Pelkällä polttomoottorilla varustettujen autojen kysyntä painuu niin alas, että niistä ei hyvitetä vaihdossa kunnon hintaa. Tämä johtuu siitä, että kysyntä on siirtynyt lähes täysin sähköautoihin.
Tämä on ilmiselvä tilanne jo tänä kesänä. Sähköautojen lyhyt historia todistaa tämän oikeaksi. Se on nähtävissä selvästi tilastoista.
Tästä eteenpäin polttomoottoriautot menettävät arvoaan rajusti ja sähköautojen arvo säilyy.
49
386
Vastaukset
- Anonyymi
Se on täysin todellinen kehitysuunta.
- Anonyymi
On vähän myöhäistä jos olit tyhmä ja ostit muun.
- Anonyymi
Sähköautojen maaliuudistus on nopeaa ja uudessa saa aina enemmän autoa halvemmalla eli muutaman vuoden ikäisen mallin arvo laskee reilusti.
- Anonyymi
Tosi hieno juttu! Minulla on uutena ostettu Corolla 2000. Ajattelin vaihtaa sen 30-luvun alussa vähän nuorempaan. Jos silloin ostan n. 15 vuotta ajetun vastaavan niin hinta on ehkä jotain 5000 euroa. Mahtavaa !!!
- Anonyymi
Nimenomaan toisinpäin se menee. Sähköautojen kehitys on vasta alussa joten jo vuodessa sähköauto menettää puolet arvostaan. Polttiksia tehdään enää niin vähän EU pakotuksen vuoksi että ihmiset haluavat niistä pitää kiinni ja niiden arvo säilyy parhaiten. Sähköautossa on tunnetusti hurja arvonlasku.
- Anonyymi
Jo syksyllä tulee BMW:llä uusi akkuteknologia joka romahduttaa nykyisten mallien arvon hetkessä. Bmw lupaa 30% lisää rangea.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jo syksyllä tulee BMW:llä uusi akkuteknologia joka romahduttaa nykyisten mallien arvon hetkessä. Bmw lupaa 30% lisää rangea.
Niin tulee muillakin merkeillä. Akkuteknologia kehittyy ja nykyiset sähköautot on paalikamaa muutamassa vuodessa ja arvot nollissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin tulee muillakin merkeillä. Akkuteknologia kehittyy ja nykyiset sähköautot on paalikamaa muutamassa vuodessa ja arvot nollissa.
Noita nyt on lupailtu vaikka kuinka kauan aikaa eikä mitään ole tapahtunut. Lisäksi nuo tulevat aluksi vain luksusmalleihin ja akkutuotannon skaalaus tulee viemään vähintään kymmenen vuotta.
Eikä tämäkään tekniikka tule tiputtamaan nykyisten sähköautojen arvoa nollaan, ne ovat edelleen käyttökelpoisia aivan kuten ennenkin. Polttiksiinkin on tullut jatkuvasti uudistuksia eikä nekään ole tiputtaneet aiempien mallien arvoa nollaan.
Kuten kaikessa tekniikassa niin se jatkuvasti kehittyy, mutta ei se tee aiemmasta tekniikasta käyttökelvotonta.
Ja muuten, onhan tässä kymmenessä vuodessa tapahtunut sähköautoissa paljon tätäkin suurempia muutoksia eikä vanhojen sähköautojen arvo ole silti nollaantunut. Eikä tätä tapahdu tämänkään muutoksen kohdalla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Noita nyt on lupailtu vaikka kuinka kauan aikaa eikä mitään ole tapahtunut. Lisäksi nuo tulevat aluksi vain luksusmalleihin ja akkutuotannon skaalaus tulee viemään vähintään kymmenen vuotta.
Eikä tämäkään tekniikka tule tiputtamaan nykyisten sähköautojen arvoa nollaan, ne ovat edelleen käyttökelpoisia aivan kuten ennenkin. Polttiksiinkin on tullut jatkuvasti uudistuksia eikä nekään ole tiputtaneet aiempien mallien arvoa nollaan.
Kuten kaikessa tekniikassa niin se jatkuvasti kehittyy, mutta ei se tee aiemmasta tekniikasta käyttökelvotonta.
