Miten toimisi julkisen alan puolella neuvottelut?, jos liitot ei neuvottelisi sopimuksista?
Mielestäni saattaisi olla aika vaikea projekti.
Julkisen alan TES neuvottelut.
22
198
Vastaukset
- Anonyymi
Eikö ole kenelläkään ehdotusta miten Loimaan kassalaiset nämä neuvottelut kävisi julkisella puolella?
- Anonyymi
Onko joku laskenut että paljonko menisi aikaa jos jokaisen henkilön kanssa itäisi neuvotella palkankorotukset ja muut edut keskenään työntekijä ja esihenkilö jolle palkka asiat kuuluu.
Taitaa tämä liittojärjestelmä olla helpompi ja aikaa säästävä.
Näin minä asiaa mietin. Miten miettii YTK kuuluva?.- Anonyymi
Julkisella puolella esihenkilöhän ei palkasta päätä, olisi aika villi länsi jos näin meneteltäisiin.
Olisi kyllä hyviä puolia paljonkin, sillä ne jotka tekevät paljon työtä ja saavat aikaiseksi asioita saisivat kerrankin heille kuuluvan rahallisen korvauksen, ja lapioon nojailijoilta voitaisiin vähentää tuota rahallista korvausta menetetystä vapaa-ajasta.
Pitäisi vaan palkata joka kuntaan sata tai kaksi palkkaneuvottelijaa joka vuosi muutamaksi kuukaudeksi kun näitä neuvotteluja käydään, ja siihen päälle muutama sata tuuraajaa paikkaamaan kun yksittäiset työntekijät ovat lakossa vauhdittaakseen neuvotteluja.
- Anonyymi
Julkinen puoli on eriasia. Julkisen puolen palkat maksetaan meidän verorahoista joten mielestäni siltä puolelta etenkin,voisi poistaa liitot kokonaan. Palkka voi olla yleisen julkisen linjan mukainen ja vaikka ihan eduskunnan päätettävissä. Minimipalkkataso voidaan määrätä työlainsäädännössä. Liitot voidaan poistaa kokonaan yleisestikin, työlainsäädännöllä määrätään perusasiat, loput voidaan sopia paikallisesti. Ja siihen voidaan edelleen valita työpaikalla työntekijöiden edustaja.
- Anonyymi
Jos lopu sovitaan paikallisesti, niin paljonko menee aikaa sopimiseen esimerkiksi Helsingin kaupungilla siihen sopimiseen kun kaikkien kanssa sovitaan henkilökohtaisesti?.
Mistä tämä julkinen linja on muodostunut?.
Jos liitot poistetaan poistetaan myös julkinen linja ja lähdetään tilanteesta 0.
Julkisella puolella eon erilaisia kuntia ja laitoksia joissa pitäisi käydä neuvottelut.
Ei olisi toimiva järjestelmä.
Jos eduskunta päättäisi palkoista niin myös päättäisi silloin rahoituksesta myös.
Toimiiko nyt rahoitus hyvinvointialueilla ?, mielestäni ei toimi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos lopu sovitaan paikallisesti, niin paljonko menee aikaa sopimiseen esimerkiksi Helsingin kaupungilla siihen sopimiseen kun kaikkien kanssa sovitaan henkilökohtaisesti?.
Mistä tämä julkinen linja on muodostunut?.
Jos liitot poistetaan poistetaan myös julkinen linja ja lähdetään tilanteesta 0.
Julkisella puolella eon erilaisia kuntia ja laitoksia joissa pitäisi käydä neuvottelut.
Ei olisi toimiva järjestelmä.
Jos eduskunta päättäisi palkoista niin myös päättäisi silloin rahoituksesta myös.
Toimiiko nyt rahoitus hyvinvointialueilla ?, mielestäni ei toimi.Ei tietenkään jokaisen kanssa yksitellen käydä läpi paikallista sopimista, vaan sitä varten on edelleen työntekijöiden valitsema edustaja, joka neuvottelee erikseen. Mutta aika pitkälle voi ihan työlainsäädännöllä kyllä määrätä asiat, nippelitason sopiminen on sitten työpaikalla erikseen, niin kuin on muuten nykyäänkin. Ei ole mahdoton asia, vaan täysin toteutettavissa oleva. Sittenhän ne poliittiset lakot olisi ihan oikeutettuja, eikös?
Ei se liitto ole mikään jumala, liitot on tässä maassa pilanneet monia työpaikkoja. - Anonyymi
Ehkäpä julkisen puolen palkankorotukset pitäisi sitoa samaan indeksiin kuin kansanedustajien palkkiokorotukset? Saman lautakunnan päätettäväksi siis. Samaan syssyyn myös voisi lyödä kaikki valtion työntekijät.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei tietenkään jokaisen kanssa yksitellen käydä läpi paikallista sopimista, vaan sitä varten on edelleen työntekijöiden valitsema edustaja, joka neuvottelee erikseen. Mutta aika pitkälle voi ihan työlainsäädännöllä kyllä määrätä asiat, nippelitason sopiminen on sitten työpaikalla erikseen, niin kuin on muuten nykyäänkin. Ei ole mahdoton asia, vaan täysin toteutettavissa oleva. Sittenhän ne poliittiset lakot olisi ihan oikeutettuja, eikös?
