Vähän yli puoli vuosisataa sitten (1969) nostelin itsekseni harjoitusmielessä lukioni levytankoa muutaman kuukauden verran ja sain vähän ennen 18-vuotispäivääni ylös 110 kg:n puntit. Oma painoni oli silloin n. 75 kg.
Kävin intin vapaaehtoisena. Liikuntaa oli talon puolesta. Kesällä 1970 käväisin lomallani Helsingin Uimastadionilla ja kokeilin siellä kylmiltään levytankoa vuoden tauon jälkeen. Kun 90 kg ei tehnyt tiukkaakaan, yritin sivuta ”ennätystäni” ja onnistuinkin. Lajina sama itseopeteltu työntö saksaustyylillä.
Vuonna 1971 minulla oli jossakin tilaisuus tarttua puntteihin. Tulos jälleen samat 110 kg. Tälläkin kertaa tyydyin siihen enkä yrittänyt repiä itseäni hajalle. En siis ole koskaan yrittänytkään nostaa isompia painoja. Tunsin, ettei painonnosto kuitenkaan olisi ”minun lajini”.
Parikymmentä vuotta sitten kokeilin taas vuosikymmenien tauon jälkeen levytankoa. 90 kg nousi ja sai riittääkin.
Viime vuosina olen harrastanut liikuntamuotona kunnon ylläpitämiseksi hiihtoa keskimäärin 600–700 km talvessa ja todennut sen edulliset vaikutukset. Välillä tuntuvasti noussut painoni on asettunut nuoruusajan lukemiin 74–77 kg. Lenkkeilyvauhtini on ollut 10–12 km/h (pertsaa). Kesällä olen tehnyt ruumiillisia metsä- ja maatöitä mökillä. Olen kokenut olevani ikäisekseni ihan kohtuuvedossa. Vanha en mielestäni ole – parin viikon päästä tulee vasta 74 v. täyteen
Aivan pari viikkoa sitten ostin itselleni kotiin 50 kg:n levytankosetin., ensimmäiseni. Karmea yllätys: kilot eivät ole likimainkaan samoja kuin ennen! Jo tuo mokoma tanko täyteen lastattuna on syntisen raskas, ei tee mieli yrittääkään nostaa yhtään enempää!
Pitänee lähteä rakentamaan jonkinlaista ohjelmaa, jolla nuo kilot saisi kevenemään edes hieman. Itse taidan luuloistani huolimatta olla jo mennyttä kalua.
Onko kilogramman määritelmä muuttunut?
Anonyymi-ap
2
104
Vastaukset
- Anonyymi
Komeeta kun oot pitänyt itsestäsi huolta, onnittelut on harvinaista.
Voimat ja lihakset kasvaa hautaan asti, uusimpien tutkimusten mukaan,
ja lihasten palautuminen ei ihan kauheesti hidastu iän myötä on myös uusissa tutkimuksisa,
maltilla vaan niin satavarmasti tulee voimaa ja lihasta, ei toki kuin aikoinaan mutta varmasti tulee.
Onnea ja pitkää ikää. - Anonyymi
Hormoonit kehiin niin seiskakymppinenkin pääsee vielä kuntoon. Ilman niitä on turha huijata itseään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod224374- 203495
Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita
Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy4052357- 272041
- 341974
Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost2391959- 351754
- 151618
En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191407- 121311