Käytettyjen sähköautojen suosio räjähti Suomessa

Anonyymi-ap

47

411

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Täyssähköautojen myyntimäärä on kasvanut räjähdysmäisesti. Se oli huhtikuussa peräti yli 55 prosenttia korkeampi verrattuna viime vuoden huhtikuuhun. Kiinnostus ladattaviin autoihin ei ole kuitenkin näkynyt hybridiautojen suosiossa, vaan siellä on myyntimäärä ovat jopa pudonneet pari prosenttia.

    • Anonyymi

      Ja silti varsinaisella myydyimpien käytettyjen autojen listalla ei ole yhtäkään täyssähköautoa vielä.

      • Anonyymi

        Kai ne on putsattu omaan alempana olevaan listaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kai ne on putsattu omaan alempana olevaan listaan.

        Ei ole, ne ovat mukana ylemmässä listassa, mutta ne eivät vain pääse kärkeen. Sähköautot vain eritellään muuten vain.


      • Anonyymi

        Eniten myydyt käytetyt ovat niitä, missä auto siirtyy henkilöltä toiselle, vielä köyhemmälle. Ne eivät lisää yhtään uutta autoa autokantaan. Sieltä häntäpäästä poistuu kyllä loppuun ajettuja kierrätykseen.
        Käytettyjen maahantuonti lisää autokantaa, mutta sehän ei näy eniten myydyimmissä.


    • Anonyymi

      Hajottamolle se suunta vie vaikka kuinka vääntäsit.

      • Anonyymi

        Katsopas noita tilastoja uudelleen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Katsopas noita tilastoja uudelleen.

        Ja ne kertovat, että myydyimpien käytettyjen autojen joukossa ei ole yhtäkään täyssähköautoa. Ne vain on pitänyt listata omassa erikseen.


      • Anonyymi

        Sähköjen räjähtäminen kuulostaa siltä, että hajottamon työ on jo puoliksi tehty.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja ne kertovat, että myydyimpien käytettyjen autojen joukossa ei ole yhtäkään täyssähköautoa. Ne vain on pitänyt listata omassa erikseen.

        Myydyimmät ovat ERIKOISHALVAT polttomoottoriautot, eli romut. Minne vielä romummat vahdokit joutuvat. Äiti mihin kaikki vanhat romut autot joutuvat. Joku myy ne isällesi uuden veroisiksi meikattuna.


    • Anonyymi

      Tthmin ostos ikinä vanha, käytetty patteriauto 🔋🚗🔋,
      Ei mikään köyhän valinta.

    • Anonyymi

      Saadaan upeat prosentit tosiaan kun myynti nousee surkeasta edellisvuodesta...silti sähköautoja ei ole käytettyjen top 10 listalla yhtäkään😂

      • Anonyymi

        Niinpä myyntimäärät sähköautoissa umpisurkeita käytettynä. Uutena toki myydään kun uutena ei juuri muuta kuin sähköä ole tarjolla ja uusista autoista isoin osa menee firmoille joille autoedun määrä vaikuttaa.

        Yksityiset ei juuri sähköautoihin enää koske.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinpä myyntimäärät sähköautoissa umpisurkeita käytettynä. Uutena toki myydään kun uutena ei juuri muuta kuin sähköä ole tarjolla ja uusista autoista isoin osa menee firmoille joille autoedun määrä vaikuttaa.

        Yksityiset ei juuri sähköautoihin enää koske.

        Minä olen tavallinen eläkeläinen, ja vaihdoin juuri edellisen plugarini oikeaan sähköautoon. Ihan omalla rahalla, ilman tukia. Uuteen eivät eläketulot riittäneet, mutta vähän käytettyyn kyllä.

        Eli pieleen meni arvailusi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinpä myyntimäärät sähköautoissa umpisurkeita käytettynä. Uutena toki myydään kun uutena ei juuri muuta kuin sähköä ole tarjolla ja uusista autoista isoin osa menee firmoille joille autoedun määrä vaikuttaa.

        Yksityiset ei juuri sähköautoihin enää koske.

        https://ek.fi/wp-content/uploads/2024/05/Tyosuhdeautot_17_05_2024_L.pdf

        Se että isoin osa menee firmoille ei pidä paikkaansa. Sivulla 5 näkyy että 20% uusista autoista on hankittu työsuhdeautoina ja loput 80% on hankittu yksityisesti. Näin ollen suurin osa uusien sähköautojen ostajista on yksityisiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        https://ek.fi/wp-content/uploads/2024/05/Tyosuhdeautot_17_05_2024_L.pdf

        Se että isoin osa menee firmoille ei pidä paikkaansa. Sivulla 5 näkyy että 20% uusista autoista on hankittu työsuhdeautoina ja loput 80% on hankittu yksityisesti. Näin ollen suurin osa uusien sähköautojen ostajista on yksityisiä.