Ei se liitto ole mikään jumala, liitot on tässä maassa pilanneet monia työpaikkoja.Nämä työntekijöiden valitsemat edustajat voisivat yhdessä sopia etteivät sitten suostu alle X% palkankorotuksiin esim?
Eli siis täsmälleen toimia kuten EK:n ohjaamat työnantajan neuvottelijat?
Taas oltaisiin lähtöpisteessä, hieno ehdotus! :D - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nämä työntekijöiden valitsemat edustajat voisivat yhdessä sopia etteivät sitten suostu alle X% palkankorotuksiin esim?
Eli siis täsmälleen toimia kuten EK:n ohjaamat työnantajan neuvottelijat?
Taas oltaisiin lähtöpisteessä, hieno ehdotus! :DEivät tietenkään sovi, koska ne yleiskorotukset eivät ole paikallisen sopimisen piirissä. Vaan paikallisen sopimisen piirissä on vain työpaikkakohtainen toiminta, vuorot jne..
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eivät tietenkään sovi, koska ne yleiskorotukset eivät ole paikallisen sopimisen piirissä. Vaan paikallisen sopimisen piirissä on vain työpaikkakohtainen toiminta, vuorot jne..
Tottakai sopivat, koska näin taataan työntekijöille, joita edustavat, paremmat palkankorotukset ja työehdot.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tottakai sopivat, koska näin taataan työntekijöille, joita edustavat, paremmat palkankorotukset ja työehdot.
Sehän se on juuri se pointti, julkisen puolen palkat päätetään laissa tai budjetissa. Liittoja ei ole kun ei niitä tarvita. Budjetissa on sitten varaa jos paikallisesti sopivaan pieniä henkoht. palkankorotuksia. Mutta tässähän on juuri se idea että työlainsäädäännöllä voidaan määrittää julkisen puolen palkkataso. Yksityiset saa maksaa mitä halutaan, mutta minimipalkka tulee laista.
- Anonyymi
Ja itse näin YTK:n kuuluvana olen itse neuvotellut palkkaani, työaikaani ja etuja. Jokaiselle kykyjen mukaan vai miten se nyt menee.
- Anonyymi
Ja kuitenkin kätevästi unohdat, että oman työsopimuksesi pohjalla on todennäköisesti oman alan TES, jonka päälle olet saanut neuvoteltua parempia/ylimääräisiä etuja. Se, että henkilökohtaisesti neuvottelee TES:n minimiä paremmat ehdot eivät poista sitä faktaa, että siellä pohjana on oman alan TES jonka ammattiliitto on neuvotellut.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja kuitenkin kätevästi unohdat, että oman työsopimuksesi pohjalla on todennäköisesti oman alan TES, jonka päälle olet saanut neuvoteltua parempia/ylimääräisiä etuja. Se, että henkilökohtaisesti neuvottelee TES:n minimiä paremmat ehdot eivät poista sitä faktaa, että siellä pohjana on oman alan TES jonka ammattiliitto on neuvotellut.
Varmasti on minimi TES, itse en ole koskaan saanut missään työpaikassa niin huonoa palkkaa kuin tessin minimi on . Saan hyvää palkkaa ja korotukset on aina olleet hyvät, ei mitään verrattuna liittoon. Sehän ei ole minun ongelma jos liitto on mukana. Itse en ole koskaan kuulunut liittoon enkä kuulu, työsopimuksessa on myös edut sen mukaiset.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Varmasti on minimi TES, itse en ole koskaan saanut missään työpaikassa niin huonoa palkkaa kuin tessin minimi on . Saan hyvää palkkaa ja korotukset on aina olleet hyvät, ei mitään verrattuna liittoon. Sehän ei ole minun ongelma jos liitto on mukana. Itse en ole koskaan kuulunut liittoon enkä kuulu, työsopimuksessa on myös edut sen mukaiset.
Näissä "neuvottelen itse omat palkkani ja etuni"-keskusteluissa unohdetaan kätevästi, että TES on paljon muutakin kuin palkka korotuksineen.
Jos mentäisiin pelkkien lakien ja asetusten mukaan olisi edut työntekijäpuolella huomattavasti heikommat. Sairauspoissaolot, jos mentäisiin lain mukaan olisi muistaakseni 1+9 päivää, kun TES:n mukaan palkalliset sairauslomapäivät ovat huomattavasti pidemmät.
Ylityöt, viikoittainen ylityö olisi kaikki 50% korotuksella, kun nyt TES:ssä on sovittu huomattavasti paremmista korotuksista. Yleisesti taitaa suurimmassa osaa TES:ssä olla korotukset ensimmäiset 8 tuntia on 50% korotuksella sen jälkeen jokainen tunti on 100% korotuksella. Ja näitä riittää.
