Mikseivät yli 50-vuotiaat kelpaa työmarkkinoilla?

Anonyymi-ap

Todellinen syy lienee siinä, että suurin osa työtehtävistä on niin helppoja, että kokeneet työntekijät voidaan korvata halvemmilla nuorilla ja kokemattomilla ilman että tuotannon arvio juurikaan laskee. Laskutushintahan on sama olipa työn tekijänä 18-vuotias tai 55-vuotias.

Tietysti työtehtävien kannalta on joitakin poikkeuksia, mutta isossa kuvassa ehkä näin.

25

377

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

monessa käsityöammatissa on lukemattomia työvaiheita, niksejä ja ymmärrystä. Vaaditaan monialaosaamista oman alan ulkuopuolelta. Juurikin sellaisissa perinnekäsityöammateissa vanhempi on useinkin aina parempi. Osaamista ei pysty siirtämään sormen napsautuksella.

• Anonyymi

Vanhempi on nuoria viisampi.

• Anonyymi

Mikseivät alle 50- vuotiaat kelpaa työmarkkinoilla?

• Anonyymi

Tuotannon määrä Suomessa ei kasva. Työnantajilla on jo tarpeellinen määrä työvoimaa. Toki vanhaa kaartia poistuu eläkkeelle, mutta eläköitymisen jälkeen aina ensiksi kokeillaan pärjättäisiinkö yhden tai kaksi vähemmällä väellä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuotannon määrä Suomessa ei kasva. Työnantajilla on jo tarpeellinen määrä työvoimaa. Toki vanhaa kaartia poistuu eläkkeelle, mutta eläköitymisen jälkeen aina ensiksi kokeillaan pärjättäisiinkö yhden tai kaksi vähemmällä väellä.

Niinpä, jos yksi tekee kahden työt niin hyvin pärjätään ja tuon erotuksen voi pistää vaikka omistajan tilille.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niinpä, jos yksi tekee kahden työt niin hyvin pärjätään ja tuon erotuksen voi pistää vaikka omistajan tilille.

Millos tuo yksi tekee kolmen työt tulikaan voimaan? Oisko ollut n 20v sitten? Ei, siitä on kauemmin, kun kokkareet keksi, että firmat pörssiin. Alko osakebuumi ja kun firmat meni pörssiin alkoi työntekijöiden orjuuttaminen ja siitä vuoden päästä loppui kuherruskuukausi ja alkoi duunarit saamaan potkuja, että osakkeiden omistajat sai lisää ja lisää rahhaa. Sieltä alkoi tuo ja jatkuu edelleen.
        Ennen tehtiin töitä, kun kyseessä olisi ollut oma firma, tulos kasvoi ja työntekijätkin sai bonareita ja se jos mikä antoi uutta potkua. Nyt kaikki, mikä revitään työntekijöistä irti, palkitaan osakeloiset ja tuloksen tekijöitä uhataan potkuilla. Ennen oli myös kattava työterveyshuolto, jossa tutkittiin, otettiin tarvittaessa kokeita jne, joka sekin on menneiden talvien lumia. Nykyään kirjotetaan vaan lappu, ehkä joku voi katsoa, punottaako kurkku?

• Anonyymi

Firman imagon kannalta näyttää ulospäin paremmalta, kun on nuorempaa väkeä töissä. Monet työnantajat kuvittelee, ett iäkkäämmät työntekijät sairastelevat enemmän, ovat hitaampia kuin nuoret. Nuoremmille työntekijöille ei tarvitse maksaa palkkaa työkokemusvuosista, heille voi maksaa minimipalkkaa.

• Anonyymi

Koitin katsoa eri alojen työehtosopimuksista, että missä määrätään yli 50-vuotiaille suurempi palkka, mutten löytänyt ensimmäistäkään pykälää. Voitko valaista hieman?