Ja muuten, onhan tässä kymmenessä vuodessa tapahtunut sähköautoissa paljon tätäkin suurempia muutoksia eikä vanhojen sähköautojen arvo ole silti nollaantunut. Eikä tätä tapahdu tämänkään muutoksen kohdalla.Ei tule luxus malleihin vaan nimenomaan 3 sarjaa vastaavaan ja X3 maasturia vastaavaan kokoluokkaan eli ns perus autoihin joita on pilvin pimein teillämme.
- Anonyymi
Siksipä se 1-2 vuotias käytetty sähköauto onkin tällä hetkellä paras ostos (vaikka tosiasiassa ei se hinta nyt vuoden aikana puolitukaan).
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin tulee muillakin merkeillä. Akkuteknologia kehittyy ja nykyiset sähköautot on paalikamaa muutamassa vuodessa ja arvot nollissa.
Tuo totta.
Ja halpoja bensa tai diesel autoja ei olekaan, hinnat nousevat kun ei valmisteta enään.
Ja kaikki siis ei kaikki halua ostaa 50 000€ sähköautoa jonka arvo kuluu nopeammin kuin keskituloisten palkalla pystyy maksamaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin tulee muillakin merkeillä. Akkuteknologia kehittyy ja nykyiset sähköautot on paalikamaa muutamassa vuodessa ja arvot nollissa.
eiköhän ne paremmat akut ole jo keksitty mutta niitä ei tuoda markkinoille kuin pikkuhiljaa parin vuoden välein , kuten puhelimet akku ei kestänyt 80 luvulla kun ostin kännykän edes täyttä työpäivää sitten joka vuosi tuli parempi rahastusta se on aina piti vaihtaa parempaa
- Anonyymi
Nykyistä sähköautoa ei kannata omistaa, koska siihen liittyy kaksinkertainen pääoma riski !
2x40000€
Auton osto maksaa esim 40000€ ja se maksetaan useimmiten osamaksulla !
Sitten jos akusto vioittuu, niin sen uusinta maksaa toiset 40000€ !?
Pulma on sähköauton akuston rakenne joka on liian määräävä, eli liian iso, painava ja liian paljon pääomaa sitova !!
On tavallaan surullista, että viranomaiset eivät tiedota/varoita kansalaisia tästä mahdollisuudesta/todellisuudesta !- Anonyymi
Sinun "tietoihisiko" tässä pitäisi muka luottaa. Sinulla on vain kuvitelmaa ja uskoa. Ei tietoa.
- Anonyymi
Tuolla on ollut että käytetyistä sähköautoista maksetaan todella huonosti siihen verrattuna mitä autosta oli maksettu kun se oli ostettu eli arvon pudotus suuri!
Se täytyy ottaa huomioon kun vertailee kustannuksia
auton pitämiseen!- Anonyymi
Autojen arvo lähes aina laskee nopeasti käyttövoimasta riippumatta varsinkin jos auton ostaa uutena. Eli tilanne ei siinä mielessä muutu. Jos uutta autoa pitää todella pitkään niin sitten pitää aina muutenkin olettaa, että arvosta valtaosa katoaa ja tämä tapahtuu myös polttomoottoriautojen kohdalla.
Ja jos ostaa sähköauton käytettynä niin sittenhän suuri osa arvon pudotuksesta on jo tapahtunut. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Autojen arvo lähes aina laskee nopeasti käyttövoimasta riippumatta varsinkin jos auton ostaa uutena. Eli tilanne ei siinä mielessä muutu. Jos uutta autoa pitää todella pitkään niin sitten pitää aina muutenkin olettaa, että arvosta valtaosa katoaa ja tämä tapahtuu myös polttomoottoriautojen kohdalla.
Ja jos ostaa sähköauton käytettynä niin sittenhän suuri osa arvon pudotuksesta on jo tapahtunut.Uusien jo markkinoilla olevien sähköautojen hintaa ei enää lasketa kuten aiemmin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Uusien jo markkinoilla olevien sähköautojen hintaa ei enää lasketa kuten aiemmin.
Sähköautojen hinnat silti jostain syystä romahtaa paljon enemmän kuin polttisten. Markkina sähköautoille on erittäin rajallinen. Saksasta dumpataan suomeen pölhökustaille halpoja sähköautoja kun ne ei siellä kelpaa edes sokealle reetalle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköautojen hinnat silti jostain syystä romahtaa paljon enemmän kuin polttisten. Markkina sähköautoille on erittäin rajallinen. Saksasta dumpataan suomeen pölhökustaille halpoja sähköautoja kun ne ei siellä kelpaa edes sokealle reetalle.
