Sähköauton range aiheuttaa pelkoa, todellisuus parhaillaan 300-400km nyt kesällä

Anonyymi-ap

61

402

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Talvella 150-200km todellisuus

      • Anonyymi

        Niin jos hinuttaa akun ihan tyhjäksi saa. Tuohon pitää jättää vielä varaa joten 100-150km todellisuutta.


    • Anonyymi

      Ei sähköautolla pidemmälle pääse. Siksi vaihdoin dieseliin.

    • Anonyymi

      Mökille on vähän åäälle 300 km, ja siihen minulla riittää range id4:llä. Voi ajaa aivan motarinopeuksilla, ja perillä on vielä marginaalia. Se riittää, saahan auton ladattua mökilläkin.

      • Anonyymi

        Suunnilleen sama (320 km) mökkimatka meilläkin ja sama auto 77 kWh akulla. Plussakeleillä riittää kivasti, mutta pakkasilla pitää matkan varrella ladata kerran.
        Talvikeleille sähköautoissa olisi vielä paljon kehitettävää. Kulutus kun nousee jo -20 pakkasilla 50%. Jos yli -30 keleistä puhutaan, niin nousee varmaan vielä enemmän. Eipä ole kokemusta...

        Liekö missään koskaan testailutu sähköautojen toimintakykyä ja kulutuksia -30-40 pakkasilla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suunnilleen sama (320 km) mökkimatka meilläkin ja sama auto 77 kWh akulla. Plussakeleillä riittää kivasti, mutta pakkasilla pitää matkan varrella ladata kerran.
        Talvikeleille sähköautoissa olisi vielä paljon kehitettävää. Kulutus kun nousee jo -20 pakkasilla 50%. Jos yli -30 keleistä puhutaan, niin nousee varmaan vielä enemmän. Eipä ole kokemusta...

        Liekö missään koskaan testailutu sähköautojen toimintakykyä ja kulutuksia -30-40 pakkasilla?

        Jos se vertailu tehtäisiin, niin luulen että sähkis pärjää noilla åakkasilla paremmin, kuin polttis.
        80-luvulta kylmiltä talvilta muistan, kuinka auto piti saada vähintään kerran viikossa hetkeksi lämpimään, jotta syylariin kertyvä hyhmä suli pois. Se tukki jäähdytyksen, ja lämmöt alkoivat nousta, vaikka muuten auto oli kuin pakastin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos se vertailu tehtäisiin, niin luulen että sähkis pärjää noilla åakkasilla paremmin, kuin polttis.
        80-luvulta kylmiltä talvilta muistan, kuinka auto piti saada vähintään kerran viikossa hetkeksi lämpimään, jotta syylariin kertyvä hyhmä suli pois. Se tukki jäähdytyksen, ja lämmöt alkoivat nousta, vaikka muuten auto oli kuin pakastin.

        Tervetuloa vuoteen 2025.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Vieläkö näitä range hölmöjä löytyy inttämään valheita.
      Suurimalla osaa sähköautoista pääsee kesäkeleillä sen mitä valmistaja ilmoittaa ja löytyy jokunen jolla pääsee jopa yli sen.
      Talvella range putoaa pahimmillaan 30-40%, mutta paremmilla reilusti vähemmän ja eihän niitä kovia pakkasia etelä- ja keskisuomessa ole kuin 2-3 päivää vuodessa 95% ajaa päivittäin alle 100km.

      • Anonyymi

        Totta puhuen range putoaa jo -20 talvikelissä 50%. En tiedä pääseekö jollain autolla kesäkelissä valmistajan ilmoittamaa toimintamatkaa, mutta ainakaan omalla ID 4:lla ei pääse.
        Täällä Keski-Suomen korkeuksilla jopa viikkojen kovat pakkasjaksot ovat täysin yleisiä. Toisekseen autolla täytyy pystyä liikkumaan muuallakin kuin etelä- ja keskisuomessa.

        2024 ID4 GTX keskikulutus n. 1/2 v ja 5000 km matkalla on näytön mukaan 22,8 kWh/100 km. Alle 20 kWh/100 maantiekulutukseen olen päässyt vasta plussakeleillä (esim. eilen +3 lämmintä, 120 km matka 80 km/h tiellä=19,9 kWh/100 km)

        Pikkukaupunki ja kaupunkiajoa niin vähän etten edes tiedä kaupunkikulutusta. Joka tapauksessa se on huomattavasti isompi kuin maantiekulutus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta puhuen range putoaa jo -20 talvikelissä 50%. En tiedä pääseekö jollain autolla kesäkelissä valmistajan ilmoittamaa toimintamatkaa, mutta ainakaan omalla ID 4:lla ei pääse.
        Täällä Keski-Suomen korkeuksilla jopa viikkojen kovat pakkasjaksot ovat täysin yleisiä. Toisekseen autolla täytyy pystyä liikkumaan muuallakin kuin etelä- ja keskisuomessa.

