Tästä eteenpäin polttomoottoriautot menettävät arvoaan rajusti ja sähköautojen arvo säilyy.

Anonyymi-ap

Pelkällä polttomoottorilla varustettujen autojen kysyntä painuu niin alas, että niistä ei hyvitetä vaihdossa kunnon hintaa. Tämä johtuu siitä, että kysyntä on siirtynyt lähes täysin sähköautoihin.

Tämä on ilmiselvä tilanne jo tänä kesänä. Sähköautojen lyhyt historia todistaa tämän oikeaksi. Se on nähtävissä selvästi tilastoista.

49

386

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Se on täysin todellinen kehitysuunta.

      • Anonyymi

        On vähän myöhäistä jos olit tyhmä ja ostit muun.


    • Anonyymi

      Sähköautojen maaliuudistus on nopeaa ja uudessa saa aina enemmän autoa halvemmalla eli muutaman vuoden ikäisen mallin arvo laskee reilusti.

    • Anonyymi

      Tosi hieno juttu! Minulla on uutena ostettu Corolla 2000. Ajattelin vaihtaa sen 30-luvun alussa vähän nuorempaan. Jos silloin ostan n. 15 vuotta ajetun vastaavan niin hinta on ehkä jotain 5000 euroa. Mahtavaa !!!

    • Anonyymi

      Nimenomaan toisinpäin se menee. Sähköautojen kehitys on vasta alussa joten jo vuodessa sähköauto menettää puolet arvostaan. Polttiksia tehdään enää niin vähän EU pakotuksen vuoksi että ihmiset haluavat niistä pitää kiinni ja niiden arvo säilyy parhaiten. Sähköautossa on tunnetusti hurja arvonlasku.

      • Anonyymi

        Jo syksyllä tulee BMW:llä uusi akkuteknologia joka romahduttaa nykyisten mallien arvon hetkessä. Bmw lupaa 30% lisää rangea.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jo syksyllä tulee BMW:llä uusi akkuteknologia joka romahduttaa nykyisten mallien arvon hetkessä. Bmw lupaa 30% lisää rangea.

        Niin tulee muillakin merkeillä. Akkuteknologia kehittyy ja nykyiset sähköautot on paalikamaa muutamassa vuodessa ja arvot nollissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin tulee muillakin merkeillä. Akkuteknologia kehittyy ja nykyiset sähköautot on paalikamaa muutamassa vuodessa ja arvot nollissa.

        Noita nyt on lupailtu vaikka kuinka kauan aikaa eikä mitään ole tapahtunut. Lisäksi nuo tulevat aluksi vain luksusmalleihin ja akkutuotannon skaalaus tulee viemään vähintään kymmenen vuotta.

        Eikä tämäkään tekniikka tule tiputtamaan nykyisten sähköautojen arvoa nollaan, ne ovat edelleen käyttökelpoisia aivan kuten ennenkin. Polttiksiinkin on tullut jatkuvasti uudistuksia eikä nekään ole tiputtaneet aiempien mallien arvoa nollaan.

        Kuten kaikessa tekniikassa niin se jatkuvasti kehittyy, mutta ei se tee aiemmasta tekniikasta käyttökelvotonta.

        Ja muuten, onhan tässä kymmenessä vuodessa tapahtunut sähköautoissa paljon tätäkin suurempia muutoksia eikä vanhojen sähköautojen arvo ole silti nollaantunut. Eikä tätä tapahdu tämänkään muutoksen kohdalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noita nyt on lupailtu vaikka kuinka kauan aikaa eikä mitään ole tapahtunut. Lisäksi nuo tulevat aluksi vain luksusmalleihin ja akkutuotannon skaalaus tulee viemään vähintään kymmenen vuotta.

        Eikä tämäkään tekniikka tule tiputtamaan nykyisten sähköautojen arvoa nollaan, ne ovat edelleen käyttökelpoisia aivan kuten ennenkin. Polttiksiinkin on tullut jatkuvasti uudistuksia eikä nekään ole tiputtaneet aiempien mallien arvoa nollaan.

        Kuten kaikessa tekniikassa niin se jatkuvasti kehittyy, mutta ei se tee aiemmasta tekniikasta käyttökelvotonta.

        Ja muuten, onhan tässä kymmenessä vuodessa tapahtunut sähköautoissa paljon tätäkin suurempia muutoksia eikä vanhojen sähköautojen arvo ole silti nollaantunut. Eikä tätä tapahdu tämänkään muutoksen kohdalla.