Kumma että tämä ilmiö ei kuitenkaan näy kun katsoo käytettyjen sähköautoajen hinnoittelua, onko ne siis ylihinnoiteltuja kun todellinen arvo on reilusti alle pyyntihinnan. Voisi tietenkin yrittää tingata, mutta kun hyvien käytettyjen kiertonopeus vaihtoautohalleissa on niin kova ja autokauppiaat ei epäreilusti suostu tulemaan vastaan hinnassa.
- Anonyymi
Kyllä polttomoottoriautoista ei pitäisi luopua viellä ollenkaan,koska sillä pääse nopeasti paikasta toiseen, vaikka tehtäisiin suuria sähkökatkoja naapuri maan toimesta. Meillä on sen verran epävakaa tilanne päällä euroopassa.
- Anonyymi
Sähköauto ei koskaan kelpaa isolle osalle kuluttajista edes vaihtoehdoksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköauto ei koskaan kelpaa isolle osalle kuluttajista edes vaihtoehdoksi.
Niinpä. Siksi niiden arvot syöksyy.
- Anonyymi
Lähdin toimesta itseni toimesta.
- Anonyymi
Ei ole mitään merkitystä koska en ole vaihtamassa autoa.
- Anonyymi
Tämäkö se on se täydellinen piste jossa tuo tapahtuu? Hihii, olet aika naurettava.
- Anonyymi
Naurusi hyytyy pian.
- Anonyymi
Pian tulee hyviä uutisia sähköautoista.
- Anonyymi
Olisiko mahdollista kehittää mini-ydin-reaktori autolle?
Se ei saastuttaisi ja kulkisi melkein kuin ikiliikkuja monia vuosikymmeniä jos vaan auto kestää!
Voisi olla siirrettävä yksikkö seuraavaan autoon?! - Anonyymi
Sähköautoilijan hymy hyytyy vaihtohetkellä
- Anonyymi
Ei tuo minulla hyytynyt. Sain aivan hyvän vaihtohyvityksen ja pienen välirahan.
- Anonyymi
Tuolla oli jonkun päiväkirjamainen video sähköauton pitämisestä, oli jotain 2-3 vuotta ja sitten vaihtoi pois,
se oli niin että oli sen mielestä ihan hyvä pitää ja ajella
mutta ei tekisi uudestaan, eikä olisi tehnyt ensimmäistäkään kertaa jos olisi silloin tiennyt mitä sitten tiesi 2-3 vuoden jälkeen.
Sanoi että oli sille henkilökohtaisesti ihan liian kallis kokemus, että kun kaiken oli ottanut huomioon osto hinnasta myynti hintaan ja siltä väliltä kaiken mahdollisen niin oli että EI! Ei olisi pitänyt edes kokeilla! - Anonyymi
Auton kuuluu palvella kuluttajaa ympärivuoden. Sitä pitää pystyä myös kuormittaan ja kulkea suomen huonoilla tiestöillä kesät talvet ilman kalliita pohjakosketuksia. Talvikelit ovat raastavia olipa se sähkö tai mikä tahansa kulkupeli.
Sähköauto monipuolisuus ei taida aivan tähän yltää mihin polttokoneella varustetut puurtavat oli sitten huono tiet tai raskaat talvikelit.
Muutaman vuoden vanhoja sähköauto on jo sinänsä riski ja niiden viat ovat todella hintavia korjata ja niitä on melkoisen paljon.
Akusto on vielä se suuri ongelma ja hinta. - Anonyymi
Joku kertoi että ei enään halua sähköautoa koska
vaikuttaa rytmiin liikaa, onko tarpeeksi ja milloin
mitenkin paljon?
Ajelee työautolla joten ei ainakaan koko kustannuksia maksa omista ajoistakaan mutta sanoi että ei suosittele
ja ei ota sähköautoa uudestaan! - Anonyymi
Yks jätkä sano viime talvena että pitää olla paljon vaatteita päällä, kerros pukeutua!