        2024 ID4 GTX keskikulutus n. 1/2 v ja 5000 km matkalla on näytön mukaan 22,8 kWh/100 km. Alle 20 kWh/100 maantiekulutukseen olen päässyt vasta plussakeleillä (esim. eilen 3 lämmintä, 120 km matka 80 km/h tiellä=19,9 kWh/100 km)

        Pikkukaupunki ja kaupunkiajoa niin vähän etten edes tiedä kaupunkikulutusta. Joka tapauksessa se on huomattavasti isompi kuin maantiekulutus.

        Onko volkkari todellakin noin huono?
        Teslallani olen ajanut nyt kolme talvea ja kaksi kesää.
        Kilometrejä on kertynyt hiukan yli 60tkm ja siltä ajalta keskikulutus on 16,1 kWh/100km.
        Talvella kovimmilla pakkasilla (-20-32 astetta) kulutus on ollut enimmillään n.19 kWh/100km.

        Teslan tekninen etumatka on suurempi kuin kuvittelinkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko volkkari todellakin noin huono?
        Teslallani olen ajanut nyt kolme talvea ja kaksi kesää.
        Kilometrejä on kertynyt hiukan yli 60tkm ja siltä ajalta keskikulutus on 16,1 kWh/100km.
        Talvella kovimmilla pakkasilla (-20-32 astetta) kulutus on ollut enimmillään n.19 kWh/100km.

        Teslan tekninen etumatka on suurempi kuin kuvittelinkaan.

        Kyllähän Tesla on energiatehokkuudessa omaa luokkaansa, mutta valitettavasti autossa sitten muuten on sellaisia ominaisuuksia/omituisuuksia että ainakin itsellä puolen tunnin koeajo riitti siihen ettei Teslaa tarvinnut enää vaihtoehtona harkita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllähän Tesla on energiatehokkuudessa omaa luokkaansa, mutta valitettavasti autossa sitten muuten on sellaisia ominaisuuksia/omituisuuksia että ainakin itsellä puolen tunnin koeajo riitti siihen ettei Teslaa tarvinnut enää vaihtoehtona harkita.

        Itselläni puolen tunnin koeajo Teslalla riitti siihen, että 2017 MB E200d vaihtui Teslaan ja päivä päivältä olen tyytyväisempi valintaani.


      • Anonyymi

        "Halpis" sähköauto MG4 nostaa kulutuksen jo kymmenessä miinusasteessa 29.8kWh ja pysyy siinä koko matkan ajan pituudesta riippumatta. Kulutus on itseasiassa suurempi, koska ylläoleva lukema on maksimi mitä kone näyttää.

        Kaikki autot eivät todellakaan ole tasa-arvoisia talviolosuhteissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itselläni puolen tunnin koeajo Teslalla riitti siihen, että 2017 MB E200d vaihtui Teslaan ja päivä päivältä olen tyytyväisempi valintaani.

        Makuasioitahan nämä, Teslassa (Y) en pitänyt uraherkkyydestä (samalla tiellä tuntia myöhemmin ajettu Polestar kulki kuin juna, ei tietoakaan urista) ja sisustan natinat sieltä täältä ainakin koeajoautossa ärsyttivät, eivätkä kyllä luoneet mitenkään laadukasta kuvaa autosta.


    • Anonyymi

      sähkis ollu 5 vuotta , 200km / pvä.
      Puolet halvempi kustannus, kuin polttiksella.
      On jo haukkunu ittensä takaisin.

    • Anonyymi

      Voi käydä kahvilla ja tai syömässä kun auto pitää ladata.
      https://www.youtube.com/watch?v=3In8ShxbOfg

      Kyllä se yli 200km rangea -30 kelissä on ihan riittävä.
      Jos haluaa enemmän rangea niin lyö vaa rahaa pöytään niin sitä saa kyllä.

      Voin auttaa tässä asiassa kun näitä kiinnustuneita ilmeisesti on.
      Toki ei ilmaiseksi mitään saa.

      • Anonyymi

        "Kyllä se yli 200km rangea -30 kelissä on ihan riittävä.
        Jos haluaa enemmän rangea niin lyö vaa rahaa pöytään niin sitä saa kyllä."