        Ei tule luxus malleihin vaan nimenomaan 3 sarjaa vastaavaan ja X3 maasturia vastaavaan kokoluokkaan eli ns perus autoihin joita on pilvin pimein teillämme.


      • Anonyymi

        Siksipä se 1-2 vuotias käytetty sähköauto onkin tällä hetkellä paras ostos (vaikka tosiasiassa ei se hinta nyt vuoden aikana puolitukaan).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin tulee muillakin merkeillä. Akkuteknologia kehittyy ja nykyiset sähköautot on paalikamaa muutamassa vuodessa ja arvot nollissa.

        Tuo totta.
        Ja halpoja bensa tai diesel autoja ei olekaan, hinnat nousevat kun ei valmisteta enään.
        Ja kaikki siis ei kaikki halua ostaa 50 000€ sähköautoa jonka arvo kuluu nopeammin kuin keskituloisten palkalla pystyy maksamaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin tulee muillakin merkeillä. Akkuteknologia kehittyy ja nykyiset sähköautot on paalikamaa muutamassa vuodessa ja arvot nollissa.

        eiköhän ne paremmat akut ole jo keksitty mutta niitä ei tuoda markkinoille kuin pikkuhiljaa parin vuoden välein , kuten puhelimet akku ei kestänyt 80 luvulla kun ostin kännykän edes täyttä työpäivää sitten joka vuosi tuli parempi rahastusta se on aina piti vaihtaa parempaa


    • Anonyymi

      Nykyistä sähköautoa ei kannata omistaa, koska siihen liittyy kaksinkertainen pääoma riski !

      2x40000€

      Auton osto maksaa esim 40000€ ja se maksetaan useimmiten osamaksulla !
      Sitten jos akusto vioittuu, niin sen uusinta maksaa toiset 40000€ !?

      Pulma on sähköauton akuston rakenne joka on liian määräävä, eli liian iso, painava ja liian paljon pääomaa sitova !!

      On tavallaan surullista, että viranomaiset eivät tiedota/varoita kansalaisia tästä mahdollisuudesta/todellisuudesta !

      • Anonyymi

        Sinun "tietoihisiko" tässä pitäisi muka luottaa. Sinulla on vain kuvitelmaa ja uskoa. Ei tietoa.


    • Anonyymi

      Tuolla on ollut että käytetyistä sähköautoista maksetaan todella huonosti siihen verrattuna mitä autosta oli maksettu kun se oli ostettu eli arvon pudotus suuri!
      Se täytyy ottaa huomioon kun vertailee kustannuksia
      auton pitämiseen!

      • Anonyymi

        Autojen arvo lähes aina laskee nopeasti käyttövoimasta riippumatta varsinkin jos auton ostaa uutena. Eli tilanne ei siinä mielessä muutu. Jos uutta autoa pitää todella pitkään niin sitten pitää aina muutenkin olettaa, että arvosta valtaosa katoaa ja tämä tapahtuu myös polttomoottoriautojen kohdalla.

        Ja jos ostaa sähköauton käytettynä niin sittenhän suuri osa arvon pudotuksesta on jo tapahtunut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autojen arvo lähes aina laskee nopeasti käyttövoimasta riippumatta varsinkin jos auton ostaa uutena. Eli tilanne ei siinä mielessä muutu. Jos uutta autoa pitää todella pitkään niin sitten pitää aina muutenkin olettaa, että arvosta valtaosa katoaa ja tämä tapahtuu myös polttomoottoriautojen kohdalla.

        Ja jos ostaa sähköauton käytettynä niin sittenhän suuri osa arvon pudotuksesta on jo tapahtunut.

        Uusien jo markkinoilla olevien sähköautojen hintaa ei enää lasketa kuten aiemmin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uusien jo markkinoilla olevien sähköautojen hintaa ei enää lasketa kuten aiemmin.

        Sähköautojen hinnat silti jostain syystä romahtaa paljon enemmän kuin polttisten. Markkina sähköautoille on erittäin rajallinen. Saksasta dumpataan suomeen pölhökustaille halpoja sähköautoja kun ne ei siellä kelpaa edes sokealle reetalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautojen hinnat silti jostain syystä romahtaa paljon enemmän kuin polttisten. Markkina sähköautoille on erittäin rajallinen. Saksasta dumpataan suomeen pölhökustaille halpoja sähköautoja kun ne ei siellä kelpaa edes sokealle reetalle.

