Sain nimelläni kirjoitetun kirjeen bulgariasta

Anonyymi-ap

Häistämme oli kulunut 2 viikkoa.Olin ihmetellyt naisen valokuvaa hänen sänkynsä yläpyolella vastanottokeskuksen seinällä joka hävisi kun olin asiasta kysynyt.Kun kirje saapui 2 viikkoa häidemme jälkeen toukokuun lopussa 1995 ja kysyin mitä siinä luki kun se kerran tuli minun nimelläni asuntoni postiluukusta hän yritti syödä sen.Sain kuitenkin sen repaleiset rippeet käsiini. Nyt kännätytin sen kun se löytyi kaapin pohjalta.Laitan sen käännökden tänne opiksi muille.
Herra nimittäin sai vuonna 1998 loppuvuodesta oleskeluluvan ja lähti 2 viikkoa sen saamisen jälkeen jättäen vain lapun keittiön pöydälle kun olin itse hakemassa lapsiani sairaslomalla päiväkodista ja hänen piti olla korjaamassa autoa jonka jätti minun ajokorttia käymättömän riesaksi rautatieaseman parkkipaikalle. Hän oli tullut perusteettoman turvapaikan haun päätöksen kera suomeen ja muutti eteläsuomeen sai työpaikan ja työpaikka takasi suuren lainan jolla rakennutti vanhemmilleen ison talon kotimaahansa ja on nykyisin naimisissa kyseisen kirjeen lähettäjän kanssa ja heillä on 3 lasta.
Mitä minä sain oli kondylooman joka kuulemma tullut kun hän ui kotimaassaan likaisessa vedessä.Tätä katselin ja elätettiin lasteni kanssa yksinhuoltajana toimeentulotuella ja kirkon avustuksilla.Synkeää alakuloista kyräilevää miestä joka valehteli kaikille niin sosiaalissa kuin vastaanottokeskuksen kustantamalle perheterapeutille joka paljastui myöhemmin miespuoliseksi naisten vihaajaksi.
Lapseni pitivät tätä kuin isänään minulle oli etäinen ja torjuva ja eron kösittelyn ajan kerjäsi etten hakisi eroa ennenkuin saisi kansalaisuutensa.Säästin toimeentulotuista eron jälkeen tälle kultakellon ja teetätin kultakorun.Syyllinen oli suomalainen naiivi nainen joka ei ymmärtänyt eikä halunnut uskoa häntä huijattavan.Ja tämän luona vierailin hänen pyynnöstä yksin ja lastenikin kanssa vielä eron jälkeen ja anopille annoin vietäväksi jopa oman kultasormukseni joskus kohteliaisuuden eleenä eron jälkeen.

Totta kai! Tässä on bulgariankielisen kirjeen suomennos parhaani mukaan (kirje on osittain kulunut ja vaikeasti luettavissa, joten jotkin kohdat voivat olla tulkinnanvaraisia):

**15. IV. 37 г.**

**Tervehdys, xxxxx**

Ehkäpä ymmärrät minut tästä kirjeestä, mutta silti en voi olla kirjoittamatta sinulle.

Kirjoitan sinulle melko pitkän ajan jälkeen, mutta minusta tuntui tarpeelliselta tehdä niin. En tiedä, kuinka sinä ajattelet, mutta minä en voi olla ajattelematta sinua.

Rakastan sinua ja ajattelen sinua jatkuvasti. En tiedä, oletko tehnyt päätöksen, mutta jos et vielä ole, annan sinulle mahdollisuuden — mutta jos sydämesi kuuluu toiselle, kuten epäilen, niin silloin ymmärrän kyllä. En sano tätä vain itseni takia.

Xxxxx, sinä tiedät hyvin, kuinka paljon meillä oli yhdessä, ja muistot eivät jätä minua rauhaan.

Halusin sanoa sinulle, että kaipaan sinua, rakastan sinua ja että kaikki se oli totta. Meidän välillä oli oikeita tunteita.

Yritin monesti kirjoittaa sinulle ja selittää, mitä tunnen meidän suhteestamme, mutta en onnistunut. Nyt sain sen viimein tehtyä.

