deoria. 10-vaihteiset maastovaihtajat eiväet enää ole yhteensopivia maantiepuolelle.
Sekavaa ja yhä sekavammaksi menee mitä enemmän osasarjoja Shimano tuuttaa markkinoille. Cues ja Essa, niistä olen jo ihan pihalla. Ilmeisesti niillekin jotain perusteluja on.
Ilmeisesti kulutuskestävyys yksi minkä olen kuulut. Sinänsä 8 ja 9 vaihdettakin on ihan riittävästi moneen käyttöön. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
8:sta 10:iin asti takavaihtajia voidaan käyttää maantiepuolelta jos vaihdekahvat eivät ole 4600-sarjaa uudenpaa. Näiden kanssa toimii myös 8 ja 9 vaihteiset maastovaihtajat. Eli esim 10-vaihteisten kahvojen kanssa voi käyttää 8-vaihteista Clarisia 10-pakan kanssa tai 9-vaihteista maastopuolen Deoria. 10-vaihteiset maastovaihtajat eiväet enää ole yhteensopivia maantiepuolelle.
Sekavaa ja yhä sekavammaksi menee mitä enemmän osasarjoja Shimano tuuttaa markkinoille. Cues ja Essa, niistä olen jo ihan pihalla. Ilmeisesti niillekin jotain perusteluja on.
Ilmeisesti kulutuskestävyys yksi minkä olen kuulut. Sinänsä 8 ja 9 vaihdettakin on ihan riittävästi moneen käyttöön.Cuesin idea oli että saman mallin alle vaihtokelpoisia ovat nuo vanhat halvemman pään osasarjat jotka korvataan Cuesilla.
Eipä kauaa malttanut Shimano odotella kun jo uutta mallinimeä pitää keksiä pahnan pohjimmaiseksi ja montakohan eri versiota tuosta Essasta vielä olemassa tai suunnittelupöydällä. - Anonyymi
Fitnord.
Esittelytekstissä Acera, mutta esittelykuvissa lukee takavaihtajan kyljessä Altus.
https://www.kuntokauppa.fi/fitnord-venture-300-sahkopyora-2025 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Fitnord.
Esittelytekstissä Acera, mutta esittelykuvissa lukee takavaihtajan kyljessä Altus.
https://www.kuntokauppa.fi/fitnord-venture-300-sahkopyora-2025Ai, onko Fitnord ostanut Shimanon?
Anonyymi kirjoitti:
Ai, onko Fitnord ostanut Shimanon?
Fitnord ostaa / käyttää Shimanon osia / osasarjoja samalla tavalla kuin lukuisat muutkin valmistajat. Mitä ihmeellistä tuossa on?
- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Fitnord ostaa / käyttää Shimanon osia / osasarjoja samalla tavalla kuin lukuisat muutkin valmistajat. Mitä ihmeellistä tuossa on?
Ihme jos Fitnord ei laajenna osapuolelle.
- Anonyymi
Nyt Shimanolla on taas uusi vaihteisto, Essa nimeltään.
Edullisen pään osasarja, kaupunkipyöriin suunnattu. - Anonyymi
SRAMin perustakavaihtaja voi maksaa 700 euroa ja Shimanon halvimman takavaihtajan saa kympillä.
Itsellä on Shimanon Cues, joka maksaa kymppejä.
En ole koskaan ymmärtänyt näitä vaihteiden hinnoittelu- ja laatuperiaatteita, vaikka sitä on yritetty minulle kädestä pitäen selittää.- Anonyymi
Mikä SRAM:n ”perustakavaihtaja” (tällä käsittäisin vaijeri käyttöiset mallit) omanaan maksaa 700€
Sram:n XX1 takavaihtaja maksaa Saksan verkkokaupoissa 2xx€ ja suomen kivijaloissa 3xx€
Joten mikä on se 700€:n ”perustakavaihtaja”?
(Vai onko noista sähköisistä vaihtajista tullut jo ”perustakavaihtaja”?) - Anonyymi
Jos vaihde on vaijerikäyttöinen, venynyt vaijeri saa kaikki vaihteet toimimaan huonosti. Vaihteet eivät vain toimi kuten pitää.
On siis fiksua hankkia halpa vaihde ja kallis (venymätön) vaijeri. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikä SRAM:n ”perustakavaihtaja” (tällä käsittäisin vaijeri käyttöiset mallit) omanaan maksaa 700€
Sram:n XX1 takavaihtaja maksaa Saksan verkkokaupoissa 2xx€ ja suomen kivijaloissa 3xx€
Joten mikä on se 700€:n ”perustakavaihtaja”?
(Vai onko noista sähköisistä vaihtajista tullut jo ”perustakavaihtaja”?)Olisiko Sram Northeaster?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos vaihde on vaijerikäyttöinen, venynyt vaijeri saa kaikki vaihteet toimimaan huonosti. Vaihteet eivät vain toimi kuten pitää.