        Kumma että tämä ilmiö ei kuitenkaan näy kun katsoo käytettyjen sähköautoajen hinnoittelua, onko ne siis ylihinnoiteltuja kun todellinen arvo on reilusti alle pyyntihinnan. Voisi tietenkin yrittää tingata, mutta kun hyvien käytettyjen kiertonopeus vaihtoautohalleissa on niin kova ja autokauppiaat ei epäreilusti suostu tulemaan vastaan hinnassa.


    • Anonyymi

      Kyllä polttomoottoriautoista ei pitäisi luopua viellä ollenkaan,koska sillä pääse nopeasti paikasta toiseen, vaikka tehtäisiin suuria sähkökatkoja naapuri maan toimesta. Meillä on sen verran epävakaa tilanne päällä euroopassa.

      • Anonyymi

        Sähköauto ei koskaan kelpaa isolle osalle kuluttajista edes vaihtoehdoksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköauto ei koskaan kelpaa isolle osalle kuluttajista edes vaihtoehdoksi.

        Niinpä. Siksi niiden arvot syöksyy.


      • Anonyymi

        Lähdin toimesta itseni toimesta.


    • Anonyymi

      Ei ole mitään merkitystä koska en ole vaihtamassa autoa.

    • Anonyymi

      Tämäkö se on se täydellinen piste jossa tuo tapahtuu? Hihii, olet aika naurettava.

      • Anonyymi

        Naurusi hyytyy pian.


    • Anonyymi

      Pian tulee hyviä uutisia sähköautoista.

    • Anonyymi

      Olisiko mahdollista kehittää mini-ydin-reaktori autolle?
      Se ei saastuttaisi ja kulkisi melkein kuin ikiliikkuja monia vuosikymmeniä jos vaan auto kestää!
      Voisi olla siirrettävä yksikkö seuraavaan autoon?!

    • Anonyymi

      Sähköautoilijan hymy hyytyy vaihtohetkellä

      • Anonyymi

        Ei tuo minulla hyytynyt. Sain aivan hyvän vaihtohyvityksen ja pienen välirahan.


    • Anonyymi

      Tuolla oli jonkun päiväkirjamainen video sähköauton pitämisestä, oli jotain 2-3 vuotta ja sitten vaihtoi pois,
      se oli niin että oli sen mielestä ihan hyvä pitää ja ajella
      mutta ei tekisi uudestaan, eikä olisi tehnyt ensimmäistäkään kertaa jos olisi silloin tiennyt mitä sitten tiesi 2-3 vuoden jälkeen.
      Sanoi että oli sille henkilökohtaisesti ihan liian kallis kokemus, että kun kaiken oli ottanut huomioon osto hinnasta myynti hintaan ja siltä väliltä kaiken mahdollisen niin oli että EI! Ei olisi pitänyt edes kokeilla!

    • Anonyymi

      Auton kuuluu palvella kuluttajaa ympärivuoden. Sitä pitää pystyä myös kuormittaan ja kulkea suomen huonoilla tiestöillä kesät talvet ilman kalliita pohjakosketuksia. Talvikelit ovat raastavia olipa se sähkö tai mikä tahansa kulkupeli.
      Sähköauto monipuolisuus ei taida aivan tähän yltää mihin polttokoneella varustetut puurtavat oli sitten huono tiet tai raskaat talvikelit.
      Muutaman vuoden vanhoja sähköauto on jo sinänsä riski ja niiden viat ovat todella hintavia korjata ja niitä on melkoisen paljon.
      Akusto on vielä se suuri ongelma ja hinta.

    • Anonyymi

      Joku kertoi että ei enään halua sähköautoa koska
      vaikuttaa rytmiin liikaa, onko tarpeeksi ja milloin
      mitenkin paljon?
      Ajelee työautolla joten ei ainakaan koko kustannuksia maksa omista ajoistakaan mutta sanoi että ei suosittele
      ja ei ota sähköautoa uudestaan!

    • Anonyymi

      Yks jätkä sano viime talvena että pitää olla paljon vaatteita päällä, kerros pukeutua!
      Sano että toimittelee tavaroita päivittäin Helsingin alueella ja ei voi pitää auton lämmitystä päällä koska
      akut ei muuten riitä ajamiseen eikä ole aikaa latailla
      akkuja!
      Siinä se seiso auton vieressä lämpöhaalarit päällä!

