Sähköbensiini tulee huoltoasemille

Anonyymi-ap

Tai siis piti tulla? Mihin se katosi onko kysessä salaliitto eli KAVÖR AP

Autouutiset
Nyt se alkaa Suomessa: Sähköbensiini tulee huoltoasemille

"Täysin fossiilivapaan bensiinin myynti alkaa Suomessa vielä tänä syksynä. Aine sopii suoraan, ilman muutoksia nykyisiin bensiiniautoihin.
Sähköbensiinin myynti siis alkaa Suomessa, mutta toistaiseksi ei ole tiedotettu millä laajuudella ja miten monella huoltoasemalla polttoainetta tullaan tarjoamaan.

Sähköbensiini on saksalaisen P1 Fuelsin valmistamaa ja sen maahantuojina toimivat jakelijat, mutta varsinaisena veturina sähköpolttoaineen julkiseen myyntiin saamiselle on toiminut leasingautoyhtiö Secto Automotive.
Secto Automotive ja P1 Fuels ovat solmineet asiasta aiesopimuksen."

http://web.archive.org/web/20231102230042/https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/e19d97d6-2b5e-4349-b9ba-567c033594f5

11

126

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Hyötysuhde p2x sähköautoon verrattuna alle 20%. Valitettavasti.

    • Anonyymi

      Jostian syystä "ilmastonpelastajat" ei oo halukkaita keskustelemaan miksei sitä rahamäärää jolla akkuautoja on kehitetty käytetty tekemään tuosta aineesta halpaa kuin makkara.

      Se kun kelpaisi sellaisenaan jokaiseen yli miljardiin vanhaan autoon, ja päästöt katoaisi saman tien.

      Ei, ei kelpaa.

      Pitää ensin rakentaa uudet tehtaan, kaivaa raaka-aineet, rakentaa uudet autot, ja sitten laivailla yli miljardi uutta autoa kaikille; ja tuhota vielä vanhat yli miljardi vanhaa "saastuttavaa" autoa.

      Tuohon projektii tulee menemään vielä ainakin 30 vuotta, autoja kun ei saada valmistettua riittävää määrää, vuodessa tehdään vain luokkaa 100 miljoonaa; ja pääosa autonkäyttäjistä ei kykene maksamaan autostaan kuin jonkun tonnin ajellen tänään hyvinkin 20-30 vuotiaalla autolla.

      Sanoisin että ilmastoa tuolla hölmöydellä ei ainakaan pelasteta.

      ps. Teslan tulos romahti kun eivät enää saa päästöosuuksia kaupattua "normaaleille" autotehtaille. Autotkaan ei kelpaa enää ituhipeille, punaniskahan haluaa edelleen V8 moottoria. Konkurssi on edessä. Tesla on tähän mennessä tehnyt voittonsa noilla päästökaupoilla, ei autoillaan.

      Referenssinä, nykyinen bensakin oli aikanaan kun autoja oli yksi per kylä suhteessa kallista; siitä tuli halpaa kun autoja oli kaksi tai kolme per perhe. Tuon sähköbensankin hinta siis taatusti laskisi nykyisestään jos sitä massavalmistettaisiin.

    • Anonyymi

      Jotta sähköbensa olisi halpaa kuin makkara, pitäisi sähkön tuotannon maksaa vain murto-osan siitä mitä nyt. Silloin voisi myydä nykyistä halvemmalla, ja sille olisi melkein rajaton kysyntä ja tuotot sähköfirmoille. Ne kyllä ostaisivat tekniikkaa jolla se onnistuisi. Nämä jutut nyt vain vaativat aikaa.

      • Anonyymi

        Jos tuon kehittelyyn käytettäisiin se kosminen rahamäärä jota patteriautoihin on käytetty, niin kenties sitä tuotettaisiin jollain halvemmalla tavalla.

        Tätähän emme voi tietää, koska sitä ei yritetty.

        Pointti tässä on, jonka kaikki selvästi haluavat ohittaa, että tuollaisella aineella saataisiin liikenteen päästöt NOLLAAN olemassaolevalla autokannalla alle vuoden sisään.

        Mutta selvästi tässä ei olla huolissaan niistä päästöistä sitten kuitenkaan koska kelpaa että päästellään aivan perkeleesti vielä vuosikymmenet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos tuon kehittelyyn käytettäisiin se kosminen rahamäärä jota patteriautoihin on käytetty, niin kenties sitä tuotettaisiin jollain halvemmalla tavalla.

        Tätähän emme voi tietää, koska sitä ei yritetty.

        Pointti tässä on, jonka kaikki selvästi haluavat ohittaa, että tuollaisella aineella saataisiin liikenteen päästöt NOLLAAN olemassaolevalla autokannalla alle vuoden sisään.

        Mutta selvästi tässä ei olla huolissaan niistä päästöistä sitten kuitenkaan koska kelpaa että päästellään aivan perkeleesti vielä vuosikymmenet.