• Anonyymi

Aika monessa työssä vain työssäolovuosien perusteella nousee palkka, esimerkiksi kaupan ala.
        Tietenkään tuo palkka ei nouse loputtomiin vaan saavuttaa jossakin vaiheessa maksimin.
        Toisaalta ikääntyessään työteho alkaa laskea joten sitä pitää kompensoida ammattitaidolla ja kokemuksella.
        Jos taasen yli 50v on koko työhistorian ajan ollut sillä asenteella että olen vain töissä niin hänen tuottavuus alkaa laskea rajusti kun ei ole sitä ammattitaitoa kompensoimassa.
        Itse olen 60v ja edelleen arvostettu, tosin en enään tee aktiivisesti töitä kun ei ole taloudellisesti pakollista.
        Teen kuitenkin asiantuntija keikkoja jossa tarvitaan sitä erittäin rautaista kokemusta ja tietotaitoa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Aika monessa työssä vain työssäolovuosien perusteella nousee palkka, esimerkiksi kaupan ala.
        Tietenkään tuo palkka ei nouse loputtomiin vaan saavuttaa jossakin vaiheessa maksimin.
        Toisaalta ikääntyessään työteho alkaa laskea joten sitä pitää kompensoida ammattitaidolla ja kokemuksella.
        Jos taasen yli 50v on koko työhistorian ajan ollut sillä asenteella että olen vain töissä niin hänen tuottavuus alkaa laskea rajusti kun ei ole sitä ammattitaitoa kompensoimassa.
        Itse olen 60v ja edelleen arvostettu, tosin en enään tee aktiivisesti töitä kun ei ole taloudellisesti pakollista.
        Teen kuitenkin asiantuntija keikkoja jossa tarvitaan sitä erittäin rautaista kokemusta ja tietotaitoa.

Tottakai kokeneelle työntekijälle pitääkin maksaa suurempaa palkkaa, mutta ei missään mainita että ikänä yli 50-vuotiaalle pitäisi maksaa suurempaa palkkaa, siitähän tässä on kyse.

Jos olet ollut insinöörinä 30 vuotta, saat potkut ja lähdet kaupan kassalle töihin niin et sieltä mitään kokemuslisiä saa, vaikka oletkin yli 50-vuotias. Eli ei minkäänlaista ikäsyrjintää tapahdu.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tottakai kokeneelle työntekijälle pitääkin maksaa suurempaa palkkaa, mutta ei missään mainita että ikänä yli 50-vuotiaalle pitäisi maksaa suurempaa palkkaa, siitähän tässä on kyse.

Jos olet ollut insinöörinä 30 vuotta, saat potkut ja lähdet kaupan kassalle töihin niin et sieltä mitään kokemuslisiä saa, vaikka oletkin yli 50-vuotias. Eli ei minkäänlaista ikäsyrjintää tapahdu.

Miksi kokeneelle työntekijälle jonka työkyky on rajusti alentunut pitäisi maksaa korkampaa palkkaa kuin nuoremmille joiden tuottavuus on parempi?

Jos tuollainen 30v kokemuksella oleva insinööri siirtyy kaupan kassalle niin totta hitossa hän joutuu aloittamaan harjoittelijan palkalla ja varmasti jatkossa katsotaan sitä työtehoa/tuottavuutta että pääseekö kartuttamaan milloinkaan niitä kokemuslisiä siellä kaupan alalla.
        Jokainen joka on käynyt kaupassa huomaa hyvin näiden vanhempinen henkilöiden tehokkuuden, jonot kasvaa ja porukka valitsee mieluummin sellaisen nuoremman kokeneen kassan.
        Samana hitaan toiminnan huomaa myös nuorilla kassahenkilöillä tosin heidän nopeus kasvaa kokemuksen lisääntyessä mutta iäkkäämmillä se jatkaa heikkenemistä.

Ja ihan tiedoksi itse en kykenisi kassatyöskentelyyn kun kädet eivät vain toimi ja minulle kuuluisi 3v kokemuslisä heti alussa kun sattuu taskussa olemaan myyjän ammattitutkinto.
        Jos olisin tehnyt uran kaupanalalla niin kokemuksellani paikkani olisi myymälän esimiestasolla ei kassalla.
        Jos taasen taitoni ei riitä muumälän esimieheksi enkä suoriudu kassalla enkä terveyden puolesta hyllyttäjänä niin en millään ilveellä pääse kappaan töihin, tosin ikääkin on jo 60v.

Eli yli 50v arvostetaan hänen kokemuksen ja ammattitaidon tuoman tehokkuuden takia, ei sen takia että on vanhempi henkilö.
        Kun tehokkuus ja tuottavuus laskee iän myötä eikä sitä laskua kykene kompensoimaan kokemuksella ja ammattiatidolla niin on ulkona työmarkkinoilta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miksi kokeneelle työntekijälle jonka työkyky on rajusti alentunut pitäisi maksaa korkampaa palkkaa kuin nuoremmille joiden tuottavuus on parempi?