On siis fiksua hankkia halpa vaihde ja kallis (venymätön) vaijeri.Venynyt vaijeri harvoin aiheuttaa mitään ongelmia. Saahan sitä myös kiristettyä jos siltä tuntuu.
Vaihteistosta puhheen ollen olen tyytyväinen Sram Rival- vaihteistojärjestelmään. Oikein hyvä kaikin puolin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos vaihde on vaijerikäyttöinen, venynyt vaijeri saa kaikki vaihteet toimimaan huonosti. Vaihteet eivät vain toimi kuten pitää.
On siis fiksua hankkia halpa vaihde ja kallis (venymätön) vaijeri.No, kyllähän se venyminen jossain vaiheessa loppuu... Sitten säädöt kohdalleen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No, kyllähän se venyminen jossain vaiheessa loppuu... Sitten säädöt kohdalleen.
Eli vaijeri venyy.
Kun vaijeri venyy, säädöt eivät voi olla kohdallaan.
Kallis vaijeri on paras. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eli vaijeri venyy.
Kun vaijeri venyy, säädöt eivät voi olla kohdallaan.
Kallis vaijeri on paras.No, ei teräsvaijeri mitään kuminauhaa ole, eli hakee muotonsa, eikä sitten enää "veny". Tämä pätee kalliisiin ja halpoihin vaijereihin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No, ei teräsvaijeri mitään kuminauhaa ole, eli hakee muotonsa, eikä sitten enää "veny". Tämä pätee kalliisiin ja halpoihin vaijereihin.
Taitaa pikemminkin olla ne vaijerin kuoret, jotka ajan saatossa antavat myöden.
- Anonyymi
Shimanon sivustolla näyttäisi olevan seuraava järjestys.
--MTB--
XTR
SAINT
DEORE XT
DEORE
CUES
ALIVIO/ACERA/ALTUS
--Maantie---
DURA-ACE
ULTEGRA
SHIMANO 105
TIAGRA
SORA
CLARIS
CUES
--Gravel--
GRX
CUES
ESSA - Anonyymi
Täällä on väitetty, että myös ketjut venyvät. Eivät enimmäkseen veny, vaan kuluvat tapin ja lenkin kohdalta.
Eli venyykö se vaijeri vaiko ei?
Jos venyy, niin kannattaa ostaa kallis vaijeri ja halpa vaihde.- Anonyymi
Venyy ja paukkuu kuin persujen politiikka.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Venyy ja paukkuu kuin persujen politiikka.
Hjoo, siihen ei auta edes vaseliini.
- Anonyymi
Linkglide on kolme kertaa kestävämpi kuin mikään muu osasarja.
Shimano 1 x 12s vaihteiston voi päivittää Linkglide 1 x 9s vaihteistoon 11t - 46t
HG vapaaratas pitää olla, joten 12s vanne ei käy.
Takavaihtajaksi Shimano Cues RD-U6000 10/11S .
Älä missään tapauksessa osta 9s takavaihtajaa vaikka käytät 9 t takaratasta.
Tähän tarvitaan vielä Cues vaihdevipu.- Anonyymi
Niin, ja kun vaihdat palikat tuohon mahtavan kestävään, olisit samalla hinnalla vaihtanut pakan, ketjut ja limput 30 vuotta...
- Anonyymi
Idea siihen miksi Cues on parempi vaihtoehto ei liity pelkästään siihen että se kestää kolme kertaa kauemmin kuin normaali vaihteensiirto järjestelmä. Toisena seikkana on osien halpuus. Shimano 12s takapakka maksaa satasen ja Cues 9s pakka 16,90 €. Tässä suurin ratas 46t ja 12s pakassa se on 51, eli eroa on viisi hammasta. 10s Cues maksaa 40 €, tässä suurin ratas 48t, eroa enää kolme hammasta. Pienin kaikissa 11t.
- Anonyymi
Niin, kunnes se syrjäyttää markkinaosuudellaan muut ja hintoja voi nostaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin, kunnes se syrjäyttää markkinaosuudellaan muut ja hintoja voi nostaa.
Ei syrjäytä kun ei kelpaa muotipyöräilijöille.
