Uusi Neue Klasse mallisto aloittaa syksyllä BMW:llä. Uudenlainen akusto pystyy varaamaan sähköä 30% enemmän vaikka koko ei muutu isommaksi. Tämä tekee sen että nykyiset sähköautot muuttuu käytännössä siitä alkaen romumetalliksi kun tekniikkaa kehittyy ja range paranee merkittävästi.
Akkuteknologia tulee toki kehittymään tämänkin jälkeen huimin harppauksin ja sähköauto on valmis ehkä jo 10vuoden kuluessa.
Uusi akkuteknologia tulee tänä vuonna, varaus 30% isompi kuin nykyisissä
25
267
Vastaukset
- Anonyymi
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/686a1f21-b5b9-46e0-b060-6b9e30854342
Nykyisiä malleja ei kannata enää ostaa ovat vanhaa tekniikkaa- Anonyymi
Olipas typerä analyysi. Nykyisten mallien hinnat tulee laskemaan, ja niitä toidellakin kannattaa ostaa. Polttomoottoriautoja taas ei kannata, ne vanhenee kohta lopullisesti.
- Anonyymi
https://tekniikanmaailma.fi/lehti/5b-2025/bmwn-suuri-sahkoloikka/
Näin on näppylät. Bmw tuo uudet akut pian kauppoihin. Ei kannata ostaa vanhaa teknologiaa jota nyt on kaupoissa.- Anonyymi
Paljonko maksaa uusi akku ?
- Anonyymi
Sähköautojen arvot tulevat laskemaan kovasti. Tässä BMW kohdallakin sanotaan että valmistuskustannukset saatu puolet pienemmiksi. Jos hinta saadaan näille hyväksi ei kukaan osta kian, hyndain ja muiden vastenmielisten merkkien rämpylä ämpärimuovi sähköautoja. Vielä kun tekniikkaa harppaa nyt näin kuin harppaa niin nykyisen sähköauton osto on iso riski.
- Anonyymi
Miksi se on iso riski? Akut kestävä jo nyt todella hyvin.
Tutkimuksen mukaan useimmat akut kestävät kauemmin kuin auto, jossa niitä käytetään. Akkua ei siis todennäköisesti tarvitse vaihtaa. Nykyaikaisten sähköautojen käyttöikä on valmistajien mukaan yleensä 160 000– 300 000 kilometriä, mikä karttuu yleensä 8–15 vuodessa.
Uusien akkujen kestävyydestä ei ole vielä tietoa. Se boi olla iso riski ostaa sellanen uutta tekniikkaa sisältävä auto. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi se on iso riski? Akut kestävä jo nyt todella hyvin.
Tutkimuksen mukaan useimmat akut kestävät kauemmin kuin auto, jossa niitä käytetään. Akkua ei siis todennäköisesti tarvitse vaihtaa. Nykyaikaisten sähköautojen käyttöikä on valmistajien mukaan yleensä 160 000– 300 000 kilometriä, mikä karttuu yleensä 8–15 vuodessa.
Uusien akkujen kestävyydestä ei ole vielä tietoa. Se boi olla iso riski ostaa sellanen uutta tekniikkaa sisältävä auto.Kestävät...tai hajoavat jo 100 tuhatta ajettuina. Sähkömoottorit hajoaa myös jo 50-100tkm ajettuina eli ei siis kannata puhua vain akun kestävyydestä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi se on iso riski? Akut kestävä jo nyt todella hyvin.
Tutkimuksen mukaan useimmat akut kestävät kauemmin kuin auto, jossa niitä käytetään. Akkua ei siis todennäköisesti tarvitse vaihtaa. Nykyaikaisten sähköautojen käyttöikä on valmistajien mukaan yleensä 160 000– 300 000 kilometriä, mikä karttuu yleensä 8–15 vuodessa.
Uusien akkujen kestävyydestä ei ole vielä tietoa. Se boi olla iso riski ostaa sellanen uutta tekniikkaa sisältävä auto.Sähköauton ostaminen/omistaminen ovat riski !?
Virhe voi maksaa 40000-50000€ !?
- Anonyymi
Volvoo!!
- Anonyymi
Unohdit kertoa että Neue klasse bemarin akkua ei voi korjata. Siinä ei ole moduleita mitä vaihtaa vaan akkukennot on sellaisenaan akussa ja akku on osa auton kakorirakennetta.
BMW väittää että akkuihin ei tule vikoja mutta niinhän ovat väittäneet kaikkea muutakin. Mikään ihmisen tekemä ei ole virheetön.
Kun kuitenkin jollekin sattuu kohdalle tuollainen bemari minkä akussa on vika, se maksaa oikeasti paljon ja sen vaihto maksaa käsittämättömän paljon. Autossa ei ole erillistä sisälattiaa vaan penkit ja kikki muu on kiinni akussa. Autosta pitää siis purkaa valtavasti että akun voi vaihtaa.- Anonyymi
Kun vaikka Mersun tai Audin akun vaihto maksaa yli 60 000 € , niin kallista se on nytkin .
- Anonyymi
Uuden akun kulmiin kiinnittyy auton pyörät, ja sen päälle kiinnitetään moottori, penkit ja kori.
- Anonyymi
Vielä kun vähän kehittävät konseptia niin akkua ei voi vaihtaa ollenkaan kun se on osa autoa, joten naarmu pohjassa niin hanki uusi auto kaupasta.
- Anonyymi
Jos akku on iänikuista nikkeli-verikobolttikemiaa, se on vanhaa tekniikkaa eikä jatkoon.