Jos tuollainen 30v kokemuksella oleva insinööri siirtyy kaupan kassalle niin totta hitossa hän joutuu aloittamaan harjoittelijan palkalla ja varmasti jatkossa katsotaan sitä työtehoa/tuottavuutta että pääseekö kartuttamaan milloinkaan niitä kokemuslisiä siellä kaupan alalla.
        Jokainen joka on käynyt kaupassa huomaa hyvin näiden vanhempinen henkilöiden tehokkuuden, jonot kasvaa ja porukka valitsee mieluummin sellaisen nuoremman kokeneen kassan.
        Samana hitaan toiminnan huomaa myös nuorilla kassahenkilöillä tosin heidän nopeus kasvaa kokemuksen lisääntyessä mutta iäkkäämmillä se jatkaa heikkenemistä.

Ja ihan tiedoksi itse en kykenisi kassatyöskentelyyn kun kädet eivät vain toimi ja minulle kuuluisi 3v kokemuslisä heti alussa kun sattuu taskussa olemaan myyjän ammattitutkinto.
        Jos olisin tehnyt uran kaupanalalla niin kokemuksellani paikkani olisi myymälän esimiestasolla ei kassalla.
        Jos taasen taitoni ei riitä muumälän esimieheksi enkä suoriudu kassalla enkä terveyden puolesta hyllyttäjänä niin en millään ilveellä pääse kappaan töihin, tosin ikääkin on jo 60v.

Eli yli 50v arvostetaan hänen kokemuksen ja ammattitaidon tuoman tehokkuuden takia, ei sen takia että on vanhempi henkilö.
        Kun tehokkuus ja tuottavuus laskee iän myötä eikä sitä laskua kykene kompensoimaan kokemuksella ja ammattiatidolla niin on ulkona työmarkkinoilta.

Kukaanhan ei ole maininnut osatyökykyisen palkkaamisesta mitään. Nyt puhutaankin täysin työkykyisistä ihmisistä, jolloin kokeneempi tekee työnsä tehokkaammin kuin kokematon.

"Nuori kokenut kassa", eli ikää on 18v mutta työkokemusta 20v, taidat olla juuri näitä ihmisiä jotka elävät maailmassa jossa tuo on mahdollista? ;-D LOL! ihihaeho perse repes kun nauratti :D

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kannattaa vielä lukasta https://ttk.fi/julkaisu/osatyokykyisyys-tyoyhteisossa/

"Työtä mukauttamalla työkyvyn alentuma ei useinkaan vaikuta työpanokseen."
        Että voihan sitä työtä mukauttaa, näin saadaan kokenut kaveri tiimiin ja tehokasta tulosta aikaiseksi, vain ammattitaidoton johto käyttää kokemuksen rannalle.

• Anonyymi

En ole se, jolta kyselit, mutta yleensä +50v on jo niin laaja työkokemus, joka on opittu työn kautta ja jota ei kirjoja lukemalla saada.
        Tarkennan: jokaisessa työssä tulee ongelmia eteen, haasteita, asiakkaat ym. Kirjoista on apu, mutta se, mitä todellisuudessa tapahtuu, tulee ehkä tapahtumaan (ennakointi/osaa ajatella pidemmälle kuin tässä ja nyt), omien aivojen käyttö, psykologinen silmä, asiakkuudet, työkaverit eli kun jokainen ihminen käyttäytyy erilailla, sinun pitää osata muuntautua "sopivaksi".
        Näin se menee.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sinänsä hauska tuo sinun toteamuksesi "kokenut työntekijä ja RAJUSTI ALENTUNUT..." Sinä oletat, että kaikki +50 on sairaita vaivaisia? Mikseiköhän ei pääse sitten eläkkeelle heti, kun mittarissa on 50?
        Faktahan on se, että +40:stä alkaen ihmiset alkavat "elämään" työlleen. Lapset on isoja eikä tule enää sairauspoissaoloja lasten sairastuttua, kapakkaikäkin on pääsääntöisesti loppunut, ei enää joka viikonloppu tai viikolla riekuta aamun tunneille ja muutkin "elämän myrskyt" ohittaa ilman saikkuja. Tuohan on ihan luonnollista.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sinänsä hauska tuo sinun toteamuksesi "kokenut työntekijä ja RAJUSTI ALENTUNUT..." Sinä oletat, että kaikki 50 on sairaita vaivaisia? Mikseiköhän ei pääse sitten eläkkeelle heti, kun mittarissa on 50?
        Faktahan on se, että 40:stä alkaen ihmiset alkavat "elämään" työlleen. Lapset on isoja eikä tule enää sairauspoissaoloja lasten sairastuttua, kapakkaikäkin on pääsääntöisesti loppunut, ei enää joka viikonloppu tai viikolla riekuta aamun tunneille ja muutkin "elämän myrskyt" ohittaa ilman saikkuja. Tuohan on ihan luonnollista.