        Tuo on riittävä, jos auton saa käytettynä alle tonnilla. 5 tonnia maksavassa sähköautossa pitääkin olla 500 km range -30 kelissä ja latausaika alle 5 minuuttia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kyllä se yli 200km rangea -30 kelissä on ihan riittävä.
        Jos haluaa enemmän rangea niin lyö vaa rahaa pöytään niin sitä saa kyllä."

        Tuo on riittävä, jos auton saa käytettynä alle tonnilla. 5 tonnia maksavassa sähköautossa pitääkin olla 500 km range -30 kelissä ja latausaika alle 5 minuuttia.

        "5 tonnia maksavassa sähköautossa pitääkin olla 500 km range -30 kelissä ja latausaika alle 5 minuuttia."

        En keksi yhtään tosielämän tilannetta missä tuollaista ominaisuutta tarvitsisin, mutta toki mulla on ajokorttikin ollut vasta vajaa 30 vuotta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "5 tonnia maksavassa sähköautossa pitääkin olla 500 km range -30 kelissä ja latausaika alle 5 minuuttia."

        En keksi yhtään tosielämän tilannetta missä tuollaista ominaisuutta tarvitsisin, mutta toki mulla on ajokorttikin ollut vasta vajaa 30 vuotta.

        Minulla on ollut ajokortti kauemmin kuin 30 vuotta ja tuo ominaisuus on ollut tarpeen monta kertaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla on ollut ajokortti kauemmin kuin 30 vuotta ja tuo ominaisuus on ollut tarpeen monta kertaa.

        Voinet sitten kertoa vaikka esimerkkinä tuollaisen tilanteen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voinet sitten kertoa vaikka esimerkkinä tuollaisen tilanteen?

        Ylipäätään pitkät matkat. Ja jos on kaksi aikuista joilla on molemmilla ajokortti niin voi vuorotella ratissa ja matkata pitkän matkan kerralla ja vain pissata välillä tien varrella. Ja sitten syödä ja juoda matkan aikana eikä edes sen takia tarvitse pysähtyä. Usein perille vain haluaa mahdollisimman nopeasti eikä taukoja haluta pitää.

        Ja yksin ajaessakin taukoni on usein alle 5 minuuttia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ylipäätään pitkät matkat. Ja jos on kaksi aikuista joilla on molemmilla ajokortti niin voi vuorotella ratissa ja matkata pitkän matkan kerralla ja vain pissata välillä tien varrella. Ja sitten syödä ja juoda matkan aikana eikä edes sen takia tarvitse pysähtyä. Usein perille vain haluaa mahdollisimman nopeasti eikä taukoja haluta pitää.

        Ja yksin ajaessakin taukoni on usein alle 5 minuuttia.

        Tottahan tämä. Monena vuotena ollaan mekin tehty Lapin + - 1000 km meno- ja paluumatkat yhdessä päivässä. Vaihdetaan vaan välillä kuskia, niin eipä tuo ole mikään ihmeellinen suoritus. Säästyy rahaakin, kun ei tarvitse majoittua matkan varrella.

        Sama minulla yksin ajaessa. 5 min jaloittelu riittää ja kahvit pahvimukiin, joka tyhjenee ajaessa. Kuten myös minä haluan perille mahdollisimman nopeasti. Useat pienetkintauot - pitkistä ja turhista tauoista puhumattakaani tappavat tehokkaasti keskinopeuden.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tottahan tämä. Monena vuotena ollaan mekin tehty Lapin - 1000 km meno- ja paluumatkat yhdessä päivässä. Vaihdetaan vaan välillä kuskia, niin eipä tuo ole mikään ihmeellinen suoritus. Säästyy rahaakin, kun ei tarvitse majoittua matkan varrella.

        Sama minulla yksin ajaessa. 5 min jaloittelu riittää ja kahvit pahvimukiin, joka tyhjenee ajaessa. Kuten myös minä haluan perille mahdollisimman nopeasti. Useat pienetkintauot - pitkistä ja turhista tauoista puhumattakaani tappavat tehokkaasti keskinopeuden.

        Samantyyppisiä matkoja, mutta kyllä itsellä on ollut tapana pitää muutama lyhyehkö (luokkaa 15 min) tauko, ja sitten yleensä yksi pidempi lounas/ruokatauko. Ei tuolla rytmillä ole sähköautolla tarvinnut yhtään pidentää pysähdyksiä tai pitää ylimääräisiä taukoja.


    • Anonyymi

      Pitäähän köyhällä olla jokin juttu millä lievittää kateuttaan ja tuskaansa ja se on range. Vanha Toyotan romu kun kulkee kerralla 600km ja sitä saa tankattua nopeasti kalliisti bensalla, voi sitä juhlaa.

      • Anonyymi

        Niin, eikä ole lattiassa kiinni rahaa 40 tonnia !!