Se, että saa TES:n minimejä parempaa palkkaa on erinomainen asia, mutta suurimmalle osaa TES:n minimit ovat samalla maksimipalkka mitä työnantaja suostuu maksamaan, ellei työnantaja sitten maksa laittomasti TES:n alittavia palkkoja tai jättää joitakin palkanlisiä jopa maksamatta. Kumpikaan ei ole suomessa mitenkään ennenkuulumatonta. Menettely on laitonta, mutta työnantajalle ei välttämättä edes tule muita seuraamuksia kuin pitää maksaa takautuvasti maksamatta jääneet palkat. Jos firman talous sen kestää. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näissä "neuvottelen itse omat palkkani ja etuni"-keskusteluissa unohdetaan kätevästi, että TES on paljon muutakin kuin palkka korotuksineen.
Jos mentäisiin pelkkien lakien ja asetusten mukaan olisi edut työntekijäpuolella huomattavasti heikommat. Sairauspoissaolot, jos mentäisiin lain mukaan olisi muistaakseni 1 9 päivää, kun TES:n mukaan palkalliset sairauslomapäivät ovat huomattavasti pidemmät.
Ylityöt, viikoittainen ylityö olisi kaikki 50% korotuksella, kun nyt TES:ssä on sovittu huomattavasti paremmista korotuksista. Yleisesti taitaa suurimmassa osaa TES:ssä olla korotukset ensimmäiset 8 tuntia on 50% korotuksella sen jälkeen jokainen tunti on 100% korotuksella. Ja näitä riittää.
Se, että saa TES:n minimejä parempaa palkkaa on erinomainen asia, mutta suurimmalle osaa TES:n minimit ovat samalla maksimipalkka mitä työnantaja suostuu maksamaan, ellei työnantaja sitten maksa laittomasti TES:n alittavia palkkoja tai jättää joitakin palkanlisiä jopa maksamatta. Kumpikaan ei ole suomessa mitenkään ennenkuulumatonta. Menettely on laitonta, mutta työnantajalle ei välttämättä edes tule muita seuraamuksia kuin pitää maksaa takautuvasti maksamatta jääneet palkat. Jos firman talous sen kestää.TES on vain mimini ohje kaikessa, hyvä työnantaja haluaa pitää hyvät työntekijät joten on aika iso neuvottelu valtti se , kun todellakin voi omaa ammattiosaamista vastaan neuvotella tessiä paremmat palkat ja edut. Lain mukaan voi määrätä minimin, ja se on kaikessa ok, hyvistä työntekijöistä kun pulaa, niin heidän kohdallaan ei aleta kitsastella.
Julkisella puolella mennään yleensä budjetin mukaan ja budjetista päättävät poliittiset elimet. Työn suorittamiselle voidaan budjetoida enemmän taikka vähemmän. Jos ei olisi tessiä, budjetoidut varat voitaisiin käyttää työntekijöiden palkkaamiseen enemmän suorituskyvyn ja laadun perusteella, eikä siis palkata pelkästään tietty määrä työntekijöitä. Toisin sanoen, olisi harkittavissa palkataanko 3 tehokasta tekemään viiden työt neljän palkalla vaiko viisi tekemään kolmen työt neljän palkalla.
- Anonyymi
Nimenomaan, nykyään alkaa enemmän merkitä se , kuinka ahkera ja hyvä työntekijä on. Paskalla työntekijällä ei tee mitään.
- Anonyymi
Julkisella puolella palkat voisivat automaattisesti määrittyä vientimallin mukaan. Näin koska julkisen puolen työntekijöiden palkat maksaa yritykset, niissä töissä olevat ja eläkeläiset. Palkat eivät voi nousta enempää kuin yksityisellä puolella. Kun nyt meni vähän överiksi, niin se tarkoittaa automaattisesti, että väkeä pitää vähentää, koska veroilla kerätyt rahat eivät riitä palkankorotuksiin.
- Anonyymi
Ei se ole överiä, julkisella puolella on liikaa väkeä, tehoton organisaatio. Ei me tarvita myöskään näin isoa kansanedustaja laumaa, eikä virastoja, avustajia, ymv. Julkinen puoli on kallis ja tehoton, terveydenhoitoa myöten.
- Anonyymi
Pitkään olen jo sanonut, että Suomen kansanedustajien kaartia (ja heidän avustajia) voisi puolittaa vuosittain kolme vuotta peräkkäin. Silti työt tulisi tehdyksi, tehostetaan vain samalla tavalla kuin yksityiselläkin eli jäljelle jäävät tekevät pois potkittujenkin työt samalla palkalla.
- Anonyymi
Ahkeruus ei merkitse yhtään mitään jos on työnantajan oma etu kyseessä.
Se unohtuu hyvin pian ja veks vaan ahkerakin työntekijä kun tulee euronkin pienempi vuosituotto.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 406963
- 323928
- 453310
- 402909
- 172696
- 372228
- 162186
- 412133
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons482067- 392000