Ymmärrän, että päätöksesi on ehkä lopullinen, mutta toivon, että ymmärrät tunteeni ja annat minulle mahdollisuuden.

En aio enää kirjoittaa sinulle, jos et itse halua, mutta tämä kirje oli tarpeellinen minulle.

Minua ei kiinnosta muiden mielipiteet — minä haluan vain sinut. Uskon ja tiedän, että olisimme voineet olla onnellisia yhdessä.

Xxxxx, kirjoita, jos haluat — tai älä kirjoita, jos et halua.

3

147

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Mies myös vieraili lähtönsä jälkeen meidän luona hakemassa tavaroitaan hiipi keskellä yötä ei halunnut puhua hänellä oli vanhassa vastaanottokeskuksen kirjeessä tämä bulgaarialainen teksti jonka nyt käännätin myös.Lähti seuraavana päivänä nukuttuaan sohvalla ja kerättyään tavaransa. Myöhemmin lähetin nämä ja kerroin kaikki asiat maahanmuuttoviradtolle maahanmuuttoviradto vadtadi etteivät voi enää perus kun on saanut jo pysyvän oleskeluluvan.
      Toki soitinhan minä jo ennen naimisiinmenoakin maahanmuuttovirastoon kyselin ja tinkasin miksi ukko ei jo saanut lupiaan ja miksi he ei hyväksy bulgariassa leirillä kidutetun miehen turvapaikkahakemusta 🤣 siellä virkailija selitti minulle juurtajaksain puhelimessa miksi miehen turvapaikanhaku on ilmeisen perusteeton..enkä uskonut virkailijaa...

No tässäpä kirjekuoren päälle kirjoitettu teksti ilmeisesti mieheltäni tälle tyttöystävälleen vastaukseksi.

Alla on käännös bulgariankielisestä käsin kirjoitetusta tekstistä suomeksi. Osa tekstistä on vaikealukuista, mutta tässä on paras mahdollinen käännös näkyvistä ja ymmärrettävistä osista:

---

1. Pyysin sinua useaan otteeseen, että poistaisit ne kirjeet. Minusta ei ole oikein, että ne ovat edelleen tallessa. Tiedät hyvin, että ne eivät ole merkityksettömiä, ja että niissä on paljon henkilökohtaista.

2. Miksi et kirjoittanut aiemmin ja miksi juuri nyt? Tiesit, että minun olisi ollut parempi, jos olisit kertonut minulle suoraan, että et halua enää olla tekemisissä kanssani. (Kirjoitettu kahteen kertaan, siksi numerointi 3 ja sitten 2.)

3. Ja miksi viivyttelit? Jos olisit ollut rehellinen, asiat olisivat menneet eri tavalla. En voinut uskoa, että minua kohdellaan noin.

En voi selittää, miten pahalta se tuntui. En voi hyväksyä, että jätit minut sillä tavalla, ilman mitään selitystä tai keskustelua. Olet kuin vieras minulle nyt.

Ajattelin, että välitämme toisistamme. Mutta ilmeisesti olin väärässä. En tiedä, mitä enää sanoisin.

Minä en voi jatkaa näin. Haluan saada selkeyden ja ymmärryksen. En halua jäädä roikkumaan tyhjän päälle.

• Anonyymi

Tämä keskustelun aloitus voisi hyvin olla oikeasta elämästä, koska 4/5 osaa suomalaisista naisista on tyhmiä näissä asioissa = Ajattelevat vain alapäällään, ikävä kyllä..

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tämä keskustelun aloitus voisi hyvin olla oikeasta elämästä, koska 4/5 osaa suomalaisista naisista on tyhmiä näissä asioissa = Ajattelevat vain alapäällään, ikävä kyllä..

Se on totta valitettavasti.

Meitä ei niin viehättäviä on paljon sillä nämä veijarithan käyttävät hyväkseen ketä tahansa joka kuvittelee että nämä puhuvat totta.

Sitten on niitä jotka ovat läheisriippuvaisia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      42
      7065
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3968
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      47
      3401
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      41
      2968
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2746
    6. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2238
    7. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2206
    8. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2173
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      47
      2127
    10. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      40
      2088
    Aihe