      • Anonyymi

        Varmin keino tulla köyhäksi on se, että käyttää muutaman kymppitonnin peltiromuun eli autoon.


    • Anonyymi

      Todelliset toimintamatkat on testattu.
      Pisimmälle edennyt kolmikko

      Miten autot sitten suoriutuivat? Mercedes-Benz EQS:n ”paalupaikka” testiin lähdettäessä ei ollut tuulesta temmattu, sillä stuttgartilainen luksusauto sijoittui rinta rinnan kaksimoottorisen Tesla Model 3:n kanssa.

      Tesla kulki lopulta pisimmälle: 521 kilometriä. EQS pysähtyi 513 kilometrissä, kun kolmanneksi kauimmaksi kulkenut BMW iX xDrive50 jaksoi sekin 503 kilometrin kohdalle.

      https://moottori.fi/testi/maailman-suurin-sahkoautotesti-selvitti-todelliset-toimintamatkat-pakkaskelissa/

      • Anonyymi

        Ai, tuo "talvitesti" joka on suoritettu käytännössä nollakelillä. Nyt toukokuussakin on ollut kovempia pakkasia kuin tuossa "talvitestissä".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai, tuo "talvitesti" joka on suoritettu käytännössä nollakelillä. Nyt toukokuussakin on ollut kovempia pakkasia kuin tuossa "talvitestissä".

        Jep. Testi ei todellakaan mikään kovien pakkasten testi. Minulle se ei kerro mitään, mitä en jo tietäisi.


    • Anonyymi

      Talvitestissä kaikilla osallistuneilla pääsi noin 300km.
      Jos se ei riitä eikä latausmahdollisuutta matkalla ole niin dieseleitä tai bensoja saa edelleen kaupasta eli mitään ongelmaa ei ole. Kukaanhan ei pakota ostamaan autoa mikä ei itselle sovi.

      Sähköautojen oudot akusta riippumattomat viat kuten moottorien ongelma on ollut itselle syy melkein kaikilla merkeillä.
      Pitää hiukan odotella että luotettavia ja huollettavia autoja tekeviltä merkeiltä tulee sopivia malleja.

      Vagen ja Kokkolan autohuollon tuubikanavilta kun seurailee missä merkeissä on ongelmia ja välttää niitä niin sähköauto voi olla hyvä ja pitkäaikainen ratkaisu.

      • Anonyymi

        Ai, tuossa "talvitestissä" joka vastaa normaalia huhtikuun säätä Suomessa? Ei tuo ollut mikään talvitesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai, tuossa "talvitestissä" joka vastaa normaalia huhtikuun säätä Suomessa? Ei tuo ollut mikään talvitesti.

        En tiedä mihin talvitestiin viittaat, mutta jos kyse tammikuisesta FLTP-testistä niin kyllä sellainen nollan molemmin puolin pyörivä lämpötila edustaa suurimmalle osalle suomalaisista nimenomaan sitä normaalia talvikeliä, kun mietitään väestön maantieteellistä jakautumista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tiedä mihin talvitestiin viittaat, mutta jos kyse tammikuisesta FLTP-testistä niin kyllä sellainen nollan molemmin puolin pyörivä lämpötila edustaa suurimmalle osalle suomalaisista nimenomaan sitä normaalia talvikeliä, kun mietitään väestön maantieteellistä jakautumista.

        Tuo ei vastaa edes pk-seudun talvikeliä. Jopa pk-seudulla on suuren osan talvesta paljon kylmempää kuin tuossa "talvitestissä". Tuota testiä kylmempää on ollut silloin tällöin Helsingissäkin huhtikuussa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo ei vastaa edes pk-seudun talvikeliä. Jopa pk-seudulla on suuren osan talvesta paljon kylmempää kuin tuossa "talvitestissä". Tuota testiä kylmempää on ollut silloin tällöin Helsingissäkin huhtikuussa.

        Vuotuista vaihtelua toki on, mutta pitkän ajan tilastona Helsingin talvikuukausien (joulu-helmi) keskiarvolämpötila on -2,6 astetta (Ilmatieteen laitoksen sivuilta katsottuna). eli hyvin tyypillisesti pyöritään nollan molemmin puolin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vuotuista vaihtelua toki on, mutta pitkän ajan tilastona Helsingin talvikuukausien (joulu-helmi) keskiarvolämpötila on -2,6 astetta (Ilmatieteen laitoksen sivuilta katsottuna). eli hyvin tyypillisesti pyöritään nollan molemmin puolin.

