Toyota Yaris Cross on kuin suurten autojen henki pienessä pakkauksessa. Verrattuna muihin kompaktiluokan crossover-malleihin se tarjoaa yllättävän tilavat sisätilat. Takaistuimella aikuinen mies istuu kuin valtaistuimella – jalkatilaa on runsaasti, eikä pääkään kolahda kattoon. Kuljettajalle mitoitettu ajoasento on niin ergonominen, että tuntuu kuin istuisi Toyotan suunnitteluosaston syleilyssä. Ratin säätövara ja ajoasennon löytäminen on helppoa kuin aamukahvin kaataminen termosmukista.
Tavaratilassa Yaris Cross tekee taikojaan: kaksitasoinen tavaratilan pohja ja laajennettavuus takaavat, että viikonloppureissu tai arjen ostokset hoituvat ilman kompromisseja. Tavaratilan lattiapinnan alta paljastuva lisäsyvennys on se viimeinen nerokas yksityiskohta, joka nostaa arjen käytettävyyden uudelle tasolle.
Moottorina toimii Toyotan kehittämä 1.5-litrainen kolmisylinterinen hybridiyhdistelmä, joka tarjoaa yllättävän pirteää suorituskykyä – etenkin sähköllä liikkeellelähdöt tuntuvat lähes ylelliseltä keinumiselta. Ajossa moottori yhdistyy saumattomasti sähköavustukseen niin kaupungissa kuin maantiellä, ja automaattivaihteiston portaattomuus tekee liikkeellelähdöstä pehmeää kuin pilvenpäällä ajoa.
Yaris Crossin ajettavuus on suorastaan koukuttavaa. Ohjaus on tarkka, ja tuntuma tiehen on juuri sellainen mitä kuljettaja kaipaa – ei liian kevyt, mutta ei raskaskaan. Alusta nielee Suomen vaihtelevat tienpinnat kuin lämmin puuro aamun kylmässä keittiössä. Mutkaisella tiellä auto käyttäytyy rauhallisesti ja vakaasti. Vakaus on suorastaan häkellyttävä – sivutuuli ei horjuta, ja talvikelissäkin meno tuntuu vakaalta ja varmalta.
Äänieristys on yksi auton suurimmista yllätyksistä. Moottori kuiskii, tieääniä ei juuri kuulu, ja tuulen humina jää taustalle kuin miellyttävä soittolista. Usein keskittyy ajamiseen vasta kun huomaa – kaikki häiriötekijät puuttuvat.
Varustelultaan Yaris Cross vetää vertoja jopa suuremmille ja kalliimmille malleille. Active Plus -varustetaso tarjoaa mm. älyavainjärjestelmän, lämmitettävän ohjauspyörän ja suuren kosketusnäytön, joka on erittäin looginen käyttää. Sisustus on viimeistelty – käytetyt materiaalit ovat nykyaikaisia, mutta tuntumaltaan pehmeitä ja kestäviä. Kojelauta on muotoiltu modernisti, mutta selkeästi – sormet hakeutuvat luonnostaan oikeisiin painikkeisiin ilman katseen siirtymistä.
Toyota Yaris Cross on näyttö siitä, mitä tapahtuu, kun käytännöllisyys, teknologia ja ajomukavuus pakataan kompaktiin mutta yllättävän tilavaan kuoreen. Se ei yritä olla enempää kuin on – mutta onkin juuri siksi enemmän kuin odottaa uskaltaisi.
Toyota Yaris Crosson Kompaktin kokoluokan mestariteos, joka yllättää isosti
Anonyymi-ap
3
53
Vastaukset
- Anonyymi
Ei siis mikään ihme että Toyota on eniten ensirekisteröity autonvalmistaja Suomessa ja maailmalla!
- Anonyymi
Suomessa VW on ylivoimaisesti suurin valmistaja laajalla valikoimallaan merkkejä ja malleja.
Tuo Yaris on sopiva vaareille jotka eivät osaa ajaa isolla autolla ja selkä ja lonkat ei kestä normaalin korkuista autoa.
- Anonyymi
Noin se on pakko kai nähdä, jos auton ostaa 72 kk sopparilla
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod224504- 203635
Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita
Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy4052397- 272101
- 341994
Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost2391959- 351784
- 151668
En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191487- 121351