Sano että toimittelee tavaroita päivittäin Helsingin alueella ja ei voi pitää auton lämmitystä päällä koska
akut ei muuten riitä ajamiseen eikä ole aikaa latailla
akkuja!
Siinä se seiso auton vieressä lämpöhaalarit päällä!- Anonyymi
Pitäisi säätää laki, joka edellyttäisi sähköauton myyjät myymään tarvittaessa akuston enintään 10% maksavana uuden auton myyntihinnasta !
Muuten electric car on järjetön riski !
- Anonyymi
Miksi kaikilla pitäisi olla kiire vaihtaa laadukas polttisauto johonkin Kiinan tekeleeseen?
- Anonyymi
Ei kukaan osta käytettyä akkuautoa missään hintaluokassa. Kun niiden riskit ja pieni käyttömatka.
Eli 20 000e maksava akkuauto on huonompi kuin 2500-5000e käteisellä ostettava.- AnonyymiUUSI
Miksiköhän niitä käytettyä töpseliautoja sitten tuodaan maahan 2/3 kaikista käytetyistä?
Meinaatko että ne vaan mystisesti varastoidaan johonkin?
- Anonyymi
"Sähköautojen lyhyt historia"
Lyhyt?
"Se on nähtävissä selvästi tilastoista."
Minä näin sen automuseossa ja faijan kanssa naureskeltiin akulle. - Anonyymi
Otsikossa on karu totuus.
- Anonyymi
Jos on onnistunut saamaan hyvän polttiksen joka kestää hautaan asti, ei jälleenmyyntiarvolla ole merkitystä. Sähköterot vaihdelkoon kippojaan keskenään.
- Anonyymi
Kyllähän tuo aloituksen totuus jo näkyy autoliikkeissä.
- Anonyymi
Nämä "tästä eteenpäin" arviot ovat tähän asti olleet aika heikkolaatuisia arvioita. Mutta tietty on niin, että jos jatkuvasti antaa saman arvion, niin onhan se mahdollista, että jossain vaheessa ajoitus osuu kohdalleen.
Juuri tällä hetkellä on meneillään suuntaus, jossa varsinkin pienten polttomoottoriautojen hinnat ovat uutena nousussa ja se tietenkin jarruttaaa nyt käytettyjen markkinoilla olevien hinnan laskua. No, potentiaalisesti juuri nyt ostetun polttomoottori-pikkuauton hinta saattaa pudota nopeasti, jos hinta on kuplaantunut, mutta edelleen uusien myyntihinnalla on vaikutusta käytettyjen hintaan useampi vuosimalli taaksepäin.
Mutta joo, on se mahdollista, että uusien polttomoottoriautjen hinnan nousu ja uusien sähköautojen hinnan lasku, saattaa johtaa siihen, että tänään ostetun polttomoottoriauton hinta laskee prosentuaalisesti nopeammin kuin uuden sähköauton....mutta se tosiaan olisi nyt se ensimmäinen kerta.- Anonyymi
Tietoon perustuva asia on , että tänä keväänä polttomoottoriautojen hinnat ja niistä annettavat hyvitykset laskevat, koska varastot ovat alkaneet täyttyä niistä.
- Anonyymi
Kun nyt suurin osa uutena ja käytettynä ostetuista on ladattavia niin.....................
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tietoon perustuva asia on , että tänä keväänä polttomoottoriautojen hinnat ja niistä annettavat hyvitykset laskevat, koska varastot ovat alkaneet täyttyä niistä.
Ainakaan mitään todistetta polttisten hintojen romahtamisesta ei ole esitetty.
- Anonyymi
NO.EEEIIIII.. itse maksoi vuonna 2022 polttiksesta 14000 ja nyt vastaava 14900...eli tonnin saan enempi mitä itse maksoin kolmevuotta sitten...jihaaa..
- AnonyymiUUSI
Halpa uusi auto oli. Taisi olla mopoauto.
- AnonyymiUUSI
Pitäisi säätää laki, joka edellyttäisi sähköauton myyjät myymään tarvittaessa akuston enintään 10% maksavana uuden auton myyntihinnasta !
Muuten electric car on järjetön riski !
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod224194- 183186
Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita
Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy3952250Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost2391939- 271931
- 311787
- 321639
- 141457
Kulujen jako parisuhteessa
Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai681260- 121231