        Keskilämpötilalla ei ole merkitystä, koska vaihtelu on suurta jopa päivän aikana ja varsinkin päivien välillä. Jopa saman päivän aikana lämpötilan vaihtelu on usein 10-20 astetta.

        Ja keskilämpötila -2,6 astetta tarkoittaa, että puolet ajasta on tuota kylmempää. Helsingissä -10 astetta alitetaan jatkuvasti talvella ja joskus on myös -20 astetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Keskilämpötilalla ei ole merkitystä, koska vaihtelu on suurta jopa päivän aikana ja varsinkin päivien välillä. Jopa saman päivän aikana lämpötilan vaihtelu on usein 10-20 astetta.

        Ja keskilämpötila -2,6 astetta tarkoittaa, että puolet ajasta on tuota kylmempää. Helsingissä -10 astetta alitetaan jatkuvasti talvella ja joskus on myös -20 astetta.

        Ja yöllähän voi olla pakkasta jopa näin toukokuussa Helsingissä kuten on ollut tänäkin vuonna.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Keskilämpötilalla ei ole merkitystä, koska vaihtelu on suurta jopa päivän aikana ja varsinkin päivien välillä. Jopa saman päivän aikana lämpötilan vaihtelu on usein 10-20 astetta.

        Ja keskilämpötila -2,6 astetta tarkoittaa, että puolet ajasta on tuota kylmempää. Helsingissä -10 astetta alitetaan jatkuvasti talvella ja joskus on myös -20 astetta.

        "keskilämpötila -2,6 astetta tarkoittaa, että puolet ajasta on tuota kylmempää."

        Ei tarkoita, koska kyse on keskiarvosta eikä mediaanilämpötilasta. Esimerkiksi tammikuun 2025 keskilämpötila oli +0,2 astetta, mutta vain kymmenenä yksittäisenä vuorokautena keskilämpötila oli alle tuon keskiarvon.

        "Helsingissä -10 astetta alitetaan jatkuvasti talvella "

        No ei todellakaan aliteta jatkuvasti, esim. 2025 tammi-helmikuussa oli 9 vuorokautta, jolloin vuorokauden alin lämpötila oli alle -10 astetta. Ja esimerkiksi tammikuussa puolet päivistä oli sellaisia jolloin vuorokauden alinkin lämpötila jäi plussan puolelle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "keskilämpötila -2,6 astetta tarkoittaa, että puolet ajasta on tuota kylmempää."

        Ei tarkoita, koska kyse on keskiarvosta eikä mediaanilämpötilasta. Esimerkiksi tammikuun 2025 keskilämpötila oli 0,2 astetta, mutta vain kymmenenä yksittäisenä vuorokautena keskilämpötila oli alle tuon keskiarvon.

        "Helsingissä -10 astetta alitetaan jatkuvasti talvella "

        No ei todellakaan aliteta jatkuvasti, esim. 2025 tammi-helmikuussa oli 9 vuorokautta, jolloin vuorokauden alin lämpötila oli alle -10 astetta. Ja esimerkiksi tammikuussa puolet päivistä oli sellaisia jolloin vuorokauden alinkin lämpötila jäi plussan puolelle.

        "Ei tarkoita, koska kyse on keskiarvosta eikä mediaanilämpötilasta. Esimerkiksi tammikuun 2025 keskilämpötila oli +0,2 astetta, mutta vain kymmenenä yksittäisenä vuorokautena keskilämpötila oli alle tuon keskiarvon."

        Käytännössä tuo on todellisuudessa noin puolet ajasta. Itse asiassa jopa silloin jos päivän keskiarvo on -2,6 astetta niin puolet päivästäkin lämpötilasta on alle -2,6 astetta. Itse asiassa yleensä jos päivän keskiarvo on -2,6 astetta niin aamulla on yleensä alle -5 astetta. Poutapäivinä aamulla voi olla alle -10 astetta vaikka päivän keskiarvo on -2,6 astetta. Pahimmillaan vuorokauden aikana lämpötila voi vaihdella 30 astetta. Siis yhden vuorokauden aikana.

        "No ei todellakaan aliteta jatkuvasti, esim. 2025 tammi-helmikuussa oli 9 vuorokautta, jolloin vuorokauden alin lämpötila oli alle -10 astetta. Ja esimerkiksi tammikuussa puolet päivistä oli sellaisia jolloin vuorokauden alinkin lämpötila jäi plussan puolelle."

        Ensinnäkin tämä talvi oli tuolloin normaalia lämpimämpi ja vuoden 2024 talvi oli paljon kylmempi. Lisäksi myös joulukuu ja maaliskuu ovat myös talvikuukausia ja niiden "unohtaminen" on pelkkää valehtelua. Ei ole mitenkään harvinaista, että joulukuussa on
        alle -10 astetta, ei edes Helsingissä. Helsingissä voi olla alle -10 asteen lämpötiloja pelkästään joulukuussa.