        Autotehtaat kehittelevät sähköautoja tutkimuslaitokset ja muiden alojen yritykset niitä sähköntuotantokeinoja. Ei koko energia-ala pyöri autojen ympärillä. Sillä halvalla sähköllä halutaan tehdä myös muovia ym. kemikaaleja vedestä ja ilmasta. Taitaa olla sähköautojen kehityskustannukset parkkirahaa verrattuna vaikka fuusioreaktoriin jota on kehitelty vuosikymmeniä eikä vieläkään pysy käynnissä sekunteja pitempään, saati että siitä olisi voimalakäyttöön.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autotehtaat kehittelevät sähköautoja tutkimuslaitokset ja muiden alojen yritykset niitä sähköntuotantokeinoja. Ei koko energia-ala pyöri autojen ympärillä. Sillä halvalla sähköllä halutaan tehdä myös muovia ym. kemikaaleja vedestä ja ilmasta. Taitaa olla sähköautojen kehityskustannukset parkkirahaa verrattuna vaikka fuusioreaktoriin jota on kehitelty vuosikymmeniä eikä vieläkään pysy käynnissä sekunteja pitempään, saati että siitä olisi voimalakäyttöön.

        Nykyhetkellä synteettinen toki kallista mutta tuotantojen skaalautuessa suuriksi myös kustannukset tippuu

        IL ajoi sähköbensiinillä Vantaalta Jyväskylään – Tältä se tuntui

        "Sen sijaan synteettinen bensiini ei ole kovin halpaa. Saksassa paikallisella 19 prosentin arvonlisäverolla litrahinta vähittäismyynnissä on 5,40 euroa. P1 Fuels tosin toteaa, että tähtäimessä on saada litrahinta ensi vuonna laskettua 3,50 euroon.

        Summaa olisi helppo saada alaspäin skaalaamalla tuotantoa ylös. Bioetanolin tai biokaasun kohdalla ongelma tulee siitä yksinkertaisesta syystä, että niiden raaka-aineeksi sopivaa jätettä ei ihmiskunnalta jää tarpeeksi.

        Sähköbensiinissä tätä ongelmaa ei ole, sillä vaikka vedyn valmistaminen on melko energiaintensiivistä touhua, riittää hiilidioksidia raaka-aineeksi ilmakehässä valitettavan paljon.

        Uusiutuvien polttoaineiden, kuten jo käytössä olevien biopolttoaineiden ja synteettisen bensiinin, etuna on, että niitä voitaisiin valmistaa varsin kompakteissa tuotantolaitoksissa ja hyvin paikallisesti. Tämä alentaisi polttoaineiden litrahintaa ja niiden kokonaispäästövaikutusta.

        Ihan mitätön ei olisi sekään vaikutus, ettei länsimaissa oltaisi niin paljoa suurien öljyntuottajamaiden saneluvallan alla."

        http://web.archive.org/web/20230923081750/https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/7598faf4-c06e-4797-a2bc-7d2b19f68570


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autotehtaat kehittelevät sähköautoja tutkimuslaitokset ja muiden alojen yritykset niitä sähköntuotantokeinoja. Ei koko energia-ala pyöri autojen ympärillä. Sillä halvalla sähköllä halutaan tehdä myös muovia ym. kemikaaleja vedestä ja ilmasta. Taitaa olla sähköautojen kehityskustannukset parkkirahaa verrattuna vaikka fuusioreaktoriin jota on kehitelty vuosikymmeniä eikä vieläkään pysy käynnissä sekunteja pitempään, saati että siitä olisi voimalakäyttöön.

        Seli seli.

        Siis eikös se agenda ole "päästöt alas nopeasti, ettei Maapallo kuumene liikaa".

        Jos tuollainen siis olisi oikeasti akuutti asia, niin miksi vitussa tässä vatuloidaan kun olisi menetelmä pudottaa ne päästöt varsin nopeasti.

        Eli selvästi sitä ei haluta tehdä!

        Tajuatko.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Seli seli.

        Siis eikös se agenda ole "päästöt alas nopeasti, ettei Maapallo kuumene liikaa".

        Jos tuollainen siis olisi oikeasti akuutti asia, niin miksi vitussa tässä vatuloidaan kun olisi menetelmä pudottaa ne päästöt varsin nopeasti.

        Eli selvästi sitä ei haluta tehdä!

        Tajuatko.

        "miksi vitussa tässä vatuloidaan kun olisi menetelmä pudottaa ne päästöt varsin nopeasti."

        No jos sinulla on keino tehdä halpaa sähköä päästöttömästi moninkertainen määrä nykytuotantoon nähden niin ei kun vain patenttia hakemaan. Varmaan saat myydyksi lisenssioikeudet kovaan hintaan.


    • Anonyymi

      Liian kallista tuottaa ja käyttää.

      • Anonyymi

        Sähköautoja ei olisi myyty ilman tukiaisia


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautoja ei olisi myyty ilman tukiaisia

        Tesla on tehnyt "tuottonsa" myymällä päästöoikeuksia, ei autoja.

        Nyt ne päästöoikeudet ei enää mene kaupaksi -> konkka edessä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      4954
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      20
      4005
    3. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      27
      2341
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2144
    5. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      1948
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      1838
    7. En ole koskaan kokenut

      Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1557
    8. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1481
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      19
      1195
    10. Kerranki asiat oikein

      Ilkka ja muut pienpuolueeet...teitte hyvän työn kun valitsitte pätevän henkilön virkaan eikä kepulle passelia!! Jatkakaa
      Haapavesi
      10
      1134
    Aihe