- Anonyymi
Minulla Shimano XT 12s Microspline vapaaratas antautui 5000 km kohdalla, sain takuuna uuden, mutta päivitin vaiheiston Linkglide Cues sarjaan koska pelkaästään uusi takaratas 12s maksaa sen satkun verran. Varastosta löytyi uusi normaali HG takavanne johon laitoin Cues 9s systeemin. Vähemmän napsutuksia vaihteiston suhten, kolminkertainen kestävyys ja se halpa hinta. 9s - 11 s vaihdeväli on sama, joten kaikki ristiinkytkennät sopivat. Ysi ratas vei voiton suhteessa 10 rattaaseen koska se on puolet halvempi kuin 10s ratas. RD-U6000 joka on 10s/11s sopii tietenkin myös 9s pakalle! Tämän suurin ratas voi olla 50t. Vaihdevipu maksaa noin 20€. Paikka mistä näitä saa on Bike Discount. Hakusana on Cues. Noista rissapyöristä sen verran että XT ja Cues ovat molemmat 13t, XT:ssä laakerit, Cues:ssa ne pelkät liut jotka pitää voidella joskus. Nämä ovat keskenään sopivia. Kun päivittelee niin kaikki ei tarvitse olla sitä Cues sarjaa. Eturatasta en vaihtanut, hyvin toimii. Jäi noita 12s ketjuja jäljelle, testaan myöhemmin miten ne pelittää, vaikka pitäisi käyttää 11s ketjuja. Silmämääräisesti täysin samanlaisia.
- Anonyymi
Paras määrä vaihteita on juuri 9-11- Oikea määrä riippuu tarpeista. Mitä enempi vaihteita, sitä tarkempaa säätöä vaihteisto vaatii ja meneee myös herkemmin pois säädöistä ajanmyötä tai jos olosuhteet missä ajetaan sisältää hiekkaa, mutaa yms..
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paras määrä vaihteita on juuri 9-11- Oikea määrä riippuu tarpeista. Mitä enempi vaihteita, sitä tarkempaa säätöä vaihteisto vaatii ja meneee myös herkemmin pois säädöistä ajanmyötä tai jos olosuhteet missä ajetaan sisältää hiekkaa, mutaa yms..
10-14 on parempi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paras määrä vaihteita on juuri 9-11- Oikea määrä riippuu tarpeista. Mitä enempi vaihteita, sitä tarkempaa säätöä vaihteisto vaatii ja meneee myös herkemmin pois säädöistä ajanmyötä tai jos olosuhteet missä ajetaan sisältää hiekkaa, mutaa yms..
Enempivaihteisen valinnut valitsee samalla sähkötoimisen vaihtajan. Silloin olekaan huolta vaihteiston säädöistä ollenkaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Enempivaihteisen valinnut valitsee samalla sähkötoimisen vaihtajan. Silloin olekaan huolta vaihteiston säädöistä ollenkaan.
Muuta murhetta ja kremppaa sitten senkin edestä ja pyörää saa odotella huollosta vikkotolkulla ja lihasheikkous senkun etenee.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Muuta murhetta ja kremppaa sitten senkin edestä ja pyörää saa odotella huollosta vikkotolkulla ja lihasheikkous senkun etenee.
Taidat nyt sekoittaa sähköavusteisen polkupyörän ja sähkötoimisen vaihteiston toisiinsa. Kaksi aivan eri asiaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taidat nyt sekoittaa sähköavusteisen polkupyörän ja sähkötoimisen vaihteiston toisiinsa. Kaksi aivan eri asiaa.
Selvästi sekoittaa. Eihän sähköpyörän osalta ole lihasheikkouden suhteen väliä, että onko se huollossa tai käytössä.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Selvästi sekoittaa. Eihän sähköpyörän osalta ole lihasheikkouden suhteen väliä, että onko se huollossa tai käytössä.
Kyllä sähköpyörä voi tuoda merkittävää helpotusta arjessa selviytymiseen lihasheikkoudesta kärsivälle joten on merkitystä jos pyörä kerää pölyä huollossa.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Taidat nyt sekoittaa sähköavusteisen polkupyörän ja sähkötoimisen vaihteiston toisiinsa. Kaksi aivan eri asiaa.
Akun avullahan molemmissa operoidaan kun ei jalka- tai näppivoimat riitä normaalisti pyöräilyyn.
Anonyymi kirjoitti:
Akun avullahan molemmissa operoidaan kun ei jalka- tai näppivoimat riitä normaalisti pyöräilyyn.
Käytännössä kaikki ammattilaistiimit niin maantiepyöräilyssä kuin maastopyöräilyssä ovat siirtyneet sähköisiin vaihtajiin.
Eli kerrotko että maailman parhailla ammattilaispyöräilijöillä ei "näppivoimat riitä" vai voisiko siirtymiseen olla joku muu syy...
- AnonyymiUUSI
Lihasheikkousmies sanoo, että pyörässä mikään ei saa toimia sähköllä - ei edes valot tai ajotietokone. Sen vuoksi LHM ei koskaan pyöräile pimeällä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod225134- 254308
- 272461
- 342234
- 371998
- 151908
En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191587- 121521
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons211247Kerranki asiat oikein
Ilkka ja muut pienpuolueeet...teitte hyvän työn kun valitsitte pätevän henkilön virkaan eikä kepulle passelia!! Jatkakaa101164