        Ja Helsingissä on lähes joka vuosi edelleen myös päiviä, jolloin on alle -20 astetta. Tämä ei ole edes harvinaista ja niitä tulee aina olemaan. Ilmastonmuutos ei tule poistamaan kylmiä päiviä meidän elämämme aikana. Itse asiassa en usko, että talvet tulee ikinä nykyistä lämpimämmiksi.

        Ja edelleen, edes Helsingissä asuvat eivät aja pelkästään Helsingissä. Lähes kaikki Helsingissä auton omistavat käyvät vuoden aikana muutaman Tampereen pohjoispuolella saakka. Sellainen joka ostaa Helsingissä auton vain ajaakseen autolla pk-seudulla on aivoton idiootti ja tuollaiset tapaukset voidaan pyyhkiä pois tilastoista.

        Edelleenkin "talvitesti" joka tehdään nollakeleillä on pelkkää arvotonta sontaa. Tuo vastaa lähinnä toukokuun yötä lämpötilassa. Otan tosissani talvitestin vain, jos sen aikana on alle -20 astetta.

        Ja muuten, vuonna 2024 Helsingin tammikuun keskilämpö oli -6,8 astetta eli 7 astetta kylmempi kuin tänä vuonna. On helppoa valita juuri harvinaisen lämmin talvi ja "unohtaa" kylmät talvet. Järkevintä olisi tehdä valinta pahimman mahdollisen skenaarion perusteella, ei parhaimman perusteella. Auton pitää toimia vaikka Helsingin tammikuun keskilämpötila olisi -10 astetta ja olisi useita päiviä alle -20 astetta. Ja, kyllä, tämä on edelleen täysin mahdollista.


    • Anonyymi

      Toyota veti nelivetomallin pois testistä viimehetkellä kun surkea tulos paljastui.
      Suurin toimintamatkan ero WLTP-ajosyklin viralliseen lukuun verrattuna oli noin 36 prosenttia. Siihen ”ylti” etuvetoinen Toyota bZ4X, jolle kertyi 323 kilometriä 503 kilometrin sijasta. Toyota veti viime hetkillä ennen testiajoa nelivetomallinsa pois.

      Toyota on kova lupaamaan paljon mutta toiminta on sitten vähän vajaata lupauksiin verrattuna.

      https://www.is.fi/autot/art-2000009367415.html

      Ehkä kannattaa odottaa että saavat jotain edes lähes lupauksien mukaisesti toimivaa markkinoille ehkä 20v kuluttua?

    • Anonyymi

      "Ylipäätään pitkät matkat. Ja jos on kaksi aikuista joilla on molemmilla ajokortti niin voi vuorotella ratissa ja matkata pitkän matkan kerralla ja vain pissata välillä tien varrella. Ja sitten syödä ja juoda matkan aikana eikä edes sen takia tarvitse pysähtyä. Usein perille vain haluaa mahdollisimman nopeasti eikä taukoja haluta pitää."

      Ja tämä on se elämä jotta haluat? Ziisus.

      • Anonyymi

        On vain nautittavampaa käyttää aikansa perillä kuin joissain saatanan huoltoasemilla tai vastaavissa. Autossa syöminen on myös mukavampaa kuin huoltoasemalla syöminen.


      • Anonyymi

        Ja sinulle on elämää viettää 500-600 km tien päällä ja huoltoasemien pihoilla kellon ympäri?


    • Anonyymi

      Aivan sama mitä joku WLTP lupaa autolle. Vaikka todellisuus olisi 90 % vähemmän mutta jos se riittää itselle niin silloin se riittää.

      Ei se 800 km yhdellä tankkauksella/latauksella ole mikään fysikaalinen luonnonvakio johon on päästävä aina.
      Itse ajelen bensalla, mutta pärjäisin ainakin 99 % ajoistani 200 km toimintamatkalla paremmin kuin hyvin. Ja 100 km toimintamatkallakin varmasti 90 %.

      Eiköhän jokainen ymmärrä hankkia sellaisen auton jolla omat tarpeet tulee täytettyä?
      Flyygeliä päivittäin Hangon ja Utsjoen väliä pysähtymättä hinaaville on omansa, meille parinkymmenen kilometrin työmatkoja ja kauppareissuja ajaville taas omansa.