No joo, karrikoin vähäsen tuon rajusti alentuneen työkyvyn mutta olen itse kokemuksesta havainnut että on pakko karrikoida jotta saa huomion.
        Tästä karrikoinnista esimerkkinä erään työkalun käyttö mitä työntekijä käytti ohjeista huolimatta väärin.
        Näytin hänelle 100% liioitellusti mitä haittaa on väärästä työkalun käytöstä ja vasta sen jälkeen hän ymmärsi miksi pitää käyttää työkalua oikein.

Siis 50v ikävuoden jälkeen alkaa fyysinen palautuminen heikkenemään jonka huomaa harrastuksien vähenemisenä.
        Kun ikää tulee lisää niin jaksaminen ei parane ja viikonloppuvapaat eivat enään riitä työviikon rasituksista palautumiseen.
        Tässä vaiheessa aletaan sitten vähentäään sitä työsuoritusta joka on ihan normaali reaktio kun voimat ei vain riitä.

Sitten se taloudellinen puoli, jos ikääntynyt on koko työuransa ajan hokent että en tiiä olen vain töissä niin millä hän kompensoi tuota työkyvyn alenemaa?
        Kaiken pointti on se että työuran aikana pitää hankkia sitä omaa pääomaa (kokemusta, ongelmien ratkaisua, ammattitaitoa) jotta voi kompensoida fyysisiä rajoitteita.

Esimerkiksi rakennuksilla, nuoret juoksevat pää kolmantena jalkana ja vanhempi saattaa istahtaa ja miettiä.
        Kuitenkin päivän päätyttyä se vanhempi on voinut saada enemmän aikaiseksi kuin se nuorempi ja vielä laadukkaampaa jälkeä.
        Mutta valitettavasti tuo mä oon vain töissä asenne johtaa siihen että kun ei jakseta fyysisesti niin sitä vain istahdetaan mutta aivot lyö tyhjää ja päivän tuotos jää vähäiseksi.
        Nämä mä oon vain töissä henkilöt saneetartaan sitten firmoista ulos kun se työkyky alkaa heiketä.

Itse lopetin työt (yrittäjä) vapaaehtoisesti reilu 58 vuotiaana ja asiakkaat harmittelivat että kuka nämä hommat sitten tekee.

• Anonyymi

Jokin on mennyt elämässä pahasti pieleen, jos töissä joutuu vielä yli 50-vuotiaana käymään.

• Anonyymi

Mikähän se voisi olla?

• Anonyymi

eiköhän siinä iässä ruppee jo alapää falskaamaan. Aivotkin kutistuneet 10 prosentilla.
      Jottain hyvää kuitenkin. Elintasovatsa pulloottaa. On sellainen omenan mallinen sivuprofiili. Työnsaantimahdollisuudet heikkenevät. Se on luonnollista.

• Anonyymi

Työelämä on lähinnä "pentuja" varten. Vanhempana on jo muita intressejä ja rajallisen maallisen aikansa haluaa käyttää jo muuhun kuin työntekoon.

• Anonyymi

noh. Kysymys on samalla vastaus. Koskapa ovat yli 50 vuotiaita,

Toki kelpaavat työmarkkinoille mutta harva heidät ostaa. Viimeinen käyttöpäivä kun lähestyy niin ostaja eli työnantaja jättää hyllyyn, Nahistuneen kaalinpään ja pehmenneen banaanin. No way.

• Anonyymi

Hyvä niin, saa olla rauhassa ja tehdä omia juttuja.

• Anonyymi

kummasti vaan kaupan kassoilla nuorentuu aina porukka...

• Anonyymi

Ymmärrät varmaan, että kaupan kassahenkilölle maksetaan niin pientä palkkaa ettei sillä tule aikuinen toimeen. Lapset ja vanhempien luona vielä ilmaiseksi asuvat nuoret pystyvät sitä työtä tekemään koska menot ovat sen verran pienet. Siksipä sinne päätyy pääosin lapsia ja nuoria.

• Anonyymi

Monessa työssä on palkkaluokat työn vaativuuden mukaan joten ikä ei vaikuta asiaan!
      Kun työ on helppoa ei se tarkoita sitä, että siitä on oikeutusta maksaa nuoremmalle vähemmän kuin esim. 50v ikäiselle!
      Päinvastoin eli nuoriso kuvittelee että ovat päivähoidossa ja se helppokin työ jää jutteluksi... On niin nähty kesätyötä tekevien nuorten poikien kohdalla!

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      46
      7605
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      33
      4193
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      57
      3695
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      50
      3180
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2866
    6. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      60
      2534
    7. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      54
      2388
    8. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      51