- Anonyymi
Se on solid state tekniikkaa, uusinta uutta
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se on solid state tekniikkaa, uusinta uutta
Vaikka olisi solid state tekniikkaa niin se voi silti sisältää nikkeliä ja kobolttia. Solid state ei kerro itsessään akkukemiasta kovinkaan paljoa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se on solid state tekniikkaa, uusinta uutta
Ei ole. Kellään ei ole vielä kunnollista todellista kiinteän elektrolyytin kemiaa käytössä.
Akun on normaaleja pyöreitä kennoja mitä Teslakin käyttää. Kennojen koko voi olla eri mutta pyöreillä kennoilla saadaan paras energia/tila suhde. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole. Kellään ei ole vielä kunnollista todellista kiinteän elektrolyytin kemiaa käytössä.
Akun on normaaleja pyöreitä kennoja mitä Teslakin käyttää. Kennojen koko voi olla eri mutta pyöreillä kennoilla saadaan paras energia/tila suhde.No. kiinteän elektrolyytin kemiaa käyttäviä kennoja on jo olemassa. Mutta ainakaan vielä niillä ei ole mitään etuja verrattuna normaaleihin kennoihin (monelta osin ne ovat jopa huonompia), jotka lupauksia ei ole toistaiseksi lunastettu ja siksi niihin ei ole vielä siirrytty.
Toki on mahdollista, että solid state akut tulevat vielä, mutta eivät ne ole niin vallankumouksellisia kuin jotkut väittävät. Normaalia autoa ostavalle on ihan sama onko akku solid state tai ei. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No. kiinteän elektrolyytin kemiaa käyttäviä kennoja on jo olemassa. Mutta ainakaan vielä niillä ei ole mitään etuja verrattuna normaaleihin kennoihin (monelta osin ne ovat jopa huonompia), jotka lupauksia ei ole toistaiseksi lunastettu ja siksi niihin ei ole vielä siirrytty.
Toki on mahdollista, että solid state akut tulevat vielä, mutta eivät ne ole niin vallankumouksellisia kuin jotkut väittävät. Normaalia autoa ostavalle on ihan sama onko akku solid state tai ei.LFP kemia on ehkä parempikin vaihtoehto. Sekään ei ole herkkä palamaan ja sen lataussyklien kesto yli kaksin kertainen NMC kemiaan verrattuna. Haittana LFP:ssä on vielä huonompi pakkasessa toiminta kuin NMC:ssä ja huonompi energiatiheys. painoa siis tulee enemmän ja tilaakin menee enemmän.
Litium akuissa tapahtuu jatkuvaa pientä kehitystä mutta jos isoa seuraavaa siirrosta miettiin niin suola-akku on luultavasti se. pakkanen ei haittaa ja syklien kesto monin kertainen jopa LFP verrattuna. Se ei pala eikä ole vaarallinen kolareissa.
SUola-akku on vasta tiensä alussa ja vasta vudoen sisään on alkanut kennoja ja akkuja saamaan ylipäänsä. Tehtaita ei juuri vielä ole mutta näistä voi odottaa isompaakin menestystä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No. kiinteän elektrolyytin kemiaa käyttäviä kennoja on jo olemassa. Mutta ainakaan vielä niillä ei ole mitään etuja verrattuna normaaleihin kennoihin (monelta osin ne ovat jopa huonompia), jotka lupauksia ei ole toistaiseksi lunastettu ja siksi niihin ei ole vielä siirrytty.
Toki on mahdollista, että solid state akut tulevat vielä, mutta eivät ne ole niin vallankumouksellisia kuin jotkut väittävät. Normaalia autoa ostavalle on ihan sama onko akku solid state tai ei.Ei ole sama koska solid state akku ei syty palamaan. Jo pelkästään tuo on suuri etu.
- Anonyymi
Nyt myynnissä vain vanhoja sähköautoja joiden arvo laskee hetkessä
- Anonyymi
https://www.theverge.com/bmw/623312/bmw-ev-battery-neue-klasse
BMW’s new so-called “Gen6” battery pack, which will underpin the Neue Klasse vehicles, will filter throughout the company’s brands.
These in-house-developed Gen6 cylindrical battery cells offer 30 percent more range, up to 30 percent faster charging speeds, 20 percent more energy density, and are 50 percent cheaper to build.
BMW says its Gen5 batteries are reliable but can be difficult to replace if they fail. Gen5 battery cells can’t be individually repaired; instead, the entire battery pack that underpins the car has to be replaced, which can be costly and wasteful. The Gen6 batteries are lighter, smaller, and more efficient. And, since they are cylindrical, like Tesla’s batteries, they can be individually replaced if they fail.
Tuossa sanotaan että Neue Klasse käyttää Gen6 akkua ja lopussa sanotaan että niiden akkukennot voidaan vaihtaa yksitellen.- Anonyymi
Teoriassa näin mutta aika näyttää
1. onko se sittenkään mahdollista
2. millaiset kustannukset siitä tulee
3. estääkö BMW ei-merkkiliikkeiden toimimisen täysin
Esimerkkinä Audi e-tron minkä sähkömoottorin laakerit antautuu noin 100tkm kohdalla. Laakereita ei saa erikseen. Ne Audille kustomoituja kokoja eikä Audi myy niitä erikseen.
BMW voi tehdä aivan saman akkujen kanssa estämällä akun korjaamisen.
BMW haluaa myydä uusia autoja, ei varaosia.
- Anonyymi
No, sähköautomiehet !
Ovatko akustot tarjouksessa, eli maksavat vain 40000€ !! - Anonyymi
Akkujen kapasiteetin paraneminen 30%:lla ei ole yhtikäs mitään, kun tarve olisi parantaa kapasiteettia 300 %:Ila. Sähköautotekniikka pyörii alkeellisella tasolla.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod224234- 183236
Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita
Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy3982284- 271961
Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost2391939- 341854
- 321649
- 151528
Kulujen jako parisuhteessa
Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai681260- 121251