      • Anonyymi

        Vaan kun iso osa on niitä, jotka tarvitsevat autoaan niin työmatkoihin, kuin pitemmillekin reissuille. Aika absurdi ajatus, että siksi pitäisi olla kaksi erilaista autoa.
        Meilläkin suurin osa ajoista nurkka-ajoa, mutta ~kerran kuussa 700-800 km lenkki ja kerran-pari kertaa vuodessa sinne Utsjoen korkeuksille - joskus pitemmällekin.
        Käydään autolla myös Euroopassa, viimeisin reissu 8000 km - määränpää oli Dubrovnik.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaan kun iso osa on niitä, jotka tarvitsevat autoaan niin työmatkoihin, kuin pitemmillekin reissuille. Aika absurdi ajatus, että siksi pitäisi olla kaksi erilaista autoa.
        Meilläkin suurin osa ajoista nurkka-ajoa, mutta ~kerran kuussa 700-800 km lenkki ja kerran-pari kertaa vuodessa sinne Utsjoen korkeuksille - joskus pitemmällekin.
        Käydään autolla myös Euroopassa, viimeisin reissu 8000 km - määränpää oli Dubrovnik.

        No jos pitkiä matkoja on noin harvoin, niin mikä ongelma on pitää rentouttava lounastauko välillä ja ladata auto samalla? Melkoinen reissu autolla 8000km, ehtikö siinä muuta kuin istua autossa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No jos pitkiä matkoja on noin harvoin, niin mikä ongelma on pitää rentouttava lounastauko välillä ja ladata auto samalla? Melkoinen reissu autolla 8000km, ehtikö siinä muuta kuin istua autossa?

        Ehti kyllä ja paljonkin. 8000 km / 60 päivää tekee keskimäärin vain 133 km päivässä.
        Todellisuudessa meidän päivämatkat olivat luokkaa 300-600 km, Taisi olla joku piempikin päivämatka...
        Oli mahtavan hyvä reissu, toivottavasti päästään toistekin. Täytynee myöntää, että meillä on kaksi autoa, ID4 ja 740 Kabe matkailuauto. Kabe on pois liikennekäytöstä aina, kun sille ei ole käyttöää. Jos reissataan kuukausi tai pitempään, niin silloin henkilöauto poistuu liikennekäytöstä.
        Tarkoitinkin tuolla absurdilla ajatuksella keskivertoperhettä. Meillä on lapset jo aikuisia ja varaa kahteen aika hyvään autoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No jos pitkiä matkoja on noin harvoin, niin mikä ongelma on pitää rentouttava lounastauko välillä ja ladata auto samalla? Melkoinen reissu autolla 8000km, ehtikö siinä muuta kuin istua autossa?

        Vastaan vielä tähän. Jos pakkasta on -20, niin ollaan lähellä 30 kWh/100 km lukemia. Jos kovempi pakkanen, niin menee enemmänkin.
        Laske itse. 77 kWh akku ja kulutus tuo edellä mainittu. Paljonko todellinen range on 100% latauksella? Laske myös range 80% latauksella. Siis jos latausasemalla haluaa akun 100 % täyteen, niin onnistuuhan se, mutta aikaa kuluu kohtuuttomasti.
        Huomioi myös se, ettei akkua voi päästää tyhjäksi. Siis, jos akku alkaa olla tyhjä ja latausasema epäkunnossa, niin on päästävä vielä sille seuraavallekin asemalle.

        Ei riitä yksi lounastauko edes 800 km matkalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehti kyllä ja paljonkin. 8000 km / 60 päivää tekee keskimäärin vain 133 km päivässä.
        Todellisuudessa meidän päivämatkat olivat luokkaa 300-600 km, Taisi olla joku piempikin päivämatka...
        Oli mahtavan hyvä reissu, toivottavasti päästään toistekin. Täytynee myöntää, että meillä on kaksi autoa, ID4 ja 740 Kabe matkailuauto. Kabe on pois liikennekäytöstä aina, kun sille ei ole käyttöää. Jos reissataan kuukausi tai pitempään, niin silloin henkilöauto poistuu liikennekäytöstä.
        Tarkoitinkin tuolla absurdilla ajatuksella keskivertoperhettä. Meillä on lapset jo aikuisia ja varaa kahteen aika hyvään autoon.

        "Eiköhän jokainen ymmärrä hankkia sellaisen auton jolla omat tarpeet tulee täytettyä?"
        Onneksi olkoon, olet ymmärtänyt toimia noin.