        Kyllä, yksityisesti joko normaaleille kotitalouksille tai yrityksille. Myös yritysten itsensä ostamat uudet autot ovat yksityisesti ostettuja. Katsopä mitä tuossa kaaviossa lukee eli "hankittu uutena kotitalouksiin tai yritykselle 80 %". On kummallista, että annat todisteena sellaisen luvun, jossa on mukana yritysten ostamat autot.

        Yli puolet uusista autoista menee yrityksille tai työsuhdeautoiksi eikä tuo kaavio asiaa muuta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä, yksityisesti joko normaaleille kotitalouksille tai yrityksille. Myös yritysten itsensä ostamat uudet autot ovat yksityisesti ostettuja. Katsopä mitä tuossa kaaviossa lukee eli "hankittu uutena kotitalouksiin tai yritykselle 80 %". On kummallista, että annat todisteena sellaisen luvun, jossa on mukana yritysten ostamat autot.

        Yli puolet uusista autoista menee yrityksille tai työsuhdeautoiksi eikä tuo kaavio asiaa muuta.

        Lisään... Tämän tilaston mukaan 46% uusista autoista menee yritysten ja yhteisöjen nimiin, mutta en ole varma, että onko tuossa 54%:ssa mukana myös työsuhdeautoja. Mutta silti noin puolet autoista menee yrityksille tai yhteisöille.

        https://stat.fi/julkaisu/cm0ywo5lg67mn08w1euhhyfw2


      • Anonyymi

        Määrät ovat myös suuret kun on kysymys käytettyjen autojen määrästä otetusta suuresta prosentista.


      • Anonyymi

        Tässä käytettyjen listassa on suurin osa vanhoja polttiksia, jotka vain vaihtavat omistajaa. Käyettyjen autojen tuontilista on paljon kiinnostavampi. Ne lisäävät autokantaa, ja siinä on suuri osa polttiksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä käytettyjen listassa on suurin osa vanhoja polttiksia, jotka vain vaihtavat omistajaa. Käyettyjen autojen tuontilista on paljon kiinnostavampi. Ne lisäävät autokantaa, ja siinä on suuri osa polttiksia.

        Ja tuo käytettyjen autojen maahantuonti marginaalista puuhailua. Ei tuollakaan tahdilla autokanta merkittävästi muutu kymmeniin vuosiin.


    • Anonyymi

      Seuraavaksi akunvaihtoon.

      • Anonyymi

        Miksi, minulla ei ole Toyotan hybridiä?


      • Anonyymi

        Ja tojota polttomoottorin vaihtoon.


    • Anonyymi

      Mitä sitten?

    • Anonyymi

      Upeeta huristella edullisella sähköllä.😂

      • Anonyymi

        Totta ! Sähköauto on hieno peli !

        Mutta, paljonko maksaa akuston vaihto ??


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta ! Sähköauto on hieno peli !

        Mutta, paljonko maksaa akuston vaihto ??

        Jos akuston vaihto pelottaa niin ehkä se oma taloudellinen tilanne ei muutenkaan ole riittävä sähköauton hankintaa ajatellen. Silloin on hyvä pysyä polttomoottoriautossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos akuston vaihto pelottaa niin ehkä se oma taloudellinen tilanne ei muutenkaan ole riittävä sähköauton hankintaa ajatellen. Silloin on hyvä pysyä polttomoottoriautossa.

        Pitäisi säätää laki, joka edellyttäisi sähköauton myyjät myymään tarvittaessa akuston enintään 10% maksavana uuden auton myyntihinnasta !

        Muuten electric car on järjetön riski !


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      en kyllä panosta jälki laskuun, mikä käytetyyn akkuun tulee,

      • Anonyymi

        Turha pelotella. Kokemus ja tutkimukset kertovat akkujen kestävä pitempään kuin muu auto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Turha pelotella. Kokemus ja tutkimukset kertovat akkujen kestävä pitempään kuin muu auto.

        Sitä on turha arvailla, koska akustoon on sitoutunut liikaa pääomaa !!

        Auton hinta esim 40000€
        Akuston vaihto, toiset 40000€

        Yhdistelmä on liian kova riski keskiluokkaiselle ihmiselle !?
        Tämä ei ole mielipide kysymys, vaan tosiasia !!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitä on turha arvailla, koska akustoon on sitoutunut liikaa pääomaa !!

        Auton hinta esim 40000€
        Akuston vaihto, toiset 40000€

        Yhdistelmä on liian kova riski keskiluokkaiselle ihmiselle !?
        Tämä ei ole mielipide kysymys, vaan tosiasia !!!

        Tässä tilanteessa kannattaa toimia viisaasti. Ensin ostetaan sähköauto johon menee 40000€. Sitten varataan säästöön toiset 40000€ akun vaihtoa varten.

