En käsitä, miksi edelleen myydään pyöriä ihan ihmeellisillä ajoasennoilla. Tuli itsekin ysärillä tehtyä virhe ja ostettua maastopyörä, jossa käytännössä maattiin pää edellä eturenkaan päällä. Ekalla polkulenkillä alamäessä meinasin heti lentää tangon yli kun rengas tökkäsi juureen.
Nyt pyörä on pölyttynyt vuosikymmenet kun mielummin ajaa vaikka jupiterilla. Välillä on käynyt mielessä saisko tuosta jotenkin siedettävän, jos vaihtaisi lyhyemmän jopa negatiivisen stemmin ja korkeammat sarvet.
Kaupassa katselin nyt uusia fatbikejä, ja osa näytti olevan tehty lähinnä jollekin spandex-hirviölle, jonka ainoa ilo elämässä on rääkkäytyä täysin kyyryssä. Jos tällaiset pyörät olisivat oikeasti mukavia tai järkeviä, Hollannissa ja Kiinassa tuskin myytäisiin mitään muuta kuin näitä kippuroita.
Joka sukupolvelle pitää keksiä uudestaan joku älytön fillaritrendi. Nyt sitten gravelilla ja kippuratangoilla saadaan taas myytyä trendipettereille samat vanhat epämukavat kippurat uudessa paketissa ja tätä samaa kaavaa jatkuu varmaan maailman tappiin.
Sähkökippuraa odotellessa.
Geometriat ceestä
10
224
Vastaukset
Fat bike on lähtökohtaisesti maastoajoon / pehmeällä ajustalle tarkoitettu polkupyörätyyppi (poislukien jotkut yksttäiset pyörätapaukset) jonka geometria on hyvin paljolta maastopyöräperua oleva.
Itseni mielestä tuollainen selkeän pysty ajoasento joka tuo isoimman osan pyöräilijän painosta pyörän takarenkaalle on se "hyvin väärä" asento jossa pyörän hallinta on todella paljon huonompaa kuin enemmän eteenpäin nojaavassa ajoasennossa (jossa paino jakautuu tasaisemmin taka- ja eturenkaan välillä ja parantaa huomattavasti pyörän käsiteltävyttä).
Onneksi jokainen saa ostaa kaupasta sentyylisen ja sellaisella geometrialla varustetun pyörän josta itse pitää, niin ei tarvitse toisten valintoihin puuttua.- Anonyymi
Kokeilisit Jopoa. Siinä on paras ajoasento.
Anonyymi kirjoitti:
Kokeilisit Jopoa. Siinä on paras ajoasento.
Jos minulle tuon kommentin osoitit, niin kyllä olen kokeillut/ajanut Jopoa useammankin kerran (ja aikoinaan minulla sellainen ”alkuperäinen” malli ollutkin) ja ei, en ole samaa mieltä että sen ajoasento olisi hyvä.
- Anonyymi
Kyllä ajoasennon on oltava hyvä, että tavallinen Pulliainen viitsii pyörällä ajaa. Olen aloittajan kanssa samaa mieltä, huonoon ajoasentoon ei totu.
Luonnollisesti ajoasennon on oltava hyvä, se on selviö, mutta mikä on se hyvä ajoasento missäkin tapauksessa onkin sitten toinen asia.
Yksi hyvin ajoasennon lähtökohtia on se että pyörä on oikean kokoinen ja se on säädetty (satulan korkeus/paikka sekä mahdollisesti stemmin pituus yms.) kuskille oikeaksi.
Hyvään ajoasentoon kuuluu oleellisesti myös se että pyörä on hyvin hallittavissa kyseisestä asennosta.
Kuten varmastikkin tekstistä huomaa, niin oma käsitykseni hyvästä ajoasennosta poikkeaa varmastikkin osan muiden käsityksestä kyseisen asian osalta.- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Luonnollisesti ajoasennon on oltava hyvä, se on selviö, mutta mikä on se hyvä ajoasento missäkin tapauksessa onkin sitten toinen asia.
Yksi hyvin ajoasennon lähtökohtia on se että pyörä on oikean kokoinen ja se on säädetty (satulan korkeus/paikka sekä mahdollisesti stemmin pituus yms.) kuskille oikeaksi.
Hyvään ajoasentoon kuuluu oleellisesti myös se että pyörä on hyvin hallittavissa kyseisestä asennosta.
Kuten varmastikkin tekstistä huomaa, niin oma käsitykseni hyvästä ajoasennosta poikkeaa varmastikkin osan muiden käsityksestä kyseisen asian osalta.Toinen tykkää raudusta, toinen nieriästä.
- Anonyymi
Kippurat on mukavat. Sitä mukavammat mitä pitempi matka. Ajoasennon tulee olla tasapainoinen, paino ei saa tulla liiaksi käsille tai takapuolelle. Suoraselkäinen ajoasento sopii vain lyhyille matkoille taajama-ajoon.
- Anonyymi
Toinen tykkää aidistä...jne. Itse ajelen kummankin tyylisillä fillareilla. Käyttötarkoituksen mukaan mennään.
Siinämielessä aloittaja on jalaksilla, että turhan usein perusjampat hairahtuvat näihin turhan urheilullisiin fillareihin. - Anonyymi
Itsellä uusin pyörä on lähes optimaalinen ajoasennoltaa mutta sekin on myyty lähes suoralla tangolla. Ajoasento on hyvä. Silti jo viiden kilometrin ajon jälkeen kämmenien syrjät kipeytyvät vaikka pyörässä on valmiiksi leveämmät ergonomiset kahvat. Voi perhana tätäkään ei kaupassa huomannut.
Useamman tonnin sähköpyörissä ohjaustanko näyttää usein olevan korkeammalla. Ilmeisesti valmistajat tietävät miten kalliin pyörän saa tuntumaan ajossa mukavammalta. - Anonyymi
Mondraker taitaa olla varma valinta myös muissakin kuin maastopyörissä geometrian suhteen,niissä ainakin kyseinen merkki on ollut edelläkävijä forward geometry filosofian takia joita muut ovat kopioineet perässä,pyörät on pitkärunkoisia ja hyviä ajaa ja ovat myös ilo silmälle. Ei ne toki mitään kilpapyöriä tee maantiepuolelle mutta graveleita ny ainakin.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 467565
- 334173
- 573685
- 503170
- 172856
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons572471- 542388
- 402329
- 452322
- 162266