        Ei pikkurangen sähköautolla olisi järkeä matkailla noin. Mutta ei olisi myöskään kovin järkevää hankkia matkailuautoa kaupunkipyöritykseen 👍


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaan kun iso osa on niitä, jotka tarvitsevat autoaan niin työmatkoihin, kuin pitemmillekin reissuille. Aika absurdi ajatus, että siksi pitäisi olla kaksi erilaista autoa.
        Meilläkin suurin osa ajoista nurkka-ajoa, mutta ~kerran kuussa 700-800 km lenkki ja kerran-pari kertaa vuodessa sinne Utsjoen korkeuksille - joskus pitemmällekin.
        Käydään autolla myös Euroopassa, viimeisin reissu 8000 km - määränpää oli Dubrovnik.

        Totta kai on tuollaisia, ja heidän ei todellakaan kannata sitten hankkia sähköautoa jos matkalla lataaminen ei ole mahdollisuus.
        Mutta se ei tee sähköautoista yhtään huonompaa sellaiselle, joka pärjää pienelläkin toimintamatkalla. Kunhan itse tietää, että kuinka kauas sillä oikeasti pääsee ja että se riittää itselle, vaikka WLTP lupaisi maapallon ympäri.


      • Anonyymi

        Pikaisesti vain vilkaisin, en nähnyt pakkaslukemia. Nuo testin kulutuslukemat ovat omien kokemusten mukaan lukemia nollakeleillä, tai korkeintaan muutaman asteen pakkasilla.
        Ei siis kerro mitään Lapin tavallisista-20-35 olosuhteista. Eikä tarvitse mennä edes Lappiin, niin -30 ei ole mitenkään erikoista tai ihmeellistä.


    • Anonyymi

      On tuo 300-400 km kuitenkin enemmän, kuin ensimmäisellä autollani 70-luvulla. Kehitys kehittyy.

      • Anonyymi

        Näin se menee, kehitystä verrataan aina nykyhetkeen, jota pidetään jonkinlaisena vakiona, ilman mitään käytännön pohjaa.

        Joku kaunis päivä akuilla pääsee lataamatta 1500 km, sitten tulee tarjolle joku uusi energiamuoto, jolla kantama onkin vain 800 km. Alkaa mahdoton itku, että eihän tuollaisella rangella tee yhtään mitään 😂


      • Anonyymi

        Vau, eli pitäisi siis tyytyä siihen, että autot tulevat yhtä huonoiksi kuin 70-luvulla. Tuo nyt on naurettavaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin se menee, kehitystä verrataan aina nykyhetkeen, jota pidetään jonkinlaisena vakiona, ilman mitään käytännön pohjaa.

        Joku kaunis päivä akuilla pääsee lataamatta 1500 km, sitten tulee tarjolle joku uusi energiamuoto, jolla kantama onkin vain 800 km. Alkaa mahdoton itku, että eihän tuollaisella rangella tee yhtään mitään 😂

        Ja miksi pitäisi maksaa enemmän autosta joka on huonompi kuin nykyinen auto? On aivan luonnollista olettaa että uudempi tekniikka on aina parempaa kuin aiempi tekniikka. Naurettavan typerät sähköautofanaatikot vain haluavat muiden olevan iloisia kun autot muuttuvat huonommiksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vau, eli pitäisi siis tyytyä siihen, että autot tulevat yhtä huonoiksi kuin 70-luvulla. Tuo nyt on naurettavaa.

        Sinä et sitten oikein ymmärtänyt lukemaasi, taaskaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja miksi pitäisi maksaa enemmän autosta joka on huonompi kuin nykyinen auto? On aivan luonnollista olettaa että uudempi tekniikka on aina parempaa kuin aiempi tekniikka. Naurettavan typerät sähköautofanaatikot vain haluavat muiden olevan iloisia kun autot muuttuvat huonommiksi.

        Eipä nuo polttikset ole kokoaikaa parantuneet, vaan erilaisten päästöjen ja terveyttä vaarantaneitten materiaalien poisto on huonontanut autoja kautta aikojen, mm. asbesti, lyijy ja liuottimet....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä et sitten oikein ymmärtänyt lukemaasi, taaskaan.

        Osasin ymmärtää lukemani ihan täysin. Jos kerran verrataan 70-lukuun niin sitten pitäisi olla tyytyväinen, että autojen kehitys kulkee taaksepäin 70-luvulle saakka.


    • Anonyymi

      Njoo, ennen näitä lääppimiskännyköitä lataus kesti viikon tai jopa kaksi. Nykyään ladatava joka päivä. Silti kaikki pitää ihan normaalina että kännykkä on latauksessa tämän tästä.

      • Anonyymi

        Totta. Varmaan viikon kesti kännyn latinki parhaimmllaan... Oi niitä aikoja.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      42
      7085
    2. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3968
    3. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      49
      3406
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      41
      2978
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2746
    6. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2238
    7. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2206
    8. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2173
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      47
      2137
    10. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      41
      2090
    Aihe