        Toyota on suunnittelemassa miljoonan kilometrin akkutakuuta. Tässä tilanteessa suomalaisen keskimääräisellä 15tkm vuosiajolla säästössä olevaa toista 40000€ tarvitaan 67 vuoden kuluttua jos akku hajoaa heti takuun päätyttyä.

        Kannattaa muistaa että tilillä pidettynä 40000€ kärsii inflaatiosta. Jos taas sen toisen 40000€ sijoittaa olettaen maltillisen 5% vuosituoton ja sijoitukseen ei kosketa tuolloin 67 vuoden päästä on säästössä vähän yli miljoona euroa. Jos siitä nostaa 40000€ sitä akun vaihtoa varten säästöön jää silti miljoona euroa mukavia eläkepäiviä varten.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä tilanteessa kannattaa toimia viisaasti. Ensin ostetaan sähköauto johon menee 40000€. Sitten varataan säästöön toiset 40000€ akun vaihtoa varten.

        Toyota on suunnittelemassa miljoonan kilometrin akkutakuuta. Tässä tilanteessa suomalaisen keskimääräisellä 15tkm vuosiajolla säästössä olevaa toista 40000€ tarvitaan 67 vuoden kuluttua jos akku hajoaa heti takuun päätyttyä.

        Kannattaa muistaa että tilillä pidettynä 40000€ kärsii inflaatiosta. Jos taas sen toisen 40000€ sijoittaa olettaen maltillisen 5% vuosituoton ja sijoitukseen ei kosketa tuolloin 67 vuoden päästä on säästössä vähän yli miljoona euroa. Jos siitä nostaa 40000€ sitä akun vaihtoa varten säästöön jää silti miljoona euroa mukavia eläkepäiviä varten.

        Mikä on miljoonan kilometrin akkutakuun aikaraja ???


    • Anonyymi

      Hype se vain jatkuu.

      • Anonyymi

        Kaikki sähköautot menee kaupaksi nopeasti.


    • Anonyymi

      Uusista ja käytetyistä pääosa on ladattavia autoja.

      • Anonyymi

        Muut seisovat jobbareiden takapihoilla arvottomina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muut seisovat jobbareiden takapihoilla arvottomina.

        Käykääpä katsomassa. Mitähän ajatteleevat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käykääpä katsomassa. Mitähän ajatteleevat.

        Tottakai niissä polttareissa on hintalapussa reipas hinta. Kukapa niitä ilmaiseksi antaisi, vaikka homehtuvat kuulausia paikallaan löytämättä ostajaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tottakai niissä polttareissa on hintalapussa reipas hinta. Kukapa niitä ilmaiseksi antaisi, vaikka homehtuvat kuulausia paikallaan löytämättä ostajaa.

        Säilyttäminenkin maksaa, joten hinta on todellakin se, jolla auton uskotaan menevän myyntiin. Polttikset menevät ihan hyvin kaupaksi edelleen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Säilyttäminenkin maksaa, joten hinta on todellakin se, jolla auton uskotaan menevän myyntiin. Polttikset menevät ihan hyvin kaupaksi edelleen.

        No sekin taitaa vähän riippua... Ostin tammikuun alussa erään jonkun vuoden vanhan käytetyn SUV:n bensakoneisena, samanlaisia olisi ollut myös dieselinä tarjolla. Nyt kun vilkaisin tarjontaa niin näyttää aivan samat diesel-yksilöt olevan edelleen myynnissä...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Säilyttäminenkin maksaa, joten hinta on todellakin se, jolla auton uskotaan menevän myyntiin. Polttikset menevät ihan hyvin kaupaksi edelleen.

        Nimenomaan halvat polttikset tekevät kauppansa. Vasta oli uutinen, että Kamux on kusessa polttistensa kanssa. Ne ovat liian uusia ja kalliita, eivätkä löydä ostajaa. Pitäisi olla enemmän halpoja (ja vanhempia, enemmän ajettuja) polttiksia myyntiin.


    • Anonyymi

      Pitäisi säätää laki, joka edellyttäisi sähköauton myyjät myymään tarvittaessa akuston enintään 10% maksavana uuden auton myyntihinnasta !

      Muuten electric car on järjetön riski !

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lähes 600 000 kilometriä ajetun sähköauton akku oli erinomaisessa kunnossa.

        Ajoakun SoH-arvo oli yli 580 000 kilometrin jälkeen peräti 87,7 prosenttia. Kyseinen akku toimi siis vielä aivan erinomaisesti tässäkin vaiheessa.

        https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/428997e7-9dbf-4536-9b63-3fc73550e1de

        Olennaista on tietää paljonko maksaa akuston vaihto ?


    Ketjusta on poistettu 20 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      4324
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      19
      3391
    3. Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita

      Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy
      Maailman menoa
      402
      2331
    4. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      27
      2011
    5. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      1954
    6. Nainen, sellaista tässä ajattelin

      Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      239
      1949
    7. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      35
      1704
    8. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      1578
    9. En ole koskaan kokenut

      Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1337
    10. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1301
    Aihe