      • Anonyymi

        Pitäisi säätää laki, joka edellyttäisi sähköauton myyjät myymään tarvittaessa akuston enintään 10% maksavana uuden auton myyntihinnasta !

        Muuten electric car on järjetön riski !


    • Anonyymi

      Miksi kaikilla pitäisi olla kiire vaihtaa laadukas polttisauto johonkin Kiinan tekeleeseen?

    • Anonyymi

      Ei kukaan osta käytettyä akkuautoa missään hintaluokassa. Kun niiden riskit ja pieni käyttömatka.


      Eli 20 000e maksava akkuauto on huonompi kuin 2500-5000e käteisellä ostettava.

      • Anonyymi
        UUSI

        Miksiköhän niitä käytettyä töpseliautoja sitten tuodaan maahan 2/3 kaikista käytetyistä?

        Meinaatko että ne vaan mystisesti varastoidaan johonkin?


    • Anonyymi

      "Sähköautojen lyhyt historia"

      Lyhyt?

      "Se on nähtävissä selvästi tilastoista."

      Minä näin sen automuseossa ja faijan kanssa naureskeltiin akulle.

    • Anonyymi

      Otsikossa on karu totuus.

    • Anonyymi

      Jos on onnistunut saamaan hyvän polttiksen joka kestää hautaan asti, ei jälleenmyyntiarvolla ole merkitystä. Sähköterot vaihdelkoon kippojaan keskenään.

    • Anonyymi

      Kyllähän tuo aloituksen totuus jo näkyy autoliikkeissä.

    • Anonyymi

      Nämä "tästä eteenpäin" arviot ovat tähän asti olleet aika heikkolaatuisia arvioita. Mutta tietty on niin, että jos jatkuvasti antaa saman arvion, niin onhan se mahdollista, että jossain vaheessa ajoitus osuu kohdalleen.

      Juuri tällä hetkellä on meneillään suuntaus, jossa varsinkin pienten polttomoottoriautojen hinnat ovat uutena nousussa ja se tietenkin jarruttaaa nyt käytettyjen markkinoilla olevien hinnan laskua. No, potentiaalisesti juuri nyt ostetun polttomoottori-pikkuauton hinta saattaa pudota nopeasti, jos hinta on kuplaantunut, mutta edelleen uusien myyntihinnalla on vaikutusta käytettyjen hintaan useampi vuosimalli taaksepäin.

      Mutta joo, on se mahdollista, että uusien polttomoottoriautjen hinnan nousu ja uusien sähköautojen hinnan lasku, saattaa johtaa siihen, että tänään ostetun polttomoottoriauton hinta laskee prosentuaalisesti nopeammin kuin uuden sähköauton....mutta se tosiaan olisi nyt se ensimmäinen kerta.

      • Anonyymi

        Tietoon perustuva asia on , että tänä keväänä polttomoottoriautojen hinnat ja niistä annettavat hyvitykset laskevat, koska varastot ovat alkaneet täyttyä niistä.


      • Anonyymi

        Kun nyt suurin osa uutena ja käytettynä ostetuista on ladattavia niin.....................


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tietoon perustuva asia on , että tänä keväänä polttomoottoriautojen hinnat ja niistä annettavat hyvitykset laskevat, koska varastot ovat alkaneet täyttyä niistä.

        Ainakaan mitään todistetta polttisten hintojen romahtamisesta ei ole esitetty.


    • Anonyymi

      NO.EEEIIIII.. itse maksoi vuonna 2022 polttiksesta 14000 ja nyt vastaava 14900...eli tonnin saan enempi mitä itse maksoin kolmevuotta sitten...jihaaa..

      • Anonyymi
        UUSI

        Halpa uusi auto oli. Taisi olla mopoauto.


    • Anonyymi
      UUSI

      Pitäisi säätää laki, joka edellyttäisi sähköauton myyjät myymään tarvittaessa akuston enintään 10% maksavana uuden auton myyntihinnasta !

      Muuten electric car on järjetön riski !

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      4194
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      18
      3186
    3. Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita

      Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy
      Maailman menoa
      395
      2250
    4. Nainen, sellaista tässä ajattelin

      Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      239
      1939
    5. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      27
      1931
    6. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      31
      1787
    7. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      32
      1639
    8. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      14
      1457
    9. Kulujen jako parisuhteessa

      Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai
      Parisuhde
      68
      1260
    10. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1231
    Aihe